Αποστολέας Θέμα: Απορία σε κλίμακες  (Αναγνώστηκε 11836 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος kopaniamento

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 595
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απορία σε κλίμακες
« στις: 08/06/02, 02:48 »
Επειδή μαθαίνω μόνος μου :'(, μου έχουνε δημιουργηθεί απορίες στην θεωρία των κλιμάκων. Για παράδειγμα, στο "θεωρία και πράξη", στο "λίγη θεωρία πάνω στις κλίμακες", λέει απο οτι κατάλαβα για την κλίμακα major (την λένε και ελλάσονα?) της Ντο όπου π.χ παίζουνε συγχορδίες όπως C, Dm, G, Em, βασικά το έχω δεί και σε ένα άλλο site , αλλά έλεγε πάλι για κλίμακα major. Και ενώ για άλλας κλίμακες (για παράδειγμα σε κλίμακα blues που με ενδιαφέρει) βρίσκω τις νότες με τις οποίες σολάρεις, δεν βρίσκω τις συγχορδίες. Ξέρει κάποιος να με βοηθήσει πάνω στο θέμα, ή να μου δείξει κάποιο κάποιο site που να λέει κάτι τέτοιο ???
Α, και κάτι άλλο, μπορεί σε ένα τραγούδι να έχει π.χ και την συγχορδία C και την Cm? Δέν λέω για φάσεις που παιζει άρπισμα και υπάρχουνε παράλαγες σε μία χορδή στο άρπισμα... Σύμφωνα με την θεωρία των κλίμακων, κάτι τέτοιο δεν επιτρέπεται ???, εκτός και αν δεν κατάλαβα καλά (κάτι πού πολυ πιθανό.. ;D )

Αποσυνδεδεμένος Μάριος

  • Παλιός
  • ****
  • Μηνύματα: 315
  • Φύλο: Άντρας
  • Είναι τρελλοί αυτοί οι Ρωμαίοι............
    • Προφίλ
Re:Απορία σε κλίμακες
« Απάντηση #1 στις: 08/06/02, 19:39 »
Πρώτα απ' όλα στην μουσική δεν υπάρχει δεν επιτρέπεται. Η η major είναι η ματζόρε και η minor είναι η ελάσσον για να μην σου μένει η απορία. Δεν μπορώ να σκεφτώ τι άλλο να σου πως διότι δεν μπορώ σε ένα μύνημα να σου γράψω όλη την βασική θεωρία της μουσικής. Αν το μόνο που σε ενδιαφέρει είναι οι κλίμακες και οι συγχορδίες τους μελετώντας και κατανοώντας το περιεχόμενο του θεωρία και πράξη ιδίως εκεί που σου λέει για τον σχηματισμό τους, για το πως δημιουργούνται βάση της πρώτης νότας, θα μπορείς να τα νγάζεις μόνος σου. Πάντως για το αν δικαιούσαι minor και major σε ένα τραγούδι το πιο απλό παράδειγμα που μου 'ρθε είναι ο Καραγκιόζης του Σαββόπουλου(μεγαλοφυία κατ' εμένα).
Ασ. : Φοβάσαι; Φοβάσαι μερικά θηριάκια;
Όβ. : Ω, δεν είναι τα θηρία. Είναι το κοινό, όλος αυτός ο κόσμος....
Ασ. : Στην αρένα θα σου περάσει το τρακ....

Αποσυνδεδεμένος Ο Νέος Κιθαρωδός

  • Administrator
  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 3372
  • Φύλο: Άντρας
  • ... και καλό τραγούδι!
    • Προφίλ
    • Κιθάρα
Re:Απορία σε κλίμακες
« Απάντηση #2 στις: 08/06/02, 20:31 »
Και βέβαια γίνεται στο ίδιο τραγούδι να υπάρχουν οι συγχορδίες C και Cm ταυτόχρονα, μόνο που η απάντηση δεν είναι στην "κλασική" θεωρία των κλιμάκων, αλλά εκεί που δεν την περιμένεις! Για ένα παράδειγμα πήγαινε στο "Κυρ διευθυντά των δίσκων" ή στο "Τα Σμυρνέικα τραγούδια".

Για ευκολία, ας ανεβάσουμε τις συγχορδίες ένα τόνο (Ρε ματζόρε και Ρε μινόρε), και ας το δούμε με λίγο περισσότερη λεπτομέρεια:
Η Ρε ματζόρε περιέχει τις νότες Ρε-Φα δίεση-Λα
Η Ρε μινόρε περιέχει τις νότες Ρε-Φα-Λα
Άρα η κλίμακα του τραγουδιού πρέπει να περιέχει όλες τις παραπάνω νότες, δηλ. Ρε-Φα-Φα δίεση-Λα. Αν κοιτάξεις τη σελίδα "Δρόμοι της Ελληνικής μουσικής" στην περιοχή "Θεωρία και πράξη", θα δείς ότι οι νότες αυτές περιέχονται στους δρόμους Χουζάμ, Σεγκιάχ και Σαμπάχ. Άρα, όλα τα τραγούδια που είναι γραμμένα σε αυτούς τους δρόμους περιέχουν (ή θα μπορούσαν να περιέχουν) και τις δύο συγχορδίες ταυτόχρονα. Υπάρχουν βέβαια και πολλά άλλα παραδείγματα...
Όσο πιο πολύ σου αρέσει η μουσική, τόσο πιο πολλή μουσική σου αρέσει...

Αποσυνδεδεμένος Μάριος

  • Παλιός
  • ****
  • Μηνύματα: 315
  • Φύλο: Άντρας
  • Είναι τρελλοί αυτοί οι Ρωμαίοι............
    • Προφίλ
Re:Απορία σε κλίμακες
« Απάντηση #3 στις: 09/06/02, 00:41 »
Κάτι τέτοια χαζάμ κουτάμ που κοπανούσε και ένας δάσκαλος μου. Τι κλίμακες είναι αυτές; Όχι πως βγαίνουν εννοώ ποιός τις σκέφτηκε/δημιούργησε. Είναι τούρκικες , ελληνικές , μικρασιάτικες; Ξέρεις κανά σχετικό ιστορικό; Καθώς και σε ποιά στυλ παίζονται  
Ασ. : Φοβάσαι; Φοβάσαι μερικά θηριάκια;
Όβ. : Ω, δεν είναι τα θηρία. Είναι το κοινό, όλος αυτός ο κόσμος....
Ασ. : Στην αρένα θα σου περάσει το τρακ....

Αποσυνδεδεμένος Ο Νέος Κιθαρωδός

  • Administrator
  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 3372
  • Φύλο: Άντρας
  • ... και καλό τραγούδι!
    • Προφίλ
    • Κιθάρα
Re:Απορία σε κλίμακες
« Απάντηση #4 στις: 14/06/02, 12:07 »
Είναι γεγονός ότι το άκουσμα των λέξεων αυτών (ουσάκ, χιτζάζ, νιαβέντ, χουσάμ, κλπ) δημιουργεί κάποια έκπληξη. Αν και δεν ξέρω ακριβώς :-\, θα προσπαθήσω να σου απαντήσω...

Τα ονόματα αυτά είναι μάλλον περσικής ή αραβικής προέλευσης, και πέρασαν μέσω Τουρκίας και σε μας (τα ονόματα χρησιμοποιούνται σχεδόν αυτούσια και στα τουρκικά).

Οι κλίμακες που κρύβονται πίσω τους πάντως χρησιμοποιούνται από τα πανάρχαια χρόνια σε όλες τις χώρες της ανατολικής Μεσογείου, και μέχρι Αραβία, Περσία και Ινδία. Φυσικά χρησιμοποιούνται από ανέκαθεν και στην Ελλάδα, στη βυζαντινή μουσική και στα δημοτικά, ρεμπέτικα και λαϊκά τραγούδια. Δεν είναι υπερβολή αν πούμε ότι το 99% των βυζαντινών, δημοτικών, ρεμπέτικων και λαϊκών μελωδιών ακολουθεί κάποια από αυτές τις κλίμακες.

Οι "δρόμοι", ή "μακάμια", όπως λέγονται στην καθομιλουμένη των λαϊκών μουσικών, είναι γνωστοί σαν "ήχοι" στη βυζαντινή μουσική (π.χ. ήχος πρώτος, ήχος δεύτερος, κλπ). Κάπου είχα ακούσει ότι υπάρχει μια αντιστοιχία 1 προς 1 ανάμεσα στους βυζαντινούς και τους λαϊκούς δρόμους, όποιος την ξέρει ας την στείλει...

Επίσης, ευπρόσδεκτες είναι οτιδήποτε άλλες πληροφορίες σχετικές με δρόμους, ήχους, κλίμακες, κλπ...

Όσο πιο πολύ σου αρέσει η μουσική, τόσο πιο πολλή μουσική σου αρέσει...

Αποσυνδεδεμένος SIB

  • Περαστικός
  • *
  • Μηνύματα: 19
  • Φύλο: Άντρας
  • Παραδοσιακά, τζαζ, και γενικά ό,τι έχει ''ψυχή''.
    • Προφίλ
Re:Απορία σε κλίμακες
« Απάντηση #5 στις: 23/04/03, 23:55 »
Παιδιά όποιος θέλει να ενημερωθεί σοβαρά, υπεύθυνα και σε βάθος για το τεράστιο θέμα των 'δρόμων', -σε σημειογραφία τροποποιημένου πενταγράμμου- ας ανατρέξει στο βιβλίο ΜΑΡΙΟΣ ΜΑΥΡΟΕΙΔΗΣ, ΟΙ ΜΟΥΣΙΚΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΣΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟ (Ο Βυζαντινός ήχος, το Αραβικό μακάμ, το Τούρκικο μακάμα), εκδ. Fagotto, Αθήνα 1999. Προσοχή : δεν είναι για ξερόλες και χαβαλέδες. Θέλει αφοσίωση και μελέτη.
ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ όμως όποιος ξέρει παρασημαντική θα πρέπει να εντρυφήσει στο ΜΕΓΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ του ΣΙΜΩΝΟΣ ΚΑΡΡΑ.  

Αποσυνδεδεμένος ikatsoun

  • Ο Βάσκος
  • Παλιός
  • ****
  • Μηνύματα: 460
  • Φύλο: Άντρας
  • Κόψτε το ρημάδι επιτέλους
    • Προφίλ
    • ATHLETIC CLUB de BILBAO
Re:Απορία σε κλίμακες
« Απάντηση #6 στις: 28/06/03, 19:33 »
Οι δρόμοι αυτοί είναι αρχαιοελληνικοί και ταυτίζονται με το Δώριο, το Λύδιο, το Φρύγιο κ.τ.λ. Στα βυζαντινά χρόνια αυτά πέρασαν στους Άραβες που δώσανε αράβικες ονομασίες και σήμερα έχουν καθιερωθεί έτσι. Οι δρόμοι ματζόρε και μινόρε είναι της δυτικοευρωπαϊκής μουσικής, αλλά υπάρχουν και στους λαϊκούς δρόμους (ο ματζόρε λέγεται ραστ, ο μινόρε δεν θυμάμαι). Τώρα γενικά για τη θεωρία είναι πολύ μεγάλος όγκος και δεν εξηγείται με ένα μήνυμα, όπως είπε και ο Μάριος.
Δούλεψε για να φας και κλέψε για να έχεις

Δεν είμαι Πόκεμον
Κυκλοφορώ επίσης με τα ψευδώνυμα :
ικα ικα, τσουν τσουν, πικατσουν, πόκεμον, πίκλατσουν (για Κύπριους)

deepfritz

  • Επισκέπτης
Re:Απορία σε κλίμακες
« Απάντηση #7 στις: 18/01/04, 14:46 »
An katalaba kala sta site pou phges lene oti o eolikos tropos ths majore fysikhs klimakas legetai kai minore klimaka.
gia ton an mporoun na yparxoun C,Cm se ena tragoudi sou apanthsan ta paidia.
Kai kati allo pou prepei na katalabeis giati kai ta biblia synh8ws den to anaferoun:ta accorda sta tragoudia den einai ayta pou paizei h ki8ara(rithmykh,accompagnamento,ktl),alla ayta pou paizoun ola ta organa mazi(dhladh oi notes olwn twn organwn). :)

Αποσυνδεδεμένος ΠΑΝΜΕΓΙΣΤΟΣ - EOSFORUM - SOTRIANI -

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 1654
  • Φύλο: Άντρας
  • To Φαινόμενο Γνωστό έως τα Πέρατα του Κόσμου...
    • Προφίλ
Re:Απορία σε κλίμακες
« Απάντηση #8 στις: 31/10/04, 01:45 »
   ayto ειναι το modal interchange ή Δανεισμος kai επιτρεπεται ακομα και στην κλασικη μουσικη!
Ο.Ξ.Ο.Κ.Δ.Τ.Ξ.Ο.Κ.Ο. 
θα τινάξω τα μυαλά μου στον αέρα
να γεμίσει ο κόσμος εξυπνάδα

Αποσυνδεδεμένος Alchimistis

  • Παλιός
  • ****
  • Μηνύματα: 262
  • Φύλο: Άντρας
  • Pink Floyd
    • Προφίλ
Re:Απορία σε κλίμακες
« Απάντηση #9 στις: 05/12/04, 22:06 »
Μιας που λεμε για κλιμακες...τις μελεταω τελευταια και εχω αποριες
Τις διεσεις που εχει στο κλειδι του Σολ ειναι οι διεσεις που περιεχονται στην κλιμακα??Και αν ναι σε ποιες νοτες???
Και κατι αλλο η διεση στο πενταγραμμο παει πανω η κατω απο την νοτα????
Υ.Γ.ειμαι ασχετος απο πενταγραμμο τοσα χρονια δουλευω με το αυτι δειξτε κατανοηση
« Τελευταία τροποποίηση: 08/12/04, 01:32 από Alchimistis »

Αποσυνδεδεμένος guitarlover

  • Θαμώνας
  • ***
  • Μηνύματα: 221
  • Φύλο: Άντρας
  • Άμα σταματήσεις να χαμογελάς σταματάς και να ζεις
    • Προφίλ
Re:Απορία σε κλίμακες
« Απάντηση #10 στις: 07/12/04, 23:29 »
Πολλέςφόρες θα συναντίσεις αυτές τις διέσεις και ονομάζονται αν θυμάμαι σωστά και οπλισμός σε ένα κομμάτι η μια κλίμακα. Η κάθε δίεση αντιπροσοπεύει μια νότα ανάλογα με το σημείο που βρίσκονται πάνω στο πεντάγραμμο (δίεση ας πούμε πάνω στο σημείο που αντιπροσωπεύει τη νότα φα στο πεντάγραμμο σημαίνει ότι η φα παντόυ είναι δίεση στο κομάτι μας).Σε περίπτωση δίεσης λοιπόν συμαίνει ότι σε όλο το κομμάτι αυτές οι νότες πρέπει να πεχτούν δίεση εκτός και αν υπάρχει κάποια άλλη ένδιξη.Α επείσης π.χ. όταν βλέπεις δύεση στο σημείο του φα τότε συμαίνει ότι οπουδήποτε διαβάζεις φα πρέι να την παίξεις δίεση ασχέτος αν είναι καντίνη ή μπάσο. Το να βάζουμε δίεση με το κλειδή του σολ απλά μας διευκολήνη στο να μην γεμίζουμε το πεντάγραμμο με σύμβολα δίπλα στις νότες
Things gonna change I heard
by the time I 'm gonna be dead

CHCOME

  • Επισκέπτης
Re:Απορία σε κλίμακες
« Απάντηση #11 στις: 08/12/04, 00:12 »
Και κατι αλλο η διεση στο πενταγραμμο παει πανω η κατω απο την νοτα????
Υ.Γ.ειμαι ασχετος απο πενταγραμμο τοσα χρονια δουλευω με αυτη δειξτε κατανοηση

Η δίεση είναι ενα ημιτόνιο επάνω και η ύφεση ένα ημιτόνιο κάτω.

Αποσυνδεδεμένος Alchimistis

  • Παλιός
  • ****
  • Μηνύματα: 262
  • Φύλο: Άντρας
  • Pink Floyd
    • Προφίλ
Re:Απορία σε κλίμακες
« Απάντηση #12 στις: 08/12/04, 01:31 »
euxaristo paidia
Παράθεση
Στάλθηκε από: Chcome  Στάλθηκε στις: Σήμερα, στις 00:12:52  
Παράθεση από: Alchimistis στις 05/12/04, 22:06
Και κατι αλλο η διεση στο πενταγραμμο παει πανω η κατω απο την νοτα????
Υ.Γ.ειμαι ασχετος απο πενταγραμμο τοσα χρονια δουλευω με το αυτι δειξτε κατανοηση
 

Η δίεση είναι ενα ημιτόνιο επάνω και η ύφεση ένα ημιτόνιο κάτω.  
allo rwtisa  ;D ;D alla den peirazei....

 

Σχετικά θέματα

  Τίτλος / Ξεκίνησε από Απαντήσεις Τελευταίο μήνυμα
1 Απαντήσεις
4197 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 27/02/09, 04:01
από korax_ole
10 Απαντήσεις
12164 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 20/02/09, 23:55
από Serviani
1 Απαντήσεις
3333 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 10/04/09, 17:31
από mace
16 Απαντήσεις
7684 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 29/06/09, 23:03
από Johnie Darko
2 Απαντήσεις
12190 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 23/07/09, 17:51
από WhiteEagle
17 Απαντήσεις
18994 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 19/04/11, 19:43
από ΣΤΕΛIOS
4 Απαντήσεις
3201 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 06/04/10, 11:26
από Wise_One
15 Απαντήσεις
23865 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 23/12/10, 18:34
από Κ.Dee
12 Απαντήσεις
8350 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 20/12/10, 10:37
από songless_bird
3 Απαντήσεις
9283 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 26/05/12, 16:32
από STEFANOS604