Το Στέκι των Κιθαρωδών
Ειδικά θέματα => Εκμάθηση – Πρώτα βήματα => Μήνυμα ξεκίνησε από: STEFANOS604 στις 25/09/12, 19:20
-
Οι παρακάτω γνώσεις - που κανονικά ανήκουν στον κλάδο της αρμονίας - είναι για αρχάριους προχωρημένους (εννοώ αυτούς που έχουν κατανοήσει πλήρως τη στοιχειώδη και βασική θεωρία) και αποτελούν συνέχεια των παρακάτω 2 θεμάτων που πρέπει να προηγηθούν του νέου θέματος : 1. ‘’Στοιχειώδεις γνώσεις Θεωρίας Μουσικής από ερασιτέχνη’’:
http://forum.kithara.gr/index.php?topic=83568.0 (http://forum.kithara.gr/index.php?topic=83568.0)
2. ‘’Βασικές γνώσεις Θεωρίας Μουσικής από ερασιτέχνη’’:
http://forum.kithara.gr/index.php?topic=85485.0 (http://forum.kithara.gr/index.php?topic=85485.0)
Βασικές γνώσεις αρμονίαςΜ’ αυτά τα λίγα βασικά για την αρμονία άρχισα να καταλαβαίνω τι είναι η μουσική και έκτοτε θεωρώ τον εαυτό μου ‘’μουσικό’’. Φαντάζομαι πως θα αισθανόμουν αν κατείχα το θέμα πλήρως και ήμουν μουσικός.
Οι νότες κάθε μουσικής κλίμακας, έχουν ένα συγκεκριμένο τρόπο διάταξης μέσα στην κλίμακα.
Όταν λέμε διάταξη αναφερόμαστε κυρίως στις ηχητικές αποστάσεις που απέχουν οι νότες αυτές μεταξύ τους.
Σε αυτές τις αποστάσεις οφείλεται το μοναδικό άκουσμα κάθε κλίμακας πχ οι ματζόρε κυρίως εκφράζουν χαρά , οι μινόρε κυρίως λύπη οι χιτζάζ κάτι το orientalτο ουσάκ το τσιγγάνικο κ.λπ. Βλέπε άρθρα μου :
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3396 (http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3396)
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3246 (http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3246)
Η θέση που κατέχει κάθε φθόγγος στις κλίμακες ονομάζεται "Βαθμίδα". Κάθε βαθμίδα έχει τη δική της ονομασία, όπως:
Οι βαθμίδες μιας κλίμακας συμβολίζονται με λατινική αρίθμηση και ονομάζονται ως εξής:
I (1) ΤΟΝΙΚΗ - II (2) ΕΠΙΤΟΝΙΚΗ - III (3) ΜΕΣΗ - IV (4) ΥΠΟΔΕΣΠΟΖΟΥΣΑ - V (5) ΔΕΣΠΟΖΟΥΣΑ – VI (6) ΕΠΙΔΕΣΠΟΖΟΥΣΑ - VII (7) ΠΡΟΣΑΓΩΓΕΑΣ.
Κάθε νότα μιας κλίμακας ματζόρε αντιστοιχεί σε έναν αριθμό (1 έως 7).
Η νότα με τον αριθμό 1 είναι πάντα η ΤΟΝΙΚΗ οποιοδήποτε κι αν είναι η τονικότητα.
Έτσι στην τονικότητα του C η ΤΟΝΙΚΗ νότα είναι το C , στην τονικότητα του Εb η ΤΟΝΙΚΗ νότα είναι η Ebκ.ο.κ.
Υπάρχουν 12νότες (12 ημιτόνια- 12 φθογγο) σε μια οκτάβα από τις οποίες μόνο οι 7 νότες φτιάχνουν την Ματζόρε κλίμακα. Δείτε το άρθρο: http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3297 (http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3297)
Τις 7 νότες που φτιάχνουν μια κλίμακα (ματζόρε – μινόρε κλπ) τις λέμε διατονικές και την κλίμακα ΔΙΑΤΟΝΙΚΗ , τις δε νότες που δεν υπάρχουν στην κλίμακα τις λέμε χρωματικές.
Έτσι για την C διατονική οι νότες της είναι τα λευκά πλήκτρα πιάνου τις δε νότες που δεν έχει η C διατονική είναι τα μαύρα πλήκτρα πιάνου.
Στις διατονικές φυσαρμόνικες δεν ισχύει αυτό (γι αυτό και ξέροντας να παίζουμε πχ την C διατονική θα ξέρουμε να παίζουμε και όλες τις υπόλοιπες 11 τονικότητες.) (Βλέπε άρθρο: ‘’Οδηγός φυσαρμόνικας για όλους’’) :
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=2955§ionID=0 (http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=2955§ionID=0)
Είδη ΣυγχορδιώνΕπειδή παίζω , ερασιτεχνικά , κιθάρα εδώ και πολλά χρόνια που την έμαθα μόνος με βιβλία και επειδή η κιθάρα είναι όργανο αρμονίας ,οι συγχορδίες (=ακόρντα =ακομπανιαμέντα = chords) στην κιθάρα αποτελούν ιδιαίτερο προσόν ανάμεσα σε άλλα έγχορδα .
Στην κιθάρα οι συγχορδίες πολλές φορές παίζονται με διπλές ή και τριπλές τις ίδιες νότες και αυτός είναι ο λόγος που το άκουσμα τους έχει μια ηχητική μεγαλοπρέπεια.
Δείτε στην παρακάτω φωτογραφία τα βασικά για τον σχηματισμό της τριάδας μιας συγχορδίας.
https://www.box.com/s/uirnjzydajnr97sz7gf9 (https://www.box.com/s/uirnjzydajnr97sz7gf9)
Δείτε στην παρακάτω φωτογραφία τα βασικά για τη χρήση των 2 αριθμητικών συστημάτων (Ρωμαϊκό και Αραβικό)
https://www.box.com/s/3m8pqb4gn0awil31z1ph (https://www.box.com/s/3m8pqb4gn0awil31z1ph)
O Προσαγωγέας· Προσαγωγέας , είναι η προηγούμενη νότα από την τονική μιας κλίμακας ή η έβδομη βαθμίδα από την προηγούμενη οκτάβα
· Ο προσαγωγέας πχ για τις παρακάτω κλίμακες (D-G-C-F) είναι αντίστοιχα: D (C#) - G (F#) - C(B) - F(E)
· Προσαγωγέας είναι η έβδομη βαθμίδα (VII) και λέγεται έτσι γιατί “άγει= οδηγεί” προς την τονική.
· Πιο λεπτομερέστερα μπορούμε να πούμε ότι η VII βαθμίδα μιας κλίμακας ονομάζεται "προσαγωγέας" όταν απέχει ημιτόνιο από την τονική ενώ όταν απέχει τόνο ονομάζεται "υποτονική".
Δείτε στην παρακάτω φωτογραφία τα βασικά για τις πτώσεις και τον προσαγωγέα:
https://www.box.com/s/vsdx8zr9kd6yqolwfx2h (https://www.box.com/s/vsdx8zr9kd6yqolwfx2h)
Δείτε στην παρακάτω φωτογραφία ΟΛΕΣ τις Τρίφωνες και τετράφωνες (με VII) συγχορδίες της κλίμακας C.
https://www.box.com/s/aib4j470q3oellk2b2ba (https://www.box.com/s/aib4j470q3oellk2b2ba)
ΤΕΛΟΣ ΑΡΘΡΟΥ
-
Ευχαριστούμε για την προσφορά σου με τα άρθρα "Στοιχειώδεις/Βασικές/Προχωρημένες Γνώσεις Θεωρίας Μουσικής" :up
-
Κ. Βραζίλη κι εγώ ευχαριστώ για τη φιλοξενία.
Θα ήθελα να προτείνω τα εξής:
- Να δημιουργηθεί μια στήλη με τίτλο πχ :''Θεωρία & Πράξη Μουσικής''
- Στη στήλη αυτή θα φιλοξενούνται ΜΟΝΟ ολοκληρωμένα άρθρα
- Ο επισκέπτης που σερφάρει θα ξέρει ότι εκεί θα βρει ολοκληρωμένο άρθρο και όχι ενώ κλικάρει σε τίτλο ταραταζούμ βρίσκει πχ μια ερώτηση
- Δεν θα 'χάνονται' μετά από καιρό στο Forum
- θα δοθεί το έναυσμα ώστε threads του forum με μεγάλη απήχηση να ξαναγραφούν λαμβάνοντας υπ' όψη και τους μέχρι τότε σχολιασμούς των μελών
- Τέτοια άρθρα θα δημοσιεύονται στη στήλη μόνο κατόπιν έγκρισης
- Δίνεται η δυνατότητα σε πολλούς ερασιτέχνες να αναδείξουν το συγγραφικό τους ταλέντο
-
-
... μα κάτι υπάρχει νομίζω ...
http://wiki.kithara.gr/%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B7%CE%B3%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1:%CE%98%CE%B5%CF%89%CF%81%CE%AF%CE%B1_%CE%BA%CE%B1%CE%B9_%CF%80%CF%81%CE%AC%CE%BE%CE%B7 (http://wiki.kithara.gr/%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B7%CE%B3%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1:%CE%98%CE%B5%CF%89%CF%81%CE%AF%CE%B1_%CE%BA%CE%B1%CE%B9_%CF%80%CF%81%CE%AC%CE%BE%CE%B7)
/nEwBiE 8)
-
ευχαριστώ
Θέλω να στείλω ένα θέμα εκεί. Πώς?? δεν είναι κατανοητό
ή θα ήθελα τα άρθρα μου να μετακινηθούν εκεί. Πώς??