Σελίδες:
  • #1 από santanaras στις 11 Dec 2004
  • Δεν έχω φτάσει στο ωραίο αυτό επίπεδο της αντίστιξης, είμαι προς το παρόν πολύ πίσω. Έχω ακούσει ότι είναι ένα πράγμα ''οριζόντιο''. στο artissimo έλεγε συνδυασμός δύο μελωδιών έτσι ώστε να ακούγεται ευχάριστα στ' αυτί. Στην αντίστιξή αλλού άκουσα ότι δεν υπάρχουν ακόρντα αλλά εννοούνται. έχω δύο ερωτήματα. Ποιος είναι ο πλήρης ορισμός της αντίστιξης; Μπορείτε να αποδώσετε περιληπτικά τις ιδιότητές της; Κάνω λάθος που από τώρα ψάχνω για την ατίστιξη; ευχαριστώ που το διαβάσατε. Έλπίζω να μου απαντήσει κάποιος έστω και συμβουλευτικά.
  • #2 από CHCOME στις 11 Dec 2004
  • Στο περίπου  :P είναι ο συνδυασμός δυο διαφορετικών μελωδικών γραμμών σε ενα ταυτοχρονο ήχο.
    Ειναι νομιζω το αντιστοιχο ιταλικό κοντραπούντο.
    Υπαρχουν στην αντιστιξη οι συμφωνοι συνδυασμοι ήχων και οι διάφωνοι.Οι πρώτοι ακουγονται ευχάριστα ενω οι δευτεροι δημιουργουν αντίθεση.
    Στα ειπα οχι περιληπτικά αλλά επιγραμματικά.. :P
  • #3 από freemind στις 12 Dec 2004
  • Η αντιστιξη πρεπει να θεωρειται ο "μπαμπας" της κλασσικης αρμονιας. Και λογω του οτι χρονολογικα ειναι πιο παλια απο την αρμονια, αλλα και γιατι πολλοι κανονες της, εχουν μεταφερθει στη λογικη της αρμονιας. Παρολαυτα η αντιστιξη, σαν κλαδος της μουσικης, εχει πολλα παρακλαδια, που οφειλονται στους διαφορους "δασκαλους" και θεωρητικους που την μελετησαν/ανεπτυξαν.
    Η πιο "αυστηρη" και συνεπης αντιστιξη ειναι του Palestrina ( συνηθως την ονομαζουν αντιστιξη στυλ Palestrina ) και εμφανιζεται απο τον Palestrina το 16ο αιωνα. Η λογικη της στηριζεται πανω στους 5 εκκλησιαστικους τροπους ( Δωριος, Φρυγιος, Ιωνικος, Αιολικος, Μιξολυδιος ) ή στους αντιστοιχους τροπους που δημιουργουνται απο μια 4η απο τη τονικη των τροπων ( οι τροποι που σχηματιζονται ονομαζονται "εκ μεταφορας" ). Συμφωνα με την αναλυση των εργων του Palestrina, η μελωδια εχει αυτοκυριαρχια σε ολο το μηκος της και εξελισσεται ομαλα σε ανιουσες και κατιουσες κινησεις. Η βασικη λογικη της αντιστιξης του Palestrina, ειναι η μελωδικη κινηση των 4 φωνων ( διφωνη αντιστιξη μαθαινει καποιος στο 1ο ετος της φοιτησης, αλλα στην ουσια δεν υπαρχουν εκκλησιαστικα θεματα με 2 φωνες ), ενω συγχρονως θα μπορουσαμε να πουμε οτι τους ενδιαφερει και η καθετη κινηση των φωνων. Παρολαυτα το 16ο αιωνα, δεν υπαρχει καποια αναπτυξη συγχορδιων ή η λογικη της αρμονιας.
    Απο την αλλη υπαρχουν πιο "χαλαρες" μορφες αντιστιξης οι οποιες αναπτυσονται σε αλλες σχολες του 16ου αιωνα. Στην ουσια ολοι στηριζονται στην λογικη της μελωδικης κινησης.
    Απο την αλλη μπορουμε να δουμε και την πολυφωνικη οργανικη  αντιστιξη ( δηλαδη απευθυνεται σε οργανικα θεματα και οχι χορωδιακα ), και εχει μεγαλυτερη ελευθερια σε καποιες κινησεις.
    Στην ουσια μεσα απο ενα post κανεις δεν μαθαινει αντιστιξη ( 2 χρονια φοιτηση σε ωδειο ειναι αυτα,ετσι? ). Οπως επισης δεν προτεινω σε κανεναν να μαθει αντιστιξη, εαν πρωτα δεν εχει τελειωσει αρμονια ( τα ωδεια απαιτουν πτυχιο ειδικου για να συνεχισει καποιος αντιστιξη ). Βιβλια που μπορει να σε βοηθησουν ειναι ολα τα βιβλια του Lovelock ( edition orpheus/Νικολαϊδης ) και κυριως το "Αντιστιξη σε 2 φωνες" ( αναφερεται σε οργανικη αντιστιξη ) και βεβαια το βιβλιο  Αντιστιξης του Kuud Jepessen, που ειναι η μεγαλυτερη και εγκυρη μελετη.
  • #4 από Βραζίλης στις 17 Dec 2004
  • Η αντίστιξη τελικά είναι μόνο κανόνες; ένας αλγόριθμος σύνθεσης μουσικής ας πούμε;
    Αν ναι, ας τον βάλουμε στον υπολογιστή και θα μας βγάλει έτοιμη τη μουσική. Γιατί πρέπει να χάσουμε άπειρες ώρες για να μάθουμε και να εφαρμόζουμε την αντίστιξη;
  • #5 από CHCOME στις 17 Dec 2004
  • Η αντίστιξη τελικά είναι μόνο κανόνες; ένας αλγόριθμος σύνθεσης μουσικής ας πούμε;
    Αν ναι, ας τον βάλουμε στον υπολογιστή και θα μας βγάλει έτοιμη τη μουσική. Γιατί πρέπει να χάσουμε άπειρες ώρες για να μάθουμε και να εφαρμόζουμε την αντίστιξη;
    Δεν το θεωρείς ενδιαφέρον δηλαδή;Εκανα τρια χρόνια θεωρία,τρία χρόνια αρμονία, τα έκανα τότε με το ζόρι γιατί μας το επέβαλε το ωδείο και θυμάμαι με κάτι τετοια ζάλιζα το δάσκαλό μου : ''Ολα αυτά στραγγαλίζουν τη μουσική΄...Τι νόημα έχει να βάζουμε τη δημιουργία σε καλούπια...Μα,γιατί πρεπει να το μάθω ετσι;...Ο Μπελα Μπαρτοκ εγραφε φάλτσα και παρολα αυτα θεωρείται σημαντικός..''....
    Μεσα απο τα παραπάνω λόγια σου θυμηθηκα τις χρυσες εκεινες εποχές που οτι θυμιζε κανόνα ή φορμα προκαλούσε την επαναστατική διάθεση των μαθητων και εφερνε τον καθηγητη σε κρίση.. :P..
    Μετάνοιωσα που δε συνέχισα την αντιστιξη.Αν μη τι άλλο μαθαίνεις κάτι ενδιαφέρον και ας μη θέλεις να το χρησιμοποιήσεις ποτέ.Μονο σα γνώση να το δεις,προκαλεί το μυαλό.
  • #6 από freemind στις 17 Dec 2004
  • Νομιζω οτι η αντιστιξη, και γενικα τα θεωρητικα μαθηματα, ειναι περιπου σαν ενα οπλο. Στα χερια ενος εμπειρου μπορει να ειναι αρκετα αποτελεσματικο, ενος στα χερια ενος αδαη, μπορει να γινει μονο σκαλιστηρι για το κηπο. ;D
    Οταν ξεκινησα αντιστιξη, πιστευα πραγματικα οτι ειχε ξεπερασει το οριο της μουσικοτητας που παρεχει η κλασσικη αρμονια, και εμπαινα πλεον στα μονοπατια της ιερας εξετασης ( ενα τριμητονιο και χραπ..παει το κεφαλακι ) και των απολυτων μαθηματικων διαστηματων ( τζιζ..τα διαστηματα τεταρτης ειναι ο δρομος της Κολασεως ). Αντιθετως η αντιστιξη ειναι πιο ελευθερη σε πολλα σημεια, απαιτει "κοτσια" ( ή μαλλον απαιτουσε κοτσια ) να φτιαξεις ενα αντιστικτο κομματι για χορωδια με συγκεκριμενους στιχους και στην ουσια ειναι η αρχη της αρμονιας. Εαν καποτε τυχει καποιος να "αναλυσει" ή να ακουσει Palestrina, θα μεινει, γιατι ο ανθρωπος, το 16ο αιωνα εγραφε "rock'n'roll"...υπαρχει χαρακτηριστικο κομματι του, το οποιο εχει μια καθετη συνδεση IV-V-IV..Αυτο μονο σε μοντερνα κομματια το ακουμε ( περιλαμβανω και τον κλασσικισμο του 20ου ) , αφου στην κλασσικη αρμονια μια τετοια συνδεση απαγορευεται.
    Νομιζω οτι η κατανοηση της αντιστιξης γινεται μονο με μελετη του συγκεκριμενου ειδους. Οποιοδηποτε αναφορα περι "μαθηματικοποιησης" και "αλγοριθμοποιησης" πιστευω οτι θα καταργηθει αμεσως εαν καποιος κατσει και ακουσει-μελετησει-αναπτυξει κομματια και θεματα αντιστιξης. Και ειναι και μουσικολογικα σωστο να πω οτι ο Bach με τα περιφημα choral του, δεν εφτανε το δαχτυλακι του Palestrina στον τροπο μελετης και αποδοσης στιχων. Ο μεν πρωτος ειχε την ευχερεια της συνεχομενης καθετης κινησης ( αρμονια ), ενω ο μεν δευτερος ειχε τη δυσκολια της πολυφωνικης αντιστικτικης γραφης ( να σημειωσω πως στην 4φωνη αντιστιξη η καθε φωνη εχει τετοια γραμμη, ωστε οι φωνες να μοιραζονται μια μελωδια, ενω στην αρμονικη γραφη των choral ο Bach αφηνει τη μελωδια σε μια φωνη, και οι υπολοιπες ή κινουνται αρμονικα σε σχεση με αυτην, ή μιμουνται τη βασικη μελωδια ) και των αυστηρων κανονων που ο ιδιος επεβαλε στη γραφη του.
  • #7 από santanaras στις 20 Dec 2004
  • Ευχαριστώ πάρα πολύ. Οι απαντήσεις σας με κάλυψαν σε αυτά που ήθελα. Πάντως ξέρετε πολλά :)
    Κάποια μέρα, θα την ''κατακτήσω'' κι εγώ την Αντίστιξη. Τώρα, αυτό που θα πρέπει να κάνω φυσικά, είναι να μελετάω συνέχεια. Είναι υπέροχο πράγμα αυτή η μελέτη. Να κάθομαι με τις ώρες και να κάνω ασκήσεις στο πιάνο ενώ να στρώνω αυτά που ξέρω στο σαντούρι. Τα έχω προγραμματίσει όλα.
    Ρώτησα για την Αντίστιξη γιατί έχω ακούσει διάφορα και σκέφτηκα ότι είναι κάτι ασυνήθιστο. Ανοησίες. Αντίστιξη υπάρχει παντού. Απλά, πιθανότατα, να μην άρεσε η Αντίστιξη σε αυτούς που το συζητούσα. Και ξέρω και αρκετους μουσικούς επαγγελματίες που τελικά έχουν κάνει πολύ μεγάλα λάθη σε κάτι τέτοια θέματα. Ελπίζω να υπάρχουν πάντα οι καλοί μουσικοί και το υπέροχο αυτό forum για να βρίσκουμε αυτά που ψάχνουμε.
  • #8 από sakisarabatzis στις 25 Jul 2007
  • αριστη η απαντηση του μελους και φίλου Freemind
  • #9 από lenakog1 στις 20 Oct 2007
  • Θα ήθελα να προσθέσω κι εγώ με την σειρά μου κάποια πράγματα, σχετικά με το θέμα. Όταν ξεκίνησα την αντίστιξη νόμιζα ότι βρισκόμουν σ' ένα κυνήγι παραλλήλων και ανυπομονούσα να έρθει η ώρα και η στιγμή να την τελειώσω και να σταματήσω να "κυνηγάω" παράλληλες. Θεωρούσα όντως ότι βρίσκομαι μέσα σε μία μαθηματική πράξη, ώςπου κατάλαβα, ότι σαν αριθμητική πράξη την αντιμετωπίζεις μόνο όταν δεν μπεις στην διαδικασία να ακούσεις αυτό που γράφεις. Γιατί αυτό που γράφεις είναι μουσική, όχι μαθηματικά! Οι κανόνες  της αρμονίας , της αντίστιξης και της φούγκας, οδηγούν κάπου, σε μία σύνθεση και έχουν οριστεί από την μελέτη μεγάλων μουσικών συνθετών και έργων. Η αντίστιξη είναι τρόπος σύνθεσης πολυφωνικής μουσικής, ξεφεύγει από την "κάθετη" αντιμετώπιση της,δημιουργεί μουσικό ένστικτό, ωριμότητα στον μουσικό που την μαθαίνει και σε βάζει σε πιο "βαθειά" μονοπάτια  της μουσικής. Εξάλλου αν ο καθένας από μας κοιτάξει την παρτιτούρα ενός μουσικού έργου, ή απλά αν το ακούσει θα διαπιστώσει ότι τίποτα δεν γίνεται εκεί μέσα χωρίς αντίστιξη. Από την πιο αυστηρή μορφή της μέχρι την πιο ελεύθερη, η αντίστιξη χρησιμοποιείται πάντοτε στην λόγια μουσική (δηλαδή την ορχηστρική βλ. κλασσική μουσική), γιατί πολυφωνία σ' αυτόν τον τομέα της μουσικής χωρίς αντίστιξη δεν υφίσταται. Δεν αρκεί μόνο η γνώση της αρμονίας για έναν συνθέτη για να γράψει τέτοιου είδους έργα. Μην ξεχνάμε επίσης όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω ότι η αντίστιξη γέννησε την αρμονία. Στην ουσία η αρμονία δημουργήθηκε από την αισθητική ικανοποίηση που έδιναν τα επιτρεπόμενα διαστήματα μεταξύ φωνών στην εποχή που οι άνθρωποι είχαν την εφευρητικότητα να δημιουργήσουν πολυφωνική μουσική για 8 φωνές όπου η κάθε φωνή μπορεί να κινείται ανεξάρτητα απ' την άλλη και ρυθμικά και μελωδικά χωρίς να δημιουργεί λάθη, παραφωνίες και δίνοντας μία μουσική ικανοποίηση γιατί στο φινάλε αυτό έχουμε όλοι στο νού μας : την μουσική! Όχι την στεγνή και ξερή αντιμετώπισή της πάνω στο χαρτί! Και για να κλείσω, δεν είναι πολύ πιο συναρπαστικό το να ξέρεις να κτίζεις μέχρι και 8 διαφορετικές μελωδίες που ηχούν ταυτόχρονα, αναξάρτητες μεταξύ τους, από το απλά να είσαι σε θέση να βάλεις "ακκόρτνα", όπως τα λέει και ο λαός σε μία απλή μελωδία;;
  • #10 από nkmzrt στις 17 Dec 2009
  • Μια ερωτηση τι ειναι τα στακατος και τα αρπισματα  ???
Σελίδες: