Αποστολέας Θέμα: Jazz Guitar Comping part IV - diminished chord  (Αναγνώστηκε 8367 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος Harpwood

  • Θαμώνας
  • ***
  • Μηνύματα: 177
  • Φύλο: Άντρας
  • Εραστής της τέχνης και της τζαζ
    • Προφίλ
Jazz Guitar Comping part IV - diminished chord
« στις: 01/10/13, 20:32 »
(Το παρόν άρθρο είναι εμπλουτισμένη, αναθεωρημένη και διορθωμένη εκδοχή του thread Κι άλλα ακόρντα??? -Ναι, ναι ξέρω σας τα έπρηξα...[size=78%])



Για να δείτε το part I κλικ εδώ.
Για να δείτε το part ΙI κλικ εδώ.
Για να δείτε το part III κλικ εδώ.



Οι ελαττωμένες συγχορδίες έχουν αρμονική φόρμα 1-b3-b5-bb7 και συνήθως δίνουν αρμονική ένταση ή ενισχύουν την ήδη τυχόν υπάρχουσα ένταση.  Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των ελαττωμένων συγχορδιών είναι η συμμετρία, διότι τα διαστήματα που την αποτελούν μοιράζουν την χρωματική κλίμακα σε 4 ίσα μέρη με συνέπεια, κάθε νότα της συγχορδίας να μπορεί να είναι η θεμέλιος. Δηλαδή η κάθε ελαττωμένη συγχορδία έχει 4 ονόματα ταυτόχρονα. Για παράδειγμα η Cdim7 αποτελείται από τις νότες ντο, μιb, σολb, σιbb(=λα) άρα Cdim7=Ebdim7=Gbdim7=Adim. Η συμμετρία φαίνεται καθαρά και στην ταστιέρα της κιθάρας όπου διατηρούμε το σχήμα του ακόρντου και απλά το μετατοπίζουμε στην ταστιέρα κατά μικρές 3ες.




Οι ελαττωμένες συγχορδίες έχουν μία ιδιαίτερη συγγενική σχέση με τις δεσπόζουσες διότι ουσιαστικά διαφέρουν μεταξύ τους κατά μία μόνο νότα, έτσι οι ελαττωμένες δίνουν πρόσφορο έδαφος για ισχυρές αντικαταστάσεις και αρμονικές γέφυρες για μετατροπίες. Ας δούμε λίγο πιο αναλυτικά την συγγένεια μεταξύ ελαττωμένων και δεσποζουσών συγχορδιών:


Η φόρμα δεσπόζουσας: 1 - 3 - 5 - b7 (θεμέλιος, μεγάλη 3η, καθαρά 5η, μικρή 7η)


Η φόρμα της ελαττωμένης 1 - b3 - b5 - bb7 (θεμέλιος, μικρή 3η, ελαττωμένη 5η, ελαττωμένη 7η)


Εάν πάρουμε μία δεσπόζουσα και αυξήσουμε την θεμέλιο κατά ένα ημιτόνιο, πχ στην C7, η θεμέλιος ντο να γίνει ντο#, τότε αυτόματα η μεγάλη 3η γίνεται μικρή, η καθαρή 5η γίνεται ελαττωμένη και η μικρή εβδόμη γίνεται ελαττωμένη, άρα αν η αρχική δεσπόζουσα είναι η C7, το νέο ακόρντο που προκύπτει είναι η C#dim.


 


Ας τα δούμε όλα αυτά στην ταστιέρα της κιθάρας:






Μπορούν να έχουν και επεκτάσεις οι ελαττωμένες, αρκεί  να γνωρίζουμε την ελαττωμένη κλίμακα για να μπορέσουμε να προσδιορίσουμε τα διαστήματα των επεκτάσεων.


 


Ελαττωμένη κλίμακα (ΤΗΤΗΤΗΤΗ όπου Τ = τόνος, Η = ημιτόνιο) C D Eb F Gb Ab Bbb(=A) B C.


Βλέπουμε πως η ενάτη (D) είναι μικρή (9), η ενδεκάτη (F) είναι καθαρή (11), και η δέκατη τρίτη (Ab) είναι μικρή (b13). Οι ελαττωμένες συγχορδίες με επεκτάσεις συμβολίζονται (με το C ενδεικτικά) ως Cdim9, Cdim11, Cdim7b13 και Cdim9b13.






Η συμμετρία που αναφέραμε παραπάνω στην ταστιέρα της κιθάρας ισχύει και για τις ελαττωμένες συγχορδίες με επεκτάσεις και μπορούν σχηματικά να μετακινηθούν κατά μικρές 3ες, σχηματίζοντας νέες ελαττωμένες στην ίδια τονικότητα. Για παράδειγμα, η πρώτη αναστροφή παραπάνω Cdim11 στο τάστο I, αν μετακινηθεί σχηματικά όπως είναι μια 3η μικρή πάνω,  τότε έχουμε μια Cdim7b13 στο τάστο IV. Επαναλαμβάνοντας στην Cdim7b13 στο τάστο IV που προέκυψε και ξανά-μετακινηθεί σχηματικά όπως είναι μια 3η μικρή πάνω, τότε έχουμε μια Cdim(add maj7) στο τάστο VII και ξανά-επαναλαμβάνοντας έχουμε μια Cdim9 στο τάστο Χ.


Σχετικά με την μελέτη των ελαττωμένων συγχορδιών, προτείνω αρχικά να απομνημονεύσετε μόνο τις βασικές ελαττωμένες τις πρώτης εικόνας του άρθρου και αργότερα αφού έχουν ενσωματωθεί στο παίξιμό σας τότε να μελετήσετε τις ελαττωμένες με επεκτάσεις.



Όλα αυτά τα voicings που είδαμε σε όλες τις ενότητες του άρθρου, εάν μελετηθούν, δίνουν μια καλή συγχορδιακή βάση στον επίδοξο μαθητή της τζαζ κιθάρας, όπου με συνδυασμό την μελέτη ρυθμών, θα είναι σε θέση να συνοδεύσει/ακομπανιάρει οποιοδήποτε κομμάτι/τραγούδι, όχι μόνο της τζαζ, άλλα σε όλα τα είδη μουσικής που βασίζονται στην σύγχρονη αρμονία.  Η δυσκολία των voicings δεν είναι στο "πιάσιμό" τους στην ταστιέρα, άλλα στην εξοικείωση που απαιτούν από το αυτί του μαθητήΗ εξοικείωση τους μπορεί να επιτευχτεί, εάν μελετηθούν τα ηχογραφημένα παραδείγματα της σειράς σε συνδυασμό με τα ακούσματα που αποκομίζονται από την συστηματική ενασχόληση με την δισκογραφία. Η συμβουλή που μπορώ να δώσω είναι: Απομνημονεύστε τα voicings με τους τρόπους που προτείνω στα άρθρα έπειτα μάθετε να παίζετε τα ηχογραφημένα παραδείγματα ακριβώς όπως τα παίζω εάν είναι δυνατόν και έπειτα ξεχάστε τι έπαιξα και παίξτε τα με τον δικό σας τρόπο.

Δείτε επίσης και το thread[/size]
Συμβουλές συνοδείας και εξοικείωση συγχορδιών


Παράθεση από: Charlie Parker

"Master your instrument, master the music and then forget all that and just play"







Ακολουθεί ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ με συμπληρωματικά voicings.
« Τελευταία τροποποίηση: 06/10/13, 17:47 από Harpwood »

Αποσυνδεδεμένος Harpwood

  • Θαμώνας
  • ***
  • Μηνύματα: 177
  • Φύλο: Άντρας
  • Εραστής της τέχνης και της τζαζ
    • Προφίλ
ΠΑΡAΡΤΗΜΑ - APENDIX
« Απάντηση #1 στις: 01/10/13, 20:35 »

Τα voicings που ακολουθούν τα δίνω συμπληρωματικά και δεν ενδείκνυται να απομνημονευτούν. Ανατρέξτε σ' αυτά μόνο εάν τα συναντήσετε κατά την μελέτη ρεπερτορίου.  Πρόκειται για τα voicings Cmaj7#11, C7#11 και Caug (αυξημένες).





Οι αυξημένες συγχορδίες είναι συμμετρικές και μπορούν να μετακινηθούν σχηματικά σε διαστήματα 2ας μεγάλα προκύπτοντας έτσι νέες αυξημένες στην ίδια τονικότητα ή 7#11 συγχορδίες στην ίδια τονικότητα, οι οποίες είναι αρμονικά ισοδύναμες με τις αυξημένες που τις παρήγαγαν, κατά την συμμετρική μετακίνηση (αντικαταστάσεις). Για παράδειγμα, η C7#11 αν την μετακινήσουμε όπως είναι κατά μία μεγάλη 2α, τότε προκύπτει μια C9#5#11 στο τάστο ΙΙΙ. Επαναλαμβάνοντας την συμμετρική κίνηση ξανά και ξανά στο ακόρντο  C9#5#11 στο τάστο ΙΙΙ που προέκυψε έχουμε C9#5 στο τάστο V και C7#11 στο τάστο VII κλπ.


Αποσυνδεδεμένος Harpwood

  • Θαμώνας
  • ***
  • Μηνύματα: 177
  • Φύλο: Άντρας
  • Εραστής της τέχνης και της τζαζ
    • Προφίλ
Απ: Jazz Guitar Comping part iv - diminished chord
« Απάντηση #2 στις: 01/10/13, 20:44 »
Με το παρόν thread ολοκληρώθηκε η σειρά Jazz Guitar Comping. Για απορίες/διευκρινίσεις, μη διστάσετε να απαντήσετε στο εκάστοτε thread. Θα προσπαθήσω να απαντήσω όσο πιο καλά μπορώ.


Η σειρά Jazz Blues έμεινε λίγο πίσω και σας ζητώ συγνώμη γι αυτό. Όλα τα thread/άρθρα που ανέβασα εν τω μεταξύ, είναι απαραίτητα για την συνέχεια της σειράς. Ζητάω υπομονή και κατανόηση διότι η συγγραφή των παρτιτούρων/tabs είναι αρκετά χρονοβόρα. Θα δείτε την συνέχεια το συντομότερο δυνατό...


Ευχαριστώ για το χρόνο σας.

Αποσυνδεδεμένος zeoy

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 1344
    • Προφίλ
Απ: Jazz Guitar Comping part iv - diminished chord
« Απάντηση #3 στις: 01/10/13, 21:34 »

Η σειρά Jazz Blues έμεινε λίγο πίσω και σας ζητώ συγνώμη γι αυτό.


Μη μας ζητάς καθόλου. Έχεις κάνει εξαιρετική δουλειά. Τώρα είναι η σειρά μας να τα τυπώσουμε και να τα μελετήσουμε (κάποια στιγμή επιτέλους).

Θα πρότεινες μήπως η μελέτη να γίνεται και πάνω σε κάποια απλά chord progressions (πχ της οικογενείας ΙΙ, V, I ή Ι, VI, II, V, I) για να γίνεται πιο ευχάριστη;

Αποσυνδεδεμένος Harpwood

  • Θαμώνας
  • ***
  • Μηνύματα: 177
  • Φύλο: Άντρας
  • Εραστής της τέχνης και της τζαζ
    • Προφίλ
Απ: Jazz Guitar Comping part iv - diminished chord
« Απάντηση #4 στις: 01/10/13, 21:49 »

Μη μας ζητάς καθόλου. Έχεις κάνει εξαιρετική δουλειά. Τώρα είναι η σειρά μας να τα τυπώσουμε και να τα μελετήσουμε (κάποια στιγμή επιτέλους).


Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια :D


Θα πρότεινες μήπως η μελέτη να γίνεται και πάνω σε κάποια απλά chord progressions (πχ της οικογενείας ΙΙ, V, I ή Ι, VI, II, V, I) για να γίνεται πιο ευχάριστη;


Δεν είμαι σίγουρος αν κατάλαβα την ερώτησή σου. Έδωσα στο part iii progression με II-V-I για μελέτη. Το I-VI-II-V χρησιμοποιείται στο jazz blues ως turnaround και έχω σκοπό να το συμπεριλάβω στην σειρά.


Αν δεν σε κάλυψα με την απάντησή μου, θα με βοηθούσε να ρωτήσεις λίγο πιο συγκεκριμένα...


 

Σχετικά θέματα

  Τίτλος / Ξεκίνησε από Απαντήσεις Τελευταίο μήνυμα
57 Απαντήσεις
17933 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 02/08/05, 14:27
από Panos1984
0 Απαντήσεις
2900 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 09/01/08, 18:11
από Μαργαρίτα Π.
4 Απαντήσεις
5753 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 24/02/11, 15:54
από Harpwood
1 Απαντήσεις
2883 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 05/03/13, 10:24
από Stelios Sovolos
11 Απαντήσεις
10035 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 21/09/13, 00:41
από Harpwood
2 Απαντήσεις
8484 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 06/10/13, 17:33
από Harpwood
0 Απαντήσεις
7196 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 22/09/13, 17:59
από Harpwood
1 Απαντήσεις
10486 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 23/09/13, 20:27
από Harpwood
3 Απαντήσεις
12068 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 15/11/13, 11:31
από Harpwood
1 Απαντήσεις
5083 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 16/04/16, 21:13
από talfarlow