Μουσικά όργανα και εξοπλισμός > Μουσικά όργανα και εξοπλισμός

Οδηγος επιβιωσης (και καλα) για αρχαριους 2, ενισχυτες

(1/14) > >>

Johnie Darko:
    Λοιπον, ειχα υποσχεθει   ένα μικρο αφιερωματακι στους ενισχυτες εδώ και καιρο, οποτε ειπα να το  κανω για οσους ενδιαφερονται να ριξουν μια ματια. Δεν θα αναφερθω πολύ σε  τεχνικους ορους, μιας και σκοπος μου είναι απλα να αναφερω καποια βασικα  πραγματα για τους ενισχυτες και όχι να κανω τεχνικη αναλυση ή ιστορικες  αναδρομες.

Αρχικα θα αναφερθω σε καποια γενικα πραγματα για να μπορουμε  να συνεννοηθουμε και στην συνεχεια:
Προενισχυση και  τελικη ενισχυση
Θα αναφερω στα γρηγορα ότι σε έναν ενισχυτη, η προενισχυση είναι το τμημα εκεινο  στο οποιο διαμορφωνεται ο ηχος (με τα οποια χαρακτηριστικα εχει ο κάθε  ενισχυτης) πριν το σημα αυτό παει στο τελικο σταδιο ενισχυσης οπου και  ενισχυεται επαρκως για να μπορεσει να οδηγησει τα ηχεια. Αυτό σημαινει ότι το  EQ πχ κάθε ενισχυτη ανηκει στην προενισχυση, ενώ πχ το master volume ανηκει  στην τελικη ενισχυση.

Johnie Darko:
    Τα presence,  resonance που μπορει να βρειτε σε καποιους ενισχυτες , ανηκουν στην τελικη  ενισχυση και επηρεαζουν το negative feedback του ενισχυτη. Πρακτικα (μιας και  ειπα ότι δεν θα αναφερθω πολύ σε τεχνικους ορους), το presence ρυθμιζει την παρουσια των υψηλομεσαιων και υπερυψηλων  συχνοτητων, δινοντας «παρουσια» και «αερα» στον ηχο μας, πραγμα που αναλογως  της μιξης που κανουμε με αλλα οργανα, μπορει να είναι πολύ σημαντικο, γιατι  μονο όταν ο ηχος εχει σωστη παρουσια μεσα στην γενικοτερη μιξη ακουγεται σωστα,  κανει cut (κοβει) που λεμε στη  μιξη. Η υπερβολικη βεβαια χρηση του, μπορει να κανει τον ηχο να ακουγεται πολυ  πριμαριστος, να δημιουργει μικροφωνισμους σε μεγαλες εντασεις κοκ.  Παρομοια δουλεια κανει και το resonance, αυτη την φορα ομως στις χαμηλες και πολυ χαμηλες συχνοτητες. Αυτό είναι  κατι σημαντικο επισης, ειδικα για καποιον που κουρδιζει πολύ χαμηλα, μιας και  συνηθως οι ενισχυτες και τα ηχεια κιθαρας δεν είναι φτιαγμενα για να  λειτουργουν με παρουσια τοσο χαμηλων συχνοτητων οσο είναι αυτές μιας κιθαρας  κουρδισμενης πολύ χαμηλα. Ετσι, οι κατασκευαστες για να παρακαμψουν αυτό το  θεμα, μεσω της χρησης του resonance μπορουν να δωσουν επιπλεον ενταση στις  χαμηλες συχνοτητες και πιο χαμηλες συχνοτικα  από αυτές που βγαζει ο ενισχυτης με «νορμαλ» λειτουργια του. Και εδώ, όπως και  με το presence, η χρηση του θελει μετρο, καθως υπερβολικη χρηση του, μπορει να  αποβει καταστροφικη σε μια μιξη, μιας και μπορει να μπερδεψει το συχνοτικο  περιεχομενο πολλων οργανων, πχ να αρχισει η κιθαρα να υπερκαλυπτει συχνοτικα το  μπασσο και μερος των πληκτρων και της μποτας. Υπερβολικη χρηση του λοιπον  μπορει μεν να γινει αν καποιος παιζει μονος του, αλλα σε μια μιξη με αλλα  οργανα αυτό δεν συνισταται. Εξαλλου, με υπερβολικα μπασσα, όπως θα πουμε και  πιο κατω, ο ηχος (ειδικα αν μιλαμε για παραμορφωμενο) τεινει να «λασπωνει», να  μην είναι στακατος, να «απλωνει» και ετσι   σε γρηγορα περασματα και riffs, να βαβουριαζει κοκ.

Johnie Darko:
    Treble, middle, bass / EQ section
Είναι το γνωστο μας τμημα στον ενισχυτη με τα ρυθμιστικα για  πριμα, μεσαια, μπασσα που βρισκουμε σε ολους σχεδον τους ενισχυτες (αναλογως  υλοποιησης βεβαιως βεβαιως, μιας και υπαρχουν ενισχυτες με μονο ένα  volume).  Με αυτά ρυθμιζουμε την παρουσια  των συχνοτητων αυτων στον γενικοτερο ηχο του ενισχυτη. Ο ενισχυτης (παλι  αναλογως κατασκευης) εχει έναν ηχο κανονικα, αυτόν που βγαζει όταν είναι σε  flat κατασταση, δηλαδη όταν το eq κομματι του δεν επεμβαινει στο σημα  δυναμωνοντας ή κοβοντας συχνοτητες. Συνηθως αυτό το πετυχαινουμε βαζοντας όλα  τα ρυθμιστικα eq και presence στην μεση (ή στο 0, αναλογως τον κατασκευαστη).
Από κει και περα, πειραζοντας τα πριμα, μεσαια, μπασσα,  αρχιζουμε και επεμβαινουμε στον ηχο, κοβοντας ή δυναμωνοντας συχνοτητες. Όταν  κανουμε υπερβολικη χρηση αυτων των ρυθμιστικων, μπορει να εχουμε ενδιαφεροντα  αποτελεσματα αλλα και καθολου ευχαριστα πολλες φορες  (αναλογως του ενισχυτη). Θα αναφερω και πιο  κατω επιπλεον πραγματακια, αφου πουμε για το gain/volume.
Αυτά τα ρυθμιστικα κανουν αυτό που λεει η λεξη:  Δινουν ενταση στο σημα. Αν το volume ανηκει  στο σταδιο της προενισχυσης, θα δυναμωσει εκει το σημα, αν ανηκει στο σταδιο  της τελικης ενισχυσης, θα το δυναμωσει εκει και όχι πιο πριν. Αυτό εχει σημασια  γιατι λογω κατασκευης, το σταδιο προενισχυσης αν υπεροδηγηθει (δηλαδη αν το  δυναμωσουμε πολύ) θα παραμορφωσει με τα γνωστα ηχητικα αποτελεσματα. Το ιδιο  γινεται και στο τελικο σταδιο, απλα η παραμορφωση τελικου σταδιου, παλι λογω  κατασκευης, είναι ηχητικα πολύ διαφορετικη από την παραμορφωση προενισχυσης και  αναλογως του ενισχυτη και του τροπου λειτουργιας του/κατασκευης του, αυτή η  παραμορφωση μπορει να είναι απολυτως θεμιτη (βλεπε λαμπατους ενισχυτες) ή  εντελως ανεπιθυμητη (τρανζιστορ υλοποιησεις). Θα αναφερθουμε ξανα στο θεμα  παραμορφωσης τελικου σταδιου όταν πουμε καποια πραγματα για τους λαμπατους  ενισχυτες.

Johnie Darko:
Εχοντας εξηγησει χοντρικα καποια απλα πραγματακια, μπορουμε  να προχωρησουμε τωρα στο πως αυτά τα πραγματα που αναφεραμε "συνδεονται" μεταξυ  τους.
.  Οι  συχνοτητες αυτές λοιπον, μπορει να δυναμωνουν (σε σχεση με το κανονικο σημα) ή  να χαμηλωνουν (χαμηλωνεις τα μεσαια πχ; ουσιαστικα χαμηλωνεις την ενταση  καποιων μεσαιων συχνοτητων που εχει προαποφασισει ο κατασκευαστης). Εδώ μπορει  να προκυψουν ορισμενα θεματα. Ο κάθε κατασκεαυστης μεσω του σχεδιασμου του  μπορει να κανει το eq να βρισκεται πριν ή μετα το volume της προενισχυσης. Εχει  σημασια αυτό; Μεγαλη, αν αναλογιστουμε ότι πχ με πολύ υψηλες τιμες volume το  σημα παραμορφωνει. Και εξηγουμαι: Αν εχουμε τερμα πχ το volume της προενισχυσης  και το eq section βρισκεται μετα το volume, σημαινει ότι το σημα πρωτα θα παραμορφωθει και μετα θα διαμορφωθει μεσω του eq.

Johnie Darko:
    Αυτό σημαινει ότι αν πχ από μονο του το σημα παραμορφωμενο  όπως ερχεται (με πολύ ενταση δλδ), του υπερτονισουμε ακομα πιο πολύ καποιες  συχνοτητες μεσω του eq, αυτές οι συχνοτητες θα δυναμωσουν και την ενταση τους  και την παραμορφωση τους! Κλασσικο παραδειγμα που μπορει να είναι προβλημα,  είναι το γνωστο λαθος που κανουνε οι περισσοτεροι αρχαριοι (συνηθως γιατι καπου  το διαβασαν ότι ο ταδε αγαπημενος τους κιθαριστας παιζει με τετοιες ρυθμισεις),  να βαζουν τερμα παραμορφωση και τερμα τα μπασσα (ή σχεδον τερμα).  Με βαση οσα αναφεραμε πριν, καταλαβαινετε ότι  το σημα μας θα φορτωσει με τοσο πολύ και εντονα παραμορφωμενο χαμηλο συχνοτικα  σημα (μπασσα), που τελικα ο ηχος μας θα βαβουριαζει, θα είναι θολος και  «μπουκωμενος» και πολύ πιθανο ακομα και το/τα ηχειο/ηχεια να αρχισουν να  «κλοτσανε» βγαζοντας αυτόν τον υπεροχο fart ηχο. Βεβαια το ολο φαινομενο του  fart ηχου εχει και σχεση με το τι καμπινα χρησιμοποιουμε, τι ηχεια κτλ, αλλα  γενικα καταλαβατε πιστευω τι εννοω με το παραπανω παραδειγμα. Το ιδιο μπορει να  συμβει φυσικα και με ολες τις υπολοιπες συχνοτητες, με διαφορετικο ηχητικο  αποτελεσμα βεβαια από αυτό των μπασσων. Πχ με παρα πολλα μεσαια και τερμα  παραμορφωση ο ηχος μας μπορει να είναι πολύ επιθετικος και in your face σε  ενοχλητικο σημειο, να μην απλωνει ο ηχος και να ναι μονοδιαστατος κοκ. Το  υπερβολικο κοψιμο συχνοτητων από την άλλη, μπορει και αυτό να είναι προβληματικο,  μιας και μπορει να στερησει την παρουσια του οργανου σε μια μιξη και ετσι το  οργανο να χανεται ηχητικα. Αρα, η χρηση του eq είναι απολυτως θεμιτη, αλλα  πρεπει να είναι και με τετοιον τροπο ώστε να λειτουργει σε ωφελος μας και όχι  εις βαρος μας. Μην ξεχναμε ότι eq σημαινει equalization και η «σωστη» του χρηση  είναι αυτή που υποννοει η ιδια η λεξη: να εξισσοροπει τον ηχο.Για να  επιστρεψουμε στο προηγουμενο, αν τωρα το volume είναι μετα το eq, σημαινει ότι  ο ηχος μας πρωτα θα διαμορφωθει και μετα θα δυναμωσει (ή θα παραμορφωσει,  αναλογως του boost), πραγμα που σημαινει ότι μπορει καποιες συχνοτητες ενώ σαν  παρουσια (ποσσα μπασσα εχει πχ ο ηχος μου) να μας κανουν,  σαν «υφη» (αισθηση στο χερι, η αποκριση που  παιρνεις στο χερι αν με εννοειτε) να μην μας αρεσουν (γιατι πχ δεν  παραμορφωνουν αρκετα και μου ακουγονται πολύ ξερες οι μπασσες νοτες)).  Εν παση περιπτωση, όταν φτιαχουμε τον ηχο  μας, καλο είναι να ξεκιναμε με flat ρυθμισεις και αφου βαλουμε την ενταση και  την παραμορφσωση που θελουμε, μετα να αρχιζουμε να πειραζουμε το eq. Αφου  φτιαξουμε τον ηχο που θελουμε, κανουμε fine tuning με τα volume και master  volume ώστε να εχουμε την σωστη ενταση με τον σωστο ηχο. Με το presence, όπως ειπα  και πιο πριν, δινουμε παρουσια και καθαροτητα/λαμπροτητα στον ηχο μας, ώστε να ξεχωριζει  από τα υπολοιπα οργανα και να κοβει στην γενικοτερη μιξη.
Αυτό ηταν το πρωτο μερος του μινι αφιερωματος στους ενισχυτες.  Τυποι ενισχυτων και καποιες γενικες πληροφοριες για κάθε τυπο, εχω και στο  παλαιοτερο post μου για αρχαριους. Οποτε να μην επαναλαμβανω γραπτως οσα εχω  ηδη γραψει. Οποιος θελει μπορει να παει να κοιταξει το sticky και να το  διαβασει. Στο επομενο μερος, θα αρχισουμε να λεμε καποια πραγματακια για  ρυθμισεις σε eq, καθως και εφφε, boost και drive πεταλακια και πως μπορουν να  χρησιμοποιηθουν. Θα αναφερουμε επισης εισοδους και εξοδους ενισχυτη και πως και  τι μπορουμε να συνδεσουμε πανω τους. Τεσπα, στην πρωτη ευκαιρια που θα εχω  χρονο, θα ετοιμασω και το δευτερο μερος και θα ξαναποσταρω.

Πλοήγηση

[0] Λίστα μηνυμάτων

[#] Επόμενη σελίδα

Μετάβαση στην πλήρη έκδοση
Mobile View