Σελίδες:
  • #1 από Anaximandros στις 16 Dec 2009
  • Αρχικά αυτό το ξεκίνησα σαν e-mail. Κατόπιν, σκέφτηκα ότι θα χρησίμευε να το δημοσίευα στο φόρουμ. Επειδή δεν είμαι και κανας ειδήμων όμως, θα θελα όποιος γνωρίζει παραπάνω πράγματα, να με συμπληρώσει/διορθώσει όπου χρειαστεί. Το email είναι το παρακάτω:

    ''Ηχοβολισμός, είναι η διαδικασία κατά την οποία φτιάχνεις με 31band τουλάχιστον Equaliser, τη χροιά του P.A. (καλά θα είναι και των monitors με ξεχωριστό 31band EQ), ώστε όλες οι συχνότητες ν' ακούγονται η καθεμία στην ένταση που πρέπει. Έτσι, ο χώρος στον οποίο θα πραγματοποιηθεί η συναυλία, θα είναι σαν ένα studio που απλά θα χει και βάθος, ανάλογα με το χώρο.

    Γιατί συμφέρει αυτό;
    θα απαντήσω για τους μουσικούς.

    Έστω ότι ένας μουσικός, έχει κάτσει σπίτι του, έχει φάει ξενύχτια για να βρει, πώς να ρυθμίζει το όργανό του (πρίμα, μπάσα κτλ). Προσωπικά, ηχογραφώ συνεχώς τα όργανα, τα περνάω από Analyser, βλέπω ποιες συχνότητες είναι πιο ψηλά απ' όσο πρέπει, τις κόβω, ποιες είναι πιο χαμηλά, τις δίνω. Μερικοί μουσικοί (ειδικά οι μαέστροι στις συμφωνικές ορχήστρες), έχουν το Analyser στον εγκέφαλό τους. Με παρόμοια διαδικασία, όποιος μουσικός φτιάξει τη χροιά του, τότε θα την έχει κάνει ιδανική για ιδανικό χώρο.

    Σε ένα χώρο που δεν έχει πραγματοποιηθεί ηχοβολισμός, θα ακούγονται παραπάνω μπάσα ή πρίμα, ανάλογα το χώρο κι έτσι, ο τεμπέλης ηχολήπτης, θα του κόψει ή θα του ανεβάσει συχνότητες απ' τα συνήθως στην Ελλάδα μέχρι 6band EQ που διαθέτει το κανάλι στο οποίο τον έχει βάλει. Έτσι, τσάμπα κόπο έκανε ο μουσικός, όλη η χροιά του, καταστράφηκε.

    Σε περίπτωση όμως που έχει πραγματοποιηθεί ηχοβολισμός, η χροιά του μουσικού, είναι αυτή που πρέπει να είναι κι έτσι, ο ηχολήπτης, εκτός απ' τη στάθμη του οργάνου, δεν θα χρειαστεί να πειράξει τίποτα παραπάνω! Ούτε μπάσα, ούτε πρίμα, ούτε τίποτα!''
  • #2 από freemind στις 17 Dec 2009
  • Κι εγω με τη σειρα μου, με την ελαχιστη εμπειρια ως PA ηχοληπτης, θα απαντησω τα εξης:

    1) Εαν προκειται για θεατρικο χωρο, ο ηχοληπτης δουλευει με ενα σταθερο EQ επι του PA. Η δουλεια του ειναι σαφως πιο ευκολη, πιο βατη και με ενα αρχικο ηχοβολισμο ( απο εμπειρους στην ακουστικη μελετη ) μπορει να ρυθμισει τοσο τα ακουστικα panel του χωρου ( εαν τυχον εχει ο χωρος ), οσο και τα μηχανηματα του.
    Παρολαυτα, αρκετοι προτιμουν τη χρηση anti-feedback μηχανηματων, διελυοντας ουσιαστικα το EQ που εχουν κανει στα master. Δυστυχως ειναι μια μοδα που με τους ψηφιακους επεξεργαστες σηματος εχει περασει και στο θεατρο!

    2) Ενα πολυ μεγαλο ποσοστο των Ελληνων μουσικων δεν ξερουν τον ηχο τους! Παρολο που πολλες φορες ειχα ζητησει τα soundcheck να γινονται 3-4 ωρες πριν απο το live, αρκετοι μουσικοι εμφανιζονταν τελευταια στιγμη και μετα χρειαζονταν πανω απο 1 ωρα για να ρυθμισουν τον ενισχυτη τους ή τα effects τους. Κι οχι επειδη δεν ακουγονταν καλα στο PA, αλλα επειδη οι ιδιοι πανω στη σκηνη τα ακουγαν...αλλιως ( φυσιολογικο, εφοσον "τσιταραν" τα καναλια και ο ηχος αλλαξε αμεσως )
    Δυστυχως ειναι κατι που εχει συχνη εμφανιση στους κιθαριστες κυριως. Κι οσο κι αν προσπαθεις να τους εξηγησεις πως καλο ειναι να ερχονται νωριτερα για να δουν πως ανταποκρινονται τα μηχανηματα τους σε μεγαλη ισχυ, οι ιδιοι ειναι σιγουροι πως ολα θα ακουγονται οπως και στο σπιτι!
    Ε, αυτο δε γινεται...

    3) Εαν το μαγαζι που εχει PA ( νοικιασμενο ή μονιμο ) κανει "αρπαχτες" live, ειναι πολυ δυσκολο να εχει κι ενα συγκεκριμενο ηχο. Υποψιν πως ο σωστος ηχοβολισμος απαιτει και σωστο προγραμματισμο εκ μερους του ηχοληπτη.
    Απο τη στιγμη που καθε μηνα περνανε πανω απο 5 μπαντες σε ενα χωρο, με διαφορετικα ακουσματα, διαφορετικες χροιες και διαφορετικες εντασεις, ειναι απιθανο για τον ηχοληπτη να κανει τον τελειο ηχο για καθε μια απο αυτες! Ποσο μαλλον να προσφερει το ιδιο το μαγαζι χρονο για εξτρα soundchecks μεσα στην εβδομαδα ( τουλαχιστον 2-3 μερες πριν τα live ) ωστε να βρει τη χρυση τομη ο ηχοληπτης!
    Τελος, ο ηχοβολισμος δεν αφορα το EQ. Σε αρχικα σταδια, γινεται για τη σωστη κατανομη της ακουστικης μεσα στο χωρο. Το EQ ειναι η τελικα φαση της διαδικασιας, οπου πλεον ο ηχοληπτης καλειται με ελαφρα χρηση του EQ ( κι εφοσον εχει γινει οσο δυνατον καλυτερη η ηχοακουστικη μελετη του μαγαζιου ) να διορθωσει τυχον ατελειες του χωρου!


    Και μια συμβουλη...

    Αξιοποιησε την ακοη σου και ασε το analyser στην ακρη. Μπορει με αυτο να εχεις ενα πληρη ελεγχο στο αποτελεσμα μιας ηχογραφησης, ομως ( οπως και πολλες mainstream παραγωγες ) θα πασχει απο τη κλασσικη "κρυαδα" που χαρακτηριζει τις παραγωγες του 21ου αιωνα! Και δυστυχως πολλα ΙΕΚ οδηγουν τους φοιτητες τους προς αυτο το σημειο, σκοτωνοντας τη χαρη του να εισαι ενας mini παραγωγος κι οχι απλως ενας "παπαγαλακιας" κανονων!
    Κτισε την ακουστικη του χωρου σου, προμηθευσου ενα καλο ζευγαρι monitor, βαλε πολλα κιλα υπομονης και παιξε με τον ηχο σου.
    Ο,τι μπορει να πετυχει ο πειραματισμος, δεν μπορει να το πετυχει ο στυγνος και αψυχος τεχνολογικος πλουτος που πρεπει να μας υποβοηθα κι οχι να μας κυριευει!

    ...no rules!
  • #3 από Maestros στις 18 Dec 2009
  • Να πω και γω με τη σειρα μου σαν επαγγελματιας μουσικός και με την πειρα των 24 χρονων στα ξενυχταδικα.......ηχοβολισμός? αχαχαχαχαχα τι είναι αυτό θα σου πει ο επιχειρηματίας, καλά είμαστε και έτσι......

    Είμαστε όμως καλά? τα χεράκια μας και τα αυτάκια μας το ξέρουν

    Και πέρα από τα αστεία, είναι μία σημαντική ενέργεια αν ενα μαγαζί ή γενικά ένας μουσικός χώρος θέλει να έχει έναν ήχο αν όχι τέλειο, έστω υποφερτό
  • #4 από Αλκιβιαδης στις 07 Jan 2010
  • ...Ενα πολυ μεγαλο ποσοστο των Ελληνων μουσικων δεν ξερουν τον ηχο τους!

    Eπανω στο θεμα εχω να πω οτι ακουσα το καλοκαιρι σε μια συναυλια
    τον Θ. Παπακωνσταντινου με ολη την ακολουθια του κι ηταν ολες κι ολοι εξαιρετικοι .
    μια ωρα πριν το τελος ο Θανασης εφυγε επειδη ηταν κουρασμενος
    κι εμειναν οι μουσικοι του ν' αυτοσχεδιαζουν .
    εκαναν μαλιστα και κοντρες !
    ο ενας , ο ψηλος με το τσελο , εκανε κοντρα με τον αλλο με το βιολι .
    για το ποιος θα παιξει καλλιτερα  και πιο δυνατα .

    ηταν θαυμασιοι μουσικοι και μια χαρα ανθρωποι .
    στη μεση της κοντρας τους με κερασαν και δυο ποτηρια ουϊσκι
    επειδη τους χειροκροτουσα για τους ηχους που επαιζαν κι ημουν ακριβως διπλα τους .
    σιγουρα γνωριζαν θαυμασια το τι ηχο παιζουν .

    μακαρι να το γνωριζαν το ιδιο και οι αλλοι ,
    που οπως πολυ σωστα λες αποτελουν τη μεγαλη πλειοψηφια .

  • #5 από MiXoLydian στις 16 Jan 2010
  • Κι εγω με τη σειρα μου, με την ελαχιστη εμπειρια ως PA ηχοληπτης, θα απαντησω τα εξης:

    1) Εαν προκειται για θεατρικο χωρο, ο ηχοληπτης δουλευει με ενα σταθερο EQ επι του PA. Η δουλεια του ειναι σαφως πιο ευκολη, πιο βατη και με ενα αρχικο ηχοβολισμο ( απο εμπειρους στην ακουστικη μελετη ) μπορει να ρυθμισει τοσο τα ακουστικα panel του χωρου ( εαν τυχον εχει ο χωρος ), οσο και τα μηχανηματα του.
    Παρολαυτα, αρκετοι προτιμουν τη χρηση anti-feedback μηχανηματων, διελυοντας ουσιαστικα το EQ που εχουν κανει στα master. Δυστυχως ειναι μια μοδα που με τους ψηφιακους επεξεργαστες σηματος εχει περασει και στο θεατρο!

    2) Ενα πολυ μεγαλο ποσοστο των Ελληνων μουσικων δεν ξερουν τον ηχο τους! Παρολο που πολλες φορες ειχα ζητησει τα soundcheck να γινονται 3-4 ωρες πριν απο το live, αρκετοι μουσικοι εμφανιζονταν τελευταια στιγμη και μετα χρειαζονταν πανω απο 1 ωρα για να ρυθμισουν τον ενισχυτη τους ή τα effects τους. Κι οχι επειδη δεν ακουγονταν καλα στο PA, αλλα επειδη οι ιδιοι πανω στη σκηνη τα ακουγαν...αλλιως ( φυσιολογικο, εφοσον "τσιταραν" τα καναλια και ο ηχος αλλαξε αμεσως )
    Δυστυχως ειναι κατι που εχει συχνη εμφανιση στους κιθαριστες κυριως. Κι οσο κι αν προσπαθεις να τους εξηγησεις πως καλο ειναι να ερχονται νωριτερα για να δουν πως ανταποκρινονται τα μηχανηματα τους σε μεγαλη ισχυ, οι ιδιοι ειναι σιγουροι πως ολα θα ακουγονται οπως και στο σπιτι!
    Ε, αυτο δε γινεται...

    3) Εαν το μαγαζι που εχει PA ( νοικιασμενο ή μονιμο ) κανει "αρπαχτες" live, ειναι πολυ δυσκολο να εχει κι ενα συγκεκριμενο ηχο. Υποψιν πως ο σωστος ηχοβολισμος απαιτει και σωστο προγραμματισμο εκ μερους του ηχοληπτη.
    Απο τη στιγμη που καθε μηνα περνανε πανω απο 5 μπαντες σε ενα χωρο, με διαφορετικα ακουσματα, διαφορετικες χροιες και διαφορετικες εντασεις, ειναι απιθανο για τον ηχοληπτη να κανει τον τελειο ηχο για καθε μια απο αυτες! Ποσο μαλλον να προσφερει το ιδιο το μαγαζι χρονο για εξτρα soundchecks μεσα στην εβδομαδα ( τουλαχιστον 2-3 μερες πριν τα live ) ωστε να βρει τη χρυση τομη ο ηχοληπτης!
    Τελος, ο ηχοβολισμος δεν αφορα το EQ. Σε αρχικα σταδια, γινεται για τη σωστη κατανομη της ακουστικης μεσα στο χωρο. Το EQ ειναι η τελικα φαση της διαδικασιας, οπου πλεον ο ηχοληπτης καλειται με ελαφρα χρηση του EQ ( κι εφοσον εχει γινει οσο δυνατον καλυτερη η ηχοακουστικη μελετη του μαγαζιου ) να διορθωσει τυχον ατελειες του χωρου!


    Και μια συμβουλη...

    Αξιοποιησε την ακοη σου και ασε το analyser στην ακρη. Μπορει με αυτο να εχεις ενα πληρη ελεγχο στο αποτελεσμα μιας ηχογραφησης, ομως ( οπως και πολλες mainstream παραγωγες ) θα πασχει απο τη κλασσικη "κρυαδα" που χαρακτηριζει τις παραγωγες του 21ου αιωνα! Και δυστυχως πολλα ΙΕΚ οδηγουν τους φοιτητες τους προς αυτο το σημειο, σκοτωνοντας τη χαρη του να εισαι ενας mini παραγωγος κι οχι απλως ενας "παπαγαλακιας" κανονων!
    Κτισε την ακουστικη του χωρου σου, προμηθευσου ενα καλο ζευγαρι monitor, βαλε πολλα κιλα υπομονης και παιξε με τον ηχο σου.
    Ο,τι μπορει να πετυχει ο πειραματισμος, δεν μπορει να το πετυχει ο στυγνος και αψυχος τεχνολογικος πλουτος που πρεπει να μας υποβοηθα κι οχι να μας κυριευει!

    ...no rules!
    εδω συμφωνουμε απολυτως και ξεχναω τα υπολοιπα.
Σελίδες: