Το Στέκι των Κιθαρωδών

Περι μουσικής => F.A.Q. μουσικής γενικά => Αρμονία και θεωρία της μουσικής => Μήνυμα ξεκίνησε από: bluechild στις 10/03/04, 23:29

Τίτλος: Τονικότητα.
Αποστολή από: bluechild στις 10/03/04, 23:29
   Πολλές φορές αλλάζουμε τον τόνο ενός κομματιού προκειμένου να διευκολύνουμε τον τραγουδιστή ή να έχουμε ευκολότερα πιασίματα για τις συγχορδίες. Πιστεύετε όμως ότι ο τόνος πιθανώς εκλαμβάνεται ως κάτι συγκεκριμένο από τα πιο εξασκημένα αυτιά ; Δηλαδή μπορεί η λύπη να μεταδοθεί καλύτερα έστω από μία τονικότητα Ρε , παρά από μία Φα ; Και για ποιό λόγο συμβαίνει αυτό αν ισχύει ; :-\
Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: freemind στις 11/03/04, 00:02
Προσωπικα πιστευω πως δεν εχει σχεση τοσο η τονικοτητα, οσο ο τροπος που παιζεται μια συγχορδια.Οι μινορε συγχορδιες δινουν το λυπημενο υφος στο κομματι, ενω οι ματζορε ειναι πιο χαρουμενες και σπανια χρησιμοποιουνται για "λυπητερες" εκφρασεις.
Αντιθετως η τονικοτητα ειναι αυτη που βολευει παντα εναν τραγουδιστη ή καποιο οργανο για να σολαρει!Οποτε, θεωρω οτι ειναι λιγο ανοητο να λεμε "παμε απο Ρε γιατι απο Φα δεν ακουγεται λυπημενο"..Ειτε Ρε παιξεις, ειτε Φα, αν ειναι μινορε οι συγχορδιες, τοτε το αποτελεσμα ειναι λυπητερο...
Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: Clapton στις 11/03/04, 00:15
Σαν κιθαριστας που ειμαι δεν εχω εκβαθυνει στο θεμα αυτο μιας και εμεις πιστευω οτι εχουμε πολλους τροπους να βγαλουμε λυπη περα απο την τονικοτητα του κομματιου (η κιθαρα μας αν χρειαστει κλαιει(!) σε οποιονδηποτε τονο).

Απο την αλλη σε συζητησεις που εχω κανει με τον τραγουδιστη μας καταλαβα οτι η τονικοτητα εχει αμεσα να κανει με το να βγει το συναισθημα (και οχι μονο) στα φωνητικα. Υπαρχει ενας γενικος κανονας ως προς το που "αποδιδει" (την χροια ή συναισθημα) η αντρικη και που "αποδιδει" η γυναικια φωνη.

Πολλα σχετικα δεν γνωριζω μιας και αυτος σπουδασε φωνητικα, αλλα οταν μας ζητησε να αλλαξουμε τονικοτητα σε 2-3 δυνατα κομματια μας ωστε να βγει μια δυναμικοτητα ειχε δικιο πρεπει να πω. Τα κομματια συνολικα μεταμορφωθηκαν προς το καλυτερο για το απλο αυτι.

Για περισσοτερα ας μας πει καποιος ποιο ειδικος στο θεμα. Ειναι αρκετα ενδιαφερον.


CU...=Clapton=

Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: mafiozos στις 11/03/04, 00:24
Ενοείται ρε παιδιά οτι ενα μινόρε ακόρντο μετά απο μετατροπή τόνου δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει ματζόρε! Τα μινόρε και τα ματζόρε μένουν πάντα ως έχουν.
Το αν ένα τραγούδι ακούγεται καλύτερα απο κάποιες συγκεκριμένες τονικότητες (κοντινές μεταξύ τους) πισεύω οτι ισχύει, αλλά σε πολύ μικρό, αναιπέσθητο βαθμό, και δεν απασχολεί κανέναν ακροατή ή μουσικό, όσον αφορά τα όργανα.
Το τρανσπορτο γίνεται κυρίως για λόγους του τραγουδιστή, ή και για τα όργανα αν μιλάμε για ερασιτεχνικές μπάντες. Στο συγκεκριμένο παράγειγμα του φίλου Clapton, ο συγκεκριμένος τραγουδιστής μπορούσε να βγάλει καλύτερη φωνή απο εκείνη την τονικότητα, πιθανώς άλλος τραγουδιστής να ήθελε απο αλλού το ίδιο κομμάτι για να έχει καλό αποτέλεσμα.
Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: Arg0 στις 11/03/04, 00:29
Εχοντας αλλαξει τονικοτητα σε αρκετα κομματια (κουφαλες τραγουδιστες-στριες ολα για σας γινονται :D) δεν εχω προσεξει αλλαγη υφους...

Θα συμφωνησω με τον freemind η τονικοτητα δεν αλλαζει το συναισθημα του κομματιου... Βεβαια αλλαζει το υφος καμια φορα... Τρανο παραδειγμα η διασκευη του "Paranoid" απο τους Type O Negative. Ριξανε την τονικοτητα και εγινε πιο doom το κομματι...
Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: ikatsoun στις 11/03/04, 00:31
Φαντάζομαι ο bluechild δεν μιλάει να κάνουμε ματζόρε ένα μινόρε αλλά να κατεβάσουμε τον τόνο. Πάντως προσωπικά νομίζω ότι δεν αλλάζει τίποτα στο ύφος του τραγουδιού. Εκτός αν μιλάς για διαφορετικά κουρδίσματα (π.χ. Καραντουζένι, Αραμπιέν κτλ) που πραγματικά αλλάζει το ύφος.
Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: Fighter στις 11/03/04, 00:33
 ;)Eμεις ο μονος λογος που αλλαζουμε την τονικοτητα ειναι αν το κομματι φτανει σε πολυ ψηλες νοτες στα φωνητικα και δεν το φτανει ο τραγουδιστης....
δεν νομιζω οτι παιζει ρολο στο αν ειναι λυπητερο-χαρουμενο κ.τ.λ.
σε αυτο παιζει ρολο το ματζορε- μινορε ....και ο ρυθμος... :-\
Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: mafiozos στις 11/03/04, 00:51
Εγώ εννοώ πως αν ένα τραγούδι πάει σε κάποιες τονικότητες, τότε χάνουν λίγο τα όργανα διότι ξεφεύγουν απο την περιοχή των αρμονικών τους. Για παράδειγμα δεν έχει τον ίδιο ήχο μια MI μινόρε με μια SOL μινόρε στην κιθάρα.
Έπαιξα πρόσφατα σε μπουζούκι το "αυτή η νύχτα μένει" και για της ανάγκες της τραγουδίστριας το πήγαμε απο LA. Η κλασσική τονικότητα για άντρα είναι RE. Έτσι στην εισαγωγή το μπουζούκι ή πήγαινε πολύ ψηλά και τσιριχτα ή σε κάποιο σημείο ή χρειαζόταν να αλάξω οκτάβα. Έτσι η εισαγωγή έχασε κάπως απο όλη αυτή την ιστορία, ενώ όταν τραγουδούσε η φωνή ήταν όλα μέλι γάλα. Βέβαια αυτό δεν ενόχλησε κανεναν, αλλά εγώ που ασχολούμαι με μουσική μου ήταν πιο ευχάριστο ακουστικά απο ΡΕ (όσον αφορά την εισαγωγή πάντα).
Οι σολίστες θα με καταλάβουν καλύτερα πιστεύω...
Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: Clapton στις 11/03/04, 01:31
Οι σολίστες θα με καταλάβουν καλύτερα πιστεύω...

Σε καταλαβαινω οσο δεν φανταζεσαι αγαπητε...τα εχω "παρει" στην κυριολεξια τελευταια με ενα κομματι που μουσικα ηταν υπεροχο οπως ειχε, αλλα για χαρη του τραγουδιστη "το κατεβασα". Αποτελεσμα βεβαια συνολικα το κομματι να βγει καλυτερα στα φωνητικα αλλα χειροτερα μουσικα. Και για να το "φερω" οσο γινεται στα αρχικα μουσικα ακουσματα, το αριστερο μου χερι μετατρεπεται σε αραχνη απο τα ανοιγματα πανω στην ταστιερα, καταλαβαινεις γιατι... (σιγα μην σολαρω εκει που ναι μεν ειμαι ανετος αλλα η κιθαρα ακουγεται σαν ..."μπαγκλαμας")

Γι αυτο και το κομματι θα παει εκει που αρχικα ηταν και ας βγαινει χειροτερα στα φωνητικα. Και να προσθεσω στο σωστο σχολιο του φιλου Argo.... " κουφ*λες τραγουδιστες απλα θα γεμιζετε τα κενα αναμεσα στα σολα μας....Χε!*


CU...=Clapton=

Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: Dionysos στις 11/03/04, 02:15
Παράθεση
Γι αυτο και το κομματι θα παει εκει που αρχικα ηταν και ας βγαινει χειροτερα στα φωνητικα. Και να προσθεσω στο σωστο σχολιο του φιλου Argo.... " κουφ*λες τραγουδιστες απλα θα γεμιζετε τα κενα αναμεσα στα σολα μας....Χε!*
κακίεςςςςςςςςς :P :P πάντως η διαφορά δεν είναι τεράστια, εκτός και αν πάει μισό τόνο διαφορά. (δίεση - υφεση) εκεί παρατηρώ κάποια διαφορά στο ύφος περισσότερο παρά μουσικά...
Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: Clapton στις 11/03/04, 04:21
κακίεςςςςςςςςς :P :P πάντως η διαφορά δεν είναι τεράστια, εκτός και αν πάει μισό τόνο διαφορά. (δίεση - υφεση) εκεί παρατηρώ κάποια διαφορά στο ύφος περισσότερο παρά μουσικά...

Καλα δεν μιλω για μικροδιαφορες (υφεση-διεση) αλλα για τον τρελλο τραγουδιστη μας που το θελει ....3.5 ολοκληρους τονους ψηλοτερα  :o :o
(καταλαβες τι θελει η πριμαντονα μας?....χεχε....πως, αμε..τωρα :P :P)

 :)

CU...=Clapton=

Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: Βραζίλης στις 11/03/04, 08:14
Να επισημάνω εδώ τη δυναμική που έχουν τα ακόρντα ανάλογα με τη σειρά που έχουν οι νότες στο πιάσιμο πάνω στη κιθάρα. Αυτό είναι πιο εμφανές όταν παίζουμε ακόρντα χρησιμοποιώντας και ανοιχτές χορδές. Πχ. στο Dm έχουμε   σε σειρά τις βαθμίδες 1 5 1 3, στο Am 1 5 1 3 5, στο G 1 3 5 1 3 1

Κατά συνέπεια, το Dm που καταλήγει στη 3η βαθμίδα τονίζει περισσότερο το μινόρε αίσθημα της συγχορδίας.
Ίσως είναι αυτός ο λόγος που τα περισσότερα ρεμπέτικα έχουν σαν βάση τη Dm.
Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: bluechild στις 11/03/04, 09:13
  Λοιπόν , κι εγώ της ίδιας γνώμης είμαι παιδιά , δηλαδή ότι η τονικότητα δεν αλλάζει το ύφος του κομματιού (άσχετα με τα μινόρε-ματζόρε που είδα και εννοείται ότι είναι έτσι όπως γράφτηκε ...). Απλώς είχα μια διαφωνία με ένα φίλο ο οποίος μεν δεν ξεχώριζε τη διαφορά από τονικότητα σε τονικότητα , αλλά επέμενε ότι υπάρχουν καλά αυτιά που το κάνουν κι αυτό. Οπότε είπα μπας και κάνω λάθος εν πάσει περιπτώσει. Εγω ... ο γ%$ώ και δέρνω ... ;D :P ;D
Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: Manos22 στις 11/03/04, 09:23
Συμφωνόντας με τον Βασιλη και μιλώντας πιο μπακάλικα όταν παιζεις Μι μινόρε για παράδειγμα ανάλογα με το πιάσιμο, η συγχορδία μπορει να περιέχει τις 1ες 3ες και 5ες σε διαφορετική "αναλογία". Εκεί διαφέρει το άκουσμα.
Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: Πέτροc στις 11/03/04, 10:48
ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΟ ΘΕΜΑ !!!  :D
 
... και επιτρέψτε μου να διαφωνήσω με τους περισσότερους ... :o

... οι κιθάρες μας ΔΕΝ κλαίνε το ίδιο σε όλους τους τόνους ... σε κάποιους τόνους κλαίνε καλύτερα ... ;D
... το ΡΕ των Ρεμπέτικων  ;D προέρχεται όχι τόσο από την κατάληξη της συγχορδίας, όσο με τη φυσιολογία των "ρεμπέτικων" οργάνων (μπουζούκι, μπαγλαμάς ...) "Βολεύονταν"  ;D οι ρεμπέτες μας με ανοιχτές χορδές, και τους άρεσε κιόλας ... ;D
... πρακτικοί λόγοι (έκταση φωνής τραγουδιστή/στριας) υπαγορεύουν την αλλαγή τόνου σε κάποιο τραγούδι ...  ::) αλλά κάθε αλλαγή τονικότητας δίνει μια "άλλη" χροιά στο τραγούδι ...  ???

Προσωπικά, καταλαβαίνω (σχεδόν  ;D) αμέσως αυτήν την "άλλη" χροιά ... δεν μπορώ να περιγράψω ακριβώς το συναίσθημα αλλά είναι κάτι σε "Κάτι δεν πάει καλά μ’ αυτό το τραγούδι" ... Δοκιμάστε να παίξετε ρεμπέτικα από NTO μινόρε αντί για Ρε ... (1 τόνος κάτω, αλλά η κλίμακα του Ντο έχει άλλη ... πως να το πω ... είναι πιο "μπαλαντιάρικη"  ;D ας πούμε  ...)

... όχι ότι εγώ δεν κάνω μετατροπές τονικότητας  ;D ... φυσικά και κάνω, (υποχρεωτικά  ;D) αλλά τουλάχιστον καταλαβαινω τη διαφορά ...

/nEwBiE  8)
Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: j_melt στις 11/03/04, 11:43
Θα συμφωνήσω με τον newbie. Καθώς παίζω κιθάρα και τραγουδάω τατόχρονα, έχει χρειαστεί να αλλάξω τονικότητα για να βολέψω τη δική μου φωνή. Και έχω παρατηρήσει τα εξής:
Πρώτον, αλλάζει ύφος και χροιά το τραγουδι με την αλλαγή τονικότητας. Δεν ξέρω αν φταίνε οι ανοικτές χορδές, η αρμονικές της κιθάρας, η ικανότητα μου σε κάποιες συγχορδίες σε σχέση με άλλες ή τι άλλο, αλλά δεν ακούγοντια το ίδιο. Υπάρχουν τραγούδια που δε μου αρέσει να παίζω γιατί εκεί που ακούγονται καλά στην κιθάρα δεν μπορώ να τα τραγουδήσω καλά κι εκεί που μπορώ να τα τραγουδήσω καλά ακούγονται "λάθος" στην κιθάρα (κι όταν λέω "λάθος" εννοώ αυτό που είπε κι ο newbie, "Κάτι δεν πάει καλά μ’ αυτό το τραγούδι").
Το δεύτερο που παρατήρησα είναι ότι αυτό δεν ισχύει σε όλες τις τονικότητες. Έστω τραγούδι που είναι από Λα και δε μου βγαίνει στη φωνή. Καθότι κουλός, το κάνω Ρε (για να βγουν εύκολες οι συγχορδίες  :-[) και βγαίνει μια χαρά! Αντίθετα αν το δοκιμάσω σε μικρότερη από 5 ημιτόνια μετατόπιση, ακούγεται σαν να σηκώθηκα μόλις από τον ύπνο. Το έχει παρατηρήσει κανείς άλλος αυτό; Όσοι ξέρουν αρμονία, υπάρχει κάποιος λόγος για αυτό, δηλαδή ανάλογα τη μετατόπιση να επηρεάζεται ή όχι η χροιά του τραγουδιού;
Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: freemind στις 11/03/04, 14:57
Αρμονικα δεν υπαρχει καποια δικαιολογηση.Ενορχηστρωτικα μπορει καποιος να πει οτι οι υψηλοι τονοι δινουν μια αισθηση αγωνιας και πανικου, ενω οι χαμηλοι μια αυτοκρατορικη διαθεση και μια ευχαριστη "παρουσια" ηχοχρωματων..Αυτο ομως αφορα τη κλασσικη μουσικη..Δεν νομιζω οτι μπορει να εξηγηθει το γουστο και οι αποψεις του καθενος..ουτε επισης η τονικοτητα που του αρεσει και τον βολευει
Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: Arg0 στις 11/03/04, 17:22
Καλα δεν μιλω για μικροδιαφορες (υφεση-διεση) αλλα για τον τρελλο τραγουδιστη μας που το θελει ....3.5 ολοκληρους τονους ψηλοτερα


Καλα ρε ποιον εχετε για τραγουδιστη? Την Μαρια Καλλας? Και απο τι τονο το παιρνει το κομματι και που θελει να το παει??

Ειχα συνεργαστει καποτε με μια τραγουδιστρια, η οποια δεν τραγουδαγε πουθενα αλλου εκτος απο Λα αντε και Σολ...  :o Οποτε κι εμεις οι φτωχοι καθομασταν και να σου κουρδισματα και να σου καποταστα... Στο τελος εφαγε ποδι, απο τον ντραμμερ  :o, και ησυχασαμε...  ;D

Τωρα που το θυμηθηκα το "Μοναξια Μου Ολα" το παιζαμε απο Φα και ακουγονταν λιγο funky... Ισως και να 'χετε δικιο, ρε παιδια...
Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: mafiozos στις 11/03/04, 20:44
Καλα δεν μιλω για μικροδιαφορες (υφεση-διεση) αλλα για τον τρελλο τραγουδιστη μας που το θελει ....3.5 ολοκληρους τονους ψηλοτερα


Καλα ρε ποιον εχετε για τραγουδιστη? Την Μαρια Καλλας? Και απο τι τονο το παιρνει το κομματι και που θελει να το παει??

Ειχα συνεργαστει καποτε με μια τραγουδιστρια, η οποια δεν τραγουδαγε πουθενα αλλου εκτος απο Λα αντε και Σολ...  :o Οποτε κι εμεις οι φτωχοι καθομασταν και να σου κουρδισματα και να σου καποταστα... Στο τελος εφαγε ποδι, απο τον ντραμμερ  :o, και ησυχασαμε...  ;D

Τωρα που το θυμηθηκα το "Μοναξια Μου Ολα" το παιζαμε απο Φα και ακουγονταν λιγο funky... Ισως και να 'χετε δικιο, ρε παιδια...

Κάτσε ρε αν το τραγούδι το τραγουδάει σε πρώτη εκτέλεση άντρας είναι φυσιολογικό η γυναίκα να το πηγαίνει 3,5 τόνους ψηλότερα. Μπορεί να το πάει και μια οκτάβα ψηλότερα, γιατί οχι;

Τα έλεγε όλα τα τραγούδια απο ΛΑ και απο ΣΟΛ; Σημασία έχει η μελωδία του τραγουδιού να πέσει πάνω στις εύκολες νότες της φωνής, ανάλογα το τραγούδι αλλο μπορεί να πάει απο ΡΕ, αλλο απο ΛΑ, αλλο απο ΝΤΟ# και τρέχα γύρευε.

Η ΛΑ μινόρε είναι εύκολη στην κιθάρα, γιατί κουρδίζατε και βάζατε καποτάστα; Η ΣΟΛ εντάξει φεύγει λίγο.

Τώρα για το μοναξιά μου όλα που είπες, πώς μπορεί να αλλάξει το ύφος του τραγουδιού μόνο απο τον τόνο, ειλικρινά δεν μπορώ να το καταλάβω...
Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: Clapton στις 13/03/04, 03:30
Καλα ρε ποιον εχετε για τραγουδιστη? Την Μαρια Καλλας? Και απο τι τονο το παιρνει το κομματι και που θελει να το παει??

Ελα ντε....παντως οσο και να του φωναζω πρεπει να παραδεχτω οτι αυτο το παιδι εχει χαρισμα αλλιως δεν εξηγειται. Οσο για το συγκεκριμενο προκειται για ενα παλιο δικο μας κομματι που το παιζαμε απο Σι μινορε (ρυθμος 140, δυναμικο παιξιμο) και ηθελε να το παμε απο Μι μινορε (δικο μου λαθος για τους 3.5 τονους πριν). Το περιεργο ειναι οτι προκειται για ενα συνθετο κομματι με συνεχεις εναλλαγες διαφορετικων ακορντων σε ολη την οκταβα. Ναταν ενα λουπακι 2-3 ακορντα και αλλα τοσα ρεφραιν το καταλαβαινω, αλλα με τοσες αλλαγες μαλλον και εγω αρχιζω να πιστευω οτι πρεπει να εχει βαλει στο ματι καποιον απο ...λυρικη σκηνη ;D ;D ;D ;D

Τι να πεις :-X


CU...=Clapton=

Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: Βραζίλης στις 13/04/04, 09:20
newbie και λοιποί, όπως είπα υπάρχει διαφορά στο άκουσμα των ακόρντων (πχ. από το Ρε μινόρε στο Ντο μινόρε) γιατί αλλάζει και η σειρά των νοτών (τρόπος πιασίματος (όταν παίζουμε με ανοιχτές χορδές)). Σύγκριση μπορεί να γίνει μόνο με ίδια πιασίματα, δηλαδή μπαρέ και στις δύο περιπτώσεις και με την τονική (μπάσα νότα) στην ίδια χορδή.


Στο τελος εφαγε ποδι, απο τον ντραμμερ  :o, και ησυχασαμε...  ;D

Ωχ, είναι σκληρό το να τρως μποτιά από ντράμερ  :P
Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: Σιδηρόπουλος στις 14/04/04, 17:41
newbie και λοιποί, όπως είπα υπάρχει διαφορά στο άκουσμα των ακόρντων (πχ. από το Ρε μινόρε στο Ντο μινόρε) γιατί αλλάζει και η σειρά των νοτών (τρόπος πιασίματος). Σύγκριση μπορεί να γίνει μόνο με ίδια πιασίματα, δηλαδή μπαρέ και στις δύο περιπτώσεις και με την τονική (μπάσα νότα) στην ίδια χορδή.


Στο τελος εφαγε ποδι, απο τον ντραμμερ  :o, και ησυχασαμε...  ;D

Ωχ, είναι σκληρό το να τρως μποτιά από ντράμερ  :P

ξερει πως να κλοτσά!  ;D
Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: ΠΑΝΜΕΓΙΣΤΟΣ - EOSFORUM - SOTRIANI - στις 31/10/04, 01:31
   μετα τον συγκερασμο και την απεριοριστη "μετατροπια" που χαριζει η διαιρεση της οκταβας σε 12 ακριβως ισα διαστηματα, πιστευω οτι ειναι επειηκα κουτο να αναρωτιωμαστε αν αλλαζει η Αρμονια ενος κομματιου εκτελεσμενου απο αλλη τονικοτητα!


αυτα!
Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: bluechild στις 31/10/04, 16:17
sotriani δεν εννοώ αν ακούγεται διαφορετικά η αρμονική σχέση μεταξύ των συγχορδιών. Ρωτάω αν διαφορετικές τονικότητες ευνοούν περισσότερο ορισμένα ακούσματα. Και από φυσικής απόψεως αν το σκεφτείς, ίσως το αυτί αντιλαμβάνεται διαφορετικά την τάδε μουσική αν αρχίσεις να την παίζεις από κάποια άλλη συχνότητα από αυτή για την οποία είναι γραμμένη.
Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: Απόλλων στις 31/10/04, 18:23
Xωρίς να είμαι ειδικός επί του θέματος, έχω κι εγώ παρατηρήσει αυτές τις ανεπαίσθητες μεταβολές που προκαλεί στη χροιά ενός τραγουδιού η αλλαγή τονικότητας. Προσωπικά παίζω πολύ συχνά τραγούδια σε άλλο τόνο από τον αυθεντικό τους, είτε για να μην κουράζομαι από τα πολλά μπαρέ, είτε λόγω των φωνητικών μου περιορισμών. Κάποιες φορές όμως διατηρώ την αυθεντική τονικότητα γιατί άλλες που με βολεύουν περισσότερο δεν μού «κολλάνε» τόσο καλά στο αυτί.  Εξ άλλου κάνω και μια πολύ απλή (έως απλοϊκή) σκέψη: το ακκόρντο G ακούγεται διαφορετικά αν το παίξεις 320003 απ’ ότι 355433.  Ανάλογη διαφοροποίηση του ακούσματος θα υπάρχει λογικά και σε κάποιες περιπτώσεις (ίσως όχι πάντα) αλλαγής τονικότητας, άσχετα αν, όπως σωστά επεσήμανε ο sotriani, η αρμονία του κομματιού δεν αλλάζει.

Και κάτι τελευταίο.  Θυμάμαι μια συζήτηση πριν από αρκετό καιρό όπου υπήρχε διαφωνία σχετικά με ένα συγκεκριμένο ακκόρντο σε ένα τραγούδι, και επί της οποίας υπήρχαν δύο διαφορετικές απόψεις.  Τότε κάποιο μέλος (νομίζω ο bluewind) είχε αναφέρει ότι αν αλλάξουμε την τονικότητα του κομματιού, γίνεται πολύ πιο εύκολα αντιληπτό ποιά από τις δύο επιλογές είναι η σωστή.  Φαντάζομαι ότι αυτό συμβαίνει για τον ίδιο ακριβώς λόγο.  Θα με ενδιέφερε πάντως κι εμένα να ακούσω μια πιο επιστημονική και όχι καθαρά εμπειρική εξήγηση αυτού του φαινομένου.
Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: ikatsoun στις 31/10/04, 22:59
Εξ άλλου κάνω και μια πολύ απλή (έως απλοϊκή) σκέψη: το ακκόρντο G ακούγεται διαφορετικά αν το παίξεις 320003 απ’ ότι 355433.  Ανάλογη διαφοροποίηση του ακούσματος θα υπάρχει λογικά και σε κάποιες περιπτώσεις (ίσως όχι πάντα) αλλαγής τονικότητας, άσχετα αν, όπως σωστά επεσήμανε ο sotriani, η αρμονία του κομματιού δεν αλλάζει.
Αυτό συμβαίνει γιατί το Σολ+ στην θέση 320003 δίνει διαστήματα διαφορετικά από κάθε άλλη θέση. Γι' αυτό έχει μαλλιάσει η γλώσσα μου (και εδώ μέσα) να αποφεύγετε να παίζετε συγχορδίες με ανοιχτές χορδές αλλά μόνο με μπαρέ. Η θέση 320003 είναι μία και μοναδική και με αυτήν δεν μπορείς να παίξεις καμία άλλη συγχορδία. Η θέση αυτή βγαίνει καθαρά συμπτωματικά. Και επιμένω, αποφεύγετέ την σαν τον διάολο!!!  ;D ;D ;D

Παράθεση
αν αλλάξουμε την τονικότητα του κομματιού, γίνεται πολύ πιο εύκολα αντιληπτό ποιά από τις δύο επιλογές είναι η σωστή.
Πολλά κασσετόφωνα παίζουνε ένα ημιτόνιο κάτω, τι σημαίνει αυτό, ότι μπορεί να πιάσει αυτήν την αλλαγή το αυτί;  ;D Πάντως, είναι φυσιολογικό το τραγούδι να σου ακούγεται καλύτερα στον τόνο του, γιατί σε αυτόν τον τόνο σε βολεύει να το τραγουδάς. Αν πάρεις ένα γυναικείο τραγούδι και πας να το πεις στον γυναικείο τόνο, δεν θα σου φανεί καθόλου "σωστό"!!
Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: bluechild στις 01/11/04, 20:47
^ Και να πάθουμε τενοντίτιδα απ' τους μπαρέδες ;; ;D
Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: ikatsoun στις 01/11/04, 23:11
Δεν υπάρχει τέτοιο ενδεχόμενο, εγώ παίζω μόνο με μπαρέ και καθόλου με ανοιχτές χορδές. Να σημειώσω, τενοντίτιδα δεν είναι εύκολο να πάθεις...
Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: Απόλλων στις 01/11/04, 23:16
Αυτό συμβαίνει γιατί το Σολ+ στην θέση 320003 δίνει διαστήματα διαφορετικά από κάθε άλλη θέση. Γι' αυτό έχει μαλλιάσει η γλώσσα μου (και εδώ μέσα) να αποφεύγετε να παίζετε συγχορδίες με ανοιχτές χορδές αλλά μόνο με μπαρέ. Η θέση 320003 είναι μία και μοναδική και με αυτήν δεν μπορείς να παίξεις καμία άλλη συγχορδία. Η θέση αυτή βγαίνει καθαρά συμπτωματικά. Και επιμένω, αποφεύγετέ την σαν τον διάολο!!!  ;D ;D ;D"

Κατ' αρχήν συμπαθέστατε Βάσκε, πάρε ανάσα (βοηθάει και στη μείωση της γλωσσικής τριχοφυίας). Δεύτερον, δεν θα σού φέρω καμία αντίρρηση σε θέματα θεωρίας της μουσικής γιατί, όπως είπα και στο προηγούμενο μήνυμά μου, δεν θεωρώ ότι έχω αρκετές γνώσεις. Θα με βοηθούσε όμως πάρα πολύ αν μού εξηγούσες γιατί καταφέρεσαι με τόσο μένος εναντίον αυτής της (συμπτωματικής, έστω) συγχορδίας και γιατί θα πρέπει "να την αποφεύγουμε σαν το διάολο" (με τον οποίο εγώ τουλάχιστον έχω αγαθότατες επαγγελματικές και φιλικές σχέσεις).

Παράθεση
Πολλά κασσετόφωνα παίζουνε ένα ημιτόνιο κάτω, τι σημαίνει αυτό, ότι μπορεί να πιάσει αυτήν την αλλαγή το αυτί;  ;D Πάντως, είναι φυσιολογικό το τραγούδι να σου ακούγεται καλύτερα στον τόνο του, γιατί σε αυτόν τον τόνο σε βολεύει να το τραγουδάς. Αν πάρεις ένα γυναικείο τραγούδι και πας να το πεις στον γυναικείο τόνο, δεν θα σου φανεί καθόλου "σωστό"!!

Προφανώς δεν κατάλαβες τι είπα. Κατ' αρχήν ανέφερα ότι σε ορισμένα τραγούδια ΔΕΝ αλλάζω την τονικότητα, αν και κάτι τέτοιο θα ζόριζε λιγότερο τη ρημάδα τη φωνή μου.  Η αλλαγή τονικότητας (στα συγκεκριμένα τραγούδια πάντα) αν και με βολεύει στο τραγούδι, δεν μού ακούγεται το ίδιο μουσικά. Δεν έχει καμία απολύτως σχέση με το άν το τραγούδι παίζεται σε "αντρικό" ή "γυναικείο" τόνο.  Βέβαια αυτό μπορεί να είναι δική μου εντύπωση και μόνο, αλλά την προσωπική μου εμπειρία ανέφερα, όχι καμία επιστημονική θεωρία.

Όσο για τη συγκεκριμένη συζήτηση με το κόλπο του bluewind, εγώ το έκανα και όντως βρήκα διαφορά η οποία με βοήθησε να εκφέρω πιο εμπεριστατωμένη άποψη σχετικά με το αμφισβητούμενο ακκόρντο. Ίσως αυτό να συμβαίνει γιατί μιλάμε για διαφορά μεγαλύτερη του ενός ημιτονίου, η οποία παρατηρείται στα κασετόφωνα.
Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: ikatsoun στις 01/11/04, 23:35
Κατ' αρχήν συμπαθέστατε Βάσκε, πάρε ανάσα
??? Αναπνέω αργά και σταθερά, όπως πάντα. No smoking.  ;)

Θα με βοηθούσε όμως πάρα πολύ αν μού εξηγούσες γιατί καταφέρεσαι με τόσο μένος εναντίον αυτής της (συμπτωματικής, έστω) συγχορδίας και γιατί θα πρέπει "να την αποφεύγουμε σαν το διάολο" (με τον οποίο εγώ τουλάχιστον έχω αγαθότατες επαγγελματικές και φιλικές σχέσεις).
Γιατί ακριβώς είναι μία θέση που προκύπτει τελείως συμπτωματικά και όχι μία θέση που μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για άλλες συγχορδίες. Επίσης παίζοντας την Σολ+ έτσι, δεν μπορείς να καταλάβεις σε ποια βαθμίδα της κλίμακας είσαι. Τέλος, αν το τραγούδι έχει Σολ+ Ντο+ και Ρε+ και τα παίζεις όλα με ανοιχτές χορδές (δηλ. στις θέσεις 320003, 332010 και χ00232) και σου ζητήσουν να το ανεβάσεις τόνο (π.χ. στο Λα+) είναι βέβαιο ότι θα πελαγώσεις. Στο φινάλε, είναι πολύ σπάνιο να χρησιμοποιούμε τις ανοιχτές χορδές. Το λέω γιατί τα μπαρέ είναι ότι πιο χρήσιμο "εργαλείο" υπάρχει στην κιθάρα, σχετικά με τις συγχορδίες πάντα, το οποίο όμως μένει ανεκμετάλλευτο.

Προφανώς δεν κατάλαβες τι είπα. Κατ' αρχήν ... η οποία παρατηρείται στα κασετόφωνα.
Όπως και να έχει. Αλλάζοντας τον τόνο δεν αλλάζει τίποτα απολύτως. Δεν υπάρχει "σωστός τόνος" στο τραγούδι. Αρκεί να σκεφτείς ότι όταν ο δημιουργός γράφει ένα τραγούδι, αυτό είναι σε τελείως διαφορετικό τόνο (τις περισσότερες φορές) από αυτόν που γράφει στο ντέμο και αυτόν που φτάνει τελικά στα αυτιά μας. Δεν γνωρίζω για ποιον λόγο σου δίνεται αυτή η εντύπωση, υποθέτω πως είναι καθαρά εμπειρικό. Δηλαδή έχεις συνηθίσει να ακούς ένα τραγούδι στον συγκεκριμένο τόνο και σου "κάθεται" καλά να το ακούς/παίζεις στον ίδιο τόνο. Κλείνοντας, όπως πολύ σωστά είπε ο sotriani, το συγκερασμένο σύστημα επικράτησε για τον λόγο ακριβώς που συζητάμε. Πέραν της εκτελεστικής ευκολίας που προσφέρει (μας λύνει τα χέρια για την ακρίβεια) είναι παιχνίδι και η μετατροπία, η οποία διαφορετικά παρουσιάζει πλήθος προβλημάτων.
Τίτλος: Re:Τονικότητα.
Αποστολή από: *Ελένη* στις 02/11/04, 00:25
Αρκεί να σκεφτείς ότι όταν ο δημιουργός γράφει ένα τραγούδι, αυτό είναι σε τελείως διαφορετικό τόνο (τις περισσότερες φορές) από αυτόν που γράφει στο ντέμο και αυτόν που φτάνει τελικά στα αυτιά μας. Δεν γνωρίζω για ποιον λόγο σου δίνεται αυτή η εντύπωση, υποθέτω πως είναι καθαρά εμπειρικό.

poli swsto ayto pou les...den einai dinato enas sinthetis otan grafei ena kommati na katsei na to grapsei komeno kai rameno sta metra tou tragoudisti pou skopevei na to dwsei...oute nomizw pws grafei to komati opoy tou aresei kai meta psaxnei na vrei tragoudisti pou tha mporei na to pei kala apo ayti ti tonikotita! opote to pio pithano einai na to grafei stin tonikotita pou tou aresei i pou ton volevei kai meta na to allazei analoga me ti fwni tou tragoudisti...

genika eimai tis apopsis pws einai protimotero na akoustei to tragoudi ligo "xeirotera" logo allagis tonikotitas (an kai proswpika allages den katalavenw para mono stin fwni) para na akoustei o tragoudistis na zorizetai i na tou einai poli xamilo...kai ohi mono se aytes tis akrees katastaseis,genika pistevw pws to tragoudi einai wraio na paizetai ekei pou exei o tragoudistis tis "kales" tou notes kai vgazei kalitera to sinaisthima pou xriazetai.kai de to lew ws tragoudistia alla ws akroatria...
Τίτλος: Απ: Τονικότητα.
Αποστολή από: D'Andri στις 05/02/05, 22:44
Δεν ξέρω ρε παιδιά, απλά λέω, μήπως τα διαφορετικό ύφος που παρατηρείται λόγω αλλαγής τονικότητας οφείλεται στα διάφορα "τονικά ρεύματα" που υπάρχουν στην μουσική, και είναι μόνο εμπειρικού τύπου??
Και επεξηγω με το ακόλουθω παράδειγμα:Αν το 90% των rock μπαλάντων είναι γραμμένο σε C, δεν είναι λογικό η μετατροπή ενός λαϊκού κοματιού από D σε C να μας φέρει λίγο σε μπαλάντα?
Τίτλος: Απ: Τονικότητα.
Αποστολή από: Panos1984 στις 05/02/05, 23:48
D'andri>
1) δεν ειναι γραμμενο το 90% των ροκ τραγουδιων σε C. πραγματι ομως οι συνθετες προτιμουν λιγες αλλοιωσεις γι'αυτο και συνηθως γραφουν σε C, F, G, Bb, D, Eb, A και τις σχετικες τους.
2) οχι δεν ειναι λογικο να θυμιζει

επι του θεματος εχω να προσθεσω οτι αν εξαιρεσουμε αυτους που εχουν απολυτο αυτι, ενα σχετικο αυτι δεν καταλαβαινει διαφορα αν ακουσει μια μελωδια ή μια σειρα συγχορδιων σε μια ή αλλη τονικοτητα. αρκει βεβαια οι συγχορδιες να βρισκονται στην ιδια κατασταση.

τωρα αν θελουμε ενα κομματι απο C να το ανεβασουμε σε G και να διατηρησουμε την κατασταση των συγχορδιων προφανως θα καταλαβουμε καποια διαφορα γιατι ο συνολικος ηχος θα ειναι πιο οξυς. για να μην συμβει αυτο αλλαζουμε τις θεσεις των συγχορδιων αρα και της καταστασης τους. αυτοματως καθε συγχορδια μετα την μετατροπια ακουγεται λιγο ή πολυ διαφορετικα. ετσι μας ακουγετε το συνολο λιγο περιεργα.

τελος να πω οτι επειδη καποια πασιγνωστα κομματια τα εχουμε ακουσει (τραγουδησει) παρα πολλες φορες αν τα ακουσουμε απο καποιο αλλο τονο θα σχεδον καταλαβουμε τη διαφορα. πχ αν ακουσετε το smoke on the water απο D θα καταλαβαιτε οτι κατι δεν παει καλα.