Το Στέκι των Κιθαρωδών

Ειδικά θέματα => Εκμάθηση – Πρώτα βήματα => Μήνυμα ξεκίνησε από: Gildor στις 04/05/14, 00:34

Τίτλος: Γιατί να μην έχουμε στις παρτιτούρες 2 πεντάγραμμα;
Αποστολή από: Gildor στις 04/05/14, 00:34
Αρκετά θεωρητική ερώτηση.

Γιατί λοιπόν οι παρτιτούρες που γράφονται για κλασική κιθάρα, να μην συμπεριλαμβάνουν και τα δύο πεντάγραμμα του sol και του fa;

Γιατί να "αναγκαζόμαστε" να παίζουμε μια οκτάβα κάτω (με τον "φόβο" μην γεμίσουμε περισσότερες βοηθητικές γραμμές) απο την νότα που αναγράφεται στο πεντάγραμμο και να μην λύναμε αυτό το πρόβλημα γράφοντας σε 2 πεντάγραμμα όπως στο πιάνο;
Τίτλος: Απ: Γιατί να μην έχουμε στις παρτιτούρες 2 πεντάγραμμα;
Αποστολή από: Lampr0s στις 04/05/14, 01:14
 Δεν παιζεις μια οκταβα κατω αλλα.. αυτό που παιζεις είναι γραμμενο μια οκταβα πανω (γιατι τα μουσικα οργανα προυπάρχουν του πενταγραμμου). Όπως και να’χει όμως ο κόπος που βρισκετε δεν καταλαβα? Η «αναγκη» που λες έχει να κανει με την διευκολυνση.. να γινει πιο απλα και όχι πιο συνθετα!


Στο πιανο τωρα τα 2 πενταγραμμα απεικονιζουν τις ακριβεις τονικοτητες, δεν υπαρχει καμια συμβαση δηλαδη όπως στην κιθαρα. Το επιπλεον κλειδι του Φα είναι απαραιτητο γιατι το αριστερο χερι παιζει πολύπλοκες – συνθετες μελωδιες σαν του δεξιου χεριου και όχι μια εντελως απλη μπασα γραμμη σαν της κιθαρας.


Με απλα λογια αυτά που παιζει το πιανο ΔΕΝ χωρανε σε ένα πενταγραμμο ενώ τα της κιθαρας χωρανε!


Γιατι δεν ειναι του Φα και ειναι του Σολ αυτο? Γιατι το κλειδι του Σολ ειναι το πιο διαδεδομενο, ξερουν να το διαβαζουν σχεδον ολοι οι μουσικοι και αρα να επικοινωνουν και ευκολοτερα μεταξυ τους. Που να δεις τι γινεται με τα πνευστα!!!
Τίτλος: Απ: Γιατί να μην έχουμε στις παρτιτούρες 2 πεντάγραμμα;
Αποστολή από: Gildor στις 04/05/14, 01:48
Λάμπρο σε ευχαριστώ για την κατατοπιστική σου απάντηση.

Όντως το "..αυτό που παιζεις είναι γραμμένο μια οκταβα πανω (γιατι τα μουσικα οργανα προυπάρχουν του πενταγραμμου)" μου ακούγεται σωστότερο και πλήρως αιτιολογημένο.

Δεν ρωτάω λόγω κάποιας..δυσκολίας. Η ερώτησή μου ήταν κυρίως θεωρητική. Βλέπεις μαθαίνω χωρίς την βοήθεια κάποιου δασκάλου, με αποτέλεσμα πολλές φορές να ψάχνομαι και να "σκαλώνω" ακόμα και για στην πιο χαζή απορία.

Πριν λίγο καιρό λοιπόν διαπίστωσα πως ενώ τα βιβλία κιθάρας  "στιγματίζουν" την middle C στην πέμπτη χορδή και στο τρίτο τάστο (5-3), σε αντιπαραβολή μου με virtual piano, διαπίστωσα πως η c4 (middle C) του πιάνο, αντιστοιχεί (ηχητικά) όχι με την 5-3 (όπως θα ήταν το "λογικό"), αλλά με την 2-1! Έψαξα σε πάρα πολλά sites για να "διασταυρώσω" αυτή την υπόθεση που έκανα για την οκτάβα/παρτιτούρα και επιβεβαιώθηκα μόνο απο μια ξένη σελίδα.

Τέλος είχα και την απορία πως δεδομένου έχεις μια απλή παρτιτούρα (απλώς γράφεις νότες πάνω σε ένα κλειδί του σολ), τότε αν έπαιζες ταυτόχρονα με ένα ακορντεόν λχ, το αποτέλεσμα δεν θα ήταν στην ίδια τονικότητα.

Όπως και να χει, η ερώτησή μου ήταν καθαρά απο "περιέργεια". Ευχαριστώ.
Τίτλος: Απ: Γιατί να μην έχουμε στις παρτιτούρες 2 πεντάγραμμα;
Αποστολή από: Lampr0s στις 04/05/14, 02:38
Καλα κανεις και το ψαχνεις! Πληροφορικα θα σου πω τα εξης:

1. Η μοντερνα μουσικη σημερα εχει υιοθετησει και την ταμπλατουρα παραλληλα με το πενταγραμμο για να βρισκεις πιο ευκολα το ταστο που θα παιχτει η νοτα και πραγματι ειναι μεγαλη ευκολια ειδικα γι αυτους που δεν εχουν κανει εκτεταμένες κλασσικες σπουδες. Τα περιοδικα χρησιμοποιουν ταμπλατουρα ακομα και στα κλασσικα κομματια που συμπεριλαμβανουν, δες Guitar Techniques κτλ.


2. Η κιθαρα και το ακορντεον στην ιδια τονικοτητα θα ειναι (Λα μινορε πχ).. το υψος θα διαφερει (διαφορα μιας οκταβας) αλλα δεν υπαρχει καποιο προβλημα με αυτο. Αντιθετως ειναι ο κανονας! Ειναι πολυ σχετικα τα πραγματα εδω.. σκεψου οτι απο μια μελωδικη γραμμη κανεις ολοκληρη ενορχηστρωση και απο ενα Λα η ορχηστρα θα παιξει 5 διαφορετικα Λα (μπασα-μεσα-πριμα) γιατι αν επαιζε 5 ιδια τοτε τι την θελαμε την ορχηστρα?


3. Δες τι γινεται με ενα κλαρινο απο Σιb που διαβασει στο πενταγραμμο του Σολ, υπαρχουν και χειροτερα!!!


4. Και κατι τελευταιο.. ενας επισης λογος που η κιθαρα γραφεται στο Σολ ειναι γιατι ακουστικα συμβαινει και κατι περιεργο. Η κιθαρα ενω παιζει στο Φα σου δινει την εντυπωση οτι παιζει στο Σολ (μια οκταβα πανω δηλαδη)! Ακουγεται πιο πριμα απ'οτι πραγματικα ειναι.. να φανταστεις φιλος μου κιθαριστας με μαστερ μου ειχε βαλει στοιχημα οτι η λα στη Σολ χορδη 2ο ταστο ειναι 440 Hz ενω ειναι τα μισα. Επειδη επαιζα βιολι χρονια, ηξερα πολυ καλα την Λα των 440Hz!
Τίτλος: Απ: Γιατί να μην έχουμε στις παρτιτούρες 2 πεντάγραμμα;
Αποστολή από: Ο Νέος Κιθαρωδός στις 04/05/14, 10:40
Εάν δεν το ξέρατε ήδη, οι νότες στην κιθάρα γράφονται μια οκτάβα παραπάνω, έτσι ώστε να "χωράνε" στο πεντάγραμμο από το κλειδί του Σολ. Αυτό είναι επίσημο, με σφραγίδα και "από το νόμο".

Για παράδειγμα, η χορδή Μι (ψηλή) της κιθάρας και η χορδή Μι του βιολιού είναι η ίδια νότα στο πεντάγραμμο, ενώ το βιολί παίζει μια οκτάβα παραπάνω, αφού έχει περίπου το μισό μήκος χορδής από την κιθάρα.
Τίτλος: Απ: Γιατί να μην έχουμε στις παρτιτούρες 2 πεντάγραμμα;
Αποστολή από: Lampr0s στις 04/05/14, 10:58
Τωρα που το μαθαμε βαραμε προσοχες μην μας πλακωσουν οι μπατσοι με τα γκλοπς! :o
Μη συγκρινεις το μηκος της Μι στο βιολι με της κιθαρας γιατι δεν εχει να κανει.. με την λογικη σου οι δυο χορδες Μι της κιθαρας που εχουν το ιδιο μηκος θα επρεπε να βγαζουν την ιδια νοτα!
Τίτλος: Απ: Γιατί να μην έχουμε στις παρτιτούρες 2 πεντάγραμμα;
Αποστολή από: Gildor στις 04/05/14, 22:35
Η μοντερνα μουσικη σημερα εχει υιοθετησει και την ταμπλατουρα παραλληλα με το πενταγραμμο για να βρισκεις πιο ευκολα το ταστο που θα παιχτει η νοτα

Λάμπρο γνωρίζω τις νότες της δυτικής μουσικής. Νομίζω όμως πως στο μοναδικό σημείο που "υπερτερεί" η ταμπλατούρα, είναι πως αυτή θα σου δείξει ακριβώς το τάστο, ενώ η παρτιτούρα όχι. (πχ καντίνι και 2-5 είναι η ίδια νότα. Η ταμπλατούρα θα στο δείξει· η παρτιτούρα όχι) Βέβαια αυτό που λέω μπορεί να είναι αμελητέο.

Η κιθαρα και το ακορντεον στην ιδια τονικοτητα θα ειναι (Λα μινορε πχ).. το υψος θα διαφερει (διαφορα μιας οκταβας) αλλα δεν υπαρχει καποιο προβλημα με αυτο. Αντιθετως ειναι ο κανονας! Ειναι πολυ σχετικα τα πραγματα εδω.. σκεψου οτι απο μια μελωδικη γραμμη κανεις ολοκληρη ενορχηστρωση και απο ενα Λα η ορχηστρα θα παιξει 5 διαφορετικα Λα (μπασα-μεσα-πριμα) γιατι αν επαιζε 5 ιδια τοτε τι την θελαμε την ορχηστρα?

Ύψος ήθελα να πως και όχι τονικότητα! Συγγνώμη! Συμφωνώ πως ακούγεται ωραία το διαφορετικό ύψος, απλώς αν δεν γνώριζα αυτό που αναπτύξαμε στο θέμα και έπαιζα με έναν φίλο μου πχ ακορντεόν (όχι μουσικό), θα λέγαμε "τι γίνεται ρε φίλε; Παίζουμε διαφορετικές οκτάβες; Γιατί αυτό;"  :P και θα ψαχνόμασταν..

Εάν δεν το ξέρατε ήδη, οι νότες στην κιθάρα γράφονται μια οκτάβα παραπάνω, έτσι ώστε να "χωράνε" στο πεντάγραμμο από το κλειδί του Σολ. Αυτό είναι επίσημο, με σφραγίδα και "από το νόμο".

Πάντως απο την μικρή εμπειρία μου, έχω παρατηρήσει πως οι κιθαρίστες αντιμετωπίζουν ένα θεματάκι με τις πολλές υποβοηθητικές γραμμές. Σαφώς αν παίζαμε την middle C της παρτιτούρας στην 2-1 θα δημιουργούνταν πολλές υποβοηθητικές, αλλά για σκεφτείτε να θέλουμε να παίξουμε ένα κομμάτι απο την καντίνι και ψηλότερα· νομίζω πως και εκεί θα βγούν αρκετές βοηθητικές γραμμές.


Τίτλος: Απ: Γιατί να μην έχουμε στις παρτιτούρες 2 πεντάγραμμα;
Αποστολή από: Lampr0s στις 04/05/14, 22:59
Είπα παραλληλα (κατω απο το πενταγραμμο).. οχι απο μονη της ταμπλατουρα. Και αυτο για διευκολυνση. Κοιτα, και στην παρτιτουρα φαινονται τα ταστα.. μπορει να γραφτει με τροπο ωστε να υπαρχει μοναδικη επιλογη και εκει που δεν υπαρχει να την σημειωσει ξεκαθαρα αυτος που γραφει την παρτιτουρα (συνθετης ή αυτος που διασκευάζει). Αυτο προκυπτει επισης και απο τον προτεινομενο δακτυλισμό. Θελει ψαξιμο ομως απο τον αναγνωστη αυτο.. ενω με την ταμπλατουρα απο κατω ξεμπερδευεις αμεσως. Δεν μιλαω ομως για κακογραμμενες παρτιτουρες σε ενα σωρο βιβλια που δεν βγαζεις ακρη.


Ολοι εχουν προβλημα με τις βοηθητικες ειδικα οταν ειναι πολλες.. γι' αυτο βαζεις 8va............ κτλ και ξεμπερδευεις!
Τίτλος: Απ: Γιατί να μην έχουμε στις παρτιτούρες 2 πεντάγραμμα;
Αποστολή από: Korgy στις 04/05/14, 23:21
χωρις να εχω διαβασει ολα τα γραφθέντα, να αναφέρω πως αμα γουστάρεις να διαβάζεις οχι με δυο αλλά Τρία πεντάγραμμα, ξεκίνα Organ  (μια για το δεξι, μια για το αριστερο και μια για το αριστερο ποδι των μπάσων)


 ;D ;D ;D
Τίτλος: Απ: Γιατί να μην έχουμε στις παρτιτούρες 2 πεντάγραμμα;
Αποστολή από: Lampr0s στις 04/05/14, 23:29
Μάλλον ο μαεστρος ειναι πιο μαγκας.. διαβαζει 15 και δεν παιζει καμια  :P