Αποστολέας Θέμα: Σχέση ξύλου & Ποιότητας ήχου στην οργανοποιία  (Αναγνώστηκε 1665 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος STEFANOS604

  • Παλιός
  • ****
  • Μηνύματα: 353
  • Φύλο: Άντρας
    • Facebook profile
    • Προφίλ
Το άρθρο εστιάζεται κυρίως στο αν το υλικό του ξύλου του σώματος και του μπράτσου της ηλεκτρικής κιθάρας παίζει ρόλο στην παραγόμενη ηχητική χροιά. Η ενημέρωση αυτή ίσως αποδειχθεί ωφέλιμη για την τσέπη σας.
Τα ξύλα στην οργανοποιία
Ο Παλίσσανδρος
Πολύ συχνά , σ’ όλα τα sites για έγχορδα όργανα, ο οποιοσδήποτε , όπως κι εγώ παλιά, το rosewood , το μετέφραζα τριανταφυλλιά (rose = τριαντάφυλλο) .
Όμως τουλάχιστον εγώ στη Ελλάδα δεν έχω δει τέτοια τριανταφυλλιά με κορμό δένδρου. Έψαξα και βρήκα ότι το rosewood είναι ένα δένδρο της Ινδίας , Βραζιλίας και Μαδαγασκάρης κυρίως από το οποίο φτιάχνονται κιθάρες , στέκες μπιλιάρδου , πιόνια σκακιού κλπ , είναι δε και αρωματικό και από το έλαιο του φτιάχνονται αρώματα. Η φωτογραφίες εδώ δείχνουν το δένδρο παλλίσανδρος (rosewood):
Για την τριανταφυλλιά η αντίστοιχη λέξη είναι rose tree. Δείτε εδώ:
 
 


 



  Ο σφένδαμος, το σφενδάμι ή σφεντάμι
Ομοίως η ερμηνεία του maple είναι πράγματι ‘’Σφενδάμι’’ αλλά και η λέξη ‘’Κελεμπέκι’’.
 Όταν διατίθεται κυρίως για μουσικά όργανα (μπράτσα) μπουζουκιών , σάζι κλπ και γενικά όταν συναντάται στηνοργανοποιία λέγεται ‘’Κελεμπέκι’’.
 
Όταν συναντάται στην επιπλοποιία η αντίστοιχη  λέξη που χρησιμοποιείται είναι ‘’Σφενδάμι’’ και ‘’Ψευδοπλάτανος’’.
 
 
 
 Tonewood (ΕΔΩ) ,σαν μια λέξη , αναφέρεται στις ακουστικές ιδιότητες που έχουν ορισμένα είδη ξύλου που χρησιμοποιούνται κυρίως στα έγχορδα αλλά και πνευστά (όπως φυσαρμόνικα,φλογέρα,κλαρίνο,φλάουτο….)
 
 tone color
(ΕΔΩ), δύο ξεχωριστές λέξεις, είναι η χροιά, η ποιότητα του ήχου που μας κάνει να ξεχωρίζουμε ήχους από διαφορετικά όργανα και πιστεύω δεν έχει να κάνει με το χρώμα που είναι βαμμένο το ξύλο του σκάφους του μουσικού οργάνου. Πιθανόν αν το φυσικό χρώμα του είναι κόκκινο ή άσπρο ή μαυριδερό  - όπως τα διάφορα ξύλα από rosewood – επηρεάζει τον ήχο του ακουστικού οργάνου λόγω διαφορετικής πυκνότητας(του ηλεκτρικού όχι αφού στις ηλεκτρικές κιθάρες , μπουζούκια… ενδιαφέρει περισσότερο το ηχόχρωμα των μαγνητών - ο ενισχυτής χωρίς effects- τα μεγάφωνα και ελάχιστα το ξύλο κατασκευής).
 
 Διαλέξτε το χρώμα που θα επιθυμούσατε (set your own colour) στην ηλεκτρική σας SG-Style κιθάρα ΕΔΩ: (περιμένετε λίγο να φορτώσει και πατήστε start).
 
 
 
Φυσικά το χρώμα  σίγουρα επιφέρει αλλαγές στον ήχο της ηλεκτρικής κιθάρας όταν ο κιθαρίστας  έχει κέφια που προκύπτουν από τον χρωματισμό που προσδίδουν οι μαγνήτες και παίζει αποδίδοντας τα μέγιστα , δηλαδή να αισθάνεται καλύτερα και γι αυτό να παίζει καλύτερα.
 
 
 Επομένως διαλέξτε το χρώμα της ηλεκτρικής κιθάρας που σκοπεύετε να αγοράσετε και  που σας άρεσε όχι όμως για τη διαφορετικότητα στον ήχο της σε σχέση με μια ίδια σε τεχνικά χαρακτηριστικά αλλά γνωστής εταιρείας όπως η Les Paul.
 
 Σίγουρα και επιστημονικά εξακριβωμένο είναι ότι το είδος του ξύλου , η πυκνότητα του , το τι επιπλέον αξεσουάρ θα προσθέσουμε στο σκάφος επηρεάζει λίγο/πολύ το tone.
 
Ας δούμε και λίγα για τη μερική μικροβιακή καταστροφή του ξύλου στην οργανοποιία ακουστικών οργάνων και κυρίως στην κατασκευή βιολιού όπου το Biotech wood – όπως λένε- έδωσε επανάσταση στην τέχνη κατασκευής βιολιών.
Σε άρθρα με αρκετούς  ερευνητές φαίνεται ότι η μερική μικροβιακή καταστροφή του ξύλου έχει απίστευτα ευεργετικές ιδιότητες στην ποιότητα του ήχου και πολλοί πιστεύουν ότι αυτό ήταν και το μυστικό του Στραντιβάρι.
Η Empa researcher Francis Schwarze  το 2009 χρησιμοποίησε ξύλο επεξεργασμένο με ειδικούς μύκητες -Δείτε στο: Biotech wood, a revolution in the art of violin making ΕΔΩ :
Ακουστική – Κλασσική – Ηλεκτροακουστική – Ηλεκτροκλασσική κιθάρα
Το ακουστικό έγχορδο όργανο χρησιμοποιεί αντηχείο και το είδος του ξύλου καθώς και οτιδήποτε τοποθετηθεί στο σώμα του και ιδίως στο καπάκι του επηρεάζει τον ήχο του.
Σε αντίθεση με τις ηλεκτρικές κιθάρες, που τυχόν κακή ποιότητα κατασκευής τους μπορεί συχνά να καλυφθεί με  πετάλια και ένα καλό ενισχυτή, η ποιότητα της ακουστικής κιθάρας είναι καθοριστική για το παίξιμο σας.
Δείτε εδώ τα ξύλα των δέντρων από τα οποία φτιάχνονται οι κιθάρες.
Τα ξύλα έχουν διαφορετικές "ηχοχρωματικές" ιδιότητες, ανάλογα με το είδος, τη δομή των κυττάρων, το κόψιμο από το δέντρο, το στέγνωμα, το κλίμα και τη θερμοκρασία που το ξύλο είναι αποθηκευμένο.
Επίσης, η τεχνική του οργανοποιού αλλά και το παίξιμο του κιθαρίστα επηρεάζουν αυτές τις ιδιότητες του κάθε κομματιού ξύλου που χρησιμοποιεί η ακουστική κιθάρα.
Τέλος κιθάρα που όχι μόνο παίζει και ακούγεται καλά, αλλά και σας εκφράζει οπτικά (χρώμα), μπορεί να αποτελέσει επιπλέον κίνητρο για να μη την παρατήσετε.
Ομοίως, στην ηλεκτροακουστική/ηλεκτροκλασσική με piezo pickup, το καπάκι θα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν λεπτό ώστε το piezo pick up να δέχεται σωστά τις δονήσεις απ’ τις χορδές.
Αν όμως η ηλεκτροακουστική (συρμάτινες χορδές) είναι με magnet pickup, τότε το πάχος και φυσικά το ξύλο του καπακιού και γενικά του σώματος της, θα έχει σχέση μόνο ανάλογα με το πόσο τα ξύλα αυτά επηρεάζουν τη δόνηση των χορδών.
Άρα στα ηλεκτροακουστικά όργανα με μαγνήτες: κιθάρες, μπουζούκια και ΚΥΡΙΩΣ στις ηλεκτρικές κιθάρες ενδιαφέρει περισσότερο το ηχόχρωμα των magnetic pickups, ο ενισχυτής και τα ηχεία.
 
! No longer available


 Η κιθάρα στο ανωτέρω Video χρησιμοποιεί μετατροπέα (piezo).
 
Είναι πιστεύω σίγουρο, ότι αυτή η κιθάρα δεν καταστράφηκε λόγω ηλικίας, αλλά σκόπιμα φτιάχτηκε να μοιάζει έτσι για να δίνει την ψευδαίσθηση ότι ο κιθαρίστας παίζει με ‘’σπασμένη’’ κιθάρα. Φυσικά ο κιθαρίστας αυτός είναι σίγουρα πολύ ταλαντούχος μουσικός.
 
Είναι επίσης λογικό και οφθαλμοφανές ότι μια κιθάρα σε τέτοια κακή κατάσταση δεν θα ήταν σε θέση να αντέξει την ένταση των χορδών της.
Υποστηρίζεται ότι αντί για μαγνήτη, ένα δυναμικό μικρόφωνο προσεκτικά τοποθετημένο σε κάποια μικρή απόσταση, μπορεί να δώσει πιο αντιπροσωπευτικό και πιστό ήχο σε ακουστικά όργανα, όπως η ακουστική κιθάρα (το δυναμικό μικρόφωνο δεν είναι ευαίσθητο όπως το πυκνωτικό).
Δείτε από το χρόνο 0:33
! No longer available
:
... ακόμα και ο John Lennon προτιμούσε δυναμικό μικρόφωνο, αντί magnetic pickup στην ακουστική του κιθάρα.
Βέβαια , Μαγνήτης + Μικρόφωνο = καλύτερη απόδοση.
Δείτε επίσης τη Yamaha SLG που θεωρείται ένα όργανο (με ήχο σαν ακουστική κιθάρα είτε με ναϋλον είτε με συρμάτινες χορδές – δείτε το
! No longer available
:) για πρακτική εξάσκηση, για τα ταξίδια ή και για  χρήση στο πάλκο (όταν δεν μπορείτε να κουβαλάτε την ακουστική σας). Διαφημίζεται ότι δίνει απίστευτα φυσικό ήχο μέσω line-out σε ενισχυτή. Μπορείτε επίσης να συνδέσετε σ’ αυτήν ένα  CD player, στο AUX IN jack και να συνοδεύσετε τα αγαπημένα σας κομμάτια. Μια παρόμοια είναι και η Bone guitar.
 Συνεχίζεται....
« Τελευταία τροποποίηση: 21/09/17, 19:41 από STEFANOS604 »
‘’Αν δεν μπορείς να το εξηγήσεις με απλά λόγια, ούτε εσύ ο ίδιος το έχεις καταλάβει καλά’’: Einstein

Αποσυνδεδεμένος STEFANOS604

  • Παλιός
  • ****
  • Μηνύματα: 353
  • Φύλο: Άντρας
    • Facebook profile
    • Προφίλ
Η Ηλεκτρική Κιθάρα
Το συμπέρασμά μου απ’ τα ανωτέρω, είναι ότι αν το όργανο δεν είναι ακουστικό – να παράγει το φυσικό ήχο χωρίς ηλεκτρονικά - ακόμα και από ‘’αφύσικα’’ υλικά, όπως από παλέτες συσκευασίας – δείτε τέτοιες εδώ: να είναι φτιαγμένη η ηλεκτρική κιθάρα, μικρή σημασία θα έχει.
Φυσικά οι εταιρείες δεν γίνεται να χρησιμοποιήσουν καπλαμά ή πολύ φτηνό ξύλο (πχ από λεύκα , φλαμουριά, ιτιά…) για ηλεκτρική κιθάρα, για λόγους αντοχής, γιατί κάθε μήνα θα έπρεπε να αλλάζαμε την ηλεκτρική μας κιθάρα με καινούργια!
 
  • Πολλοί ισχυρίζονται ότι ακούνε διαφορές ανάλογα με το τι ξύλο αλλά και τι χρώμα έχει το μπράτσο της ηλεκτρικής κιθάρας. Μάλιστα προκαλούν και  γέλιο φράσεις που λένε, ότι για να δούνε πόσο ‘’μουσικό’’ είναι το ξύλο, απαιτείται ειδική τεχνική και χρειάζεται γυμνασμένο αυτί. (The tapping technique requires a trained ear and capturing the subtle differences may be hard in the beginning).
  • Ταλαντούχος κιθαρίστας, ο John Mayer διάβασα κάπου ότι δήλωσε ότι ξύνοντας το βερνίκι της κιθάρας του ακούγεται καλύτερα!
  • Άλλοι επιμένουν: ‘’ πάρτε δύο ίδιες κιθάρες αλλά μόνο με διαφορετικό ξύλο φτιαγμένες (όλες οι άλλες μεταβλητές να παραμένουν οι ίδιες), χτυπήστε το ξύλο τους (όχι τις χορδές) και θα δείτε ότι ο ήχος χτυπήματος θα είναι διαφορετικός’’. Η απάντηση μου: Πράγματι οι ήχοι χτυπήματος εμφανίζουν μεγάλες διαφορές μεταξύ των διαφορετικών ξύλων. Όμως αυτοί οι ήχοι δεν είναι αυτό που ακούτε όταν παίζετε μια ηλεκτρική κιθάρα, έτσι αυτό είναι πολύ παραπλανητικό.
Φυσικά εγώ δεν αναφέρομαι στους αρχάριους ή πεπειραμένους μουσικούς ηλεκτρικών εγχόρδων φτιαγμένων από διάφορα ξύλα (maple, rosewood…), ούτε θέλω να θίξω κανέναν για την όποια αγορά ηλεκτρικής κιθάρας έκανε ή σκοπεύει να κάνει, ή νομίζει ότι ακούει διαφορές με διαφορετικά ξύλα, χρώματα, βερνίκια σώματος και μπράτσου.
Ο καθένας ας κρατήσει τις απόψεις του. Απλά η ενημέρωση αυτή πιθανόν να βοηθήσει κάποιους και ίσως αποδειχθεί να είναι ωφέλιμη για την τσέπη τους, ή καλύτερα να επενδύσουν σε σωστά Magnetic Pickups, ενισχυτές , ηχεία.
Ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Ιουλιανός στο έργο του ‘’Προς Ηράκλειον κυνικόν’’ προτρέπει να εξετάζουμε προσεκτικά τα αινίγματα και τους μύθους, σε αυτή την περίπτωση τους μύθους και τις αλήθειες γύρω από τα βιολιά Strandivarius που λέει ότι :
"Διότι εκείνο που μας ανοίγει το δρόμο προς την αλήθεια είναι ακριβώς το απίθανο στοιχείο που υπάρχει στους μύθους. Όσο δηλαδή πιο παράδοξο είναι το αίνιγμα, τόσο περισσότερο δεν πρέπει πιστεύουμε ότι λέει κατά λέξη, αλλά να ερευνούμε όσα υπονοεί....."
Δεν πρέπει όμως να υποτιμούμε τα παράδοξα που κρύβονται πίσω από τα Strandivarius, αλλά ούτε και να  υποτιμούμε και την αξία του σημερινού πανίσχυρου marketing που κρύβεται πίσω και από τα παράδοξα αλλά και τα ελάχιστα σωστά που τα μεγαλοποιούν με το marketing.
 
Επομένως πριν επιλέξετε δοκιμάστε μόνος σας κιθάρες από διαφορετικά ξύλα και κατόπιν κάντε την επιλογή αυτή που (υποκειμενικά) θεωρείτε καλύτερη (χωρίς χρήση effects).
Έτσι λοιπόν, όπως και στους ενισχυτές ηλεκτρικής κιθάρας, (όχι βέβαια ως προς την ποιότητα κατασκευής τους) το ποιός είναι καλύτερος είναι εντελώς υποκειμενικό, έτσι και με την ηλεκτρική κιθάρα ο καθένας θα πρέπει να δοκιμάζει να διαμορφώνει την προσωπική του άποψη και μετά να αγοράζει το συγκεκριμένο μοντέλο, ή καλύτερα το πακέτο ηλεκτρικής κιθάρας και ενισχυτή.
Αναφέρομαι λοιπόν, όχι στους κιθαρίστες αλλά στις εταιρίες και εμπόρους ηλεκτρικών έγχορδων μουσικών οργάνων που απευθύνονται στο συναίσθημα με λογικοφανείς, όχι όμως λογικές επεξηγήσεις.
Στην ηλεκτρική κιθάρα, που δεν παράγει φυσικό ήχο, το υλικό της (ξύλο παλλίσανδρος, κελεμπέκι ή σφένδαμος) έχει μικρή σχέση με τον ήχο που παράγεται (magnetic pickups are not capable of picking up vibrations of non-magnetic materials). Οι μαγνήτες δεν έχουν την ικανότητα να συλλαμβάνουν δονήσεις μη μαγνητικών υλικών - βασικό αξίωμα της Φυσικής.
Αν αυτό το υιοθετούμε τότε μια εναλλακτική κατασκευή από άλλα ξύλα θα παράγει φτηνότερες κιθάρες με ίδια χαρακτηριστικά όπως και με τα γνωστά ξύλα.   
Έτσι πχ μπορεί να επιλέξουμε (γιατί μας αρέσει στο μάτι) σκούρο ή ανοιχτό χρώμα στο μπράτσο, αλλά αυτό απέχει από το να λέμε ότι αγοράσαμε το σκουρόχρωμο γιατί ακούγεται καλύτερα!
Βέβαια οι κατασκευαστές ισχυρίζονται ότι υπάρχει σχέση, όμως σίγουρα (κατ’ εμέ) δεν θα βρείτε μετρήσεις που να αποδεικνύουν τον ισχυρισμό τους.
Φυσικά εννοούμε ότι κάνουμε σύγκριση οργάνων με ίδιες προϋποθέσεις του πειράματος:
Δηλαδή ίδιο χώρο, ίδιο ενισχυτή χωρίς effects, ίδια ηλεκτρική κιθάρα με τη διαφορά ότι η μία θα έχει άλλο χρώμα στο μπράτσο ή μπράτσο από άλλο ξύλο, ίδιες χορδές, ίδια μεταλλικά τάστα, ίδιο ύψος χορδών, ίδια πένα, ίδιο κιθαρίστα με ίδιο κέφι και τεχνική σ’ αμφότερα τα όργανα.
Βέβαια υπάρχουν και ηλεκτρικές κιθάρες που διαθέτουν Magnetic + piezo pick up, πχ η Parker Fly electric Guitar και η Piezo Out να οδηγείται σε διαφορετικό ενισχυτή απ’ ότι η magnetic Out.
Στα ηλεκτρικά όργανα δεν υπάρχει αντηχείο, συνεπώς το θέμα με τα διαφορετικά ξύλα, βερνίκια, είναι θέμα αισθητικό και όχι ακουστικό.
 
  • Πχ η σειρά EV είναι η νέα σειρά ηλεκτρικών βιολιών της Yamaha κι αυτό που καθιστά πραγματικά ξεχωριστά τα μοντέλα EV είναι η προσθήκη αισθητήρων σε κάθε χορδή ξεχωριστά. Ο κάθε αισθητήρας αποδίδει ένα τρισδιάστατο ήχο δίνοντας την αίσθηση ενός πραγματικού ακουστικού βιολιού.
Αν κάποιος επιμένει ότι τα magnetic pickups συλλαμβάνουν έστω και ελάχιστες από τις δονήσεις του σώματος της ηλεκτρικής κιθάρας, ας δοκιμάσει να αντικαταστήσει τις χορδές της με νάιλον χορδές και τότε θα διαπιστώσει ότι δεν θα ακούει τίποτα (αν ακούσει κάτι τότε οι ηλεκτρομαγνήτες του έχουν πρόβλημα. Δείτε τα 2 παρακάτω Video μου για το πώς μπορεί να ξεγελαστεί κάποιος για να το διαπιστώσετε).
Σύμφωνα με τη θεωρία της φυσικής, (βλέπε Wikipedia) δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι το ξύλο ηλεκτρικής κιθάρας δίνει διαφορά στον ήχο της, γιατί τότε θα πρέπει να αποδείξουμε ότι ο ήχος μεταφέρεται από ένα στερεό σώμα που είναι κακός αγωγός του ηλεκτρισμού στον ηλεκτρομαγνήτη.
Όπως δείχνουν τα 2 Video μου, κάποιος μπορεί να ξεγελαστεί όμως αυτό δεν είναι πόρισμα της Φυσικής επιστήμης και το εξηγώ απλά και κατανοητά για το που οφείλεται το ξεγέλασμα.
 
! No longer available

 
! No longer available

 
Οι χορδές, η ποιότητα και η τοποθέτηση του pickup, το ύψος του pickup, η γέφυρα επιδρούν στην ηχητική χροιά καθώς επηρεάζουν τη δόνηση των χορδών και άρα και το παραγόμενο ηλεκτρικό σήμα. Το ξύλο θα επηρέαζε αν συμμετείχε στην δόνηση των χορδών. Επίσης το ξύλο στην ηλεκτρική κιθάρα θα έπαιζε κάποιο ρόλο, αν ο magnet pick up είναι Floating Coil ή έχει εκ κατασκευής ή φτηνοκατασκευής, κακοφτιαγμένο μη καλώς μονωμένο τύλιγμα ηλεκτρομαγνήτη. Αυτό εξηγείται  στο ανωτέρω πρώτο video αλλά και στην παρακάτω φωτογραφία.
Trying to explain the same phenomenon for my expensive LR Baggs M1 , I found out the following:
‘’…..Not long ago, however, L.R. Baggs developed a new type of magnetic pickup that uses a floating coil sensitive to the vibration of the guitar’s body, independent of string motion.
In Baggs’s design, the secondary coil still cancels hum, but the coil is suspended, allowing its motion to create variations in the magnetic field, acting a bit like a dynamic mic*. But while the suspension on the M1 is directly attached to the sensor coil’s bobbin, the coils on the M80 have been completely separated, with the lower coil “floating” in a new type of suspension, which leads to a much greater ability to transmit lower frequencies.
 
The result is a pickup that behaves almost like a dual-source system, picking up the direct string sound like a traditional magnetic pickup, but also reacting to the motion of the guitar top, somewhat similar to a soundboard transducer…..’’
 

 
To M1 με το ευαίσθητο αυτό πηνίο είναι ένα συν για τους κιθαρίστες που ασχολούνται με το στυλ παιξίματος ‘’Percussive fingerstyle".
 
‘’Percussive fingerstyle" είναι ένα στυλ παιξίματος κιθάρας που βασίζεται σε απότομη κρούση των χορδών , καθώς και χτυπήματα με την παλάμη και τα δάχτυλα τόσο τις χορδές όσο και το σώμα της κιθάρας . Αυτό το στυλ είναι από χρόνια δημοφιλές στη Flamenco και Latin American music αλλά και σήμερα παίζεται από κιθαρίστες ηλεκτρικής και ηλεκτρακουστικής κιθάρας.
Συνεχίζεται....
« Τελευταία τροποποίηση: 21/09/17, 19:39 από STEFANOS604 »
‘’Αν δεν μπορείς να το εξηγήσεις με απλά λόγια, ούτε εσύ ο ίδιος το έχεις καταλάβει καλά’’: Einstein

Αποσυνδεδεμένος STEFANOS604

  • Παλιός
  • ****
  • Μηνύματα: 353
  • Φύλο: Άντρας
    • Facebook profile
    • Προφίλ
Οργανοποιία
Mερικές πληροφορίες για το κελεμπέκι από Ελληνικό οργανοποιείο:
"Έχει μέτρια ελαστικότητα και δουλεύεται εύκολα και καθαρά. Είναι πολύ ευαίσθητο στους μύκητες και προσβάλλεται από έντομα.
Εμφανίζεται ανά περιοχές με πολύ διαφορετικό ειδικό βάρος και σκληρότητα.
Άλλωστε η παράδοση των ηχείων των τοξωτών, της οικογένειας του βιολιού, θέλει τα όργανα αυτά να κατασκευάζονται από κελεμπέκι.
Η ευρεία γκάμα των τεχνικών του ιδιοτήτων μας δίνει την δυνατότητα της επιλογής του κατάλληλου κομματιού και της επιλογής της σκληρότητας που θα διαλέξουμε για το ηχείο μας, έτσι ώστε να συνδυαστεί όσο το δυνατόν πιο αρμονικά με το καπάκι για την παραγωγή του καλύτερου αποτελέσματος.
Το κελεμπέκι επίσης παρουσιάζει πότε-πότε κάποια αισθητικά χαρακτηριστικά, όπως είναι η στικτή του μορφή, το bird’seye, μάτια πουλιού δηλαδή, το οποίο είναι σκληρό και έχει μια ευχάριστη αισθητική ιδιομορφία. Άλλη ιδιομορφία είναι οι κυματισμοί που παρουσιάζονται ενίοτε στη σάρκα του ξύλου flame maple ( ελληνική εμπορική ονομασία μοαρέ).
Αυτές οι φυσικές αισθητικές παραξενιές του ξύλου δεν έχουν καμία επίδραση στον ήχο, απλώς αισθητικά μας βοηθούν να κάνουμε περισσότερο αποδεκτό το αποτέλεσμα του οργάνου. Επομένως η γνώση ότι τα αισθητικά χαρακτηριστικά του ξύλου δεν έχουν καμία επίδραση στον ήχο του οργάνου, είναι σίγουρα ωφέλιμη για την τσέπη μας".
Κάθε ποικιλία rosewood ίσως έχει διαφορετική πυκνότητα. Δείγματα με όλους τους τύπους και την προέλευση των ξύλων rosewood εδώ.
(Brazilian rosewood was banned in 1992 due to it becoming listed as an endangered species. The rosewood used in guitar manufacturing today is usually sourced from either India or Bangladesh.)
Ας δούμε και λίγα για τη μερική μικροβιακή καταστροφή του ξύλου στην οργανοποιία ακουστικών οργάνων και κυρίως στην κατασκευή βιολιού όπου το Biotech woodόπως λένε- έδωσε επανάσταση στην τεχνική κατασκευής βιολιών.
Σε άρθρα με αρκετούς ερευνητές, φαίνεται ότι η μερική μικροβιακή καταστροφή του ξύλου έχει απίστευτα ευεργετικές ιδιότητες στην ποιότητα του ήχου και πολλοί πιστεύουν ότι αυτό ήταν και το μυστικό του Στραντιβάρι.
Δείτε στο: Biotech wood, a revolution in the art of violin making ΕΔΩ :
Σκέψεις για το πιο έγχορδο είναι καλύτερο : Το χειροποίητο ή το εργοστασιακό;
Η οφθαλμοφανής αλήθεια είναι ότι υπάρχει διαφορά στο ότι οι τα εργοστασιακά έγχορδα είναι μαζικής παραγωγής ενώ τα χειροποίητα όχι .
Όμως , απ’ αυτό το βασικό γεγονός ,δημιουργούνται σκέψεις για το  τι μπορεί  να προκύψει στο μέλλον από την αγορά του ενός ή του άλλου μοντέλου που να αφορούν πχ την ποιότητα του ήχου ,το σκεύρωμα , την επισκευασιμότητα ………….
Δείτε μια πολύ καλή ανάλυση ΕΔΩ :
 
Θα σας διηγηθώ , εκτός θέματος, περιληπτικά  τι δική μου ιστορία τα χρόνια της φτώχειας 1960-67 – που εύχομαι να μη ξαναζήσουμε-όπου μια φτηνή κιθάρα κόστιζε τόσο (250-300 δρχ) που έπρεπε να δουλεύω γκαρσόν ένα μήνα για να την αποκτήσω (όνειρο άπιαστο).
Άκουγα ένα φίλο του πατέρα μου που τραγουδούσαν καντάδες τα βράδια (και ίσως γι αυτό έχω πλήρη ρεπερτόριο από τέτοια τραγούδια) . Για να μάθω τα γυρίσματα ‘’έφτιαξα ‘’ (ηλικία 11 ετών) τη δική μου κιθάρα μέχρι να αγοράσω εργοστασιακή:
Υλικά:
·         Τη βάση μίας μεγάλης παλιάς  γκαζιέρας με φυτίλι που είχε άνοιγμα περίπου όσο μια κιθάρα.
·         Το ‘’μπράτσο’’ – ίδιου μήκους με την πραγματική-με 5 υποτυπώδη τάστα και τη συναρμολόγηση της στη γκαζιέρα με χορδές μόνιμες (χωρίς κλειδιά) και ακούρδιστες , το έφτιαξε θείος μου επιπλοποιός .
Έτσι εκπαιδεύτηκα , από το φίλο του πατέρα μου – που δεν μου έδινε ούτε να αγγίξω την κιθάρα του- στα γυρίσματα των ακόρντων D ( D – A7-G ) και Am ( Am – E7 – Dm) και όταν μετά χρόνια αγόρασα δική μου κιθάρα (‘’Ανθομελίδη’’ που έχω μέχρι σήμερα και που έχει σκευρώσει ελάχιστα) ήμουν σχεδόν έτοιμος (μάλιστα δε το G ακόρντο μου το έμαθε σε δακτυλισμό : G στη Μπάσα Ε με τον αντίχειρα και G στη Εκαντίνι – και μέχρι σήμερα ακόμα ασυναίσθητα , πολλές φορές, παρ’ όλες τις μετά χρόνια εκπαιδεύσεις στο πιο σωστό ανοικτό ή μπαρέ G , το χέρι ‘πάει’ εκεί – γι αυτό ΠΡΟΣΟΧΗ σ’ αυτόν που μαθαίνει χωρίς βοήθεια δασκάλου να μαθαίνει τους σωστούς δακτυλισμούς).
 
 
Επίλογος
Τώρα αν εξακολουθείτε να επιμένετε ότι το ξύλο παίζει ρόλο, τουλάχιστον με την ανάγνωση του άρθρου σας δίνεται η δυνατότητα να μελετήσετε διάφορα σχετικά άρθρα και να λάβετε υπ’ όψη τις εκφρασθείσες αντιρρήσεις.
Ακολουθούν αρκετές ξένες ιστοσελίδες με σχετικά άρθρα, όπου θα βρείτε διαφωνίες για το αν επηρεάζει τον ήχο το ξύλο στις ηλεκτρικές κιθάρες:
Εδώ: εδώ: εδώ : εδώ: …….
‘’Αν δεν μπορείς να το εξηγήσεις με απλά λόγια, ούτε εσύ ο ίδιος το έχεις καταλάβει καλά’’: Einstein

 

Σχετικά θέματα

  Τίτλος / Ξεκίνησε από Απαντήσεις Τελευταίο μήνυμα
18 Απαντήσεις
6596 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 28/02/17, 22:37
από Βραζίλης
5 Απαντήσεις
1762 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 28/01/06, 00:47
από djkostas
18 Απαντήσεις
3425 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 21/03/08, 22:53
από the emperor
9 Απαντήσεις
2808 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 01/03/09, 01:21
από ConstantinM
14 Απαντήσεις
3434 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 27/07/09, 09:32
από vagtanplan
7 Απαντήσεις
2392 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 22/12/09, 03:06
από no slave
4 Απαντήσεις
4007 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 08/01/11, 18:52
από denisgiann
2 Απαντήσεις
818 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 12/04/11, 14:30
από mefthymiop
22 Απαντήσεις
2276 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 29/07/11, 01:15
από Nosferatu
3 Απαντήσεις
2736 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 09/07/17, 21:08
από vegos