Το Στέκι των Κιθαρωδών

Ειδικά θέματα => Εκμάθηση – Πρώτα βήματα => Μήνυμα ξεκίνησε από: kyriakos_t στις 01/08/11, 14:47

Τίτλος: Εναρμονιση Κομματιων
Αποστολή από: kyriakos_t στις 01/08/11, 14:47
ξερω οτι ειναι σε ακυρη κατηγορια.........η σωστη κατηγορια ειναι αυτη  http://forum.kithara.gr/index.php?board=36.0  αλλα δεν γινοταν να ανοιξω θεμα εκει.....ρωτισα τον βραζιλη και μου  ειπε να το ανοιξω εδω και μετα θα το μετακινηση αυτος εκει που πρεπει.....




η ερωτηση μου ειναι : πως εναρμονιζουμε ενα κομματι ? .................ξερω οτι πρεπει να γνωριζω θεωρια για να κατανοησω αυτα που θα μου πειτε.................οποιος γνωριζει κατι ας μου πει.....ευχαριστω
Τίτλος: Απ: Εναρμονιση Κομματιων
Αποστολή από: Spyros Delta στις 01/08/11, 15:22
Καλησπερα.
Αν γνωριζεις αγγλικα ξεκινα με μια αναγνωση των βασικων και μετα συνεχιζεις με πιο συγκεκριμενες αποριες
http://en.wikipedia.org/wiki/Harmony (http://en.wikipedia.org/wiki/Harmony)
http://en.wikipedia.org/wiki/Harmonization (http://en.wikipedia.org/wiki/Harmonization)
http://en.wikipedia.org/wiki/Chord_progression (http://en.wikipedia.org/wiki/Chord_progression)
Τίτλος: Απ: Εναρμονιση Κομματιων
Αποστολή από: Fourier στις 01/08/11, 17:40
Εναρμόνιση μελωδίας (και όχι κομματιού), είναι η διαδικασία "υποστήριξης" των φθόγγων μιας μελωδίας από άλλους, πιθανόν παιγμένους από άλλα όργανα, με τέτοιο τρόπο ώστε το αποτέλεσμα να είναι αρμονικό (πιο απλά, να προκύπτουν συγχορδίες). Στην σύγχρονη μουσική (jazz, pop), οι φθόγγοι της μελωδίας που εναρμονίζουμε είναι πάντα οι πιο υψηλοί*. Πολύ συνηθισμένη περίπτωση είναι η εναρμόνιση μιας φωνητικής μελωδίας από τα υπόλοιπα μέλη της μπάντας, αλλά η διαδικασία μπορεί να εφαρμοστεί και σε solo πολυφωνικά όργανα όπως το πιάνο και η κιθάρα.

Κάνε την εξής άσκηση για να καταλάβεις πως δουλεύει το πράγμα: Κατασκεύασε μία απλή μελωδία (5-6 φθόγγους) ή βρες μία (οι χριστουγεννιάτικες μελωδίες είναι ότι πρέπει για αυτό το σκοπό) και μάθε να την παίζεις στην κιθάρα αποκλειστικά στις δύο υψηλότερες χορδές, Β και Ε (θα καταλάβεις στη συνέχεια γιατί), χωρίς να ξεπεράσεις το 12ο τάστο (για πρακτικούς λόγους). Ας πάρουμε τον πρώτο φθόγγο της μελωδίας, έστω ότι είναι ο Α στο πέμπτο τάστο, πρώτη χορδή. Ο φθόγγος αυτός μπορεί να εναρμονιστεί χρησιμοποιώντας τους φθόγγους μια οποιαδήποτε συγχορδίας που έχει τον συγκεκριμένο ως υψηλότερο. Για παράδειγμα, πιθανές επιλογές μπορεί να είναι οι παρακάτω

      F     A    Am    Dmaj7  C#7b9#5
Ε:--5----5----5-------5---------5------
Β:--6----5----5-------7---------5------
G:--5----6----5-------6---------4------
D:-------------7-------7---------3------
A:-------------7-------5---------4------
E:-------------5--------------------------

Πρακτικά, οι δυνατές επιλογές περιορίζονται από την φαντασία σου (και πιθανόν τις γνώσεις σου από δακτυλισμούς συγχορδιών στην κιθάρα)

Αντίστοιχη διαδικασία κάνεις και για τους υπόλοιπους φθόγγους της μελωδίας, προσέχοντας πάντα αυτοί οι φθόγγοι να είναι οι υψηλότεροι (αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί διαφορετικά η μελωδία θα αλλάξει - για αυτό το λόγο περιορίζεις την μελωδία στις υψηλότερες χορδες ώστε να έχει αρκετές χορδές "από κάτω" για την εναρμόνιση). Στο τέλος θα έχεις καταλήξει σε μία εναρμονισμένη εκδοχή της μελωδίας σου!

Βέβαια, από αυτό το σημείο μπαίνουν πολλοί παράγοντες μέσα, τους οποίους έθιξε ο Spyros Delta με τα links του. Αν και δεν είναι απίθανο να βγάλεις μια ωραία εναρμόνιση "στην τύχη", στην πράξη έχεις πολύ καλύτερες πιθανότητες αν γνωρίζεις κάποια θέματα θεωρίας, όπως, τονικότητα (κλειδιά), κατασκευή συγχορδιών, ακολουθίες συγχορδιών, κίνηση φωνών (αντίστιξη) κ.α.

Ένα ωραίο thread με παράδειγμα σε jazz ύφος είχε γράψει ο Harpwood εδώ (http://forum.kithara.gr/index.php?topic=81760.0).


*Υπάρχουν κάποιες μουσικές φόρμες της κλασσικής μουσικής, όπως η φούγκα, όπου εκεί η μελωδία δεν είναι απαραίτητα στην υψηλότερη φωνή.
Τίτλος: Απ: Εναρμονιση Κομματιων
Αποστολή από: kyriakos_t στις 01/08/11, 20:35
σας ευχαριστω παρα μα παρα μα παρα μα παρα μα παρα μα παρα μα παρα μα παρα μα παρα μα παρα μα παρα μα παρα μα παρα μα παρα μα παρα μα παρα μα παρα μα παρα μα παρα μα παρα μα παρα μα παρα μα παρα πολυ......................το λινκς σου σπυρο ειναι πολυ χρησιμα........φουριερ.....τι να πω ρε.........,.ρισπεκτ..........πωπω...........αυτα που μου ειπες ηταν..........πωπωπω.......ασε ρε..........μου ανοιξες τα ματια.......ηταν πολυ σωτηριος ο τροπος που  μου εδειξες..........με βοηθησε οσο δεν φανταζεσε..............ασε σου λεω..............και σε συνδυασμο με τα λινκ του σπυρου ειναι μπομπα...........





μια ερωτηση φουριερ: αν η νοτα ειναι στην ΣΙ τοτε πως θα βρω ποια συγχορδια κολλαει ?










   να' στε καλα μαγκες......σας ευχαριστω και παλι    :up :metal
Τίτλος: Απ: Εναρμονιση Κομματιων
Αποστολή από: Fourier στις 01/08/11, 22:27
χαχα, φοβερός ο ενθουσιασμός σου, χαίρομαι! ;D


μια ερωτηση φουριερ: αν η νοτα ειναι στην ΣΙ τοτε πως θα βρω ποια συγχορδια κολλαει ?

Είναι απλό. Θα ανοίξεις το βιβλίο με τους δακτυλισμούς συγχορδιών (που έχεις στο μυαλό ή στην βιβλιοθήκη σου ;D ) και θα δοκιμάσεις εκείνους που χρησιμοποιούν μέχρι και την ΣΙ χορδή, χωρίς να κάνουν χρήση της ΜΙ.

Σημείωσε ότι και οι δακτυλισμοί που περιλαμβάνουν την ΜΙ μπορούν να χρησιμοποιηθούν για "εναρμόνηση της ΣΙ χορδής" αν "πετάξεις" τον φθόγγο της ΜΙ. Για παράδειγμα, αν αγνοήσεις την ΜΙ χορδή στους δακτυλισμούς των Am και Dmaj7, που έδωσα παραπάνω, δημιουργείς "καινούριους" δακτυλισμούς των Am και Dmaj7, οι οποίοι είναι πλέον κατάλληλοι για εναρμόνιση των φθόγγων Ε (5ο τάστο) και F# (7ο τάστο) της ΣΙ χορδής, αντίστοιχα. Η ονομασία των συγχορδιών έμεινε η ίδια (και συνεπώς η "αίσθησή" που προκαλούν) γιατί ο φθόγγος που πέταξες επαναλαμβάνεται, σε άλλη οκτάβα, σε κάποια από τις υπόλοιπες χορδές. Βέβαια, αυτό δεν μπορεί να γίνει πάντα, π.χ., αν πετάξεις την ΜΙ χορδή στους δακτυλισμούς των F και A παραπάνω, θα αλλοιώσεις την συγχορδία, δημιουργώντας μία άλλη με "εξωτικό" όνομα (χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η συγχορδία που προκύπτει θα είναι κακή για χρήση στην εναρμόνιση - αυτό που μετράει είναι το αποτέλεσμα να ακούγεται καλά).

Είναι προφανές ότι χρειάζεται γνώση κατασκευής συγχορδιών για να εφαρμοστούν οι παραπάνω ιδέες.

Υ.Γ.: Ο περιορισμός της μελωδίας σε ΜΙ και ΣΙ που ανέφερα δεν είναι αυστηρός. Μπορεί ορισμένοι φθόγγοι της μελωδίας να βρίσκονται και σε χαμηλότερες χορδές αν αυτό διευκολύνει.
Τίτλος: Απ: Εναρμονιση Κομματιων
Αποστολή από: kyriakos_t στις 01/08/11, 22:59
φουριερ ευχαριστω ρε......εισαι ψηλα