Το Στέκι των Κιθαρωδών

Περι μουσικής => F.A.Q. μουσικής γενικά => Αρμονία και θεωρία της μουσικής => Μήνυμα ξεκίνησε από: STEFANOS604 στις 20/06/13, 18:20

Τίτλος: Μετατροπία
Αποστολή από: STEFANOS604 στις 20/06/13, 18:20
Σαν ηλεκτρονικός με εμπειρία 45 έτη αλλά και σχεδόν άλλα τόσα σαν ερασιτέχνης μουσικός , που όμως με τα Θεωρητικά της Αρμονίας (http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3575) ασχολήθηκα τα τελευταία 2 έτη  (είχα το βιβλίο του Καλομοίρη από το 1960 αλλά ήταν στο ράφι) , όταν πρωτοσυνάντησα τη λέξη ‘’Μετατροπία’’ μου φάνηκε πολύ καθαρευουσιάνικη και δεν μου πήγαινε καλά – ούτε και σήμερα τη θεωρώ δόκιμη λέξη , όπως και πολλοί άλλοι (Π. Αδάμ) . Έψαξα στο διαδίκτυο και είδα ότι η αντίστοιχη λέξη ήταν ‘’modulation’’ (τότε την κατανόησα πιο καλά αφού είμαι γνώστης των AM – FM – PM κυμάτων . Μ =Modulation και έχω τη γνώμη ότι θα ταίριαζε καλύτερα η λέξη ‘’Διαμόρφωση’’ ή ''Τονική Απόκλιση'' –χιουμοριστικά μιλώντας ‘’Να ένα θέμα για το προσεχές μουσικολογικό συνέδριο’’ προς επανεξέταση) .
 
  ''Τονική Απόκλιση'' : Με απλά λόγια η τονική απόκλιση καθορίζει πόσο απομακρυνόμαστε από τη βασική τονικότητα του κομματιού και αυτή η απομάκρυνση επιτυγχάνεται  με το συγκεκριμένο μηχανισμό αλλαγής τονικότητας που τον λέμε μετατροπία.  (Σε ατονικά κομμάτια - Είδος μουσικής έκφρασης το οποίο εμφανίστηκε στις αρχές του 20ού αιώνα -  η αίσθηση του πόσο έχουμε αποκλίνει αρμονικά δεν υφίσταται).
 Πιο απλά , που όμως πιστεύω ότι μπερδεύει τον αναγνώστη είναι ο ορισμός:
(https://1.bp.blogspot.com/-WUqs97KaLGc/VhvzN8UZ0ZI/AAAAAAAAFps/TFUApavrIOA/s400/%25CE%25BC%25CE%25B5%25CF%2584%25CE%25B1%25CF%2584%25CF%2581%25CE%25BF%25CF%2580%25CE%25AF%25CE%25B1%2B%25CE%25B5%25CE%25B3%25CE%25BA%25CF%2585%25CE%25BA%25CE%25BB%25CE%25BF%25CF%2580%25CE%25B1%25CE%25AF%25CE%25B4%25CE%25B5%25CE%25B9%25CE%25B1.jpg)
Το θέμα ‘’Μετατροπία’’ είναι θεωρητικό κι εγώ σαν ερασιτέχνης μουσικός θα προσπαθήσω εδώ να δώσω μόνο αυτά που κατανόησα με πρακτικές εφαρμογές .Τα παραδείγματα αυτά αναφέρονται κυρίως στη λαϊκή μας μουσική (έστω σε μουσική στυλ Eurovision και όχι σε κλασσικά κομμάτια όπου δεν έχω καμιά εμπειρία).

 
 Στη μουσική οι όροι μετατροπία και τονική μεταφορά αναφέρονται στην αλλαγή της τονικότητας (του τόνου όπως λέμε στην καθομιλουμένη) ενός τραγουδιού ή μελωδίας σε άλλη τονικότητα γι αυτό μερικές φορές (λανθασμένα) ταυτίζονται. Αλλά και η πλειονότητα των μουσικών ιστοσελίδων στο διαδίκτυο εξετάζει τις έννοιες μετατροπία και Τονική Μεταφορά (http://musiciandata.blogspot.gr/2013/07/blog-post_10.html#!/2013/07/blog-post_10.html) μαζί.

Η ουσία σε κάθε μετατροπία είναι ότι γίνεται αλλαγή τόνου. Αν αλλάξει τόνο ένα μόνο τμήμα του κομματιού είναι ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ , αν αλλάξει τόνο πολύ μεγάλο μέρος ή οριστικά λέγεται ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ  ( Καλομοίρη Μανώλη (http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%B1%CE%BD%CF%8E%CE%BB%CE%B7%CF%82_%CE%9A%CE%B1%CE%BB%CE%BF%CE%BC%CE%BF%CE%AF%CF%81%CE%B7%CF%82)).
 Όμως ο Καλομοίρης στην ανάλυση του  για τη μετατροπία δίνει μόνο παραδείγματα κλασικής (οργανικής) μουσικής.
 Εγώ αναφέρομαι  σε λαϊκή μουσική έστω , όπως είπα,  σε μουσική στυλ Eurovision. Βέβαια οποιοδήποτε ''ξένο'' ακόρντο βλέπουμε σε ένα κομμάτι σίγουρα δεν θα πρέπει να το λέμε και μετατροπία. Τότε είναι που απαιτείται η γνώση αρμονικής ανάλυσης για να πούμε  με σιγουριά περί τίνος πρόκειται. (Τότε βέβαια απαιτείται  φοίτηση σε ωδείο ή ανάλυση με μουσικοδιδάσκαλο).
 (https://2.bp.blogspot.com/-HEPwEuAdJlw/Ud_eaPEkt2I/AAAAAAAAAwM/2Ujrs4nCDZ8/s400/Photo+1+Kalomoiri+1933.jpg)
 Την προσωρινή ή σκέτο Μετατροπία  - που φαίνεται ότι είναι η πλέον κατάλληλη  λέξηπου χρησιμοποιεί το ευρύ μουσικό κοινό- που την ονομάζω και  Πέρασμα και Επαφή ενός ξένου τόνου και Τονική Απόκλιση και Modulation ..., είναι αλλαγή τόνου όπου όμως δεν χάνεται εντελώς το αίσθημα του αρχικού τόνου, αλλά και μετά τη μετατροπία εξακολουθεί να υφίσταται, σε υπολανθάνουσα κατάσταση.
 ΜΕΤΑΤΡΟΠΙΑ λοιπόν είναι η μετάβαση από μια κλίμακα σε μια άλλη εντός  του ίδιου κομματιού. Η μετάβαση είναι προσωρινή (αφού γίνεται με επιστροφή στον αρχικό τόνο = Πέρασμα )
Δηλαδή όταν λέμε Πέρασμα εννοούμε την αλλαγή της τονικότητας ενός τραγουδιού σε άλλη τονικότητα την ώρα που το τραγουδάμε, για να γίνει μια αλλαγή, μια εξέλιξη στην κίνηση της μελωδίας. Δηλαδή δανειζόμαστε νότες και ακόρντα από άλλη τονικότητα  ή και αλλάζουμε τελείως τμήμα του τραγουδιού για να δώσουμε χρώμα , να αλλάξουμε τη διάθεση και να κινήσουμε το ενδιαφέρον των ακροατών.
Με το Πέρασμα όμως σε νέα τονικότητα δεν επηρεάζεται μέρος του τραγουδιού της αρχικής τονικότητας. Πχ ένα τραγούδι που κάνει Πέρασμα από C σε Eb θα έχει ένα τμήμα του σε C και ένα άλλο τμήμα του σε Eb. Η μετάβαση δηλαδή είναι προσωρινή (αφού γίνεται επιστροφή στον αρχικό τόνο). Δηλαδή μπορεί κανείς να αφήσει τον αρχικό τόνο και να πάρει εντελώς περαστικά, ή και για αρκετό διάστημα, έναν καινούριο τόνο αλλά να ξαναγυρίσει στον αρχικό . Το Πέρασμα θα το συναντήσετε και με την ορολογία: επαφή ενός ξένου τόνου.
 (https://4.bp.blogspot.com/-Z6kyZUHNoAk/Ud_e-03XprI/AAAAAAAAAwU/wI4q_rsZBjw/s1600/photo+2+modul-+tras.jpg)
 Όπως φαίνεται στο παράδειγμα της φωτογραφίας , η απλούστερη και πιο συνηθισμένη μετατροπία είναι εκείνη που συντελείται μεταξύ συγγενικών τονικοτήτων, πχ μεταξύ C, G και F μείζονος ή ελάσσονος (Ματζόρε ή Μινόρε).
Ένα παράδειγμα από το ρεπερτόριο μου:
 (https://4.bp.blogspot.com/-PxRkxf8XmKQ/Vpjfp5zwhtI/AAAAAAAAGW4/IAJ647sVhVg/s640/Greek%2B%25CE%25BC%25CE%25B5%25CF%2584%25CE%25B1%25CF%2584%25CF%2581%25CE%25BF%25CF%2580%25CE%25AF%25CE%25B1.jpg)
 (https://2.bp.blogspot.com/-s3Xi5hYnYuI/UeA7VnKjM5I/AAAAAAAAAxc/dvThGug1y5w/s1600/%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B6%CE%BF%CF%81%CE%BF-%CE%BC%CE%AF%CE%BD%CE%BF%CF%81%CE%B1.jpg)
Παραδείγματα από το YouTube:
Αλλαγή τρόπου μέσα στο κομμάτι που είναι μέρος τις σύνθεσης και όπου σε κάθε κουπλέ ανεβαίνει η τονικότητα κατά ένα ημιτόνιο .
 ‘’Ένα Μαχαίρι’’ . Τα 3 πρώτα στιχάκια σε Am το 4ο σε Bbm το 5ο σε Bm  το 6ο σε Cm και το 7ο σε C#m .
! No longer available (http://youtube.com/watch?v=A0ogdkWw9GM#)
Ομοίως το: ‘’ Όταν πηγαίναμε μαζί σχολείο’’
! No longer available (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=xeug4d8eKRM#)
Ομοίως το: Ο ανθρωπάκος (Τάνια Τσανακλίδου) Από Cm , C#m,Dm,Ebm
! No longer available (http://youtube.com/watch?v=ptZ3n0Bp2Kg#)
Βρείτε μόνοι σας τις μετατροπίες στα παρακάτω:
TICO TICO saxophone
! No longer available (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=qq-6ohqIQyg#)
Alla molto turka : ένα ωραίο μουσικό παιχνίδι που σύμφωνα με πολλούς μουσικούς που επικοινώνησα δεν είναι μετατροπία – κανόνες πέραν  της μουσικής θεωρίας καθώς πάνω στις βαθμίδες όπου κινείται εφαρμόζουν διαστήματα άλλης κλίμακας/τρόπου.
! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=MNtYYuWILNE#)
ΟΝΕΙΡΟ ΔΕΜΕΝΟ:
! No longer available (http://youtube.com/watch?v=_sn7ahDp8YY#)
ΚΟΙΜΗΣΟΥΑΓΓΕΛΟΥΔΙ ΜΟΥ:
! No longer available (http://youtube.com/watch?v=SmgkSoBdzI8#)
ΠΡΩΙ ΠΡΩΙ ΜΕΤΗ ΔΡΟΣΟΥΛΑ :
! No longer available (http://youtube.com/watch?v=jrJm1ToTxbg#)
AMORE MIO:
! No longer available (http://youtube.com/watch?v=S-CeDleDYcA#)
ΠΩΣ ΚΑΤΑΝΤΗΣΑΜΕ ΛΟΧΙΑ:
! No longer available (http://youtube.com/watch?v=bfIvXpeaWDY#)
ΠΑΡΕ ΤΑ ΧΡΥΣΑΚΛΕΙΔΙΑ :
 ! No longer available (http://youtube.com/watch?v=MKcLZBkdB1w#)
 
Ο όρος Μινορο - Μάτζορο ΔΕΝ υφίσταται στην επίσημη ορολογία
 (https://2.bp.blogspot.com/-2-e7M1sVs4g/UeL6lE7lGmI/AAAAAAAAAx0/-id-vh9CxiE/s1600/%CE%BC%CE%B9%CE%BD%CE%BF%CF%81%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B6%CE%BF%CF%81%CE%BF.jpg)

Outside playing
Κυρίως είναι μια τεχνική –δείτε εδώ (http://en.wikipedia.org/wiki/Outside_(jazz))- που χρησιμοποιείται στην jazz και δεν μπορεί να θεωρηθεί μετατροπία.
 Playing ‘outside’ is a term synonymous with jazz rock/fusion guitar players. Within traditional forms of jazz this term is replaced by ‘using chromaticism’.In blues, country, and folk forms it’s called ‘blue notes.’ In everything else it’s considered ‘the wrong notes’.
 Να και το ‘outside playing !!’’ με φυσαρμόνικα (;) , όπως το καταλαβαίνω εγώ:
 Με τη διατονική φυσαρμόνικα για να τονίσεις-να δώσεις έμφαση- στα solos και στις μελωδίες χρησιμοποιείς την τεχνική bending .Αυτή η ασυμφωνία που δημιουργείται με το να παίζεις νότες εκτός της διατονικής κλίμακας προσδίδει μια αίσθηση – bluesy sound – στο παίξιμο της φυσαρμόνικας γεγονός που εξηγεί το γιατί τα bends χρησιμοποιούνται τόσο συχνά στα στυλ blues & rock. Ακούστε εδώ ένα τέτοιο ηχητικό απόσπασμα:https://www.box.com/s/si5yugj2iwbs9schtszb (https://www.box.com/s/si5yugj2iwbs9schtszb)
 Βέβαια στα Blues, η blue νότα (http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3172), δεν θεωρείται ‘’outside’’ αν παίζουμε με Blues πεντατονικές γιατί θεωρείται πως ανήκει στην κλίμακα που παίζουμε και επιπρόσθετα αν σε οποιαδήποτε κλίμακα παίξουμε κάποιες νότες εκτός κλίμακας σε ανίσχυρα μέρη του μέτρου τότε δεν παίζουμε outside αλλά χρωματικές νότες προσεγγίσεις.

 Άλλη μια μορφή μετατροπίας:
Direct (abrupt) modulation: Άμεση (απότομη) μετατροπία: Μετατροπία η οποία δεν κάνει χρήση κοινών συγχορδιών ή κοινών φθόγγων. Όταν ένα κομμάτι αλλάζει τονικότητα απότομα χωρίς κοινές συγχορδίες δημιουργεί μια ξαφνική αλλαγή διάθεσης μέσω της ξαφνικής αλλαγής τονικότητας. Πχ από την τονικότητα C στην τονικότητα Α. Ακούστε ένα ηχητικό απόσπασμα εδώ (http://smu.edu/totw/modulate.htm): Στη μουσική της κλασικής περιόδου τέτοιες μετατροπίες γίνονται μεταξύ των φράσεων (phrase modulations). Μια πολύ καλή εξήγηση για το πώς γίνεται απότομη μετατροπία εδώ (http://idiotsguides.com/static/quickguides/musicperformingarts/composition_101_how_to_modulate_to_a_new_key.html):

 Σημείωση: Τώρα, αν θέλουμε να κοιτάξουμε το θέμα περισσότερο αναλυτικά θα πρέπει να μελετησουμε το κλασικό ρεπερτόριο και όχι το λαϊκο , σύγχρονο ,ρεμπέτικο κλπ αφού οι κλασικοί συνθέτες είναι εκείνοι που εκμεταλλεύτηκαν σε πολύ μεγάλο βαθμό αυτές τις τεχνικές.
Εγω όμως δεν εχω τις γνωσεις για τέτοια αναλυση.
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: elrich στις 20/06/13, 20:02
Ρε συ Στέφανε, που γυρίζει σε ματζόρε το όνειρο δεμένο στο μουράγιο? Μήπως λες για άλλο τραγούδι? Από όσο ξέρω στην ίδια κλίμακα πάει όλο (Dm ή F).
Βρε λες να το παίζω τόσα χρόνια λάθος?

edit: Έχεις και άλλα περίεργα στο άρθρο σου.
Αφού δεν κατέχεις 100% το αντικείμενο (ούτε καν 10%), για ποιό λόγο κάθεσαι και τα γράφεις όλα αυτά? Το πιο σωστό από μέρους σου θα ήταν να ανοίξεις ένα Thread και να ΡΩΤΑΣ: σήμερα έμαθα αυτό παιδιά, είναι σωστό?
Κι εγώ ξέρω να αλλάζω ρεζέρβα και λάδια στο αυτοκίνητο αλλά αυτό δεν μεκάνει μηχανικό αυτοκινήτων. Πόσο μάλλον εκπαιδευτή μηχανικών.
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: STEFANOS604 στις 20/06/13, 20:37

Dm                                                                                       A
Όνειρο δεμένο στο μουράγιο, πόρτα μου κλεισμένη στο νοτιά
A                                                                                           Dm    C
Έκανα τον πόνο μου κουράγιο, στην αγάπη μου έβαλα φωτιά
 
  F                                   C    Gm    C                           F
Μαύρος, βαρύς, ο ουρανός απόψε που ’ρθες να με βρεις
 Bb         GmC            F
Είναι μεγάλος ο καημός
 Bb           Gm                 C                     F    A
να τον αντέ-, να τον αντέξεις δεν μπορείς


Το ρεφραίν  (Μαύρος βαρύς ……είναι σε F ματζόρε ( τα 3 βασικά ακόρντα του : F – C – Bb)
Κι εγώ το παίζω χρόνια με 2 διατονικές φυσαρμόνικες  (1 φυσαρμόνικα τονικότητας Dm και μια F τονικότητας ).


Ευχαριστώ για το σχόλιο

Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: elrich στις 20/06/13, 21:04
Πολύ σωστά τα έγραψες τώρα τα ακκόρντα. Γιατί στο παράδειγμά σου λες ότι είναι Dm - D τότε?
Η νότα F# που υπάρχει?
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: STEFANOS604 στις 20/06/13, 21:09
Θα ήθελα να επισημάνω, ίσως εκεί οφείλεται το λάθος που κάνεις , ότι οι κλίμακες F ματζόρε και Dm μινόρε είναι κλίμακες σχετικές.


Στον κύκλο των 5ων φαίνονται οι σχετικές κλίμακες:

Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: STEFANOS604 στις 20/06/13, 21:14
Έχεις δίκιο είναι τυπογραφικό λάθος. Το τραγούδι ανήκει στη 2η περίπτωση που αναφέρω και μάλιστα το παρουσιάζω με το παρόμοιο ''Γυρίζω τις πλάτες μου στο μέλλον''
Ευχαριστώ θα το διορθώσω άμεσα

Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: adr1anos στις 20/06/13, 21:20
Οι Άγγλοι έχουν ένα πολύ ωραίο ρητό:
"If you can't convince them, confuse them"..  :roll
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: elrich στις 20/06/13, 21:28
Θα ήθελα να επισημάνω, ίσως εκεί οφείλεται το λάθος που κάνεις , ότι οι κλίμακες F ματζόρε και Dm μινόρε είναι κλίμακες σχετικές.

Δεν είναι ούτε σχετικές ούτε άσχετες Στέφανε, η ίδια κλίμακα είναι, ίδιο οπλισμό έχουν.

edit: Σωστός ο Στέφανος, το παίρνω πίσω  0:)
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: STEFANOS604 στις 20/06/13, 21:38
Ευχαριστώ elrich.
Το διόρθωσα (αφού υπήρχε χρόνος για τροποποίηση) αναφέροντας κάτω από τη φωτογραφία το σχόλιο σου (για να μη φαίνεται ξεκρέμαστο).

Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: STEFANOS604 στις 20/06/13, 21:41
Οι Άγγλοι έχουν ένα πολύ ωραίο ρητό:
"If you can't convince them, confuse them"..  :roll
Σ' ένα 20 σέλιδο κείμενο με φωτογραφίες ένα δύο λάθη και μάλιστα τυπογραφικά δεν συγχωρούνται;
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: adr1anos στις 20/06/13, 21:43
Οι Άγγλοι έχουν ένα πολύ ωραίο ρητό:
"If you can't convince them, confuse them"..  :roll
Σ' ένα 20 σέλιδο κείμενο με φωτογραφίες ένα δύο λάθη και μάλιστα τυπογραφικά δεν συγχωρούνται;
Σαφώς συγχωρούνται.. είμαι απλά προκατειλημένος από την πρότερη σου τακτική να απαντάς σε κάθε ερώτημα με πολλαπλάσιο υλικό που τελικά δεν είναι δυνατόν να παρακολουθηθεί.
Χαίρομαι όμως που δεν επαναλήφθηκε εδώ.
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: Anastasia.M.Ribas στις 20/06/13, 23:19
Εγώ που είμαι άσχετη και θέλω να μάθω να τα διαβάζω τα άρθρα ή να μην τα διαβάζω?!
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: Lo.Lee.Ta στις 20/06/13, 23:26
Πάντα η γυναίκα κάνει τη διαβολική ερώτηση. Το μήλο της Εύας. Με σένα τα είπαμε στο τσατ Αναστασία, μη τα ξαναλέμε εδώ! Μάζευε και ας είναι και ρώγες Αναστασία και οι άλλοι που βρίσκουνε τα λάθη, τα διαβάζουνε, γι αυτό τα βρίσκουνε.
Συμπληρωματικό μεγάλο δίδαγμα, όταν διαβάζεις κάτι και μπορείς να βρίσκεις τα λάθη μέσα σε αυτό τότε έχεις μάθει.
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: STEFANOS604 στις 21/06/13, 08:32
.....μεγάλο δίδαγμα, όταν διαβάζεις κάτι και μπορείς να βρίσκεις τα λάθη μέσα σε αυτό τότε έχεις μάθει.
Απο τα καλυτερα αποφθεγματα που διαβασα τελευταια
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: STEFANOS604 στις 09/07/13, 11:26
Σας παρουσιάζω παραδείγματα , από το YouTube, ελληνικού αλλά και ξένου ρεπερτορίου σύγχρονης μουσικής  για να εμπεδώσουμε  τις όποιες  γνώσεις  αποκτήσαμε από το άρθρο αλλά το σπουδαιότερο να είμαστε σε θέση  να αναγνωρίζουμε σ’ ένα κομμάτι σύγχρονης μουσικής (και μάλιστα ελληνικής) αν υπάρχει μετατροπία και πως το κομμάτι αυτό να το τρανσπορτάρουμε συμπαρασέρνοντας και τις μετατροπίες του (άσχετα αν λέγονται διατονικές , χρωματικές ή εναρμόνιες – απλά θα τις λέμε μετατροπίες) και φυσικά δεν μπλέκω πλέον σ’ αυτά τα παραδείγματα τον Καλομοίρη που ανέφερα στην αρχή του άρθρου και που πιθανόν να μην αναφέρεται καν σ’ αυτή τη μουσική αλλά να αναφέρεται  μόνο σε μετατροπίες  κλασικής (οργανικής) μουσικής. (όποιος μπορεί να μας δώσει παραδείγματα με μετατροπίες κλασσικής μουσικής θα ήταν διευκόλυνση)
Αλλαγή τρόπου μέσα στο κομμάτι που είναι μέρος τις σύνθεσης και όπου σε κάθε κουπλέ ανεβαίνει η τονικότητα κατά ένα ημιτόνιο .  ‘
’Ένα Μαχαίρι’’. Τα 3 πρώτα στιχάκια σε Am το 4ο  σε Bbm το 5ο σε Bm  το 6ο σε Cm και το 7ο σε C#m . http://youtube.com/watch?v=A0ogdkWw9GM (http://youtube.com/watch?v=A0ogdkWw9GM)
  Ομοίως το: ‘’ Όταν πηγαίναμε μαζί σχολείο’’http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=xeug4d8eKRM (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=xeug4d8eKRM)

Στο παρακάτω όμως κομμάτι : ‘’Γυριζω τις πλατες μου στο μελλον‘’  Αυτό δεν μπορεί να θεωρηθεί μετατροπία καθώς δεν αλλάζει ο οπλισμός (ξεκινά με Am γίνεται μετατροπία σε C  και επιστροφή Am) : Βρείτε μόνοι σας τις μετατροπίες στα παρακάτω:
 
TICO TICO saxophone
 !
No longer available (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=qq-6ohqIQyg#)

! No longer available (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=qq-6ohqIQyg#) : ένα ωραίο μουσικό παιχνίδι που σύμφωνα με πολλούς μουσικούς που επικοινώνησα δεν είναι μετατροπία – κανόνες πέραν  της μουσικής θεωρίας. Πχ γνώμη ενός μουσικοσυνθέτη: << Έχω να πω ότι δεν είναι ούτε μετατροπία, ούτε μεταφορά. Απλά, είναι αλλαγή τρόπου, αλλαγή χρωματισμού των 4χ ή ενός ή περισσοτέρων φθόγγων της κλίμακας. Η καλύτερη φράση πιστεύω θα ήταν "Διασκευή σε κλίμακα τάδε’’ >>
http://www.youtube.com/watch?v=MNtYYuWILNE
ΟΝΕΙΡΟ ΔΕΜΕΝΟ:
!
No longer available (http://youtube.com/watch?v=_sn7ahDp8YY#)! No longer available (http://youtube.com/watch?v=_sn7ahDp8YY#)
ΚΟΙΜΗΣΟΥΑΓΓΕΛΟΥΔΙ ΜΟΥ:
! No longer available (http://youtube.com/watch?v=SmgkSoBdzI8#)

! No longer available (http://youtube.com/watch?v=SmgkSoBdzI8#)
ΠΡΩΙ ΠΡΩΙ ΜΕΤΗ ΔΡΟΣΟΥΛΑ :
!
No longer available (http://youtube.com/watch?v=jrJm1ToTxbg#)

! No longer available (http://youtube.com/watch?v=jrJm1ToTxbg#)
AMORE MIO: 
 !
No longer available (http://youtube.com/watch?v=S-CeDleDYcA#)

! No longer available (http://youtube.com/watch?v=S-CeDleDYcA#)
ΠΩΣ ΚΑΤΑΝΤΗΣΑΜΕ ΛΟΧΙΑ:
!
No longer available (http://youtube.com/watch?v=bfIvXpeaWDY#)

! No longer available (http://youtube.com/watch?v=bfIvXpeaWDY#)
ΠΑΡΕ ΤΑ ΧΡΥΣΑΚΛΕΙΔΙΑ :
!
No longer available (http://youtube.com/watch?v=MKcLZBkdB1w#)

! No longer available (http://youtube.com/watch?v=MKcLZBkdB1w#)
Τίτλος: ’Μινορο-μάτζορα’’ ή ‘’Ματζορο-μίνορα’’ ;
Αποστολή από: STEFANOS604 στις 13/07/13, 18:03
 Τα  παρακάτω κομμάτια :
ΠΡΩΙ ΠΡΩΙ ΜΕΤΗ ΔΡΟΣΟΥΛΑ :
https://www.youtube.com/watch?v=jrJm1ToTxbg (https://www.youtube.com/watch?v=jrJm1ToTxbg)
AMORE MIO: 
https://www.youtube.com/watch?v=S-CeDleDYcA (https://www.youtube.com/watch?v=S-CeDleDYcA)
και πολλά άλλα ελληνικού κυρίως ρεπερτορίου τα γνωρίζω από μικρος να τα λένε ‘’Μινορο-μάτζορα’’  ή ‘’Ματζορο-μίνορα’’ ή  , όχι συχνά, χαρμοσυνολυπητερά.
Τελικά απ’ ότι πληροφορήθηκα δεν υφίσταται τέτοιος όρος στη μουσική ορολογία αλλά  είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται από παλιά από αυτοδίδακτους μουσικούς που φυσικά ακόμη και σήμερα χρησιμοποιείται.
 
Ρίξτε και μια ματιά εδώ κυρίως στην « Απάντηση #14  >> που δίνονται άλλα 10 παραδείγματα με ματζορο-μίνορα: http://forum.kithara.gr/index.php?topic=86779.0 (http://forum.kithara.gr/index.php?topic=86779.0) για το τι είναι μετατροπία αλλά και το τι είναι το τρανσπόρτο.
 Μετά την ανάγνωση του αναφερθέντος thread λογικά σκεπτόμενοι  μπορούμε να πούμε ότι κάθε τέτοιο ματζορομινορο (στο ελληνικό ρεπερτόριο) μπορεί να θεωρηθεί μετατροπία.
Όμως  κάθε μετατροπία (στο ελληνικό ρεπερτόριο)  δεν είναι και ματζορομινορο πχ  αυτά που ανά κουλέ ανεβαίνουν  ανά ημιτόνιο (πχ ‘’το μαχαίρι’’ , ‘’όταν πηγαίναμε μαζί σχολειό’’ ).
Άρα το ματζορομινορο μπορεί να θεωρηθεί σαν υποσύνολο της μετατροπίας.
Τίτλος: Απ: ’Μινορο-μάτζορα’’ ή ‘’Ματζορο-μίνορα’’ ;
Αποστολή από: Απόλλων στις 13/07/13, 18:42
Kατ' αρχήν το συγκεκριμένο θέμα δεν έχει μεγάλη σχέση με την κατηγορία στην οποία βρίσκεται (Εκμάθηση - Πρώτα βήματα). Θα πρέπει να μεταφερθεί σε άλλον, πιο κατάλληλο πίνακα.

Δεύτερον, το γεγονός ότι μόλις τώρα πληροφορήθηκες ότι αυτοί οι όροι δεν υφίστανται (και δεν θα μπορούσαν να υφίστανται) στην επίσημη μουσική ορολογία, ίσως θα πρέπει γίνει το έναυσμα για να να αναρωτηθείς γενικότερα για το επίπεδο των γνώσεών σου και την ικανότητά σου να γράφεις "άρθρα" πάνω σε θέματα μουσικής ορολογίας.

Τρίτον, και όχι απαραίτητα άμεσα συνδεδεμενο με τα παραπάνω, νομίζω ότι εκφράζω την άποψη πολλών μελών όταν λέω ότι αυτή η ιστορία με την μετατροπία έχει τραβήξει πολύ μακριά, και έχει συμβάλει σε αντιδικίες και διαξιφισμούς που κανείς δεν θα ήθελε να δει να επαναλαμβάνονται. Θα σε παρακαλούσα λοιπόν να μην συνεχίσεις.
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: STEFANOS604 στις 13/07/13, 20:12
Εγώ τώρα το πληροφορήθηκα και θέλησα να το μεταδώσω. Μήπως όμως ξέρει κάποιος ποιο είναι το όνομα που θα πρέπει να δοθεί αντί ‘’ματζορο-μίνορο’’?
Σταματώ εδώ χωρίς να με πληγώνει το πικρόχολο έστω κι αν ένας έμαθε αυτό που εγώ τόσα χρόνια δεν ήξερα (καλόν θα ήταν να το ξέρουν οι νέοι).
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: hot_sauce (φλουτσ) στις 13/07/13, 21:31
Στέφανε...δεν έχω καμία διάθεση να σε "πληγώσω" αλλά όπου κι αν πας να γράψεις γίνονται τα ίδια...δε σε προβληματίζει?

και κάθε φορά αποχωρείς με πομπώδη τρόπο απ'το ένα φόρουμ...πας σε άλλο....και τούμπαλιν!

όλοι οι γνώστες της θεωρίας σου λένε να κάτσεις να μελετήσεις και να αφήσεις τα άρθρα....

κατανοητή και σεβαστή η πρόθεσή σου να βοηθήσεις αλλά όταν ακόμα και δάσκαλοι σε συμβουλεύουν πως αυτό που κάνεις είναι λάθος και μπορεί, πέρα απ'το να οδηγήσει αδιέξοδα, να δημιουργήσει και προβλήματα σε κάποιον (τεχνικά, οικονομικά κτλ) συνεχίζεις....ε, αναπόφευκτα θα προκληθεί "σύγκρουση"!

επαναλαμβάνω...κατανοητή και σεβαστή η πρόθεσή σου αλλά....!
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: STEFANOS604 στις 14/07/13, 09:17
 Δεν με πληγώνετε αρκεί να πάρω απάντηση….
Το ερώτημα ήταν απλό.
<< Εγώ σας έδωσα , μετά από δεκάδες εργατώρες   μελέτη θεωρίας της αρμονίας ,  2 φωτογραφίες και 11 παραδείγματα από το YouTube που περιέχουν όλα τα είδη της ‘’Προσωρινής Μετατροπίας’’  ( αλλαγή τόνου ανα κουπλέ, αλλαγή σε διαφορετικό τρόπο με διαφορετικό και με ίδιο οπλισμό και ένα παράδειγμα σαν επαφή ξένου τόνου). Όλα αυτά είναι ‘’Ματζορο-Μίνορα’’ (έτσι τον ξέρω τον όρο από 10 χρονών παιδάκι) εκτός από τα ανα κουπλέ. Τόσο εύκολα αλλά και κατανοητά ακόμη κι απ’ τον πιο αδαή. >>
Ζήτησα λοιπόν ένα παράδειγμα (από ελληνικό ή τουλάχιστον Eurovision στυλ ρεπερτόριο) που να δείχνει το 2ο είδος της μετατροπίας – την ‘’Πραγματική Μετατροπία’’. Αυτό και τίποτ’ άλλο.
Μου εδόθη παράδειγμα από sonata και κείμενο για μένα μη κατανοητό. Επανήλθα ζητώντας ελληνικού ρεπερτορίου παράδειγμα. Τότε συνέβησαν ….αυτά που αναφέρεις και ειρωνικά ότι τα ονομάζω ‘’ματζορο-μίνορα’’ ενώ δεν υπάρχει τέτοιος όρος στη μουσική ορολογία. Γι αυτό είπα να ενημερώσω εδώ τα νέα μέλη του kithara.gr για την μη ύπαρξη τέτοιου όρου.
Το ερώτημα λοιπόν τίθεται πάλι κι εδώ:
 Σταματώ εδώ , αν δεν υπάρχει απάντηση.
Ευχαριστώ για το σχόλιο
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: Αυτάρεσκο Καθίκι Isnogood στις 14/07/13, 11:02
Βρε βρε καλησπέρα....

Συγχωρέστε με, αλλά επειδή ΔΕΝ είναι δυνατή η ανάγνωση των πάνω, και προσπωπικά το βρίσκω λίγο άσκοπο να διαβάσω 5 σελίδες για τη φυσαρμόνικά τη στιγμή που μιλάμε για αρμονία: Προσδιορίστε μου παρακαλώ τη Πραγματική Μετατροπία.

Οσον αφορά το μινορομάτζορο (όχι ματζορομίνορο όπως διατυπώνετε), αναφέρεστε στην αντίστοιχει μετατροπία, σε κάποια κλίμακα, ή στη συγχορδία?
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: STEFANOS604 στις 14/07/13, 12:47
Βρε βρε καλησπέρα....

Συγχωρέστε με, αλλά επειδή ΔΕΝ είναι δυνατή η ανάγνωση των πάνω, και προσπωπικά το βρίσκω λίγο άσκοπο να διαβάσω 5 σελίδες για τη φυσαρμόνικά τη στιγμή που μιλάμε για αρμονία: Προσδιορίστε μου παρακαλώ τη Πραγματική Μετατροπία.

Οσον αφορά το μινορομάτζορο (όχι ματζορομίνορο όπως διατυπώνετε), αναφέρεστε στην αντίστοιχει μετατροπία, σε κάποια κλίμακα, ή στη συγχορδία?

 
‘’Πραγματική Μετατροπία’’ όπως την ορίζει ο Καλομοίρης.
 (http://i1290.photobucket.com/albums/b539/stefanos604/Modulation%20vs%20Transopsition/Photo1Kalomoiri1933_zps4a52c66d.jpg)
Με τη ‘’Προσωρινή Μετατροπία’’ όμως – όπως είναι τα  8 παραδείγματα ( από κλίμακα Dm σε κλίμακα D και επιστροφή στην αρχική Dm ή από κλίμακα Dm στη σχετική της F και επιστροφή στην αρχική Dm) από το Youtube  που αναφέρω και είναι μινορομάτζορα (εκτός από τα: ‘’Ένα Μαχαίρι’’ & ‘’ Όταν πηγαίναμε μαζί σχολείο’’)  σε νέα τονικότητα δεν επηρεάζεται μέρος του τραγουδιού της αρχικής τονικότητας. Πχ ένα τραγούδι που κάνει Πέρασμα από C σε Eb θα έχει ένα τμήμα του σε C και ένα άλλο τμήμα του σε Eb. Η μετάβαση δηλαδή είναι προσωρινή (αφού γίνεται επιστροφή στον αρχικό τόνο). Δηλαδή μπορεί κανείς να αφήσει τον αρχικό τόνο και να πάρει εντελώς περαστικά, ή και για αρκετό διάστημα, έναν καινούριο τόνο αλλά να ξαναγυρίσει στον αρχικό . Δηλαδή δανειζόμαστε νότες και ακόρντα από άλλη τονικότητα  ή και αλλάζουμε τελείως τμήμα του τραγουδιού για να δώσουμε χρώμα , να αλλάξουμε τη διάθεση και να κινήσουμε το ενδιαφέρον των ακροατών.
 Τα παραδείγματα δεν αφορούν φυσαρμόνικα αλλά όλα τα όργανα και φαίνονται στην 1η φωτογραφία αυτού του thread
Ευχαριστώ για το σχόλιο
 
 
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: hot_sauce (φλουτσ) στις 14/07/13, 14:07
η συζήτηση για τη γραμματοσειρά διαχωρίστηκε εδώ (http://forum.kithara.gr/index.php?topic=86873.0)
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: Fourier στις 14/07/13, 16:14
Οι όροι "(πραγματική) μετατροπία" και "προσωρινή μετατροπία" είναι λίγο ασαφής και για αυτό το λόγο δύο διαφορετικοί μουσικοί μπορεί στο ίδιο απόσπασμα να αντιληφθούν διαφορετικού τύπου μετατροπίες. Αυτό δεν σημαίνει ότι κάποιος από αυτούς είναι λάθος, εφόσον δεν υπάρχει "σωστή" ερμηνεία της μουσικής (είναι τέχνη και όχι επιστήμη).

Για την κουβέντα, θα σου πω την δική μου άποψη για τους δύο παραπάνω όρους. Καταρχήν, η ανάγκη διάκρισης πραγματικής και τονικής μετατροπίας προήλθε από την ανάλυση της κλασσικής μουσικής. Σωστά έκανε όποιος σου υπέδειξε την σονάτα, γιατί σε αυτήν την κατηγορία σύνθεσης ο ρόλος της τονικότητας αναδείχθηκε όσο ποτέ μέχρι τότε. Στην κλασσική μουσική λοιπόν, η τονικότητα δεν αφορά απλά και μόνο την χρήση των φθόγγων μιας κλίμακας (ισοδύναμα, ενός οπλισμού) αλλά απαιτεί και τον σαφή τονισμό της τονικής νότας/συγχορδίας. Αυτό επιτυγχάνεται με τις δύο τελευταίας συγχορδίες της μουσικής φράσης να είναι πάντα οι V-I. Όταν ακούσει ο ακροατής αυτή την ακολουθία αποτυπώνεται στο μυαλό με απόλυτη βεβαιότητα η τονικότητα της φράσης.

Πραγματική μετατροπία έχουμε όταν η αρχική τονικότητα του κομματιού, επιβεβαιωμένη από την παρουσία μίας ή περισσότερων διαδοχών V->I, αλλάζει, και, επιπλέον, η αλλαγή αυτή επιβεβαιώνεται με την διαδοχή V->I της νέας τονικότητας. Ένα κομμάτι μπορεί να έχει οσοδήποτε μεγάλο αριθμό μετατροπιών, ανεξαρτήτως αν το αρχικό και τελικό κλειδί του κομματιού είναι το ίδιο (όπως και συμβαίνει στην κλασσική περίοδο). Αν συμβαίνει το τελευταίο, λέμε οτι το κομμάτι είναι γραμμένο σε αυτό το κλειδί χωρίς να αποκλείουμε την ύπαρξη (πραγματικών) μετατροπιών εντός αυτού. Για παράδειγμα, η γνωστή moonlight sonata σε C# minor, αρχίζει και τελειώνει σε αυτό το κλειδί, αλλά εντός του κομματιού υπάρχουν πολλές άλλες τονικότητες, επιβεβαιωμένες από τις αντίστοιχες V->I ακολουθίες.

Περαστική μετατροπία έχουμε όταν οι νότες που χρησιμοποιούνται είναι διαφορετικές από αυτές που ακούγαμε προηγουμένως χωρίς όμως επιβεβαίωση της τονικότητας με V->I. Έτσι, π.χ., μία φράση μπορέι να ξεκινά στο κλειδί του C, προτού επιβεβαιωθέι να περνά στις νότες του G χωρίς όμως επιβεβαίωση ούτε εκεί, και να επιστρέφει στο C καταλήγωντας σε επιβεβαιωση V->I (στο κλειδί του C). Η φράση λέμε ότι είναι ολόκληρη στο κλειδί του C, με προσωρινή μετατροπία στο κλειδί του G.

Η εφαρμογή των παραπάνω στην mainstream μουσική είναι κάπως ασαφής γιατί ο ρόλος της τονικότητας είναι υποβαθμισμένος και, κυρίως, δεν υπάρχει η ανάγκη επιβεβαίωσης της τονικότητας με V->I (ακριβώς για να μην θυμίζει κλασσική!). Η τονικότητα επιβεβαιώνεται απλά με την μεγάλη σε διάρκεια παραμονή σε αυτήν, ώστε το αυτί ασυναίσθητα να την αντιληφθεί ως επικρατούσα. Με αυτή την έννοια, περαστική μετατροπία θα έχουμε όταν οι νότες της διαφορετικής τονικότητας εμφανίζονται για πολύ μικρό διάστημα. Αυτή η τεχνική όμως δεν χρησιμοποιείται πολύ συχά γιατί είναι "μουσικά πολύπλοκη" για τον ακροατή που περιμένει να ακούσει κάτι απλό και εύκολα αντιληπτό. 8)
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: STEFANOS604 στις 14/07/13, 18:18
.....Για την κουβέντα, θα σου πω την δική μου άποψη για τους δύο παραπάνω όρους. Καταρχήν, η ανάγκη διάκρισης πραγματικής και τονικής μετατροπίας προήλθε από την ανάλυση της κλασσικής μουσικής. Σωστά έκανε όποιος σου υπέδειξε την σονάτα, γιατί σε αυτήν την κατηγορία σύνθεσης ο ρόλος της τονικότητας αναδείχθηκε όσο ποτέ μέχρι τότε.
......Πραγματική μετατροπία έχουμε όταν η αρχική τονικότητα του κομματιού, επιβεβαιωμένη από την παρουσία μίας ή περισσότερων διαδοχών V->I, αλλάζει, και, επιπλέον, η αλλαγή αυτή επιβεβαιώνεται με την διαδοχή V->I της νέας τονικότητας. ......


Άρα καταλαβαίνω ότι λες ‘’Πραγματική Μετατροπία’’ θα έχουμε όταν σ’ ένα κομμάτι στην παρτιτούρα έχουμε ένα τμήμα του σε άλλη τονικότητα ( ή στα αυτιά μας επιβεβαιώνεται η νέα τονικότητα )με πτώση δηλαδή με κίνηση προσαγωγέα στην τονική.
Πράγματι τέτοια παραδείγματα από την κλασσική μουσική υπάρχουν άφθονα. Απλά εγώ
ζήτησα αν υπάρχει κάποιο παράδειγμα με ελληνική σύγχρονη (ή έστω στυλ Eurovision) μουσική (ηχητικό ή video με κάποια εξήγηση – όπως έκανα εγώ στο Espana Cani στο ξεκίνημα του thread )  για να ακούσει ο ακροατής πως ξεκινά και τελειώνει η πραγματική μετατροπία.Τόσο απλά και ήρεμα. Αν δεν υπάρχει σταματάμε εδώ, δεν χάλασε ο κόσμος!

Σημείωση:Βέβαια έχω επισκεφτεί και στο παρελθόν πολλές φορές  και αν θυμάσαι σ’ ευχαρίστησα προσωπικά με ΠΜ για τα γραφόμενα σου εδώ ειδικά στις απαντήσεις #59 και #60 που αξίζει να διαβάσουν οι επισκέπτες όλο το άρθρο σου ‘’ Μικρά Μυστικά Μεγάλων Μουσικών  ‘’ που έχει πλήρη ανάλυση και για τη μετατροπία και θα πάρουν πολλά χρήσιμα στοιχεία.
http://forum.kithara.gr/index.php?topic=81075.msg682209#msg682209 (http://forum.kithara.gr/index.php?topic=81075.msg682209#msg682209)
Σ' ευχαριστώ για το μεστό σχόλιο σου
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: STEFANOS604 στις 14/07/13, 19:56
Βρε βρε καλησπέρα....

Συγχωρέστε με, αλλά επειδή ΔΕΝ είναι δυνατή η ανάγνωση των πάνω, και προσπωπικά το βρίσκω λίγο άσκοπο να διαβάσω 5 σελίδες για τη φυσαρμόνικά τη στιγμή που μιλάμε για αρμονία: Προσδιορίστε μου παρακαλώ τη Πραγματική Μετατροπία.

Οσον αφορά το μινορομάτζορο (όχι ματζορομίνορο όπως διατυπώνετε), αναφέρεστε στην αντίστοιχει μετατροπία, σε κάποια κλίμακα, ή στη συγχορδία?

Δίνω ένα παράδειγμα. Ο τραγουδιστή σ' αυτά δίνει μια πιο χαρμόσυνη αντί λυπητερή χροιά:
(http://i1290.photobucket.com/albums/b539/stefanos604/Modulation%20vs%20Transopsition/muiotanuomicronrhoomicronmualphatauzetaomicronrhoomicron_zps8dcb59f0.jpg)
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: Αυτάρεσκο Καθίκι Isnogood στις 15/07/13, 10:43
Δεν σας ζήτησα όμως παράδειγμα..... Μια απλή ερώτηση έκανα για να αλληλοβοηθηθούμε, αλλά δεν θέλετε....
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: vagtanplan στις 15/07/13, 10:59
Να ρωτηξω κατι ??? Κλειδωσε το θρεντ στο ΝΟΙΖ και μεταφερθηκαμε και εδω ????
Οχι τιποτις αλλο να ξερω που να διαβαζω τις συνεχειες........(αν και πανω κατω στο ιδιο κλιμα ειμαστε οοοολοι πλυν ενος) ....


Με αγωνιστικους χαιρετισμους....


Vag O TanPlan
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: STEFANOS604 στις 15/07/13, 11:28
Ναι γιατί μερικοί ασχοληθήκανε όχι με το καθ’ αυτό θέμα αλλά με το γιατί γράφω άρθρα ενώ δεν γνωρίζω το αντικείμενο. Ενώ δεν απέστειλα θέμα για να διδάξω αλλά έκανα ερώτηση για να μάθω πως λέγεται το ματζορο-μίνορο.
Και απάντησα με το ότι είμαι ερασιτέχνης μουσικός 45 έτη , μπορώ και μελετώ ακόμα παρά την ηλικία μου , μεταφέρω αυτό που έμαθα ,όπως έκανα εδώ.
Ευχαριστώ για το σχόλιο
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: STEFANOS604 στις 15/07/13, 12:40
Ένα Μινορο-μάτζορο ''Το βάλς της μοναξιάς'' του 1947 με τον Φ. Πολυμέρη που ακούγεται σε C#m - C# - C#m με μια τρομερή ''μπασαδούρα'' της κιθάρας την οποία μπορείτε να χρησιμοποιήσετε σε πολλά βαλσάκια.
Εγώ τη χρησιμοποιώ σε πολλά βαλς μινόρε.
https://www.youtube.com/watch?v=X1SBx5-clGo (https://www.youtube.com/watch?v=X1SBx5-clGo)
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: Αυτάρεσκο Καθίκι Isnogood στις 15/07/13, 13:05
Ωραία. Το μινορομάτζορο αυτό, λέγεται Μετατροπία Αμετάβλητου Τόνου.
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: vagtanplan στις 15/07/13, 13:16
Συγνωμη να διευκρινησουμε κατι...!!!   


Ειναι αλλο πραγμα το ματζορο-μινορο και αλλο το μινορο-ματζορο ....!!! Προσωπικα παντα μιλοντας εγω τα καταλαβαινω δυο διαφορετικα πραγματα ...αναποδη μετατροπια δηλαδη το ενα απο το αλλο....


Δε ξερω αν κανω λαθος ...μπερδευτικα  :-[ :-\
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: STEFANOS604 στις 15/07/13, 14:35
Ωραία. Το μινορομάτζορο αυτό, λέγεται Μετατροπία Αμετάβλητου Τόνου.
Όταν η αρχική τονικότητα είναι μινόρε (πχ Dm) και κινηθούμε (προσωρινά) σε άλλη τονικότητα αν αυτή είναι ματζόρε D τότε μεταβάλλεται ο οπλισμός και έχουμε μετατροπία στην ομώνυμη κλίμακα (πχ το τραγούδι ‘’Πρωϊ  πρωϊ με τη δροσούλα), ενώ αν η άλλη τονικότητα είναι ματζόρε F (πχ ‘’Όνειρο Δεμένο’’ τότε επειδή έχουμε τη σχετική κλίμακα και άρα δεν έχουμε αλλαγή οπλισμού τότε κατ’ άλλους δεν είναι μετατροπία-εγώ δεν το θεωρώ μετατροπία- ενώ κατ’ άλλους είναι).

Οπότε αυτό που λες - για το ''βαλς της μοναξιάς- '‘Αμετάβλητου τόνου’’ δεν ισχύει αφού ναι μεν ο τόνος (η νότα) είναι η C# η τονικότητα όμως μεταβάλλεται από C#m σε C# και επιστροφή στην τονικότητα C#m.
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: STEFANOS604 στις 15/07/13, 14:38
Συγνωμη να διευκρινησουμε κατι...!!!   


Ειναι αλλο πραγμα το ματζορο-μινορο και αλλο το μινορο-ματζορο ....!!! Προσωπικα παντα μιλοντας εγω τα καταλαβαινω δυο διαφορετικα πραγματα ...αναποδη μετατροπια δηλαδη το ενα απο το αλλο....


Δε ξερω αν κανω λαθος ...μπερδευτικα  :-[ :-\
Πιστεύω ότι η εικόνα της #25 απάντησης δίνει αυτό που λες.
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: Αυτάρεσκο Καθίκι Isnogood στις 15/07/13, 15:31
Ωραία. Το μινορομάτζορο αυτό, λέγεται Μετατροπία Αμετάβλητου Τόνου.
Όταν η αρχική τονικότητα είναι μινόρε (πχ Dm) και κινηθούμε (προσωρινά) σε άλλη τονικότητα αν αυτή είναι ματζόρε D τότε μεταβάλλεται ο οπλισμός και έχουμε μετατροπία στην ομώνυμη κλίμακα (πχ το τραγούδι ‘’Πρωϊ  πρωϊ με τη δροσούλα), ενώ αν η άλλη τονικότητα είναι ματζόρε F (πχ ‘’Όνειρο Δεμένο’’ τότε επειδή έχουμε τη σχετική κλίμακα και άρα δεν έχουμε αλλαγή οπλισμού τότε κατ’ άλλους δεν είναι μετατροπία-εγώ δεν το θεωρώ μετατροπία- ενώ κατ’ άλλους είναι).

Οπότε αυτό που λες - για το ''βαλς της μοναξιάς- '‘Αμετάβλητου τόνου’’ δεν ισχύει αφού ναι μεν ο τόνος (η νότα) είναι η C# η τονικότητα όμως μεταβάλλεται από C#m σε C# και επιστροφή στην τονικότητα C#m.

Συγνώμη κ.Στέφανε, μένει ή δε μένει ο τόνος σταθερός? Δηλαδή αν από C#m7 πάει σε C#m7/9 έχουμε μετατροπία? Ή μίλησα εγώ για αμετάβλητες τονικότητες? Αμα θέλετε να κάνετε συζήτηση, να προσέχετε τί γράφουν οι συνομιλητές σας παρακαλώ.
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: STEFANOS604 στις 15/07/13, 16:22
Κατάλαβα ότι μου μίλησες για το συγκεκριμένο βάλς.
Υπάρχουν και τέτοιες μετατροπίες στην jazz όπου κρατάς μια νότα από ένα ακόρντο και τη χρησιμοποιείς αυτή τη νότα σαν τονική του νέου ακόρντου .
Έτσι στο συγκεκριμένο σου παράδειγμα ’'αν από C#m7 πάει σε C#m7/9’’ αυτό που λες πιθανόν να είναι ένα είδος μετατροπίας στην jazz ή στην κλασσική μουσική (
Όμως μετατροπία σημαίνει υποχρεωτικάάλλαγή τόνου- βλέπε φωτο Καλομοίρη). Οπότε ο τόνος τότε είναι πράγματι κοινός και πιθανόν να λέγονται όπως τις είπες.
Καλύτερα όμως να απαντήσει ο Fourier γιατί jazz ή κλασσική μουσική γνωρίζω εγκυκλοπαιδικά μερικούς κανόνες . Όπως θα είδες αναφέρω κι άλλα είδη στην 1η φωτογραφία του thread χωρίς όμως να κάνω καμιά ανάλυση αλλά επέμενα στο δικό μας ελληνικό ρεπερτόριο. Αν έχεις χρόνο  ανέπτυξε τις μας εσύ .
Ευχαριστώ για το σχόλιο

συγνώμη αλλά το επόμενο post με μικρή γραμματοσειρά θα διαγραφεί
hot_sauce
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: Αυτάρεσκο Καθίκι Isnogood στις 15/07/13, 18:26
Καλά θα κάνετε να προσδιορίσετε το πλαίσιο της συζήτησης. Ο κ.Καλομοίρης γράφει για κλασική μουσική, και εσείς εμένετε στο δικό μας ελληνικό ρεπερτόριο. ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ. Αποφασίστε για τί πράγμα μιλάμε, και θα έρθουν οι απαντήσεις.

Δεν γίνεται να σας δίνεται παράδειγμα κλασικής μουσικής, να λέτε οτι θέλετε ελληνικά παραδείγματα, και μετά να επικαλείστε τον Καλομοίρη. Απλά.
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: STEFANOS604 στις 15/07/13, 20:18
Επικαλέσθηκα τον ορισμό της μετατροπίας.
Θα τα πούμε μετά 10ήμερο. Ίσως να μη βρω υπολογιστή στο χωριό.
Καλό καλοκαίρι
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: Αυτάρεσκο Καθίκι Isnogood στις 15/07/13, 22:20
Καλά να περάσετε.

Αυτό που παρατηρώ είναι ένα αέναο πινγκ-πονγκ. Σας απαντάνε για κλασική μουσική, μιλάτε για παραδοσιακή. Σας μιλάνε για παραδοσιακή μουσική, επικαλείσθε όρους κλασικής.

Δεν έχει ιδιαίτερη σημασία πως βαφτίζετε εσείς αυτό που κάνετε. Σημασία έχει οτι εσείς ο ίδιος μπλοκάρετε οποιαδήποτε πιθανότητα να προχωρήσει η κουβέντα.
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: STEFANOS604 στις 24/07/13, 12:10
Καλά να περάσετε.

Αυτό που παρατηρώ είναι ένα αέναο πινγκ-πονγκ. Σας απαντάνε για κλασική μουσική, μιλάτε για παραδοσιακή. Σας μιλάνε για παραδοσιακή μουσική, επικαλείσθε όρους κλασικής.

Δεν έχει ιδιαίτερη σημασία πως βαφτίζετε εσείς αυτό που κάνετε. Σημασία έχει οτι εσείς ο ίδιος μπλοκάρετε οποιαδήποτε πιθανότητα να προχωρήσει η κουβέντα.
Ωραία. Το μινορομάτζορο αυτό, λέγεται Μετατροπία Αμετάβλητου Τόνου.

Μετατροπία , όπως φαίνεται και από τις 3 πηγές που αναφέρω στην αρχική συνημμένη φωτογραφία,  είναι η αρμονική συμπεριφορά μιας σύνθεσης, αν το αρμονικό περιβάλλον δεν είναι αυτό της αρχικής τονικότητας αλλά κάποιο άλλο.

Οπότε η φράση σου ‘’Μετατροπία Αμετάβλητου Τόνου’’ δεν ισχύει τουλάχιστον σύμφωνα με τις 3 αυτές πηγές.

Τώρα επειδή η μουσική είναι άπειρη και ειδικά σήμερα έχουμε εφαρμογές που ‘παραβιάζουν’ τους κανόνες δεν αποκλείω να υφίσταται ‘’τέτοια ονομασία μετατροπίας’’ σε μουσική πχ στυλ jazz.
 Όμως προσωπικά δεν έχω συναντήσει τέτοιον όρο ούτε κάποιον αντίστοιχο στην αγγλική γλώσσα. Αν έχεις εσύ τέτοιες πληροφορίες , όπως είπα και σε προηγούμενο post , να μας τις εκθέσεις λεπτομερώς.
Αλλιώς δεν νομίζω ότι έχουμε να προσφέρουμε κάτι παραπάνω, εγώ τουλάχιστον,  στους επισκέπτες.

Ο σκοπός του άρθρου ήταν να δώσει αυτά τα 15 παραδείγματα μετατροπίας ελληνικού και γιουροβιζιονικού στυλ μουσικής (και όχι κλασσικής ή Jazz) , να δείξω πως όταν μια τέτοια μελωδία την τρανσπορτάρουμε τότε συμπαρασέρνονται και οι μετατροπίες που περιέχει αλλά το σπουδαιότερο να περιγράψω τα όργανα μεταφοράς και σε τι παρτιτούρα διαβάζονται αναλύοντας περισσότερο την τρομπέτα που υπήρξα (τώρα λόγω Χ.Α.Π απέχω) παίχτης για 13 έτη.

Αν δε πρόκειται για περαιτέρω συζήτηση για μετατροπία αναφερόμενοι στην κλασσική μουσική, τότε το thread του μέλους Fourier με τον παρακάτω τίτλο έχει τέτοιες πληροφορίες και θα δώσει ,πιστεύω, όσες περισσότερες του ζητηθούν.
 ‘’ Μικρά Μυστικά Μεγάλων Μουσικών  ‘’  - έχει πλήρη ανάλυση και για τη μετατροπία και θα πάρετε πολλά χρήσιμα στοιχεία.
http://forum.kithara.gr/index.php?topic=81075.msg682209#msg682209 (http://forum.kithara.gr/index.php?topic=81075.msg682209#msg682209)

Ευχαριστώ για τα σχόλια
Τίτλος: Απ: Μετατροπία – Τονική Μεταφορά
Αποστολή από: Αυτάρεσκο Καθίκι Isnogood στις 25/07/13, 16:54
Αυτό το άρθρο, άσχετα με το σκοπό του, παρουσίασε 15(?) παραδείγματα μετατροπίας, που το μόνο πράγμα που τα διαχωρίζει σε 15 είναι το πείσμα σας, καθώς δεν υπάρχει ούτε για δείγμα μια θεωρία για κάποιο από αυτά, οπότε προσωπικά δε μπορώ να αποκλείσω οτι κάποια ανήκουν στην ίδια κατηγορία.


Οπότε η φράση σου ‘’Μετατροπία Αμετάβλητου Τόνου’’ δεν ισχύει τουλάχιστον σύμφωνα με τις 3 αυτές πηγές.
Ξαναλέω: Ο Καλομοίρης γράφει για κλασσική μουσική, και σύ μιλάς για ελληνικό και γιουροβιζιονέικο ρεπερτόριο. Τί δεν καταλαβαίνεις? Τί είναι τόσο δύσκολο σε αυτή τη πρόταση, και δεν μπορείς να καταλάβεις οτι η αναφορά σου στον Καλομοίρη δεν χρησιμεύει?
Τίτλος: Απ: Μετατροπία
Αποστολή από: STEFANOS604 στις 27/09/17, 17:50
έγινε αντικατάσταση των φωτογραφιών του photobucket και το άρθρο είναι αναγνώσιμο.
Τίτλος: Απ: Μετατροπία
Αποστολή από: Albert Valiakhmetov στις 10/03/20, 21:09
 γεια σας το όνομά μου Albert Valiakhmetov