Αποστολέας Θέμα: Υπέρ-συγχώνευση (superimposing)  (Αναγνώστηκε 3374 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος Harpwood

  • Θαμώνας
  • ***
  • Μηνύματα: 177
  • Φύλο: Άντρας
  • Εραστής της τέχνης και της τζαζ
    • Προφίλ
Υπέρ-συγχώνευση (superimposing)
« στις: 25/02/11, 04:51 »
Στο thread "Chord melody/Chord solo" αναφέρθηκα μεταξύ άλλων θεμάτων και στην υπέρ-συγχώνευση. Μάλλον πιο πολύ σύγχυση προκαλεί ο συνοπτικός τρόπος που τα έγραψα παρά βοηθάει, γι' αυτό αποφάσισα να επεκταθώ σε νέο thread. 


Ας δούμε πρώτα τι λέει το λεξικό σχετικά με την υπέρ-συγχώνευση


superimpose:   To lay or place (something) on or over something else. Δηλ να βάλεις κάτι, πάνω σε κάτι άλλο. Μουσικά σημαίνει πως αντί να παίξεις το ακόρντο/arpeggio που θεωρείται την συγκεκριμένη στιγμή δεδομένο από την αρμονία, παίζεις κάποιο άλλο.


Προκειμένου να υπέρ-συγχωνεύουμε ένα ακόρντο ή arpeggio, πρέπει να έχουμε τα εξής κατά νου:


1) Πρώτα απ' όλα "παραβιάζουμε" την αρμονία. Κατά συνέπεια επιβάλλεται αρμονική υποστήριξη από κάποιο άλλο όργανο (πχ μπάσο), προκειμένου να φτάσει και η βασική αρμονία, σωστά στο αυτί του ακροατή.


2) To ακόρντο/arpeggio που υπέρ-συγχωνεύουμε, καλό είναι να επαληθεύει κάποιους ισχυρούς αρμονικούς δεσμούς είτε με το ακόρντο στο ίδιο μέτρο που υπέρ-συγχωνεύουμε είτε με το ακόρντο του μέτρου που ακολουθεί - χωρίς όμως κάτι τέτοιο να είναι αναγκαστικά μια προϋπόθεση.  Λέγοντας ισχυρούς αρμονικούς δεσμούς, εννοώ ακόρντα από δυνατές αρμονικά σειρές όπως  V7->I, IIm->V7->I, IV->V7->I κ.ο.κ.


παράδειγμα : 


Έστω τα 5 πρώτα μέτρα από ένα 12μετρο μπλουζ
| C7 | F7 | C7 | C7| F7 |...


Το 5ο μέτρο είναι μια F7, άρα θα μπορούσαμε στα 2 πρώτα τέταρτα στο 4ο μέτρο, να υπέρ-συγχωνεύουμε την Gm7, επαληθεύοντας έτσι μια σχέση  IIm->V7->I, και αυτόματα η C7 στα 2 τελευταία τέταρτα του 4ου μέτρου παίρνει το ρόλο το ρόλο της δευτερεύουσας δεσπόζουσας (η κύρια δεσπόζουσα εδώ είναι η G7).


 Δηλαδή τα 5 πρώτα μέτρα από το 12μετρο μπλουζ γίνονται κάπως έτσι:
| C7 | F7 | C7 | Gm7 C7| F7 |...


3) Όταν θέλουμε να υπέρ-συγχωνεύσουμε πάνω σε μία δεσπόζουσα (dom7) μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την ελαττωμένη της οποίας  η θεμέλιος είναι ένα ημιτόνιο πάνω από την θεμέλιο της δεσπόζουσας. Πχ υπέρ-συγχωνεύουμε Βdim "κόντρα" στην Bb7


Γιατί όμως; Για να δούμε:
αρμονικός τύπος της δεσπόζουσας 1 - 3 - 5 - b7 (δηλ. μεγάλη 3η, μικρή 7η)
αρμονικός τύπος της ελαττωμένης 1 - b3 - b5 - bb7 (δηλ. μικρή 3η, ελαττωμένη 5η, ελαττωμένη 7η)
Άρα αν πάρουμε την δεσπόζουσα C7 (C-E-G-Bb) και αυξήσουμε μόνο την θεμέλιο, τότε αυτόματα η μεγάλη 3η θα γίνει μικρή η καθαρή 5η θα ελαττωθεί και η μικρή 7η θα ελαττωθεί.


4) Μπορούμε να υπέρ-συγχωνεύουμε και κλίμακα στα σόλο. Δηλαδή, αντί να παίζαμε την δεδομένη κλίμακα σε ένα ακόρντο παίζουμε κάποια άλλη.


παράδειγμα :
Σε ένα σόλο παίζουμε υποστηριζόμενοι αρμονικά με ένα Dm7. Σε κάποιο μέτρο αντί να παίξουμε με τις δεδομένη D μινόρε διατονική/αρμονική/μελωδική,  θα μπορούσαμε παίζουμε την A whole tone, γιατί η Α7 είναι η δεσπόζουσα του D δηλαδή επαληθεύεται η σχέση V7->I. Η Α whole tone ταιριάζει με τις Α7#5#9, Α7#5b9, A7b5b9, A7b5#9 και γενικότερα με όλες τις Α7 altered. Και όπως είναι γνωστό από την αρμονία δεν έχει σημασία (παρά μόνο αισθητική στο αυτί)  τι επεκτάσεις θα επιλέξουμε, γιατί Α7=Α9=Α11=Α13=Α7#5#9=Α7#5b9=A7b5b9=A7b5#9=...κοκ Όλες αυτές οι A είναι αρμονικά ισοδύναμες μεταξύ τους. Η μόνη διαφορά είναι η αρμονική ένταση που προσφέρουν. Είναι σαν να έχουμε το κόκκινο σε διάφορες αποχρώσεις. Κάθε απόχρωση του κόκκινου δεν πάυει να είναι...  ένα κόκκινο. Και μην ξεχνάμε κάθε απόχρωση του κόκκινου είναι περισσότερο ή λιγότερο έντονη




Δίνω ένα ηχογραφημένο παράδειγμα μαζί με  PDF. Στο PDF έχω σημειώσει με κίτρινο όλες τις υπέρ-συγχωνεύσεις. Σε αυτό το παράδειγμα θα βρείτε επίσης ενδιαφέροντα ρυθμικά μοτίβα και πάρα πολύ καλές αναστροφές ακόρντων καθώς και τρόπους χρήσης των altered dominants. Η βασική αρμονία του παραδείγματος είναι στατική C μινόρε. Χωρίς αλλαγές, μόνο C μινόρε.


ηχογραφημένο παράδειγμα
PDF  νότα-νότα, ακριβώς ότι παίζω στο παράδειγμα. Έξοχη πηγή ρυθμών / συγχορδιών
backing track για να εξασκηθείτε


Για απορίες, διευκρινίσεις και σχόλια απαντήστε σ' αυτό το thread....
Ευχαριστώ για τον χρόνο σας, ελπίζω να ήμουν χρήσιμος και κατανοητός


Harpwood, Admin των blogs ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΖΑΖ (ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ) - The Art of Jazz Guitar και συντάκτης στο blog TOADSTOOL SOUP
« Τελευταία τροποποίηση: 25/02/11, 05:00 από Harpwood »

Αποσυνδεδεμένος Harpwood

  • Θαμώνας
  • ***
  • Μηνύματα: 177
  • Φύλο: Άντρας
  • Εραστής της τέχνης και της τζαζ
    • Προφίλ
Απ: Υπέρ-συγχώνευση (superimposing) *UPDATE*
« Απάντηση #1 στις: 28/02/11, 17:11 »
*UPDATE*


Εδώ θα βρείτε 11 αναστροφές του C minor. Κάποιες από αυτές, χρησιμοποίησα στο παράδειγμα παραπάνω


Ένας φίλος μέσω ΠΜ με ρώτησε πια είναι η διαφορά υπέρ-συγχώνευσης και αντικατάστασης (κατ εμένα υποκατάσταση). Ήταν μεγάλη μου παράληψη να μην το αναφέρω εξ αρχής...


Η υπέρ-συγχώνευση είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο που περιέχει και τις αντικαταστάσεις. Αν οι υπέρ-συγχωνεύσεις είναι ένα σύνολο, τότε οι αντικαταστάσεις είναι ένα υποσύνολο που ανήκει στο σύνολο των υπέρ-συγχωνεύσεων. Δηλαδή η αντικατάσταση ακολουθεί πιο σφικτούς και αυστηρούς κανόνες ώστε να επαληθεύεται, παρά η υπέρ-συγχώνευση. Μία αντικατάσταση θεωρήται υπέρ-συγχώνευση χωρίς απαραίτητα μια υπέρ-συγχώνευση να θεωρήται αντικατάσταση.

Διαβάστε περισσότερα για τις υποκαταστάσεις
« Τελευταία τροποποίηση: 28/02/11, 17:16 από Harpwood »

 

Σχετικά θέματα

  Τίτλος / Ξεκίνησε από Απαντήσεις Τελευταίο μήνυμα
10 Απαντήσεις
6757 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 06/03/08, 15:45
από hipy
15 Απαντήσεις
5179 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 04/04/13, 00:57
από Lo.Lee.Ta
5 Απαντήσεις
3162 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 05/01/17, 16:38
από RedWhite83