Το Στέκι των Κιθαρωδών

Περι μουσικής => F.A.Q. μουσικής γενικά => Αρμονία και θεωρία της μουσικής => Μήνυμα ξεκίνησε από: Xrhstos2 στις 05/09/02, 13:52

Τίτλος: Αρμονία
Αποστολή από: Xrhstos2 στις 05/09/02, 13:52
TI einai h armonia?
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: kostasbako στις 05/09/02, 23:49
Αρμονία είναι η επιστήμη που μελετά πώς μπορούν οι νότες να συνδυαστούν αρμονικά μεταξύ τους. Πίστεψέ με είναι ένας εκπληκτικός κλάδος της μουσικής που όποιος τον μελετήσει καλά έχει τρομερά εφόδια. Η αρμονία είναι η βάση της μουσικής. Τίποτα δεν είναι γραμμένο στην τύχη...!
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: ΠΑΝΜΕΓΙΣΤΟΣ - EOSFORUM - SOTRIANI - στις 07/11/02, 18:29
   ...μετα αντιστιξη, ενορχηστρωση, φυγη(φουγκα) και συνθεση! Εκει ειμαι τωρα! Πολυ διαβασμα!!!  :P :-\


sotriani
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: lidia στις 07/11/02, 21:55
Ακριβώς παιδιά...είναι επιστήμη, και ως βάση της έχει κάποιους κανόνες σύνδεσης νοτών, συγχορδιών και κλιμάκων. Ουσιαστικά, βάση αυτής λειτουργεί η μουσική, αυτό είναι το πρώτο ας πούμε βήμα σύνθεσης. Ο ίδιος, μαθαίνοντας τους κανόνες και κατέχοντας τις συγχορδίες και τις βαθμίδες γενικότερα καθώς και τις λειτουργίες τους τα χρησιμοποιείς ώστε να "γράφεις" σωστά.Εκτός από γραπτή εξάσκηση συμπεριλαμβάνει και ακουστικά, που εμένα προσωπικά μ'έχουν βοηθήσει πάρα πολύ στην προσπάθειά μου να βρίσκω τις συγχορδίες από τραγούδια, όπως φυσικά και το όλο περιεχόμενό της.Στα ωδεία είναι 3 χρόνια υποχρεωτικά μετά την θεωρία, και τα ειδικά αργότερα για κάποιον που θέλει να ασχοληθεί ή τα χρειάζεται για το δίπλωμα του οργάνου.
Αυτά τα πιο σημαντικά! Πάντως είναι κάτι πάρα πολύ ενδιαφέρον και φυσικά χρειάζεται πολλή δουλειά! :)
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: Panos1984 στις 08/11/02, 00:53
iparxei tropos na matho kapia vasika gia tin armonia xoris na pao se odio i na exo daskalo? enoo meso internet tha matho tipota? iparxoun prokathorismena modela opou kapies sigxordies pane me alles i einai toso poliploko?
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: ΠΑΝΜΕΓΙΣΤΟΣ - EOSFORUM - SOTRIANI - στις 09/11/02, 00:37
  Δυστυχως ή ευτυχως ο δασκαλος ειναι απαρετητος διοτι οπως ειπε και η προλαλουσα λιδια υπαρχουν πολλα μαθηματα μεσα στο πτυχιο της αρμονιας οπως τα σολφεζ(σπασιμο αλλα απαρετητα) τα κοραλ η αντιστιξη η διδασκαλια το πιανο η ακουστικη κ.α.!

sotriani
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: vassia στις 27/11/02, 10:18
ean parw vivlia me armonia, epeidi k egw endiaferomai na mathw kapoia pragmata, yparxei periptwsi na mathw kati? apla pragmata mono,e... den mendiaferei na parw kana ptyxio.
i xreiazete aparaitita k daskalo? ??? opws eipe k o panos, einai toso dyskolo?
egw p.x. an den einai esxeto, xerw tis notes apo tis perissoteres sygxordies apo tin kithara,tha itan toso dyskolo na mathw k kapoia alla pragmata opws i synthesi tous, afou lene oti einai toso simantiko?
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: ΠΑΝΜΕΓΙΣΤΟΣ - EOSFORUM - SOTRIANI - στις 27/11/02, 18:09
   ο δασκαλος ειναι απαραιτητος για να σε διορθωνει διοτι αν μαθεις κατι λαθος ειναι πολυ δυσκολο να το "ξεμαθεις" και ακομα πιο σημαντικο ειναι οτι ποτε δε θα καταλαβεις αν κανεις κατι λαθος αν δε σου το πει καποιος που ξερει! Γιατι για να μαθεις πρεπει να να εξασκηθεις και ο μονος τροπος για εξασκηση ειναι οι ασκησεις, αν ομως τις κανεις λαθος? Αν ηταν ετσι ολοι θα ανοιγαμε μια εγκυκλοπαιδει ιατρικης θα διαβαζαμε και μετα θα καναμε διαγνωσεις και θεραπειες! Δεν ειναι ετσι ομως!
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: Βραζίλης στις 28/11/02, 08:36
vassia, εγω πιστευω οτι μπορεις και μονη σου να διαβασεις λιγα πραγματα για την αρμονια και συνθεση. Αλλωστε ειναι θεωρια, δεν ειναι πρακτικη. Απο κει και περα, η εφαρμογη της θεωριας (και τυχον πειραματισμοι που αποκλινουν απο αυτη), ειναι θεμα φαντασιας, μουσικου γουστου και αυτιου.

Δεν θα'λεγα οτι μοιαζει με ιατρικη, οπου ολα ειναι στανταρ και τυχον λαθος ειναι μοιραιο. Νομιζω οτι μοιαζει με μια (ξενη) γλωσσα, οπου υπαρχει το λεξιλογιο, η γραμματικη και το συντακτικο, αλλα το πως θα τα χρησιμοποιησεις για να φτιαξεις μια φραση ειναι δικη σου επιλογη. Αν θες να εισαι τυπικη, ακολουθεις τους κανονες. Αλλιως, λογοπλάθεις και λογοπαίζεις.
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: ΠΑΝΜΕΓΙΣΤΟΣ - EOSFORUM - SOTRIANI - στις 29/11/02, 01:49
...Σιγουρα αλλα παρολλα αυτα υπαρχουν καποιοι κανονες που πρεπει να ακολουθουνται για να "βγει" κατι καλο και συναμα κατι σωστο! Ετσι?
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: Σπύρος στις 29/11/02, 11:33
Δεν νομίζω, πάιζοντας με τους κανόνες θα βγει κάτι σωστό και καλό.
Σπάζοντας τους κανόνες μπορεί να βγει κάτι φάλτσο αλλά μπορεί να βγει και κάτι πολύ καλο.
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: vassia στις 29/11/02, 19:43
thanks vre paidia!twra me kanate na thelw na synexisw na psaxnw gia armonia!auto pou mallon tha kanw,einai na diavasw twra kanena xrono moni mou oso ginetai, giati mendiaferei poly,k otan me to kalo perasw se kamia sxoli tha vrw k daskalo! :) ;) :) ;) :) :D
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: ΠΑΝΜΕΓΙΣΤΟΣ - EOSFORUM - SOTRIANI - στις 01/12/02, 12:23
Παράθεση
Δεν νομίζω, πάιζοντας με τους κανόνες θα βγει κάτι σωστό και καλό.
Σπάζοντας τους κανόνες μπορεί να βγει κάτι φάλτσο αλλά μπορεί να βγει και κάτι πολύ καλο.


...τοτε εγω και αλλοι πολλοι αδικα φαγαμε 15χρονια απο τη ζωη μας!

sotriani
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: Avgi στις 01/12/02, 14:42
Προσωπικα οταν  διδασκομουν θεωρια μουσικης και αρμονια τα βαριομουν τρομερα γιατι ημουν και μικρη.
Τελικα ομως ειναι καποια πραγματα που χρειαζεται να μαθεις εκτος και εαν εισαι πια ιδιοφυια στη μουσικη.Ακομη και τοτε ομως δε βαδιζεις ποτε μονος στα τυφλα ,πρεπει να διαβαζεις κατι παραπανω.
Για μενα σημασια εχει ο δασκαλος που θα σου κανει αυτα τα μαθηματα καθως επισης και ο αριθμος των μαθητων που θα ειναι στο group.
Χρειαζεται ενας δασκαλος με φαντασια και αγαπη για αυτο που κανει(εγω ειχα εναν που κοιταζε συνεχεια το ρολοι ,οποτε μαζι με αυτον κοιταζαμε και εμεις τα δικα μας).
Οι μαθητες επισης στο τμημα δεν πρεπει να υπερβαινουν τους 5-6 γιατι ολα αυτα ειναι κατι που χρειαζονται πολυ ατομικη εξασκηση.
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: ΒασίληςΔ στις 01/12/02, 15:15
Έχω την τύχη να έχω πτυχίο αρμονίας και την ατυχία να το έχω πάρει από τα Ελληνικά ωδεία.
Αν τα μαθήματα γινόταν πάνω στη βάση της αισθητικής ανάλυσης της κάθετης διάταξης της μουσικής (σε αντίθεση με την οριζόντια που απότελεί την μελωδία) θα ήταν πραγματικά χρήσιμο. Στα ωδεία συμβαίνει η ανάλυση να γίνεται πάνω στη βάση των αυστηρών κανόνων ένος και μόνου είδους μουσικής και μάλιστα μιας και μόνης χρονικής περιόδου (της κλασικής του 18ου αιώνα).
Σαν συμπέρασμα, ένα χρήσιμο σκαλοπάτι για μουσική σπουδή μα από μόνο του εντελώς άχρηστο.
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: bluewind στις 01/12/02, 16:56
Den exw didaxthei armonia, alla megalwsa se ena perivallon, opou h pleionothta twn melwn htan pianistes kai malista proxwrhmenoi thewrhtika (mexri kai synthesh...).

Mia parathrhsh loipon pou ekana empeirika einai pws sthn praksh arketoi megaloi antistiktikoi, metaksy allwn, synthetes (opws o Bach px) den akolouthousan aparegklita tous kanones pou epivalloun ta wdeia. Malista se arketes periptwseis yparxei anantistoixia metaksy tou didaskomenou kai tou istorika prosferomenou paradeigmatos. Ki h gnwsth dikaiologia twn wdeiwn: otan ki esy gineis eksisou gnwstos kai "tranos" mporeis na adiaforeis gia tous kanones...

Trexa gyreye...
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: Απόλλων στις 01/12/02, 17:43

Ki h gnwsth dikaiologia twn wdeiwn: otan ki esy gineis eksisou gnwstos kai "tranos" mporeis na adiaforeis gia tous kanones...


Θα έλεγα ότι μάλλον ισχύει το αντίθετο.  Αν αγνοήσεις τους κανόνες μπορεί να γίνεις μέγας και τρανός.  Ή τουλάχιστον να αναταράξεις σε κάποιο βαθμό τα λιμνάζοντα ύδατα του μουσικού γίγνεσθαι, τα οποία φροντίζουν να διατηρούν σε ηρεμία όσοι ακολουθούν με θρησκευτική ευλάβεια ορισμένους κανόνες.  Εν πάσει περιπτώσει, ο κόσμος ποτέ δεν άλλαξε κατ' οποιονδήποτε τρόπο εξ αιτίας αυτών που "έκατσαν στ' αυγά τους"...
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: ΠΑΝΜΕΓΙΣΤΟΣ - EOSFORUM - SOTRIANI - στις 03/12/02, 12:26

Για μενα σημασια εχει ο δασκαλος που θα σου κανει αυτα τα μαθηματα καθως επισης και ο αριθμος των μαθητων που θα ειναι στο group.
Χρειαζεται ενας δασκαλος με φαντασια και αγαπη για αυτο που κανει(εγω ειχα εναν που κοιταζε συνεχεια το ρολοι ,οποτε μαζι με αυτον κοιταζαμε και εμεις τα δικα μας).
Οι μαθητες επισης στο τμημα δεν πρεπει να υπερβαινουν τους 5-6 γιατι ολα αυτα ειναι κατι που χρειαζονται πολυ ατομικη εξασκηση.


 Eγω παντως στο ωδειο που πηγαινα, ολα τα μαθηματα εκτος απο την "ακουστικη" και τα "σολφεζ", τα εκανα μονος με τον/την δασκαλο/α μου!
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: Πέτροc στις 03/12/02, 13:11
Κάπου είχα διαβάσει (χμ.. το ίδιο μυαλό χειμώνα καλοκαίρι αρχίζει να τα φτύνει... ::)) και το μεταφέρω (αισχρά παραφρασμένο  ;D) :
Οι τρεις φάσεις της μουσικής δημιουργίας (σε σχέση με τους κανόνες) είναι οι εξής :
1. Μάθε τους κανόνες (π.χ. κλασική αρμονία, σύνθεση κ.λ.π.)  :P
2. Σπάσε (καταπάτησε) αυτούς τους κανόνες ...  ;D
3. Αναθεώρησε τη γνώμη σου για τους κανόνες ...  :-\

Τα προβλήματα που παρουσιάζονται είναι τα εξής :
1. Η σειρά των φάσεων δεν αλλάζει ...  :( :(
2. Κανείς δεν λέει πόσο διαρκεί η κάθε φάση ...  ;D ;D

Στην ουσία δε βοήθησα κανέναν αλλά καλά ...
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: vassia στις 03/12/02, 15:01
diladi opws katalava, prepei na xereis tous kanones tis armonias kai grnikotera tis mousikis, gia na mporeis kai na tous xeperaseis ki olas...diladi na tous spaseis,kai na ftiaxeis ka ti diko sou,etsi?
opws kai na xei, xreiazetai pantws, eite gia na xereis ta vasika, eite gia na ta katapatiseis!!! ;D ;D ;D
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: ΒασίληςΔ στις 03/12/02, 15:57
Έτσι ακριβώς είναι Vassia, το τελευταίο σχόλιο σου τα λέει όλα. ;)
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: ΠΑΝΜΕΓΙΣΤΟΣ - EOSFORUM - SOTRIANI - στις 04/12/02, 19:37

diladi opws katalava, prepei na xereis tous kanones tis armonias kai grnikotera tis mousikis, gia na mporeis kai na tous xeperaseis ki olas...diladi na tous spaseis,kai na ftiaxeis ka ti diko sou,etsi?
opws kai na xei, xreiazetai pantws, eite gia na xereis ta vasika, eite gia na ta katapatiseis!!! ;D ;D ;D


  Aν θες, βεβαια μπορεις να διδαχθεις "μοντερνα θεωρητικα", οπως μοντερνα αρμονια και ενορχηστρωση! Το θεμα ειναι ομως, θα τα χρησιμοποιησεις καπου ή θα σπαταλισεις το χρονο και το χρημα σου τσαμπα;

sotriani
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: vassia στις 05/12/02, 20:36
sotriani, poly kalo akougetai,e?!!!!! :) ;)den ixera oti yparxoun monterna theoritika!
nai, endiaferomai...
kai auto pou les oti mporei na spatalisei to xrono tou tzampa kapoios, den to thewrw swsto, giati ti mousiki ti mathaineis epeidi sou aresei, einai tropos zwis kai den einai xrisimi mono an katafereis k gineis enas axiologos synthetis an ennoeis auto...
telos pantwn!mporeis na m'enimerwseis me ta sxetika tis monternas armonias kai enorxistrwsis?xreiazetai na xerw kai klasiki?
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: ΠΑΝΜΕΓΙΣΤΟΣ - EOSFORUM - SOTRIANI - στις 06/12/02, 01:53
...οχι δεν εννοω αυτο,αλλα ποσους και ποσους δικηγορους, γιατρους κ.α. εχουμε δει που δεν ασκουν το επαγγελμα τους και κανουν κατι αλλο? Τελος παντων, το θεμα ειναι αλλο! Δεν χρειαζεται η γνωση καποιου αλλου Ανωτερου κλασικου Θεωρητικου διπλωματος για να μαθεις ενα μοντερνο! Καλο ειναι βεβαια να εχεις γνωσεις των πρωτων "θεωρειων" Α' και Β', αν και νομιζω οτι αν δεν τις εχεις αρχιζεις στο ωδειο ή στον δασκαλο απο την αρχη. Για περισσοτερα sotriani@hotmail.com
ΚΑΛΗ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ! Γιατι η Μουσικη ειναι ψυχαγωγια!

sotriani
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: Anemos στις 06/12/02, 14:20
Exw thn tyxh na kanw polla xronia mathima se wdeio (11 sunolika) kai thn atyxia na exw kanei diakopes sthn thewria mou logw provlhmatwn ygeias klp klp. Par' olo pou xerw kithara kai mporw na paixw otidhpote me katallhlh meleth, parathrw oti logw ths hmitelous thewrias mou antimetwpizw provlhmata. einai polu xrhsimo anamfischthta eidika an to kaneis apo mikrh hlikia. Entoutois epeidh oi ta xronia pernane kai meta apo kapoia hlikia ta wdeia einai avastaxta vareta kai xronovora. Pisteuw loipon oti kai diavasma apo monos sou einai arketa apotelesmatiko me thn ennoia oti exeis to krithrio tou enhlhka na katalaveis an kaneis kati lathos.

oso gi auto pou anefere o VasilisD exei APOLUTO dikio oti didasketai ena mono eidos mousikhs. Yparxoun PARA MA PARA polla alla eidh pou xrhsimopoioun mia teleiws diaforetikh tonikh diataxh. H vyzantinh mousikh gia paradeigma, kinezikh klp kai para polles alles.

An thelei kaneis na to xepsaxnisei to thema de ftanoun 15 xronia pou eipe o sotriani alla oute 30.

Kala na pernate
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: ΠΑΝΜΕΓΙΣΤΟΣ - EOSFORUM - SOTRIANI - στις 09/12/02, 18:37
...και αμα σκεφτεις και τα παραδοσιακα οργανα με τις τεχνικες που χρειαζονται να παιξεις, αλλα και να γραψεις μουσικη, δε σου φτανουν ουτε 2 ζωες!

sotriani
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: Γεωργία στις 13/12/02, 19:05
Συμφωνώ με τον  sotriani. Ανοίξ'τε όσα βιβλία αρμονίας κυκλοφορούν και θα καταλάβετε πόσο αναγκαίος είναι ο δάσκαλος. Αυτός ο τρόπος γραφής εφαρμοζόταν στο πολύ περιορισμένο χρονικό διάστημα της κλασικής εποχής που δεν είναι ούτε καν ένας αιώνας(1750-1830). Επειδή όμως άντεξε μετά από τόσους αιώνες διδάσκεται σήμερα στα ωδεία. Για τους ερασιτέχνες μουσικούς αξίζει να ασχοληθούν με κάτι πιο χρήσιμο, όπως π.χ. μουσική τεχνολογία και όχι αρμονία!!
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: lidia στις 13/12/02, 23:24
...θα συμφωνήσω και εγώ στο ότι ο δάσκαλος είναι σχεδόν απαραίτητος (εκτός αν είσαι ιδιοφυία!  ;D) και αυτό όχι για το ότι δε μπορείς να μάθεις μόνος σου τους κανόνες και να προσπαθήσεις να λύσεις θέματα  (και όντως μπορεί να βγει κάτι καλύτερο που να μην είναι αρμονικά σωστό :)), αλλά στο θέμα αποκλειστικά και μόνο της πείρας και της καθοδήγησης. Με τον δάσκαλο έχεις την πολυτέλεια να μην αγχώνεσαι για το αν βαδίζεις σωστά, βασίζεσαι στην εμπειρία του (ως προς τα συχνά λάθη, καλύτερες αρμονικές συνδέσεις κλπ). Εδώ προκύπτει και ένα άλλο θέμα όμως... θες να μάθεις αρμονία για μουσική παιδεία ή για να μπορείς να συνθέτεις μόνος σου; Εκεί που θέλω να καταλήξω είναι ότι για τη μουσική παιδεία υπάρχει και πρέπει να υπάρχει ένας περιορισμός και πιστή εφαρμογή των κανόνων...και εδώ είναι απαραίτητος ο δάσκαλος.. όμως η μοντέρνα μουσική είναι πολύ διαφορετικη από αυτή της εποχής στην οποία αναφέρεται η αρμονία...οπότε σ'αυτήν την περίπτωση, με μεγαλύτερες ελευθερίες μπορείς να δημιουργήσεις και καλύτερα αποτελέσματα!  8) Η γνώση όμως των βασικών στοιχείων της Αρμονίας είναι πάντα απαραίτητη...αλλά μπορεί να επιτευχθεί και μέσα από ατομική μελέτη.. :)
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: ΠΑΝΜΕΓΙΣΤΟΣ - EOSFORUM - SOTRIANI - στις 16/12/02, 21:07
   ...και κλασικη "καταπατηση" των κανονων που ομως οδηγησε σε επανασταση στο μουσικο στερεωμα αποτελει η Ροκ και η μετεξελιξη της το Μεταλ! Παραλληλες πεμπτες και "δωσε γκαζια"!  ;D 8)

sotriani
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: freemind στις 26/03/03, 12:17
Η αρμονια ειναι απαραιτητη, κατα την γνωμη μου, για καθε μουσικο...Και οχι μονο η απλη ξερη διδασκαλια της αλλα η αναλυση καποιων κομματιων, που θα δωσουν τα εφοδια στον μουσικο για διαφορα μουσικα στυλ.
Ευτυχως ειχα την τυχη να πεσω σε εναν πολυ καλο δασκαλο της αρμονιας, που ηταν εξισου πορωμενος με την καλη κλασσικη μουσικη ( υπαρχει και κακη??? ) και με την μοντερνα πειραματικη σκηνη ( ετσι ονομαζε τη μουσικη μετα το μισο του 20ου αιωνα...μια μικρη διαφωνια που ειχα μαζι του... ). Αυτο φαινοταν και στη διδακτικη δουλεια του, αφου εκτος απο τις κλασσικες ασκησεις-θεωριες, προχωρησαμε σε διαφορες αναλυσεις απο κλασσικα κομματια εως μοντερνα rock..
Εξαλλου αν δεν υπηρχαν οι εξετασεις που πρεπει να δωσουμε στο υπουργειο για να παρουμε το επισημο πτυχιο, πιστευω οτι θα ειχαμε πιο ελευθερες μορφες αρμονιας...
Και τωρα μια αληθεια...Με την αρμονια αποκτας ενα μικρο εφοδιο για να συνθεσεις και για να αντιληφθεις την μουσικη...Κατα την γνωμη μου μονο οταν τελειωσεις φουγκα και συνθεση αναπτυσεις μια πιο γενικη εικονα για το τι επιτρεπεται και τι οχι στο στυλ μουσικης που γραφεις...Μαλλον θα ελεγα στην συνθεση σου δινει το δικαιωμα να κανεις τα παντα..αρκει να ακολουθεις τα βασικα ρευματα.
αρα...η αρμονια ειναι απαραιτητη, αρκει αυτος που την διδασκεται να εχει ορεξη να αναλυσει κομματια ( αν θυμαμαι καλα στο ειδικο αρμονιας κανουν αναλυση μονο σε χορικα?? ) και αρκετη φαντασια για να την χρησιμοποιησει ως καταλληλο εργαλειο για τις προσωπικες του συνθεσεις.
Freemind
www.websamba.com/freemindmusic/freemindmusic
ΥΓ: Και ο Θοδωρακης ειναι φαν των συνεχομενων 5ων και 4ων γιατι δινει επικο χαρακτηρα στα κομματια του...λες να ειναι και αυτος heavy metall?
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: ΠΑΝΜΕΓΙΣΤΟΣ - EOSFORUM - SOTRIANI - στις 28/03/03, 01:22
    ...και η κλασικη αρμονια σε "προχωρημενο" επιπεδο σαφηβει πολυ "ελεθερο" να κανεις οτι θες! Εξαλλου ειναι θεμα "ποιανου" την αρμονια διδασκεσαι!
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: freemind στις 28/03/03, 02:30
Συμφωνω..μονο που τα ορια αυτα δεν πλησιαζουν την σημερινη ελευθερια στα κομματια που θελουν να ονομαζονται κλασσικα...Η αρμονια μπορει να καλυψει ανετα το πρωτο μισο του 20ου αιωνα, οπου οι εθνικες σχολες υφιστανται, ομως δεν μπορει να δικαιολογησει πολλα στυλ που αναπτυχθηκαν πιο μετα...και που κατα την γνωμη μου οφειλεται στην αντισταση σε αυτην την οριοθετηση που εβαζε η αρμονια..
Βεβαια δεν ζουμε σε περιοδο ιερας εξεταση, οπου οι 4ατες και τα τριμητονια στελνανε ανθρωπους στην πυρα,αλλα σε μια εποχη που τα ορια μεταξυ θορυβου και μουσικης δεν ειναι διακριτα πια..
Οποτε τι να σου κανει η εκμαθηση της κλασσικης αρμονιας, οταν σε καθε κομματι σχεδον ( σημερινο..) καταπατουνται και τα τελευταια σημαδια της μουσικης φαντασιας...
Στο εξωτερικο πλεον δεν θεωρουν απαραιτητη την αρμονια...αντιθετως θεωρουν απαραιτητα τα περιφερειακα μηχανηματα, τα οποια θα τους βοηθησουν να "χτισουν" μεσω loops και ετοιμων presets τα δικα τους μουσικα κομματια...Αυτο ισως ειναι χειροτερο και απο την πιο αυστηρη αρμονια, αφου ο συνθετης κλεινει την φαντασια του στα 1000000000000 ετοιμα δειγματα καθε εταιριας που υποσχεται "απειρες επιλογες"
Αυτο που θα πρεπει να σκεφτουμε ειναι, πως θα ηταν τα πραγματα αν ειχαμε την αντι-αρμονια ( δηλαδη αυτα τα οποια απαγορευονται απο την κλασσικη αρμονια )...αν τα διαστηματα 2ας ηταν κατι φυσιολογικο και αν οι συνεχομενες οκταβες ηταν κατι το απολυτα "απολαυστικο"...τοτε αυτους που θεωρουμε πειραματιστες θα τους θεωρουσαμε συνθετες υψηλης μουσικης, ενω τους σημερινους κλασσικους ως "...υπο-συνθετες"...το παν ειναι το θεμα του παρατηρητη...αρα...υποκειμενικοτητα...
Freemind
www.websamba.com/freemindmusic/freemindmusic
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: leftezi στις 28/03/03, 03:59
Πάντως για όποιον δε θέλει να φτάσει τόσο μακριά και θέλει λίγο από "άρωμα" αρμονίας, μια μελέτη των δρόμων και των συγχορδιών τους ακόμα κι εδώ στο Kithara.gr:
http://portal.kithara.gr/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=11
πιστεύω θα έδινε μια ιδέα για το θέμα.
Έχω δώσει σε άτομο που σπουδάζει αρμονία (είναι τώρα στα τελειώματα) να μου βάλει τις συγχορδίες σε ένα λαϊκό κομμάτι σε δύο εκδοχές, μία απλή και μία σύνθετη. Το αποτέλεσμα ήταν το κάτι άλλο (καλό θα 'λεγα) αλλά εκτός ύφους. Δηλ. αυτό που βγήκε ακούγονταν μεν ωραία αλλά δεν ήταν λαϊκό. Πολύ μπερδεμένη υπόθεση τελικά.
Απ' ότι μου είπαν πάντως μπορούν να υπάρχουν αρκετές διαφορετικές εκδοχές εναρμόνισης ενός τραγουδιού. Ακόμα και τα λόγια μπορεί να παίξουν ρόλο για την επιλογή της εναρμόνισης που θα ακολουθηθεί !!  :-\
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: freemind στις 28/03/03, 04:34
Χμ..σαν να λεμε Τσιτσανης Harmony by Nakas and Fagoto..
Freemind
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: ΠΑΝΜΕΓΙΣΤΟΣ - EOSFORUM - SOTRIANI - στις 01/04/03, 03:28
  ...συμφωνω με τον φριμαιντ, αν και υπαρχουν συγχορδιες δευτερας! (φρακταλς)! Η πιο αυστηρη θεωρια παντως ειναι η αντιστιξη και τα κοραλ! Μπλιαχ! ποτε δε τα χωνεψα!
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: freemind στις 02/04/03, 02:07
Αντιστιξη?? Chorals?? Ωχ ωχ ωχ...ευτυχως που δε ζω την εποχη του Μεσαιωνα...συνεχομενες 8αβες, διαστηματα 4ης μεταξυ των φωνων και φυσικα 5ες που ερχονται με ευθεια κινηση...Θα ειχα κρεμαστει, καει, γδαρθει, αφοριστει και τελοσπαντων θα ειχα παθει οτι παθαιναν οι μοντερνιστες...
Βεβαια δεν πιστευω να διαφωνεις πως τα chorals του Bach ειναι απο τις καλυτερες "εγκυκλοπαιδειες" της αρμονιας...Αν και η συνδεση VII6 -> I ειναι κατι που δεν συνηθιζεται στην κλασσικη αρμονια , νομιζω οτι ο Bach δικαιωνει το ονομα του!!!!
Αχ...παλιες εποχες....Να'σαι καλα Sotriani που τα θυμισες
Freemind
www.websamba.com/freemindmusic
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: ΠΑΝΜΕΓΙΣΤΟΣ - EOSFORUM - SOTRIANI - στις 02/04/03, 02:10
   Αυτη η αναστροφη φιλε ειναι "τελεια" απλα "τελεια"!!!!!!!
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: freemind στις 02/04/03, 02:21
Για τα chorals ειναι οτι πρεπει..αλλα προτιμω την VII σε Γ αναστροφη και με μορφη ντιμινουιτας...ιδιαιτερα στο τελος του κομματιου οταν θα πας να κανεις την εκκλησιαστικη πτωση ( αμην ) και αντι για IV βαζεις την VII4/3dim υστερα απο μια ξεγυρισμενη IV....δηλαδη μοιραζω το χρονο...Και γουσταρω οταν ειναι απο ελλασωνα κλιμακα να κανω πικαρντι μετα και να το τελειωσω σε μια μειζονα I για να ανορθωσω αισθηματα ( και συναισθηματα )..
Δυστυχως ο Bach δεν ειχε τοση αυτονομια,...εδω και την II την χρησιμοποιει ή σαν V/V ή σαν IV στις φρυγιες κινησεις...κριμα δηλαδη...Φαντασου τι θα εκανε αν το χρησιμοποιουσε..Α ρε καταραμενε καθολικε....
Freemind
www.websamba.com/freemindmusic
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: ΠΑΝΜΕΓΙΣΤΟΣ - EOSFORUM - SOTRIANI - στις 02/04/03, 02:42
   Ειμαι σιγουρος οτι κανεις δε καταλαβε τα παραπανω! Ακομα και εγω τα επεξεργαζομαι πριν σε διορθωσω (αν χρειαζεται!!!)
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: freemind στις 02/04/03, 02:53
Ολα ειναι και θεμα σημειογραφιας...αλλο τροπο εχουν οι ρωσοι ( που κανω ενα βιβλιο τους ) και αλλο οι Γερμανοι...Οπως επισης και διαφορετικη αντιληψη στον τροπο συνδεσης...
Πχ οι Ρωσοι αφιερωνουν ολοκληρο κεφαλαιο στο "Συνδεση Εσωτερικων Συγχορδιων" και καθονται και αναλυουν πως κινουνται στην ρωσικη μουσικη οι συγχορδιες ( ΕΛΕΟΣ>....ολοκληρη διατριβη που μαλλον μονο στην τουαλετα την διαβαζει κανεις )..
Μια απορια...πρεπει απαραιτητως να εχω κανει λαθος?? Νομιζω οτι δεν ειμαι και τοσο ασχετος...  ;D Εξαλλου αφου καποιος τελειωσει το Ειδικο και παρει το πτυχιο του, ειναι ελευθερος να αναπτυσει οποια μεθοδο του αρεσει..Παντως για τον τροπο της πτωσης που ανεφερα μπορεις να την δεις και στους Λιστ, Σοπεν, κλπ...Δηλαδη ειναι μια ολοκληρη σχολη που ακολουθει αυτη τη διαδικασια ( εξαλλου ειναι πολυ ωραια γιατι κινειται μεταξυ μειζονων και ελλασονων συγχορδιων, κανοντας τον ακροατη να ανυπομονει το τελος-λυση )
Αυτα :)
Freemind
www.websamba.com/freemindmusic
ΥΓ: Ξεχασα να αναφερω και την καθυστερηση που μπορει να βαλει καποιος στην εκκλησιαστικη με VII4/3dim, ιδιαιτερα στην τριτη της τονικης....αυτο ειναι ωραιο οταν κανεις πικαρντι...ολο ξεχναω...
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: ΠΑΝΜΕΓΙΣΤΟΣ - EOSFORUM - SOTRIANI - στις 03/04/03, 04:58
   ...δεν ειπα οτι ειναι στα σιγουρα λαθος!!!  :P ;D
Το κοιταξα και στο πιανο πραγματι σωστο φαινεται!  :P :P :P
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: freemind στις 03/04/03, 11:30
Ναιιιι βρε,...πλακα εκανα...απλα μου εχει μεινει ενα ψυχολογικο με εναν αλλο καθηγητη που καθε φορα που του πηγαινα θεμα ελεγε το ιδιο πραγμα
"Ε ρε λαθη που θα βρω τωρα..."...οπως καταλαβες μετα αλλαξα ωδειο και καθηγητη και βρηκα την υγεια μου ;D
Freemind
www.websamba.com/freemindmusic
Τίτλος: Re:Αρμονία
Αποστολή από: ikatsoun στις 28/06/03, 23:39
Να πω σε όλα τα παιδιά που ενδιαφέρονται να μάθουν αρμονία να το κάνουν ανεπιφύλακτα. Εάν το κάνουν και μετά, έχουν εξασφαλίσει σε όλη τους τη ζωή ότι θα ασχολούνται με την μουσική. Μιλάμε τώρα αν ασχοληθείς σοβαρά με την αρμονία και όχι χύμα. Με την αρμονία αρχίζεις και καταλαβαίνεις τι είναι η μουσική. Τα υπόλοιπα που ανέφερε ο sotriani είναι και αυτά σημαντικά, αφού μετά έχεις κολλήσει το "μικρόβιο". Όσο για τους κανόνες και πόσο σημαντικό είναι να τους ακολουθείς, να σας πω ότι ο Brower (όσοι κάνουν κλασσική κατάλαβαν) γράφει μουσική τελείως ατονική αλλά συνειδητά. Ξέρει τι γράφει και όχι σκόρπιες νότες. Να παραβείς έναν κανόνα είναι ανεκτό αλλά μόνο αν ξέρεις γιατί να το κάνεις. Και μόνο εφόσον έχεις στο παρελθόν δείξει ότι ξέρεις και πιο είναι το σωστό. Και μια και ο sotriani δείχνει γνώστης, να του πω για παράδειγμα ότι ενώ οι παράλληλες πέμπτες απαγορεύονται, οι 5ες του Scarlatti είναι δεκτές. Και όταν πρωτοεμφανίστηκαν θα θεωρούνταν λάθος.  
Τίτλος: Re:Αρμονία
Αποστολή από: ΠΑΝΜΕΓΙΣΤΟΣ - EOSFORUM - SOTRIANI - στις 17/07/03, 16:35
Και μόνο εφόσον έχεις στο παρελθόν δείξει ότι ξέρεις και πιο είναι το σωστό. Και μια και ο sotriani δείχνει γνώστης, να του πω για παράδειγμα ότι ενώ οι παράλληλες πέμπτες απαγορεύονται, οι 5ες του Scarlatti είναι δεκτές. Και όταν πρωτοεμφανίστηκαν θα θεωρούνταν λάθος.    


   ..ακριβως!
Τίτλος: Re:Αρμονία
Αποστολή από: geni στις 21/12/03, 23:51
......και οι 5// του Mozart ειναι δεκτες!

  για να δωσουμε και τον ορισμο, ΑΡΜΟΝΙΑ ειναι η τεχνη συνδυασμου των συγχορδιων σχηματιζοντας συνηχησεις αρμονικες και χορωδιακες!  ....τουλαχιστον αμα με ρωτησουν στο πτυχιο που- θεου θελοντος!- το δινω τον ερχομενο Ιουνιο,κατι τετοιο θα τους πω...που δλδ σιγα μη ρωτανε τετοια πραγματα....
παντως η αρμονια ειναι πολυ ωραια....ο δασκαλος ειναι απαραιτητος για ολους τους λογους που προαναφερθηκαν.
Αρχιζεις βεβαια απο το γ' ετος και μετα να καταλαβαινεις την ουσια του να φτιαχνεις δικα σου κομματακια, και να ενορχηστρωνεις με το δικο σου προσωπικο υφος..... και για να το πετυχεις αυτο δεν ειναι απαραιτητο να σπασεις τους κανονες.Απλα πρεπει να ξερεις να τους χρησιμοποιεις ιδιοφυως!

θελει βεβαια πολυ δουλεια....για την ακριβεια, συνεχη ενασχοληση! αξιζει πιστευω καθενας που θελει να αποκαλειται "μουσικος" να εχει τουλαχιστον μια ιδεα για την αρμονια....ειναι πολυ βασικο,οποιο μουσικο ειδος κι αν ακολουθει...

αυτα!

Υ.Γ: το παραδειγμα με τον bach ειναι,κατα την ταπεινη μου γνωμη,ατυχεστατο.Εμεις πρωτα μελετησαμε ολους οσους "εγραψαν" τη μουσικη,στην ιστορικη της πορεια, και επειτα θεσπισαμε τους "κανονες"....
Τίτλος: Re:Αρμονία
Αποστολή από: freemind στις 22/12/03, 00:25
......και οι 5// του Mozart ειναι δεκτες!



Υ.Γ: το παραδειγμα με τον bach ειναι,κατα την ταπεινη μου γνωμη,ατυχεστατο.Εμεις πρωτα μελετησαμε ολους οσους "εγραψαν" τη μουσικη,στην ιστορικη της πορεια, και επειτα θεσπισαμε τους "κανονες"....
Αν και ειμαι αρκετα σκραπας στην ιστορια, σου προτεινω να κοιταξεις τον Πρετόριους Μιχαηλ, ο οποιος απο το 1600 σχεδον ειχε κανει καταγραφη των μουσικων ειδων ( καθως και των μουσικων οργανων της εποχης ) και ειχε καταγραψει του "νομους" που ειχαν θεσπισει αρκετοι αρχιμουσικοι της εποχης! Το διτομο εργο του ονομαζεται, νομιζω, Syntagma Musicum και ειναι ενας οδηγος για τους μουσικολογους..
Πιστευω, με τις ελαχιστες ζωντανες μου γνωσεις απο την ιστορια μουσικης :P, οτι οι κανονες ειχαν θεσπιστει απο παλια.Μη ξεχνας οτι καποιοι απο αυτους ειχαν αναπτυχθει σε μια περιοδο οπου δρουσε η Ιερα εξεταση στην Ευρωπη, οποτε αν καποιος "παρεβαινε" τον νομο..ξερεις που κατεληγε ( ιδιαιτερα αμα ειχε αρκετο λιπος..εκανε μια τσικνα )!Βεβαια, στο τελος τους εμεινε κουσουρι..και δες που καταντησαμε ;D
Τίτλος: Re:Αρμονία
Αποστολή από: geni στις 01/01/04, 21:10

Οταν ειπα "εμεις"  δεν εννοουσα οτι οι κανονες θεσπιστηκαν στις μερες μας...ισως δεν εκφραστηκα σωστα.

Σ'ευχαριστω παντως, θα κοιταξω για το βιβλιο, ακουγεται ενδιαφερον!
Τίτλος: Re:Αρμονία
Αποστολή από: filomoysh στις 15/05/04, 23:38
epelekse ena kalo daskalo giati ean den exeis to talento toy tsaikowsky den yparxei periptwsh etsi apla na matheis armonia..frontise o kathhghths soy na pataei sth gh..synhthes fainomeno sto moysiko xwro eiani na synantas atoma me yfos kai eparsh..psakse kai tha breis..kalo brady..
Τίτλος: Re:Αρμονία
Αποστολή από: ΠΑΝΜΕΓΙΣΤΟΣ - EOSFORUM - SOTRIANI - στις 22/05/04, 08:47
   ...πολυ σωστος ο freemind! Τα ατομα (οι αρχιμουσικοι εννοω) ειχαν κολλησει και δεν ξεκολλαγαν απο τη περιφημη "στηλη των φ αρμονικων"! Αφου εβγαζαν φαλτες τις 3ες μικρες! Ακουσων ακουσων!
Τίτλος: Re:armonia
Αποστολή από: echo στις 22/10/04, 13:51
vassia, εγω πιστευω οτι μπορεις και μονη σου να διαβασεις λιγα πραγματα για την αρμονια και συνθεση. Αλλωστε ειναι θεωρια, δεν ειναι πρακτικη. Απο κει και περα, η εφαρμογη της θεωριας (και τυχον πειραματισμοι που αποκλινουν απο αυτη), ειναι θεμα φαντασιας, μουσικου γουστου και αυτιου.

Δεν θα'λεγα οτι μοιαζει με ιατρικη, οπου ολα ειναι στανταρ και τυχον λαθος ειναι μοιραιο. Νομιζω οτι μοιαζει με μια (ξενη) γλωσσα, οπου υπαρχει το λεξιλογιο, η γραμματικη και το συντακτικο, αλλα το πως θα τα χρησιμοποιησεις για να φτιαξεις μια φραση ειναι δικη σου επιλογη. Αν θες να εισαι τυπικη, ακολουθεις τους κανονες. Αλλιως, λογοπλάθεις και λογοπαίζεις.

Θεωρια μπορεις να μαθεις μονη σου,αλλα αρμονια με τιποτα.Συνθετεις για τετραφωνη χορωδια,υπαρχουν απειροι κανονες,που εκτος απο το να τους απομνημονευσεις,πρεπει να τους εφαρμοζεις,κατι που ειναι πολυ δυσκολο.Και να μαθεις καποια πραγματα αποβιβλιο,να συνθεσεις για την χορωδια που ειπα ΔΕΝ θα μπορεις.Πιστεψε με,κανω 3 χρονια αρμονια.Καθε Σαββατο εχω μαθημα,ολα αυτα τα χρονια και παντα ολα το απογευμα της παρασκευης αφιερωνοταν στη συνθεση.Και να συμπληρωσω,οτι η αρμονια δεν ειναι ενα μαθημα οπως η θεωρια,η μορφολογια,κλπ(ιστορια τελοσπαντων),που θα πεις οτι με το διαβασμα θα μαθεις κατι.Ειναι σαν τ'αρχαια,τη φυσικη, και εννοειται πολυ πιο δυσκολη απ'ολα μαζι.
Τίτλος: Re:Αρμονία
Αποστολή από: geni στις 30/10/04, 00:24
free να σαι καλα, ωραιες ιδεες...

αντιστιξη...α πα πα...ποτε μου δεν καταλαβα τι κανουμε σ αυτο το πραγμα...τι επιτρεπεται , σε τι κλειδια γραφουμε...γιατι να γραφουμε...μαζοχιστικοτατη ενασχοληση...προσφατα ξαναδιαβασα και το σχετικα βιβλιο , μπας και θυμηθω τιποτα παραπανω, αλλα παλι ακρη δεν εβγαλα...  :-\ :P......ε, δεν ειμαι και ο Μπαχ!!!!!!! 8) :P
Τίτλος: Απ: Αρμονία-Θεωρία
Αποστολή από: MiSparrow στις 20/04/06, 16:49
Μια και αναφέρθηκε πιο πάνω η θεωρία, μπορεί να εξηγήσει κανείς ποιο είναι το περιεχόμενό της (ως μάθημα στο ωδείο εννοώ)?Νόμιζα ότι η αρμονία είναι απλώς ένα κομμάτι της μουσικής θεωρίας!!  ::)
Τίτλος: Απ: Αρμονία
Αποστολή από: ΠΑΝΜΕΓΙΣΤΟΣ - EOSFORUM - SOTRIANI - στις 21/04/06, 20:22
   ...η σπουδη της Αρμονιας εχει σκοπο πρωτιστως να σου μαθει πως ((πρεπει να)) κινουνται οι φωνες μεσα σε μια τετραφωνη συνηθως συνθεση! Τις συνδεσεις μεταξυ των συγχωρδιων και ποιες κινησεις "προκαλλουν" αισθημα "φτωχο" και ποιες οχι.
   Φυσικα ξεκινας με καποιους "περιορισμους στην αρχη, αλλα καθως προχωρας, σιγα-σιγα εχεις καποιες ελευθεριες υπο ορους, (πρεπει να γνωριζεις παρα πολυ καλα τους νομους, ωστε να εισαι σε θεση να τους καταρριψεις, οχι απλα να τους παραβεις!!) οπως πχ οι παραλληλες και κρυμενες 8ες ή 5ες, απαγορευονται (λογω φτωχου ακουσματος, αλλα αν καποιος θελει να τις χρησιμοποιει ειναι ελευθερος!!!), ομως μπορουν να επιτραπουν (οι κρυμενες) αν η ψηλοτερη φωνη κανει "βημα" (κινηση ημιτονιου ή τονου).
   Φυσηκα η κλασσικη Αρμονια δεν εχει ουσιαστηκες διαφορες με την μοντερνα, αφου δεν προκειτε για μετεξελλιξη, αλλα για το ιδιο ακριβως πραγμα που προυπηρχε και που οι "απλοι" τοτε Αρχιμουσικοι γνωριζαν ακουστικα, αλλα δεν ηξεραν να το εξηγησουν!Χαρακτηρηστηκο παραδειγμα αποτελει και η ξακουστη Ναπολιτανικη πτωση, που δεν ειναι τιποτα παραπανω απο ενα ΙΙ/V/Ι -με ανεστραμενες συγχωρδιες- Τους ακουγοταν σωστα, αλλα δεν μπορουσαν να το γραψουν σωστα ή να πουν απλα τι ειναι!
Ενα αλλο παραδειγμα ειναι και οι "γειτονικοι" φθογγοι, αυτο που λεμε σημερα "εκτος κλιμακας" αλλα "κολλαει" στο κομματι!
    Ετσι επαιζαν και αυτοι τοτε,τιποτα δεν αλλαξε, το μονο που εξελλιχθηκε ειναι η τεχνοτροπια και οχι η Αρμονια!
Τίτλος: Απ: Αρμονία
Αποστολή από: kosmos στις 18/06/06, 07:04
Καλησπερα,εχω μια απορια σχετικα με τις κλιμακες και τα ακορντα,(δειαβαζω μονος μου και αν καταλαβω κατι λαθος μετα τρεχα γυρευε)λοιπον η απορια,ας υποθεσουμε(σε πιανο παντα)οτι ενα κοματι ειναι σε F maj δηλαδη βαση των διαστηματων παιζεται σε αυτα τα πληκτρα F-G-A-Bb-C-D-E,και εχω σαν μελωδια πχ.D-E-F-G,παιγμενα στη σειρα οχι ταυτοχρονα και θελω να χρησιμοποιησω την G σαν τη βαση για τη συνγχωρδια,θα ειναι G-A-B(που ειναι και τα διαστηματα  της G) η G-A-Bb(που ειναι τα διαστηματα της F).Ελπιζω να το διατυπωσα σωστα.(Το στελνω σαν απαντηση γιατι δεν μπωρο με τιποτα να ανοιξω καινουργιο θεμα)
Τίτλος: Απ: Αρμονία
Αποστολή από: fatses asteies στις 18/06/06, 13:47
Για να ξεμπερδευτείς η G δεν ειναι G-A-B αλλά G-B-D. Στη συγκεκριμένη κλίμακα που δίνεις η G είναι η δεύτερη και είναι μινόρε (Gm) άρα σε απόλυτες τιμές πρέπει να πιάσεις Gm δηλαδή G-Bb-D. Γενικά, όταν είσαι σε F (με μια ύφεση δηλαδή στον οπλισμό) η σειρά των συγχορδιών σου είναι F-Gm-Am-Bb-C-Dm-Edim (ελλατωμένη, η πέμπτη της δηλαδή ελλατωμένη, η συγχορδία είναι E-G-Bb).
Τίτλος: Απ: Αρμονία
Αποστολή από: kosmos στις 20/06/06, 18:56
Φιλε ευχαριστω πολυ εισουνα αναλυτικοτατος αυτη ηταν η απορια μου,οσο για το G-A-B αντι για το G-B-D ηταν λαθος πληκτρολογηση:)
Τίτλος: Απ: Re:armonia
Αποστολή από: maze στις 17/07/06, 16:27
Δεν νομίζω, πάιζοντας με τους κανόνες θα βγει κάτι σωστό και καλό.
Σπάζοντας τους κανόνες μπορεί να βγει κάτι φάλτσο αλλά μπορεί να βγει και κάτι πολύ καλο.
:o 8)
Τίτλος: Απ: Αρμονία
Αποστολή από: Krok στις 31/08/06, 23:19
Κανω δυο χρονια αρμονια και η αληθεια ειναι οτι μου τη δινει αφανταστα! Η μουσικη ειναι τεχνη και η τεχνη δεν εχει ορια και κανονες.Δεν καταλαβαινω λοιπον γιατι τετοια δεσμευση! Ενταξει δεν λεω,ειναι μερικοι κανονες που αν δεν εφαρμοστουν σιγουρα το αποτελεμα δεν θα ειναι καλο.Αλλα κατι χαζα του τυπου παραλληλες 8ες και κρυμενες 5ες δεν νομιζω οτι ειναι απαραιτητο να τηρουνται. Ισως να σκεφτομαι ετσι επειδη δεν ειμαι αρκετα προσεκτικη για να βρισκω κατι τετοια μικρολαθακια κι επειδη εχω βαρεθει να μου τα τονιζει η καθηγητρια καθε που διωρθωνει θεμα μου.
Παντως μου αρεσει να λυνω θεματα,αλλα οπως εγω θελω!!8)
Τίτλος: Απ: Αρμονία
Αποστολή από: freemind στις 01/09/06, 10:43
Ο σκοπος της αρμονιας ειναι η προετοιμασια για την αντιστιξη ( στην ουσια του ειδικου αρμονιας ειναι αυτη η δουλεια ). Η "απαγορευση" και η "δεσμευση", αφορουσε καποιες παλαιοτερες εποχες στη μουσικη ( αν εχεις κανει ιστορια μουσικης, θα δεις οτι αναφερομαστε σε εποχες Μπαροκ. Παρολαυτα, κοιταζοντας κανεις καποια απο τα choral του Bach, θα προσεξει οτι παραβαινει αρκετες φορες τους κανονες που ο ιδιος βαζει στα κομματια του ) και απο τη στιγμη που μπαινεις στη διαδικασια να μαθεις κλασσικη μουσικη, εισαι αναγκασμενος να περασεις απ'ολες τις εποχες. Ασχετα αν ιστορικα, πρωτη ηταν η αντιστιξη ( 16ος ) και στη συνεχεια ηταν η αρμονια.
Αυτο που δεν καταλαβαινουν οι περισσοτεροι σπουδαστες, ειναι πως αφορα την Κλασσικη μουσικη το ολο θεμα και οχι την μοντερνα. Αν καποιος θελει να αισθανθει ελευθερος, δεν εχει παρα να αφησει το κλασσικο πτυχιο της αρμονιας και να περασει στη μοντερνα αρμονια.
Τίτλος: Απ: Αρμονία
Αποστολή από: ΠΑΝΜΕΓΙΣΤΟΣ - EOSFORUM - SOTRIANI - στις 01/09/06, 16:39
   ...συμφωνω με τον φρι, και προσθετω οτι ειναι και θεμα ποιανου την Αρμονια διδασκεσαι! Εγω, πχ, εχω διδαχθει την Αρμονια του Χιντεμιτ που ειναι γραμμενη περι το 1945-46. Στην αρχη εχεις περιορισμους και κατοπιν ελευθεριες! Μπορει να "απαγορευονται" οι κρυμμενες 8ες και 5ες, αλλα δεν θα ειναι λανθασμενες αν προηγειται ενα πολυ "σαφες" και "σφικτο" θεμα προηγουμενως, οποτε καλο ειναι να γνωριζουμε γιατι καταργουμε τους "νομους". Επισης οταν κατανοουμε ενα κανονα ειναι πιο ευκολο και πολλες (αν οχι ολες τις) φορες πιο διασκεδαστηκο και συναμα εχουμε την γνωση και την συναισθηση γιαυτο που κανουμε!
   Οσο για τις παραλληλες (που στην Αρμονια του Χιντεμιτ απο ενα σημειο και μετα επιτρεπονται) δεν "συνηστουνται" για το φτωχο ακουσμα τους...
Τίτλος: Απ: Αρμονία
Αποστολή από: xaralampos στις 26/03/07, 02:45
paidia me ptuxio armonias pou tha vrw douleia?exw kourastei.kana site analogo gnwrizete??????????????
Τίτλος: Απ: Αρμονία
Αποστολή από: freemind στις 26/03/07, 09:24
Με πτυχιο αρμονιας ( οχι το βασικο,ετσι? Μιλαμε για το πτυχιο ειδικου αρμονιας ) δεν θα βρεις πουθενα δουλεια! Λυπαμαι που ακουγεται λιγο "βαρυ", ομως απο πτυχιο αντιστιξης και πανω γινεσαι δεκτος σε χωρους εργασιας. Για να φανταστεις, απαραιτητη προϋποθεση για να δωσεις στον ΑΣΕΠ για μουσικος σε σχολεια, ειναι το πτυχιο Φουγκας.
Τίτλος: Απ: Αρμονία
Αποστολή από: sakisarabatzis στις 25/07/07, 22:21
Ειναι η βαση  που χτιζεται το οικοδομημα των γνωσεων μας στη απεραντοσύνη της Μουσικης.Με αλλα λογια ειναι ο ΚΟΚ της μουσικης ερευνας,γραφής, μελέτης και μουσικης σύνθεσης.Υπάρχει και το σχετικο ΠΤΥΧΙΟ ΑΡΜΟΝΙΑΣ στα ωδεια και μουσικές Σχολές{3 ετη η Θεωρία και 3 ετη γαι το πτυχίο αρμονίας.
Τίτλος: Απ: Αρμονία
Αποστολή από: CharalambosKipros στις 29/04/11, 08:56
Για καταταξη σε πανεπιστημιο μουσικων σπουδων εκτος απο τις πανελλαδικες πρεπει να γινει εξεταση σε αρμονια και ελεχο ακουστικών ικανοτήτων.. Τι ειναι αυτα ρε παιδια? Ποσος χρονος χρειαζεται για να μπορει να περασει αυτη την εξεταση? :o
Τίτλος: Απ: Αρμονία
Αποστολή από: kostas80 στις 29/04/11, 11:08
Για καταταξη σε πανεπιστημιο μουσικων σπουδων εκτος απο τις πανελλαδικες πρεπει να γινει εξεταση σε αρμονια και ελεχο ακουστικών ικανοτήτων.. Τι ειναι αυτα ρε παιδια? Ποσος χρονος χρειαζεται για να μπορει να περασει αυτη την εξεταση? :o


To περίεργο που είναι ?  ::)  ....... αν έδινες για μαθηματικό δε θα εξεταζόσουν στα μαθηματικά ?


edit : Καλώς ήρθες
Τίτλος: Απ: Αρμονία
Αποστολή από: freemind στις 29/04/11, 11:29
Καλως ηρθες Χαραλαμπε!

Εαν φετος θα δωσεις για μουσικο πανεπιστημιο και δεν εχεις κανει καμια προετοιμασια για αρμονια και ακουστικα μαθηματα, να ξερεις πως καλυτερα να μην πας να δωσεις. Ο χρονος που απαιτειται για την προετοιμασια αυτων των μαθητων ξεκιναει...3 χρονια πριν ( τουλαχιστον και με εντατικους ρυθμους )!

Το υπουργειο οριζει συγκεκριμενες ημερομηνιες αυτων των ειδικων μαθηματων στις οποιες οι ενδιαφερομενοι δινουν dictee και αρμονια!
Τίτλος: Απ: Αρμονία
Αποστολή από: master of puppets στις 29/04/11, 14:09
Για καταταξη σε πανεπιστημιο μουσικων σπουδων εκτος απο τις πανελλαδικες πρεπει να γινει εξεταση σε αρμονια και ελεχο ακουστικών ικανοτήτων.. Τι ειναι αυτα ρε παιδια? Ποσος χρονος χρειαζεται για να μπορει να περασει αυτη την εξεταση? :o

Τα ειδικά μαθήματα είναι το μόνο πράγμα που δείχνει ότι οι πανελλαδικές μπορεί μια μέρα να διεξαχθούν με σοβαρό τρόπο...και σαφέστατα είναι απαραίτητο να γίνεται εξέταση σε αρμονία και dictee στους υποψήφιους που θελουν μουσικές σχολές...όπως είναι απαραίτητο το σχέδιο στους αρχιτέκτονες, τα αγγλικά στους αγγλοφιλόλογους κτλ...

θα συμφωνήσω με τον free ότι εαν δεν έχεις κάνει καμία προετοιμασία, μην πας να δώσεις γιατί θα χαραμίσεις άδικα το χρόνο σου....

καλή επιτυχία και καλως ήρθες..
Τίτλος: Απ: Αρμονία
Αποστολή από: CharalambosKipros στις 30/04/11, 02:51
Καλως σας βρηκα..


Μια ιδεα για αρμονια και ακουστικες ικανοτητες εχω μεσα απο τις εξετασεις σε ωδειο..
Ισως με εντατικα μαθηματα να καταφερω κατι.. Αλλα με πιο τροπο θα συσχετιζουν τις εξετασεις με τους ακολουθους ελεχους  ???



.
Τα ειδικά μαθήματα είναι το μόνο πράγμα που δείχνει ότι οι πανελλαδικές μπορεί μια μέρα να διεξαχθούν με σοβαρό τρόπο...και σαφέστατα είναι απαραίτητο να γίνεται εξέταση σε αρμονία και dictee στους υποψήφιους που θελουν μουσικές σχολές...όπως είναι απαραίτητο το σχέδιο στους αρχιτέκτονες, τα αγγλικά στους αγγλοφιλόλογους κτλ...


Μα δεν γινεται εξεταση στο μαθημα τις μουσικης που μπορεις να το καλυψεις μεσα απο το δημοσιο.. Αρα αφηνουμε στο περιθοριο παιδια που θελουν να εισαχθουν σε αυτες τις σχολες και περνουμε τα παιδια που ειχαν την τυχη να εχουν την δυνατοτητα να κανουν τα μαθηματα τις αρμονιας πχ


Η πρωτη μου διαφονια στο Φορουμ  ;D  Καλως με βρηκατε  :)
Τίτλος: Απ: Αρμονία
Αποστολή από: kostas80 στις 30/04/11, 13:38
Μα δεν γινεται εξεταση στο μαθημα τις μουσικης που μπορεις να το καλυψεις μεσα απο το δημοσιο..


Εδώ έχεις ένα δίκιο . Υπάρχουν βέβαια τα δημοτικά ωδεία με πολύ χαμηλές τιμές και πολλές φορές εξαιρετικούς δασκάλους .


Είναι σαφώς ένα απο τα πολλά παράδοξα και κακώς κείμενα της παιδείας αυτής της χώρας .
Τίτλος: Απ: Αρμονία
Αποστολή από: freemind στις 30/04/11, 17:20
Θα διαφωνησω καθετως και με τους 2.

Το ελληνικο μουσικο συστημα παρεχει την απαραιτητη μουσικη εκπαιδευση στα αντιστοιχα μουσικα σχολεια. Ιδιαιτερα για τους μαθητες του Λυκειου, το μαθημα της Αρμονιας "περιεχει" και τις 3 βασικες Αρμονιες κι αναλογα με τον καθηγητη ( και την ορεξη των μαθητων για μελετη ) μπορει να περασει και σε ασκησεις του ειδικου Αρμονιας!

Απο εκει και περα ειναι τελειως λαθος να φτανεις στην Γ Λυκειου χωρις καμια μουσικη εκπαιδευση ( ειτε σε ωδειο, ειτε με καθηγητη, ειτε στο σχολειο ) και να αποφασιζεις να πας σε μουσικο τμημα του Πανεπιστημιου!

Μπορεις καλιστα κι απο Ενιαιο Λυκειο να πας σε μουσικο τμημα, κανοντας εξωτερικα τα μαθηματα αρμονιας. Αλλα αυτο το ξερεις πριν ακομα φτασεις στην Γ Λυκειου, ποσο μαλλον λιγο πριν τις Πανελληνιες! Εμενα αυτο μου δειχνει αδιαφορια για το τι ακριβως πρεπει να προετοιμασει ο μαθητης, συν πως δε βλεπει σοβαρα την επιστημονικη πλευρα της μουσικης!


Και κακα τα ψεμματα, και η εξεταση του dictee εχει αλλαξει αρκετα ( με ερωτησεις επιλογης κι οχι απλως ακουστικο τεστ οπως ηταν παλια ) και τα θεματα αρμονιας εχουν "μαλακωσει" αρκετα. Ιδιαιτερα αυτοι που εχουν λυσει κοντα στις 200 ασκησεις σαν προετοιμασια ( τουλαχιστον 3 χρονων παντα ) πανε πανετοιμοι να γραψουν παρα πολυ καλα!


Τίτλος: Απ: Αρμονία
Αποστολή από: kostas80 στις 30/04/11, 21:10
Δεν κατάλαβα που διαφωνούμε free ?? και μάλιστα καθέτως  ::)  .


Απο εκει και περα ειναι τελειως λαθος να φτανεις στην Γ Λυκειου χωρις καμια μουσικη εκπαιδευση ( ειτε σε ωδειο, ειτε με καθηγητη, ειτε στο σχολειο ) και να αποφασιζεις να πας σε μουσικο τμημα του Πανεπιστημιου!
συμφωνώ 100% . Προσωπικά θεωρώ ότι κάποιος που καταλήγει να φοιτά σε μουσικό πανεπιστήμιο, ιδανικά θα πρέπει να έχει αρχίσει να ασχολείται με τη μουσική απο τις πρώτες τάξεις του δημοτικού .




Και κακα τα ψεμματα, και η εξεταση του dictee εχει αλλαξει αρκετα ( με ερωτησεις επιλογης κι οχι απλως ακουστικο τεστ οπως ηταν παλια ) και τα θεματα αρμονιας εχουν "μαλακωσει"
κακώς κατά τη γνώμη μου .


όταν είπα για παράδοξα εννοούσα ότι θα έπρεπε να υπάρχει παντού ΔΩΡΕΑΝ μουσική παιδεία και όχι μόνο στα λίγα μουσικά σχολεία της ελλάδος.
Τίτλος: Απ: Αρμονία
Αποστολή από: freemind στις 30/04/11, 21:24
Η διαφωνια μου ειναι εδω:
όταν είπα για παράδοξα εννοούσα ότι θα έπρεπε να υπάρχει παντού ΔΩΡΕΑΝ μουσική παιδεία και όχι μόνο στα λίγα μουσικά σχολεία της ελλάδος.

Στα γενικα σχολεια ειναι παρα πολυ δυσκολο να απαιτεις απο τους μαθητες να εχουν γνωσεις θεωριας κι αρμονιας, οπως ειναι δαπανηρο να μισθωνεις ωρομισθιους καθηγητες για να κανουν θεωρητικα μαθηματα ( αν και θα εδινε δουλεια σε πολλους ανθρωπους ).

Απο την αλλη πολλοι δημοι παρεχουν με μια μικρη εισφορα, μαθηματα στα πολιτιστικα κεντρα ( οργανων και θεωρητικων ), ενω τα δημοτικα ωδεια εχουν παρα πολυ καλες τιμες. Εξαλλου η γενικη αρμονια ειναι φτηνοτερη απο το ειδικο και τα μετεπειτα ανωτερα κι ανωτατα θεωρητικα ;)


Τωρα για το εαν ειναι κακως ή καλως που αλλαξαν οι δυσκολιες και οι τροποι εξετασεις, δε μπορω να εκφερω αποψη. Μερικες χρονιες η αρμονια ηταν απιστευτα δυσκολη ( ιδιαιτερα 2000-2005 ), οποτε δε ξερω εαν ειναι μια ισορροπια στα προηγουμενα χρονια!
Τίτλος: Απ: Αρμονία
Αποστολή από: kostas80 στις 01/05/11, 00:41
και το 99 που έδωσα απο περιέργεια για τα θέματα πακέτο ήταν  :P  . Τίγκα στη μετατροπία , τα μάτια μου βγήκαν  >:(


Εννοείται φρί .... δε θα ήταν λογικό να διδάσκονται μαθητές γενικής κατεύθυνσης αρμονία στα σχολεία . Απλά έστω με κάποιο τρόπο , είτε μέσω των δημοτικών ωδείων , είτε δε ξέρω πως αλλιώς , το κράτος αφού ζητάει εξέταση ειδικού μαθήματος θα έπρεπε να μπορεί να προσφέρει την διδασκαλεία του δωρεάν .
Τίτλος: Απ: Αρμονία
Αποστολή από: freemind στις 01/05/11, 01:10
Το ιδιο θα επρεπε να ισχυει για το σχεδιο ( γραμμικο κι ελευθερο ) και για τις ξενες γλωσσες ;)

Γενικα, επειδη η μουσικη ειναι συγκεκριμενος τομεας των πανεπιστημιων θεωρητικα θα πρεπει να προσεγγιζει ατομα τα οποια ηδη εχουν μια επαφη ( ειτε μεσω ωδειων, ειτε μεσω μουσικων σχολειων ) με τα ειδικα μαθηματα.

Ειναι παραλογο αυτο που συμβαινει στην Ελλαδα οταν βλεπεις μαθητες Γ Λυκειου να θυμουνται πως θελουν να πανε...μουσικο πανεπιστημιο και να αναζητανε καθηγητη που θα τους κανει σε 1 ετος τα 3 χρονια της Αρμονιας! Αλλο το να "γρατζουνας" μια κιθαρα, κι αλλο το να θελεις να μπεις στη μουσικολογια που απαιτει καποιες βασικοτατες γνωσεις της κλασσικης μουσικης ( μεσω της αρμονιας ).

Βεβαια, εδω συμβαινει και το αλλο παραλογο....Τα θεωρητικα μαθηματα που κανει καποιος στη μουσικολογια ειναι κατωτερα των αντιστοιχων ωδειακων ( εννοω Αρμονια, Ειδικο, Αντιστιξη, Φουγκα ), με πολλους φοιτητες να συνεχιζουν στο ωδειο ωστε να καλυψουν τα κενα της ανωτατης εκπαιδευσης σε αυτο τον τομεα!

Το πως θα διαχειριστεις μια μετατροπια εχει να κανει με το ποσο...θες να φυγεις απο την τονικοτητα που κινεισαι ;)
Τίτλος: Απ: Αρμονία
Αποστολή από: kostas80 στις 01/05/11, 01:35
Το ιδιο θα επρεπε να ισχυει για το σχεδιο ( γραμμικο κι ελευθερο ) και για τις ξενες γλωσσες ;)
ΣΑΦΕΣΤΑΤΑ .


Το πως θα διαχειριστεις μια μετατροπια εχει να κανει με το ποσο...θες να φυγεις απο την τονικοτητα που κινεισαι ;)
δε το πιστεύω  :o   0:)
Τίτλος: Απ: Αρμονία
Αποστολή από: freemind στις 01/05/11, 01:50
Να λεμε ευτυχως που ακομα εχουμε δωρεαν δημοσια παιδεια σε πρωτοβαθμιο και δευτεροβαθμιο επιπεδο :P!


Εμ, τι δε πιστευεις?
Τίτλος: Απ: Αρμονία
Αποστολή από: CharalambosKipros στις 01/05/11, 19:29
Εχω ξεχασει να αναφερω το γεγονος του οτι βρισκομαι σε αλλη χωρα χωρις δημοσια ωδεια και πολυ ακριβα διδακτρα στα ωδεια..
Επισης εχω 3 χρονια στην διαθεση μου αφου στην Κύπρο τιθεται και το θεμα του στρατου...
Επισης αφου  η μουσικη και το σχεδιο δεν περιλαμβανονται στην διδακτεα ύλη το λυκειου, αποψη μου, η "μαλακωση" της αρμονιας ειναι δικεολογιμένη ομως δεν γνωριζω περεταίρω λεπτομερειες..
Τίτλος: Απ: Αρμονία
Αποστολή από: freemind στις 01/05/11, 20:58
Ασε με να εχω και μια μικρη προσωπικη αποψη περι του κυπριακου συστηματος μουσικης παιδειας ;). Δυστυχως, εχεις απολυτο δικιο για την κατασταση που επικρατει στην Κυπρο με τα ωδεια. Απ'οσο ξερω, δεν υπαρχουν δημοτικα ωδεια, ενω τα ιδιωτικα συμπεριφερονται περισσοτερο ως σχολες, παρα ως ωδεια, με αποτελεσμα οι τιμες τους να ειναι...απιαστες!

Δε ξερω εαν μεσα στα 2 χρονια στρατευσης θα εχεις το χρονο να λυσεις και να εμβαθυνεις στις ασκησεις αρμονιας που απαιτουνται για να προετοιμαστεις! Εξαρταται βεβαια απο το που θα σε στειλουν και με τι ειδικοτητα ;)

Ασε με να αμφιβαλω για το κατα ποσο η δυσκολια των θεματων ειναι ενδεικτικη του τι θα συναντουσε ο πρωτοετης φοιτητης στα τμηματα μουσικολογιας των ελλαδιτικων Πανεπιστημιων. Απο την αλλη, ειναι ο μονος τροπος για να κριθει "μουσικα" ενας υποψηφιος μιας τετοια σχολης, οποτε η χρυση τομη ειναι μεν δυσκολα θεματα, αλλα με μεγαλυτερη ποικιλια στη δυσκολια κατα τη διαρκεια της λυσης τους!
Τίτλος: Απ: Απ: Αρμονία
Αποστολή από: NikosVy στις 30/03/12, 13:19
Για καταταξη σε πανεπιστημιο μουσικων σπουδων εκτος απο τις πανελλαδικες πρεπει να γινει εξεταση σε αρμονια και ελεχο ακουστικών ικανοτήτων.. Τι ειναι αυτα ρε παιδια? Ποσος χρονος χρειαζεται για να μπορει να περασει αυτη την εξεταση? To περίεργο που είναι ?  ....... αν έδινες για μαθηματικό δε θα εξεταζόσουν στα μαθηματικά ?
Προφανώς εννοείς τις κατατακτήριες, για υποψήφιους που είναι ήδη κάτοχοι ενός πτυχίου ΑΕΙ ή ΤΕΙ και που γίνονται κάθε Δεκέμβριο.
 
Η εξέταση γίνεται σε τρία (3) Ειδικά Μαθήματα:
 
α) Αρμονία. Δίνονται δύο θέματα, ένα δεδομένο βάσιμο και μια μελωδία για να λυθούν στο ίδιο φύλλο χαρτί που είναι τυπωμένα. Διαθέσιμος χρόνος, περίπου 1 ½ ώρα.
 
β) Έντεχνη Ελληνική Μουσική στους Νεότερους χρόνους, από το βιβλίο της Καίτης Ρωμανού, πολύ καλό βιβλίο, σούπερ τεκμηριωμένο, αλλά και σούπερ συμπυκνωμένο, σε σημείο που δεν μπορείς στο μυαλό σου να κάνεις σκελετούς ή περιλήψεις.
 
Οι περισσότεροι υποψήφιοι εμφανίζονται κρατώντας το βιβλίο σε τόσο καλή κατάσταση, που θάλεγες ότι δεν το αγόρασαν αλλά το πήραν δανεικό από το βιβλιοπωλείο και μετά 2 μέρες θα το επέστρεφαν άθικτο στο ράφι του.
 
Πρόπερσι είχαν βάλει τα εξής θέματα: α) Η Ιόνιος Σχολή και β) H Πρωτοποριακή Μουσική στην Αθήνα  από το 1952 και μετά.
 
γ) Dictee. Παίζει ο καθηγητής στο πιάνο 2-2 τα μέτρα, κάνει διακοπές, κάνει επαναλήψεις και πρέπει να γράψεις τις νότες με τις αξίες τους κλπ στο πεντάγραμμο.
Και κακα τα ψεμματα, και η εξεταση του dictee εχει αλλαξει αρκετα ( με ερωτησεις επιλογης κι οχι απλως ακουστικο τεστ οπως ηταν παλια ) και τα θεματα αρμονιας εχουν "μαλακωσει" αρκετα.
Οι ερωτήσεις επιλογής γίνονται μόνο στις πανελλήνιες εξετάσεις, κατά την εξέταση της dictee ως ειδικού μαθήματος. Εκεί πράγματι είναι εύκολη η εξέταση, επειδή υπάρχουν διάφορα κόλπα, π.χ. να μην ξανοίγεσαι σε επικίνδυνες συγχορδίες και έχοντας υπόψη σου ότι ο διορθωτής διορθώνει με το κιλό και επομένως επισημαίνει συγκεκριμένα λάθη μόνο για τα οποία είναι προετοιμασμένος να συναντήσει ούτως ή άλλως.
 
Στις κατατακτήριες εξετάσεις, στην dictee δεν υπάρχουν ερωτήσεις επιλογής. Εκεί σου δίνουν ένα άδειο χαρτί με πεντάγραμμα και γράφεις ό,τι ακους ή νομίζεις ότι ακούς. Άλλοτε είναι εύκολη η εξέταση (και συμπτωματικά δύσκολη η Αρμονία) και άλλοτε δυσκολότατη η dictee όπως συνέβη πρόπερσι (και συμπτωματικά ευκολότερη η Αρμονία σε σχέση με άλλες φορές).