Εμφάνιση μηνυμάτων

Αυτό το τμήμα σας επιτρέπει να δείτε όλα τα μηνύματα που στάλθηκαν από αυτόν τον χρήστη. Σημειώστε ότι μπορείτε να δείτε μόνο μηνύματα που στάλθηκαν σε περιοχές που αυτήν την στιγμή έχετε πρόσβαση.


Μηνύματα - STEFANOS604

Σελίδες: 1 ... 16 17 18 [19] 20
451
Δείτε τη φωτογραφία ΕΔΩ:
http://www.box.net/shared/yvrzzu452hbmd994u2sp


Υπάρχουν 7 modes σε κάθε κλειδί  – Ένα mode για κάθε νότα της κλίμακας.

Όμως για  καλύτερη κατανόηση άς πάρουμε ένα παράδειγμα:
Ας υποθέσουμε  ότι έχεις μια φυσαρμόνικα στο κλειδί του G {ή οποιοδήποτε άλλο μουσικό όργανο}:
Τότε μπορείς να  χρησιμοποιήσεις αυτή τη φυσαρμόνικα στο κλειδί του G για να παίξεις 7 modes – έναν για  κάθε νότα της κλίμακας G.

1.       Ionian (major) – G 
2.       Mixolydian (dominant 7) – D
3.       Dorian – A
4.       Phrygian – B
5.       Locrian F#
6.       Lydian – C
7.       Aeolian (minor) – E

PhrygianMode: Ήταν η αιτία για το γράψιμο αυτού του άρθρου:

To Phrygian  Mode έχει έναν λυπητερό ήχο και ακούγεται σε  εκατοντάδες  Ισπανικά , Εβραϊκά και  τσιγγάνικα μουσικά κομμάτια. Οι συνθέτες χρησιμοποιούν αυτό το mode όταν θέλουν η μουσική τους να ηχεί oriental.

H Phrygian  dominant scale {Hitzaz or hijaz} χρησιμοποιείται στην Ελληνική,  Τούρκική, Αραβική, Ινδική ….μουσική και κατασκευάζεται από τον Phrygian Mode αυξάνοντας κατά ένα ημιτόνιο την  3η του Phrygian mode και είναι η 5η της harmonic minor scale {5η είναι η  δεσπόζουσα}.

Εμπεριέχει  τη λέξη Dominant=Δεσπόζουσα , διότι έχει μα 3η ματζόρε νότα  και μια με ύφεση στην 7η νότα.


Για παράδειγμα:
C  Phrygian  Mode  :   C – Db – Eb  –  F   – G – Ab – Bb
C Phrygian Scale  :    C – Db – E   –  F   – G – Ab – Bb
Fm Harmonic   :        F – G –   Ab – Bb – C – Db – E  –  F

452
Μόλις  έγραψα αυτό το άρθρο σε απλή και πιστεύω κατανοητή μορφή μετά το αποτέλεσμα της  ‘’ανακάλυψης’’ μετατροπής μιας  οποιουδήποτε κλειδιού διατονικής φυσαρμόνικας Ματζόρε σε διατονική Χιτζάζ του  ίδιου κλειδιού,όπως φαίνεται ΕΔΩ:
http://forum.kithara.gr/index.php?topic=83275.0

Πιστεύω  ότι θα είναι πλήρως εκπαιδευτικό και ίσως τα σχόλια και οι παρατηρήσεις σας να  μας δώσουν κάτι παραπάνω από τα εδώ περιγραφόμενα.
Κλίμακα  είναι ο δρόμος για να οδεύουμε από οκτάβα σε οκτάβα. Η λέξη Χρωματική
Κλίμακα  σημαίνει ότι περιέχει ΟΛΕΣ τις νότες.
Οποιαδήποτε  άλλη κλίμακα (υπάρχουν εκατοντάδες) κατασκευάζεται επιλέγοντας μόνο ορισμένες  νότες από την Χρωματική Κλίμακα.
Κλίμακα  Ματζόρε: Στη Δυτική Μουσική , είναι μια κλίμακα που σε μια οκτάβα τα ημιτόνια  είναι μεταξύ στις νότες 3η και 4η και 7η και 8η.
Κλίμακα Μινόρε:Υπάρχουν 3 κλίμακες
:

1. Μινόρε  Φυσικό: Είναι η κλίμακα που σε μια οκτάβα τα ημιτόνια είναι μεταξύ στις  νότες 2η και 3η και 5η και 6η.C nat minor = C - D -  Eb - F - G - Ab - Bb - C
2. Μινόρε Αρμονικό: Είναι η κλίμακα που σε μια οκτάβα τα ημιτόνια  είναι μεταξύ στις νότες 2η και 3η , 5η και 6η και 7η και 8η.C harmonic minor = C  - D - Eb - F - G - Ab - B - C

3. Μινόρε Μελωδικό : Έχει κατά το ανέβασμα τα ημιτόνια μεταξύ 2ης-3ης και 7ης-8ης και κατά  το κατέβασμα τα ίδια ημιτόνια όπως η Μινόρε Φυσικό.C melodic minor = C -  D - Eb - F - G - A - B - C

Έχεις ακούσει ένα κομμάτι μουσικής και σκέφτηκες  ότι μπορεί να ηχεί παράξενα; Πιθανώς τότε να ακούς έναν ‘Δρόμο = Mode’ που είναι κλίμακα που έχει χρησιμοποιηθεί εδώ και χιλιάδες  χρόνια. Αυτοί οι Modes είναι σε χρήση και σήμερα .
Τα  Modes  μεταδόθηκαν σ’ όλον τον κόσμο από την Ελλάδα και είναι τα εξης:


1.       Ionian  {Είναι η γνωστή Ματζόρε Κλίμακα –Το λεγόμενο Straight Harp ή 1st position  στις διατονικές φυσαρμόνικες}
2.       Mixolydian {Είναι γνωστή και σαν Celtic Major Scale  ή το Cross Harp ή 2nd Position  στις διατονικές φυσαρμόνικες }
3.       Dorian     { Είναι γνωστή και σαν Celtic Minor Scale}
4.       Phrygian    { Είναι  η κλίμακα οριεντάλ}
5.      Locrian    {Ακούγεται τόσο παράξενα που σπάνια  χρησιμοποιείται}
6.       Lydian           { Ηχεί το ίδιο όπως η ματζόρε}
7.      Aeolian  {Είναιγνωστήκαισαν Natural Minor  Scale}


Συνεχίζεται





453
Γεια σαςΕίμαι ευτυχής να σας ανακοινώσω ότι το πείραμα μετατροπής της C ματζόρε φυσαρμόνικας σε C Χιτζάζ (Φρύγιος Τρόπος) μετά από αρκετή μελέτη και εργασία επέτυχε.
  Το νέο κούρδισμα έγινε σ’ ένα από τα φτηνότερα  μοντέλα της Hohner και απαίτησε 7 κουρδίσματα στα γλωσσίδια όπως φαίνεται  παρακάτω:
 
  Η φυσαρμόνικα ήταν κλειδί C και είχε layout το:
 
  C E G C E G C E G C
  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
  D G B D F A B D F A
 
  Το νέο layout τo ονόμασα Stefanos  Hijaz Tuning και είναι:
 
  C E G C E G C E G C
  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
  Db G Bb Db F Ab Bb Db F Ab
 
  Εδώ μπορείτε  να ακούσετε ένα δείγμα Ηιτζάζ που μαγνητοφώνησα πρόχειρα με τη νέα φυσαρμόνικα.
 
  http://www.box.net/shared/s9znmi6bcu3h3k9lzvxf



Οσοι θέλουν να δοκιμάσουν να κουρδίσουν ας δούνε το παρακάτω post  για πρακτικές πληροφορίες

http://forum.kithara.gr/index.php?topic=83241.0

 
  Ελπίζω οι εταιρείες , που θα στείλω e-mail , να  παράγουν το μοντέλο αυτό ώστε να είναι πιο ανθεκτικό (Για να γίνει το κούρδισμα  αφαιρέθηκε μέταλλο από τα γλωσσίδια).

 
  Συμπέρασμα:
 
  Ο επιμένων νικά
 
 
  Στέφανος

454

Β.  Με κουρδιστήρι ακριβείας(!!!):
Όποιος δεν θέλει να ακολουθήσει την περιγραφείσα μέθοδο  μπορεί να αγοράσει ένα χρωματικό tuner  ακριβείας που κοστίζει περισσότερο-Υπάρχουν μερικά πολύ ακριβά που παρέχουν  διάφορα temperaments  όπως το.

    Korg OT-120 tuner   
  •    LCD &       needle meter display
  •    a'=349-499       Hz.
  •    auto/manual       tuning
  •    three       response speeds
  •    equal       temperament & eight historical temperaments    eight       octave sensing range
  •    five       octave reference pitch generation
   

Ένα λιγότερο ακριβό είναι το KorgCA-40 (20 ευρώ).

Τότε θα πρέπει να ακολουθήσει την εξής  διαδικασία:
1.     Να ρυθμίσει το ρυθμιστικό σεταρίσματος (CALIBπρώτα για  την εργοστασιακή συχνότητα αναφοράς.
2.     Μετά μπορεί να την θέσει από A=410Hz έως  A=480Hz.
3.     Τώρα όλες οι νότες τις φυσαρμόνικας θα ΠΡΕΠΕΙ  να κουρντιστούν σε EqualTemperament- ακριβώς στην νότα (χωρίς καμιά απόκλιση σε cents).
4.     Αν πρόκειται για φυσαρμόνικες που έχουν  φτιαχτεί ειδικά για Blues , τότε σε μερικές νότες αποκλίνουμε από το EqualTemperament (αποκλίνουμε στις  νότες αυτές από την ακριβή νότα -σε cents).
5.     Τώρα όμως ακολουθείστε τα βήματα της μεθόδου  από την παράγραφο d) έως  i) και αν  χρειαστεί δείτε και τα σενάρια .
 
Υ.Γ
Σαν Ηλεκτρονικός Μηχανικός έχω συναντήσει πολλές  περιπτώσεις όπου πανάκριβα όργανα μετά από κάποια χρόνια δεν μπορούσαν να  κάνουν ΑΝΑΦΟΡΑ (Reference)  και παρουσίαζε η βελόνη τους κάποια απόκλιση που δεν ‘’άκουγε’’ ρυθμίζοντας το  ρυθμιστικό ποτενσιόμετρο. Τότε παραδεχόμασταν σαν νέο Reference κάποια άλλη ένδειξη , την  καταγράφαμε ,εκτελούσαμε τις μετρήσεις και τα αποτελέσματα τα κάναμε αναγωγή  σύμφωνα με την τιμή του νέου Reference.  Κάτι το παρόμοιο συμβαίνει και με τα φτηνά κουρδιστήρια.
 



ΤΕΛΟΣ

455
Παραδείγματα για καλύτερη κατανόηση
Παραδοχή :
Η βελόνα του tuner, όταν το ακουμπήσω στο μεγάφωνο που παίζει έστω τη νότα Β από το Macromedia-SEYDEL software, δείχνει +18 cents .
Αυτό σημαίνει ότι το +18  είναι η ΑΝΑΦΟΡΑ  (Reference) σαν ‘’μηδέν’’.
Κατόπιν ακουμπώ το Tuner στη φυσαρμόνικα και παίζω την νότα Β.
Σεναρια:
Η  ένδειξη τότε της βελόνας μπορεί να είναι όπως μία από τις παρακάτω περιπτώσεις:
Ερώτηση:
Τι  σημαίνει κάθε μία περίπτωση;

1.    To tuner στη  φυσαρμόνικα δείχνει τη νότα  Bμε +10 cents όταν παίζουμε τη νότα Β 
2.    To tuner στη φυσαρμόνικα δείχνει τη νότα  B με +25 cents όταν παίζουμε τη Β
3.    To tuner στη φυσαρμόνικα δείχνει τη νότα  B με -20 cents όταν παίζουμε τη Β
4.    To tuner στη φυσαρμόνικα δείχνει τη νότα  B  με -10 cents όταν παίζουμε τη Β
5.    To tuner στη φυσαρμόνικα δείχνει τη νότα  C  με +20 cents όταν παίζουμε τη Β
6.    To tuner στη φυσαρμόνικα δείχνει τη νότα  Bb  με +5 cents όταν παίζουμε τη Β
7.    To tuner στη φυσαρμόνικα δείχνει τη νότα  Bb με -5 cents όταν παίζουμε τη Β

Απαντήσεις:

1.    Το  +10 είναι στα αριστερά του +18. Επομένως η νότα Β είναι σε ύφεση .Πρέπει να διορθωθεί  κατά 8  cents ξύνοντας μέταλλο από την  άκρη του γλωσσιδίου
2.    Το  +25 είναι στα δεξιά του +18. Επομένως η νότα Β είναι σε δίεση .Πρέπει να διορθωθεί   κατά 7 cents ξύνοντας μέταλλο από την  βάση του γλωσσιδίου
3.    Το  -20 είναι στα αριστερά του +18. Επομένως η νότα Β είναι σε ύφεση .Πρέπει να διορθωθεί   κατά 38 cents ξύνοντας μέταλλο από την  άκρη του γλωσσιδίου
4.    Το  -10 είναι στα αριστερά του +18. Όμως τώρα η  νότα έγινε C.Επομένως η νότα Β βαίνει  σε δίεση .Πρέπει να διορθωθεί  κατά 72 cents ξύνοντας μέταλλο από την βάση του  γλωσσιδίου.{ Από το   -10 to -50 are 40 cents και από το +50  στο + 18 είναι 32. Σύνολο 72 cents}.
5.    Το  +20 είναι στα δεξιά του +18. Όμως τώρα η νότα έγινε C.Επομένως η νότα Β βαίνει σε δίεση  .Πρέπει να διορθωθεί  κατά 102 cents  ξύνοντας μέταλλο από την βάση του γλωσσιδίου.{ Από  το  +20 to -50 are 70 cents και από το +50  στο + 18 είναι 32. Σύνολο 102 cents}.
6.    Το  +5 είναι στα αριστερά του +18. Όμως τώρα η νότα έγινε Bb.Επομένως η νότα Β είναι σε ύφεση  .Πρέπει να διορθωθεί  κατά 113 cents  ξύνοντας μέταλλο από την άκρη του γλωσσιδίου.{ Από το +5  to+50 are 45cents και από το -50  στο + 18 είναι 68. Σύνολο 113 cents}.
7.    Το  -5 είναι στα αριστερά του +18. Όμως τώρα η  νότα έγινε Bb.Επομένως η νότα Β είναι σε ύφεση  .Πρέπει να διορθωθεί  κατά 123 cents ξύνοντας μέταλλο από την άκρη του  γλωσσιδίου.{ Από το   -5 to + 50 are 55 cents και από το -50  στο + 18 είναι 68. Σύνολο 123 cents}.

                               Συνεχίζεται....




456
Α. Με ένα απλό φτηνό  κουρδιστήρι(tuner)  κιθάρας

a)    Χρησιμοποιείστε  ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ  κουρδιστήρι κιθάρας με κλιπ.
b)    Φορτώστε και εκτελέστε το software της παραπάνω φωτογραφίας ΕΔΩ:    http://www.box.net/shared/ztp3hg5qdd4cfxrxsvof
Μη  φοβηθείτε για ιούς από το αρχείο, απλώς για να ‘’τρέξει  ‘’απαιτείται η εγκατάσταση του  MacromediaFlashPlayer 7’’. Εάν διστάζετε να το  φορτώσετε για τυχόν πιθανές μετατροπές στο PC σας από το MacromediaFlashPlayer 7 –Το συνηθίζει κάτι τέτοιο η Macromedia- έχω ανεβάσει σε video περίληψη της μεθόδου στο YouTube. Εδώ:

{  Φυσικά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε οποιοδήποτε άλλο παρόμοιο software ,αν βρείτε, ή ακόμα και να  μαγνητοφωνήσετε τους τόνους σε mp3  από μια φυσαρμόνικα που εμπιστεύεστε ότι είναι επακριβώς συντονισμένη ή τόνους  από άλλα , μουσικά όργανα απ’ ευθείας ή μαγνητοφωνημένους} .

c)    Πιέστε το ποντίκι στο  επιθυμητό πλήκτρο , για παράδειγμα το C  αγγίζοντας το  κουρδιστήρι κιθάρας στο  μεγάφωνο του Computer  για  σύλληψη των δονήσεων και καταγράψτε την ένδειξη της βελόνας του tuner. Έστω ότι είναι C  -12  υποδιαιρέσεις-δηλαδή βαίνει προς ύφεση κατά περίπου 1/8 του ημιτονίου.{Αν το tuner ήταν ακριβείας θα έπρεπε η  ένδειξη να είναι μηδέν) . Όμως παραδεχτήκαμε ότι εμπιστευόμαστε το softwareMacromedia-Seydel και ‘όχι το φτηνό κουρδιστήρι}.
d)    Έτσι  τώρα ο Τόνος Αναφοράς για τη  φυσαρμόνικά μας θα είναι C  -12 cents και ΟΧΙ ΜΗΔΕΝ (0).
e)    Τώρα  αγγίξτε το tuner στο σώμα οποιασδήποτε φυσαρμόνικας (μοντέλου  και μάρκας) και φυσήξτε το C.  Αν το γλωσσίδιο C δεν  έχει πρόβλημα, το Tuner  πρέπει να δείξει -12 cents αφού αυτή είναι η Αναφορά μας για το C.
f)     Αν  όμως η ένδειξη είναι προς τα αριστερά  του -12 τότε βαίνει προς ύφεση και  άρα αφαιρούμε λίγο-λίγο μέταλλο από  την ΑΚΡΗ του γλωσσιδίου. Αν όμως η  ένδειξη προς τα δεξιά του -12 τότε βαίνει προς δίεση και άρα αφαιρούμε λίγο-λίγο μέταλλο από την ΒΑΣΗ του γλωσσιδίου.
g)    Θέστε το διάκενο  –μεταξύ γλωσσιδίου και πλακέτας-έτσι ώστε αυτό να είναι μεγαλύτερο στις  χαμηλότερες νότες και βαθμιαία μικρότερο στις υψηλότερες.
h)   Φυσήξτε να  απομακρυνθούν τυχόν παραμένοντα ρινίσματα που δημιουργήθηκαν κατά το λιμάρισμα.
i)     Επαναλάβετε τα  βήματα c) έως  h) και για τα υπόλοιπα  ελαττωματικά γλωσσίδια.

Πολλοί θα ρωτήσετε πότε θα πρέπει να κάνω ή να δώσω να  μου κάνουν συντονισμό (κούρδισμα).
Λοιπόν το καλύτερο κριτήριο είναι το αυτί μας. Συνήθως  στις φτηνές φυσαρμόνικες αποσυντονισμός πέραν του ημιτονίου θεωρείται απίθανο  να γίνει .Στις καλές όμως και κυρίως αυτές που έχουν παχύτερα γλωσσίδια (1,2  αντί 0.9 mm)  μπορεί να γίνει μέχρι και 5 ημιτόνια!!!.
Προτού ξεβιδώσω τα καπάκια για κούρδισμα συγκρίνω με το  αυτί κάθε νότα της φυσαρμόνικας με την αντίστοιχη του παραπάνω software Macromedia-Seydel και καταγράφω ποιες νότες ακούγονται  αλλοιωμένες και τις μαρκάρω με μαρκαδόρο .

Η μέθοδος μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να τσεκάρουμε το  κουρδιστήρι μας για ακριβές κούρδισμα και άλλων οργάνων πχ κάθε χορδής στην κιθάρα , μπουζούκι , γλωσσίδια ακορντεόν κλπ.

Συνεχίζεται...

457
Η μέθοδος

1.     Εγώ έχω, σαν κιθαρίστας, 2 μικρά κουρδιστήρια  με κλιπ {τα FT-800  καιTOYO  }των 10 ευρώ έκαστο που η λειτουργία τους βασίζεται στο να λαμβάνουν τις  δονήσεις πάνω στην κιθάρα και ένα ακριβό της SEIKO που το αγόρασα πριν χρόνια και η  λειτουργία του βασίζεται στον ήχο που λαμβάνει από το ενσωματωμένο μικρόφωνο.
2.     Για το συντονισμό των γλωσσιδίων της  φυσαρμόνικας διαπίστωσα ότι τα tuners  με  κλιπ είναι πιο ακριβή απ’ ότι αυτά με το μικρόφωνο.
3.    Τα  κουρδιστήρια (guitar tuners ) έχουν  μια κλίμακα που μετράει εκατό  υποδιαιρέσεις, cents, από  – 50 έως + 50  υποδιαιρέσεις.Cent  είναι το 1/100ον  του  ημιτονίου. Υπάρχουν 1200 cents ανά οκτάβα ,12 ημιτόνια  ανά οκτάβα. Επομένως υπάρχουν 100 cents ανά ημιτόνιο ή 50 cents  ανά ½ του  ημιτόνιου ή 25 cents ανά ¼ ημιτόνιου  ή  12,5 cents ανά 1/8 ημιτονίου ή 6 cents  ανά 1/16 ημιτονίου.
4.     Πχ αν ελέγξουμε τη νότα C  και η βελόνα του tuner δείχνει +25του  C αυτό σημαίνει ότι το γλωσσίδιο του C  βαίνει  κατά ¼  του ημιτονίου σε δίεση , αν η βελόνα δείξει -50του C  τότε βαίνει κατά ½του ημιτονίου σε ύφεση και αν δείξει 0 όμως της νότας Β   τότε σημαίνει ότι το C βαίνει κατά ένα ημιτόνιο σε ύφεση δηλαδή το C  έγινε Β  και αν η βελόνη δείξει 0 της νόταςD αυτό σημαίνει ότι το  C βαίνει σε δίεση κατά 1 τόνο (2 ημιτόνια) δηλαδή το C  έγινε D
5.     Κάντε, στην αρχή, την  πρακτική εξάσκηση σε μια φτηνή ή  χαλασμένη φυσαρμόνικα πριν προχωρήσετε σε ακριβότερα μοντέλα.
6.     Ο συντονισμός γλωσσιδίου σε δίεση γίνεται αφαιρώντας μέταλλο από τη βάση  του γλωσσιδίου(κοντά στο πριτσίνι ή βίδα αναλόγως του μοντέλου) χρησιμοποιώντας  μια μικρή λίμα κοσμημάτων για αρκετή ποσότητα μετάλλου ή πολύ ψιλό σμυριδόπανο ή γυαλόχαρτο ή και ξυραφάκι  για αφαίρεση μικρότερης ποσότητας μετάλλου.
7.     Ο συντονισμός γλωσσιδίου σε ύφεση γίνεται αφαιρώντας μέταλλο από την άκρη  του.
8.     Τα μακρύτερα γλωσσίδια απαιτούν αφαίρεση  μεγαλύτερης ποσότητας μετάλλου για να δώσουν την ίδια ποσότητα αλλαγής(πχ ¼ του  ημιτονίου) απ’ ότι τα βραχύτερα γλωσσίδια.
9.     Κάθε φορά λιμάρουμε μικρά  ποσά και επανελέγχουμε το κούρδισμα.
10. Στις  χρωματικές τα εσωτερικά γλωσσίδια της πλακέτας είναι τα Blow και τα εξωτερικά τα Draw. Θα χρειαστεί να ξεβιδώσουμε τις  πλακέτες γλωσσιδίων για να μη καταστρέψουμε τις βαλβίδες.
11. Σε  χρωματικές χωρίς βαλβίδες (πχ Seydel  Standard ,Chrommeta…) απλώς βάζουμε μια πλατιά οδοντογλυφίδα  στην οπή για να σηκώσουμε το γλωσσίδιο που θέλουμε να λιμάρουμε.
12. Πριν  ξεκινήσουμε το λιμάρισμα υποβαστάζουμε το κάτω μέρος του γλωσσιδίου με ένα  ξυραφάκι-ή λεπτό πλαστικό για να μη μεταβάλουμε το διάκενο.


Παρουσιάζω τώρα μια μέθοδο (πιστεύω νέα – καθώς  δεν βρήκα κάτι αντίστοιχο στο διαδίκτυο) σαν Τόνο Αναφοράς-που πρόσφατα δοκίμασα με μεγάλη επιτυχία σε πολλές  (χαλασμένες και φτηνές φυσαρμόνικες)- και που πιστεύω ότι είναι 100% ακριβής-με  την έννοια ότι η ξεκούρδιστη φυσαρμόνικα επανέρχεται.
Σαν Τόνο Αναφοράς Χρησιμοποιώ  πλήκτρα από το software  Macromedia-Seydel.

Αλλιώς  (αυτή είναι η μέχρι τώρα  χρησιμοποιούμενη μέθοδος που αναφέρεται στα διάφορα ξένα φόρουμ) απαιτείται να γνωρίζουμε και να σετάρουμε  (set)  τον Τόνο Αναφοράς του tuner  κιθάρας στο εργοστασιακό setting.Τότε  επίσης απαιτείται να μην είναι όλες οι νότες συντονισμένες στο EqualTemperament.
(Αν  όμως δεν ακολουθήσομε την ανωτέρω διαδικασία, τότε μια ένδειξη, για παράδειγμα  -30 υποδιαιρέσεων του tuner, πιθανόν να σήμαινε όχι ύφεση του τόνου  του γλωσσιδίου αλλά ανακριβές tuner και  αντί για κούρντισμα  θα κάναμε ξεκούρντισμα  των γλωσσιδίων.

Συνεχίζεται....

458
Τα  παρακάτω αποτελούν συνέχεια της θεωρητικής προσέγγισης {EqualTemperament & JustIntonationΚΟΥΡΔΙΣΜΑΤΑ ) που αναπτύχθηκαν  λεπτομερώς στο post: http://forum.kithara.gr/index.php?topic=83218.new;topicseen#new

ΠΡΑΚΤΙΚΗ  ΜΕΘΟΔΟΣ για το Κούρδισμα Φυσαρμόνικας
Μπορεί η φυσαρμόνικα να είναι το φτηνότερο μουσικό όργανο  όμως έχει και ένα βασικό μειονέκτημα. Μετά από καιρό τα γλωσσίδια  αποσυντονίζονται κυρίως αν τα στρεσάρουμε με δυνατά φυσήματα/ρουφήγματα.
Ο αποσυντονισμός μπορεί να ξεκινά από ¼ μέχρι και 5  ημιτόνια είτε ύφεση είτε δίεση (το 90% σε ύφεση).
Ακόμα και τότε η φυσαρμόνικα ,πιθανόν, δεν είναι για τα  σκουπίδια.

Αν έχεις  μια φυσαρμόνικα (το μεγαλύτερο κόστος μιας διατονικής Lee Oscar είναι 28 ευρώ και κάποιο γλωσσίδιο έχει  στρεσάρει από το άγαρμπο παίξιμο του παίχτη (98 % βαίνει προς ύφεση από 1/4  μέχρι και 2 ή και 3 ημιτόνια τότε αντί να την πετάξεις προτείνεται μια θεραπεία που  συνίσταται στο μέτρημα της συχνότητας του γλωσσιδίου μ' ένα φτηνό χρωματικό  tuner και λιμάρισμα με μια γυναικεία λίμα της άκρης του γλωσσιδίου. Οσο  περισσότερο μέταλλο αφαιρούμε τόσο το γλωσσίδιο βαίνει προς δίεση.
  Αυτό είναι με λίγα λόγια το κούρντισμα που αν ο  παίχτης έχει υπομονή και 'πιάνουν' λίγο τα χέρια του γίνεται άψογο.
 
  Αυτή είναι με λίγα λόγια η πρακτική θεώρηση του  κουρδίσματος και εφ' όσον γίνεται εφαρμογή μετά κάθε  θεωρητική θεώρηση του θέματος σίγουρα βελτιώνει τη μέθοδο και δίνει  στο χρήστη και τη χαρά ότι αυτό που κάνει ξέρει και γιατί το κάνει.


Παρακάτω θα παρουσιάσω ένα νέο τρόπο που ‘’ανακάλυψα’’  ενώ μελετούσα το παρακάτω ηχητικό της Macromedia με φυσαρμόνικες SEYDEL που βασικά προορίζεται να ενημερώσει  τους παίχτες για το τι ήχο παράγουν οι οπές όλων των μοντέλων της.
Φυσικά έχοντας εμπιστοσύνη στην SEYDEL  οι  ηχητικοί τόνοι θα ισχύουν και για όλα τα μοντέλα όλων των φυσαρμόνικων και των  άλλων εταιρειών.

Παρουσιάζω παρακάτω ένα λεπτομερές άρθρο με φωτογραφία  και το ηχητικό τόνων της Seydel  ώστε  το κούρδισμα των γλωσσιδίων να μπορεί να γίνει εύκολα από οποιονδήποτε κάτοχο φυσαρμόνικας αρκεί να έχει ένα κουρδιστήρι  κιθάρας με κλιπ (Clipped  Guitar Tuner) που κοστίζει γύρω στα 10 ευρώ και λίγη  υπομονή και του αρέσει να ασχολείται με μικροεπισκευές.

Έτσι το software της Macromedia-SEYDEL θα  αποτελεί τον ΤΟΝΟ ΑΝΑΦΟΡΑΣ {Reference Pitch} για τον συντονισμό  διατονικών και χρωματικών φυσαρμόνικων.

Φωτογραφία πληκτρολογίου  πιάνου του software της  Macromedia-Seydel όπου  κάθε πλήκτρο αντιστοιχεί σε κάποια νότα αλλά με ήχο φυσαρμόνικας και όχι πιάνου. ΕΔΩ:
http://www.box.net/shared/yfcosuqio0yrlbibvs73


Συνεχίζεται....

459

Γεια σας


Ρίξτε τώρα μια ματιά εδώ και θα αντιληφθείτε και θεωρητικά και πρακτικά τα του Κουρδίσματος.

http://forum.kithara.gr/index.php?topic=83218.0

460
Άλλα όργανα / Κουρδίσματα 10ον
« στις: 29/08/11, 14:59 »

ΔΙΑΤΟΝΙΚΕΣ Φυσαρμόνικες
Οι απλές διατονικές έχουν γλωσσίδια  κουρντισμένα στις φυσικές νότες της κλίμακας μιας φυσαρμόνικας.
Όμως τα γλωσσίδια στις φυσαρμόνικες  τύπου Marine Band της Hohner έχουν τροποποιηθεί ανάλογα με το  στυλ της μουσικής από το παλιό στυλ Country μέχρι το  στυλ Blues και Rock.
Έτσι η Hohner για παράδειγμα χρησιμοποιεί 3 διαφορετικούς  τύπους Temperament για τις 10-οπών διατονικές.
Έτσι πχ τα μοντέλα Marine Band και Special 20 είναι πιο κοντά στο “Just  Intonation” κούρδισμα.  Δηλαδή:
Τα γλωσσίδια Blow στις οπές  2, 5 και 8 κουρδίζονται ελαφρώς σε ύφεση ενώ στις 3, 6, 9  κουρδίζονται ελαφρώς σε δίεση.
Τα γλωσσίδια Draw στις οπές 3, 5, 7, και 9 κουρδίζονται ελαφρώς σε ύφεση και τα γλωσσίδια Draw στις οπές 1, 2, 4, 6, 8,  και 10 κουρδίζονται ελαφρώς σε δίεση σε ποικίλους βαθμούς.

Τα μοντέλα MS Models Blues  Harp της Hohner είναι πιο κοντά στο “Equal  Temperament” κούρδισμα  και κυρίως (προσέξτε τη διαφορά) στα  γλωσσίδια draw στις οπές 5  και 9 πού είναι  κουρδισμένα σε δίεση ,σε αντίθεση με τα ίδια γλωσσίδια  των μοντέλων Marine Band και Special 20 πού είναι  κουρδισμένα σε ύφεση-όπως είδαμε παραπάνω.

 Αυτό κάνει τα μοντέλα MS Models Blues  Harp κατάλληλα  για όλα τα στυλ μουσικής Blues, Folk, Rock και Country — αλλά και για παίξιμο της  φυσαρμόνικας σε  “Straight Harp” ή “Cross Harp”  positions.
 
Η Hohner ανακάλυψε ότι η πλειονότητα των παιχτών διατονικής είναι ευχαριστημένοι με  κούρδισμα στους Α442 -περίπου 8 cents του tuner κιθάρας-η LeeOscar στους Α441- περίπου 4 cents.

Αυτό γίνεται έτσι ώστε σε περιόδους έντασης ο τόνος να βαίνει προς ύφεση  ενώ στο κανονικό παίξιμο να μη επηρεάζει την υπόλοιπη ορχήστρα.
 
Ενας άλλος λόγος είναι ότι οι  Αυστριακές και Γερμανικές ορχήστρες συντονίζονται σε Α443. Έτσι μερικοί φημισμένοι παίχτες φυσαρμόνικας κουβαλούν μαζί  τους 2 σετ από φυσαρμόνικες κουρδισμένες σε Α440 και Α442 αντίστοιχα.
 
Πρακτικά μιλώντας ποιο λοιπόν είναι το καλύτερο  κούρδισμα για μια φυσαρμόνικα που θα παίζει με ένα πιάνο κουρδισμένο στους Α440;
 
Η απάντηση είναι η Α442  ώστε σε περιόδους έντασης ο τόνος να βαίνει  προς ύφεση ενώ στο κανονικό παίξιμο να μη επηρεάζει. Αν δε  κουρδίσουμε χαμηλότερα από Α440 οι  πιθανότητες να ακουγόμαστε ξεκούρντιστοι πολλαπλασιάζεται.
Συνήθως  στις standard   διατονικές των 10- οπών οι νότες 3η και 5η της  κλίμακας κουρδίζονται ελαφρώς προς ύφεση -   περίπου 4 υποδιαιρέσεις - για να  δώσουν στις φυσαρμόνικες την πατροπαράδοτη αίσθηση του just  temperament
 
 
Τελικό Συμπέρασμα:
Μερικοί ακροατές προτιμούν να ακούν ελαφρώς σε δίεση τους  ήχους άλλοι δεν το υποφέρουν.
Σε μερικούς αρέσει το Equal Temperament σε άλλους  όχι.
Μερικοί συμβιβάζονται μεταξύ Equal Temperament και Just Intonation, άλλοι όχι.
Η μέθοδος της που θα παρουσιάσουμε από την επόμενη  ενότητα αποτελεί ένα πρακτικό τρόπο  κουρδίσματος μερικοί θα την προτιμήσουν μερικοί όχι .
Εγώ πάντως έκανα δοκιμές σε πολλές φυσαρμόνικες με άριστα αποτελέσματα.
 Η ‘’ζωή’’ σαν κουρδιστής  φυσαρμόνικων δεν είναι εύκολη.

 
 
 ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ…..στο: http://forum.kithara.gr/index.php?topic=83241.0

461
Άλλα όργανα / Απ: Κουρδίσματα
« στις: 29/08/11, 13:43 »
Δύο επιπλέον παραδείγματα για καλύτερη  κατανόηση

a)     Τελικά  σε τι αναφορά θα πρέπει να κουρντίζω τη χρωματική φυσαρμόνικα;

Εάν έχω μάθει να παίζω  ήπια φυσώντας /ρουφώντας (μειονότητα των παιχτών)  τότε σίγουρα δεν προξενώ ύφεση στα γλωσσίδια  και άρα παίρνω σαν αναφορά το Α440.Αν όμως έχω μάθει να παίζω με ένταση  φυσώντας /ρουφώντας τότε παίρνω σαν αναφορά το Α442 ή και Α443.
b)    Ας  υποθέσουμε ότι θέλω να έχω μια χρωματική έστω κλειδί C με την οποία θέλω να παίζω μόνο Blues.Και  στην παραπάνω a) και  σ’ αυτή b)  περίπτωση τί κούρδισμα πρέπει να κάνει ο κιθαρίστας που θα με συνοδεύει;

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Τότε την κουρδίζω όπως  απάντησα στην a) και  κατόπιν κουρδίζω τα γλωσσίδια τρίτης και εβδόμης κατά 4 cents να  βαίνουν προς ύφεση από την συχνότητα αναφοράς.
Ο κιθαρίστας θα πρέπει  να κουρδίσει σε Equal Temperament χρησιμοποιώντας tuner με  αναφορά στην Α440. Τότε η χρωματική σου θα ακούγεται κουρδισμένη με την κιθάρα.
Αν όμως ο κιθαρίστας  κουρδίσει με αναφορά Α442 ή ψηλότερα τότε η χρωματική σου θα ακούγεται  ξεκούρδιστη.

Σημειωτέον ότι τα 4 cents δεν  θα δείχνουν τη διαφορά στο κλειδί του C , όμως σε ψηλότερα  κλειδιά (ειδικά Ε και Β) οι τονικές θα ακούγονται εκτός κουρδίσματος.

Συνήθως οι παίχτες Blues με  διατονική ,αν παίξουν blues με τη χρωματική χρησιμοποιούν την 3η position  χωρίς το μοχλό της(slide).Στην  C  χρωματική αυτό είναι η D Dorian mode.
 
 

Συνεχίζεται....

462
Άλλα όργανα / Απ: Κουρδίσματα
« στις: 29/08/11, 13:33 »
Περαιτέρω ανάλυση

{Για αυτούς που θέλουν περαιτέρω  ανάλυση: Οι ακριβείς τιμές υπολογίζοντας τη 12η ρίζα του 2 (περίπου  1,0594630943592952645618252949463)και πολλαπλασιάζοντας την με την αρχική  Αναφορά. Πχ Α4=440 Hz.

{ Η 12η ρίζα του 2 είναι σπουδαία στη μουσική θεωρία  και αντιπροσωπεύει λόγο συχνοτήτων στο Equal  Temperament  }

Αρα: Α#4 = 440 Hz Χ  1,0594630943592952645618252949463  = 466, 16376151808991640720312977639Hz αυτό λοιπόν είναι πολύ πιο ακριβές  άσχετα με το Tuner που χρησιμοποιήσαμε.

Η διαφορά μεταξύ Α4 – Α#4 = 26,16376151808991640720312977639Hz.
Τώρα για να  εξετάσουμε την επόμενη νότα μετά την Α# που είναι Β δεν θα προσθέσουμε στην Α#4  τα 26,16376151808991640720312977639Hz αλλά θα πολλαπλασιάσουμε την Α#4 πάλι με 12η ρίζα του 2 και το  γινόμενο είναι 493,88330125612411183075454185882Hz.

Τώρα η διαφορά μεταξύ Α#4 και Β4  είναι : 27,71953973803419542355141208243Hz
Συγκρίνοντας τις παραπάνω  υπολογισθείσες διαφορές βλέπουμε ότι όσο ανεβαίνουμε τόσο η απόκλιση σε Hz μεγαλώνει με κάθε νότα.Επίσης αν συνεχίσουμε τα παραδείγματα θα δούμε ότι διαφορετικά hertz αντιστοιχούν και στην ίδια ποσότητα cents.

{Αυτές οι διαφορές είναι αυτές που  ενσωματώνονται στα χρωματικά tuners και δίνονται σε τιμές απόκλισης σε cents. }

  Πρακτικά για  ευκολότερο τρόπο να μετατρέπεις μια Συχνότητα Αναφοράς σε μια άλλη θα  περιγράψουμε σε παρακάτω ενότητα.


Για πλήρης πληροφορίες για κούρντισμα διατονικών  και χρωματικών δείτε:
Το video ΕΔΩ:


Συνεχίζεται...
   
Συνεχίζεται....

463
Άλλα όργανα / Απ: Κουρδίσματα
« στις: 29/08/11, 13:16 »
ΧΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΦΥΣΑΡΜΟΝΙΚΕΣ
Είναι ‘σε “Equal  Temperament” κουρδισμένες.
Αυτό δίνει τη δυνατότητα στη  χρωματική να είναι κουρδισμένη άσχετα με το τι κλειδί κι αν παίζει.
(Με μια χρωματική ενός κλειδιού πχ C μπορούμε να παίξουμε όλα τα υπόλοιπα κλειδιά).
Αν και η χρωματική είναι  συντονισμένη σε “Equal Temperament” μπορεί να  παίξει περιορισμένα ακομπανιαμέντα (συγκεκριμένα μόνο 2 –για το κλειδί C ,τα ακομπανιαμέντα C και Dm).

Με χρήση όμως ΑΡΠΕΖ μπορούν να  παιχτούν κι εδώ όλα τα ακομπανιαμέντα.
Εξαιρέσεις στις χρωματικές,  αποτελούν τα μοντέλα Koch #980 model και Slide Harp .
Αυτά τα μοντέλα είναι “Just  Temperament” όπως δηλαδή  και οι κοινές διατονικές Marine Band. (Δηλαδή είναι μοντέλα που παίζουν  όπως όλες οι διατονικές με bending –κούρδισμα Richter-αλλά έχουν και slide μοχλό που επιτρέπει να παίζουμε και  τις διέσεις όλων των τόνων όπως συμβαίνει στις χρωματικές. Φυσικά είναι  μεγαλύτερου μεγέθους.

Ετσι λοιπόν όταν τα όργανα είναι  χρωματικά – συνήθως έχοντας 12 νότες ανά οκτάβα- όπως το πιάνο, η κιθάρα…τότε  το EqualTemperament είναι το καλύτερο κούρδισμα για να ηχεί ισοδυνάμως ‘ωραία’  ή ‘άσχημα’ (υποκειμενική αντίληψη).

Πάντως μπορεί να έχουμε και όργανο με 12 νότες ανά οκτάβα  με διαφορετικό Temperament αν πρόκειται πχ να κάνουμε ακομπανιαμέντα να ηχούν ‘πιο  γλυκά ΄.
Τότε φυσικά το όργανο αυτό θα ηχεί τέλεια στο συγκεκριμένο κλειδί αλλά  θα ηχεί κάκιστα σε οποιοδήποτε άλλο κλειδί ειδικά όσο απομακρυνόμαστε από το  «βασικό κλειδί»  γύρω από τον «Κύκλο των  Πέμπτων».
(βλέπε ΕΔΩhttp://www.box.net/shared/73trqqlfnj )


Είτε χρησιμοποιήσετε τη μέθοδο που  θα αναλύσουμε στη 3η ενότητα είτε θεωρήσετε ότι το tuner σας είναι ακριβές και στις 2  περιπτώσεις απαιτείται να γνωρίζετε τη συχνότητα ΑΝΑΦΟΡΑΣ (Α441…) που  χρησιμοποίησε ο κατασκευαστής και να τη θέσετε στο tuner σας.

Η Lee Oscar στο φυλλάδιο που δίνει στο σετ  εργαλείων της ενώ χρησιμοποιεί την Α440 για Equal Tuning όμως επισημαίνει "LEE OSKAR HARMONICAS ARE EQUAL TUNED TO A441 TO A442+."

Ο πίνακας της LEE OSKAR για Equal Tuning δίνει τις αποκλίσεις σε cents για κάθε νότα της φυσαρμόνικας και  καμιά απ’ αυτές τις αποκλίσεις δεν είναι μηδέν.

Ετσι δίνει: 1.00Hz=4 Cents; 0.50Hz=2 Cents; 0.25Hz=1 Cent ακόμα και αυτές οι τιμές δεν είναι  επακριβείς αλλά κατά  προσέγγιση διότι η αξία που έχει ένα Cent σε Hz δεν είναι σταθερή σε  όλο το φάσμα των συχνοτήτων-τονικού ύψους .


Αν λοιπόν χρησιμοποιήσεις το Tuner σου και κατά το κούρντισμα  τοποθετήσεις αυτές τις παραπάνω τιμές τότε θα είναι «εργοστασιακά κουρντισμένη»  αλλά όχι επακριβώς Equal Temperament.

Συνεχιζεται...

464
Άλλα όργανα / Απ: Κουρδίσματα
« στις: 29/08/11, 12:35 »

Συμβουλές για σωστό κούρδισμα φυσαρμόνικας
·         Όταν  κουρδίζεις τη φυσαρμόνικα να λάβεις υπ’ όψη ότι αν συνηθίζεις να παίζεις φυσώντας δυνατά (συνήθεια που κοστίζει)  πιθανώς να θέλεις να κουρδίσεις τα γλωσσίδια να βαίνουν προς δίεση, αφού όσο  πιο δυνατά φυσάς τόσο ο τόνος βαίνει προς ύφεση.
·         Μη κουρδίζεις  κρύα φυσαρμόνικα, αφού το κρύο παράγει ελαφρώς υψηλότερο τόνο. Θέρμανε την με  την αναπνοή σου.
·         Απέφευγε  να φυσάς/ρουφάς  για πολύ ώρα στο ίδιο  γλωσσίδιο καθώς βαθμιαία θα αναπτυχθεί υγρασία.
·         Όταν  κουρδίζεις τη φυσαρμόνικα, συνήθως αυτό γίνεται χωρίς τα καπάκια , έχε υπ’ όψη  ότι όταν τα βάλεις ό τόνος θα πέσει ελαφρώς.(αυτός είναι ο λόγος που πρέπει να  κουρδίζουμε όλα τα γλωσσίδια ελαφρώς με δίεση).

Το κούρντισμα  γλωσσιδίου σε δίεση  γίνεται αφαιρώντας μέταλλο από τη βάση του γλωσσιδίου(κοντά στο πριτσίνι  ή τη βίδα αναλόγως) χρησιμοποιώντας μια μικρή λίμα κοσμημάτων για αρκετή  ποσότητα μετάλλου ή πολύ ψιλό σμυριδόπανο  ή γυαλόχαρτο ή και ξυραφάκι για μικρότερη ποσότητα
Ο  συντονισμός γλωσσιδίου σε ύφεση  γίνεται αφαιρώντας μέταλλο από την άκρη του.
Τα μακρύτερα  γλωσσίδια απαιτούν αφαίρεση μεγαλύτερης ποσότητας μετάλλου για να δώσουν την  ίδια ποσότητα αλλαγής(πχ ¼ του ημιτονίου) απ’ ότι τα βραχύτερα γλωσσίδια.
Αυτοί η  μέθοδοι αφαίρεσης μετάλλου γίνονται για μέχρι αλλαγές ¼ του ημιτονίου. Για  περαιτέρω αλλαγή μπορείς να βάλεις κόλληση με κολλητήρι αν πρόκειται να πάμε το  γλωσσίδιο προς ύφεση ενώ για αλλαγές μεγαλύτερες ¼ του ημιτονίου προς δίεση  καλύτερα να αλλαχθεί πλήρως το γλωσσίδιο (οδηγία Hohner).
Η ποσότητα μετάλλου που των Χ cents που πρέπει να αφαιρεθεί ή να προστεθεί από  τα γλωσσίδια ώστε η φυσαρμόνικα να μπορεί να παίζει σ’ όλα τα κλειδιά  ισοδύναμα  είναι EqualTemperament.
Αρα βλέπουμε  ότι ο τόνος επηρεάζεται από τη στοματική και λαρυγγική κοιλότητα του παίχτη γι  αυτό και είναι αδύνατο να κουρδιστεί ένα γλωσσίδιο ακριβώς σ’ έναν τόνο γιατί  δεν είναι μόνο η ίδια η φυσαρμόνικα που το επηρεάζει.
Μπορείς να  κάνεις αυτό το τεστ φυσώντας τη μια φορά με κλειστή και την άλλη με ανοιχτή  μύτη με λίγη η περισσότερη διαρροή αέρα και θα διαπιστώσεις κάθε φορά ότι το  κουρδιστήρι δείχνει μερικά cents διαφορετικά την κάθε φορά.
Αρα εκ προοιμίου κουρδίζουμε το γλωσσίδιο  πάντα να βαίνει προς δίεση. Εκτός των παραπάνω, κούρδισμα με λίγη δίεση δίνει  πιο λαμπερό και εντυπωσιακό ήχο.

Όμως να έχεις πάντα υπ’ όψη  ότι ο καλύτερος κριτής είναι το αυτί σου ακόμα κι αν χρησιμοποιήσεις ένα από τα  ακριβέστερα tuners για το κούρδισμα
Συνεχίζεται...

465
Άλλα όργανα / Απ: Κουρδίσματα
« στις: 29/08/11, 12:06 »
Πότε γίνεται το κούρδισμα φυσαρμόνικας;


Ο χρόνος, η ηλικία και η χρήση προξενούν ελαφρές  αλλαγές στον τόνο. Η πίεση από τις εισπνοές-εκπνοές, το στυλ παιξίματος, το  περιβάλλον, ο τόπος, η θερμοκρασία, η υγρασία, η απόθεση σάλιου, οι βαλβίδες  και οι πλακέτες των γλωσσιδίων όλα αυτά επηρεάζουν την τονικότητα της  φυσαρμόνικας.

Να γιατί το να ελέγξουμε την τονικότητα με ένα tuner είναι εξαιρετικά δύσκολο. Με τόσες μεταβλητές  που αλλάζουν ραγδαία είναι δύσκολο να πούμε πια ένδειξη στο tuner είναι ακριβής.

Όσο πιο  αξιόπιστο είναι το tuner τόσο η  σύγχυση μπορεί να μεγαλώνει.

Ένα όμως από τα πιο ευχάριστα χαρακτηριστικά της  φυσαρμόνικας είναι η ικανότητα που έχουν οι νότες της να αλλάζουν ελαφρώς από  πλήρη συντονισμό σε ελαφρό αποσυντονισμό με εντολή του παίχτη.
Αυτό το  χαρακτηριστικό το ονομάζουμε ΕΚΦΡΑΣΗ  είναι κάτι που συνήθως δεν έχουν τα όργανα με πλήκτρα.
Εννοώ ότι στο κλασικό πιάνο δεν υπάρχει αυτή η  δυνατότητα.
Στο ηλεκτρικό πιάνο, γίνεται μέσω εξωτερικού ελέγχου. Για  παράδειγμα εξωτερικό Pitch Bend Controller .

Όμως στη φυσαρμόνικα η δυνατότητα είναι  ‘’μεγάλη’’ λόγω της Just  Intonation και των bendings.

Πχ μόνο από την νότα G, οπή 3 ρούφηγμα, με το bending μπορώ να πάρω τις νότες : G-B-Bb-A-Ab και δεκάδες  ψευδο-bendings (μικροαλλοιώσεις από 1 ως 100 cents).
Δείτε το ΕΔΩ:
  http://www.box.net/shared/vm088d3l7kbjzv9lmx1f


Η  απλή μετατόπιση του Master Tune ενός Keyboard   πχ στα 441Hz ή 443Hz  είναι  σχετική και όχι απόλυτη πράγμα που σημαίνει οτι το Equal Temperament θα  διατηρηθεί ως έχει.
Το βήμα των διαστημάτων δεν θα αλλάξει και συνεπώς θα  συνεχίζει να επιτρέπει την αναπαραγωγή της ίδιας ακριβώς μελωδίας από  διαφορετικό τονικό ύψος πράγμα που αποτελεί το κριτήριο με το οποίο  κατασκευάστηκε η Equal Temperament κλίμακα.

Συνεχίζεται...
 
 

466
Άλλα όργανα / Απ: Κουρδίσματα
« στις: 29/08/11, 11:53 »


Just  Intonation

Το ‘’Just Temperament’’θα το εξηγούσα σαν  ‘Ακριβές’ ή πιο φραστικά  σαν ‘’Πιο  ευχάριστο με καθαρά ακόρντα ΄΄ κούρντισμα. Δείτε το ΕΔΩ:
http://www.box.net/shared/t4s9p5n6evumqqt8squv
Είναι ένα σύστημα  κουρδίσματος για όργανα κυρίως με δόνηση (ακορντεόν ,διατονικές  φυσαρμόνικες-όχι χρωματικές….).
Εδώ το κούρντισμα εξαρτάται  από την κλίμακα που χρησιμοποιείται και είναι διαφορετικός πχ για τη  κλίμακα  C και τη D .
Εδώ εξηγείται με λεπτομέρειες το γιατί το κούρδισμα εξαρτάται από την  κλίμακα και το γιατί η σχέση Hzκαι Centsδεν είναι  γραμμική:
 
http://www.box.net/shared/7h81nxqebmtq3m1u2qgs. Αυτό το σύστημα ισχύει για όλα τα απλά μοντέλα  διατονικών (πχ Marine Band..) αλλά  και στις ειδικές φυσαρμόνικες ΤΡΕΜΟΛΟ και ΟΚΤΑΒΑΣ. Δηλαδή στις φυσαρμόνικες που  έχουν το γνωστό σύστημα Richter (ρίξε μια ματιά για το Richter) ΕΔΩ:
  http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=2955&sectionID=2 )
 
Το μέγεθος ενός διαστήματος μεταξύ δύο νοτών μετριέται από το  πηλίκο των συχνοτήτων τους. Σπουδαία διαστήματα είναι τα 3:2 (





PerfectFifth), 4:3 (PerfectForth) .
Κάθε just διάστημα (justinterval) διαφέρει κατά διαφορετικό ποσό  από το ισοδυνάμως πλησιέστερο διάστημα equal (EqualInterval)
Οι περισσότεροι παίχτες (90% Δυτικών λαών) διατονικής παίζουν σε CrossHarp (Blues, rock..) ενώ η  πλειονότητα των Ανατολικών λαών σε Straightharp ( ρίξε μια  ματιά για τα positions-κλειδιά  στην ίδια φυσαρμόνικα- ΕΔΩ: http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3052&sectionID=1 )
Παίχτες   που παίζουν πολλές θέσεις με διατονική φυσαρμόνικα κουρδισμένη για Blues θα έχουν πρόβλημα για τα άλλα κλειδιά.


Κούρδισμα σε 12 E-T & J-I
Δείτε την ΕΔΩ:
http://www.box.net/shared/8rz18dsj5z7xz3qfq73m
 
 

3-LimitPythagorasIntonation
Πριν 2500 χρόνια ο Πυθαγόρας ασχολήθηκε με το κούρδισμα των  οργάνων.
Δείτε περιληπτικά μια περιγραφή ΕΔΩ:
 http://www.box.net/shared/7bigcrjz7p1opbio2f7d   
 
Δείτε  τον κύκλο των Πέμπτων στον οποίο θα βρείτε  πλήρης εφαρμογές στις θέσεις (Positions)  παιξίματος της φυσαρμόνικας. (  Straight  Harp και Cross Harp). ΕΔΩ:
http://www.box.net/shared/tdcqugrjo9nhh7tzzism
 
 

Σύγκριση  των 3 συστημάτων κουρδίσματος:
Δείτε το διάγραμμα ΕΔΩ:
http://www.box.net/shared/000ipfe835l2cj2b69pd
 
 Συνεχίζεται

467
Άλλα όργανα / Απ: Κουρδίσματα
« στις: 29/08/11, 02:42 »

Temperaments και φυσαρμόνικες

Γενικά: Αν και το άρθρο αναφέρεται ειδικά στις φυσαρμόνικες θα  διαπιστώσετε ότι μπορεί να αποκομίσετε αρκετές γνώσεις άσχετα με το τι μουσικό  όργανο παίζετε.
Στις μέρες μας για να συμβαδίζεις με τα  προχωρημένα μουσικά στυλ και ειδικά αυτά με την εκτέλεση τους από φυσαρμόνικα  (Διατονικό, πεντατονικό, δωρικό κοκ…) θα απαιτούσε ειδικό τμήμα μουσικής  θεωρίας.
Αλλάζοντας τον τόνο μιας νότας ή και  περισσοτέρων σε μια φυσαρμόνικα διατονική 10-οπών  επεκτείνεται το ρεπερτόριο και μπαίνουμε σ’  έναν κόσμο νέων τονικών μουσικών χρωμάτων.
Λόγω  των πολλών μοντέλων στην αγορά συχνά υπάρχει το ερώτημα:
Πώς  είναι κουρντισμένο κάθε μοντέλο; Είναι κατά ‘Just Τemperament’ {ή καλύτερα JustIntonation} ή κατά ‘Equal Τemperament ;
Για τις φυσαρμόνικες  ισχύουν και το “Equal” και το “Just” temperament   κούρντισμα:
Πρακτικά  σαν temperament θα ορίζω τη ρύθμιση του κουρντίσματος  μικρομετρικά.
 
 
“Equal  Temperament”

“ Equal Temperament” θα το εξηγούσα σαν ‘’Ισοδύναμο κούρντισμα’’ (η  επίσημη μετάφραση είναι ‘’Ισοσυγκερασμένο κούρντισμα’’) είναι ένα σύστημα  κουρδίσματος στο οποίο κάθε ζευγάρι παραπλήσιων νοτών έχει ένα Πηλίκο  Συχνοτήτων ακριβώς το ίδιο.
Το “Equal Temperament” χρησιμοποιεί ένα πολλαπλάσιο μιας σταθερής  συχνότητας μεταξύ των νοτών της χρωματικής κλίμακας. Ή πιο μαθηματική εξήγηση:
·         Οκτάβα = 2:1 και διαίρεση της οκτάβας σε 12 ίσα διαστήματα  με λόγο x
·          Άρα x*x*x x*…*x  (επί 12 φορές )  ή  X12   =2
·         Συνεπώς x= 12η  ρίζα του2 =1,059463
 
Αυτός  είναι ο λόγος που το κούρδισμα για οποιαδήποτε κλίμακα είναι το ίδιο.
Πχ το  κούρδισμα για το C και το D είναι ακριβώς το ίδιο και γίνεται στον πρότυπο  τόνο συχνότητας  440 Hertz που σημειογραφικά θα το συναντήσουμε σαν Α 440  και λέγεται και master  tune.
 
Έτσι παίζοντας μια μελωδία σε οποιοδήποτε κλειδί  θα ηχεί το ίδιο καλά (ή το ίδιο ‘’άσχημα’’).
Γι’ αυτό πολλοί ισχυρίζονται ότι είναι ένα  σύστημα κουρδίσματος συμβιβαστικό.
 
Πριν την  ανακάλυψη των tuners , είχαμε  και πολλοί συνεχίζουν να το χρησιμοποιούν , το  διαπασών που έχει συχνότητα 440Hz (ΛΑ=Α) .
Στα 1939,σε ένα  παγκόσμιο συνέδριο στο Λονδίνο, αποφασίστηκε ομόφωνα η επιλογή της συχνότητας  των 440Hz ως επίσημη για τη νότα Α4.
Αυτό σημαίνει  ότι οι σύγχρονες κλασικές ορχήστρες εκτελούν έργα του Beethoven , Mozart κλπ  περίπου ένα ημιτόνιο ψηλότερα από την τονικότητα για την οποία είχαν γραφτεί
Τα σημερινά πιάνο κουρδίζονται στις απαιτήσεις του πελάτη αλλά και της  αίθουσας στην οποία θα παίζεται (ορχήστρα). Πάντως είναι ζωτικής σημασίας όλα  τα όργανα που πρόκειται να παίξουν μαζί να κουρδίζονται στην ίδια συχνότητα  αναφοράς. Αλλιώς, θα ακούγονται δυσάρεστα , ακόμα κι αν παίζουν την ίδια νότα.
 
 
    Το “Equal Temperament” αναπτύχθηκε για πληκτροφόρα όργανα (πιάνο…)  ώστε να παίζουν ισοδύναμα καλώς (ή κακώς-υποκειμενική αντίληψη) σε οποιοδήποτε  κλειδί.
Το χρωματικό Tuner μας θέτει ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ στο Equal Temperament εκτός κι αν χρησιμοποιηθεί κάποιο ακριβό tuner που να καθορίζει  ότι μας θέτει σε άλλο temperament  (πχ το Korg OT-120  tuner) .
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ....
 

468
Άλλα όργανα / Απ: Κουρδίσματα
« στις: 28/08/11, 18:44 »
Συνέχεια από προηγούμενο
 
Το ψηφιακό χρωματικό tuner
Είναι σύνηθες να βασιζόμαστε στο Tuner για το κούρδισμα του οργάνου μας.
Το Tuner δείχνει πόσα cents απέχει ο τόνος που παίζεται από έναν τόνο μιας αξιόπιστης ακουστικής πηγής.
Αυτό μπορεί να είναι χρήσιμο σε ένα σταθερού σωλήνα πνευστό όργανο (σάλπιγγα) ή για το συντονισμό της χορδής Α (λά) στα έγχορδα.
 
 Πάντως δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται το tuner για κούρδισμα όλων των χορδών εγχόρδων για όλες τις οκτάβες για τα πνευστά (κλαρίνο, σαξόφωνο, φλάουτο..).
Αυτό οφείλεται στο ακουστικό φαινόμενο που συμβαίνει με τα just-tempered συστήματα που θα μελετήσουμε στη συνέχεια.

Κούρδισμα EqualTempered
Ένα ενδιαφέρον πρόβλημα αντιμετώπισαν για εκατοντάδες χρόνια οι κατασκευαστές οργάνων . Έτσι για να πάρουμε την τέλεια Πέμπτη (το διάστημα μεταξύ Α και Ε) πρέπει να πολλαπλασιάσουμε 1,5 φορά τη συχνότητα της Α.
Στο βιολί (τη βιόλα αλλά και σ’ όλα τα χωρίς τα έγχορδα χωρίς χωρίσματα-όπως τα χωρίσματα-- της κιθάρας)αυτό είναι δυνατόν και μπορούμε να παίξουμε την τέλεια Πέμπτη Ε στη συχνότητα 440Χ1,5=660 Hz.
Από τον ανωτέρω όμως πίνακα συχνοτήτων βλέπουμε ότι το πιάνο παίζει την ίδια νότα Ε = 659.26 Hz δηλαδή να βαίνει προς ύφεση.
Αυτό οφείλεται στον equaltemperedtuningπου εφαρμόστηκε στα χρόνια του Bach.
Αυτό σημαίνει ότι όλα τα παραπάνω αναφερθέντα έγχορδα πρέπει να υπακούουν σ’ αυτές τις ελαφρές διαφορές κατά τα κουρδίσματα με το πιάνο.
Οι οργανοπαίχτες αυτών των οργάνων αισθάνονται πιο ‘ευτυχείς’ όταν παίζουν μόνο με άλλα τέτοια έγχορδα.
 
Για καλύτερη κατανόηση του παραπάνω πίνακα συχνοτήτων δείτε ΕΔΩ:
 
http://www.box.net/shared/6acbbehivova368faga0
 
Συχνότητες των τόνων
οι συχνότητες των τόνων βρίσκονται από τον μαθηματικό τύπο:
Συχνότητα:f= 440×(2n/12ή 12 ρίζα του 2 εις την n  δύναμη
Όπουn = -21, -19, ..., 27. (το πρόσημο είναι + για πάνω από τη Α4 και – για κάτω από τη Α4)
 
Δείτε την  ονομασία και τις συχνότητες των οκτάβων ΕΔΩ:
 
http://www.box.net/shared/yum71z5jidjjqmhesdm9
 
Παράδειγμα 1ον:Ποια είναι η συχνότητα του C5;


Το C5 είναι το πρώτο C πάνω από τη Α4. Ανάμεσα στο Α4 και στο C5 υπάρχουν 3 ημιτόνια (Α4 - Α#4 -Β4 -C5 ) και η C5 πάνω από τη A4. Άρα n=+3.Αποτέλεσμα f=523,2 Hz
Παράδειγμα 2ον: Ποια είναι η συχνότητα του F4;Το F4 είναι κάτω από το A4. Ανάμεσα στο Α4 και στο F4  υπάρχουν 4 ημιτόνια ( A4 -Ab4-G4-Gb4-F4) και άρα n=-4
Αποτέλεσμα f=349,2 Hz:
 
Τον πίνακα με όλες τις συχνότητες δείτε τον  ΕΔΩ:
 
http://www.box.net/shared/gvkohn0e9d2ggas66vag
Από τον πίνακα φαίνεται ότι η οκτάβα χωρίστηκε σε 12 ίσα διαστήματα με την πρώτη και την τελευταία νότα να έχουν λόγο συχνοτήτων 2 και άρα να δίνουν το ίδιο τονικό ύψος σε διαδοχικές οκτάβες.

http://www.contrabass.com/pages/frequency.html
 
θα δείτε έναν ενδιαφέροντα πίνακα με τις νότες από C2  έως C6 τις συχνότητες τους  , την περιοχή τους στα  μουσικά όργανα και links σε όλα τα μουσικά όργανα για περισσότερες πληροφορίες.
 
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ....

469
TEMPERAMENTS
Όλα τα παρακάτω αντλήθηκαν από εξαντλητικές ερωτήσεις σ’ ένα ξένο site στo οποία ξεκίνησα  να περιγράφω έναν πιο πρακτικό τρόπο κουρδίσματος . Μετά διαπίστωσα ότι συνδυάζοντας και την πολύ πλούσια θεωρία κατάλαβα πολύ καλύτερα τη διαδικασία κουρντίσματος.
Φυσικά  δεν είμαι συγγραφέας και έτσι πολλά από τη θεωρία, στα οποία έχω κάνει εντελώς ελεύθερη μετάφραση από πολλά sites του διαδικτύου , ίσως επαναλαμβάνονται με εμπλουτισμένο υλικό που έπαιρνα κάθε φορά καθώς μου δημιουργούνταν νέες ερωτήσεις.
 
Επειδή το θέμα των Temperaments είναι ανοιχτό προς εξερεύνηση εγώ απλώς προσπάθησα εκτός από την εντελώς ΠΡΑΚΤΙΚΗ διαδικασία κορδίσματος των φυσαρμόνικων να δώσω και μια ευκαιρία σε πολλούς να το συζητήσουμε και να εμπλουτίσουμε περαιτέρω τις γνώσεις μας.
 
Το ότι στις επόμενες ενότητες που θα ακολουθήσουν τα παραδείγματα αναφέρονται στις φυσαρμόνικες δεν θα σας εμποδίσει να εμπλουτίσετε τις γνώσεις σας αλλά και να κάνετε αναγωγή στο δικό σας όργανο.


Γενικά για το κούρδισμα:
 
Υπάρχουν πολλοί τρόποι για το πώς οι οργανοπαίχτες θα πρέπει να κουρδίζουν τα όργανα τους ώστε να παίζουν συντονισμένα.
 
Πάντως ένα είναι γεγονός το ότι αν ένας οργανοπαίχτης πρόκειται να συμμετάσχει σε μια ομάδα μουσικών, ακόμα και μόνο με άλλον ένα, θα πρέπει να γνωρίζει βαθμονομήσει το όργανό του ώστε να είναι σε συντονισμό με αυτά της ομάδας.
 
Συχνότητα και ακουστικά διακροτήματα (beats)
Intonation without beats is the goal of all musicians.”
Δηλαδή σκοπός των μουσικών είναι να επιτύχουν τέτοιο κούρδισμα ώστε να μη υπάρχουν διακροτήματα (beatless).
 
Κάθε ακουστικό κύμα έχει μια μετρήσιμη ταχύτητα συνεχόμενης κίνησης που λέγεται συχνότητα και μετριέται σε κύκλους /δευτερόλεπτο ή Hertz και την αντιλαμβανόμαστε σαν τόνο.
Όσο ταχύτερη η ταχύτητα τόσο ο τόνος που αντιλαμβανόμαστε είναι ψηλότερος.
Όταν ήχοι από δύο διαφορετικές πηγές συνδυαστούν στον αέρα τότε ο ένας επικάθεται επί του άλλου και ο προκύπτον τόνος είναι είτε χαμηλότερος είτε υψηλότερος σε ένταση.
Δύο τόνοι που ηχούν στην ίδια συχνότητα συνδυάζονται και  δυναμώνεται η ένταση τους.
Δύο τόνοι με ελαφρώς διαφορετικές συχνότητες παράγουν το λεγόμενο διακρότημα (beat) που είναι ένας τόνος που ακούγεται μη σταθερός (wa-wa).
Για να μπορούν οι οργανοπαίχτες να παίζουν σε συντονισμό πρέπει να προσαρμόζουν τον τόνο του οργάνου τους με τον τόνο μιας αξιόπιστης πηγής τόνων.
Για να συγκρίνει ο οργανοπαίχτης τον τόνο του  οργάνου του με τον τόνο της αξιόπιστης πηγής τόνων ακούει το διακρότημα:
·         Όσο πιο ταχύτερο τόσο ασύμφωνοι είναι.
·         Οταν οι τόνοι του οργάνου και της αξιόπιστης πηγής πλησιάζουν σε συχνότητα τότε το διακρότημα ηχεί  αργότερο
·         και όταν οι συχνότητες συμπέσουν τότε ένας σταθερός, ενδυναμωμένος τόνος ηχεί που μοιάζει με έναν τόνο παρά με συνδυασμό δύο.

Αρμονικές Συχνότητες
Δείτε τη φωτογραφία ΕΔΩ:
http://www.box.net/shared/3snhxq50jfinrgy4zy6z΄     
 
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ

 
 

470
Ποτέ δεν είναι αργά για μια απάντηση:
 
Συνιστώ στους αρχάριους να αποφεύγουν αυτό το μη-πρότυπο σύστημα αριθμών, βελών, υπογραμμίσεων αριθμών, χρωμάτων κλπ. (Εκτός από πολύ σύντομα Licks που θα τα μελετήσουμε στα Blues).Αυτή η σημειολογία είναι δύσκολο να αναγνωσθεί ειδικά όταν η μελωδία είναι γρήγορη.
Μουσικοί άλλων οργάνων αγνοούν παντελώς την ύπαρξη αυτής της παρτιτούρας.

Εάν όμως αυτού του είδους η παρτιτούρα συνδυαζότανε με την στάνταρντ σημειολογία θα ήταν κάτι το ιδανικό για τη φυσαρμόνικα.
Τα επαναλαμβάνω εδώ για να σας κάνω γνωστό ότι βρήκα στο διαδίκτυο το software:
http://www.harpingmidi.com/
το οποίο μπορεί να φορτώσει οποιοδήποτε αρχείο midi και εκτός από την εκτέλεση του να παρακολουθείτε και την παρτιτούρα.

Δύο τέτοιες δικές μου παρτιτούρες αλλά για χρωματική φυσαρμόνικα μπορείτε να κατεβάσετε για εκτύπωση από το:
AVE MARIA BACH
http://www.box.net/shared/v45617th5ae2utl27e6q

AVE MARIA Schubert

http://www.box.net/shared/vt26p17jdh50u4nyycjg

Καθώς και να τις ακούσετε εδώ:
Schubert

Bach - Gounod

471
Γεια
 Γράψε chord harmonica στο youtube και θα βρεις δεκάδες -φυσικά ξένο ρεπερτόριο.


472
Γεια σας
Το ξέρατε ότι υπάρχει Φυσαρμόνικα Ακομπανιαμέντων που συναγωνίζεται την κιθάρα;Εδώ:
http://musictraining.forumgreek.com/f63-forum
 

473
Γεια
Ευχαριστώ για τα καλά λόγια .Η απασχόληση για ένα συνταξιούχο είναι το παν αλλιώς έσβησε.


Ρίξε μια ματιά στο:


http://harphugger.com/products.html


και θα βρεις έτοιμους μηχανισμούς από 60$ έως 185$ για φυσαρμόνικα και βιολί.


Εγώ απασχολήθηκα και το κόστος ήταν λίγη θερμαινόμενη σιλικόνη.




474
Γεια σας
Γι αυτούς που παίζουν και κιθάρα και φυσαρμόνικα έφτιαξα, από μια παλιά επιτραπέζια βάση μικροφώνου , με ένα κλίπ ένα Hand-Free,πολύ πιο εξυπηρετικό από ότι το Neck Holder της φυσαρμόνικας.


Δείτε το στο Video:



 Στο κλίπ για να μη πληγώσω τη φυσαρμόνικα κόλλησα 2 λάστιχα.

475
Γεια σας
 
Οτι πληροφορίες μάζεψα μέχρι σήμερα και αφορούν τη φυσαρμόνικα τις συγκέντρωσα και τις αποστέλλω τμηματικά στο e-ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ στη στήλη ''Μαθήματα Μουσικής '' στο:
 
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=Profiles&u=STEFANOS604
 
ώστε μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων αυτά να αποτελέσουν ένα Ηarmonica  Reference Data - δηλαδή έναν Οδηγό Φυσαρμόνικας όπου ο ενδιαφερόμενος θα μπορεί να βρεί όλες τις πληροφορίες που αφορούν όλων των ειδών τις φυσαρμόνικες , τα μικρόφωνα της ,τα ασσεσουάρ της.....
 
Στέφανος

Σελίδες: 1 ... 16 17 18 [19] 20