Το Στέκι των Κιθαρωδών

Ειδικά θέματα => Εκμάθηση – Πρώτα βήματα => Μήνυμα ξεκίνησε από: STEFANOS604 στις 23/09/12, 09:41

Τίτλος: Βασικές γνώσεις Θεωρίας Μουσικής για αρχάριους
Αποστολή από: STEFANOS604 στις 23/09/12, 09:41

Αν είστε αρχάριος θα πρότεινα να μελετήσετε προσεκτικά ΟΛΕΣ τις ενότητες και να προηγηθεί το κεφάλαιο ‘’Στοιχειώδεις Γνώσεις Μουσικής Θεωρίας’’ που δημοσιεύτηκε ΕΔΩ: http://forum.kithara.gr/index.php?topic=83568.0 (http://forum.kithara.gr/index.php?topic=83568.0)


Δείτε στη φωτογραφία εδώ ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα για τη μουσική θεωρία:


https://www.box.com/s/097z7g7fhletue00f2mh (https://www.box.com/s/097z7g7fhletue00f2mh)


Η σχέση ανάμεσα σε 2 μουσικούς φθόγγους ίδιου ύψους αλλά διαφορετικής ονομασίας (πχ C# - Db     F# - Gb…..) λέγεται εναρμονία.
Στην πράξη ,που ακολουθεί το Συγκερασμένο Σύστημα (Δείτε εδώ λεπτομέρειες) :


  http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3297 (http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3297)

Αυτοί οι δύο ήχοι είναι πράγματι ίδιοι, αν και έχουν διαφορετικό όνομα και διαφορετική γραφή. Αυτή η αμφιθυμία χρησιμοποιείται πολύ στα πλαίσια της μετατροπίας. Δηλαδή πράγματι ένας φθόγγος που σε μια κλίμακα έχει ένα ορισμένο όνομα , αν αλλάζει εναρμονία αυτό το όνομα , τότε προσφέρει δυνατότητα προσέγγισης σ’ άλλη κλίμακα και άρα σε άλλη τονικότητα.


Κάθε κλίμακα κατασκευάζεται με συγκεκριμένους φθόγγους που όλοι τους συμπεριλαμβάνονται στη χρωματική κλίμακα.


Κάθε κλίμακα περιλαμβάνεται σ’ ένα διάστημα οκτάβας ( δηλαδή ανάμεσα σε ήχους που ταλαντεύονται σε μια σχέση 1:2) .


Η διατονική κλίμακα αποτελείται από 7 ήχους τοποθετημένους κατά διαστήματα τόνου και ημιτονίου έτσι ώστε να φτιάχνουν για τη Δυτική Μουσική 4 διαφορετικούς τύπους διατονικής κλίμακας :
Την Ματζόρε , την Φυσική Μινόρε  , την Μελωδική Μινόρε και την Αρμονική Μινόρε. (Η Ματζόρε λέγεται στα ελληνικά Μείζων και η Μινόρε Ελάσσων)
Οι 4 αυτοί τύποι διατονικής μπορούν να ξεκινούν από οποιαδήποτε νότα σεβόμενες βέβαια την διαδοχή τόνων και ημιτονίων.


Η χρωματική κλίμακα με 12 νότες-λέγεται χρωματική γιατί περιέχει άπασες τις νότες: Τις φυσικές, με τις διέσεις(#)  και με τις υφέσεις(b) , τοποθετημένες κατά διαστήματα διατονικών και χρωματικών ημιτονίων. Δείτε τη φωτογραφία εδώ:


https://www.box.com/s/6uwz5s6v81ji3v1ftuer (https://www.box.com/s/6uwz5s6v81ji3v1ftuer)





Μεγάλη – Μικρή  ή Ματζόρε – Μινόρε  ή Μείζων - Ελάσσων


Ματζόρε ( από τη λέξη major ) είναι όρος που χρησιμοποιείται όταν αναφερόμαστε σ’ ένα διάστημα σε μια συγχορδία ή σε μια κλίμακα.
Π.χ ένα διάστημα είναι μεγάλο (ματζόρε) όταν σχηματίζεται μ’ ένα χρωματικό ημιτόνιο περισσότερο απ’ ότι το μικρό διάστημα (μινόρε).


Πχ το διάστημα C-E      είναι διάστημα 3ης μεγάλο ενώ
     Το διάστημα C – Eb είναι διάστημα 3ης μικρό

Η συγχορδία λέγεται ματζόρε όταν το διάστημα που χωρίζει την τονική από τη δεύτερη νότα είναι μεγάλο . πχ C-E-G  γιατί το διάστημα C-E είναι μεγάλο.


Η συγχορδία λέγεται μινόρε όταν το διάστημα που χωρίζει την τονική από τη δεύτερη νότα είναι μικρό . πχ C-Eb-G  γιατί το διάστημα C-Eb είναι μικρό.


Η κλίμακα (ή η τονικότητα που στηρίζεται σ’ αυτήν) είναι μείζων όταν ανάμεσα στην τονική βαθμίδα και την Τρίτη , την έκτη και την εβδόμη βαθμίδα τα διαστήματα είναι μεγάλα.
Πχ στην κλίμακα C ματζόρε τα διαστήματα: C-E , C-A , C – B είναι μεγάλα.


Η κλίμακα (ή η τονικότητα που στηρίζεται σ’ αυτήν) είναι ελάσσων όταν ανάμεσα στην τονική βαθμίδα και την Τρίτη και την έκτη βαθμίδα τα διαστήματα είναι μικρά καθώς και σε σχέση με την κατιούσα κίνηση υπάρχει ανάμεσα στην τονική και στην εβδόμη βαθμίδα ένα διάστημα μικρό. Πχ στην κλίμακα Cm μινόρε τα διαστήματα: C-Eb , C-Ab , C – Bb είναι μικρά.




Παρακάτω φαίνεται η λίστα των 12 κλιμάκων ματζόρε


A, B, C#, D, E, F#, G#, A       Bb, C, D, Eb, F, G, A, Bb                B, C#, D#, E, F#, G#, A#, B

C, D, E, F, G, A, B, C               Db, Eb, F, Gb, Ab, Bb, C, Db          D, E, F#, G, A, B, C#, D

Eb, F, G, Ab, Bb, C, D, Eb      E, F#, G#, A, B, C#, D#, E             F, G, A, Bb, C, D, E, F

F#, G#, A#, B, C#, D#, E#, F#     G, A, B, C, D, E, F#, G           Ab, Bb, C, Db, Eb, F, G, Ab




Ο Κύκλος των Πέμπτων και τετάρτων

Ο ‘’Κύκλος των πέμπτων και τετάρτων’’ είναι ένα εύκολο εργαλείο για την οργάνωση των 12 κλιμάκων ματζόρε σ’ αυτό που ονομάζεται ΟΠΛΙΣΜΟΣ.


Ο ΟΠΛΙΣΜΟΣ απλά αναφέρεται στον αριθμό των # και b που έχει μια τονικότητα.


Κάθε κλίμακα ματζόρε έχει τον δικό της οπλισμό.


Ο κύκλος των πέμπτων – που λέγεται και κύκλος των τονικοτήτων- μας βοηθά σε πολλά όπως στην άμεση αναγνώριση των κυρίων 3 ακόρντων (αριστερόστροφα και δεξιόστροφα της τονικότητας που θέλουμε να βρούμε τα ακόρντα)  που παίζουμε σ’ ένα τραγούδι.


Πχ  του C είναι αριστερά το F και δεξιά το G. Ομοίως του Bb είναι  Eb και  F.
Επίσης οι τονικότητες του κύκλου κινούνται κατά Καθαρή 5η  δεξιόστροφα και κατά καθαρή 4η αριστερόστροφα.
 Πχ από το C πάμε στο G. Και από το C στο F.


Δείτε τη φωτογραφία εδώ:




https://www.box.com/s/z2n5tirkryaq67i04uqu (https://www.box.com/s/z2n5tirkryaq67i04uqu)




ή Δείτε τη φωτογραφία εδώ:

http://www.box.net/shared/bn70yllj5iuxk0j4d0sg (http://www.box.net/shared/bn70yllj5iuxk0j4d0sg)




Συνεχίζεται....
Τίτλος: Απ: Βασικές γνώσεις Θεωρίας Μουσικής για αρχάριους
Αποστολή από: STEFANOS604 στις 23/09/12, 09:48

Διαστήματα
Διάστημα είναι η απόσταση ανάμεσα σε δυο φθόγγους με διαφορετικό ύψος.
Τα διαστήματα ορίζονται από την κλίμακα ματζόρε.
Με άλλα λόγια κάθε μουσική συγκρίνεται με την κλίμακα ματζόρε.
Πιο απλά, διάστημα είναι η απόσταση μεταξύ 2 νοτών και σαν σημείο αναφοράς λαμβάνονται οι αποστάσεις μεταξύ των νοτών της κλίμακας ματζόρε.
Τα διαστήματα τα διακρίνουμε : ως προς το μέγεθος, το γένος και τη συμφωνία ή διαφωνία (δηλαδή το αν οι φθόγγοι του διαστήματος συμφωνούν μεταξύ τους αρμονικά ή όχι.)


Η μεγάλη διαφορά μεταξύ της Ευρωπαϊκής και Ανατολικής μουσικής έγκειται στη διαφορά των διαστημάτων τους .
Δείτε το άρθρο: http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3297 (http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3297)

Δείτε τη φωτογραφία εδώ:


https://www.box.com/s/3evo7kqnj233inpfwfxi (https://www.box.com/s/3evo7kqnj233inpfwfxi)


Τριάδες-Ακόρντα




Δείτε τη φωτογραφία εδώ:


https://www.box.com/s/npsugk75p2prckze757h (https://www.box.com/s/npsugk75p2prckze757h)






Συστήματα
Τα συστήματα δημιουργούνται απ’ την ένωση πολλών διαστημάτων.
Το πιο οργανωμένο θεωρείται το τετράχορδο που είναι μια μικρή κλίμακα από 4 φθόγγους, πχ :E-F-G-A και το διακρίνουμε σε διατονικό , χρωματικό και εναρμόνιο.
Πχ   Διατονικό: E-F-G-A  ή D-E-F-G  ή C-D-E-F.
     Χρωματικό: E-F-F#-A  ή E-F-Fb-A
     Εναρμόνιο:  E-E#-F-A


Όταν έχουμε 2 συνεχή τετράχορδα ενωμένα με κοινό φθόγγο τότε αυτά ονομάζονται Συνημμένα και το σύστημα είναι επτάχορδο (έχει 7 φθόγους) πχ :
B-C-D-E-F-G-A


Ενώ όταν δύο διαδοχικά τετράχορδα δεν έχουν κοινό φθόγγο τότε λέγονται Διαζευγμένα και το σύστημα είναι οκτάχορδο . πχ:
C-D-E-F-G-A-B-C
Αυτά είναι τα πιο απλά συστήματα και βεβαίως υπάρχουν και πιο πολύπλοκα.


Γένη
Με τον όρο γένος εννοούμε τη σύνθεση των διαστημάτων των φθόγγων ενός τετράχορδου ή και μεγαλύτερου συστήματος. Ανάλογα με τη σύνθεση αυτή διακρίνουμε 3 γένη:
Το διατονικό: που θεωρείται το πλέον φυσικό και το πιο εύκολο να τραγουδηθεί απ’ όλους.
Το χρωματικό: που θεωρείται δυσκολότερο από το διατονικό
Το εναρμόνιο: που θεωρείται δύσκολο να αποδοθεί μελωδικά και απαιτεί περισσότερη άσκηση .






Σχετικές Κλίμακες – Μετατροπία – Φωνές Χορωδίας




Δείτε τη φωτογραφία εδώ:


https://www.box.com/s/pxu50m5mwcgz1z6kv6og (https://www.box.com/s/pxu50m5mwcgz1z6kv6og)






ΤΕΛΟΣ ΑΡΘΡΟΥ


Στο μέλλον θα ακολουθήσει το τελευταίο κεφάλαιο ‘’Προχωρημένες Γνώσεις Θεωρίας Μουσικής’’

Τίτλος: Απ: Βασικές γνώσεις Θεωρίας Μουσικής για αρχάριους
Αποστολή από: monotis στις 23/09/12, 11:40
Δεν καταλαβαινω τιποτα!!Για καποιο εντελως ασχετος(εντελως ομως) με τη μουσικη,ακομη και ορολογιες ,οπως κλιμακα,ακορντο,φθογγος, κτλ ,του ειναι αγνωστα ,με συνεπεια να μην καταλαβαινει γρι!

Τίτλος: Απ: Βασικές γνώσεις Θεωρίας Μουσικής για αρχάριους
Αποστολή από: STEFANOS604 στις 23/09/12, 12:30
Αγαπητέ monotis
Τα θέματα που γράφονται από ερασιτέχνες πιστεύω έχουν μια ευαισθησία αλλά και ασχολούνται και με τέτοιους χιλιοειπωμένους ορισμούς όπως αυτούς που αναφέρεις και θα τους βρείς στο 1ο μέρος που αναφέρω στην αρχή. Δηλαδή εδώ:
http://forum.kithara.gr/index.php?topic=83568.0 (http://forum.kithara.gr/index.php?topic=83568.0)
Πάρτα σιγά-σιγά απ' την αρχή με μελέτη όμως κι όχι απλό ξεφύλλισμα και είμαι σίγουρος ότι θα τα κατανοήσεις και σύντομα θα τα εφαρμόσεις στο όργανο που σ' αρέσει.
 
Στέφανος
Τίτλος: Απ: Βασικές γνώσεις Θεωρίας Μουσικής για αρχάριους
Αποστολή από: monotis στις 23/09/12, 12:56
Σ'ευχαριστω πολυ να εισαι καλα!
Τίτλος: Απ: Βασικές γνώσεις Θεωρίας Μουσικής για αρχάριους
Αποστολή από: STEFANOS604 στις 29/09/12, 19:02
''Γνώσεις Θεωρίας για προχωρημένους αρχάριους ''που υποσχάθηκα εδώ:
http://forum.kithara.gr/index.php?topic=85494.0 (http://forum.kithara.gr/index.php?topic=85494.0)
Τίτλος: Απ: Βασικές γνώσεις Θεωρίας Μουσικής για αρχάριους
Αποστολή από: Stelios34 στις 29/12/12, 17:11
Αυτό το άρθρο πρωτοδιάβασα στο kithara.gr και έγινα μέλος
Πάρα πολύ καλό
Τίτλος: Απ: Βασικές γνώσεις Θεωρίας Μουσικής για αρχάριους
Αποστολή από: STEFANOS604 στις 30/12/12, 10:27
Πολύ κολακευτικό. Ευχαριστώ πολύ
Θα ήθελα από όλους ενεργή συμμετοχή και για καλύτερη εμπέδωση του άρθρου αλλά κυρίως για εμπλουτισμό του και αυτό γίνεται μόνο με σχόλια θετικά ή αρνητικά
Καλή Πρωτοχρονιά σε ΟΛΟΥΣ