Αποστολέας Θέμα: Jazz κιθάρα  (Αναγνώστηκε 2342 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος tolisguitar12

  • Θαμώνας
  • ***
  • Μηνύματα: 162
  • Φύλο: Άντρας
  • Guitar is life
    • Προφίλ
    • YouTube Channel
Jazz κιθάρα
« στις: 06/08/18, 16:54 »
Καλησπέρα και πάλι.Λοπόν αποφάσισα να ασχοληθώ με τη jazz κιθάρα πέρα από rock/blues κτλ.Έχω 3 ερωτήματα

1) Πιστεύετε ότι αξίζει αυτό το course? Θα με βοηθήσει? https://www.udemy.com/jazz-for-the-curious-guitarist/
2) Έχετε να μου προτείνεται κάποια άλλη ιστοσελίδα κτλ που θα με βοηθήσει να μάθω jazz(σε σύγκριση με rock κτλ δυσκολευομαι να βρω καλό υλικό για jazz)
3)Έχετε κάποια συμβουλή να μου δώσετε που θα με βοηθήσει να ξεκινήσω?
Υ.Γ. Αφήνω εδώ ένα mp3 όπου παίζω το κομμάτι Autumn Leaves. Την πρώτη φορά το παίζω όπως είναι στο jazz standard και τη δεύτερη φορά κάνω αυτοσχεδιασμό https://vocaroo.com/i/s10oevUNl6VT

Ευχαριστώ

Αποσυνδεδεμένος STEFANOS604

  • Παλιός
  • ****
  • Μηνύματα: 419
  • Φύλο: Άντρας
    • Facebook profile
    • Προφίλ
Απ: Jazz κιθάρα
« Απάντηση #1 στις: 06/08/18, 17:01 »
Δες την ενότητα: ‘’Ακόρντα 2-5-1 jazz & Κύκλος των 5ων’’ στο άρθρο ΕΔΩ  που είναι ένα σύνηθες Jazz Chord Progression
« Τελευταία τροποποίηση: 06/08/18, 17:49 από STEFANOS604 »
‘’Αν δεν μπορείς να το εξηγήσεις με απλά λόγια, ούτε εσύ ο ίδιος το έχεις καταλάβει καλά’’: Einstein

Αποσυνδεδεμένος panixgr

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 2168
  • Φύλο: Άντρας
  • Συνταξιούχος Thrasher
    • Προφίλ
Απ: Jazz κιθάρα
« Απάντηση #2 στις: 06/08/18, 17:01 »
έχει πολλά είδη jazz, το αγαπημένο μου είναι το balkan - fusion, που έχει πολλά ντόπια/ορθόδοξα αλλά και gypsy χαρακτηριστικά.

Αποσυνδεδεμένος tolisguitar12

  • Θαμώνας
  • ***
  • Μηνύματα: 162
  • Φύλο: Άντρας
  • Guitar is life
    • Προφίλ
    • YouTube Channel
Απ: Jazz κιθάρα
« Απάντηση #3 στις: 06/08/18, 17:02 »
Δες την ενότητα: ‘’Ακόρντα 2-5-1 jazz & Κύκλος των 5ων’’ στο άρθρο εδώ: που είναι ένα σύνηθες Jazz Chord Progression
Οκ. Θα το δώ. Ευχαριστώ(btw το λινκ δεν άνοιγε αλλά το βρήκα με google search)

Αποσυνδεδεμένος tolisguitar12

  • Θαμώνας
  • ***
  • Μηνύματα: 162
  • Φύλο: Άντρας
  • Guitar is life
    • Προφίλ
    • YouTube Channel
Απ: Jazz κιθάρα
« Απάντηση #4 στις: 06/08/18, 17:04 »
έχει πολλά είδη jazz, το αγαπημένο μου είναι το balkan - fusion, που έχει πολλά ντόπια/ορθόδοξα αλλά και gypsy χαρακτηριστικά.
Οκ. Δεν τα ξέρω ακόμη αυτά. Τώρα άρχισα να ασχολούμαι με jazz. Σιγά σιγά θα αρχίσω να ακούω και να μάθω διάφορα είδη jazz.

Αποσυνδεδεμένος STEFANOS604

  • Παλιός
  • ****
  • Μηνύματα: 419
  • Φύλο: Άντρας
    • Facebook profile
    • Προφίλ
Απ: Jazz κιθάρα
« Απάντηση #5 στις: 06/08/18, 17:50 »
έχει πολλά είδη jazz, το αγαπημένο μου είναι το balkan - fusion, που έχει πολλά ντόπια/ορθόδοξα αλλά και gypsy χαρακτηριστικά.
ΟΚ το διόρθωσα ....είναι  ΕΔΩ
‘’Αν δεν μπορείς να το εξηγήσεις με απλά λόγια, ούτε εσύ ο ίδιος το έχεις καταλάβει καλά’’: Einstein

Αποσυνδεδεμένος saved

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 3402
  • play bass like a badass
    • Προφίλ
Απ: Jazz κιθάρα
« Απάντηση #6 στις: 06/08/18, 20:25 »

 Οκ. Δεν τα ξέρω ακόμη αυτά. Τώρα άρχισα να ασχολούμαι με jazz. Σιγά σιγά θα αρχίσω να ακούω και να μάθω διάφορα είδη jazz.



Ακους jazz??


Destruction,ακους;
 :yeah :yeah


Ατακα της παρεας ειναι αυτη.
Εχει χρησημοποιηθει ΚΑΙ για καμακι.Βεβαια η εκφραση της κοπελας που δεν καταλαβε την ερωτηση,ηταν ολα τα ευρα ;D ;D

The μπασό is the law

Αποσυνδεδεμένος tolisguitar12

  • Θαμώνας
  • ***
  • Μηνύματα: 162
  • Φύλο: Άντρας
  • Guitar is life
    • Προφίλ
    • YouTube Channel
Απ: Jazz κιθάρα
« Απάντηση #7 στις: 06/08/18, 20:58 »

 Οκ. Δεν τα ξέρω ακόμη αυτά. Τώρα άρχισα να ασχολούμαι με jazz. Σιγά σιγά θα αρχίσω να ακούω και να μάθω διάφορα είδη jazz.



Ακους jazz??


Destruction,ακους;
 :yeah :yeah


Ατακα της παρεας ειναι αυτη.
Εχει χρησημοποιηθει ΚΑΙ για καμακι.Βεβαια η εκφραση της κοπελας που δεν καταλαβε την ερωτηση,ηταν ολα τα ευρα ;D ;D
Αυτό ήθελα να πω. Τα jazz ακούσματα μου είναι ελάχιστα(αλλά θα αρχίσω να προσπαθήσω να ακούω ένα album  την ημέρα για λίγο καιρό για να πάρω ακούσματα, έχω εφαρμόσει αυτή τη τακτική και πιο παλία όταν ήθελα να μάθω λίγο funk και μπορώ να πω πως δούλεψε). Γενικώς μου αρέσει η jazz από τα λίγα που έχω ακούσει αλλά δεν  έχω ψαχτεί καθόλου. Τώρα για την ατάκα ούτε εγώ καταλαβα μέχρι που googlara "Destruction"

Αποσυνδεδεμένος Guitar Fan

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 838
    • Προφίλ
Απ: Jazz κιθάρα
« Απάντηση #8 στις: 07/08/18, 07:55 »
έχω ακούσει ότι τα βιβλία του Joe Pass είναι πολύ καλά, αν και παλιά.



I play the guitar because I like it not because I am good at it

Αποσυνδεδεμένος tolisguitar12

  • Θαμώνας
  • ***
  • Μηνύματα: 162
  • Φύλο: Άντρας
  • Guitar is life
    • Προφίλ
    • YouTube Channel
Απ: Jazz κιθάρα
« Απάντηση #9 στις: 07/08/18, 08:20 »
έχω ακούσει ότι τα βιβλία του Joe Pass είναι πολύ καλά, αν και παλιά.
ΟΚ. Θα τα ψάξω και αυτά

Αποσυνδεδεμένος tolisguitar12

  • Θαμώνας
  • ***
  • Μηνύματα: 162
  • Φύλο: Άντρας
  • Guitar is life
    • Προφίλ
    • YouTube Channel
Απ: Jazz κιθάρα
« Απάντηση #10 στις: 08/08/18, 12:46 »
Θέλω να ρωτήσω αν έχετε να μου πρετείνεται κάποια συγκεκριμένα κομμάτια/album για να ακούσω.Σας ευχαριστώ

Αποσυνδεδεμένος Αυτάρεσκο Καθίκι Isnogood

  • Συντονιστής
  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 2665
  • Φύλο: Άντρας
  • So much to think, and so little beer....
    • Προφίλ
Απ: Jazz κιθάρα
« Απάντηση #11 στις: 08/08/18, 15:25 »
1) Πιστεύετε ότι αξίζει αυτό το course? Θα με βοηθήσει?
2) Έχετε να μου προτείνεται κάποια άλλη ιστοσελίδα κτλ που θα με βοηθήσει να μάθω jazz(σε σύγκριση με rock κτλ δυσκολευομαι να βρω καλό υλικό για jazz)

Το justinguitar στο ΥΤ που σου πρότειναν έχει εξαιρετικό υλικό, και η πιο άμεση συμβουλή θα ήταν να επικεντρωθείς και εμβαθύνεις στα βίντεο που κάνει αρμονική ανάλυση. Έχω βρει και αυτό το οποίο για μένα είναι η απάντηση στο "Τι ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ μπορώ να κοιτάξω?".

3)Έχετε κάποια συμβουλή να μου δώσετε που θα με βοηθήσει να ξεκινήσω?

Δώσε όσο το δυνατόν περισσότερο βάση στην θεωρία/αρμονία. Τα ακόρντα είναι το παν. Μάθε 4φωνα ακόρντα. Μάθε όσο το δυνατόν περισσότερες θέσεις για να τα πιάνεις.


Υ.Γ. Αφήνω εδώ ένα mp3 όπου παίζω το κομμάτι Autumn Leaves. Την πρώτη φορά το παίζω όπως είναι στο jazz standard και τη δεύτερη φορά κάνω αυτοσχεδιασμό.

Πολύ ωραία προσπάθεια και προσέγγιση. Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορείς να κάνεις για να "στραγγίξεις" ένα κομμάτι. Θα σου προτείνω κάποια πράγματα που μπορείς να τα εφαρμόσεις πρακτικά σε οποιοδήποτε κομμάτι, και θα σου δώσουν τα ερεθίσματα να δεις το εκάστοτε κομμάτι από διαφορετικές πλην χρήσιμες οπτικές γωνίες.

1) Μάθε να παίζεις τα ακόρντα του κομματιού. Ναι, ακούγεται χαζό, μέχρι να πάμε στα υπόλοιπα βήματα. Δώσε βάση στο δεξί σου χέρι, ενδεχομένως πένα+δάχτυλα. Οι "καλές" νότες κάθε συγχορδίας είναι η 3η και η 7η.
2) Μάθε να παίζεις τα ακόρντα σε τουλάχιστον 2 θέσεις. Προσωπικά, όταν το κάνω αυτό, αποφεύγω θέσεις με ανοιχτές χορδές.Μάθε να το παίζεις στη 1η θέση, στη 2η, 3η, κλπ.
3) Σε αυτό το στάδιο, θα κάνεις πιο έξυπνα πιασίματα. Δες το σαν έναν κουλό πιανίστα. Μη χοροπηδάς πάνω κάτω στη ταστιέρα, και προσπάθησε κυρίως η πιο ψηλή νότα της κάθε θέσεις να είναι κοντά στην πιο ψηλή νότα της επόμενης συγχορδίας.
4) Προσωπικός μου στόχος σε κάθε νέο jazz standard που διαβάζω είναι να βγάλω μια solo guitar βερσιόν, που να έχει ΚΑΙ τη βασική μελωδία ΚΑΙ ακόρντα. Πιο εύκολο από ότι ακούγεται.
5) Αυτό και το επόμενο είναι για μερακλήδες. Ξύπνα τον μεταλλά μέσα σου, και κάντα αρπίσματα. Κράτα τη λογική ότι οι ψηλότερες νότες θα είναι κοντινές, και μη φοβηθείς μικρά αρπίζματα 3 χορδών ξέρω γω. Η ιδέα είναι να μάθεις να παίζεις κάθε συγχορδία σε όλη τη ταστιέρα.
6) Ξέρεις ήδη πένα+δάχτυλα? Συγχαρητήρια, βγάλε το κομμάτι σε walking bass βερσιόν.

Τώρα όσον αφορά τον αυτοσχεδιασμό, θα σου πω 2 πράγματα που κατάλαβα από το mp3 που άκουσα. Αρχικά, πολύ καλά κάνεις, και εφαρμόζεις τη συμβουλή "less is more". Σε αντιλαμβάνομαι ότι προσπαθείς να κρατηθείς, και καλά κάνεις. Ένα πολύ σωστό βήμα, που προσωπικά, συχνά αποτυγχάνω να εφαρμόσω. Αυτό που επίσης κατάλαβα είναι ότι δεν δίνεις επαρκές βάρος στο τι υπάρχει ΠΡΙΝ και ΜΕΤΑ από κάθε συγχορδία/μέτρο. Αντιθέτως, όταν φτάνεις στο ν-οστό μέτρο λες "ΟΚ, είναι ξέρω γω Ε7, άρα έχει αυτές τις νότες. Που βρίσκομαι, εδώ, θα κάνω μισή κλίμακα προς τα πάνωκάτω μέχρι να βρω μια νότα της συγχορδίας και κομπλέ.".

Τι θα σου έλεγα λοιπόν, για το συγκεκριμένο κομμάτι. 1ο, και βασικότερο. ΕΚΤΥΠΩΣΕ ΤΟ. Πάρε το χαρτί, πάρε μολύβι, και σε κάθε ακόρντο σημείωσε τις νότες. Πάντα 4φωνα. Αφού το κάνεις, θα δεχθείς ότι στα 4/4 που είναι, θα παίζεις μια νότα στο "1" και μια στο "4". Και εκεί, θα κάνεις τη εξής μελέτη. Για κάθε ΖΕΥΓΑΡΙ μέτρων (1-2, 2-3, 3-4, κλπ) θα κάνεις την εξής διεργασία, την οποία στη μεταφέρω σαν παράδειγμα:

Ξεκινάς το κομμάτι. Πρώτη συγχορδία Αm7. Αυτή είναι A-C-E-G. H C=3η και G=7η. Αυτές είναι οι "καλές" σου νότες.
Επόμενο μέτρο είναι D9=D-F#-A-C-E.
Εσύ λοιπόν, αυτό που θες να φωνάξεις δεν είναι "ΕΔΩ ΕΙΝΑΙ ΤΑΔΕ ΜΙΝΟΡΕ!!". Αυτό που θες να φωνάξεις είναι "ΠΗΓΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΑΔΕ ΣΤΗΝ ΤΑΔΕ!!". Για να το καταφέρεις αυτό πάνω στον αυτοσχεδιασμό, έχεις 2 τρόπους:
-Το κάνει το backing track για σένα. Και πάνω σε αυτό βρίσκεις τις ΚΟΙΝΕΣ νότες στο ζευγάρι μέτρων σου. Στη προκειμένη περίπτωση, η νότα "Α" είναι μια κοινή νότα. Υπάρχει και στις 2 συγχορδίες. Στην Αm7 είναι 1η βαθμίδα και στην D είναι 5η βαθμίδα. Μμμ... Άλλη κοινή νότα είναι η C. Και για δες.  Στην Αm7 είναι 3η βαθμίδα και στην D είναι 7η βαθμίδα. Γαμό? (In your face, λογοκρισία του kithara). Και με αυτό το τρόπο έχεις ΕΝΏΣΕΙ το 1ο και το 2ο μέτρο. Επόμενο βήμα, να ενώσεις το 2ο με το 3ο, κλπ.. Αλλά αυτός είναι ο βαρετός τρόπος.
-Το κάνεις εσύ, γιατί εσύ παίζεις και κάνεις ότι γουστάρεις. Φτιάχνεις εσύ τη μετάβαση. Αλλά πρέπει να προσέξεις. Μπορείς να ξεκινήσεις από οποιαδήποτε νότα της πρώτης συγχορδίας στο τέλος του πρώτου μέτρου, και να πας σε οποιαδήποτε νότα της δεύτερης συγχορδίας στην αρχή του δεύτερου μέτρου. Ότι συνδυασμό γουστάρεις. Η ουσία όμως είναι να αναδείξεις τη μετάβαση. Αν εσύ πας από G σε Α, πάει στράφι. Η Α υπάρχει και στις 2. Ο ακροατής δε θα καταλάβει "μετάβαση". Αν όμως πας από G σε F#, τότε γαμό!. Η F# δεν υπάρχει στη πρώτη. Το γεγονός ότι η μετάβαση αυτή είναι ημιτόνιο είναι ένα επιπλέον +, αλλά για την ώρα μείνε στο ότι πήγες σε μια νότα που δεν υπάρχει στη πρώτη συγχορδία. Είναι καταραμένο να ακουστεί ωραία. Πήρες νότες που δεν υπάρχουν εκατέρωθεν, είναι ωραίες βαθμίδες (απο 7η σε 3η), είναι ημιτόνιο. Δεν έχει επιλογή να ακουστεί άσχημα. Άλλη μετάβαση είναι από Ε σε F# ή D. Δεν είναι 3ες ή 7ες αλλά και πάλι θα κάνουν τη δουλειά.

Και μετά πας στα μέτρα 2 και 3, δλδ από D9 σε Gmaj7. Και πάλι ψάχνεις καλές μεταβάσεις. Και βρίσκεις σταδιακά όλες τις πιθανές μεταβάσεις. Και βλέπεις ποιες ταιριάζουν με ποιες. Τι μπορείς να κάνεις στα ενδιάμεσα? Αρπέζ. Walking bass. Τα panda. Το θέμα είναι να φύγεις από τη λογική "Τώρα έχω λα, τώρα έχω μι, τώρα παίζω λα, τώρα παίζω μι", αλλά να το δεις με συνέχεια. Ξεκινάς από μια μινόρε 7, ανεβαίνεις μια 4η, μετά άλλη μια, μετά άλλη μια. Και αυτό που θες, είναι να αναδείξεις αυτή την ακολουθία.

Ελπίζω να μη σε μπέρδεψα. Ότι σε μπερδεύει, το συζητάμε. Αυτό που θα ήθελα να μείνει από όλα αυτά είναι ότι όλα τα παραπάνω εφαρμόζονται μάλλον σε οποιοδήποτε κομμάτι evah. Τέλος, ελπίζω να μη φάνηκε κάποιο υφάκι. Αυτά που γράφω είναι μια απλοϊκή προσέγγιση που απευθύνεται σε άτομα που προσπαθούν να φτιάξουν μια βάση. Και πρακτικά, όσα ξέρω. Αν όλα αυτά σου είναι ήδη γνωστά, συγχωράτε με, και ας τα αφήσουμε μπας και βοηθήσουν κάποιον άλλο.
Με τόσα "μπράβο" και τόσα χαϊδέματα στα αυτιά, τη Δευτέρα, δε περιμένω κάτι λιγότερο απο Ρωμαϊκό όργιο...

Αποσυνδεδεμένος tolisguitar12

  • Θαμώνας
  • ***
  • Μηνύματα: 162
  • Φύλο: Άντρας
  • Guitar is life
    • Προφίλ
    • YouTube Channel
Απ: Jazz κιθάρα
« Απάντηση #12 στις: 08/08/18, 16:10 »
1) Πιστεύετε ότι αξίζει αυτό το course? Θα με βοηθήσει?
2) Έχετε να μου προτείνεται κάποια άλλη ιστοσελίδα κτλ που θα με βοηθήσει να μάθω jazz(σε σύγκριση με rock κτλ δυσκολευομαι να βρω καλό υλικό για jazz)

Το justinguitar στο ΥΤ που σου πρότειναν έχει εξαιρετικό υλικό, και η πιο άμεση συμβουλή θα ήταν να επικεντρωθείς και εμβαθύνεις στα βίντεο που κάνει αρμονική ανάλυση. Έχω βρει και αυτό το οποίο για μένα είναι η απάντηση στο "Τι ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ μπορώ να κοιτάξω?".

3)Έχετε κάποια συμβουλή να μου δώσετε που θα με βοηθήσει να ξεκινήσω?

Δώσε όσο το δυνατόν περισσότερο βάση στην θεωρία/αρμονία. Τα ακόρντα είναι το παν. Μάθε 4φωνα ακόρντα. Μάθε όσο το δυνατόν περισσότερες θέσεις για να τα πιάνεις.


Υ.Γ. Αφήνω εδώ ένα mp3 όπου παίζω το κομμάτι Autumn Leaves. Την πρώτη φορά το παίζω όπως είναι στο jazz standard και τη δεύτερη φορά κάνω αυτοσχεδιασμό.

Πολύ ωραία προσπάθεια και προσέγγιση. Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορείς να κάνεις για να "στραγγίξεις" ένα κομμάτι. Θα σου προτείνω κάποια πράγματα που μπορείς να τα εφαρμόσεις πρακτικά σε οποιοδήποτε κομμάτι, και θα σου δώσουν τα ερεθίσματα να δεις το εκάστοτε κομμάτι από διαφορετικές πλην χρήσιμες οπτικές γωνίες.

1) Μάθε να παίζεις τα ακόρντα του κομματιού. Ναι, ακούγεται χαζό, μέχρι να πάμε στα υπόλοιπα βήματα. Δώσε βάση στο δεξί σου χέρι, ενδεχομένως πένα+δάχτυλα. Οι "καλές" νότες κάθε συγχορδίας είναι η 3η και η 7η.
2) Μάθε να παίζεις τα ακόρντα σε τουλάχιστον 2 θέσεις. Προσωπικά, όταν το κάνω αυτό, αποφεύγω θέσεις με ανοιχτές χορδές.Μάθε να το παίζεις στη 1η θέση, στη 2η, 3η, κλπ.
3) Σε αυτό το στάδιο, θα κάνεις πιο έξυπνα πιασίματα. Δες το σαν έναν κουλό πιανίστα. Μη χοροπηδάς πάνω κάτω στη ταστιέρα, και προσπάθησε κυρίως η πιο ψηλή νότα της κάθε θέσεις να είναι κοντά στην πιο ψηλή νότα της επόμενης συγχορδίας.
4) Προσωπικός μου στόχος σε κάθε νέο jazz standard που διαβάζω είναι να βγάλω μια solo guitar βερσιόν, που να έχει ΚΑΙ τη βασική μελωδία ΚΑΙ ακόρντα. Πιο εύκολο από ότι ακούγεται.
5) Αυτό και το επόμενο είναι για μερακλήδες. Ξύπνα τον μεταλλά μέσα σου, και κάντα αρπίσματα. Κράτα τη λογική ότι οι ψηλότερες νότες θα είναι κοντινές, και μη φοβηθείς μικρά αρπίζματα 3 χορδών ξέρω γω. Η ιδέα είναι να μάθεις να παίζεις κάθε συγχορδία σε όλη τη ταστιέρα.
6) Ξέρεις ήδη πένα+δάχτυλα? Συγχαρητήρια, βγάλε το κομμάτι σε walking bass βερσιόν.

Τώρα όσον αφορά τον αυτοσχεδιασμό, θα σου πω 2 πράγματα που κατάλαβα από το mp3 που άκουσα. Αρχικά, πολύ καλά κάνεις, και εφαρμόζεις τη συμβουλή "less is more". Σε αντιλαμβάνομαι ότι προσπαθείς να κρατηθείς, και καλά κάνεις. Ένα πολύ σωστό βήμα, που προσωπικά, συχνά αποτυγχάνω να εφαρμόσω. Αυτό που επίσης κατάλαβα είναι ότι δεν δίνεις επαρκές βάρος στο τι υπάρχει ΠΡΙΝ και ΜΕΤΑ από κάθε συγχορδία/μέτρο. Αντιθέτως, όταν φτάνεις στο ν-οστό μέτρο λες "ΟΚ, είναι ξέρω γω Ε7, άρα έχει αυτές τις νότες. Που βρίσκομαι, εδώ, θα κάνω μισή κλίμακα προς τα πάνωκάτω μέχρι να βρω μια νότα της συγχορδίας και κομπλέ.".

Τι θα σου έλεγα λοιπόν, για το συγκεκριμένο κομμάτι. 1ο, και βασικότερο. ΕΚΤΥΠΩΣΕ ΤΟ. Πάρε το χαρτί, πάρε μολύβι, και σε κάθε ακόρντο σημείωσε τις νότες. Πάντα 4φωνα. Αφού το κάνεις, θα δεχθείς ότι στα 4/4 που είναι, θα παίζεις μια νότα στο "1" και μια στο "4". Και εκεί, θα κάνεις τη εξής μελέτη. Για κάθε ΖΕΥΓΑΡΙ μέτρων (1-2, 2-3, 3-4, κλπ) θα κάνεις την εξής διεργασία, την οποία στη μεταφέρω σαν παράδειγμα:

Ξεκινάς το κομμάτι. Πρώτη συγχορδία Αm7. Αυτή είναι A-C-E-G. H C=3η και G=7η. Αυτές είναι οι "καλές" σου νότες.
Επόμενο μέτρο είναι D9=D-F#-A-C-E.
Εσύ λοιπόν, αυτό που θες να φωνάξεις δεν είναι "ΕΔΩ ΕΙΝΑΙ ΤΑΔΕ ΜΙΝΟΡΕ!!". Αυτό που θες να φωνάξεις είναι "ΠΗΓΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΑΔΕ ΣΤΗΝ ΤΑΔΕ!!". Για να το καταφέρεις αυτό πάνω στον αυτοσχεδιασμό, έχεις 2 τρόπους:
-Το κάνει το backing track για σένα. Και πάνω σε αυτό βρίσκεις τις ΚΟΙΝΕΣ νότες στο ζευγάρι μέτρων σου. Στη προκειμένη περίπτωση, η νότα "Α" είναι μια κοινή νότα. Υπάρχει και στις 2 συγχορδίες. Στην Αm7 είναι 1η βαθμίδα και στην D είναι 5η βαθμίδα. Μμμ... Άλλη κοινή νότα είναι η C. Και για δες.  Στην Αm7 είναι 3η βαθμίδα και στην D είναι 7η βαθμίδα. Γαμό? (In your face, λογοκρισία του kithara). Και με αυτό το τρόπο έχεις ΕΝΏΣΕΙ το 1ο και το 2ο μέτρο. Επόμενο βήμα, να ενώσεις το 2ο με το 3ο, κλπ.. Αλλά αυτός είναι ο βαρετός τρόπος.
-Το κάνεις εσύ, γιατί εσύ παίζεις και κάνεις ότι γουστάρεις. Φτιάχνεις εσύ τη μετάβαση. Αλλά πρέπει να προσέξεις. Μπορείς να ξεκινήσεις από οποιαδήποτε νότα της πρώτης συγχορδίας στο τέλος του πρώτου μέτρου, και να πας σε οποιαδήποτε νότα της δεύτερης συγχορδίας στην αρχή του δεύτερου μέτρου. Ότι συνδυασμό γουστάρεις. Η ουσία όμως είναι να αναδείξεις τη μετάβαση. Αν εσύ πας από G σε Α, πάει στράφι. Η Α υπάρχει και στις 2. Ο ακροατής δε θα καταλάβει "μετάβαση". Αν όμως πας από G σε F#, τότε γαμό!. Η F# δεν υπάρχει στη πρώτη. Το γεγονός ότι η μετάβαση αυτή είναι ημιτόνιο είναι ένα επιπλέον +, αλλά για την ώρα μείνε στο ότι πήγες σε μια νότα που δεν υπάρχει στη πρώτη συγχορδία. Είναι καταραμένο να ακουστεί ωραία. Πήρες νότες που δεν υπάρχουν εκατέρωθεν, είναι ωραίες βαθμίδες (απο 7η σε 3η), είναι ημιτόνιο. Δεν έχει επιλογή να ακουστεί άσχημα. Άλλη μετάβαση είναι από Ε σε F# ή D. Δεν είναι 3ες ή 7ες αλλά και πάλι θα κάνουν τη δουλειά.

Και μετά πας στα μέτρα 2 και 3, δλδ από D9 σε Gmaj7. Και πάλι ψάχνεις καλές μεταβάσεις. Και βρίσκεις σταδιακά όλες τις πιθανές μεταβάσεις. Και βλέπεις ποιες ταιριάζουν με ποιες. Τι μπορείς να κάνεις στα ενδιάμεσα? Αρπέζ. Walking bass. Τα panda. Το θέμα είναι να φύγεις από τη λογική "Τώρα έχω λα, τώρα έχω μι, τώρα παίζω λα, τώρα παίζω μι", αλλά να το δεις με συνέχεια. Ξεκινάς από μια μινόρε 7, ανεβαίνεις μια 4η, μετά άλλη μια, μετά άλλη μια. Και αυτό που θες, είναι να αναδείξεις αυτή την ακολουθία.

Ελπίζω να μη σε μπέρδεψα. Ότι σε μπερδεύει, το συζητάμε. Αυτό που θα ήθελα να μείνει από όλα αυτά είναι ότι όλα τα παραπάνω εφαρμόζονται μάλλον σε οποιοδήποτε κομμάτι evah. Τέλος, ελπίζω να μη φάνηκε κάποιο υφάκι. Αυτά που γράφω είναι μια απλοϊκή προσέγγιση που απευθύνεται σε άτομα που προσπαθούν να φτιάξουν μια βάση. Και πρακτικά, όσα ξέρω. Αν όλα αυτά σου είναι ήδη γνωστά, συγχωράτε με, και ας τα αφήσουμε μπας και βοηθήσουν κάποιον άλλο.
Σε ευχαριστώ πολύ για την απάντηση, το χρόνο και τις συμβουλές σου. Απ ότι κατάλαβα δηλαδή στη jazz προσπαθούμε να αναδείξουμε την κάθε συγχορδία ξεχωριστά. Δεν σκεφτόμαστε τόσο το σε ποια κλίμακα βρισκόμαστε(και απλά σολάρουμε πάνω σε αυτήν) αλλά τι συγχορδίες παίζουν από πίσω (και παίζουμε αρπίσματα κτλ για να τις αναδείξουμε)

Αποσυνδεδεμένος Αυτάρεσκο Καθίκι Isnogood

  • Συντονιστής
  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 2665
  • Φύλο: Άντρας
  • So much to think, and so little beer....
    • Προφίλ
Απ: Jazz κιθάρα
« Απάντηση #13 στις: 08/08/18, 16:48 »
Απ ότι κατάλαβα δηλαδή στη jazz προσπαθούμε να αναδείξουμε την κάθε συγχορδία ξεχωριστά.
Όχι. Τουλάχιστον, βάση αυτών που ξέρω και καταλαβαίνω. Πιστεύω ότι προσπαθούμε να αναδείξουμε τη ΜΕΤΑΒΑΣΗ από τη μια συγχορδία στην άλλη.

Δεν σκεφτόμαστε τόσο το σε ποια κλίμακα βρισκόμαστε(και απλά σολάρουμε πάνω σε αυτήν)
Η κλίμακα είναι κάτι το οποίο μπορεί να αλλάζει έστω και για 2 μέτρα. Και έχει ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ σημασία σε ποια κλίμακα βρισκόμαστε.. (Άφησα κάπου να εννοηθεί το αντίθετο???)

...αλλά τι συγχορδίες παίζουν από πίσω
Οι συγχορδίες που παίζουν από πίσω αναδεικνύουν τη κλίμακα στην οποία βρισκόμαστε.

(και παίζουμε αρπίσματα κτλ για να τις αναδείξουμε)
Εδώ 2 πράγματα. Αρπίσματα παίζουμε όπου γουστάρουμε. Το αν η εκτέλεση του αρπέτζιο είναι κατάλληλη για να αναδείξει κάτι αρμονικά είναι μια άλλη ιστορία. Τα αρπέτζια στα πρότεινα κυρίως για την εξάσκηση του χεριού, και τη κατανόηση της ταστιέρας.

Και δεύτερον, αρχίζω και φοβάμαι ότι χρησιμοποιούμε διαφορετικά τη λέξη "αναδεικνύω". Αυτό που προσπαθώ να πω είναι το εξής: Έχεις ένα κομμάτι στη κλίμακα της Ρε ματζόρε. Και, κάποια στιγμή, έχεις τη συγχορδία Α7, που είναι η 5η βαθμίδα. Αυτό που σε ενδιαφέρει, δεν είναι να πεις "Κοίτα κόσμε, παίζω Α7." Χέστηκε ο κόσμος. Όταν βλέπεις μια dominant συγχορδία σαν αυτή οι σκέψεις σου είναι η εξής:

1) Α. Εχω dominant συγχορδία. Άρα, αφού είναι dominant, είναι η 5η βαθμίδα (Κανόνας), άρα σιγουρεύομαι, ότι το κλειδί μου είναι Ρε ματζόρε.
2) Εφόσον είμαι στη dominant=5η, το πιο πιθανό (όχι σίγουρο) είναι ότι μετά έρχεται η Ι, άρα η Dmaj7. Ισχύει? Πως θέλω να κάνω αυτή τη μετάβαση?
3) Τι προηγήθηκε? Εm7? Τότε κάνω μια κίνηση ii7-V7-IΔ7.  Ή μήπως ήταν Gmaj7, οπότε ΙVΔ7-V7-IΔ7?

Για να το πούμε πιο απλά: Το Autumn Leaves θα μπορούσε να βγάλει τη δίεση από τον οπλισμό, να ξεκινάει από Dm, και να είναι ίδιο. Ίδιο, ίδιο, ίδιο. Η ουσία του κομματιού δεν είναι να αναδείξεις ότι ξεκινάει από Am7. Είναι να αναδείξεις ότι μετά την Am7, 1) ανεβαίνεις μια 4η, αρα πας σε D, και  2)ο συγκεκριμένος οπλισμός δίνει D7.

Πρόσεξε λίγο πού είναι η μαγκιά: Am7=A-C-E-G & D7=D-F#-A-C. H Am7, από μόνη της, υπάρχει σε 3 διαφορετικούς οπλισμούς (Κλίμακα C, F, G). Άπαξ όμως και παίξεις την D7, έκλεισες. Αυτή υπάρχει μόνο στην G κλίμακα. Οπότε, μια συγχορδία μόνη της δε στέκεται. Δεν ορίζει το περιβάλλον που κινείται η μουσική. Χρειάζεσαι τουλάχιστον μια 2η συγχορδία, για να πεις ότι "κύριοι εδώ είμαστε, τάδε κλίμακα, λετς γκετ του μπιζνες". Για αυτό σου λέω. Δε σε νοιάζει να αναδείξεις μια ΛΑ καθαυτή, αλλά να αναδείξεις μέσω κάποιων κινήσεων ότι είμασταν Gm και ήρθαμε Am, ή είμασταν Dm και ήρθαμε Am. Αμα λες σκέτο "Ειμαι στην Αm7" σκέτο, θα σε ρωτήσω: Τη Φα πως την παίζεις? Τη Σι? Οι μεταβάσεις όμως, που ισχυρίζομαι ότι πρέπει να πέφτει το βάρος, ορίζονται από 2 συγχορδίες, και συνεπώς απο πολύ πιο καλά ορισμένη κλίμακα.
Με τόσα "μπράβο" και τόσα χαϊδέματα στα αυτιά, τη Δευτέρα, δε περιμένω κάτι λιγότερο απο Ρωμαϊκό όργιο...

Αποσυνδεδεμένος tolisguitar12

  • Θαμώνας
  • ***
  • Μηνύματα: 162
  • Φύλο: Άντρας
  • Guitar is life
    • Προφίλ
    • YouTube Channel
Απ: Jazz κιθάρα
« Απάντηση #14 στις: 08/08/18, 16:59 »
Απ ότι κατάλαβα δηλαδή στη jazz προσπαθούμε να αναδείξουμε την κάθε συγχορδία ξεχωριστά.
Όχι. Τουλάχιστον, βάση αυτών που ξέρω και καταλαβαίνω. Πιστεύω ότι προσπαθούμε να αναδείξουμε τη ΜΕΤΑΒΑΣΗ από τη μια συγχορδία στην άλλη.

Δεν σκεφτόμαστε τόσο το σε ποια κλίμακα βρισκόμαστε(και απλά σολάρουμε πάνω σε αυτήν)
Η κλίμακα είναι κάτι το οποίο μπορεί να αλλάζει έστω και για 2 μέτρα. Και έχει ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ σημασία σε ποια κλίμακα βρισκόμαστε.. (Άφησα κάπου να εννοηθεί το αντίθετο???)

...αλλά τι συγχορδίες παίζουν από πίσω
Οι συγχορδίες που παίζουν από πίσω αναδεικνύουν τη κλίμακα στην οποία βρισκόμαστε.

(και παίζουμε αρπίσματα κτλ για να τις αναδείξουμε)
Εδώ 2 πράγματα. Αρπίσματα παίζουμε όπου γουστάρουμε. Το αν η εκτέλεση του αρπέτζιο είναι κατάλληλη για να αναδείξει κάτι αρμονικά είναι μια άλλη ιστορία. Τα αρπέτζια στα πρότεινα κυρίως για την εξάσκηση του χεριού, και τη κατανόηση της ταστιέρας.

Και δεύτερον, αρχίζω και φοβάμαι ότι χρησιμοποιούμε διαφορετικά τη λέξη "αναδεικνύω". Αυτό που προσπαθώ να πω είναι το εξής: Έχεις ένα κομμάτι στη κλίμακα της Ρε ματζόρε. Και, κάποια στιγμή, έχεις τη συγχορδία Α7, που είναι η 5η βαθμίδα. Αυτό που σε ενδιαφέρει, δεν είναι να πεις "Κοίτα κόσμε, παίζω Α7." Χέστηκε ο κόσμος. Όταν βλέπεις μια dominant συγχορδία σαν αυτή οι σκέψεις σου είναι η εξής:

1) Α. Εχω dominant συγχορδία. Άρα, αφού είναι dominant, είναι η 5η βαθμίδα (Κανόνας), άρα σιγουρεύομαι, ότι το κλειδί μου είναι Ρε ματζόρε.
2) Εφόσον είμαι στη dominant=5η, το πιο πιθανό (όχι σίγουρο) είναι ότι μετά έρχεται η Ι, άρα η Dmaj7. Ισχύει? Πως θέλω να κάνω αυτή τη μετάβαση?
3) Τι προηγήθηκε? Εm7? Τότε κάνω μια κίνηση ii7-V7-IΔ7.  Ή μήπως ήταν Gmaj7, οπότε ΙVΔ7-V7-IΔ7?

Για να το πούμε πιο απλά: Το Autumn Leaves θα μπορούσε να βγάλει τη δίεση από τον οπλισμό, να ξεκινάει από Dm, και να είναι ίδιο. Ίδιο, ίδιο, ίδιο. Η ουσία του κομματιού δεν είναι να αναδείξεις ότι ξεκινάει από Am7. Είναι να αναδείξεις ότι μετά την Am7, 1) ανεβαίνεις μια 4η, αρα πας σε D, και  2)ο συγκεκριμένος οπλισμός δίνει D7.

Πρόσεξε λίγο πού είναι η μαγκιά: Am7=A-C-E-G & D7=D-F#-A-C. H Am7, από μόνη της, υπάρχει σε 3 διαφορετικούς οπλισμούς (Κλίμακα C, F, G). Άπαξ όμως και παίξεις την D7, έκλεισες. Αυτή υπάρχει μόνο στην G κλίμακα. Οπότε, μια συγχορδία μόνη της δε στέκεται. Δεν ορίζει το περιβάλλον που κινείται η μουσική. Χρειάζεσαι τουλάχιστον μια 2η συγχορδία, για να πεις ότι "κύριοι εδώ είμαστε, τάδε κλίμακα, λετς γκετ του μπιζνες". Για αυτό σου λέω. Δε σε νοιάζει να αναδείξεις μια ΛΑ καθαυτή, αλλά να αναδείξεις μέσω κάποιων κινήσεων ότι είμασταν Gm και ήρθαμε Am, ή είμασταν Dm και ήρθαμε Am. Αμα λες σκέτο "Ειμαι στην Αm7" σκέτο, θα σε ρωτήσω: Τη Φα πως την παίζεις? Τη Σι? Οι μεταβάσεις όμως, που ισχυρίζομαι ότι πρέπει να πέφτει το βάρος, ορίζονται από 2 συγχορδίες, και συνεπώς απο πολύ πιο καλά ορισμένη κλίμακα.
Α οκ. Τώρα κατάλαβα. Πρέπει δηλαδή να μάθω καλά τις συγχορδίες του κομματιού και να τις έχω στο μυαλό μου ούτως ώστε ανά πάσα στιγμή να ξέρω ποια συγχορδία ακολουθεί για να κάνω σωστά τη μετάβαση από το Α στο Β παίζοντας τις "σωστές" νότες και να ενώσω τις 2 συγχορδίες όσο καλύτερα γίνεται

Αποσυνδεδεμένος Αυτάρεσκο Καθίκι Isnogood

  • Συντονιστής
  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 2665
  • Φύλο: Άντρας
  • So much to think, and so little beer....
    • Προφίλ
Απ: Jazz κιθάρα
« Απάντηση #15 στις: 08/08/18, 17:08 »
Α οκ. Τώρα κατάλαβα. Πρέπει δηλαδή να μάθω καλά τις συγχορδίες του κομματιού και να τις έχω στο μυαλό μου ούτως ώστε ανά πάσα στιγμή να ξέρω ποια συγχορδία ακολουθεί για να κάνω σωστά τη μετάβαση από το Α στο Β παίζοντας τις "σωστές" νότες και να ενώσω τις 2 συγχορδίες όσο καλύτερα γίνεται
Α, γειά σου. Αυτό που έχω καταλάβει, και προσπαθώ να μεταδώσω, το κατάλαβες. Το αν είναι σωστό, είναι άλλη ιστορία. Και τα αυτάκια που έβαλες στο "σωστές", εξαιρετικότατα!!
Με τόσα "μπράβο" και τόσα χαϊδέματα στα αυτιά, τη Δευτέρα, δε περιμένω κάτι λιγότερο απο Ρωμαϊκό όργιο...

Αποσυνδεδεμένος tolisguitar12

  • Θαμώνας
  • ***
  • Μηνύματα: 162
  • Φύλο: Άντρας
  • Guitar is life
    • Προφίλ
    • YouTube Channel
Απ: Jazz κιθάρα
« Απάντηση #16 στις: 08/08/18, 17:15 »
Α οκ. Τώρα κατάλαβα. Πρέπει δηλαδή να μάθω καλά τις συγχορδίες του κομματιού και να τις έχω στο μυαλό μου ούτως ώστε ανά πάσα στιγμή να ξέρω ποια συγχορδία ακολουθεί για να κάνω σωστά τη μετάβαση από το Α στο Β παίζοντας τις "σωστές" νότες και να ενώσω τις 2 συγχορδίες όσο καλύτερα γίνεται
Α, γειά σου. Αυτό που έχω καταλάβει, και προσπαθώ να μεταδώσω, το κατάλαβες. Το αν είναι σωστό, είναι άλλη ιστορία. Και τα αυτάκια που έβαλες στο "σωστές", εξαιρετικότατα!!
:up :up

Αποσυνδεδεμένος vegos

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 1026
  • Φύλο: Άντρας
  • Άμα μεγαλώσω, θα γίνω κιθαρίστας...
    • Facebook profile
    • Προφίλ
    • MoschatoWeather
Απ: Jazz κιθάρα
« Απάντηση #17 στις: 09/08/18, 00:06 »
@Αυτάρεστο Καθίκι, μία λέξη: Respect!

Αποσυνδεδεμένος Αυτάρεσκο Καθίκι Isnogood

  • Συντονιστής
  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 2665
  • Φύλο: Άντρας
  • So much to think, and so little beer....
    • Προφίλ
Απ: Jazz κιθάρα
« Απάντηση #18 στις: 10/08/18, 20:13 »
Αυτάρεστο Καθίκι, μία λέξη: Respect!
Φίλε @vegos , ελπίζω αυτά που έγραψα να βοηθήσουν. Τα respect πάνε σε αυτόν που τα έδειξε σε εμένα τον άμπαλο.

Αυτό το κείμενο αποτελεί ουσιαστικά μια συμπύκνωση της θεωρητικής προσέγγισης που πρόλαβε να μου κάνει ο τότε καθηγητής μου, μέχρι να βυθιστώ στο μαγικό κόσμο της μεταπτυχιακής και να σταματήσω κιθάρες κλπ. Από τότε προσπαθώ να τα κρατάω φρέσκα. Το όλο thread ήταν μια καλή ευκαιρία να τα οργανώσω - φρεσκάρω σε ένα κείμενο.

Ερωτήσεις και σχόλια είναι ευπρόσδεκτα. Πιθανές διορθώσεις είναι 2 φορές πιο ευπρόσδεκτες. Συζήτηση κάνουμε.
Με τόσα "μπράβο" και τόσα χαϊδέματα στα αυτιά, τη Δευτέρα, δε περιμένω κάτι λιγότερο απο Ρωμαϊκό όργιο...

Αποσυνδεδεμένος Fourier

  • Εδώ είναι το σπίτι μου
  • *****
  • Μηνύματα: 585
  • Φύλο: Άντρας
  • Free Amp Sims FTW!
    • Προφίλ
Απ: Jazz κιθάρα
« Απάντηση #19 στις: 10/08/18, 20:42 »
+1 και από εμένα στο post του Isnogood!

 

Σχετικά θέματα

  Τίτλος / Ξεκίνησε από Απαντήσεις Τελευταίο μήνυμα
7 Απαντήσεις
5487 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 10/09/07, 23:11
από harisz
6 Απαντήσεις
1882 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 12/05/05, 13:17
από jazzer_n_rocker
6 Απαντήσεις
2499 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 18/01/08, 19:29
από Mariko
30 Απαντήσεις
6844 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 17/02/07, 03:23
από Salinas
3 Απαντήσεις
1251 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 08/12/07, 23:05
από Holy Diver
0 Απαντήσεις
1307 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 07/03/08, 13:00
από pianoman34
8 Απαντήσεις
3705 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 24/09/08, 15:16
από Salinas
2 Απαντήσεις
1076 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 06/02/09, 08:11
από gkou
4 Απαντήσεις
1323 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 07/08/09, 09:06
από armagedon
3 Απαντήσεις
8792 Εμφανίσεις
Τελευταίο μήνυμα 05/07/12, 15:26
από foulis