Εμφάνιση μηνυμάτων

Αυτό το τμήμα σας επιτρέπει να δείτε όλα τα μηνύματα που στάλθηκαν από αυτόν τον χρήστη. Σημειώστε ότι μπορείτε να δείτε μόνο μηνύματα που στάλθηκαν σε περιοχές που αυτήν την στιγμή έχετε πρόσβαση.


Θέματα - STEFANOS604

Σελίδες: 1 2 3 4 [5] 6
101

Ρεπερτόριο από 164 Ρεμπέτικα και Παραδοσιακά Τραγούδια
Κείμενο από Wikipedia
Οι δρόμοι που χρησιμοποιούνται στη λαϊκή μουσική και πιο συγκεκριμένα στο ρεμπέτικο δεν υποστηρίζονται από συγκεκριμένο θεωρητικό πλαίσιο. Οι προσπάθειες για τη δημιουργία του θεωρητικού πλαισίου γίνονται τα τελευταία χρόνια. Παρ΄όλα αυτά επικρατεί γενικότερα μια σύγχυση γυρω από αυτο το ζήτημα.Ένα βασικό χαρακτηριστικό των δρόμων αυτών είναι οτι βασίζονται στην τροπική θεωρία των maqam. Στη δυτική μουσική, η κλίμακα είναι μονάχα μια ακολουθία φθόγγων (νοτών). Αντίθετα, στην ανατολική μουσική θεωρία, τα maqam δεν χαρακτηρίζονται μόνο από μια ακολουθία φθόγγων, αλλά από πολλά επιμέρους χαρακτηριστικά όπως οι έλξεις (συγκεκριμένοι φθόγγοι που έλκουν τους γείτονες φθόγγους), με συγκεκριμένες κινήσεις και συγκεκριμένους τρόπους μεταπήδησης από το ένα maqam στο άλλο. Αυτά ισχύουν και σε γενικές γραμμές και στους δρόμους της λαϊκής μουσικής.

Πλήρεις πληροφορίες για τους δρόμους σε προσεχές άρθρο μου που εκκρεμεί προς δημοσίευση.
Μια σύντομη περιγραφή για τους ΔΡΟΜΟΥΣ (modes) θα βρείτε ΕΔΩ:


 Κλιμακες και Δρομοι


ΧΙΤΖΑΖ
Εδώ θα βρείτε θεωρία – πράξη και ρεπερτόριο με τα 30 καλύτερα χιτζάζ τραγούδια πολλά από τα οποία εκτελώ με χρωματική αλλά και διατονική φυσαρμόνικα.
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3246


άλλα 33 τραγούδια χιτζάζ:

HAVAH NAGILA - ΝΥΧΤΩΣΕ ΧΩΡΙΣ ΦΕΓΓΑΡΙ - ΤΟ ΠΛΑΣΤΟ ΤΟ ΠΑΣΑΠΟΡΤΙ
ΕΛΑ ΑΠΟΨΕ ΣΤΟΥ ΘΩΜΑ - ΓΚΙΟΥΛ ΜΠΑΧΑΡ - ΕΝΑΣ ΑΛΗΤΗΣ ΠΕΘΑΝΕ
ΟΜΟΡΦΗ ΜΕΛΑΧΡΟΙΝΗ – ΝΥΧΤΕΡΙΔΑ - ΜΙΚΡΟΣ ΑΡΡΑΒΩΝΙΑΣΤΗΚΑ
ΕΓΩ ΠΛΗΡΩΝΩ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΠΟΥ ΑΓΑΠΩ - ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑ
ΚΟΡΙΤΣΙ ΜΟΥ ΟΛΑ ΓΙΑ ΣΕΝΑ - ΛΑΟΥ - ΛΑΟΥ ΤΟ ΠΗΓΑΙΝΕΙΣ - ΔΗΜΗΤΡΟΥΛΑ ΜΟΥ
ΓΕΝΤΙ ΚΟΥΛΕ - ΨΙΛΗ ΒΡΟΧΟΥΛΑ ΕΠΙΑΣΕ - ΑΝΟΙΞΕ-ΑΝΟΙΞΕ
ΗΛΙΟΒΑΣΙΛΕΜΑ ΣΩΣΤΟ - ΤΑ ΛΕΡΩΜΕΝΑ ΤΑ ΑΠΛΥΤΑ - ΚΑΤΩ ΣΤΑ ΛΕΜΟΝΑΔΙΚΑ
ΑΠΟΨΕ ΚΑΝΕΙΣ ΜΠΑΜ - ΣΤΡΩΣΕ ΜΟΥ ΝΑ ΚΟΙΜΗΘΩ - ΠΑΡΑΠΟΝΙΑΡΙΚΟ
ΤΗΣ ΒΡΟΧΗΣ ΟΙ ΣΤΑΛΕΣ - ΕΔΩ ΠΑΠΑΣ ΕΚΕΙ ΠΑΠΑΣ - ΕΒΙΒΑ ΡΕΜΠΕΤΕΣ
ΕΛΑ ΟΠΩΣ ΕΙΣΑΙ - ΚΙ ΑΝ ΠΑΘΕΙΣ ΚΑΜΙΑ ΖΗΜΙΑ - ΠΑΙΞΕ ΧΡΗΣΤΟ
Η ΖΑΪΡΑ - ΜΕΡΑ ΜΑΓΙΟΥ - ΜΕΣ’ ΤΟΝ ΤΕΚΕ ΤΗΣ ΜΑΡΙΓΩΣ
Ο ΝΙΚΟΛΑΣ Ο ΨΑΡΑΣ - ΜΠΟΥΖΟΥΚΙ ΜΟΥ ΔΙΠΛΟΧΟΡΔΟ


ΟΥΣΑΚ
Εδώ θα βρείτε θεωρία – πράξη και ρεπερτόριο με τα 43 καλύτερα ουσάκ τραγούδια πολλά από τα οποία εκτελώ με χρωματική αλλά και διατονική φυσαρμόνικα.


http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3246


άλλα 22 τραγούδια ουσάκ:

ΑΛΑΝΑ - ΑΥΤΗ Η ΝΥΧΤΑ ΜΕΝΕΙ - ΘΑ ΣΟΥ ΦΥΓΩ
Η ΣΕΡΑΧ - ΤΑ ΠΑΛΑΜΑΚΙΑ - ΝΑ’ΧΑ ΕΚΑΤΟ ΚΑΡΔΙΕΣ
ΕΓΩ ΜΑΓΚΑΣ ΦΑΙΝΟΜΟΥΝΑ - ΤΟ ΒΟΥΝΟ -ΜΠΙΡ ΑΛΛΑΧ
ΓΕΝΝΗΘΗΚΑ ΓΙΑ ΝΑ ΠΟΝΩ - ΤΡΕΛΗ ΚΙ ΑΔΕΣΠΟΤΗ
ΟΙ ΜΑΓΚΕΣ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΙΑ - ΤΑ ΔΥΟ ΣΟΥ ΧΕΡΙΑ ( βεργούλες)
Η ΔΙΠΡΟΣΩΠΗ - ΠΑΙΖΟΥΝ ΤΑ ΜΠΑΓΛΑΜΑΔΑΚΙΑ
ΤΟ ΒΑΠΟΡΙ ΑΠ’ ΤΗΝ ΠΕΡΣΙΑ - ΜΕΣ’ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΟ ΧΑΜΑΜ
ΜΕΣ’ ΣΤΗΣ ΠΕΝΤΕΛΗΣ ΤΑ ΒΟΥΝΑ - ΘΑ ΣΠΑΣΩ ΚΟΥΠΕΣ
Ο ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ - ΠΟΥ ‘ΣΟΥΝ ΜΑΓΚΑ ΤΟ ΧΕΙΜΩΝΑ
ΦΕΡΤΕ ΜΙΑ ΚΟΥΠΑ ΜΕ ΚΡΑΣΙ - ΓΙΑ ΚΟΙΤΑ ΚΟΣΜΕ


ΧΙΤΖΑΣΚΑΡ

ΟΤΑΝ ΜΠΟΥΚΑΡΩ ΣΤΟΝ ΤΕΚΕ - Ο ΜΠΟΧΩΡΗΣ
ΒΑΛΤΕ ΜΟΥ ΔΥΟ ΚΑΝΑΒΟΥΡΙΕΣ - Η ΑΤΑΧΤΗ - ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΝΙΑ ΣΟΥ


ΧΙΤΖΑΖ-ΧΙΤΖΑΣΚΑΡ

ΠΑΣΑΤΕΜΠΟΣ - ΤΟ ΧΡΗΜΑ ΔΕΝ ΤΟ ΛΟΓΑΡΙΑΖΩ


ΧΟΥΖΑΜ

Ο ΛΟΥΛΑΣ - Η ΠΑΛΤΟΥΔΙΑ
ΣΤΗ ΜΠΑΡΜΑΡΙΑ (στο Τούνεσι στη Μπαρμπαριά)
ΓΕΙΑ ΣΟΥ ΚΑΪΚΙ ΜΟΥ - ΤΑ ΜΠΛΕ ΠΑΡΑΘΥΡΑ
ΜΗ ΜΟΥ ΞΑΝΑΦΥΓΕΙΣ ΠΙΑ - Η ΒΑΡΒΑΡΑ


ΧΟΥΖΑΜ-ΧΙΤΖΑΣΚΑΡ

Η ΓΑΤΑ


ΣΑΜΠΑΧ

ΗΣΟΥΝΑ ΞΥΠΟΛΥΤΗ - Ο ΠΑΠΑΤΖΗΣ
ΚΑΒΟΥΡΑ Σ- ΑΪΒΑΛΙΩΤΙΚΟ
ΒΡΗΚΑ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ ΣΟΥ ΚΛΕΙΣΤΗ - ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΓΕΙΤΟΝΙΑΣ ΣΟΥ


ΣΕΓΚΙΑΧ

ΘΕΛΩ ΣΤΑ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙΑ - ΤΙ ΑΛΛΟ ΘΕΛΕΙΣ
ΣΤΗΝ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ ΜΙΑ ΒΡΑΔΙΑ


ΝΙΑΒΕΝΤ

ΜΙΝΟΡΕ ΤΗΣ ΑΥΓΗΣ - ΤΙ ΣΟΥ ΛΕΕΙ Η ΜΑΝΑ ΣΟΥ ΓΙΑ ΜΕΝΑ
ΡΙΞΕ ΤΣΙΓΓΑΝΑ ΤΑ ΧΑΡΤΙΑ - ΕΧΕΙΣ ΚΟΡΜΙ ΑΡΑΠΙΚΟ
ΘΑ ΚΑΝΩ ΝΤΟΥ ΒΡΕ ΠΟΝΗΡΗ - Ο ΑΝΤΩΝΗΣ Ο ΒΑΡΚΑΡΗΣ
ΠΑΝΤΑ ΛΥΠΗΜΕΝΗ - ΕΙΜΑΙ ΕΡΩΤΕΥΜΕΝΟΣ ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΣΟΥ
ΑΛΑΝΙΑΡΑ ΑΠ’ ΤΟΝ ΠΕΡΑΙΑ - ΕΜΑΘΑ ΠΩΣ ΕΙΣΑΙ ΜΑΓΚΑΣ
ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ ΣΤΗ ΜΗΧΑΝΗ


ΡΑΣΤ
ΑΝΤΕ ΣΑΝ ΠΕΘΑΝΩ ΣΤΟ ΚΑΡΑΒΙ - ΤΗ ΖΟΥΛΑ ΜΟΥ ΑΝΑΚΑΛΥΨΑΝ






Παρακαλούμε γράψτε αν έχετε κι άλλα τραγούδια των λαϊκών μας δρόμων .


Στέφανος


103
Άλλα όργανα / Ουσάκ - Χιτζάζ
« στις: 15/01/12, 14:42 »
 1.       Στη συνημμένη εικόνα φαίνονται οι διαφορές των 2 κλιμάκων
2.       Εδώ θα ακούσετε τις κλίμακες ουσάκ και χιτζάζ .
http://www.youtube.com/playlist?list=PL62810BF2A833854C&feature=view_all
http://www.youtube.com/playlist?list=PLD9FD12896AC82E3C&feature=view_all
3.       Εδώ θα βρείτε πλήρη περιγραφή και μεγάλο ρεπερτόριο στις 2 κλίμακες
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3246

104
Ουσάκ ή Φρύγιος Δρόμος (Phrygian Mode) με φυσαρμόνικα τονικότητας Bbm





Θα ακολουθήσει πλήρες άρθρο.


Στέφανος

105

'' Αληθινά Ισοσυγκερασμένο'' vs ''Επακριβώς Κουρδισμένο σύστημα''


Στο άρθρο μου:


Κουρδίσματα Φυσαρμόνικας


που δίνει μια προσέγγιση  στους συγκερασμούς ( Temperaments) ,ασχολήθηκα περισσότερο με το κούρδισμα Just Intonation γιατί έχει άριστη εφαρμογή στη φυσαρμόνικα- που μ' ενδιαφέρει περισσότερο από κάθε άλλο όργανο (αφού, λόγω μικρού κόστους, μπορείς να κουβαλάς μαζί σου όλες τις τονικότητες).


Η υλοποίηση , δηλαδή, του ‘’ Just Intonation’’ είναι τεχνικά αδύνατη σε περισσότερες της μιας τονικοτήτων και της σχετικής της μινόρε σε οποιοδήποτε όργανο με μόνο 12 διαστήματα στην οκτάβα.


Επίσης το κούρδισμα Just Intonation μπορεί να έχει άριστη εφαρμογή και  για όργανα τα οποία έχουν την δυνατότητα να κουρδίσουν κάθε νότα σε διαφορετική συχνότητα ή απόκλιση σε cents από την Equal Tempered- πχ βιολιά ή άλλα όργανα χωρίς τάστα.


Την κιθάρα όμως με τα κανονικά τάστα την ξεχνάς γιατί σε Just Intonation θα πρέπει να ξανά-κουρδίζεις εάν πρόκειται να παίξεις σε άλλη τονικότητα, ακόμα και το ίδιο μουσικό κομμάτι.


Εκτός βέβαια αν πρόκειται για ειδική κιθάρα με ‘ειδικά τάστα’. βλέπε ΕΔΩ:


http://cf.unc.edu/our/surfprojects/shepherd10.pdf


Τότε όμως στην ουσία μιλάμε για  ένα άλλο όργανο - ξένο ως προς έναν κανονικό κιθαρίστα, αφού οι θέσεις των τάστων είναι διαφορετικές για κάθε χορδή.


Αληθινά Ισοσυγκερασμένο Σύστημα τάστων (True Temperament Fretting).




http://www.truetemperament.com/site/index.php




ο συγκερασμός υλοποιείται με διαφόρων σχημάτων ελάσματα στα τάστα, ώστε να δώσει αυτόν το επαναστατικό τρόπο κατασκευής των τάστων του μπράτσου της κιθάρας που να δίνει ακριβές κούρδισμα για το Πρότυπο 12-τονο Equal Temperament (Ισοσυγκερασμένο 12-τονο σύστημα).


Τέτοια καινοτομία έχω τη γνώμη ότι θα μπορούσε να έχει ένα αισθητό αντίκρισμα πχ στο χώρο της κλασσικής κιθάρας λόγω κυρίως του solistic χαρακτήρα της.


Αυτό που ‘κράτησα’ από όλο μου το ψάξιμο ήταν το κείμενο στο παρακάτω link που λέει:


 ‘Αυτό το σύστημα σχεδιάστηκε για να καταπολεμήσει τα προβλήματα intonation στις κιθάρες και τα μπάσα’.


http://www.truthinshredding.com/2010/01/mats-hedberg-true-temperament-frets.html




Άρα κατά τη γνώμη μου η κιθάρα True Temperament αποτελεί  μια αναβάθμιση του Equal Temperament. Δηλαδή είναι και αυτή μια συγκερασμένη κιθάρα με βελτίωση του intonation σ’ όλο της το μπράτσο.


Βέβαια δεν διαπίστωσα , από το μέχρι τώρα ψάξιμο, κάποια σπουδαία ανταπόκριση των κιθαρωδών.


Σαν ερασιτέχνης κιθάρας, αλλά και λόγω ηλικίας δεν προσδοκώ να αποκτήσω πόσο μάλλον να μάθω να παίζω μια τέτοια κιθάρα αλλά ενδιαφέρομαι για κάτι λίγο περισσότερο από εγκυκλοπαιδική μόρφωση .
 
Ίσως κάποιοι από σας να ξέρετε περισσότερα για την υλοποίηση της , την πατέντα της, αν το σύστημα δουλεύει σε bendings , αν μπορεί να γίνει πιο φιλικό στον παίχτη, αν μπορεί να γίνει πιο φτηνή, αν ο κιθαρίστας θα πρέπει να αλλάξει για πάντα το παίξιμο του (εννοώ να παίζει μόνο με το σύστημα αυτό) και κυρίως αν ‘’ακούει’’ τη διαφορά από μια κοινή ,αν………


Στέφανος


106


Γιατί το CrossHarp μιας C ματζόρε είναι το G ;

ο ‘’Κύκλος των Τετάρτων & Πέμπτων=CircleofFourths & Fifths’’.

http://www.box.com/s/36yrcam55ox8iet99xdv

Οι μουσικοί άλλων οργάνων πνευστών και εγχόρδων ίσως να μην έχουν γνώση και στην ουσία δεν τους χρειάζεται να ξέρουν ότι αν παίζουν ένα κομμάτι Blues, Boogie-Boogie, Rock..πχ σε κλειδί του Cο μουσικός φυσαρμόνικας θα πρέπει να παίζει σε FBlues.
Φυσικά και θα μπορούσε η φυσαρμόνικα να συνοδεύσει τη μελωδία Bluesστο ίδιο κλειδί με την υπόλοιπη ορχήστρα όμως δεν θα ακουγόταν ο γνωστός BluesySound:

Η κλίμακα πχ G blues είναι: G, Bb, C, Db, D, F

Έτσι για να παίξεις την κλίμακα GBluesπρέπει στην οπή 3draw= Β  με bending η Β να γίνει Bb.Στην δε οπή 4draw =Dπρέπει με bending η Dνα γίνει Db.  Αυτό το Bending’ της  ροής του αέρα ρουφήγματος  με τεχνική του λάρυγγά της γλώσσας και της στοματικής κοιλότητας είναι που δίνει τον χαρακτηριστικό ήχο των μελωδιών Blues.(BluesySound)
Το 90% των Δυτικών λαών παίζουν σε CrossHarp (τονίζουν περισσότερο τις νότες ρουφήγματος) ενώ το 90% των Ανατολικών λαών παίζουν σε straightharp(τονίζουν περισσότερο τις νότες φυσήματος).
Τα περισσότερα τραγούδια blues-σύμφωνα με πληροφορίες από το διαδίκτυο- παίζονται στο κλειδί του Ε blues , άρα απαιτείται φυσαρμόνικα Α ( αφού το cross harp=2nd position της A είναι το Ε).

Marine Band Crossover Harmonica, Hohner: Είναι φυσαρμόνικα ποιοτική και επαγγελματική για αυτούς που παίζουν modern blues, rock, jazz, soul, or funk αφού τα bending , overblows, και overdraws γίνονται με ευκολία σε σχέση με τις κοινές διατονικές. Αυτό βοηθά βασικά τους αρχάριους στα blues. Αντί για πριτσίνια που έχουν όλες οι Marine Band οι crossover φυσαρμόνικες έχουν  βίδες στα εξωτερικά καπάκια άρα εύκολη η συντήρηση τους. Είναι εξαιρετικά αεροστεγής με ισχυρό ήχο χωρίς μικροφωνική συσκευή. Κυκλοφορεί σ’ όλα τα κλειδιά

Overbends = Overblows and Overdraws

http://www.box.com/s/zv60izobdtd6vj1qsg3x
Επειδή έχω πάρει αρκετά e-mail που αφορούν το bending-overdrawoverblow και ερωτήματα όπως: Γιατί στα 5 draw & 7 draw δεν γίνεται bending;
Σε συνέχεια των αναφερομένων γι αυτά  δίνω μια λεπτομερέστερη εξήγηση:
Το Overbend σε μια οπή είναι ένας τύπος bending όπου ο τόνος που προκύπτει είναι ΥΨΗΛΟΤΕΡΟΣ απ’ ότι η φυσική νότα και των δύο γλωσσιδίων της οπής, σε αντίθεση με το απλό bending που χαμηλώνει τον τόνο των Draw γλωσσιδίων.
Αυτό συμβαίνει διότι η τεχνική overbend στην πραγματικότητα στραγγαλίζει το γλωσσίδιο που κανονικά θα έπρεπε να ηχεί και προξενεί το άλλο γλωσσίδιο της οπής να ηχήσει και όπως είπαμε δεν έχει να κάνει με το πόσο δυνατά φυσάς ή ρουφάς αλλά τεχνικής στόματος ,γλώσσας  και λάρυγγα .
Οποιαδήποτε κλειδιού φυσαρμόνικα που βγάζεις από το κουτί δεν σημαίνει ότι είναι και κατάλληλη για overbends. Όλα εξαρτώνται από το αν είναι σωστό το κενό διάστημα  μεταξύ  γλωσσιδίου και χτενιού της φυσαρμόνικας που πρέπει να είναι το ελάχιστο δυνατό. Μη σωστό διάστημα κάνει το overbendαν όχι ακατόρθωτο ,πολύ δύσκολο.
Συνεχίζεται...

107
Η χρωματική φυσαρμόνικα είναι σαν δύο διατονικές με διαφορά ενός ημιτονίου.
Πχ το κλειδί  Cχρωματικής είναι σαν μία διατονική κλειδιού C και μία  C#.
Στο μέλλον θα αφιερώσω ειδικό κεφάλαιο για τις χρωματικές.
Στις χρωματικές λοιπόν υπάρχουν οι εναρμόνιες νότες E# = F και  B# = C.
Βλέπε ΕΔΩ:
http://www.box.net/shared/cqo3z0b5z0nz5fl09arn
Πριν ασχοληθώ με τη χρωματική ποτέ δεν είχα ακούσει γι αυτές.
Κι όμως υπάρχουν και  χρησιμοποιούνται στις παρτιτούρες .
Ξεκινάω  το θέμα μ' αυτές τις 2 εναρμόνιες επειδή έχουν μεγάλη σπουδαιότητα στη χρωματική φυσαρμόνικα.
Παρατηρώντας την χρωματική της φωτογραφίας  των 12 οπών (3 οκτάβες) βλέπουμε ότι:
Η νότα F    παίζεται στη 2η  οπή με ρούφηγμα με τον μοχλό (slide)  προς τα έξω (out)
Η νότα E#  παίζεται στη 2η  οπή με φύσημα με τον μοχλό (slide)  προς τα μέσα (in).
Αυτό μας δίνει τη ευχέρεια να ανταλλάσουμε αναπνοή (ξεκούραση) αλλά και σε μερικά κλειδιά να επιτυγχάνουμε τέλειο Legato.
Αν κάποιος ξέρει να μας πει αν κάτι παρόμοιο συμβαίνει και σε άλλο μουσικό πνευστό όργανο ή να αναλύσει αυτές τις εναρμόνιες περισσότερο θα ήταν ωραίο.
Ανέφερα επίσης ότι δεν είχα ξανασυναντήσει , πριν ασχοληθώ με τη χρωματική φυσαρμόνικα, αυτές τις εναρμόνιες γιατί σε καμιά απ' τις φωτογραφίες πιάνου ή άλλων οργάνων που έχω δεν αναφέρονται ως Ε# και Β#.

108
Ποιά είναι η γνώμη σας για τις σημειολογικές παρτιτούρες ?
Εδώ θα δείτε τέτοιες παρτιτούρες:
http://www.box.net/s/tkfhv7vg3sacpppdm3z3
Κιθάρα
Όσον αφορά την κιθάρα πιστεύω ότι βοηθούν τον αρχάριο ειδικά αυτές που δείχνουν με φωτογραφίες τη θέση των δακτύλων για τα ακόρντα.

Φυσαρμόνικα
Όσον αφορά τη φυσαρμόνικα είμαι αντίθετος στη χρήση τους. Συνιστώ στους αρχάριους να αποφεύγουν αυτό το μη-πρότυπο σύστημα αριθμών, βελών, υπογραμμίσεων αριθμών, χρωμάτων κλπ. Βέβαια πολλοί αρχάριοι διαφωνούν...
Εκτός από πολύ σύντομα Licks-Riffs που χρησιμοποιούνται στα Blues αυτή η σημειολογία είναι δύσκολο ή και αδύνατον να αναγνωσθεί ειδικά όταν η μελωδία είναι γρήγορη, αν η περιέχει εισαγωγή , ρεφραίν με επανάληψη κλπ.
Μουσικοί άλλων οργάνων αγνοούν παντελώς την ύπαρξη αυτής της παρτιτούρας
Το χρόνο που θα διέθετες γι αυτές είναι καλύτερα να τον διαθέσεις να ‘’παίζεις στα δάκτυλα‘’ μια κλίμακα ανεβαίνοντας και κατεβαίνοντας την. Σύντομα θα διαπιστώσεις  ότι ΑΝ ΞΕΡΕΙΣ ΜΙΑ ΜΕΛΩΔΙΑ ΣΤΟ ΜΥΑΛΟ ΣΟΥ και ειδικά αν ξέρεις να τη σφυρίζεις, ΤΟΤΕ ΣΙΓΟΥΡΑ ΘΑ ΤΗΝ ΠΑΙΞΕΙΣ.
Οι παρτιτούρες φυσαρμόνικας είναι ένα  ‘κόλπο’ των σχολείων φυσαρμόνικας….. Θα σου δώσω μια διεύθυνση με εκατοντάδες παρτιτούρες:
http://www.harmonicacountry.com/.
Θα διαπιστώσεις ότι δεν μπορείς να παίξεις ΑΠΟΛΥΤΩΣ καμιά διότι απλά δεν ξέρεις τη μελωδία της  αλλά ούτε και τον ρυθμό της.
Εντάξει στην αρχή ,σαν αρχάριος, αν ξέρεις τον σκοπό ενός τραγουδιού και εμπιστεύεσαι αυτόν που έφτιαξε την παρτιτούρα τότε χρησιμοποίησε την.

Εάν όμως η σημειολογική  παρτιτούρα συνδυαζότανε με την στάνταρντ σημειολογία θα ήταν κάτι το ιδανικό για τη φυσαρμόνικα και ίσως και για τα άλλα όργανα.
Επίσης αν έχεις τέτοια παρτιτούρα και ταυτόχρονα έχεις και το  ηχητικό αυτής σε mp3 ή καλύτερα σε video να βλέπεις τον παίχτη  , να ακούς και ταυτόχρονα να βλέπεις την παρτιτούρα --μια ‘’δική μου’’ μέθοδο --τότε σίγουρα θα βοηθήσει.
Δύο τέτοιες δικές μου παρτιτούρες για το ‘’AVE Maria ‘’ αλλά για χρωματική φυσαρμόνικα μπορείτε να ακούσετε εδώ:
1.       

2.       


Στέφανος
 

109
 
‘’Κοινές’’ Διατονικές ΦυσαρμόνικεςΤις ονομάζω ‘’Κοινές’’ για να τις ξεχωρίσουμε από τις παρακάτω ‘’Με προσόντα’’
Τις διατονικές φυσαρμόνικες τις εξετάσαμε αναλυτικά ΕΔΩ:

http://forum.kithara.gr/index.php?topic=82868.0

με πολλές ενότητες το καθένα , καλύψαμε σχεδόν τα πάντα γι αυτές και ταυτόχρονα ‘’διαφημίζοντας’’ τα καλύτερα μοντέλα που κυκλοφορούν στην αγορά: Οι τιμές τους κυμαίνονται από 4 ευρώ (GoldenCup) , 8 ευρώ (SilverHohner) , 25 ευρώ (MarineBand , Seydel) , 29 ευρώ (LeeOscar)

Μερικές απ’ αυτές τις κοινές φυσαρμόνικες από διάφορους κατασκευαστές μπορείτε να ακούσετε στα video μου:
Μινόρε:
https://www.youtube.com/watch?v=phw6ZThs62c
εναλλακτικό κούρδισμα:
https://www.youtube.com/watch?v=LZPHSvBWaMA
Χιτζάζ:
https://www.youtube.com/watch?v=SIB82i2FVkU
Ανάμικτες Μινόρε:
https://www.youtube.com/watch?v=4LaN0glh8E4
Τα πάντα για τη φυσαρμόνικα:
https://www.youtube.com/watch?v=oo7LB-eWdU4
 
΄΄Με προσόντα΄΄Διατονικές Φυσαρμόνικες Τις παρακάτω φυσαρμόνικες τις ονομάζω ‘’ΜΕ ΠΡΟΣΟΝΤΑ’’ και θέτω τη λέξη σε εισαγωγικά γιατί πολλές απ’ αυτές ναι μεν έχουν μερικά ειδικά χαρακτηριστικά  σε σχέση με τις κοινές , όμως η ίδια δουλειά γίνεται και από τις κοινές. (τιμές από 43 μέχρι 90 ευρώ).
Με κανένα τρόπο δε θέλω να διαφημίσω τις αναφερόμενες αντίθετα ο αναγνώστης έχει τη δυνατότητα να μάθει τι κυκλοφορεί στο εμπόριο , να συγκρίνει ακούγοντας τις, να διαλέξει , να απορρίψει αλλά και να ψάξει και για άλλες μη αναφερόμενες εδώ:

Special 365/28 Marine Band.

Είναι όπως όλες οι MarineBand ,που το χτένι τους είναι από ξύλο (πεύκο) ,όμως είναι 14 οπών αντί 10 οπών και άρα έχει μια πλήρη οκτάβα ψηλότερη από ότι η απλή 10-οπών MarineBand. Άκουσε την εδώ:
http
://www.youtube.com/watch?v=3BQlbK0YYxU


Marine Band piccolo.
Άκουσετηνεδώ:

http://www.youtube.com/watch?v=Go8W0xQuSh0



Marine Band Crossover Harmonica, Hohner:


Είναιφυσαρμόνικαμεχτένιαπόμπαμπού, ποιοτικήκαιεπαγγελματικήγιααυτούςπουπαίζουν modern blues, rock, jazz, soul, or funk αφούτα bending , overblows, και overdraws γίνονταιμεευκολίασεσχέσημετιςκοινέςδιατονικές. Αυτό βοηθά βασικά τους αρχάριους στα blues. . Άκουσε την εδώ:      
http://www.youtube.com/watch?v=58SpULSUl_w&feature=related


HohnerCrossHarp

παίρνει το όνομα από το στυλ παιξίματος που μεταμορφώνει ένα απλό παίχτη διατονικής φυσαρμόνικας σε κυρίαρχο στο παίξιμο Blues.Το χτένι είναι από πλαστικό (αντί από μπαμπού της παραπάνω αναφερθείσης crossover).Έχει πιο παχιά γλωσσίδια απ’ τις κοινές διατονικές (1.05mm αντί 0.9mm ) ώστε να εξασφαλίζουν πιο δυνατό ήχο και πιο εύκολο bending.
! No longer available



Συνεχίζεται....

110
 Στην Equal Temperament –βλέπε:
 
[font=]http://forum.kithara.gr/index.php?topic=83218.0[/font]
 
  το F# = Gb και είναι τόνοι ίδιοι σε συχνότητα και ονομάζονται εναρμόνιοι.
  Όλα τα κλειδιά όλων των κατασκευαστριών εταιρειών φυσαρμόνικας έχουν τα ονόματα :
 Low G -Ab-A-Bb-B-C-Db-D-Eb-E-F-F# -High G   
  Γιατί όμως γίνεται εξαίρεση στο κλειδί F# και δεν ονομάζεται Gb ?
 Το ίδιο και για άλλα πνευστά όπως οι τρομπέτες:
 Έτσι οι τρομπέτες ονομάζονται Bb & Eb  αντί για A#  και D# αντίστοιχα.
  Θα δώσω 3 εξηγήσεις που έχω τη γνώμη είναι σωστές. Ποιά είναι η γνώμη σας
 
  Απάντηση 1η:
 
 Το κλειδί του Gb  έχει 6 υφέσεις  :  Gb Ab Bb Cb Db Eb F.
  Το κλειδί του F#  έχει 6 διέσεις   :   F# G# A# B C# D# E#
 Ομοίως :
 Το κλειδί του Bb έχει 2 υφέσεις: Bb  C   D Eb F  G  A
  Το κλειδί του A# έχει 10 διέσεις : A#B#C##D#E#F##G##
 Άρα ένα λόγος είναι ότι διαλέγουμε το κλειδί με τις λιγότερες υφέσεις/διέσεις για την ονομασία του οργάνου στο αντίστοιχο κλειδί
 
Απάντηση 2η:
 
 Όταν μελετάμε μια κλίμακα ή ένα κλειδί το σωστό είναι να την ονομάζομε έτσι ώστε σ’ αυτήν να υπάρχουν όλα τα γράμματα A B C D E F G και να μη λείπει κανένα.
 Για καλύτερη κατανόηση:
 Αν το παραπάνω κλειδί F# : F# G# A# B C# D# E# ονομαζόταν Gb τότε  το G θα εμφανιζόταν 2 φορές
 
Απάντηση 3η:
 
 Καλόν είναι σωστό να αποφεύγεται η μίξη διέσεων και υφέσεων στην ίδια κλίμακα
Στέφανος

111
 HarmonicaAir-Machine
 
  Είναι μια μηχανή αέρα που πρέπει να διαθέτουν όλα τα καλά καταστήματα που εμπορεύονται φυσαρμόνικες με την οποία , πριν εκτελέσουν μια παραγγελία ,ελέγχουν όλα τα γλωσσίδια (reeds) της φυσαρμόνικας.
 Συγκρατητήρες διατονικής φυσαρμόνικας
 Δείτε τις φωτογραφίες ΕΔΩ:
 http://www.box.net/shared/c6qvbov29lqt52nrcz8o
 Είναι συσκευές (Hand Free) που συγκρατούν τη φυσαρμόνικα ώστε να μένουν τα χέρια ελεύθερα για παίξιμο κιθάρας για συνοδεία.
 Κοινός Λαιμού
 βλέπε video:
 
http://www.youtube.com/watch?v=4LrwJC-US-E&feature=related

 b)         Εργονομικός  Λαιμού
 
 
c)         Σε βάση Μικροφώνου
 
Είναι μία κοινή βάση  μικροφώνου όπου με κάποιο δικό μας τρόπο (προσαρμόζοντας ένα κλίπ ) στηρίζεται η φυσαρμόνικα.
 
http://www.youtube.com/watch?v=1cwIpu1q8Qw

  d)        harphugger
 
Αποτελείται από μία κοινή βάση  μικροφώνου όπου όμως αντί για κλίπ τοποθετείται αυτός ο έξυπνος μηχανισμός.
http://harphugger.com/
Τροχός για φυσαρμόνικες
 Δείτε τη φωτογραφία ΕΔΩ:
 http://www.box.net/shared/srvnag79roxq12c9g35x
 
 Μillioniser
 
 http://www.box.net/shared/04uqqdbmd0e3eqv6j96z
 
 
Περισσότερα για τη millioniserΕΔΩ:
 
http://www.millioniser.com/
 
[/size]Εργαλειοθήκες – Ανταλλακτικά διατονικής φυσαρμόνικας:[/size]
[/size] [/size]
[/size]Βλέπε φωτογραφία ΕΔΩ:
[/size] 
[/size]http://www.box.net/shared/qmxqjsavz8um22473v0r

112
 
Στην κιθάρα η απόσταση από τάστο σε τάστο είναι πάντα ένα ημιτόνιο ,δηλαδή η τονική απόσταση μετρούμενη με θεώρηση ημιτονίων είναι η ίδια, ενώ η απόσταση σε mm είναι κάθε φορά διαφορετική είναι όμως ανάλογη της συχνότητας που παράγεται πατώντας κάποιο τάστο.
Επομένως το ημιτόνιο δεν ισοδυναμεί με μήκος που να ισχύει για όλα τα τάστα άρα γι αυτό απέχουν μεταξύ τους διαφορετικό μήκος.
Άρα το ημιτόνιο δεν μπορεί ποσοτικά να προσδιοριστεί από μία συγκεκριμένη μεταβολή μήκους που να ισχύει για όλα τα τάστα.
Δηλαδή τα τάστα είναι τοποθετημένα έτσι ώστε κάθε φορά που το πιέζουμε, το ισοδύναμο μήκος χορδής που φτιάχνεται  από πίεση του δακτύλου μας να είναι 1,059463 φορές μικρότερο  από ότι αν πιέζαμε  το δάκτυλο μας στο προηγούμενο τάστο ή αντίστοιχα 1,059463 φορές μεγαλύτερο από ότι αν πιέζαμε  το δάκτυλο μας στο αμέσως επόμενο.
Βλέπε κεφάλαιο ‘’Κουρδίσματα – ενότητα Equal Temperament ΄΄ ΕΔΩ:
Κουρδίσματα Φυσαρμόνικας
Τα μήκη χορδών αλλά και η συχνότητα  ακολουθούν  μια γεωμετρική πρόοδο και  το "βήμα" της γεωμετρικής προόδου στην οποία ανήκουν οι τιμές συχνότητας των μουσικών φθόγγων της Equal Temperament είναι το 1,059463  .
 
Στέφανος

113

 
 Πότε και πώς γίνεται το κούρδισμα φυσαρμόνικας;Ο χρόνος, η ηλικία και η χρήση προξενούν ελαφρές αλλαγές στον τόνο. Η πίεση από τις εισπνοές-εκπνοές, το στυλ παιξίματος, το περιβάλλον, ο τόπος, η θερμοκρασία, η υγρασία, η απόθεση σάλιου, οι βαλβίδες και οι πλακέτες των γλωσσιδίων όλα αυτά επηρεάζουν την τονικότητα της φυσαρμόνικας.
Να γιατί το να ελέγξουμε την τονικότητα με ένα tuner είναι εξαιρετικά δύσκολο. Με τόσες μεταβλητές που αλλάζουν ραγδαία είναι δύσκολο να πούμε πια ένδειξη στο tuner είναι ακριβής.
 Όσο πιο αξιόπιστο είναι το tuner τόσο η σύγχυση μπορεί να μεγαλώνει. Ένα όμως από τα πιο ευχάριστα χαρακτηριστικά της φυσαρμόνικας είναι η ικανότητα που έχουν οι νότες της να αλλάζουν ελαφρώς από πλήρη συντονισμό σε ελαφρό αποσυντονισμό με εντολή του παίχτη. Αυτό το χαρακτηριστικό το ονομάζουμε ΕΚΦΡΑΣΗ είναι κάτι που δεν έχουν τα όργανα με πλήκτρα. Εννοώ ότι στο κλασικό πιάνο δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα. Στο ηλεκτρικό πιάνο, γίνεται μέσω εξωτερικού ελέγχου. Για παράδειγμα εξωτερικό Pitch Bend Controller .
Όμως στη φυσαρμόνικα η δυνατότητα είναι ‘’μεγάλη’’ λόγω των bendings.
Πχ μόνο από την νότα G, οπή 3 ρούφηγμα, με το bending μπορώ να πάρω τις νότες : G-B-Bb-A-Ab και δεκάδες ψευδο-bendings (μικροαλλοιώσεις από 1 ως 100 cents).Δείτε το ΕΔΩ:
http://www.box.net/shared/vm088d3l7kbjzv9lmx1f
 
•             Όταν κουρδίζεις τη φυσαρμόνικα να λάβεις υπ’ όψη ότι αν συνηθίζεις να παίζεις φυσώντας δυνατά (συνήθεια που κοστίζει) πιθανώς να θέλεις να κουρδίσεις τα γλωσσίδια να βαίνουν προς δίεση, αφού όσο πιο δυνατά φυσάς τόσο ο τόνος βαίνει προς ύφεση.
•             Μη κουρδίζεις κρύα φυσαρμόνικα, αφού το κρύο παράγει ελαφρώς υψηλότερο τόνο. Θέρμανε την με την αναπνοή σου.
•             Απέφευγε να φυσάς/ρουφάς  για πολύ ώρα στο ίδιο γλωσσίδιο καθώς βαθμιαία θα αναπτυχθεί υγρασία.
•             Όταν κουρδίζεις τη φυσαρμόνικα, συνήθως αυτό γίνεται χωρίς τα καπάκια , έχε υπ’ όψη ότι όταν τα βάλεις ό τόνος θα πέσει ελαφρώς.(αυτός είναι ο λόγος που πρέπει να κουρδίζουμε όλα τα γλωσσίδια ελαφρώς με δίεση).
 
Ο συντονισμός γλωσσιδίου σε δίεση γίνεται αφαιρώντας μέταλλο από τη βάση του γλωσσιδίου(κοντά στο πριτσίνι ή τη βίδα αναλόγως) χρησιμοποιώντας μια μικρή λίμα κοσμημάτων για αρκετή ποσότητα μετάλλου ή πολύ ψιλό σμυριδόπανο ή γυαλόχαρτο ή και ξυραφάκι για μικρότερη ποσότητα
Ο συντονισμός γλωσσιδίου σε ύφεση γίνεται αφαιρώντας μέταλλο από την άκρη του.
Τα μακρύτερα γλωσσίδια απαιτούν αφαίρεση μεγαλύτερης ποσότητας μετάλλου για να δώσουν την ίδια ποσότητα αλλαγής(πχ ¼ του ημιτονίου) απ’ ότι τα βραχύτερα γλωσσίδια.
Αυτοί η μέθοδοι αφαίρεσης μετάλλου γίνονται για μέχρι αλλαγές ¼ του ημιτονίου. Για περαιτέρω αλλαγή μπορείς να βάλεις κόλληση με κολλητήρι αν πρόκειται να πάμε το γλωσσίδιο προς ύφεση ενώ για αλλαγές μεγαλύτερες ¼ του ημιτονίου προς δίεση καλύτερα να αλλαχθεί πλήρως το γλωσσίδιο (οδηγία Hohner).
Η ποσότητα μετάλλου που των Χ cents που πρέπει να αφαιρεθεί ή να προστεθεί από τα γλωσσίδια ώστε η φυσαρμόνικα να μπορεί να παίζει σ’ όλα τα κλειδιά ισοδύναμα  είναι Equal Temperament.
Αρα βλέπουμε ότι ο τόνος επηρεάζεται από τη στοματική και λαρυγγική κοιλότητα του παίχτη γι αυτό και είναι αδύνατο να κουρδιστεί ένα γλωσσίδιο ακριβώς σ’ έναν τόνο γιατί δεν είναι μόνο η ίδια η φυσαρμόνικα που το επηρεάζει.
Μπορείς να κάνεις αυτό το τεστ φυσώντας τη μια φορά με κλειστή και την άλλη με ανοιχτή μύτη με λίγη η περισσότερη διαρροή αέρα και θα διαπιστώσεις κάθε φορά ότι το κουρδιστήρι δείχνει μερικά cents διαφορετικά την κάθε φορά.
 Αρα εκ προοιμίου κουρδίζουμε το γλωσσίδιο πάντα να βαίνει προς δίεση. Εκτός των παραπάνω, κούρδισμα με λίγη δίεση δίνει πιο λαμπερό και εντυπωσιακό ήχο.
 
Όμως να έχεις πάντα υπ’ όψη ότι ο καλύτερος κριτής είναι το αυτί σου ακόμα κι αν χρησιμοποιήσεις ένα από τα ακριβέστερα tuners για το κούρδισμα.
 
Συνεχίζεται......

114
 
ΜΕΤΡΟΝΟΜΟΙ

Δείτε στις παρακάτω 2 φωτογραφίες όλες τις λεπτομέρειες που αφορούν τους μετρονόμους. ΕΔΩ:

http://www.box.net/shared/sz7in1vv3amgatb64fcs

http://www.box.net/shared/nia3y7uyrtxbqrqy9na4

Δείτε το video μου με λεπτομέρειες για μετρονόμους ΕΔΩ:

http://www.youtube.com/watch?v=VxFrbHlMEFg

Ένα απλό και ένα σύνθετο μετρονόμο online μπορείτε να δείτε εδώ:

http://a.bestmetronome.com/

http://www.gieson.com/Library/projects/utilities/metronome/

Αντί με μετρονόμο χρησιμοποίησε Ετοιμους Ελληνικούς Ρυθμούς Ντραμς ΕΔΩ:

http://www.harmonicaclub.com/cgi-bin/harmonicaclub/pm.cgi?action=display&login=stefanos

Αυτούς τους ρυθμούς τους έφτιαξα απομονώνοντας τα ντραμς από Ελληνικά τραγούδια


 Ακούστε το παρακάτω ηχητικό: http://www.box.net/shared/t86et4u352j4loz8h9ey
  Στην αρχή συνοδεύω το τραγούδι με κιθάρα πρώτα με 2 ακομπανιαμέντα /ανά μέτρο και στη συνέχεια με 6 ακομπανιαμέντα (αρπέζ)/μέτρο.Δηλαδή ή χρησιμοποιήσω την 1η ή τη 2η ταχύτητα tempo ο ρυθμός είναι ο ίδιος. Μετά ακούγεται το ίδιο τραγούδι  σε 6/8 την πρώτη φορά με tempo = 207 κλικ/λεπτό ή (6 κλικ/μέτρο-1 κλικ σε κάθε όγδοο) και τη δεύτερη φορά με tempo = 69 κλικ/λεπτό (2 κλικ/μέτρο-1 κλικ σε κάθε τέταρτο παρεστιγμένο –αφού 1 τέταρτο παρεστιγμένο =3/8= 1 κλικ και άρα 2 τέταρτα παρεστιγμένα = 3/8+3/8= 6/8=2 κλικ). (Δείτε για πλήρης λεπτομέρειες τις προηγούμενες φωτογραφίες).
 
ΤΕΛΟΣ ΑΡΘΡΟΥ

115
ΘΕΩΡΙΑ & Πράξη από ''μουσικό''
Εισαγωγή:
Εισαγωγή:
Πολλοί και κυρίως επαγγελματίες του χώρου ίσως πουν: όχι πια άλλη θεωρία αυτού του επιπέδου! Κάποιοι άλλοι ίσως  την βρουν χρήσιμη αν και παρόμοια θέματα υπάρχουν σε παλιότερες συζητήσεις. Εγώ πιστεύω ότι έγραψα την δική μου πρόταση για βέλτιστο "επίπεδο"- ειδικά σε ότι αφορά τις φωτογραφίες. Είναι δε γνώσεις ενός απλού ερασιτέχνη που αποκτήθηκαν με ερωτήσεις, διασταυρώσεις, μελέτη αλλά και επεξεργασία ξενόγλωσσων κειμένων - πιστέψτε δεν είναι κάποια μετάφραση ή copy/paste από ελληνικά ή ξένα συγγράμματα -απ’ όπου απλώς προέρχεται σχεδόν το σύνολο των σκαριφημάτων και φωτογραφιών που παραθέτω .
Άρθρα που έχουν σχέση με την εκμάθηση μουσικής - κατά την γνώμη μου , πρέπει να επαναλαμβάνονται σε τακτικά χρονικά διαστήματα. Όταν αυτά είναι γραμμένα από διαφορετικούς συντάκτες ,που αναφέρονται στο ίδιο θέμα, τότε παρέχεται η ευχέρεια στον αναγνώστη να κάνει και κάποια διασταύρωση των αναφερομένων στοιχείων ή αν κάτι δεν κατάλαβε από το ένα άρθρο τότε ίσως να το καταλάβει από άλλο. Αυτό είναι πάρα πολύ ωφέλιμο. Αν είναι δε τα νεώτερα και «εμπλουτισμένα» με νέες πληροφορίες τότε ακόμη καλύτερα .....
Αν και δεν είμαι μουσικός- όμως επειδή απ’ την αγάπη για τη μουσική έχω κατανοήσει ,έτσι πιστεύω, πολλά που πρώτα τα θεωρούσα πολύ δύσκολα- είμαι βέβαιος ότι αυτά θα βοηθήσουν και πολλούς άλλους-ειδικά αδαείς και αρχάριους- να μάθουν ευκολότερα το μουσικό τους όργανο αλλά και να εμπλουτίσουν τις μουσικές τους γνώσεις.
Ξέρω ότι η διδασκαλία δεν είναι δουλειά του καθενός που απλώς έχει μεράκι και καλή θέληση. Όμως τόλμησα να τα γράψω πιστεύοντας- έχοντας διδάξει για 10ετία διάφορα μαθήματα- ότι πληρώ τις προϋποθέσεις που απαιτούνται για τη διαχείριση και αναμετάδοση της συγκεκριμένης γνώσης .
Βέβαια ένας δάσκαλος ,ένα ωδείο ή κάποια μουσική σχολή, ή βιβλία μουσικής θεωρίας θα  είναι ότι το καλύτερο. Έτσι το παρών δεν σκοπεύει να αντικαταστήσει αυτά αλλά  να στοχεύσει σ’ αυτά στο μέλλον.
Τα σχεδιαγράμματα είναι προσεκτικά επιλεγμένα και διασκευασμένα για τον Έλληνα αναγνώστη και στα οποία αναφέρεται η διεύθυνση προέλευση τους. Εννοείται ότι για τον αναγνώστη που έχει μερικές στοιχειώδεις γνώσεις μουσικής θεωρίας από το σχολείο οι 3 αυτές ενότητες με τα περιληπτικά  θέματα της θεωρίας της μουσικής θα τον βοηθήσουν ταχύτερα να μάθει οποιοδήποτε όργανο.
Εγώ επειδή έμαθα κορνέτα στη Φιλαρμονική του Δήμου και κατόπιν μόνος μου  κιθάρα ,διατονική φυσαρμόνικα και χρωματική φυσαρμόνικα , φλογέρα και ζουρνά... τα ηχητικά παραδείγματα και Videos των άρθρων μου αναφέρονται σ’ αυτά τα όργανα.

Στη δε θεωρία που περιγράφω θα ασχοληθώ μόνο με το γνώμονα (κλειδί) του σολ που χρησιμοποιείται στα ανωτέρω μουσικά όργανα.
Το άρθρο αυτό να θεωρηθεί συμπληρωματικό των Μαθημάτων Μουσικής που έχουν ήδη δημοσιευτεί.
Τόλμησα και έγραψα το άρθρο αυτό –πιστέψτε δεν είναι κάποια μετάφραση ή αντιγραφή από ελληνικά ή ξένα συγγράμματα -σε τρείς περιληπτικές ενότητες:

1.    Στοιχειώδεις Γνώσεις Μουσικής Θεωρίας
2.    Βασικές Γνώσεις Μουσικής Θεωρίας και
3.    Προχωρημένες Γνώσεις Μουσικής Θεωρίας


Το άρθρο αυτό είναι τελείως απαραίτητο για την κατανόηση των ενοτήτων της Κιθάρας, Χρωματικής Φυσαρμόνικας, Φλογέρας   που θα ακολουθήσουν με λεπτομέρειες:

1. ΣΤΟΙΧΕΙΩΔΕΙΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ

Ορισμός της Μουσικής Νότας
Στη μουσική ο όρος ‘’νότα’’ έχει 3 σημασίες:
  • Νότα είναι ο τόνος ενός καθορισμένου ήχου. Πχ όταν πατάμε το πλήκτρο ενός πιάνου ή φυσάμε σε μια οπή μιας φυσαρμόνικας ακούμε έναν συγκεκριμένο ήχο που είναι η νότα.
  • Νότα είναι και το σύμβολο ενός τέτοιου τόνου, που δείχνει τη θέση του στο πεντάγραμμο καθώς και τη διάρκεια του από το σχήμα του συμβόλου (πχ ολόκληρο-ήμισυ-τέταρτο-όγδοο-δέκατο έκτο).
  • Νότες είναι και τα πλήκτρα του πιάνου ή οι οπές μίας φυσαρμόνικας κλπ.


Κλειδιά και Γνώμονας του ΣΟΛ:
Δείτε την παρακάτω εικόνα Εδώ:Η λέξη ‘’ΝΤΟ’’  αντιστοιχεί στο σύμβολο C ;

Δείτε τις παρακάτω 2 φωτογραφίες και θα ξεδιαλύνετε άμεσα την όποια σύγχυση.

http://www.box.net/shared/rvihkzzx5baldfcm4one

http://www.box.net/shared/gqnzveg6o2cyao1xhbdf


https://www.youtube.com/watch?v=mVQ8yhn4hhs


(Οι υπόλοιπες φωτογραφίες στα LINLS)
Οι υπόλοιποι 3 κύριοι γνώμονες της μουσικής: Bass-alto-tenor clef
 
http://www.box.net/shared/5hndd2cnm81gd5schbaz
 

Χρωματική Κλίμακα

Στην παρακάτω εικόνα δείχνεται η εφαρμογή της χρωματικής κλίμακας στο πιάνο στην κιθάρα και στη φυσαρμόνικα:

 
http://www.box.net/shared/2lcp38gdhul93nd79906

Αξία των νοτών , η σχέση μεταξύ τους, οι παύσεις
http://www.box.net/shared/4m9qcbu2t11e76ivgze2

Κατάληξη Μουσικού Κομματιούhttp://www.box.net/shared/j2fu3m7no7fmfu1ckeac

 
ΤονικότητεςΟπλισμόςΈχουμε 12 τονικότητες (θα συναντήσεται τη λέξη και σαν ''κλειδιά'' - από το Key = τονικότητα:
A, A#/Bb, B, C, C#/Db, D, D#/Eb, E, F, F#/Gb, G, και G#/Ab. 
Το κλειδί (key) χαρακτηρίζει το τονικό κέντρο ενός τραγουδιού. Ένα τραγούδι μπορεί να γραφεί σε οποιοδήποτε από τα 12 κλειδιά (τονικότητες).

Πώς μπορείς να πεις σε τι κλειδί είναι γραμμένο ένα τραγούδι;

1.       Από τον οπλισμό

2.       Από την τελευταία νότα του της μελωδίας του τραγουδιού

3.       Από το τελευταίο ακόρντο (συγχορδία) του τραγουδιού



http://www.box.net/shared/lyq12rvc5ejg04o3p0ec
Ρυθμοί1η Σελίδα

http://www.box.net/shared/ez7gk5p2juscjd8ym655



2η Σελίδα


http://www.box.net/shared/8022zz7sz36zvtkbqk8f

 
Μετρονόμοι
http://forum.kithara.gr/index.php?topic=83581.0
 Σημειολογικές Παρτιτούρες (Tablaturesή TABs)

http://
www.box.net/shared/tkfhv7vg3sacpppdm3z3


2. '' Βασικές Γνώσεις Θεωρίας Μουσικής'' .Το θέμα αυτό αναπτύχθηκε με λεπτομέρειες εδώ :
http://forum.kithara.gr/index.php?topic=85485.0

Πως εξελίχτηκε το σύμβολο για το κλειδί (Γνώμονας – Clef) του:  G και του F  : https://www.box.com/s/f1bnh867fhf4wwa4t870




Το 3ο μέρος αναπτύχθηκε σε ξεχωριστό κεφάλαιο: ''Θεωρία μουσικής για προχωρημένους'' : Εδώ: Θεωρία μουσικής για προχωρημένους

116
Μινορο-μάτζορο τραγούδι με ίδια ζεύγη μινόρε και ματζόρε  πχ (Dm - D ή Am - A κοκ...) είδαμε στα:


Τώρα θα δούμε Μινορο-μάτζορο τραγούδι με διαφορετικά ζεύγη μινόρε και ματζόρε πχ (Dm - F ή Am - C κοκ...) στo:



117
Hava Nagila= Ας είμαστε χαρούμενοι: Είναι ένα Ουκρανέζικο λαϊκό με ΕβραΪκό κείμενο σε κλίμακα Φρύγια { Phrygian Dominant Scale} ή (Χιτζάζ) .

Hava Nagila: Με Διατονική Φυσαρμόνικα ‘Stefanos’ Hitzaz σε κλειδί του C
http://www.box.net/shared/tkkdjonoky1hjfkzjmh4
 
Ρίξε μια ματιά στο Σχεδιάγραμμα ‘Κούρδισμα Stefanos Hitzaz’:ΕΔΩ
http://forum.kithara.gr/index.php?topic=83275.0
 
Άκουσε περισσότερα χιτζάζ τραγούδια από φυσαρμόνικες με ‘Κούρδισμα Stefanos Hitzaz’:ΕΔΩ
 
1.‘’Μάνα μου τα λουλούδια μου’’  ‘Stefanos’ Hitzaz κλειδί A
http://www.box.net/shared/0je54o24cb8mrfkrn11d
 
2.‘’Σε είδα να κλαδεύεις»  ‘Stefanos’ Hitzaz κλειδί A
http://www.box.net/shared/7ge9kcevsg8bavkbg498
  3.Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι ‘Stefanos Hitzaz’ σε κλειδί του C
  http://www.box.net/shared/4qit4p4xlzcb8ekhuy7f


4. Phrygian Dominant Scale Ελληνικά τραγούδια με Χρωματική Φυσαρμόνικα CX-12  κλειδί A:



http://www.box.net/shared/954ty8rbpe

5.Video-Ντουμπλάρισμα τραγουδιού 'Νύχτωσε Χωρίς Φεγγάρι' της Γιώτα Λύδια με φυσαρμόνικες



Φυσικά η χροιά του ήχου της φυσαρμόνικας μπορεί αρχικά να φαίνεται διαφορετική σ' όσους έχουμε συνηθίσει να ακούμε χιτζάζ με μπουζούκι και κιθάρα.



Ποιά είναι η γνώμη σας?


118
Μόλις  έγραψα αυτό το άρθρο σε απλή και πιστεύω κατανοητή μορφή μετά το αποτέλεσμα της  ‘’ανακάλυψης’’ μετατροπής μιας  οποιουδήποτε κλειδιού διατονικής φυσαρμόνικας Ματζόρε σε διατονική Χιτζάζ του  ίδιου κλειδιού,όπως φαίνεται ΕΔΩ:
http://forum.kithara.gr/index.php?topic=83275.0

Πιστεύω  ότι θα είναι πλήρως εκπαιδευτικό και ίσως τα σχόλια και οι παρατηρήσεις σας να  μας δώσουν κάτι παραπάνω από τα εδώ περιγραφόμενα.
Κλίμακα  είναι ο δρόμος για να οδεύουμε από οκτάβα σε οκτάβα. Η λέξη Χρωματική
Κλίμακα  σημαίνει ότι περιέχει ΟΛΕΣ τις νότες.
Οποιαδήποτε  άλλη κλίμακα (υπάρχουν εκατοντάδες) κατασκευάζεται επιλέγοντας μόνο ορισμένες  νότες από την Χρωματική Κλίμακα.
Κλίμακα  Ματζόρε: Στη Δυτική Μουσική , είναι μια κλίμακα που σε μια οκτάβα τα ημιτόνια  είναι μεταξύ στις νότες 3η και 4η και 7η και 8η.
Κλίμακα Μινόρε:Υπάρχουν 3 κλίμακες
:

1. Μινόρε  Φυσικό: Είναι η κλίμακα που σε μια οκτάβα τα ημιτόνια είναι μεταξύ στις  νότες 2η και 3η και 5η και 6η.C nat minor = C - D -  Eb - F - G - Ab - Bb - C
2. Μινόρε Αρμονικό: Είναι η κλίμακα που σε μια οκτάβα τα ημιτόνια  είναι μεταξύ στις νότες 2η και 3η , 5η και 6η και 7η και 8η.C harmonic minor = C  - D - Eb - F - G - Ab - B - C

3. Μινόρε Μελωδικό : Έχει κατά το ανέβασμα τα ημιτόνια μεταξύ 2ης-3ης και 7ης-8ης και κατά  το κατέβασμα τα ίδια ημιτόνια όπως η Μινόρε Φυσικό.C melodic minor = C -  D - Eb - F - G - A - B - C

Έχεις ακούσει ένα κομμάτι μουσικής και σκέφτηκες  ότι μπορεί να ηχεί παράξενα; Πιθανώς τότε να ακούς έναν ‘Δρόμο = Mode’ που είναι κλίμακα που έχει χρησιμοποιηθεί εδώ και χιλιάδες  χρόνια. Αυτοί οι Modes είναι σε χρήση και σήμερα .
Τα  Modes  μεταδόθηκαν σ’ όλον τον κόσμο από την Ελλάδα και είναι τα εξης:


1.       Ionian  {Είναι η γνωστή Ματζόρε Κλίμακα –Το λεγόμενο Straight Harp ή 1st position  στις διατονικές φυσαρμόνικες}
2.       Mixolydian {Είναι γνωστή και σαν Celtic Major Scale  ή το Cross Harp ή 2nd Position  στις διατονικές φυσαρμόνικες }
3.       Dorian     { Είναι γνωστή και σαν Celtic Minor Scale}
4.       Phrygian    { Είναι  η κλίμακα οριεντάλ}
5.      Locrian    {Ακούγεται τόσο παράξενα που σπάνια  χρησιμοποιείται}
6.       Lydian           { Ηχεί το ίδιο όπως η ματζόρε}
7.      Aeolian  {Είναιγνωστήκαισαν Natural Minor  Scale}


Συνεχίζεται





119
Γεια σαςΕίμαι ευτυχής να σας ανακοινώσω ότι το πείραμα μετατροπής της C ματζόρε φυσαρμόνικας σε C Χιτζάζ (Φρύγιος Τρόπος) μετά από αρκετή μελέτη και εργασία επέτυχε.
  Το νέο κούρδισμα έγινε σ’ ένα από τα φτηνότερα  μοντέλα της Hohner και απαίτησε 7 κουρδίσματα στα γλωσσίδια όπως φαίνεται  παρακάτω:
 
  Η φυσαρμόνικα ήταν κλειδί C και είχε layout το:
 
  C E G C E G C E G C
  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
  D G B D F A B D F A
 
  Το νέο layout τo ονόμασα Stefanos  Hijaz Tuning και είναι:
 
  C E G C E G C E G C
  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
  Db G Bb Db F Ab Bb Db F Ab
 
  Εδώ μπορείτε  να ακούσετε ένα δείγμα Ηιτζάζ που μαγνητοφώνησα πρόχειρα με τη νέα φυσαρμόνικα.
 
  http://www.box.net/shared/s9znmi6bcu3h3k9lzvxf



Οσοι θέλουν να δοκιμάσουν να κουρδίσουν ας δούνε το παρακάτω post  για πρακτικές πληροφορίες

http://forum.kithara.gr/index.php?topic=83241.0

 
  Ελπίζω οι εταιρείες , που θα στείλω e-mail , να  παράγουν το μοντέλο αυτό ώστε να είναι πιο ανθεκτικό (Για να γίνει το κούρδισμα  αφαιρέθηκε μέταλλο από τα γλωσσίδια).

 
  Συμπέρασμα:
 
  Ο επιμένων νικά
 
 
  Στέφανος

120
Τα  παρακάτω αποτελούν συνέχεια της θεωρητικής προσέγγισης {EqualTemperament & JustIntonationΚΟΥΡΔΙΣΜΑΤΑ ) που αναπτύχθηκαν  λεπτομερώς στο post: http://forum.kithara.gr/index.php?topic=83218.new;topicseen#new

ΠΡΑΚΤΙΚΗ  ΜΕΘΟΔΟΣ για το Κούρδισμα Φυσαρμόνικας
Μπορεί η φυσαρμόνικα να είναι το φτηνότερο μουσικό όργανο  όμως έχει και ένα βασικό μειονέκτημα. Μετά από καιρό τα γλωσσίδια  αποσυντονίζονται κυρίως αν τα στρεσάρουμε με δυνατά φυσήματα/ρουφήγματα.
Ο αποσυντονισμός μπορεί να ξεκινά από ¼ μέχρι και 5  ημιτόνια είτε ύφεση είτε δίεση (το 90% σε ύφεση).
Ακόμα και τότε η φυσαρμόνικα ,πιθανόν, δεν είναι για τα  σκουπίδια.

Αν έχεις  μια φυσαρμόνικα (το μεγαλύτερο κόστος μιας διατονικής Lee Oscar είναι 28 ευρώ και κάποιο γλωσσίδιο έχει  στρεσάρει από το άγαρμπο παίξιμο του παίχτη (98 % βαίνει προς ύφεση από 1/4  μέχρι και 2 ή και 3 ημιτόνια τότε αντί να την πετάξεις προτείνεται μια θεραπεία που  συνίσταται στο μέτρημα της συχνότητας του γλωσσιδίου μ' ένα φτηνό χρωματικό  tuner και λιμάρισμα με μια γυναικεία λίμα της άκρης του γλωσσιδίου. Οσο  περισσότερο μέταλλο αφαιρούμε τόσο το γλωσσίδιο βαίνει προς δίεση.
  Αυτό είναι με λίγα λόγια το κούρντισμα που αν ο  παίχτης έχει υπομονή και 'πιάνουν' λίγο τα χέρια του γίνεται άψογο.
 
  Αυτή είναι με λίγα λόγια η πρακτική θεώρηση του  κουρδίσματος και εφ' όσον γίνεται εφαρμογή μετά κάθε  θεωρητική θεώρηση του θέματος σίγουρα βελτιώνει τη μέθοδο και δίνει  στο χρήστη και τη χαρά ότι αυτό που κάνει ξέρει και γιατί το κάνει.


Παρακάτω θα παρουσιάσω ένα νέο τρόπο που ‘’ανακάλυψα’’  ενώ μελετούσα το παρακάτω ηχητικό της Macromedia με φυσαρμόνικες SEYDEL που βασικά προορίζεται να ενημερώσει  τους παίχτες για το τι ήχο παράγουν οι οπές όλων των μοντέλων της.
Φυσικά έχοντας εμπιστοσύνη στην SEYDEL  οι  ηχητικοί τόνοι θα ισχύουν και για όλα τα μοντέλα όλων των φυσαρμόνικων και των  άλλων εταιρειών.

Παρουσιάζω παρακάτω ένα λεπτομερές άρθρο με φωτογραφία  και το ηχητικό τόνων της Seydel  ώστε  το κούρδισμα των γλωσσιδίων να μπορεί να γίνει εύκολα από οποιονδήποτε κάτοχο φυσαρμόνικας αρκεί να έχει ένα κουρδιστήρι  κιθάρας με κλιπ (Clipped  Guitar Tuner) που κοστίζει γύρω στα 10 ευρώ και λίγη  υπομονή και του αρέσει να ασχολείται με μικροεπισκευές.

Έτσι το software της Macromedia-SEYDEL θα  αποτελεί τον ΤΟΝΟ ΑΝΑΦΟΡΑΣ {Reference Pitch} για τον συντονισμό  διατονικών και χρωματικών φυσαρμόνικων.

Φωτογραφία πληκτρολογίου  πιάνου του software της  Macromedia-Seydel όπου  κάθε πλήκτρο αντιστοιχεί σε κάποια νότα αλλά με ήχο φυσαρμόνικας και όχι πιάνου. ΕΔΩ:
http://www.box.net/shared/yfcosuqio0yrlbibvs73


Συνεχίζεται....

121
TEMPERAMENTS
Όλα τα παρακάτω αντλήθηκαν από εξαντλητικές ερωτήσεις σ’ ένα ξένο site στo οποία ξεκίνησα  να περιγράφω έναν πιο πρακτικό τρόπο κουρδίσματος . Μετά διαπίστωσα ότι συνδυάζοντας και την πολύ πλούσια θεωρία κατάλαβα πολύ καλύτερα τη διαδικασία κουρντίσματος.
Φυσικά  δεν είμαι συγγραφέας και έτσι πολλά από τη θεωρία, στα οποία έχω κάνει εντελώς ελεύθερη μετάφραση από πολλά sites του διαδικτύου , ίσως επαναλαμβάνονται με εμπλουτισμένο υλικό που έπαιρνα κάθε φορά καθώς μου δημιουργούνταν νέες ερωτήσεις.
 
Επειδή το θέμα των Temperaments είναι ανοιχτό προς εξερεύνηση εγώ απλώς προσπάθησα εκτός από την εντελώς ΠΡΑΚΤΙΚΗ διαδικασία κορδίσματος των φυσαρμόνικων να δώσω και μια ευκαιρία σε πολλούς να το συζητήσουμε και να εμπλουτίσουμε περαιτέρω τις γνώσεις μας.
 
Το ότι στις επόμενες ενότητες που θα ακολουθήσουν τα παραδείγματα αναφέρονται στις φυσαρμόνικες δεν θα σας εμποδίσει να εμπλουτίσετε τις γνώσεις σας αλλά και να κάνετε αναγωγή στο δικό σας όργανο.


Γενικά για το κούρδισμα:
 
Υπάρχουν πολλοί τρόποι για το πώς οι οργανοπαίχτες θα πρέπει να κουρδίζουν τα όργανα τους ώστε να παίζουν συντονισμένα.
 
Πάντως ένα είναι γεγονός το ότι αν ένας οργανοπαίχτης πρόκειται να συμμετάσχει σε μια ομάδα μουσικών, ακόμα και μόνο με άλλον ένα, θα πρέπει να γνωρίζει βαθμονομήσει το όργανό του ώστε να είναι σε συντονισμό με αυτά της ομάδας.
 
Συχνότητα και ακουστικά διακροτήματα (beats)
Intonation without beats is the goal of all musicians.”
Δηλαδή σκοπός των μουσικών είναι να επιτύχουν τέτοιο κούρδισμα ώστε να μη υπάρχουν διακροτήματα (beatless).
 
Κάθε ακουστικό κύμα έχει μια μετρήσιμη ταχύτητα συνεχόμενης κίνησης που λέγεται συχνότητα και μετριέται σε κύκλους /δευτερόλεπτο ή Hertz και την αντιλαμβανόμαστε σαν τόνο.
Όσο ταχύτερη η ταχύτητα τόσο ο τόνος που αντιλαμβανόμαστε είναι ψηλότερος.
Όταν ήχοι από δύο διαφορετικές πηγές συνδυαστούν στον αέρα τότε ο ένας επικάθεται επί του άλλου και ο προκύπτον τόνος είναι είτε χαμηλότερος είτε υψηλότερος σε ένταση.
Δύο τόνοι που ηχούν στην ίδια συχνότητα συνδυάζονται και  δυναμώνεται η ένταση τους.
Δύο τόνοι με ελαφρώς διαφορετικές συχνότητες παράγουν το λεγόμενο διακρότημα (beat) που είναι ένας τόνος που ακούγεται μη σταθερός (wa-wa).
Για να μπορούν οι οργανοπαίχτες να παίζουν σε συντονισμό πρέπει να προσαρμόζουν τον τόνο του οργάνου τους με τον τόνο μιας αξιόπιστης πηγής τόνων.
Για να συγκρίνει ο οργανοπαίχτης τον τόνο του  οργάνου του με τον τόνο της αξιόπιστης πηγής τόνων ακούει το διακρότημα:
·         Όσο πιο ταχύτερο τόσο ασύμφωνοι είναι.
·         Οταν οι τόνοι του οργάνου και της αξιόπιστης πηγής πλησιάζουν σε συχνότητα τότε το διακρότημα ηχεί  αργότερο
·         και όταν οι συχνότητες συμπέσουν τότε ένας σταθερός, ενδυναμωμένος τόνος ηχεί που μοιάζει με έναν τόνο παρά με συνδυασμό δύο.

Αρμονικές Συχνότητες
Δείτε τη φωτογραφία ΕΔΩ:
http://www.box.net/shared/3snhxq50jfinrgy4zy6z΄     
 
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ

 
 

122
Γεια σας
Το ξέρατε ότι υπάρχει Φυσαρμόνικα Ακομπανιαμέντων που συναγωνίζεται την κιθάρα;Εδώ:
http://musictraining.forumgreek.com/f63-forum
 

123
Γεια σας
Γι αυτούς που παίζουν και κιθάρα και φυσαρμόνικα έφτιαξα, από μια παλιά επιτραπέζια βάση μικροφώνου , με ένα κλίπ ένα Hand-Free,πολύ πιο εξυπηρετικό από ότι το Neck Holder της φυσαρμόνικας.


Δείτε το στο Video:



 Στο κλίπ για να μη πληγώσω τη φυσαρμόνικα κόλλησα 2 λάστιχα.

124
Γεια σας
 
Οτι πληροφορίες μάζεψα μέχρι σήμερα και αφορούν τη φυσαρμόνικα τις συγκέντρωσα και τις αποστέλλω τμηματικά στο e-ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ στη στήλη ''Μαθήματα Μουσικής '' στο:
 
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=Profiles&u=STEFANOS604
 
ώστε μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων αυτά να αποτελέσουν ένα Ηarmonica  Reference Data - δηλαδή έναν Οδηγό Φυσαρμόνικας όπου ο ενδιαφερόμενος θα μπορεί να βρεί όλες τις πληροφορίες που αφορούν όλων των ειδών τις φυσαρμόνικες , τα μικρόφωνα της ,τα ασσεσουάρ της.....
 
Στέφανος

125
Οτι αφορά τη φυσαρμόνικα αναλύεται λεπτομερώς μαζί με φωτογραφίες στο:
 
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=Profiles&u=STEFANOS604 Σε Ελληνικά
 
 
http://community.music123.com/people/STEFANOS604?view=documents  Σε Αγγλικά
 
Stefanos

Σελίδες: 1 2 3 4 [5] 6