Μουσικά όργανα και εξοπλισμός > Μουσικά όργανα και εξοπλισμός

Οδηγος επιβιωσης (και καλα) για αρχαριους 2, ενισχυτες

<< < (2/14) > >>

Johnie Darko:
Βασιλη, αν μπορεις να το συμμαζεψεις καλυτερα οπτικα, καντο αν θες... Το χα φτιαξει σε word αλλα δεν μου περασε η μορφοποιηση...

Fourier:
(thread resurrection)

Τι γίνεται, θα δούμε την συνέχεια, ή το παράτησες το project? ;D 

Μην εκλάβεις την ερώτηση ως "πίεση" για να γράψεις κάτι, απλά, βλέποντας μια σχετική απάντησή σου σε ένα άλλο thread θυμήθηκα ότι είχες αφήσει στην μέση αυτή την πολύ καλή προσπάθειά, της οποίας τα θέματα που αναφέρεις ως συνέχεια (ρυθμίσεις, κ.τ.λ.π.) με ενδιαφέρουν πολύ, όπως, είμαι σίγουρος, και πολύ κόσμο. Ίσως να θεωρείς ότι αυτά που έγραψες καλύπτουν το θέμα (και πράγματι είναι πολύ χρήσιμα), αλλά το τελευταίο σου post υπονοεί ότι υπάρχουν και άλλα ζητήματα που δεν έχεις θίξει.

Υ. Γ.: Δοκίμασε να γράφεις το κείμενο σε απλό text format, π.χ., στο Windows notepad, και μετά copy-paste στο πλαίσιο της απάντησης του forum. To font του forum, αν δεν κάνω λάθος, είναι "Verdana" στα 10pt.

Johnie Darko:
Θα κανω μια προσπαθεια να γραψω καποια πραγματακια ακομα, αφου θελει και ο φιλος. Δεν εχω βρει χρονο για να κατσω να ασχοληθω σωστα οπως θα θελα, αλλα θα κανω οτι μπορω για να πω καποια βασικα πραγματακια.
Ας ξεκινησουμε με τις εισοδους και εξοδους του ενισχυτη.
Η πιο συνηθισμενη εισοδος σε ενισχυτες κιθαρας (ανεξαρτητου τυπου), ειναι η εισοδος για την κιθαρα (δεχεται σημα instrument) η οποια σε μερικες περιπτωσεις μπορει να ειναι split σε Hi και Low gain. Αυτο μας επιτρεπει να χρησιμοποιησουμε οποια εισοδο θελουμε αναλογως της κιθαρας (και της εξοδου των μαγνητων που εχει η κιθαρα). Ετσι τα πιο ασθενη σηματα (βλεπε μονοπηνιοι κλασσικοι μαγνητες) συνδεονται στη hi gain εισοδο, ενω τα πιο δυνατα σηματα (βλεπε humbuckers, μονοι με μεγαλο output κτλ) συνδεονται στην low gain εισοδο. Αυτο υποτιθεται οτι υπαρχει στους ενισχυτες ωστε να γινετσι σωστο match στην εισοδο του ενισχυτη ωστε το σημα που μετα παει στην προενισχυση να εχει τον καλυτερο λογο σημα/θορυβο και την καταλληλη σταθμη ωστε να μην «μπουκωνει» την εισοδο του ενισχυτη (αν το output της κιθαρας ειναι μεγαλο πχ) κοκ.
Στην πραγματικοτητα, οποιαδηποτε εισοδος μπορει να χρησιμοποιηθει απο οποιαδηποτε κιθαρα χωρις ιδιατερα πρβληματα. Απλα αν βαλετε μια κιθαρα με μεγαλο output σε hi gain εισοδο, τοτε προφανως θα εχετε πιο hot σημα στην προενισχυση με οσα αυτο συνεπαγεται (πχ περισσοτερο gain, λιγοτερα καθαρα κτλ).Σε μερικους ενισχυτες (βλεπε τυπου plexi) μπορει να βρουμε και περισσοτερες εισοδους (πχ plexi εχει 4), που μπορει να εχουν εκτος απο την hi/low gain επιλογη, αλλο ενα set εισοδων με διαφορετικο bright cap (ή το ενα σετ εισοδων με και την αλλη χωρις bright cap). Το bright cap οπως ισως καταλαβαινετε και απο το ονομα του, ειναι απλα ενας πυκνωτης που ηχητικα δινει περισσοτερα πριμα (και παραμορφωση σε αυτα οταν ανεβαζουμε το gain). Ετσι ουσιαστικα σε αυτες τις περιπτωσεις εχουμε και hi/low εισοδους και καθε μια απο αυτες με 2 επιπλεον επιλογες (normal & bright).
Στις εισοδους για κιθαρες, μπορουμε φυσικα πριν απο αυτες να χρησιμοποιησουμε καποιο πεταλακι εφφε για να πετυχουμε τον ηχο που θελουμε.

Johnie Darko:
Αν θυμηθουμε οσα ειπαμε στα προηγουμενα για την προενισχυση και τελικη ενισχυση του ενισχυτη, μπορουμε ευκολα να βγαλουμε καποια συμπερασματα:
Αν η εισοδος μας στον ενισχυτη ειναι πολυ hot (εχει πολυ δυνατο σημα), ειναι λογικο και ο ηχος μας να παραμορφωνει και τοσο πιο πολυ θα παραμορφωνει σε καθε ομαδα συχνοτητων (πχ μεσαια, πριμα, μπασσα), οσο πιο πολυ ενταση εχουν αυτα τα ρυθμιστικα στον ενισχυτη μας (και στα πεταλια μας πριν απο αυτον, αν χρησιμοποιουμε πεταλια).
Αυτο καταλαβαινετε οτι μπορει να ειναι χρησιμο για να πετυχουμε εναν ηχο, αλλα μπορει και να ειναι προβλημα αν δεν προσεχουμε τις εντασεις μας. Ετσι λοιπον, ενω τυπικα μπορουν να μπουν ολα τα ειδη πεταλιων/εφφε, στην πραγματικοτητα, αυτα που «ταιριαζουν» καλυτερα πριν την εισοδο του ενισχυτη, ειναι πεταλακια τυπου boost, overdrive, compressors, eq, distortion, κτλ – πεταλακια δηλαδη που επεμβαινουν στην ενταση και στις δυναμικες του σηματος μας, ωστε να το «φερουν» στα μετρα μας για να το στειλουμε μετα στον ενισχυτη. Οπως καταλαβαινετε, ουσιαστικα τα πεταλακια δεν ειναι τπτ αλλο απο μικρες φορητες εξωτερικες προενισχυσεις που παρεμβαλλουμε μεταξυ της πραγματικης προενισχυσης του ενισχυτη μας και της κιθαρας μας. Σαν να προσθετουμε δηλαδη ενα σταδιο προενισχυσης στον ενισχυτη μας, εχοντας την δυνατοτητα οποτε θελουμε να την απενεργοποιουμε και τουμπαλιν.Τα εφφεδακια που επηρεαζουν τον χρονο και την φαση του ηχου μας, (πχ βαθος, delay, flanger, phaser κτλ), συνηθως εχουν καλυτερα αποτελεσματα οταν χρησιμοποιουνται μεταξυ προενισχυσης και τελικης ενισχυσης (μεσω του effects loop που θα αναφερουμε πιο κατω).

Johnie Darko:
Aς μην ξεχναμε οτι τα πεταλακια βγαζουν σταθμη ηχου τετοια που να μπορει να ταιριαξει με την εισοδο των ενισχυτων κιθαρας, αλλα οταν χρησιμοποιουνται στο effects loop ενισχυτων, μπορει να παρατηρησουμε καποιες φορες αυξηση θορυβου, φυσηματος κτλ. Αυτο ωφειλεται κυριως στο οτι τα effect sloop των ενισχυτων ειναι κατασκευασμενα για να δεχονται σηματα απο πιο «επαγγελματικα» μηχανηματα (βλεπε racks) που δινουν (λογω υλοποιησης) συνηθως καλυτερο λογο σημα/θορυβο (για να μην επεκταθουμε σε πιο τεχνικα θεματα δεν θα αναφερω τις διαφορες στην σταθμη σηματων απο απλο πεταλακι σε σχεση με ενα συνηθισμενο rack).
Αφου λοιπον καταλαβαινουμε οτι καθε πεταλι ουσιαστικα ειναι μια προενισχυση, παμε να δουμε ενα απο τα πιο συνηθισμενα σεναρια χρησης ενος τετοιου πεταλιου.
Ας πουμε λοιπον οτι εχουμε εναν ενισχυτη και ενα πεταλακι overdrive. Η χρηση των πεταλιων boost/overdrive γινεται συνηθως απλα για να δυναμωσουμε το σημα μας αρκετα ωστε να «χτυπησει» πιο δυνατα την εισοδο του ενισχυτη μας (την προενισχυση μας δλδ) και ετσι να παρουμε περισσοτερη παραμορφωση στον ηχο μας, χωρις να δυναμωσουμε σε ενταση τον ενισχυτη μεσω του τελικου σταδιου (ή και της προενισχυσης του ενισχυτη).
Ετσι, μπορουμε να ρυθμισουμε πχ ενα τετοιο πεταλι για να μας δινει ενα Α ποσο db αυξησης εντασης και ετσι το σημα μας να ειναι πιο hot οταν μπαινει στον ενισχυτη μας. Οταν εχουμε το πεταλι ενεργοποιημενο, το σημα δυναμωνει, χτυπαει πιο δυνατα την προενισχυση και ετσι εχουμε αηξημενη παραμορφωση και αναλογως τον ενισχυτη, μπορει να εχουμε και μεγαλυτερο compression (αν μιλαμε για λαμπατους πχ), sustain κτλ.
Τα πεταλακια τυπου distortion απο την αλλη, δεν δυναμωνουν απλα τον ηχο, αλλα τον clip-αρουν (τον παραμορφωνουν δηλαδη) πριν το σταδιο της προενισχυσης, με αποτελεσμα να δινουν πολυ δικο τους «χρωμα» στον ηχο σε σχεση με τα boost/overdrive. Αυτος ειναι και ο λογος που συνηθως τα boost/overdrive πεταλια ειναι ιδιαιτερα αγαπητα σε χρηστες λαμπατων ενισχυτων.  Οταν δηλαδη θελουμε απλα να παρουμε λιγο περισσοτερη βρωμα απο τον ενισχυτη μας χωρις να τον δυναμωσουμε αλλα και χωρις να του αλλαξουμε πολυ την δικη του χροια στον ηχο.
Οσο πιο «διαφανο» (δηλαδη δεν χρωματιζει τον ηχο) ειναι ενα τετοιο πεταλι, τοσο λιγοτερο θα επηρεασει την χροια του ηχου μας, ενω αντιθετα θα μπορει να αυξησει την παραμορφωση μας, κρατωντας ομως τον αυθεντικο ηχο του ενισχυτη μας.
Αντιθετα, σε ενισχυτες solidstate, συνηθως δουλευουν καλυτερα τα distortion πεταλια, αφου ενα πιο hot σημα δεν θα επηρεασει τοσο (θετικα) τον ενισχυτη μας. Σε αυτες τις περιπτωσεις, το πεταλακι distortion ουσιαστικα παιζει τον ρολο ενος «καναλιου» του ενισχυτη, οπου ο ηχος του μπορει να ειναι ριζικα διαφορετικος απο αυτον του «σκετου» ενισχυτη.

Πλοήγηση

[0] Λίστα μηνυμάτων

[#] Επόμενη σελίδα

[*] Προηγούμενη σελίδα

Μετάβαση στην πλήρη έκδοση
Mobile View