Σελίδες:
  • #1 από Korgy στις 30 Jan 2010
  • όλοι μας θέλουμε το τέλειο όργανο ,το εφέ,τον προενισχυτή ,το ηχείο,τη χορδή (δεν το παω παραπερα γιατι τοτε αρχίζει το gas...)όταν όμως τα βάλουμε μπρός ακούμε αυτό που πάντα θέλαμε? Ή μήπως και ο χώρος ξαφνικά  υπερισχύει της προσωπικότητας του ήχου μας με  ξιραφακια πρίμα και εμετικά στάσιμα μπάσα? ΄

    Μετά απο τουλ 5 χρόνια φορτώματος με εξοπλισμός του χώρου μου πάντα με ξύνιζαν κάποια μπασα στάσιμα  και περιέργες ανακλάσεις που ανακάτευαν (phase cancelling) και αναλόγως της θέσης που ήταν τα αυτιά ανα τον χώρο εμφανίζνονταν ή εξαφανίζονταν σημαντικές περιοχές συχνοτήτων καθηστώντας τις όποιες πρόβες λίγο δύστροπες και την χρήση ακουστικών ως μονιτοριγκ την πιο ανώφυνη λύση.  Σιγά σιγά άρχισαν να το ψάχνω και είχα προβεί σε κατασκευή φορητού Gobo για την γρήγορη διόρθωση  και μείωση διαρροών κατα τις πολυκάναλες ηχογραφήσεις και διαφορών άλλων πατεντών όχι όμως τόσο μεγάλης προσδοκίας.
    Το έψαξα το λοιπόν παραπάνω και βλέποντας έτοιμες λύσεις (καθώς και τις τιμές αυτών :o) προέβην στην παρακάτω διαδικασία και η οποία έδωσε ζωή ξανά στον ήχο.


    περιληπτικά τα συστατικά που χρειάζεστε :
    -αφρώδες/πορώδες υλικό το οποίο να μην αφήνει ίχνος σκόνης και σωματιδίων (οπως ο #$%#^πετροβάμβακας).προσωπικά έχω το Izitherm 4cm διαστάσεων 60Χ120 ,το οποίο είναι συνθετικό ,μη τοξικό,δεν διασπάται άμεσα και δεν προσβάλεται απο μούχλα UV rays κ.λπ.
    - ενα δικτύωμα για να τοποθετήσετε το υλικό  (προσωπικά χρησιμοποιώ MDF)
    -πανί/ριχτάρι που να μην μπλοκάρει τον ήχο! (βρήκα στο ΙΚΕΑ με 12 ε το κομμάτι ενα πολύ καλό ύφασμα που ειναι κυριολεκτικά τρύπιο παντου)
    -σταπλερ ξυλουργού  και συναφή εργαλεία για την μαστοριά μας

    οι διαδικασίες με τη σειρά παρακάτω  !

    το απορροφητικό υλικό



    ο σκελετός


    το ντύσιμο



    σχεδόν έτοιμο για στήσιμο


    σε θέση




  • #2 από Korgy στις 30 Jan 2010
  • συνεχίζω επισυνάπτοντας και άλλες συμπληρωματικές φωτογραφίες ;)
  • #3 από freemind στις 30 Jan 2010
  • Συγχαρητηρια Korgy για τη δημοσιευση αυτη. Θα λυσει τα χερια πολλων μελων που θα ηθελαν να προσθεσουν και την απαραιτητη ηχοακουστικη στο χωρο τους, ομως δεν ειχαν τα χρηματα να αποκτησουν τα ετοιμα υλικα της αγορας.

    Ενδεχομενως να ηταν και πιο ενδιαφερον εαν ετοιμαζες και καμια μπασοπαγιδα ;)

    Θα κανω το θεμα sticky ωστε να ειναι ευκολα κι αμεσα προσβασιμο απο οποιοδηποτε μελος ενδιαφερεται για κατι αντιστοιχο, ενω θα ηταν ωραιο να προσθεσουν και δικες τους "πατεντες" τα μελη που ασχολουνται με αυτες τις τεχνικες.
  • #4 από Korgy στις 30 Jan 2010
  • και κλείνω με την πρώτη απόπειρα με το φορητό Gobo


    to Freemind,., και όμως ειναι μπασοπαγίδα ;D 2 φύλλα στο κάθε πάνελ με αποτέλεσμα εκεινη η #$%%$&Bb 2 και 3 οκτάβας να έρθει στα ίσα της
    επισυνάπτεται το αρχείο με τις ηχομετρήσεις του άνω Gobo
  • #5 από freemind στις 30 Jan 2010
  • Τη μπασοπαγιδα που ξερω εγω, πρεπει να τη γεμισεις ομως με ψημενη αμμο, να τη βαλεις σε γωνιακη κλιση στις γωνιες του δωματιου και να προσεξεις το υψος ( αναλογα με το δωματιο ) ωστε να αποφυγεις τις γωνιακες κρουσεις του ηχου!

    Ο λογος που "γεμιζουμε" τη μπασοπαγιδα ειναι γιατι οι χαμηλες συχνοτητες εχουν περισσοτερη ενεργεια απο τις υψηλες ( γι'αυτο κι οταν φευγουμε απο μια συναυλια ανοικτου χωρου, ακουμε πιο μακρια τις μπασες συχνοτητες ) και ενα "βαρυ" και απορροφητικο υλικο ειναι απαραιτητο για να παγιδεψει και να μειωσει την ενεργεια κινησης των μπασων! Και βεβαια βαζουμε ψημενη αμμο ωστε να μην εχουμε προβλημα με μουχλα ή οτιδηποτε αλλομ πορει να μεγαλωσει μεσα σε αμμο ;)
  • #6 από raspygeorge στις 05 Apr 2010
  • Καλησπέρα ((Korgy))
    Σκεφτόμαι να κάνω τη πατέντα που προτείνεις και θελω να δω περίπου τι περίπου κάνει το ιζιθερμ(ακόμη δεν έχω βαλει μπασοπαγίδες στο δωματιο).
    Κοιτώντας τις μετρήσεις του gobo είδα οτι δεν υπάρχει μετρηση αναφοράς για καθε θεση του μικροφώνου. Χωρίς μετρησεις αναφοράς, δεν μπορεί να βγεί κανένα συμπέρασμα για το τι ακριβώς κάνει το πανελ σου. Δηλαδή πρεπει να στειλεις 2 μετρησεις για καθε θέση μικροφώνου. Μια μετρηση με το gobo και μια χωρίς (μετρηση αναφοράς).
     
    Μπορείς να ανεβάσεις μερικες τέτοιες μετρησεις, αν σου είναι εύκολο; 
  • #7 από Korgy στις 07 Apr 2010
  • καλημέρα


    η μέτρηση αναφοράς για το φορητό πανελακι που έκανα αφορά την πρώτη  μέτρηση.

    πηγή ήχου- μικρόφωνο απευθείας σε αποσταση 50 cm.Για τα υπόλοιπα παραδόξως δεν τα έχω διαθέσιμα.

    Αν θελεις μπορεις να ερθεις απο τον χώρο μου να τα ακούσεις  ;)
  • #8 από raspygeorge στις 10 Apr 2010
  • Η επίσκεψη ((Korgy)) δυστυχώς δεν βοηθάει και πολύ, γιατί ειδικά σε χώρους που μπάινεις πρώτη φορά το αυτί ξεγελάει και ξεγελιέται. Γιαυτό σε ρώτησα αν το'χεις μετρήσει ολοκληρωμένα....
    Θα ήταν ενδιαφέρον ας πούμε να βλέπαμε το φασμα συχνοτήτων που ανακλά το πανελ σου, εν συγκρίση με αυτό που ανακλά ένας ακάλυπτος τοίχος.   
    Τελοσπαντων, αν τυχόν φτιάξω κάτι παρόμοιο θα κάνω εγώ τις μετρήσεις και θα τις ανεβάσω.
  • #9 από Βραζίλης στις 10 Apr 2010
  • Μπορεί κάποιος να μας δώσει ένα μικρό θεωρητικό υπόβαθρο για το πως λειτουργούν αυτά τα πάνελ; Πώς μπορούμε να αναγνωρίσουμε αν ο ήχος στο δωμάτιο έχει "πρόβλημα"; Τι διαφορά έχει η χρήση κάποιων τέτοιων πάνελ, με την ηχομόνωση όλου το δωματίου;
    Αυτά για αρχή... ;)
  • #10 από raspygeorge στις 11 Apr 2010
  • Ο ήχος έχει....παντα προβλημα, ειδικά στα μικρά δωμάτια.
    Τα προβλήματα που διημιουργούνται είναι 2 ειδών:

    1) Σε όλα τα δωμάτια ο ήχος που προέρχεται από τις πρώιμες ανακλάσεις των τοιχων του δωματιου, αναμιγνύεται με τον ήχο που ερχεται κατευθείαν από το ηχείο. Η μίξη των δυο αυτών διαφορετικών ήχων, εχει ως αποτέλεσμα να "φιλτράρεται" και να αλλοιώνεται τελικά ο ήχος που φτάνει στα αφτιά μας. Το φαινόμενο ονομάζεται comb filtering. Τα ανακλώμενα ηχητικά κύματα από τις πρώιμες ανακλάσεις είναι διαφορετικά από τα αρχικα διότι αλλες συχνότητες είναι ενισχυμενες, άλλες είναι μειωμένες, και η φαση των κυμάτων αυτών είναι διαφορετική από τη φαση των κυματων της πηγής. Επιπλέον τα κύματα αυτά δεν είναι καθορισμένα, διότι καθε δωμάτιο "αποκρίνεται" διαφορετικά σε κάθε συχνότητα. Το comb filtering δεν πρέπει να συγχεεται με την αντήχηση (reverberation) του δωματίου.

    2) Στο δωμάτιο αναπτύσσονται τα λεγομενα στασιμα ηχητικά κύματα. Μια συγκεκριμένη σειρά συχνοτήτων ενισχύεται υπερβολικά στο δωμάτιο ανεξάρτητα απο το τι παίζει ηχητική πηγή. Το ποιες  θα είναι αυτές οι συχνοτήτες καθορίζεται από τις διαστάσεις του δωματίου, και των γωνιών του, ενώ  η διαρκεια αυτού του ήχου καθορίζεται από το υλικό των τοιχων. Το φαινόμενο ειναι γνωστό ώς flutter echo ή modal ringing (οταν αναφέρεται στις χαμηλές συχνότητες). Κλασσικο καθημερινό παραδειγμα flutter echo είναι ο ηχος στα μπάνια και στα πηγάδια.

    Αυτό που ακούμε δηλ σε ένα δωματιο δεν ειναι η μόνο η ηχητική πηγή, αλλά το αποτελεσμα των παρακάτω:
     Ηχητική πηγή+ comb filtering + flutter echo+ reverberation

    Τα ανεπιθύμητα φαινόμενα που οφείλονται στο comb filtering και στο flutter echo αντιμετωπίζονται με:

    1) Καταλληλη διαμορφωση του δωματιου (αποφευγονται οι οξειες γωνίες και οι παραλληλες επιφανειες για να μειωθούν τα στάσιμα)
    2) Χρηση διαχυτών.
    3) Χρηση ηχοαπορροφητικών υλικών (μπασοπαγίδων οταν πρόκειται για μπασα, η άλλων υλικών οπως το ρικοφόν για τις άλλες συχνότητες)
    4) Καταλληλη τοποθέτηση στον χώρο των ηχειων και της θέσης ακρόασης.
     
    Τα πανελ "λειτουργούν" είτε με την απευθειας απορρόφηση του ήχου, είτε με την έμμεση απορρόφηση λογω συντονισμού του πάνελ σε κάποιο εύρος συχνοτήτων.
    Η ακουστική παρέμβαση σε ένα δωματιο είναι διαφορετικό πράγμα από με την ηχομόνωση του δωματίου, αφού η ηχομόνωση αφορά τη μείωση της διαρροής του ήχου πρός εξω, την απομόνωση εξωτερικών θορύβου κτλ και όχι την ποιότητα της ακουστικής.
    Οοσν αφορά τα προβάδικα -τρύπες που συναντάμε καμμια φορά και είναι γεματα ηχοαπορροφητικά (ρικοφόν κ.α.) συνήθως αυτά "στεγνώνουν" το δωματιο από τα πρίμα κ τα μεσαία, ενώ ταυτόχρονα το δωματιο βουίζει στα μπάσσα  :P :P
     
  • #11 από raspygeorge στις 18 Apr 2010
  • Σημαντικό: Ολα τα πανελ που χρησιμοποιούνται για τον έλεγχο των μπασων και βασίζονται στην απορρόφηση (σαν κι αυτό που παρουσιάστηκε εδώ) χρειάζονται απόσταση από τον τοίχο για να αποδώσουν καλά. Αν τα κολλήσεις στον τοιχο, τοτε σε εκέινο το σημείο τα ηχητικά κύματα κάτω από 300 Hz έχoυν μικρή ταχύτητα, υψηλή πιεση και ειναι δυσκολα απορροφήσημα.
  • #12 από agrammatos στις 08 Aug 2016
  • Γεια χαρά σε όλους


    Έφτιαξα ένα στούντιο για προβούλες. Οι διαστάσεις του είναι 3mx7m και ύψος 2.6m). Επενδύθηκαν όλοι οι τοίχοι και το υλικό αυτό: https://www.thomann.de/gr/the_takustik_hilon40.htm
    Στο δάπεδο έχω εγκαταστήσει laminate.


    Τα όργανα που χρησιμοποιώ είναι ηλεκτρικό μπάσο, ηλεκτρική κιθάρα, ακουστική drums, synthesizer και φωνές. Τα τύμπανα τα στέλνω με μικρόφωνα στο PA.


    Το PA αποτελείται από 2 ηχεία 15" και ένα subwoofer 18". Τα ηχεία είναι τοποθετημένα στις δύο πλευρές των τρίμετρων τοίχων.


    Το sub τοποθετήθηκε σε μία γωνία που σχηματίζει ο τοίχος των 3m με τον τοίχο των 7m.


    Η μπασοκολώνα βρίσκεται στην δίπλα γωνία (περίπου 3μ μακριά δηλαδή από το sub)

    Ψάχνοντας βρήκα αυτό το υλικό https://www.thomann.de/gr/the_takustik_cbt_37.htm

    Βρήκα βέβαια και κάτι diy panels, αλλά χώρος δεν υπάρχει πολύς για να τα τοποθετήσω. Πιστεύεται ότι μ' αυτά τα τριγωνικά panels στις γωνίες του studio θα έχω αποτέλεσμα?

    Στο συνημμένο αρχείο έχω σχεδιάσει την κάτοψη (περίπου) του χώρου.

    Ευχαριστώ πολύ!!!!
  • #13 από saved στις 08 Aug 2016
  • Πιστευω το καλυτερο με λιγοτερα,ειναι να βαλεις τετοια στις γωνιες,και τακλασθκα ηχομονοτικα απενατη απο τα ηχεια για να μην γυρναει ο ηχος πισω απο την ανακλαση.Βεβαια οσο πιο πολα τοσο πιο καλα
Σελίδες: