Αποστολέας Θέμα: Απορια σχετικα με συγχορδιες  (Αναγνώστηκε 6168 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος Ntemis

  • Περαστικός
  • *
  • Μηνύματα: 15
    • Προφίλ
Ηθελα να ρωτησω οι συγχορδιες που σχηματιζονται στην Ντο φυσικη Κλιμακα ειναι  : C , Dm ,Em , F ,G , Am , Bdim
και στην Λα μινορε  : Am , Bdim , C , Dm ,Em ,F ,G ?


Αν τα παραπανω ειναι σωστα , συνεχιζει για ολες τις μαντζορε και μινορε κλιμακες να ειναι ιδια η σειρα ? 

Αποσυνδεδεμένος Υπνοβάτης...

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 1369
  • Φύλο: Άντρας
  • I love it when it rains potatoes
    • Προφίλ
    • Ypnovatis
Απ: Απορια σχετικα με συγχορδιες
« Απάντηση #1 στις: 18/10/11, 10:29 »
Όταν λες σειρά τι εννοείς;

Γενικά, στην εναρμόνιση οποιασδήποτε μείζονας με triads έχεις

I maj II min III min IV maj IV maj VI min (και σχετική ελάσσονα) VII dim

και αντίστοιχα για τις minor.

Αποσυνδεδεμένος Ntemis

  • Περαστικός
  • *
  • Μηνύματα: 15
    • Προφίλ
Απ: Απορια σχετικα με συγχορδιες
« Απάντηση #2 στις: 18/10/11, 11:20 »
Οταν λεω "σειρα" , εννοω οτι η αλληλουχια I maj, II min, III min . . . ισχυει για ολες τις μειζονες κλιμακες με διεσεις και υφεσεις.
Οι ελασσονες ειναι I min , II maj , III maj , IV min, Vmin, VI maj , VIIdim αντιστοιχα;

Αποσυνδεδεμένος MindCircus

  • Επισκέπτης
  • **
  • Μηνύματα: 68
  • Φύλο: Άντρας
    • Προφίλ
Απ: Απορια σχετικα με συγχορδιες
« Απάντηση #3 στις: 18/10/11, 11:43 »
Αυτό που μετράει δεν είναι από ποιά νότα αρχίζεις την κλίμακα, αλλά οι σχετικές αποστάσεις μεταξύ των νοτών. Από τη στιγμή που όλες οι ματζόρε χτίζονται πάνω στις διαστηματικές αποστάσεις τόνος, τόνος, ημιτόνιο, τόνος, τόνος, τόνος, ημιτόνιο, η απάντηση είναι ναι. Το ίδιο ισχύει σε οποιαδήποτε κλίμακα ή τρόπο φυσικά, συμπεριλαμβανομένων και των ελασσόνων.

Αποσυνδεδεμένος Υπνοβάτης...

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 1369
  • Φύλο: Άντρας
  • I love it when it rains potatoes
    • Προφίλ
    • Ypnovatis
Απ: Απορια σχετικα με συγχορδιες
« Απάντηση #4 στις: 18/10/11, 11:49 »
Στις ελάσσονες κάτι έκανες λάθος νομίζω.

Αποσυνδεδεμένος Ntemis

  • Περαστικός
  • *
  • Μηνύματα: 15
    • Προφίλ
Απ: Απορια σχετικα με συγχορδιες
« Απάντηση #5 στις: 18/10/11, 12:08 »
Ναι εκανα λαθος ειναι Ι min II dim III aug IV min V maj VI maj VIIdim. δεν ειχα λαβει υποψιν το τυχαιο σημειο αλλοιωσης  ;)
Οποτε αν ενα τραγουδι ειναι σε κλιμακα Ντο ματζορε θα περιεχει κυριως τις συγχορδιες της κλιμακας αυτης ή ισως και της σχετικης της ;

Αποσυνδεδεμένος Υπνοβάτης...

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 1369
  • Φύλο: Άντρας
  • I love it when it rains potatoes
    • Προφίλ
    • Ypnovatis
Απ: Απορια σχετικα με συγχορδιες
« Απάντηση #6 στις: 18/10/11, 13:44 »
Ναι και όχι. :P

Δε χρειάζεται ένα κομμάτι να είναι σε μία κλίμακα γενικότερα.
Υπάρχουν και τυχαίες συγχορδίες που μπορούν να μπουν σε ένα κομμάτι αλλά υπό προϋποθέσεις.

Μη με ρωτάς παραπάνω, ο Fourier είναι ειδικoς :P

Αποσυνδεδεμένος Ntemis

  • Περαστικός
  • *
  • Μηνύματα: 15
    • Προφίλ
Απ: Απορια σχετικα με συγχορδιες
« Απάντηση #7 στις: 18/10/11, 18:55 »
Ευχαριστω παιδια για τις απαντησεις

Αποσυνδεδεμένος Fourier

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 617
  • Φύλο: Άντρας
  • Free Amp Sims FTW!
    • Προφίλ
Απ: Απορια σχετικα με συγχορδιες
« Απάντηση #8 στις: 18/10/11, 19:00 »
Πάλι με "έχωσες" ρε Υπνοβάτη?!  ;D :P

@Ntemis


Ας το πάρουμε λίγο από την αρχή γιατί μου φαίνεται ότι έχεις μπερδέψει λίγο τα πράγματα.

Ονομάζουμε μείζονα κλίμακα το σύνολο από 7 φθόγγους (νότες), των οποίων η μεταξύ τους απόσταση (διάστημα) είναι προκαθορισμένα. Αυτή η επιλογή των διαστημάτων είναι τέτοια ώστε να υπάρχει μία ιεραρχία ανάμεσα σε αυτούς τους φθόγγους. Έτσι, υπάρχει ένας φθόγγος που είναι ο πιο "σημαντικός", και τον ονομάζουμε τονικό, ενώ δίνουμε και στην κλίμακα την ονομασία του, π.χ., η μείζονα κλίμακα με τονικό τον C, ονομάζεται C μείζονα κλίμακα. Η σπουδαιότητα του τονικού φθόγγου έχει να κάνει με το ότι όλες οι μελωδίες που γράφονται σε μείζονα κλίμακα έχουν σαν "βάση"/"σημείο επιστροφής" αυτόν. Μιας και η συζήτηση στην συνέχεια αφορά όλες τις μείζονες κλίμακες (ανεξάρτητα τονικής), θα περιγράφουμε τους φθόγγους της ως βαθμίδες, δηλαδή {1, 2, 3, 4, 5, 6, 7}. Για παράδειγμα, στην C μείζονα κλίμακα 1=C, 2=D, 3=E, κ.τ.λ.π.

Ονομάζουμε σχετική ΦΥΣΙΚΗ ελάσσονα μιας μείζονος κλίμακας το σύνολο από 7 φθόγγους, οι οποίοι είναι ακριβώς οι ίδιοι με την (μητρική) μείζονα κλίμακα, αλλά θεωρώντας τονικό (1) τον φθόγγο που είναι η βαθμίδα 6 για την μείζονα. Για παράδειγμα, η 6η βαθμίδα της C μείζονας είναι ο φθόγγος Α. Επομένως, η σχετική φυσική ελάσσονα της C μείζονος είναι η Α φυσική ελάσσονα, που αποτελείται από τους ίδιους φθόγγους. Τονίζω, ότι παρόλο που οι δύο σχετικές κλίμακες έχουν τους ίδιους φθόγγους, δεν είναι "ισοδύναμες" ή "ταυτόσημες". Η διαφορά τους είναι ότι οι σπουδαιότεροι φθόγγοι τους είναι διαφορετικοί. Επομένως εάν ακούσουμε μία μελωδία που αποτελείται από τους φθόγγους της C μείζονος, αλλά είναι ξεκάθαρο ότι ο φθόγγος Α είναι ο σημαντικός/τονικός, τότε λέμε ότι η μελωδία είναι γραμμένη σε Α ελάσσονα. Για να γίνει η διαφορά ξεκάθαρη περιγράφουμε τις βαθμίδες της φυσικής ελάσσονος όχι σε σχέση με την σχετική μείζονα αλλά σε σχέση με την παράλληλη μείζονα. Αν συγκρίνεις τους φθόγγους της, π.χ., Α μείζωνος, και τους συμβολίσεις πάλι ως {1, 2, 3, 4, 5, 6, 7}, με αυτούς της Α φυσικής ελάσσονος θα διαπιστώσεις ότι οι φθόγγοι της τελευταίας περιγράφονται ως {1, 2, b3, 4, 5, b6, b7}.

Τα παραπάνω, που αφορούν μονάχα το πεδίο της μελωδίας, επεκτείνονται και στο πεδίο της αρμονίας (συγχορδίες). Έτσι, μία μείζονα κλίμακα "δίνει" ακριβώς τις ίδιες συγχορδίες με αυτές που δίνει η σχετική της φυσική ελάσσονα (εφόσον και οι δύο κλίμακες αποτελούνται από τους ίδιους φθόγγους). Και πάλι, αυτό που πρέπει να γίνει αντιληπτό είναι ότι, ναι μεν έχουμε ίδιες συγχορδίες αλλά η σημασία τους διαφέρει αναλόγως την κλίμακα. Με συμβολισμό βαθμίδων, οι συγχορδίες της μείζονας κλίμακας περιγράφονται ως {Ιmaj, IImin, IIImin, IVmaj, Vmaj, VImin, VIIdim}, ενώ της ελάσσονος ως {Imin, IIdim, IIImaj, IVmin, Vmin, VImaj, VIImaj}.

Το "πρόβλημα" που παρουσιάζει η φυσική ελάσσονα κλίμακα είναι ότι η τελευταία βαθμίδα της (προσαγωγέας) απέχει ένα τόνο (δύο ημιτόνια) από την τονική. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να χάνεται κάπως η σπουδαιότητα της τονικής σε σχέση με αυτή της μείζονας κλίμακας, στην οποία η τελευταία βαθμίδα απέχει ένα ημιτόνιο και έχει πολύ μεγάλη τάση να "ανέβει" στην τονική. Για να "αντιμετωπιστεί" αυτό αλλοιώνουμε την έβδομη βαθμίδα της φυσικής μινόρε με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να πλησιάσει την τονική στο ένα ημιτόνιο. Η κλίμακα που προκύπτει ονομάζεται ΑΡΜΟΝΙΚΗ ελάσσονα (σε "αυτήν" αναφέρεσαι στο τελευταίο σου post). Για παράδειγμα, η Α αρμονική ελάσσονα είναι ίδια με την Α φυσική ελάσσονα, μόνο που αντί για G έχει G#. (Προφανώς, το σημείο αλλοιώσεως δεν είναι τυχαίο, όπως αναφέρεις.) Οι συγχορδίες που προκύπτουν από την αρμονική ελλάσσωνα είναι σε συμβολισμό βαθμίδων οι {Ιmin, IIdim, IIIaug, IVmin, Vmaj, VImaj, VIIdim}. Προσοχή, όπως είπαμε, το "VII" της αρμονικής είναι ένα ημιτόνιο ψηλότερα από το "VII" της φυσικής μινόρε. Όπως φαίνεται, 4 συγχορδίες είναι ίδιες με αυτες τις φυσικής ενώ 3 είναι διαφορετικές.

(Υπάρχει και μία τρίτη εκδοχή της ελάσσονας κλίμακας, η μελωδική, την οποία δεν θα την περιγράψω αφού η λογική είναι ίδια με τα παραπάνω και δεν χρησιμοποιείται ιδιαίτερα στην πράξη σε σχέση με τις άλλες δύο.)

*συνέχεια στο επόμενο post*

Αποσυνδεδεμένος Fourier

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 617
  • Φύλο: Άντρας
  • Free Amp Sims FTW!
    • Προφίλ
Απ: Απορια σχετικα με συγχορδιες
« Απάντηση #9 στις: 18/10/11, 19:00 »

Τώρα, προκύπτει το ερώτημα, απο ποιο "σετ" θα επιλέξω τις συγχορδίες μου όταν γράψω ένα κομμάτι σε ελάσσονα κλίμακα? Η απάντηση είναι: "και από τις τρεις" (θεωρώντας και την μελωδική ελάσσονα). Όταν αναφέρουμε ότι ένα κομμάτι είναι γραμμένο σε ελλάσονα κλίμακα, υπονοούμε το ΣΥΜΠΛΕΓΜΑ φυσικής, αρμονικής και μελωδικής. Έχουμε λοιπόν μία "δεξαμενή" από συγχορδίες προς χρήση. Στην πράξη όμως τα πράγματα δεν είναι τόσο "χύμα". Η συντριπτική πλειοψηφία των σύγχρονων "ελάσσονων" κομματιων βασίζονται αποκλειστικά στις συγχορδίες της φυσικής με μία πολύ σημαντική εξαίρεση: πολύ συχνά στην θέση της Vmin της φυσικής μπαίνει η Vmaj της αρμονικής, ιδιαίτερα όταν ακολουθεί η τονική, Imin. Επίσης, όλες οι συγχορδίες του τύπου "dim" και "aug" θα τις βρει κανείς σπάνια, γιατί δίνουν μία σκοτεινή και ανήσυχη αίσθηση.

Όπως λέει και ο Υπνοβάτης, σε ένα κομμάτι μπορεί να υπάρχουν και φθόγγοι/συγχορδίες που δεν ανήκουν στην κλίμακα αλλά αυτό μπορεί να συμβεί σε όλες τις κλίμακες, δεν είναι ιδιαιτερότητα της ελάσσονος.

Αυτά! Αν κατάφερες και διάβασες ως εδώ, μπραβο! Ελπίζω να βοήθησα!

Αποσυνδεδεμένος Ntemis

  • Περαστικός
  • *
  • Μηνύματα: 15
    • Προφίλ
Απ: Απορια σχετικα με συγχορδιες
« Απάντηση #10 στις: 18/10/11, 19:36 »
Κατατοπιστηκοτατος  Σ'ευχαριστω .

Αποσυνδεδεμένος Υπνοβάτης...

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 1369
  • Φύλο: Άντρας
  • I love it when it rains potatoes
    • Προφίλ
    • Ypnovatis
Απ: Απορια σχετικα με συγχορδιες
« Απάντηση #11 στις: 21/10/11, 01:03 »
Είπαμε, Fourier, εγγύηση.-

Όταν ξεκαθαρίσεις τα πράγματα στο μυαλό σου να ελεγξεις και τις αναλύσεις του, θα πάθεις πλάκα.

 

Σχετικά θέματα

  Τίτλος / Ξεκίνησε από Απαντήσεις Τελευταίο μήνυμα
27 Απαντήσεις
30280 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 03/10/04, 12:43
από Holy Diver
34 Απαντήσεις
19949 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 19/06/09, 10:10
από jonakos
3 Απαντήσεις
3012 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 12/09/09, 20:03
από Joevaicci
5 Απαντήσεις
2843 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 08/08/10, 12:12
από themos
6 Απαντήσεις
3119 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 09/05/11, 10:12
από adr1anos
8 Απαντήσεις
3293 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 10/05/11, 17:25
από hot_sauce (φλουτσ)
7 Απαντήσεις
4028 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 08/10/11, 20:10
από Desert Eagle
7 Απαντήσεις
3661 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 12/10/12, 17:53
από atav (φλουτσ)
16 Απαντήσεις
7605 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 16/07/13, 18:18
από Spyros Delta
0 Απαντήσεις
4745 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 15/07/13, 23:08
από freemind