Σελίδες:
  • #26 από parlats στις 22 Oct 2005
  • Θα προσπαθήσω να σε ξεμπερδέψω λίγο αν και είναι δύσκολο. Η πιο συνηθισμένη μινόρε είναι η αρμονική που όπως είπε ο Σιδηρόπουλος έχει ένα τριημιτόνιο ανάμεσα στην 6η και 7η. Στη Am δηλαδή έχει μετά το F  G# και αυτό το τριημιτόνιο είναι που δίνει ένα από τα χαρακτηριστικά ακούσματα της μινόρε (ή ελλάσονας). Άρα δεν έχει τις ίδιες νότες με τη ματζόρε (ή μείζονα). Όμως ας πάμε στην περίπτωση της φυσικής μινόρε που όπως είπαν αλλά και διάβασες έχει τις ίδιες νότες με την αντίστοιχη ματζόρε (γιατί η αρμονική και η μελωδική δεν έχουν τις ίδιες). Και λέω με την αντίστοιχη γιατί όπως έκανες τους συσχετισμούς μόνος σου πιο πάνω θα παρατήρησες ότι κάθε μια ματζόρε έχει και την αντίστοιχη μινόρε η οποία βγαίνει από την 6η της ματζόρε κλίμακας (για παράδειγμα η αντίστοιχη μινόρε της C είναι η Am). Εκεί που έκανες το λάθος και μπερδεύτηκες (εκεί που σε διόρθωσε ο Κιθαρωδός) είναι γιατί δεν είπες σωστά την κλίμακα ώστε να φτάσεις στη σωστή 6η. Παράδειγμα στο λάθος A / Fm. Το σωστό είναι βέβαια A /F#m γιατί η A (ματζόρε) σχηματίζεται όπως όλες οι ματζόρε με τον εξής απλό και πρακτικό τρόπο (μάθε τον απ' έξω) 2 τόνοι ημιτόνιο 3 τόνοι ημιτόνιο. Άρα έχουμε (νότες πια) για τη A (λα ματζόρε) : A / B / C# / D / E / F# / G#  όπου 6η είναι η F# . (Επίσης ο απλός και πρακτικός τρόπος σχηματισμού των αρμονικών μινόρε είναι τόνος-ημιτόνιο-2 τόνοι-ημιτόνιο-τριημιτόνιο-ημιτόνιο). Ας πάμε λοιπόν πάλι στη φυσική μινόρε. Εκεί ναι μεν νομίζεις ότι έχεις ίδιες νότες αλλά τα διαστήματα που αποτελούν τη κλίμακα είναι διαφορετικά (δε θα επεκταθώ για να μη μπερδευτείς περισσότερο). Απλά να σου πω ότι η C έχει πρώτες νότες C-D-E δηλαδή η 3η που σχηματίζεται από την πρώτη νότα (το διάστημα C-E) είναι 3ης μεγάλο (2 τόνοι) ενώ στη Am το διάστημα 3ης από την πρώτη νότα (το A-C) είναι 3ης μικρό (τόνος-ημιτόνιο). Αυτή είναι και η μεγάλη διαφορά στο άκουσμα μιας ματζόρε και μιας μινόρε (οποιασδήποτε) αυτό που κάνει τη ματζόρε χαρούμενη και τη μινόρε λυπημένη, αυτό το διάστημα 3ης (μεγάλο στις ματζόρε μικρό στις μινόρε). Φυσικά θα μου πεις μα σα κλίμακες έχουν τις ίδιες νότες, τι με νοιάζουν τα υπόλοιπα (εκτός του γεγονότος βέβαια ότι στα τραγούδια η περίπτωση να συναντήσεις φυσική μινόρε είναι σχεδόν απίθανη ή τέλος πάντων πρακτικά άχρηστη ). Τότε το μόνο που μπορώ να σου απαντήσω τώρα είναι ναι, έχουν τις ίδιες, ξεκίνα απο την αρχή μάθε τα διαστήματα, μάθε τις κλίμακες , μάθε τις συγχορδίες και μετά να το δούμε πιο αναλυτικά γιατί τώρα το μόνο που θα κάνω είναι να σε μπερδέψω περισσότερο.

     :o  Ξέχασα και αυτά που ήξερα  ;D
  • #27 από ΠΑΝΜΕΓΙΣΤΟΣ - EOSFORUM - SOTRIANI - στις 31 May 2006
  • geia xara,
    ta paidia parapanw exoun dikio, to gegonos ayto den einai tixaio, iparxei mia sigxordia i opoia legetai TONIKH(den einai mia sigekrimeni, apla mia gia kathe kommati). H toniki einai i prwti vathmida kai oles oi ipoloipes sigxordies einai se anafora pros tin toniki. PX. to pio klassiko blues einai to I-IV-V to opoio tha pei oti me toniki tin C exeis kiklo C-F-G opou i F einai i 4i tis C kai i G i 5i. Vevaia den einai toso aplo, giati analoga me to ti einai i kathe vathmida exeis allo tipo, p.x. minor blues, major, mporei na exeis dominant, diladi C7-F7-G7 (apo ta agapimena mou) klp. I toniki kathorizei tin klimaka kai exei amesi sxesi me tin "epilisi" tou ixou (den kserw an einai dokimo sta ellinika, mporei na einai lathos i leksi). i 4 px dimiourgei enan ateli ixo, den mporeis (genikes grammes, o,ti goustareis kaneis) na teleiwseis to kommati stin 4i giati afinei ena aisthima ateleias sti melwdia, to opoio prepei na epilithei (resolution) stin 1i (eniote stin 5i).

    px. o kiklos mporei na einai:

    C7 | C7 | C7 | C7
    F7 | F7 | C7 | C7
    G7 | F7 | C7 | X

    opou X einai eite C7 eite G7 (eite I eite V gia tin epilisi)

    elpizw na min ta berdepsa pio poli.. ;))
       oi λυσεις ή πτωσεις, (cadences) καλλιτερα, μπορουν να γινουν και στην IV (πλαγιες ή ατελεις), Στην V ειναι σχετικα σπανιο, ειδικα η V7 διοτι ειναι συγχωρδια δεσποζουσα (dominant) -περιοχη εντασης-, περιεχει ενα τριτονο στις βαθμιδες ΙΙΙ και VII (πχ G7 = G B D F, το οποιο "ζηταει λυση" και η καλλιτερη ειναι πχ στην Ι οπου το B-F θα γινει C-E.

    Ρε παίδες, είμαι αυτοδίδακτος και προσπαθώ να μάθω επιτέλους κλίμακες απ'το kithara.gr και έχω τη εξής απορία: Η κλίμακα C είναι ίδια κι απαράλλαχτη με την Am;D=Bm,E=Cm,F=Dm,G=Em,A=Fm kai B=Gm; Έχουν εννοείται διαφορετική βασική νότα αλλά όταν τις ανεβοκατεβάζεις είναι το ίδιο πράγμα;

       oi κλιμακες αυτες ονομαζονται "σχετικες" και ειναι ή δεν ειναι το ιδιο πραγμα, αναλογα με τις συγχωρδιες (και τον ρολο τους) που τις συνοδευουν! Ετσι πχ μπορεις να εχεις μια διαδοχη C-F-G και να παιζεις ΑBCDEFGA στην ουσια παιζεις C!!! Αυτο παρατηρηται και σε πιο "περιπλοκα" θεματα στα οποια νομιζεις οτι παιζεις πχ D dorian αλλα στην ουσια απατασαι διοτι αυτο που κανεις δεν ειναι παρα να παιζεις παλι C!!!


    σε γενικη βάση ναί..
    ομως οι minor εχουν και άλλες μορφές οπως η harmonic minor και η melodic minor..

    στις harmonic minor η 7η νοτα ειναι ανεβασμένη ενα ημιτόνιο
    στις melodic minor η 6η και η 7η νότα ειναι ανεβασμένες ενα ημιτόνιο στο ανέβασμα ομως στο κατέβασμα αναιρείτε και γινεται σαν natural δηλαδη ακριβώς οπως την αντίστιχη major..

       ...για να μη μπερδευεσαι και εσυ αλλα και κανενας αλλος, το μονο που πρεπει να σκεφτεις ειναι οτι υπαρχει μονο ενας τυπος κλιμακας, ενα μοντελο δλδ (ή σημειο αναφορας) με το οποιο γινονται ολες οι συφκρισεις, αυτο δεν ειναι αλλαο απο το μοντελο της μειζωνας κλιμακας ή ματζορε ή major! Ετσι δλδ η ελλασσονα κλιμαξ σε σχεση με την μειζονα εχει b3 b6 και b7 η αρμονικη b3 και b6 και η μελωδικη μονο b3. Aυτος ειναι και ο τροπος που συνεννοουντε και οι περισσοτεροι ,αν οχι ολοι , οι μουσικοι σημερα.

    Διαβάζοντας στο 'Θεωρία και πράξη' οτι οι κλίμακες ματζόρε έχουν ακριβώς τις ίδιες νότες  με τη σχετική τους μινόρε, βλέποντας όμως τις κλίμακες ναι μεν διαπιστώνω ότι C/Am, D/Bm, G/Em και F/Dm έχουν τις ίδιες νότες αλλά δεν φαίνεται να ισχύει για τις E/Cm, A/Fm, B/Gm. Για παράδειγμα η κλίμακα Ε αποτελείται απο τις νότες  E, F#, G#, A, B, C#, D# ενώ η κλίμακα Cm από C, D, Eb, F, G, Ab, Bb. Τί λάθος έχω στο συλλογισμό μου;

        ο πιο ευκολος τροπος ειναι αν θες να βρεις τη σχετικη ελλασσονα μιας μειζονως κλιμακως να προχωρησεις ενα διαστημα 3ης μικρης πισω! πχ C ....   c,b,A . G .... g,f#,E κτλ!
        αν θες να βρεις τη σχετικη μειζονα μιας ελλασσονως κανεις ακριβως το αναποδο, και ετσι δεν χρειαζεται να θυμασαι 2 πραγματα αλλα μονο ενα!  ;) ;)
    πχ Dm ... d,e,F .  Bm ... b,c#,D

       Eν κατακλειδι οι συγχωρδιες εξυπηρετουν και αλλους σκοπους, οπως πχ μελωδικους, αλλα κυριως η καθε συγχωρδια εχει ενα ρολο, ο οποιος αποτελει το εργαλειο στο χερι του συνθετη να αποδωσει και να εκφρασει αυτο που εχει στη σκεψη και στην ψυχη του.

  • #28 από stavros75 στις 12 Sep 2006
  • Οι βασικές κλίμακες τις μουσικής είναι 4:

    1: ΜΑΤΖΟΡΕ              Τ Τ Η Τ Τ Τ Η
    2: ΜΙΝΟΡΕ                 Τ Η Τ Τ Η Τ Τ
    3: ΦΡΥΓΙΚΗ ή ΟΥΣΑΚ   Η Τ Τ Τ Η Τ Τ
    4: ΧΙΤΖΑΖ                 Η Ι Η Τ Η Τ Τ

    Τ = ΤΟΝΟΣ
    Η = ΗΜΙΤΟΝΙΟ
    Ι = ΤΡΙΗΜΙΤΟΝΙΟ
    Παράδειγμα με την Ματζόρε σε τόνο C:
    C – D – E – F - G – A – B – C
    Παράδειγμα με την Μινόρε σε τόνο C:
    C – D – Eb – F – G – Ab – Bb - C
    Στο σκεπτικό σου να προσθέσω και τα modes τα οποία προκύπτουν από την major κλίμακα, παίρνοντας κάθε φορά διαφορετική τονική από την major, και κρατώντας την ίδια σχέση αποστάσεων μεταξύ των νοτών:

    1.Major(Ionian):       T T H T T T H   
    2.Dorian:                T H T T T H T  
    3.Phrygian:             H T T T H T T   
    4.Lydian:                T T T H T T H
    5.Myxolidian:           T T H T T H T
    6.Minor(Aeolian):     T H T T H T T
    7.Locrian:               H T T H T T T
    Οπότε αν εφαρμόσουμε τα παραπάνω στην
    C majore κλίμακα C – D – E – F - G – A – B , θα προκύψουν οι :
    D dorian             D – E – F - G – A – B – C
    E phrygian          E - F - G - A - B - C - D
    F Lydian             F - G - A - B - C - D - E
    G Myxolidian       G - A - B - C - D - E - F
    A Minor              A - B - C - D - E - F - G
    B Locrian            B - C - D - E - F - G - A
  • #29 από ScullShot στις 21 Sep 2006
  • Δεν ξέρω αν κάποιος το ανέφερε πιο πριν αλλα ας μην ξεχνάμε και την μελωδική ελάσσονα (melodic minor scale η αλλιώς jazz minor scale) καθως και τους τροπους που προκύπτουν απ'αυτήν. Στην κλασσική μουσική η μελωδική ελάσσονα παίζεται συνήθως μόνο στην ανιούσα δλδ όταν την ανεβαίνουμε και στην επιστροφή (κατιούσα) το γυρνάει σε αιολική (φυσική ελάσσονα) στην jazz όμως χρησημοποιείται σαν αυτόνομη κλίμακα και στην ανιουσα και στην κατιούσα. Έτσι προκύπτουν και οι τρόποι αν ξεκινήσουμε πχ απο την 2 νοτα της κλιμακας και τελιώσουμε στη 2 η αν ξεκινήσουμε απο την 3  και τελιώσουμε σε 3 κοκ οι τρόποι που προκυπτουν λοιπον μ'αυτην την σειρα είναι.
    για την C melodic minor

    1. C melodic minor (C D Eb F G A B)
    2. D Dorian b2
    3. Eb Lydian #5
    4. F Lydian b7 (Lydian dominant)
    5. G Mixolydian b6
    6. A Aeolian b5 ( Locrian nat 2)
    7. B Super Locrian (altered scale)

    Γενικά την melodic minor μπορουμε να την θεωρήσουμε σαν μια μείζονα με χαμηλωμένη τρίτη αλλά οι jazzistes προτιμούν να την βλέπουν σαν Dorian με ανεβασμένη την 7η κατα ένα ημιτονιο γιατι συνήθως την χρησημοποιούν πανω σε m7 συγχορδίες
  • #30 από ΠΑΝΜΕΓΙΣΤΟΣ - EOSFORUM - SOTRIANI - στις 21 Sep 2006
  •    ....Ωραιος!!!  ;D  Μιλαμε λοιπον, για την real Melodic! Kai ειδικα για την 4. Lydia n Dominant oνομαζεται και Howard Hanson Scale!  ;) ;)
  • #31 από ScullShot στις 22 Sep 2006
  • Δεν το ήξερα οτι λεγόταν κι ετσι  ;) Α! και ακόμα μια ονομασία που θυμήθηκα για την lydian dominant ειναι η overtone scale. Γενικά υπάρχουν πολλές ονομασίες για τους τρόπους της melodic minor. Πιστευω ότι είναι θέμα οπτικής γωνίας. Μπορείς πχ να σολάρεις σε Dorian b2 αλλά την ίδια κλίμακα καποιος θα μπορούσε να την δει και σαν phrygian nat 6 κι έτσι να αλλάξει εντελώς η οπτική γωνια και ο ήχος του κομματιου.
  • #32 από ΠΑΝΜΕΓΙΣΤΟΣ - EOSFORUM - SOTRIANI - στις 22 Sep 2006
  •     ....αναλογως τις συγχωρδιες που χρησιμοποιεις για να "αναδειξεις" μια κλιμακα!  ;) ;)
  • #33 από ScullShot στις 22 Sep 2006
  • Ναι πάντα   ;)
  • #34 από stavros75 στις 17 Feb 2007
  • Μιλώντας για modes, υπάρχει κάποιος μπούσουλας για το ποιό chord progression ταιριάζει σε κάθε mode? πχ. για ρε dorian καλό είναι το Am-D, για τις υπόλοιπες όμως?
  • #35 από ScullShot στις 18 Feb 2007
  • Μιλώντας για modes, υπάρχει κάποιος μπούσουλας για το ποιό chord progression ταιριάζει σε κάθε mode? πχ. για ρε dorian καλό είναι το Am-D, για τις υπόλοιπες όμως?

    κατέβασε το "modes no more mystery" του Frank Gambale είναι τρομερά κατατοπιστικό και δείχνει αυτό ακριβώς που ζητάς  ;) Το chord progression αυτό που έγραψες ταιριάζει στην ΛΑ dorian kai οχι στην Ρε και συνήθως γράφετε Am7 - D/A και αυτό για να ακούγεται η βάση που είναι η νοτα Α και να κτλβενει ο άλλος οτι είμαστε σε dorian mode γιατί άμα γράψεις απλά Αm-D ο αλλος μπορεί να νομίσει ότι κινούμαστε σε D mixolydian kai το Αm είναι η πέμπτη της τεσπα δεν ξέρω αμα σε μπέρδεψα κατέβασε το video είναι πολύ καλό  ;)
  • #36 από Salinas στις 18 Feb 2007
  • Ρε παίδες, να ρωτήσω το εξής: όλη αυτή η σοφία που καταθέτετε στις ηλεκτρονικές σελίδες της "κιθάρας" βρίσκεται συγκεντρωμένη σε κάποιο βιβλίο που κάποιος όλως άσχετος σαν το γράφοντα θα μπορούσε ν'αγοράσει, να το στήσει στο αναλόγιο και να στρώσει τον ποπό του να μελετήσει;
     Όχι τίποτε άλλο, αλλά όταν έπρεπε να διαβάζω θεωρία εγώ πετούσα στουκάκια και τώρα δεν ξέρω από που ν'αρχίσω να βουλώνω τα κενά που μου έχουν μείνει...
     Ευχαριστώ.
  • #37 από freemind στις 18 Feb 2007
  • Φιλε Salinas, ριξε μια ματια απο εδω:
    Βιβλια για εκμαθηση Κιθαρας ( Ηλεκτρικη-Ακουστικη-Κλασσικη )
    Δεν προκειται ακριβως για θεωρητικα βιβλια, αλλα για βιβλια εκμαθησης κιθαρας, επομενως θα ειναι καλυτερο για καποιον που θελει να συνδυασει θεωρητικες γνωσεις πανω στην ταστιερα!
  • #38 από Salinas στις 19 Feb 2007
  • προσπαθώ να μάθω επιτέλους κλίμακες απ'το kithara.gr

     Που ακριβώς μπήκες, να πάω κι εγώ; Γενικά από συζητήσεις ή υπάρχει κάποιος χώρος αφιερωμένος στις κλίμακες; (Αχανές το κιθάρα.γρ. Να δούμε πότε θα μάθω να κινούμαι άνετα εδώ μέσα...)
  • #39 από profsokin στις 25 Feb 2007
  • προσπαθώ να μάθω επιτέλους κλίμακες απ'το kithara.gr

     Που ακριβώς μπήκες, να πάω κι εγώ; Γενικά από συζητήσεις ή υπάρχει κάποιος χώρος αφιερωμένος στις κλίμακες; (Αχανές το κιθάρα.γρ. Να δούμε πότε θα μάθω να κινούμαι άνετα εδώ μέσα...)

    Στα ΑΡΘΡΑ.
  • #40 από sakisarabatzis στις 25 Jul 2007
  • ειναι ο δρομος που πρεπει να γνωρίζει κανείς για να μην υπάρχουν παραφωνίες και μουσικα λάθη.αυτο το διδασκεται κανείς στη Θεωρία της μουσικης.
  • #41 από stomp στις 17 Oct 2013
  • Όταν λέει ότι ένα κομμάτι είναι γραμμένο σε κλίμακα ντο από ρε... τι εννοεί;
  • #42 από freemind στις 17 Oct 2013
  • Δεν βγαζει νοημα αυτο που εγραψες/ρωτας. Μηπως αναφερει απλως πως ειναι απο κλιμακα ντο το κομματι και κουρδισμα απο ρε?  :-\
  • #43 από vangelis στις 17 Oct 2013
  • mporei na ennoei tin klimak apo re, alla xekinontas apo nto...
  • #44 από kyriakos_t στις 17 Oct 2013
  • Ή το αντίθετο
  • #45 από Lo.Lee.Ta στις 17 Oct 2013
  • Κλίμακα ΝΤΟ, μάλλον εννοεί ΝΤΟ ματζόρε. ΝΤΟ - ΡΕ - ΜΙ - ΦΑ - ΣΟΛ - ΛΑ - ΣΙ.
    Όταν λέει από ΡΕ, μάλλον εννοεί το ΡΕ - ΜΙ - ΦΑ - ΣΟΛ - ΛΑ - ΣΙ  - ΝΤΟ. (το οποίο δεν είναι Ρε ματζόρε)
    Αν ήτανε ΡΕ Ματζόρε θα ήταν : ΡΕ - ΜΙ - ΦΑ# - ΣΟΛ - ΛΑ - ΣΙ - ΝΤΟ#
    Έαν κάνω λάθος, ας με διορθώσουνε οι ειδικοί. Γιατί είμαι άσχετος.
  • #46 από Πέτροc στις 18 Oct 2013
  • Κλίμακα ΝΤΟ, μάλλον εννοεί ΝΤΟ ματζόρε. ΝΤΟ - ΡΕ - ΜΙ - ΦΑ - ΣΟΛ - ΛΑ - ΣΙ.
    Όταν λέει από ΡΕ, μάλλον εννοεί το ΡΕ - ΜΙ - ΦΑ - ΣΟΛ - ΛΑ - ΣΙ  - ΝΤΟ. (το οποίο δεν είναι Ρε ματζόρε)
    Αν ήτανε ΡΕ Ματζόρε θα ήταν : ΡΕ - ΜΙ - ΦΑ# - ΣΟΛ - ΛΑ - ΣΙ - ΝΤΟ#
    Έαν κάνω λάθος, ας με διορθώσουνε οι ειδικοί. Γιατί είμαι άσχετος.

    H ΡΕ κλίμακα είναι Δωρική από ΡΕ και είναι μινόρε ( ΡΕ μινόρε - ΜΙ μινόρε - ΦΑ ματζόρε - ΣΟΛ ματζόρε - ΛΑ μινόρε- ΣΙ ελλατ. - ΝΤΟ ματζόρε)
    Τα ακόρντα είναι μεν τα ίδια με τη Nτο Ματζόρε, αλλά διαφέρει (πολύ) η αίσθηση ...
    (διαφορετικές αρχικές/τελικές φωνές, άλλο ύφος κλπκλπκλπ ...)
    /Πέτροc  8)
  • #47 από Βραζίλης στις 18 Oct 2013
  • Κατά πάσα πιθανότητα, εννοεί την φυσική κλίμακα, ντο ρε μι φα σολ λα σι χωρίς αλλοιώσεις, και το κομμάτι αρχίζει από (και τελειώνει/λύεται σε) συγχορδία Ρε (μινόρε). Λέγεται χάριν ευκολίας (ή/και έλλειψης θεωρητικών γνώσεων). Ακριβέστερο είναι αυτό που λέει ο Πέτρος.
  • #48 από Ο Νέος Κιθαρωδός στις 18 Oct 2013
  • Πάντως, αν εμένα κάποιος μου έλεγε "κλίμακα ρε ξεκινώντας από ντο", θα καταλάβαινα ότι το τραγούδι είναι σε κλίμακα ρε και η μελωδία ξεκινάει από τη νότα ντο.
    Συνήθως επιλέγω την πιο απλή δυνατή εξήγηση... ;-)
  • #49 από hot_sauce (φλουτσ) στις 18 Oct 2013
  • δεν περιμένετε να ξαναμπεί το παλικάρι να εξηγήσει τι εννοεί?
    γιατί σε λίγο θα καταλήξουμε να συζητάμε για τις μυστηριώδεις κοιλάδες του Άρη! ;D
  • #50 από kyriakos_t στις 19 Oct 2013
  •  :roll
Σελίδες: