Σελίδες:
  • #1 από lefos2 στις 27 Oct 2012
  • Παιδιά καλησπέρα,
    θα ήθελα να σας ρωτήσω μερικά πραγματάκια για τα σόλο...

    έχω ηχογραφήσει ένα chord progr. στο pc και προσπαθώ να δω ποιες νότες ''κολλάνε'' λιγότερο κ ποιες περισσότερο ...
    το ακόρντα είναι Am/Dm/Em/Dm και έχοντας διαβάσει μερικά πράγματα τις τελευταίες μέρες στα διάφορα site
    το πρώτο πράγμα που έκανα ήταν να δω ποιες νότες είναι σε κάθε ακόρντο έτσι ώστε όταν αυτά εναλλάσσονται να χρησιμοποιώ και τις
    αντίστοιχες νότες!

    οπότε έχουμε και λέμε :

    Αm = A-E-C
    Dm = D-A-F
    Em = E-B-G

    από το παραπάνω βλέπω (και διορθώστε με αν κάνω λάθος) ότι τα 3 ακόρντα εκτός του ότι έχουν κοινές νότες (προφανώς),
    όλες οι νότες είναι φυσικές οπότε η ''Am scale'' φαίνεται να ταιριάζει γάντι! http://tinyurl.com/94wktsjτην δοκίμασα και ομολογώ ότι είχα κάποια συμπαθητικά αποτελέσματα !

    και φτάνω τώρα στις απορίες:
     

    1. σε κάποιο άλλο post διάβασα που έλεγε κάποιος ότι σε ένα σόλο πρέπει να τονίζεται η 1η-3η-5η βαθμίδα... τι ακριβώς σημαίνει αυτό ? αν η τονική μου είναι η A η τρίτη βαθμίδα είναι το D κ η
    πέμπτη η F ? ή το έχω καταλάβει λάθος ?

    2. στο chord progression που ανέφερα (Am/Dm/Em/Dm) είναι υποχρεωτικό να χρησιμοποιώ μόνο φυσικές νότες ή μπορεί να είναι και μερικές ''περαστικές'' σε δίεση κ' ύφεση ? το λέω αυτό γιατί
    προσπάθησα να σολάρω σε Am Blues κλίμακα και επειδή έχει μέσα και το D# δεν μου ακουγόταν καλά...!

    3. και μια πιο γενική ερώτηση, με την εναλλαγή του κάθε ακόρντου πρέπει να παίζω την αντίστοιχη κλίμακα ? πχ . όταν παίζει Am σολάρω σε ''Αm scale'' μετά που αλλάζει το ακόρντο σε Dm πρέπει
    να πάω σε ''Dm scale'' ή μπορώ να παραμείνω σε ''Αm scale'' ?

    ελπίζω να μη σας μπέρδεψα, γιατί εγώ όντως είμαι μπερδεμένος ...!  ::)

  • #2 από Fourier στις 27 Oct 2012
  • 1. σε κάποιο άλλο post διάβασα που έλεγε κάποιος ότι σε ένα σόλο πρέπει να τονίζεται η 1η-3η-5η βαθμίδα... τι ακριβώς σημαίνει αυτό ? αν η τονική μου είναι η A η τρίτη βαθμίδα είναι το D κ η
    πέμπτη η F ? ή το έχω καταλάβει λάθος ?

    Η ορολογία "1η-3η-5η βαθμίδα" προέρχεται από μία από της δυνατές ερμηνείες κατασκευής major ή minor συγχορδίας. Συγκεκριμένα, μπορούμε να πούμε το εξής: Αναφέροντας τους φθόγγους της major κλίμακας, π.χ., της A major = {A, B, C#, D, E, F#, G#} ως βαθμίδες, δηλαδή, 1=Α, 2=Β, 3=C#, κ.ο.κ., η A major συγχορδία κατασκευάζεται από τον συνδυασμό των βαθμίδων {1, 3, 5} της κλίμακας, δηλαδή τους φθόγγους {Α, C#, Ε}. Αντίστοιχα, η A minor συγχορδία μπορούμε να πούμε ότι κατασκευάζεται από τον συνδυασμό {1, 3, 5} της (φυσικής) A minor κλίμακας.

    Χωρίς να επεκταθώ, η έκφραση "σε ένα σόλο πρέπει να τονίζεται η 1η-3η-5η βαθμίδα" σημαίνει απλά ότι πρέπει οι σημαντικοί φθόγγοι του σόλο σου να αντιστοιχούν στην συγχορδία της στιγμής, ανεξάρτητα από την κλίμακα που χρησιμοποιείς. Έτσι, στο chord progression σου, όταν θα ακούγεται η Am συγχορδία θα τονίζεις τους φθόγγους {Α, C, E}, όταν θα ακούγεται η Dm τονίζεις τους φθόγγους {D, F, A} και όταν θα ακούγεται η Em τονίζεις τους φθόγγους {Ε, G, B}.

    Με αυτό τον τρόπο το σόλο σου παρακολουθεί τις αλλαγές των συγχορδιών από το να ανεβοκατεβαίνεις άσκοπα μια κλίμακα. Προφανώς δεν είναι κάτι το δεσμευτικό και σε πιο προχωρημένο επίπεδο ο έμπειρος σολίστας μπορεί να αγνοήσει συνειδητά αυτή την λογική για να πετύχει ένα άλλο ήχο.

    2. στο chord progression που ανέφερα (Am/Dm/Em/Dm) είναι υποχρεωτικό να χρησιμοποιώ μόνο φυσικές νότες ή μπορεί να είναι και μερικές ''περαστικές'' σε δίεση κ' ύφεση ? το λέω αυτό γιατί
    προσπάθησα να σολάρω σε Am Blues κλίμακα και επειδή έχει μέσα και το D# δεν μου ακουγόταν καλά...!

    Ο γενικός κανόνας είναι ο εξής: παίζεις ότι θες αρκεί να (σου) ακούγεται καλά. Για έναν αρχάριο, η σίγουρη λύση να ακουστεί καλά είναι να μείνει αποκλειστικά στις νότες του κλειδιού. Η προσθήκη χρωματικών φθόγγων πρέπει να γίνεται με προσοχή και σε δευτερεύοντα ρόλο (πάλι εμφανίζεται η ατάκα "πρέπει να τονίζεται η 1η-3η-5η βαθμίδα"). Η αποτυχία της Am blues μπορεί να οφείλεται σε δύο λόγους:
    - Το ύφος του backing δεν "σηκώνει" τον D# φθόγγο: Αυτό είναι υποκειμενικό ζήτημα και εξαρτάται καθαρά από την μουσική σου αντίληψη. Αν βλέπεις ότι δεν κάνει το αγνοείς και δοκιμάζεις κάτι άλλο.
    - Δεν χρησιμοποιείς σωστά τον D# φθόγγο: Για παράδειγμα, τον χρησιμοποιείς περισσότερο σε σχέση με τις "1-3-5 βαθμίδες" δίνοντας του μεγαλύτερο βάρος. Δοκίμασε αν δεν το έχεις κάνει ήδη, να τον χρησιμοποιείς λίγο και σε δευτερεύοντα ρόλο, π.χ, ως περαστικό φθόγγο μεταξύ φθόγγων της κλίμακας (D-D#-E). Πάντα ο D# να ακολουθείται είτε από τον D είτε από το Ε. Οποιαδήποτε άλλη επιλογή (π.χ., να παίξεις D#-A) δίνει πολύ σημασία στον D#.

    Προφανώς αυτές οι οδηγίες ισχύουν και για όποια άλλη χρωματική νότα θες να χρησιμοποιήσεις είτε είναι μέρος μιας κλίμακας είτε είναι "ξεκάρφωτη".

    3. και μια πιο γενική ερώτηση, με την εναλλαγή του κάθε ακόρντου πρέπει να παίζω την αντίστοιχη κλίμακα ? πχ . όταν παίζει Am σολάρω σε ''Αm scale'' μετά που αλλάζει το ακόρντο σε Dm πρέπει
    να πάω σε ''Dm scale'' ή μπορώ να παραμείνω σε ''Αm scale'' ?

    Αυτή είναι η λογική του "δίνω βάση στις 1-3-5 βαθμίδες". Εφόσον η κλίμακα της στιγμής ανταποκρίνεται στους φθόγγους της συγχορδίας είσαι σωστός. Επομένως, για την περίπτωσή σου έχεις τις εξής επιλογές, μεταξύ άλλων:

    1. Αναγνωρίζεις την κλίμακα που ανήκουν οι συγχορδίες, Α φυσική minor στην περίπτωσή σου, και ανεβοκατεβαίνεις τους φθόγγους άσκοπα και τυχαία.

    2. Παίζεις αποκλειστικά στην κλίμακα του κλειδιού, A φυσική minor, τονίζοντας όμως τις 1-3-5 βαθμίδες της συγχορδίας της στιγμής. Πρόσεξε, ότι έτσι παίζεις ουσιαστικά με modes, συγκεκριμένα:
       Αm συγχορδία -> Α Aeolian (φυσική minor)
       Dm συγχορδία -> D Dorian
       Em συγχορδία -> Ε Phrygian

    3. Πιο ανεβασμένο επίπεδο: Σκέφτεσαι για κάθε συγχορδία μία κατάλληλη κλίμακα. Κατάλληλη, με την έννοια ότι οι 1-3-5 βαθμίδες τις κλίμακας αντιστοιχούν στους φθόγγους της συγχορδίας. Για παράδειγμα, θα μπορούσες να δοκιμάσεις την εξής στρατηγική:
       Αm συγχορδία -> Α mel. minor = {A, B, C, D, E, F#, G#}
       Dm συγχορδία -> D Dorian = {D, E, F, G, A, B, D}
       Em συγχορδία -> Ε Aeolian = {E, F#, G, A, B, C, D}

    Βέβαια, κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι η παραπάνω επιλογή θα δώσει ωραίο μουσικό αποτέλεσμα αν δεν την δοκιμάσεις ο ίδιος. Με την εμπειρία θα μπορείς να διαισθανθείς "καλές" επιλογές κλιμάκων που ταιριάζουν στο ύφος του backing και στο στυλ του ήχου που θέλεις να βγάλεις με το σόλο σου.
  • #3 από lefos2 στις 27 Oct 2012
  • ευχαριστώ πάρα πολύ για την απάντηση!
    θέλω διάβασμα! οπότε θα ρίξω μια ματιά και θα επανέλθω!  8)
  • #4 από Βραζίλης στις 28 Oct 2012
  • Πολύ χαίρομαι όταν διαβάζω απαντήσεις του Fourier. Αναλυτικότατος και κατατοπιστικότατος :)
  • #5 από zeoy στις 28 Oct 2012
  • Πήγα να απαντήσω κι εγώ αλλά τι να προσθέσω σε αυτά που είπε ο Fourier. Τα εξήγησε πολύ καλύτερα απ'ό,τι θα έκανα εγώ ;)
    Ωστόσο, μου προέκυψε μια απορία: τι εξυπηρετεί να σκέφτεσαι D Dorian όταν είσαι πάνω στο D minor ακόρντο (μιλάω για το συγκεκριμένο παράδειγμα- chord progression) αφού στην ουσία συνεχίζεις να χρησιμοποιείς τις νότες της A Aeolian; Δεν έχω μελετήσει παρά ελάχιστα το modal παίξιμο οπότε η απορία είναι γνήσια και δεν υποννοεί προφανώς ότι δεν έχει χρησιμότητα η πιο πάνω οπτική.

    Α, και για να προσθέσω κι εγώ ένα tip που πρόσφατα 'ανακάλυψα': δοκίμασε όταν είσαι στο E minor chord να χρησιμοποιήσεις το διάστημα G# - G (σκέψου την E "Hendrix" chord, αν δεν την ξέρεις θα στην εξηγήσει ο Fourier και θα σου πει και το κανονικό της όνομα  8) ). Γενικά το παιχνίδι με τις minor-major τρίτες έχει πολύ ενδιαφέρον
  • #6 από Fourier στις 29 Oct 2012
  • Ευχαριστώ για τα σχόλια, ομολογώ πως πάντα έχω μία επιφύλαξη μήπως κουράζω με αυτά τα post, χαίρομαι που τα βρίσκετε ενδιαφέροντα. :)

    Σωστή η παρατήρησή σου zeoy, δεν το έχω γράψει καλά αυτό το σημείο! Συμφωνώ απόλυτα ότι είναι τετριμμένο να πεις ότι παίζεις στα modes που αναφέρω στο (2), όταν παίζεις και σκέφτεσαι στην κλίμακα του κομματιού και απλά προσέχεις οι επιλογές των διαθέσιμων φθόγγων να ανταποκρίνονται στην συγχορδία της στιγμής. Έκανα την αναφορά αυτή για "εκπαιδευτικούς σκοπούς", για να ανοίξω τον δρόμο στην πιο jazzy λογική του "για κάθε συγχορδία και μία ξεχωριστή/διαφορετική κλίμακα", όπως είναι οι επιλογές που ανέφερα στο (3).

    Α, και για να προσθέσω κι εγώ ένα tip που πρόσφατα 'ανακάλυψα': δοκίμασε όταν είσαι στο E minor chord να χρησιμοποιήσεις το διάστημα G# - G (σκέψου την E "Hendrix" chord, αν δεν την ξέρεις θα στην εξηγήσει ο Fourier και θα σου πει και το κανονικό της όνομα  8) ). Γενικά το παιχνίδι με τις minor-major τρίτες έχει πολύ ενδιαφέρον
    Ποιος ενδιαφέρεται να ονομάσει διαφορετικά μια συγχορδία που έχει το προσωνύμιο "Hendrix"? Τι στο καλό, κιθαρίστες είμαστε! ;D
  • #7 από hot_sauce (φλουτσ) στις 29 Oct 2012
  • Α, και για να προσθέσω κι εγώ ένα tip που πρόσφατα 'ανακάλυψα': δοκίμασε όταν είσαι στο E minor chord να χρησιμοποιήσεις το διάστημα G# - G (σκέψου την E "Hendrix" chord, αν δεν την ξέρεις θα στην εξηγήσει ο Fourier και θα σου πει και το κανονικό της όνομα  8) ). Γενικά το παιχνίδι με τις minor-major τρίτες έχει πολύ ενδιαφέρον


    όντως, πολύ ενδιαφέρουσα συχγορδία!
Σελίδες: