Το Στέκι των Κιθαρωδών

Περι μουσικής => F.A.Q. μουσικής γενικά => Ακόρντα => Μήνυμα ξεκίνησε από: gkariot στις 23/08/03, 16:24

Τίτλος: Πείρα, ευχέρεια, τι;
Αποστολή από: gkariot στις 23/08/03, 16:24
Η ερώτησή μου αφορά στην άμεση εύρεση συγχορδιών στο παίξιμο οποιουδήποτε τραγουδιού απο έμπειρους βέβαια μουσικούς... με ποιό τρόπο βρίσκουν, και μάλιστα άμεσα, τη συγχορδία που ακολουθεί μια άλλη. Είναι θέμα "αυτιού" που λειτουργεί την τελευταία στιγμή με τόσο αποτελεσματικό τρόπο; Υπάρχει κάποιο άλλο μυστικό; Και πως έστω ξέροντας κάποιο τραγούδι απο έναν τόνο με απλό τρόπο αλλάζουν τον τόνο μεταθέτοντας ανάλογα όλες τις συγχορδίες έχοντας το ίδιο σωστό αποτέλεσμα... Τέλος πότε ένας κιθαρίστας μπορεί να παίζει και να συνοδεύει ένα μουσικό σύνολο, να θεωρεί οτι είναι σε θέση να παίξει οποιοδήποτε τραγούδι του ζητηθεί, αρκεί φυσικά να το έχει ακούσει....
 
Τίτλος: Re:Πείρα-ευχαίρεια-τι;
Αποστολή από: bluewind στις 23/08/03, 16:57
Όλα τα εύλογα ερωτήματα που θέτεις βρίσκουν την απάντησή τους στο συνδυασμό "γνώση μουσικής θεωρίας"+"ικανό αυτί". Ο βαθμός στον οποίο διαθέτεις αυτά τα δύο στοιχεία σε βοηθάει ανάλογα να βγάλεις (ή να μη βγάλεις) σχεδόν οποιοδήποτε κομμάτι.
Τίτλος: Re:Πείρα-ευχαίρεια-τι;
Αποστολή από: kitharistas_poihths στις 23/08/03, 17:15
se ola ta parapano tha prostheta kai thn empiria kai praktiki eksaskisi
Τίτλος: Re:Πείρα-ευχαίρεια-τι;
Αποστολή από: bluechild στις 23/08/03, 18:01
gkariot η σύνδεση των συγχορδιών είναι θέμα αρμονίας. Να σου πω κάποια βασικά : Έστω οι νότες της Ντο μείζονος κλίμακας C D E F G A B. Παίρνοντας τις νότες αυτές ανά τρεις και αρχίζοντας από διαφορετική νότα κάθε φορά βρίσκεις τις συγχορδίες που ανήκουν σε αυτή την κλίμακα. Σχηματικά :

       C D E F G A B C D E F G A B C D E F...

I) C E G -> Cmaj
ii) D F A -> Dmin
ιii) E G B -> Emin
IV) F A C -> Fmaj
V) G B D -> Gmaj
vi) A C E -> Amin
vii') B D F -> Bdim

    Οι maj(ore) είναι "χαρούμενες" συγχορδίες, οι min(ore) "λυπητερές" και η dim(inished) είναι μια περίεργη συγχορδία που δε χρησιμοποιείται συχνά και έχει ανατολίτικο ήχο.
    Μεταξύ αυτών των συγχορδιών τώρα μπορείς να κάνεις κάποιες στάνταρ κινήσεις οι οποίες ακούγονται καλά
Τίτλος: Re:Πείρα-ευχαίρεια-τι;
Αποστολή από: bluechild στις 23/08/03, 18:14
   Οι πιο στάνταρ από τις κινήσεις αυτές είναι οι εξής :

1) V -> I    (δηλαδή Gmaj -> Cmaj)
2) IV -> V   (Fmaj -> Gmaj) και είναι βασική στην κλασική αρμονία.
3) ii -> V   (Dmin -> Gmaj) που είναι βασική στην jazz αρμονία.
4) vi -> ii
5) iii -> iv

    Επίσης, είναι ασφαλές να πας από οποίαδήποτε συγχορδία πίσω στην I (τονική). Αυτοί είναι πο΄λύ γενικοί και τυποποιημένοι κανόνες και δεν θα πρέπει να κολλάς πάνω τους αφού υπάρχουν πολλές ακόμη ακολουθίες που ακούγονται όμορφα (πχ ΙV -> iii που δίνει έναν πιο ισπανικό ήχο). Ακόμα μπορείς εκεί που έχεις φτιάξει μια ακολουθία να αλλάξεις κάποιες ματζόρε ή μινόρε συγχορδίες σε εβδόμες και πάνω για να δεις αν ακούγονται καλύτερα (όπως στα κλασσικά μπλουζ που η ακολουθία F -> G -> C γίνεται F7 -> G7 -> C7). Πειραματίσου :) υπάρχουν διάφορες καλές σελίδες για αρμονία αν ψάξεις για harmony tutorials. Καλή τύχη !
Τίτλος: Re:Πείρα-ευχαίρεια-τι;
Αποστολή από: Thanocaster στις 24/08/03, 19:37
Egw pantws den nomizw oti thelei idiateres gnwseis to na katalaveis ti sigxordia prokeitai na akolouthisei se ena kommati. Pio poly thema emeirias einai. Kai episis polles fores simvainei dyo kommatia na exoun idies allages, opote den xreiazetai idiaiteri fantasia. Px i tetrimmeni akolouthia Am -> G -> F -> E(m) i klassika Em -> C -> G -> D
Τίτλος: Re:Πείρα, ευχέρεια, τι;
Αποστολή από: jazz man στις 09/02/04, 14:55
ayto xriazete poli pira kai vasika talento.den iparxi kapio kolpo.sxetika omos me jazz min to psaxnis.alo prama.
Τίτλος: Re:Πείρα, ευχέρεια, τι;
Αποστολή από: freemind στις 10/02/04, 01:12
Απλα θα ηθελα να διορθωσω μια λαθος αντιληψη που υπαρχει.Η κλασσικη αρμονια περιεχει συγχορδιες που πολλες φορες τις ακουμε στη τζαζ μουσικη.Πχ, οπως σωστα ειπε ο Bluechild, τη συνδεση
ΙΙ->V την χρησιμοποιουμε μεν πολυ στην τζαζ, ομως τα περισσοτερα κλασσικα εργα ( κυριως μετα τον κλασσικισμο ) εχουν τετοιες συνδεσεις, και μαλιστα με συγχορδιες και συνδεσεις που πολλοι τζαζιστες χρησιμοποιουν.Η κλασσικη μουσικη γενικα ειναι γεματη απο αλλοιωμενες συγχορδιες, απλα αναλογα με την εποχη και το στυλ χρησιμοποιουνται σε ενα βαθμο..Δηλαδη μην ακουμε ενα τζαζ κομματι και λεμε "πω πω τι παιζουν οι @##$", ενω στην πραγματικοτητα αν κοιταξουμε παρτιτουρα κλασσικου κομματιου θα δουμε ακριβως τις ιδιες συγχορδιες, αλλα με αλλες συνδεσεις και αλληλουχιες
Τίτλος: Re:Πείρα, ευχέρεια, τι;
Αποστολή από: antonis_t στις 21/04/04, 15:52
Πράγματι έχει δίκιο ο freemind , απλά αλλάζει κάπως η χρήση η γραφή και η ορολογία. Όσον αφορά το να ξέρεις τι ακολουθεί αν γνωρίζεις το κομμάτι δεν είναι δύσκολο , αν εννοείς τον αυτοσχεδιασμό και αυτό υπόκειται σε κάποιους κανόνες αλλά μάλλον δεν είναι η στιγμή να το συζυτήσουμε αφού μάλλον αγνοείς πιο βασικά πράγματα για να κάνεις αυτή την ερώτηση. Και μια συμπλήρωση στο φίλο moonchild για να διευκολύνω λίγο τους άλλους (φαίνεται ότι ο ίδιος τα γνωρίζει , ίσως ήθελε να τα γράψει απλά για να μη σας μπερδεύει). Στη Σύγχρονη μουσική (jazz blues κλπ) οι συγχορδίες είναι τετράφωνες (τουλάχιστον) και διμιουργούνται από την 1η - 3η - 5η - 7η βαθμίδα της κλίμακας (δηλαδή προσθέτουμε και την έβδομη). Έτσι λοιπόν το παράδειγμα γίνεται ως εξής :
I) C E G B -> Cmaj7
ii) D F A C -> Dm7
ιii) E G B D -> Em7
IV) F A C E -> Fmaj7
V) G B D F -> G7   (dominant)
vi) A C E G -> Am7
vii') B D F A -> Bm7-5    (ή Bm7b5)  το b είναι το σύμβολο της ύφεσης όχι το αγγλικό γράμμα b (αλλά επειδή μάλλον δεν υπάρχει στο πληκτρολόγιο θα το δείτε συνήθως στη πρώτη μορφή που το έγραψα ) και διαβάζετε Σι μινόρε επτά ύφεση πέντε