Μουσικά όργανα και εξοπλισμός > Μουσικά όργανα και εξοπλισμός

Οδηγος επιβιωσης (και καλα) προς αρχαριους

<< < (2/8) > >>

Johnie Darko:
Εχοντας πει αυτά, ας αφησουμε τις κιθαρες και ας παμε στους ενισχυτες….

Εχουμε 4 κατηγοριες:
1) Λαμπατοι ενισχυτες  είναι και οι πιο παλιοι από κατασκευαστικης αποψης ενισχυτες (από εποχης ανακαλυψης του ραδιοφωνου). Χρησιμοποιουν για την ενισχυση και την προενισχυση τους λαμπες (όχι αυτές που χρησιμοποιουμε για φωτισμο χεχε). Δεν θα αναφερθω σε λεπτομερειες τεχνικες. Πρακτικα αυτοι οι ενισχυτες τεινουν να δινουν πολύ καλη αισθηση στο παιξιμο και καθαροτητα, το αρμονικο τους περιεχομενο είναι πιο πλουσιο και πιο «καμπυλο» θα μπορουσαμε να πουμε, με αποτελεσμα να ακουγονται πιο ευχαριστα στο αυτι, ειδικα όταν χρησιμοποιειται παραμορφωση, ειτε μεσω πεταλιου κτλ ειτε μεσω υπεροδηγησης της προενισχυσης ή/και της τελικης ενισχυσης. Δεν θα αναφερω τους λογους, αλλα γενικοτερα θα ελεγα ότι ηχητικα είναι περισσοτερο «ζεστοι», αντιδρουν πολύ καλα στο παιξιμο και στις δυναμικες καθως και στα boost πεταλια κτλ. Τεινουν να κομπρεσσαρουν τον ηχο οσο δυναμωνουν σε εντασεις και να παραμορφωνουν πιο «γλυκα» σε σχεση με τους τρανζιστορ ενισχυτες, ενώ «καθαριζουν» και πιο ευκολα και σωστα μεσω του volume της κιθαρας, της δυναμης που χτυπαμε τις χορδες κτλ. Ακομα κι έναν medium gain ενισχυτη λαμπατο, μπορεις με ένα boost πεταλακι να του υπεροδηγησεις (overdrive) την εισοδο και να τον κανεις να «κελαηδαει» ή να «ουρλιαζει», να κανει feedback με την κιθαρα (όχι τον καταστροφικο μικροφωνισμο αλλα feedback) και αλλα καλα…
Είναι γενικοτερα η προτιμηση πολλων παιχτων και δη επαγγελματιων του χωρου, για ολους τους λογους που αναφεραμε και ηχους λαμπατων θα βρειτε στην συντριπτικη πλειοψηφια ηχογραφησεων μουσικης που χρησιμοποιει ηλεκτρικη κιθαρα, ειτε μιλαμε για ροκ, ειτε για blues, metal, punk, pop, jazz κτλ…
Μειονεκτηματα τους; Θελουν συντηρηση, πχ αλλαγη λαμπων που σιγα σιγα φθειρονται με την χρηση και σε καποια φαση θελουν …πεταμα. Ειδικα οι λαμπες τελικης ενισχυσης θελουν σχετικα συχνα αλλαγη, πραγμα που επιβαρυνει χρηματικα τον κατοχο ενός τετοιου ενισχυτη ανα τακτα χρονικα διαστηματα, (αναλογα παντα με την χρηση που κανει) Είναι πολύ πιο ευαισθητοι σε μεταφορες, αλλαγες θερμοκρασιας, υγρασιας κτλ και είναι αρκετα ιδιοτροποι ηχητικα… Μπορει μια μερα να ακουγονται τελεια και την επομενη μερα με τα ιδια settings και στον ιδιο χωρο, ο ηχος να είναι χαλια…
Είναι επισης συνηθως πιο θορυβωδεις (ειδικα όταν μιλαμε για καταστασεις που χρησιμοποιειται παραμορφωση) και δεν αποδιδουν το ιδιο σε ολες τις εντασεις…
Ειδικα παλαιοτεροι λαμπατοι ενισχυτες (αλλα και σημερινοι χωρις υπαρξη master volume ποτενσιομτερου) , για να αποδωσουν πρεπει να «ανοιξουν» αρκετα σε ενταση. Πιο μοντερνες υλοποιησεις λαμπατων ενισχυτων, διαθετουν master volume, πραγμα που σημαινει ότι μπορει καποιος να σπρωξει ψηλα την ενταση και να φτιαξει τον ηχο του και κατοπιν να μειωσει την τελικη εξοδο εντασης προς τα ηχεια. Είναι πολλοι οι λαμπατοι ενισχυτες με master volume που παιζουν πολύ καλα και χαμηλα, αλλα γενικα, ειτε ενας ενισχυτης λαμπατος εχει, ειτε δεν εχει master volume, γεγονος είναι ότι θα παιζει και θα ακουγεται καλυτερα σε μεγαλυτερες εντασεις. Vintage μοντελα (πχ ο plexi της Marshall) που δεν εχουν master volume, για να βγαλουν παραμορφωση πρεπει πολλες φορες να τερματιζουν (dimed) σε ενταση και όταν το κανουν αυτό, παραμορφωνουν και οι λυχνιες του τελικου σταδιου ενισχυσης και εκει ξεκιναει το …παρτυ

Johnie Darko:
2) Τρανζιστορ ενισχυτες. Όπως καταβαινετε είναι οι ενισχυτες που για την ενισχυση τους χρησιμοποιουν τρανζιστορ και όχι λαμπες. Εχουν καλο καθαρο ηχο χωρις breakup (συνηθως) οσο δυναμωνεις την ενταση, δεν χρειαζονται συντηρηση όπως οι λαμπατοι, (δεν χρειαζονται αλλαγη λαμπων πχ), αποδιδουν το ιδιο σε ολες τις εντασεις και δεν είναι ευαισθητοι σε μεταφορες, αλλαγες θερμοκρασιων κτλ ενώ είναι επισης πολύ πιο ελαφρυοι σε σχεση με τους αντιστοιχους λαμπατους συγγενεις τους, πραγμα που είναι σημαντικο για καποιον που κανει πχ πολλα live και ξεκολωνεται στο κουβαλημα…
Μειονεκτημα τους είναι ότι το αρμονικο τους περιεχομενο δεν είναι τοσο «πλουσιο» οσο των λαμπατων, δεν βγαζουν «στρογγυλο» ηχο, δεν εχουν το feedback και την αισθηση που εχουν οι λαμπατοι και συνηθως ο ηχος τους, ειδικα όταν χρησιμοποιειται παραμορφωση, είναι πολύ πιο τραχυς και ακομα και τα καθαρα τους είναι «αποστειρωμενα». Πολλοι παρομοιαζουν τον ηχο τους όταν παραμορφωνουν με «τζιτζικια» ακριβως γιατι η παραμορφωση τους …ακουγεται συνηθως καπως ετσι. Φυσικα αυτά όλα είναι ένα γενικο πλαισιο, δεν σημαινει ότι ολοι οι τρανζιστορ είναι ετσι. Υπαρχουν ενισχυτες τρανζιστορ που βγαζουν πολύ ωραια και γλυκια, ζεστη παραμορφωση αλλα ακομα κι εκει, όταν παιζεις σου φαινεται κατι να λειπει… Είναι αυτή η αισθηση που εχεις με έναν λαμπατο που δεν μπορεις να την παρεις με έναν τρανζιστορ. Επισης δεν αντιδρουν καλα με boost πεταλια, πραγμα που σημαινει ότι δεν μπορει καποιος να υπεροδηγησει ιδιατερα πετυχημενα την εισοδο τους, για αυτό συνηθως χρησιμοποιουνται σε συνδυασμο με distortion πεταλια και όχι τοσο με overdrive/boost πεταλια. Κομπρεσσαρουν λιγοτερο τον ηχο γενικα και οσων αφορα τα καθαρα τους είναι συνηθως ικανοποιητικα, ειδικα αν καποιος ψαχνει για «κρυσταλλινα» καθαρα χωρις ιδιατερο bite και grit. Χαρακτηριστικο παραδειγμα transistor ενισχυτη είναι ο Roland Jazz chorus και για πιο metal fans απλα να αναφερω πως ο Darel επαιζε με Randall τρανζιστορ ενισχυτες, ακριβως γιατι ηθελε αυτόν τον ηχο!

3) Υβριδικοι ενισχυτες. Είναι ενισχυτες που προσπαθουν να συνδυασουν τεχνολογια τρανζιστορ και λαμπας. Συγκεκριμενα, συνηθως υλοποιησεις τετοιες, χρησιμοποιουν 1 ή παραπανω λαμπες προενισχυσης και για την τελικη ενισχυση χρησιμοποιουν τρανζιστορ. Σκοπος αυτου (κατά τους κατασκευαστες) είναι να εχουν τα οφελη ενός λαμπατου τμηματος προενισχυσης με πιο φυσικο overdrive με πλουσιοτερο αρμονικο περιεχομενο και πιο «στρογγυλο» ηχο, ενώ ταυτοχρονα να μην εχουν τα μειονεκτηματα μιας λαμπατης τελικης ενισχυσης (αλλαγες λαμπων, αναγκη για υψηλες εντασεις κτλ). Το αποτελεσμα για μενα τουλαχιστον είναι κατι μαλλον αδιαφορο… Οσους ενισχυτες κι αν εχω δοκιμασει τετοιου ειδους, παντα νομιζα ότι επαιζα με τρανζιστορατο, ποτε δεν μου αρεσε ο ηχος τους σε σχεση με λαμπατους και δεν καταλαβα ποτε να αλλαζει προς το καλυτερο ο ηχος τους με την χρηση λαμπας…. Κατά την γνωμη μου, είναι περισσοτερο πατεντα μαρκετιστικη και λιγοτερο σχεδιαστικη.

4) Ενισχυτες digital modeling. Είναι ενισχυτες που παρουσιαστηκαν τα τελευταια χρονια και ουσιαστικα είναι υπολογιστες μεσω των οποιων οι κατασκευαστες προσπαθουν να δημιουργησουν εικονικους ενισχυτες που πλησιαζουν ηχητικα τους πραγματικους (γνωστους) ενισχυτες. Δημιουργηθηκαν πρωτιστως για να καλυψουν αναγκες στουντιακες, ώστε να μπορει καποιος με ένα κομματι εξοπλισμου να ηχογραφει κατευθειαν σε κονσολα κτλ χωρις να χρειαζεται να κουβαλαει μαζι του 10 ενισχυτες, 20 καμπινες, 5 μικροφωνα, να κανει τοποθετησεις στα μικροφωνα, ελεγχο ακουστικης κτλ προκειμενου να βγαλει καλο ηχο για ηχογραφηση. Επειδη αυτό αρεσει σε αρκετο κοσμο συν το γεγονος ότι μπορεις να παρεις σε ένα πακετο εικονικους ενισχυτες, εφφεδακια και αλλα καλουδια σε συμφερουσα τιμη, εχουν αρκετη επιτυχια και σε ερασιτεχνες και σε επαγγελματιες. Μαλιστα, οσο προχωραει η τεχνολογια και οι dsp επεξργαστες γινονται ισχυροτεροι, τοσο πιο πολυπλοκους αλγοριθμους μπορουν να κατασκευασουν οι κατασκευαστες και τοσο πιο κοντα μπορουν να ερθουν στον ηχο του πραγματικου ενισχυτη που προσπαθουν να εξομειωσουν μεσω του εικονικου. Πλεονεκτηματα τους, Δεν χρειαζονται ιδιατερη συντηρηση όπως οι λαμπατοι, παιζουν καλα σε ολες τις εντασεις, είναι σχετικα ελαφρυοι (σιγουρα ελαφυτεροι από λαμπατους), ευελικτοι, μιας και μπορουν να καλυψουν τεραστιο ηχητικο φασμα, αφου καθενας από αυτους, ακομα και οι φτηνοι, δινουν την δυνατοτητα επλιογης μεταξυ 5-10 διαφορετικων «θρυλικων» ενισχυτων και εφφε με αρκετα καλα αποτελεσματα, ενω σε πιο ακριβες υλοποιησεις βρισκει κανεις  εως και 80 ενισχυτες, καμπινες ηχειων, μικροφωνα, ολων των ειδων τα εφφε, midi ελεγχο μεσω πεταλιερας, δυνατοτητες συνδεσης με στουντιακο εξοπλισμο κατευθειαν με ένα βυσμα χωρις την χρηση μικροφωνων, ακομα και δυνατοτητα συνδεσης και ελεγχου μεσω υπολογιστη!
Μεινεκτηματα; Τα φτηνοτερα μοντελα δεν εχουν συνηθως και τοσο πειστικες εξομειωσεις, δεν εχουν όλα τα controls των πραγματικων ενισχυτων και όπως και να το κανουμε δεν είναι το real thing, ενώ πολλοι παραπονιουνται (ειδικα σε φτηνες υλοποιησεις τυπου line6) για ψηφιακη βαβουρα που υπαρχει καπου στο βαθος του γενικου ηχου (digital artifatcts). Πιο ακριβες υλοποιησεις, κανουν φοβερη δουλεια, σε σημειο που πραγματικα να μην μπορεις να ξεχωρισεις το αληθινο από το virtual ενισχυτη σε καποιο blind test, χωρις την γνωστη «ψηφιακουρα». Απλα εκει παμε σε κοστος ενός καλου λαμπατου πχ.
Με λιγα λογια, κατ’εμε είναι το μελλον της κιθαρας οσων αφορα τους ενισχυτες/προενισχυτες.

Johnie Darko:
Αφου αναφεραμε τις κατηγοριες ενισχυτων, να πουμε καποια πιο γενικα πραγματα που μπορει να βοηθησουν καποιον αρχαριο.
Ότι ενισχυτη και να δοκιμαζετε, πριν τον αγορασετε, δοκιμαστε τον με την κιθαρα σας και τα πεταλια σας ή εστω με κατι που να προσεγγιζει τον υπολοιπο εξοπλισμο σας κατά το δυνατον περισσοτερο. Δεν εχει νοημα να δοκιμασετε έναν ενισχυτη με μια les paul και να σας αρεσει ο ηχος και μετα σπιτι να τον παιζετε με μια strat γιατι πολύ απλα δεν θα ακουγεται το ιδιο…
Αν ο ενισχυτης είναι λαμπατος, δοκιμαστε να παιξετε σε διαφορες εντασεις, να βρειτε το sweet spot του και σε ποια ενταση είναι αυτό… Είναι σε ενταση που θα μπορειτε να παιζετε; Μην πεφτετε στην παγιδα θα παρω μικρο λαμπατο μονο και μονο γιατι είναι λαμπατος – αρα είναι καλυτερος. Αυτό είναι μυθος.

Καταρχην, ακουστικα, ενας ενισχυτης 25watts και ενας 100watts εχουν σε ακουστικη ενταση διαφορα μολις 6db, πραγμα που σημαινει ότι ναι μεν είναι πιο δυνατος ο 100αρης αλλα όχι οσο υποδηλωνουν οι διαφορες των watts, μιας και η αυξηση ή η μειωση της ακουστικης εντασης είναι λογαριθμικη και όχι αναλογικη. Χοντρικα, για κάθε διπλασιασμο των watts ενός ενισχυτη, θα παρετε αυξηση 3db ακουστικης εντασης. Από την άλλη μερια όμως, ενας ενισχυτης 100watts μπορει να δυναμωσει πολύ ΧΩΡΙΣ να παραμορφωσει μιας και headroom του (το «ταβανι» πανω από το οποιο αρχιζει και παραμορφωνει) είναι πολύ μεγαλο σε σχεση με έναν 25αρη. Αντιστοιχα, αν παρετε έναν λαμπατο ενισχυτη χωρις master volume και θελετε να τον γκαζωνετε για να υπεροδηγειται και αν δεν σας ενδιαφερουν τα καθαρα, τοτε είναι καλυτερο να πατε σε καποια υλοποιηση με σχετικα χαμηλο headroom ώστε να «αρπαζουν» πιο γρηγορα οι λαμπες της τελικης ενισχυσης και να μπαινουν στον χορο με όλα τα θετικα τους…

Δοκιμαστε οσους περισσοτερους ενισχυτες μπορειτε και σε οσες εντασεις μπορειτε. Μπορει ενας ενισχυτης να παιζει ασχημα χαμηλα, πχ ο JCM 800 που είναι ενας από τους διασημοτερους ενισχυτες, όταν παιζει με το volume χαμηλα, ακουγεται σαν χαλασμενη σφηκοφωλια… Δυναμωστε όμως μετα το 6-7 το volume και ακουστε τι σημαινει Βρετανικος βρυχηθμος!
Προσπαθηστε να καταλαβετε τι ηχο βγαζει κάθε σχολη ενισχυτη. Πχ λαμπατοι υπαρχουν πολλοι και αναλογα με την κατασκευη τους και τι λαμπες χρησιμοποιουν μπορει να βγαζουν εντελως διαφορετικους ηχους. Αλλιως ακουγεται ενας ταξης Α λαμπατος ενισχυτης των 15watts και αλλιως ενας ταξης AB ακομα και στα ιδια watts. Άλλο ηχο εχουν οι 6L6 λαμπες και άλλο οι EL34 και παει λεγοντας…

Το να κατσω εδώ και να αρχισω να αναλυω τις διαφορες αυτές είναι ματαιο, μιας και υπαρχουν πολύ εμπεριστατωμενες μελετες από πολλους σοβαρους ανθρωπους που το κατεχουν πολύ περισσοτερο από μενα το θεμα. Οποιος ενδιαφερεται ψαχνει και βρισκει, διαβαζει και ενημερωνεται, ακουει clips και κανει δοκιμες όταν του δινεται η ευκαιρια. Υπαρχουν παρα πολλα που θα μπορουσα να γραψω, να δωσω παραδειγματα ενισχυτων, links κτλ, αλλα σκοπος αυτου του τεραστιου κειμενου δεν είναι αυτος. Για αυτό υπαρχει το search και το web… Εγω απλα ηθελα να δωσω καποιες πολύ βασικες πληροφοριες σε αρχαριους με πολύ απλο και οσο το δυνατον κατανοητο τροπο μπορουσα, χωρις να μιλαω με ιδιατερα τεχνικους ορους κτλ Δεν ξερω αν τα καταφερα, αλλα αυτος ηταν ο σκοπος.

Κλεινοντας, απλα θα πω ότι οσα εγραψα είναι προσωπικες αποψεις με τις οποιες πολλοι μπορει να συμφωνουν και πολλοι όχι. Απλα αυτά που εγραψα είναι καποιες δικες μου εμπειριες και δεν τις βαφτιζω σωστες ή λαθος, αλλα απλα προσωπικες εμπειριες. Ο λογος που αποφασισα να τις καταθεσω είναι ότι αφενος λατρευω το αντικειμενο και μου αρεσει να συζηταω για αυτό και να ανταλλασω αποψεις και από την άλλη να βοηθησω οσα παιδια εισερχονται τωρα στον χωρο αυτό και κανουν τα πρωτα δειλα τους βηματα. Η μουσικη είναι ένα ταξιδι, ακομα και η τεχνολογια που χρησιμοποιειται για την δημιουργια της μουσικης, είναι και αυτή ταξιδι. Καλα ταξιδια ευχομαι σε οσα παιδια επιλεγουν να μπουν στον χωρο (ή χορό) και προπαντως καλα παιξιματα και ανοιχτα αυτια!

Μετα τιμης JD

kostas80:
sticky .....

Eddie~Maiden:
Eνα τεραστιο ΜΠΡΑΒΟ απο εμενα για το κουραγιο, την ορεξη και την συμπαρασταση σου στους νεους μουσικους!!!

Πλοήγηση

[0] Λίστα μηνυμάτων

[#] Επόμενη σελίδα

[*] Προηγούμενη σελίδα

Μετάβαση στην πλήρη έκδοση
Mobile View