Είναι θέμα πρακτικής εξάσκησης η εκμάθηση της. Βέβαια και να μάθει κανείς όλες τις νότες δεν λύνει το πρόβλημα με τις συγχορδίες και το σολάρισμα σ’ αυτές αλλά σίγουρα θα βοηθήσει πολύ. Εδώ ένα on Line πρόγραμμα εκμάθησης ταστιέρας κιθάρας – πιστεύω σπουδαίο βοήθημα για τον αρχάριο - που σ’ εκπαιδεύει να μάθεις σιγά – σιγά τις νότες της ταστιέρας ορίζοντας εσύ πόσα τάστα θέλεις κάθε φορά . Το πρόγραμμα αυτό είναι μια καλή μέθοδος να μάθετε υπό τύπο ερωτήσεων , υποσυνείδητα και με επανάληψη , τις νότες μέχρι το 12ο τάστο και ειδικά τις νότες στην 6η και 5η χορδή γιατί σ’ αυτές τις δύο ‘’πιάνονται’’ σχεδόν τα περισσότερα ακόρντα.
Μετακινούμενα Ακόρντα (movable chords) Είναι εύκολο να παίξουμε μια μεγάλη ποικιλία ακόρντων τα οποία να ανεβοκατεβαίνουν την ταστιέρα ( να γιατί λέγονται ‘movable’ ). Οι πιο βασικοί τύποι μετακινούμενων ακόρντων στην ταστιέρα είναι: * τα μπαρέ (barre) που χρησιμοποιούνται σε κιθάρα με το standard κούρδισμα (EADGBE) και * τα ακόρντα 5ης (Power Chords). Εδώ απλά να πούμε ότι τα ακόρντα 5ης χρησιμοποιούνται για ανεβοκατέβασμα της ταστιέρας με υπερβολικά μεγάλη ταχύτητα και είναι έντονη η παρουσία τους στο μουσικό στυλ Metal/Rock. Όταν παίζεις κιθάρα όρθιος τότε το ‘’πιάσιμο’’ με μπαρέ είναι και πιο εύκολο και πιο ξεκούραστο. Ακόρντα barre
Τα ακόρντα (ή ακομπανιαμέντα ή συγχορδίες ή chords) Barre ή bar chords λέγονται έτσι διότι ο δείκτης του χεριού χρησιμοποιείται σαν μπάρα που ‘πιάνει’ ΟΛΕΣ τις χορδές. Όταν γίνεται το μπαρέ τότε το δάκτυλο σου αντικαθιστά τον πλαστικό ζυγό (nut) –το ‘μηδενικό’ τάστο.
Τα shapes των ακόρντων που αναφέρονται παρακάτω είναι τα πιο κοινά και δημοφιλή, όμως θα βρεις κάποτε που θα έχεις χρόνο, και πολλά άλλα shapes όπου πιάνουμε δυο ή μόνο τρεις χορδές και τους δίνεται συνήθως ο όρος ημι-μπαρέ ή πχ miniature version of the full version (πχ το F ΕΔΩ : πιάνεται με 12 διαφορετικούς τρόπους – full & miniature).
Όμως ο σωστός ορισμός για barre θα ήταν : ‘’ο δείκτης ή και άλλο δάκτυλο/δάκτυλα σε μερικές ή όλες τις χορδές’’. Απλά η πλειονότητα των κιθαριστών τα πλέον δημοφιλή αυτά ακόρντα τα εκτελεί με το δείκτη σ’ όλες τις χορδές και ο δείκτης γίνεται ο μετακινούμενος ‘’ζυγός’’ επιτρέποντας στα υπόλοιπα 3 δάκτυκα να παίζουν shapes ανοικτών ακόρντων.
Εγώ απλά για ευκολία και διευκόλυνση των αρχαρίων συνδύασα στον ορισμό το δείκτη με το capo που ‘πιάνει’ όλες τις χορδές αντικαθιστώντας τα barre. ( …Barre chords are chords that involve using one finger, usually your first finger, to press all the strings down at once on a single fret. Barring turns your first finger into a movable capo. You can then use your remaining three fingers to play open chord shapes, but in any position on the fretboard.. ΕΔΩ:….)
Επαναλαμβάνω ότι η αναφορά μου στον πρώτο ορισμό αφορά στα 3 αυτά δημοφιλή (υπάρχουν και πολλά άλλα ακόρντα με μπαρέ στις 2 , 3 ή 4 χορδές και με το μπάσο όχι μόνο στην 5η ή 6η χορδή , δεν τα περιγράφω όμως για να αποφευχθεί τυχόν σύγχυση - ίσως σε μελλοντικό άρθρο) μπαρέ που είναι δημοφιλή γιατί η εκμάθηση τους θεωρείται πιο εύκολη από άλλα μεμονωμένα shapes.
Τα κυριότερα τρία στυλ barre (barre shapes) κιθάρας είναι: 1. Αυτό που λαμβάνεται από τους δακτυλισμούς του ανοικτού ακόρντου Ε. Αυτό το στυλ του ακόρντου χρησιμοποιεί για μπάσα νότα αυτή επί της 6ης χορδής Ε και αρπίζονται ΟΛΕΣ οι χορδές.
Αυτό που λαμβάνεται από τους δακτυλισμούς του ανοικτού ακόρντου Α. Αυτό το στυλ του ακόρντου χρησιμοποιεί για μπάσα νότα αυτή επί της 5ης χορδής Α και αρπίζονται ΟΛΕΣ οι χορδές εκτός από την 6η χορδή Ε.
3.Αυτό που λαμβάνεται από τους δακτυλισμούς του ακόρντου C. Αυτό το στυλ του ακόρντου χρησιμοποιεί για μπάσα νότα πάλι αυτή επί της 5ης χορδής A και αρπίζονται ΟΛΕΣ οι χορδές εκτός από την 6η χορδή Ε. Εδώ παρ ‘ όλο που τοbarre γίνεται με το δείκτη η μπάσα νότα είναι αυτή που πιάνεται με το μικρό δακτυλάκι.
Επιλογή στυλ ακόρντου Είναι στη δική σας επιλογή αν θα επιλέξετε το ίδιο ακόρντο είτε από το Ε στυλ είτε από το Α στυλ είτε από το Cστυλ. Όλα είναι παραδεκτά αν και το C στυλ είναι λίγο πιο δύσκολο από τα άλλα. Συνδυασμός των ακόρντων όλων των μορφών
Το Chord progression για το D χιτζάζ είναι κυρίως το: D – Eb – Cm – Gm – Eb – D Εδώ λοιπόν συμφέρει ο συνδυασμός και των 3 μορφών. Δηλαδή: ·Το ακόρντο D με το C στυλ ·Το ακόρντο Eb επίσης με το C στυλ ·Το ακόρντο Cm με το Α στυλ για μινόρε ·Το ακόρντο Gm με το Ε στυλ για μινόρε
Δείτε εδώ το video μου με αυτό το συνδυασμό και των 3 μορφών: https://www.youtube.com/watch?v=cU_4HXJhNK0
Εξάσκηση με οπτικοακουστικό σύστημα για άμεσα αποτελέσματα: Με τις παραπάνω πολύ καλές φωτογραφίες που πάρθηκαν απ’ αυτή την ιστοσελίδα και με το: hord finder software: http://chordfind.com/ που σου δείχνει στο (variations) όλες τις θέσεις στην ταστιέρα που μπορείς να ‘’πιάσεις’’ το ίδιο ακόρντο αλλά το σπουδαιότερο είναι ότι συνοδεύεται και με ηχητικό σε midi.
Οπότε είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για εκμάθηση των ακόρντων ανοικτών και barre όχι μόνο των Ματζόρε , Μινόρε , Εβδόμης αλλά και των Sus 2 και Sus 4.
Εδώ ένα πολύ καλό άρθρο και ένα πολύ καλό video στα ελληνικά με συμβουλές για πρόληψη και θεραπεία της τενοντίτιδας.
Σημείωση: Οι αγγλικοί όροι δίδονται απλά για να σας βοηθήσουν να κάνετε googling για περισσότερες πληροφορίες
hot_sauce (φλουτσ):
πολύ ωραίο άρθρο Στέφανε! εξηγεί αναλυτικά και κατανοητά, ακόμα και για πολύ αρχάριους, το θέμα.... ευχαριστούμε!
Harpwood:
+1 sticky 8)
Τι είναι το φαινόμενο του μαντολίνου?
STEFANOS604:
Στη φωτογραφία που δίνω για τα capo την: https://www.box.com/s/gfiy54p47ge7zse4e456 έχω βάλει ένα βέλος από το 4ο τάστο και πάνω. Τότε ο ήχος της κιθάρας μοιάζει με μαντολίνο. Δηλαδή ο καλός ήχος είναι μέχρι εκεί και μάλιστα λένε σπουδαίοι κιθαρίστες ότι θέτοντας το Capo στο 3ο τάστο και αρπίζοντας τα ακόρντα του G (σολ) - που είναι ακόρντα του Bb , ο ήχος έχει ένα ειδικό ηχόχρωμα. Το παρατήρησα κι εγώ (βέβαια υποκειμενική αντίληψη)
Harpwood:
ΟΚ! το έπιασα!
Μπράβο και από μένα όχι μόνο για το παρόν thread, αλλά και για τα άλλα ενδιαφέροντα θέματα που έχεις μοιραστεί μαζί μας.