Αποστολέας Θέμα: Jazz Guitar Comping part II - dominant chords  (Αναγνώστηκε 6304 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος Harpwood

  • Θαμώνας
  • ***
  • Μηνύματα: 170
  • Φύλο: Άντρας
  • Εραστής της τέχνης και της τζαζ
    • Προφίλ
Jazz Guitar Comping part II - dominant chords
« στις: 22/09/13, 17:59 »
(Το παρόν άρθρο είναι εμπλουτισμένη, αναθεωρημένη και διορθωμένη εκδοχή των thread Dominant 7 Work out και Bb Blues, εύκολο, shuffle και jazzy)


Για να δείτε το part I κλικ εδώ.



Οι συγχορδίες εβδόμης δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να συγχέονται με τις ματζόρε, διότι υπάγονται σε τελείως διαφορετικές κατηγορίες ακόρντων και έχουν τελείως διαφορετική αρμονική λειτουργία. Συνήθως, οι δεσπόζουσες δίνουν αρμονική ένταση, ενώ οι συγχορδίες ματζόρε λύνουν αυτή την ένταση σε αρμονική ισορροπία, με πιο τρανό παράδειγμα την ισχυρότατη αρμονική σχέση V7 (ένταση) ->  Imaj7(ισορροπία). Συμπληρωματικά να αναφέρω, πως οι ματζόρε συγχορδίες, μπορούν να δώσουν μερική αρμονική ένταση, εάν δεν αποτελούν το τονικό κέντρο της αρμονίας του κομματιού (ακόρντο IV), η οποία όμως κορυφώνεται με χρήση δεσπόζουσας.


Για παράδειγμα, IVmaj7 (μερική ένταση)  - > V7 (ένταση/κορύφωση) - > Imaj7 (ισορροπία).


Άλλο ένα παράδειγμα διαχείρισης αρμονικής έντασης, IVmaj7 (διαβαθμιζόμενη ένταση) - > V7 (διαβαθμιζόμενη ένταση) -> IVmaj7 (διαβαθμιζόμενη ένταση) - > V7 (ένταση/κορύφωση) - > Imaj7 (ισορροπία).


Οι δεσπόζουσες συγχορδίες προσφέρουν αρμονική ισορροπία, εάν αποτελούν το τονικό κέντρο του κομματιού, πχ το κομμάτι είναι γραμμένο σε μιξολύδιο τρόπο,  ή πρόκειται για Blues. Σ' αυτή την περίπτωση, η αρμονική ένταση, συνήθως προσφέρεται, από άλλη δεσπόζουσα η οποία βρίσκεται μια καθαρή πέμπτη πάνω από την τονική δεσπόζουσα. Άρα έχουμε V7 (ένταση/κορύφωση) -> I7 (ισορροπία).


Όταν η δεσπόζουσα δίνει αρμονική ένταση/κορύφωση, τότε ενδείκνυται να αλλοιώσουμε την 5η ή/και την 9η της, προκειμένου να ενισχύσουμε την ένταση. Η από καθαρή μπορεί να γίνει είτε ελαττωμένη είτε αυξημένη, ενώ παράλληλα η από μεγάλη μπορεί να ελαττωθεί σε μικρή, είτε να γίνει αυξημένη. Οι δεσπόζουσες με αλλοιωμένες 5ες και 9ες λέγονται altered και συμβολίζονται στην παρτιτούρα εν συντομία V7alt. Άρα, C7alt = C7b5 = C7#5 = C7b9 = C7#9 = C7b5b9 = C7b5#9 = C7#5b9 = C7#5#9... κ.ο.κ. Εάν η δεσπόζουσα δεν δίνει αρμονική ένταση/κορύφωση τότε δεν ενδείκνυται να αλλοιωθεί, προκειμένου να αποφύγουμε την περιττή αρμονική ένταση.

Για να δούμε όλες αυτές τις δεσπόζουσες αλλοιωμένες και μη στην ταστιέρα της κιθάρας. Διάλεξα δώδεκα F7 και επτά C7alt voicings, ιδανικά για ξεκίνημα. Όπως είπα και στο προηγούμενο μέρος, πρέπει κάθε εβδομάδα εάν είναι δυνατόν, να μαθαίνετε νέα voicings μέχρι να αποκτήσετε καλή συγχορδιακή υποδομή. Δηλαδή να είστε σε θέση να παίξετε, για παράδειγμα, 8 με 12 voicings 7ης, άλλα τόσα 9ης, 11ης, 13ης κ.λπ. και σε διάφορες ποιότητες (ματζόρε, μινόρε, εβδόμης, ημιελαττωμένες κ.λπ.). Προτίμησα να δώσω τα voicings από F7 αντί για C7, διότι ξεκινούν από το πρώτο τάστο και πιστεύω ότι έτσι μπορούν να μελετηθούν ευκολότερα. Εννοείται πως όλα αυτά τα voicings που δίνω σε ολόκληρη την σειρά άρθρων, πρέπει να τα μελετήσετε σε όλες τις τονικότητες.









Οι  δεσπόζουσες, όπως τα ακόρντα του πρώτου μέρους, είναι σε λογική σειρά, με την σοπράνο να σχηματίζει την F mixolydian. Τα ακόρντα που έχουν κοινή σοπράνο, είναι εναλλακτικές επιλογές της εναρμονισμένης βαθμίδας του τρόπου. Για την απομνημόνευσή τους, χρησιμοποιήστε την ίδια μέθοδο που περιγράφω στο πρώτο μέρος. Οι altered δεσπόζουσες όμως, πρέπει να μελετηθούν με διαφορετική μέθοδο, η οποία είναι μέσω σειρών ακόρντων ΙΙm7b5-V7alt-Im7 ή ΙΙm7-V7alt-Imaj7 ή έστω πιο απλά V7alt -> Imaj/minor/7. Περισσότερο θα ασχοληθούμε στο επόμενο μέρος της σειράς, γι αυτή την μέθοδο μελέτης. Προς το παρόν επικεντρώστε την προσοχή σας στις συγχορδίες χωρίς αλλοιώσεις.


Αφού απομνημονεύσετε τα voicings και είστε σε θέση να τα παίξετε με άνεση, τότε μένει να μάθετε να τα χρησιμοποιείτε σωστά. Αυτή η ικανότητα θα αποκτηθεί εάν μελετηθούν τα ηχογραφημένα παράδειγμα που συνοδεύει το άρθρο, σε συνδυασμό με ενασχόληση με την δισκογραφία για απόκτηση ακουσμάτων και την μελέτη ρεπερτορίου.


Τα ηχογραφημένα παραδείγματα αυτή τη φορά είναι δύο. Το πρώτο παράδειγμα είναι comping σε shuffle Blues σε Βb.  Η αρμονία του είναι πολύ απλή και περιορίζεται στα I7, IV7, V7 ακόρντα, σε αντίθεση με μια τυπική Jazz Blues σειρά ακόρντων που είναι πιο σύνθετη. Η επιλογή του Βb αντί του C οφείλεται στις τονικές ιδιαιτερότητες των πνευστών. Τονικότητες όπως η Bb, Eb και Ab είναι πολύ συνηθισμένες στην τζαζ, επομένως η εξοικείωση τους είναι επιβεβλημένη! Ευκαιρία λοιπόν με το παρόν παράδειγμα να γίνει η αρχή με την Bb.



Bb Blues παράδειγμα



Bb Blues box link


Bb blues mediafire mirror link


Bb Blues backing track  για να κάνετε εξάσκηση. To backing track έχει stereo separetion, που σημαίνει πως αν πάμε το balance τέρμα αριστερά σβήνει το πιάνο και αν το πάμε τέρμα δεξιά σβήνει το μπάσο.


Ακολουθεί παρτιτούρα/ταμπλατούρα για να μελετήσετε, ότι παίζω στο ηχογραφημένο παράδειγμα.

σελίδα 1

σελίδα 2

(κλικ στις σελίδες για μεγέθυνση)


Η παρτιτούρα του Bb Blues σε ένα αρχείο PDF η οποία είναι printer friendly, για off-line μελέτη.



Το δεύτερο παράδειγμα είναι chord melody και chord solo στο Watermelon Man του Herbie Hancοck. Πρόκειται για 16μετρο Blues με funky feel.


Watermellon Man παράδειγμα


Watermellon Man box link


Watermellon Man mediafire mirror link


Watermellon Man backing track για να κάνετε εξάσκηση.


Ακολουθεί παρτιτούρα/ταμπλατούρα για να μελετήσετε, ότι παίζω στο ηχογραφημένο παράδειγμα.


σελίδα 1

σελίδα 2

σελίδα 3

(κλικ στις σελίδες για μεγέθυνση)

Η παρτιτούρα του Watermellon Man σε ένα αρχείο PDF οποία είναι printer friendly, για off-line μελέτη.




Για το part iii κλικ εδώ
« Τελευταία τροποποίηση: 01/10/13, 20:49 από Harpwood »

 

Σχετικά θέματα

  Τίτλος / Ξεκίνησε από Απαντήσεις Τελευταίο μήνυμα
0 Απαντήσεις
2120 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 09/01/08, 18:11
από Μαργαρίτα Π.
8 Απαντήσεις
4839 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 24/09/08, 15:16
από Salinas
1 Απαντήσεις
2014 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 05/03/13, 10:24
από Stelios Sovolos
11 Απαντήσεις
8143 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 21/09/13, 00:41
από Harpwood
2 Απαντήσεις
7526 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 06/10/13, 17:33
από Harpwood
1 Απαντήσεις
9253 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 23/09/13, 20:27
από Harpwood
4 Απαντήσεις
6964 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 01/10/13, 21:49
από Harpwood
3 Απαντήσεις
10952 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 15/11/13, 11:31
από Harpwood
0 Απαντήσεις
1507 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 29/12/15, 12:07
από sotiroubas
1 Απαντήσεις
4235 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 16/04/16, 21:13
από talfarlow