Αποστολέας Θέμα: Jazz Blues part I  (Αναγνώστηκε 10050 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος Harpwood

  • Θαμώνας
  • ***
  • Μηνύματα: 177
  • Φύλο: Άντρας
  • Εραστής της τέχνης και της τζαζ
    • Προφίλ
Jazz Blues part I
« στις: 17/09/13, 01:52 »
Το μουσικό ιδίωμα της τζαζ έχει την εγγενή ικανότητα να αφομοιώνει άλλα είδη μουσικής, διατηρώντας την ταυτότητα της καθώς και τη ταυτότητα του είδους που αφομοιώνει. Φυσικά δεν θα μπορούσε να μην έχει αφομοιώσει την μουσική που την γέννησε, τη "μαμά" blues.  Ο ήχος του blues είναι τόσο ριζωμένος μέσα στην τζαζ, ώστε πάνω από 70 με 80 χρόνια,  να θεωρείται πλέον παράδοση. Η blues κλίμακα έχει διεισδύσει σχεδόν σε κάθε μορφή και είδος της τζαζ, όπως  modal,  bebop, post-bop, bossa novas, μπαλάντες ακόμα και στην free jazz.
 
Οι μουσικοί  της τζαζ (και ακόμα περισσότερο του rock), αγκάλιασαν το blues και το ενσωμάτωσαν στο παίξιμό τους, διότι τους δίνει την ευκαιρία να εκφράσουν εύκολα και αβίαστα αισθήματα, συναισθήματα  και κοινωνικοπολιτικές καταστάσεις που βιώνουν καθημερινά.  Οι αμερικάνοι περιγράφουν πολλές φορές το feel του blues ως "down-home", "earthly" και φυσικά ως "bluesy", έννοιες οι οποίες είναι δύσκολο έως αδύνατο να μεταφραστούν/εξηγηθούν πλήρως στα ελληνικά (σ' αυτό το σημείο αγαπητά μέλη του kithara, θα ήθελα πολύ να γράψετε την γνώμη σας σχετικά, μιας και πιστεύω πως η συζήτηση εκτός από ενδιαφέρουσα  θα είναι και εποικοδομητική). Η "κραυγή" του blues, ο πόνος της ψυχής, η καταπίεση και άλλα συναισθήματα  :'( :-* :o >:(   :sad [size=78%], [/size]εκφράζονται από την blue νότα της οποίας το τονικό ύψος "χάνεται" ανάμεσα στις σχισμές των πλήκτρων του πιάνου, στις οπές των πνευστών και στα bend των χορδών της κιθάρας και της φωνής.
 :sing :guitar :bass :drum :key :solo
 
Θέλω να τονίσω στους επίδοξους τζαζ κιθαρίστες που κάνουν τα πρώτα τους βήματα, πως το blues έχει την ίδια αρμονία με την τζαζ, επομένως το blues είναι ένα πολύ καλό shortcut για να μάθει κάποιος τζαζ. Άλλα ακόμα και να μην σας ενδιαφέρει η τζαζ, η μελέτη των blues μέσα υπό το πρίσμα της τζαζ, θα σας δώσει δυναμική ώθηση στις γνώσεις σας και στο παίξιμό σας, άλλα πριν πάμε σε βαθιά νερά, κρίνω απαραίτητο να ασχοληθούμε με βασικές θεωρητικές και αρμονικές έννοιες που χαρακτηρίζουν αυτή την υπέροχη μουσική.
 
Το blues είναι συνήθως 12μετρο άλλα υπάρχει και 8μετρο, 14μετρο,16μετρο και 24μετρο. Θα μας απασχολήσει η συνηθέστερη μορφή του, το 12μετρο. Παίζεται σε οποιοδήποτε τέμπο και feel καθώς και σε οποιοδήποτε μέτρο, από 3/4, 4/4 μέχρι και πιο το σύνθετο 12/8, ακόμα και σε περιττά όπως 7/8, 9/8...
 
Το παραδοσιακό blues αποτελείται από 3 ακόρντα, τα I7, IV7 και V7.  Το jazz blues είναι βέβαια πιο σύνθετο άλλα θα το δούμε λίγο αργότερα. Ας δούμε την σειρά ακόρντων γραμμένη (για ευκολότερη κατανόηση τα παραδείγματα του άρθρου είναι σε C7). Μάθετε απ' έξω αυτές τις σειρές αν δεν τις ξέρετε ήδη.
 

link: very basic blues progression
 
Στο παράδειγμα που ακολουθεί,  αποτελείται από δύο choruses και σας δίνω μόνο την και την , δηλαδή την ουσία του εκάστοτε ακόρντου. Στο δεύτερο chorus οι 3ες και οι 7ες είναι ανεστραμμένες. Αυτές οι δύο "ταπεινές" νότες σε συνδυασμό με αυτά που παίζει το μπάσο στο backing  track, μπορούν να θεωρηθούν πλήρη ακόρντα.  Μελετώντας το παράδειγμα, θα αφομοιώσετε καλά την αρμονία και θα κάνετε ear training, με στόχο να "ακούτε" τις αλλαγές στο εσωτερικό σας αυτί πριν ακουστούν (με ή χωρίς συνοδεία από rhythm section).  Παρατηρήστε ότι η αρμονία κινείται χρωματικά, γεγονός που υποδηλώνει πολύ ισχυρούς αρμονικούς δεσμούς. Οι ομαλές λύσεις της 3ης και της 7ης των δεσποζουσών συγχορδιών, είναι πολύ σημαντικές για το αυτί του ακροατή. Οι χρωματικές κινήσεις εξασφαλίζουν, εάν ενσωματωθούν σωστά στις συγχορδίες, εγγυημένα καλές αρμονικές λύσεις. 
 

link: very basic blues voicings
 
Το επόμενο παράδειγμα είναι το ίδιο με το προηγούμενο άλλα ενσωμάτωσα και την εκάστοτε θεμέλιο για μπάσο. Ακολουθεί αμέσως μετά πάλι το ίδιο παράδειγμα άλλα με παραλλαγμένο μπάσο. Αυτή τη φορά το μπάσο μένει αυστηρά στην 6η χορδή, δίνοντας έτσι μεγαλύτερη συνοχή στην αρμονία. Ανάλογα την θέση στην ταστιέρα το μπάσο μπορεί να είναι η θεμέλιος ή η 5η. Επί ευκαιρίας βλέπετε στην πράξη πως χτίζονται καλά voicings.
 
 

link: very basic blues voicing + bass page 1

link: very basic blues voicing + bass page 2
 
Είναι σημαντικό για το αυτί, σε όλα τα παραπάνω παραδείγματα,  αρχικά να παίζετε ολόκληρα όπως τα γράφω στην παρτιτούρα και έπειτα δοκιμάστε με τέταρτα ή/και με δικούς σας ρυθμούς. Χρησιμοποιήστε μετρονόμο ή το backing track (links παρακάτω).  Όλα τα παραδείγματα είναι πολύ απλά τόσο ρυθμικά όσο αρμονικά, επομένως δεν τα ηχογράφησα.  Στα επόμενα μέρη της σειράς θα πάμε σε πιο βαθιά νερά και θα συμπεριλάβω ηχογραφημένα παραδείγματα όπου κρίνω ότι είναι αναγκαίο.
 
link: very basic backing track - mediafire
mirror link: very basic backing track - box
 
Δεν θα επεκταθώ σε σόλα και αυτοσχεδιασμούς για αυτές τις πολύ απλές σειρές ακόρντων που είδαμε παραπάνω. Κάτι τέτοιο ξεφεύγει από το θέμα και το κλίμα της σειράς μαθημάτων που ξεκινάω με το παρόν thread. Εξάλλου δεν είμαι ο κατάλληλος να δείξω electric ή rock blues, γιατί δεν είναι ο τομέας μου. Όσοι θέλετε να μελετήσετε σόλα στην παραδοσιακή σειρά ακόρντων θα πρέπει να ανατρέξετε σε άλλες πηγές.


Εδώ ολοκληρώνεται το πρώτο μέρος της σειράς μαθημάτων Jazz Blues.


UPDATE: Ξέχασα να αναφέρω πως ένα παλαιότερο μου thread το Bb Blues. Εύκολο, shuffle και Jazzy, περιέχει ηχογραφημένο παράδειγμα, ιδανικό για το παρόν thread.


Για διορθώσεις και απορίες σχολιάστε...
« Τελευταία τροποποίηση: 19/09/13, 09:41 από Harpwood »

Αποσυνδεδεμένος zeoy

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 1344
    • Προφίλ
Απ: Jazz Blues part I
« Απάντηση #1 στις: 17/09/13, 09:05 »
Συγχαρητήρια για το πολύ ωραίο part I. Πολύ χρήσιμη η έμφαση στις αναστροφές και στην έννοια της αλληλοσυμπλήρωσης "απλών" συγχορδιών από την κιθάρα με αυτά που παίζει το μπάσο. Είναι πράγματα που εμείς οι rock ή blues κιθαρίστες εύκολα ξεχνάμε και βαράμε από σκέτα power chords (απλές πέμπτες) μέχρι κάτι τέρατα παιγμένα και στις 6 χορδές που διαθέτουμε.


Ανυπομονώ για τη συνέχεια και θα χαιρόμουν να σε δω να αναφέρεσαι σε πιο σύνθετα chord progressions (π.χ. σε στυλ stormy monday), σε τρόπους που εμπλουτίζουμε τον αυτοσχεδιασμό μας πέρα από την πεντατονική (π.χ. χρησιμοποιώντας νότες από περαστικές συγχορδίες όταν πάμε από το I στο IV), στη χρήση της diminished scale μέσα στα blues κλπ.


Καλή συνέχεια στην ωραία δουλειά που κάνεις.

Αποσυνδεδεμένος Harpwood

  • Θαμώνας
  • ***
  • Μηνύματα: 177
  • Φύλο: Άντρας
  • Εραστής της τέχνης και της τζαζ
    • Προφίλ
Απ: Jazz Blues part I
« Απάντηση #2 στις: 17/09/13, 13:39 »
Ευχαριστώ Zoey για τα καλά σου λόγια  :)


Θα με γλίτωνες από κόπο και χρόνο αν μου έγραφες τις αλλαγές τύπου stormy monday. Αν οι αλλαγές είναι συμβατές με την ύλη μου θα δω αν μπορώ να τις συμπεριλάβω (δεν ξέρω κατά πόσο το στυλ του κομματιού είναι συμβατό με το στυλ που ξέρω και παίζω).


Νομίζω πως στο 7ο και 8ο μέτρο πάει κάπως έτσι (υποθέτοντας πως είναι από C7):

|Cmaj7 Dm7| Em7 Ebm7|


Αυτές οι αλλαγές συνηθίζονται σε αργό τέμπο ~58-65 σε 12/8 suffle blues

πχ
12:8 Blues Shuffle 60 BPM



Τυπικό 12/8 suffle blues  chord progression:

| C7    | F7       | C7                   | Gm7 C7alt  |
| F7    | F#dim7| Cmaj7 Dm7    | Em7 Ebm7 |
| Dm7 | G7       | C7   F7 F#dim7 | C7/G G7     |

Αποσυνδεδεμένος zeoy

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 1344
    • Προφίλ
Απ: Jazz Blues part I
« Απάντηση #3 στις: 17/09/13, 17:25 »

Κυκλοφορούν κι άλλες εκδοχές αλλά στο video που δίνω πιο κάτω ακούω αυτό:


G7 G7 G7 G7    | C9 C9 C9 C9   |G7 G7 Ab7 Ab7 | G7 G7 G7 G7|


C9 C9 C9 C9    | C9 C9 C9 C9   |G7 G7 Am7 Am7 | Bm7 Bm7 Bb7 Bb7|


Am7 Am7 Am7 Am7|Cm7 Cm7 Cm7 Cm7|G7 G7 C9 C9   | G7 G7 Daug Daug|





Αποσυνδεδεμένος Harpwood

  • Θαμώνας
  • ***
  • Μηνύματα: 177
  • Φύλο: Άντρας
  • Εραστής της τέχνης και της τζαζ
    • Προφίλ
Απ: Jazz Blues part I
« Απάντηση #4 στις: 19/09/13, 09:31 »
Δεν ξέρω γιατί, άλλα νόμιζα πως τις ήξερες τις αλλαγές γι' αυτό σου ζητάω συγνώμη που σε ταλαιπώρησα!!!


Το ότι μπήκες στο κόπο να βρεις τις αλλαγές με το αυτί, είναι προσπάθεια που επιβραβεύω και πρέπει να συνεχίσεις και με άλλα κομμάτια που σου αρέσουν, γιατί έτσι κάνεις ear training και γίνεσαι καλύτερος.


Για να σε ευχαριστήσω για το κόπο σου, γράφω λίγα σχόλια σχετικά με το stormy monday:


  • Στο 3ο μέτρο ( |G7 G7 Ab7 Ab7 |) βλέπω μια αντικατάσταση αρκετά ασυνήθιστη σε σχέση με την θέση της στο όλο progression. Πρόκειται για μια αντικατάσταση τριτόνου. Το ακόρντο που αντικαθιστά η Ab7 είναι το D7.
  • Στο 7ο μέτρο (|G7 G7 Am7 Am7 |), το σωστό ακόρντο είναι Gmaj7 και ο κιθαρίστας, αν άκουσα σωστά, το παίζει G τριαδικό (triad). Μικρή παγίδα που εύκολα πέφτει κάποιος αν δεν έχει εξοικειωθεί με τέτοιες αλλαγές. Δες πόσο πιο ομαλά κινείται η αρμονία σε αυτή την περίπτωση |G G Am7 Am7 | Bm7 Bm7...|. Η Am και η Bm κατασκευάζονται διατονικά από την G ionian.
  • Στο 8ο μέτρο (| Bm7 Bm7 Bb7 Bb7|) η Bb7 είναι αρμονικά σωστή μιας και πρόκειται για αντικατάσταση τριτόνου. Το ακόρντο που αντικαθιστά είναι η E7, όπου έτσι επαληθεύεται η σχέση IIm7 - V7 (Bm7-E7) και η σχέση V7-Im7 με τη Am στο επόμενο μέτρο. Στο κομμάτι η σωστή αλλαγή όμως είναι Bm7 και δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια απλή χρωματική κίνηση των ακόρντων Bm7-Bbm7-Am7.
  • Στο 10ο μέτρο (|Cm7 Cm7 Cm7 Cm7|) η Cm7 αντικαθιστά την Eb7 "καμουφλάροντας" έτσι το πιο συνηθές IIm7-V7 (Am7-Eb7). Δεν την είχα ξανασυναντήσει σε αυτό το σημείο στα blues. Πολύ ενδιαφέρουσα θα έλεγα.
  • Στο 12ο μέτρο  ( | G7 G7 Daug Daug|) η Daug είναι σίγουρα μια D7alt που περιέχει την #5. Γι' αυτό σου ακούστηκε ως aug ακόρντο. Δεν κρατάω την κιθάρα μου αυτή τη στιγμή για επαληθεύσω και να σου πω ακριβώς για ποια D7alt πρόκειται. Πιθανότατα είναι η D7#5.

Περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με αυτή την υπέροχη αρμονία, στη συνέχεια του μαθήματος που ήδη μαγειρεύεται...

Αποσυνδεδεμένος Fourier

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 617
  • Φύλο: Άντρας
  • Free Amp Sims FTW!
    • Προφίλ
Απ: Jazz Blues part I
« Απάντηση #5 στις: 19/09/13, 19:23 »
  • Στο 10ο μέτρο (|Cm7 Cm7 Cm7 Cm7|) η Cm7 αντικαθιστά την Eb7 "καμουφλάροντας" έτσι το πιο συνηθές IIm7-V7 (Am7-Eb7). Δεν την είχα ξανασυναντήσει σε αυτό το σημείο στα blues. Πολύ ενδιαφέρουσα θα έλεγα.

Και εγώ όταν κοίταζα το progression κόλλησα σε αυτό το bar. Θεώρησα ότι η Cm7 είναι "δανεική" από την G minor τονικότητα. Η Eb7, που αναφέρεις ότι αντικαθιστά, τι αρμονικό ρόλο έχει, αν έχει? Βασικά δεν βλέπω πως σχετίζεται με την G που ακολουθεί και, σε ευρύτερο επίπεδο, με την G (major/dominant) τονικότητα.

Υ.Γ.: Δεν χρειάζεται να επαναλάβω την άποψη μου για την ποιότητα των άρθρων σου... ;)

Αποσυνδεδεμένος Harpwood

  • Θαμώνας
  • ***
  • Μηνύματα: 177
  • Φύλο: Άντρας
  • Εραστής της τέχνης και της τζαζ
    • Προφίλ
Απ: Jazz Blues part I
« Απάντηση #6 στις: 19/09/13, 22:30 »
  • Στο 10ο μέτρο (|Cm7 Cm7 Cm7 Cm7|) η Cm7 αντικαθιστά την Eb7 "καμουφλάροντας" έτσι το πιο συνηθές IIm7-V7 (Am7-Eb7). Δεν την είχα ξανασυναντήσει σε αυτό το σημείο στα blues. Πολύ ενδιαφέρουσα θα έλεγα.


Και εγώ όταν κοίταζα το progression κόλλησα σε αυτό το bar. Θεώρησα ότι η Cm7 είναι "δανεική" από την G minor τονικότητα. Η Eb7, που αναφέρεις ότι αντικαθιστά, τι αρμονικό ρόλο έχει, αν έχει? Βασικά δεν βλέπω πως σχετίζεται με την G που ακολουθεί και, σε ευρύτερο επίπεδο, με την G (major/dominant) τονικότητα.

Υ.Γ.: Δεν χρειάζεται να επαναλάβω την άποψη μου για την ποιότητα των άρθρων σου... ;)



Ωχ!!! Έχεις δίκιο! Έγραψα πατάτα  :-[ !


Είχα κατά νου 2 πιθανές εξηγήσεις (η 2η όχι και τόσο καλή, άλλα για τιμωρία μου θα την γράψω) και κατάφερα να γράψω μία η οποία περιέχει το μισό μέρος από κάθε εξήγηση!!! Κάτι πρέπει να μου απόσπασε την προσοχή όταν έγραφα...


Εξήγηση 1:


Το Am7 μπορεί να αντικατασταθεί με το D7 διότι Am11=D11
Am11 (5 5 5 5 5 5 στην ταστιέρα) = Α (root), D (11th), G (7th), C (3rd), E (5th), A (root)
D11   (5 5 5 5 5 5 στην ταστιέρα) = Α (5th), D (root), G (11th), C (7th), E (9th), A (5th) 


Το Cm7 μπορεί να αντικατασταθεί με το Eb7 διότι έχουν 3 κοινές νότες
Cm7 = C Eb G Bb
Eb7 = Eb G Bb Db


Επομένως τα ακόρντα |Am7 Am7 Am7 Am7|Cm7 Cm7 Cm7 Cm7| είναι αντικαταστάσεις των |D7#9 D7#9 D7#9 D7#9 | Eb9 Eb9 Eb9 Eb9|, αλλαγές πολύ κοινές στο blues.


Εξήγηση 2:

Σε ένα τυπικό jazz blues progression, στα μέτρα 9-10, συνηθίζεται ένα IIm7-V7. Στην περίπτωση μας που το κομμάτι είναι από G, θα έπρεπε να έχουμε Am7-D7 (και όχι την πατάτα Am7-Eb7 που έγραψα πριν). Αλλά επίμαχη αλλαγή στα μέτρα 9-10, Am7-Cm7. Η διατονική αντικατάσταση της D7 θα έπρεπε να είναι Cmaj7#11 (lydian), συγχορδία που δεν σχετίζεται με την Cm7, οπότε έχουμε επαναεναρμόνιση (δεν τολμώ να γράψω μετ@τροπί@, είναι πλέον λέξη ταμπού σ' αυτό το φόρουμ  :P )


ΥΓ ουφ δύσκολη περίπτωση ομολογώ, δεν μου έχει ξανά τύχει τέτοιο αρμονικό πρόβλημα στο παρελθόν  :wall
« Τελευταία τροποποίηση: 20/09/13, 00:29 από Harpwood »

Αποσυνδεδεμένος Fourier

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 617
  • Φύλο: Άντρας
  • Free Amp Sims FTW!
    • Προφίλ
Απ: Jazz Blues part I
« Απάντηση #7 στις: 19/09/13, 23:45 »
Ευχαριστώ για την απάντηση. Για να το ξεκαθαρίσω, το progression D7 - Eb7 - G7 (V7 - bVI7 - I7) είναι κοινό στη (jazz-) blues?

Αποσυνδεδεμένος zeoy

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 1344
    • Προφίλ
Απ: Jazz Blues part I
« Απάντηση #8 στις: 20/09/13, 00:02 »
... και για να μπλέξω ακόμα περισσότερο τα πράγματα στη θέση του Cm7 κολλάει πολύ ωραία ένα Ebmaj7. Δοκιμάστε το να δείτε πώς ακούγεται. Λύνεται πολύ ωραία σε G. (Αντιθέτως το Eb7 αν θυμάμαι καλά, δεν ακούγεται ωραία).


ΥΓ είμαι πανάσχετος από jazz αρμονία και ότι ήξερα από κλασσική αρμονία το έχω αφήσει πριν 30 χρόνια οπότε μη βαράτε άμα πετάω και καμιά κοτσάνα


ΥΓ2 Στο χρωματικό κατέβασμα B, Bb, A προφανώς τις εννοούσα όλες minor και όχι major την Bb (ήταν typo)

Αποσυνδεδεμένος Harpwood

  • Θαμώνας
  • ***
  • Μηνύματα: 177
  • Φύλο: Άντρας
  • Εραστής της τέχνης και της τζαζ
    • Προφίλ
Απ: Jazz Blues part I
« Απάντηση #9 στις: 20/09/13, 00:27 »
Ευχαριστώ για την απάντηση. Για να το ξεκαθαρίσω, το progression D7 - Eb7 - G7 (V7 - bVI7 - I7) είναι κοινό στη (jazz-) blues?



Αν αναφέρεσαι στα μέτρα 9-10-11, όχι δεν είναι συνηθισμένο, πιο συνηθισμένο είναι το |V7|bVI7 V7|I7|. Τώρα που το ξανασκέφτομαι λες να ξαναέγραψα πατάτα? Θα το θέσω σε αμερικάνικο τζαζοφόρουμ και θα επανέλθω με πιο μεστή απάντηση γιατί νιώθω σαν να κουτούλησα σε αρμονικό αδιέξοδο  :wall


Θα συμβουλευτώ επίσης και τα βιβλία μου άλλα αύριο με πιο καθαρό μυαλό...
 

... και για να μπλέξω ακόμα περισσότερο τα πράγματα στη θέση του Cm7 κολλάει πολύ ωραία ένα Ebmaj7. Δοκιμάστε το να δείτε πώς ακούγεται. Λύνεται πολύ ωραία σε G. (Αντιθέτως το Eb7 αν θυμάμαι καλά, δεν ακούγεται ωραία).




Γράφω και ξαναγράφω για το κομμάτι και στην κιθάρα δεν το άγγιξα ακόμη. Θα τσεκάρω αύριο με κιθάρα την αλλαγή που λες, γιατί είναι τώρα είναι προχωρημένη η ώρα. Θα δοκιμάσω και όλα αυτά που έγραψα ως τώρα σχετικά. Αν έγραψα κάποια πατάτα θα παραδεχτώ το λάθος μου δημόσια εδώ και ελπίζω να με συμπαθάτε για την επιπολαιότητά μου...[size=78%]  [/size]


Fourier, η εξήγηση 1 που έγραψα παραπάνω σου φαίνεται ορθή?
« Τελευταία τροποποίηση: 20/09/13, 00:29 από Harpwood »

Αποσυνδεδεμένος Fourier

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 617
  • Φύλο: Άντρας
  • Free Amp Sims FTW!
    • Προφίλ
Απ: Jazz Blues part I
« Απάντηση #10 στις: 20/09/13, 19:36 »

Fourier, η εξήγηση 1 που έγραψα παραπάνω σου φαίνεται ορθή?


Το βασικό επιχείρημα της εξήγησης 1 είναι ότι οι συγχορδίες που παίζονται έχουν προκύψει στα πλαίσια παραλλαγής του "βασικού/κοινού" V7 - bVI7 - I progression. (Στην περιγραφή σου αναφέρεσαι μόνο στο V7-bVI7, οπού και δεν έχω καμία ένσταση, αλλά πρέπει να λάβουμε υπόψιν ότι ακολουθεί η Ι αμέσως μετά.) Προσωπικά, το  V7 - bVI7 - I(7) μου φαίνεται πολύ αδύναμο, όχι μόνο στα πλαίσια του blues, αλλά και γενικότερα, για να αποτελέσει βάση για παραλλαγή.


Γράφω και ξαναγράφω για το κομμάτι και στην κιθάρα δεν το άγγιξα ακόμη. Θα τσεκάρω αύριο με κιθάρα την αλλαγή που λες, γιατί είναι τώρα είναι προχωρημένη η ώρα. Θα δοκιμάσω και όλα αυτά που έγραψα ως τώρα σχετικά. Αν έγραψα κάποια πατάτα θα παραδεχτώ το λάθος μου δημόσια εδώ και ελπίζω να με συμπαθάτε για την επιπολαιότητά μου...[size=78%]  [/size]


Φιλική συζήτηση κάνουμε, δεν προσπαθεί κανείς να διορθώσει κανέναν, πόσο μάλλον σε ένα τόσο υποκειμενικό θέμα όπως η ερμηνεία της τοποθέτησης μιας συγχορδίας! ;D

Αποσυνδεδεμένος Harpwood

  • Θαμώνας
  • ***
  • Μηνύματα: 177
  • Φύλο: Άντρας
  • Εραστής της τέχνης και της τζαζ
    • Προφίλ
Απ: Jazz Blues part I
« Απάντηση #11 στις: 21/09/13, 00:41 »
Έθεσα το θέμα σε τζαζοφόρουμ και ακόμα δεν πήρα κάποια ουσιώδη απάντηση...


Εν τω μεταξύ τσέκαρα τις αλλαγές με την κιθάρα αυτή τη φορά (εδώ και 2-3 χρόνια με ταλαιπωρούν πόνοι από την κυφοσκολίωση μου και δεν παίζω τόσο συχνά όσο θα έπρεπε και θα ήθελα) και πλέον μπορώ να πω με σιγουριά σχετικά με τα μέτρα 9-10 (τα ακόρντα Am7 - Cm7):


α) Μου προκάλεσε πολύ πονοκέφαλο, ένιωθα σαν να έπαιζα 10 ώρες σκάκι αναλύοντάς τη  ;D .Παρ όλα αυτά απόλαυσα την διαδικασία γιατί ήταν μια καλή και δυνατή πρόκληση για μένα. Επίσης το σκάλωμα μου να βρω μια ικανοποιητική λύση ήταν τόσο μεγάλο, που με πήγε λίγο πίσω στο part II της σειράς. Μου έγινε εμμονή!


β) Η αλλαγή είναι πολύ έντεχνη και έξυπνη και αποτελεί πρωτότυπη σύνθεση του δημιουργού. Δηλαδή δεν πατάει σε κάποια άλλη βασικό progression του blues εκτός και αν θεωρήσουμε πως η εξήγηση 2 είναι η σωστή, πράμα ριψοκινδυνευμενο γιατί η εμπειρία μου και οι γνώσεις μου στην επαναεναρμόνιση περιορίζονται σε πιο συνηθισμένες περιπτώσεις που έχω δοκιμάσει και μελετήσει (ναι, έχω πολλά ακόμα να μάθω..)

γ) παρ όλα αυτά η εξήγηση 1 που έδωσα παραπάνω είναι ορθή, δηλαδή το Am7 - Cm7 θα μπορούσε να αντικαταστήσει ή να αντικατασταθεί με το D7#9-Eb9. Η αλλαγή που πρότεινε ο zeoy Εbmaj7 κολλάει επίσης άλλα προσωπικά με όποια αναστροφή και τη δοκίμασα, μου ακούστηκε έξω από τον ήχο των blues. Συμφωνώ όπως λέει ο fourier πως ως D7#9-Eb9-G7 είναι αδύναμη, άλλα αν δοκιμάσουμε να αντικαταστήσουμε μόνο την Cm7 με την Eb7, τότε αυτό αλλάζει αρκετά πιστεύω (Am7-Eb7).


Επιπρόσθετα να αναφέρω, πως διάβασα στο "The Jazz Theory Book" του Mark Levine (θεωρείται η "βίβλος" της τζαζ θεωρίας), πως η θεωρία δεν μπορεί να αναλύσει το blues καλά διότι είναι κάτι παραπάνω από μια μουσική δομή (form). Γράφει, it's a sound, a feeling, a an attitude (δεν μπορώ να τα μεταφράσω σωστά). Λέει επίσης πως όλα αυτά δεν γίνεται να μεταφερθούν στο χαρτί...


Σας ευχαριστώ zoey και fourier για τον χρόνο σας και τα σχόλιά σας. Συνεχίζω το μαγείρεμα του part II και ελπίζω οι διάφορες καθημερινές μου υποχρεώσεις να με αφήσουν να το τελειώσω μέσα στο σαββατοκύριακο και να το ανεβάσω χωρίς άλλες καθυστερήσεις... 


Για να δείτε το part II κλικ εδώ
« Τελευταία τροποποίηση: 06/10/13, 23:33 από hot_sauce »

 

Σχετικά θέματα

  Τίτλος / Ξεκίνησε από Απαντήσεις Τελευταίο μήνυμα
13 Απαντήσεις
5446 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 12/01/06, 19:51
από D@ve Murray
0 Απαντήσεις
2578 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 26/09/06, 03:16
από btwh
8 Απαντήσεις
7099 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 24/09/08, 15:16
από Salinas
0 Απαντήσεις
2517 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 18/10/08, 11:03
από armagedon
10 Απαντήσεις
3887 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 17/12/12, 21:27
από kbasilis
2 Απαντήσεις
8486 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 06/10/13, 17:33
από Harpwood
0 Απαντήσεις
7200 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 22/09/13, 17:59
από Harpwood
1 Απαντήσεις
10497 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 23/09/13, 20:27
από Harpwood
4 Απαντήσεις
8375 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 01/10/13, 21:49
από Harpwood
3 Απαντήσεις
12074 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 15/11/13, 11:31
από Harpwood