Μουσικά όργανα και εξοπλισμός > Μουσικά όργανα και εξοπλισμός

Καινουρια κιθαρα ή ενισχυτης (θεμα για αρχαριους)

(1/8) > >>

Johnie Darko:
Επειδη βλεπω συνεχεια τετοια διληματα απο αρχαριους (και οχι μονο) και απανταω κι εγω και αλλα παιδια σε τετοια ερωτηματα συχνα, σκεφτηκα να δημιουργησω αυτο το θεμα, ωστε να διαλυσουμε ορισμενους μυθους του χωρου που συνηθως επηρεαζουν την αποφαση αγορων υποψηφιων αγοραστων και τους οδηγουν στις λαθος επιλογες εξοπλισμου.
Για να διαλυσουμε μια και καλη τον μεγαλυτερο μυθο του χωρου λοιπον:
Ο ηχος στην ηλεκτρικη κιθαρα δεν φτιαχνεται απο ενα κομματι του εξοπλισμου μας μονο.
Υπαρχει στην αλυσιδα ηχου μας παντα ο παικτης, η κιθαρα, τα καλωδια, τα εφφε, ο ενισχυτης, το/τα ηχειο/ηχεια και αν μιλαμε για ηχογραφημενο ηχο, τοτε εισαγουμε στην αλυσιδα και μικροφωνο/μικροφωνα, προενισχυτες μικροφωνου, κονσολες, ηχεια studio κτλ.
Απο ολα οσα βρισκονται μεσα σε αυτη την αλυσιδα ηχου, αυτα που επηρεαζουν περισσοτερο τον ηχο μας, ειναι ΠΑΝΤΑ ο παικτης, ο ενισχυτης του (οταν αναφερω ενισχυτη εννοω παντα μαζι με τα ηχεια του) και τα εφφε του.
Αυτα ειναι που επηρεαζουν τον ηχο μας οσο τιποτε αλλο. Η κιθαρα απο μονη της αν ηχογραφηθει δεν βγαζει κανεναν ηχο που θα ενδιεφερε καποιον πραγματικα.
Η κιθαρα ειναι το μεσο μεσω του οποιου "θεριζουμε" οσα παιζουμε για να τα στειλουμε σε εναν ενισχυτη που θα αναλαβει να τα ενισχυσει, να τα τροποποιησει και να τα στειλει με την σειρα του στο ηχειο απο οπου ειπτελους θα μπορεσουμε να τα ακουσουμε.
Αυτο κανει την κιθαρα ουσιαστικα "αχρηστη" οσων αφορα την διαμορφωση του ηχου μας; Οχι βεβαια. Αναλογως κατασκευης και υλικων κατασκευης, καθε κιθαρα εχει διαφορετικο τροπο να "συλλεγει" οσα παιζουμε για να τα στειλει στον ενισχυτη μας. Το θεμα ειναι ομως οτι στην τελικη αποδοση του ηχου μας, οι διαφορες που μπορει να κανει μια κιθαρα ειναι πραγματικα μηδαμινες μπροστα στις διαφορες που μπορει να κανει ενα αλλο κομματι του εξοπλισμου μας (πχ ηχειο, ενισχυτης).
Ακομα κι αν μια κιθαρα δεν συλλεγει οσα παιζουμε με τον τροπο που θελουμε, μπορουμε παντα να διορθωσουμε τετοιες μικροδιαφορες στον ηχο μεσω σωστης χρησης του eq μας στον ενισχυτη κτλ.
Το αντιθετο δεν συμβαινει ποτε ομως: Οτι και να κανεις σε μια κιθαρα, και Les Paul του 59 αυθεντικη να εχεις (κοστος 500.000€ περιπου), ΔΕΝ θα παρεις ποτε εναν καλο ηχο απο αυτην οταν θα την χρησιμοποιεις με εναν φθηνο practice amp.
Οι κιθαρες παιζουν τον ρολο της επαφης που εχουμε μεταξυ των χεριων μας και οσων θα ακουστουν μεσα απο εναν ενισχυτη. Ο ενισχυτης ειναι ομως που θα διαμορφωσει τον ηχο, οχι η κιθαρα.
Η κιθαρα πρεπει να ειναι και ειναι μια σημαντικη αγορα για καθε κιθαριστα που σεβεται τον εαυτο του, ΟΧΙ ομως για το θεμα του ηχου τοσο, αλλα για το θεμα της ευκολιας παιξιματος του οργανου, χαρακτηριστικων που χρειαζεται ο καθε παικτης (πχ υπαρξη τρεμολο ή οχι) κτλ.
Αντιθετα, ο ενισχυτης ειναι αυτο το κομματι του εξοπλισμου μας που θα αναλαβει να "μεταφρασει" οσα του ψυθιριζουμε μεσω της κιθαρας μας. Οσο πιο καλο ενισχυτη εχει καποιος (καλος με την εννοια οτι κανει για αυτα που θελουμε), τοσο πιο σωστη και πιστη θα ειναι η "μεταφραση" που θα κανει ο ενισχυτης μας απο οσα ακουει απο την κιθαρα μας (και αρα απο εμας).

Johnie Darko:
Και για να δωσω ενα χαρακτηριστικο παραδειγμα:
Προ μηνων, ενα ανιψι μου πηρε την πρωτη του ηλεκτρικη κιθαρα και περασε απο το σπιτι μου να την δουμε μαζι. Φυσικα εκανε την χαζομαρα ο πατερας του να παει να παρει μονος του μια κιθαρα χωρις να συμβουλευτει εμενα (ή καποιον αλλο που ηξερε 5 πραγματα) και ετσι πηρε γουρουνι στο σακι. Οταν εφερε να δω την κιθαρα επαθα πλακα:
Δεν υπηρχε καν λογοτυπο καποιας εταιριας, το φινιρισμα ηταν απαισιο, ο λαιμος ηταν τοσο χοντρος που ενιωθες οτι κραταγες ροπαλο και οχι λαιμο ηλεκτρικης κιθαρας, ενω οι μαγνητες ηταν οτι να 'ναι (διπλοι).
Το περισσοτερο γελιο βεβαια το εριξα οταν ειδα την γεφυρα, που ηταν μια παμφθηνη απομιμηση floyd rose. Ηταν τοσο χαλια που δεν ειμαι σιγουρος αν ηταν φτιαγμενη απο μεταλλο ή απο σκληρο πλαστικο. Το sustain block ηταν σιγουρα απο σκληρο πλαστικο και οχι απο μεταλλο (ερε γλεντια) και το lock nut ηταν τοσο λεπτο που μπορουσες αν εσφιγγες λιγο παραπανω τις βιδες, να το λυγισεις ή να το σπασεις.
Δεν ειπα τπτ στον πατερα του ανιψιου μου εκεινη την στιγμη (εβλεπα ποσο χαρουμενος ηταν ο πιτσιρικας και δεν ηθελα να πω τπτ για να μη του χαλασω την χαρα), αλλα πραγματικα τετοιο χαλι σε καινουρια κιθαρα δεν εχω ξαναδει ποτε μου. Τεσπα, το action ηταν σε ανεκτα επιπεδα και ετσι αποφασισα να δω αν δουλευει.
Την εβαλα λοιπον πανω στο axe fx μου, ανοιξα τον ενισχυτη και....
Δεν μπορουσα να πιστεψω στα αυτια μου ποσο ωραια ακουγοταν η κιθαρα. Θελω να πω, ξερω απο πειρα τοσων χρονων ολα οσα ελεγα πιο πανω - οτι δηλαδη η κιθαρα παιζει μικρο ρολο στον τελικο μας ηχο - αλλα αυτο ηταν γελοιο...  Μια κιθαρα που μονο υπο μορφη τιμωριας θα επελεγα να την χαρισω σε καποιον, ακουγοταν φανταστικα!
Εβαλα μετα την κιθαρα μου εχοντας τις ιδιες ρυθμισεις και ο ηχος ηταν σχεδον αναλοιωτος. Σιγουρα υπηρχαν   μικροδιαφορες (λιγο πιο πριμος πχ, ξεχωριζαν καλυτερα ηχητικα οι χορδες   σε συγχορδιες οταν επαιζα με παραμορφωση κτλ), αλλα ηταν τοσες που να δικαιολογουν την αβυσσαλεα διαφορα τιμης αναμεσα στις 2 κιθαρες;  Η απαντηση ειναι απλη: Αν μιλαμε για θεμα ηχου, τοτε οχι, σε καμια περιπτωση το τελικο ηχητικο αποτελεσμα δεν θα μπορουσε να δικαιολογησει την τεραστια διαφορα τιμης αναμεσα στις 2 κιθαρες. Οσων αφορα ομως το θεμα playability, αισθησης/αποκρισης, εμφανισης και σωστης λειτουργιας της κιθαρας, τοτε ναι, αυτη η τεραστια διαφορα στην τιμη αναμεσα στις 2 κιθαρες ηταν απολυτως δικαιολογημενη.
Αρα, για να καταληξουμε, οταν θελετε να αγορασετε καινουριο (ή τοπν πρωτο σας) εξοπλισμο, εχετε υποψην σας:
Την κιθαρα την διαλεγουμε για την αισθηση που μας αφηνει οσο παιζουμε (αν   μας βολευει στο χερι, στο σωμα, στο βαρος κτλ), τα χαρακτηριστικα που εχει (πχ υπαρξη τρεμολο, ποσοι και τι ειδους μαγνητες εχει, ποσα   ποτενσιομετρα, τι διακοπτες κτλ) και τελος για την εμφανιση της (αν μας  αρεσει μια κιθαρα πολυ, εχουμε πολυ περισσοτερες πιθανοτητες να γουσταρουμε να ασχολουμαστε μαζι της συχνα αν μας "φτιαχνει" καθε φορα που την κοιταμε).
Αν ομως ο ηχος μας ειναι αυτο που μας ενδιαφερει να αλλαξουμε (διορθωσουμε), τοτε πρεπει να κοιταξουμε τα υπολοιπα μερη της ηχητικης μας αλυσιδας (με πρωτο και κυριο υποπτο τον ενισχυτη/ηχειο μας) και ΟΧΙ την κιθαρα μας.
Μην ξεχνατε, ακομα και σε μια κιθαρα φθηνη, μπορειτε να τοποθετησετε καλους μαγνητες και να εχετε πολυ καλα αποτελεσματα. Με εναν κακο ενισχυτη, οτι και να κανετε ΠΟΤΕ δεν θα μπορεσετε να φτιαξετε τον ηχο σας. ΠΟΤΕ ομως...
Αυτα... ξερω οτι ειναι πολυ δελεαστικοτερη η αγορα μιας καινουριας κιθαρας απο αυτη ενος ενισχυτη (τουλαχιστον για καποιον αρχαριο), ομως ειναι καλο να γνωριζουμε τι αγοραζουμε και το σημαντικοτερο: Γιατι το αγοραζουμε.

metalmike:
Ετσι ειναι τα πραγματα, σωστος, συμφωνω σε ολα :)

jacid33:
οι παλιοι του φορουμ kithara.gr, ειναι παντα κατατοπιστικοι,σωστοι και ειλικρινεις.,.,ναστε καλα παιδες,,κανετε πολυ καλη δουλεια., ;D

Kosthrash:
+1 για sticky!!!

Το μονο που εχω να προσθεσω στα πολυ καλα γραφομενα του Johnie ειναι οτι η ακριβοτερη κιθαρα εχει ΣΥΝΗΘΩΣ καλυτερο feeling και σαν κατασκευη και σαν βαρος/ζυγισμα, οποτε και ο ΙΔΙΟΣ παιχτης με μια ακριβοτερη κιθαρα θα αποδιδει καλυτερα (σαν τεχνικη), και θα κουραζεται λιγοτερο (σαν βαρος, ζυγισμα) και στο τελος της ημερας θα εχει καλυτερο overall tone (προσοχη δεν αναφερομαι μονο στον ηχο), στοιχεια που δικαιολογουν (ΣΥΝΗΘΩΣ, αλλα οχι παντα, το επαναλαμβανω) την αγορα μιας ακριβοτερης κιθαρας. Ακομα και η ψευδαισθηση (mojo, πειτε το οπως θελετε) πως παιζει με μια επωνυμη κιθαρα (ή σχεδον την ιδια που παιζει και ο αγαπημενος του κιθαριστας) παιζει και αυτη ρολο στο τελικο tone. Ομως σιγουρα τα λεφτα αξιζει να πανε στον ενισχυτη/ πολυεφε/ πεταλακια (για μενα το 50% του budget) και το υπολοιπο 50% στην κιθαρα/μαγνητες (που συνηθως ειναι ακριβοτερα, γιάυτο και "τρωνε" το 50%...). My 2 cents...

Πλοήγηση

[0] Λίστα μηνυμάτων

[#] Επόμενη σελίδα

Μετάβαση στην πλήρη έκδοση
Mobile View