Μουσικά όργανα και εξοπλισμός > Μουσικά όργανα και εξοπλισμός

Οδηγος επιβιωσης (και καλα) για αρχαριους 2, ενισχυτες

<< < (3/14) > >>

Johnie Darko:
Πριν να συνεχισουμε, ας πουμε καποια πραγματα για το effects loop που μπορει (το πιο συνηθισμενο σε μοντερνες υλοποιησεις) να συναντησουμε σε ενισχυτες κιθαρας. Αυτο δεν ειναι τπτ παραπανω απο μια επιπλεον εισοδος και εξοδος στον ενισχυτη μας, αλλα αυτη την φορα οχι πριν την προενισχυση του, αλλα μετα την προενισχυση και πριν το τελικο σταδιο. Ειναι ουσιαστικα μια «παρακαμψη» που κανουμε στο σημα μας καθως κινειται εντος του ενισχυτη μας, για να το στειλουμε εξω απο τον ενισχυτη (σε καποιο εφφε πχ)  προς επεξεργασια και μετα να το επιστρεψουμε (επεξεργασμενο) στον ενισχυτη αλλα αυτη την φορα μετα το σταδιο προενισχυσης και ακριβως πριν το τελικο σταδιο ενισχυσης.Τα πλεονεκτηματα αυτης της εισοδου, ειναι οτι δεχεται σηματα με λιγοτερο θορυβο (αναλογως και τον κατασκευαστη) οταν χρησιμοποιουνται πχ rack effects.Το effects loop αποτελειται συνηθως απο μια εισοδο  και μια εξοδο.  Η εξοδος ονομαζεται συνηθως ως effects send και η εισοδος ως effects return (απο την ονομασια καταλαβαινουμε κι ολας την δουλεια τους, το send ειναι εξοδος που στελνει το σημα μας μετα την προενισχυση του ενισχυτη μας προς καποια εξωτερικη μοναδα επεξεργασιας, ενω το return ειναι η επιστροφη του σηματος μας απο αυτη την μοναδα).
Καθε effects loop μπορει επισης να εχει σειριακη ή παραλληλη λειτουργια. Η διαφορα τους ειναι οτι στην σειριακη, συνηθως συνδεουμε πεταλακια στην σειρα (το ενα πισω απο το αλλο) οπου ολο το σημα μας περναει μεσα απο αυτα και το ποσοστο του εφφε που χρησιμοποιουμε απο καθε ενα (σε σχεση με το αρχικο μας σημα) ελεγχεται μεσω του κουμπιου εντασης ή μιξης του πεταλιου.Στην παραλληλη, συνδεουμε κυριως πιο επαγγελματικα εφφε (τυπου rack) που εχουν ξεχωριστα ρυθμιστικα για την εισοδο τους και εξοδο τους, ετσι ωστε να μπορουμε μεσω αυτων να εχουμε ποσοστο του σηματος μας να περναει μεσα απο το εφφε, ενω αλλο ποσοστο του εφφε να περναει ανεπηρεαστο (dry). Επισης μερικοι ενισχυτες, μπορει να δινουν και δυνατοτητα ελεγχου της εντασης του σηματος που βγαινει απο το effects loop καθως και της εντασης οταν επιστρεφει.

Johnie Darko:
Αυτο μας βοηθαει ακομα περισσοτερο να κανουμε την μιξη που θελουμε με καποια μοναδα εφφε (ειδικα αν αυτη η μοναδα δεν σου δινει την δυνατοτητα να ελεγξεις την ενταση του σηματος που μπαινει σε αυτη ή που βγαινει απο αυτη).
Ενα κολπακι που μπορει καποιος να κανει με ενα effects loop που εχει control εντασης, ειναι να συνδεσει με ενα καλωδιακι το send με το return και χρησιμοποιωντας μετα το volume του effects loop να κανει boost το σημα του οσο θελει πριν αυτο καταληξει στην τελικη ενισχυση. Σε αυτο το σημειο να πουμε οτι το σημα πλεον με την αυξηση της εντασης δεν παραμορφωνει (προενισχυτικα), αλλα απλα ερχεται πιο δυνατο στην τελικη ενισχυση και ετσι δυναμωνει σε ενταση (ακουστικη πιεση) και οχι απλα μονο σε παραμορφωση. Αυτο σημαινει οτι αν πχ δωσουμε ενα boost 6dbs στο effects loop (χωρις να εχουμε συνδεσει καποιο εφφε στο effects loop, μονο ενα καλωδιακι που παει απο το send στο return), μπορουμε να εχουμε ξαφνικα τον ιδιο ηχο που ειχαμε πριν αλλα αυτη την φορα πιο δυνατο ηχητικα κατα 6 dbs, πραγμα που μπορει να ειναι πολυ θεμιτο για να «βγει πιο μπροστα» πχ η lead κιθαρα κατα την διαρκεια του solo ενος τραγουδιου. Χρησιμοποιεται συνηθως ετσι, οταν καποιος εχει εναν ενισχυτη με 1 ή γενικα λιγα καναλια και χρειαζεται τον ιδιο ηχο που εχει ενα καναλι του ενισχυτη του με 2 διαφορετικες εντασεις (πχ μια ενταση για τα ρυθμικα και μια πιο δυνατη για τα solo). Πλεον βεβαια οι ενισχυτες (και ειδικα σε πιο ακριβες υλοποιησεις), εχουν παραπανω απο 1 καναλι με το δικο του master το καθε ενα ή ακομα και με ετοιμο solo boost διακοπτη κοκ. Απλα αναφερουμε και καποιες χρησεις της λουπας που μπορει να μην ειναι και οι συνηθισμενες...
Η πιο ουσιαστικη συμβουλη που μπορει καποιος να δωσει παντως στο ποια εισοδο ενισχυτη να χρησιμοποιειτε και πως, ειναι «χρησιμοποιειστε τα αυτια σας».
Μπορει να υπαρχει τυπικα ενας σωστος τροπος (πχ τα rack effects στο effects loop), αλλα αυτο δεν σημαινει οτι αν θελετε να πετυχετε εναν Α ηχο, αυτο δεν θα το πετυχετε αν χρησιμοποιησετε την μη-ενδεδειγμενη εισοδο κτλ. Απο κει και περα, αφου καταλαβουμε πως λειτουργει το effects loop, μπορουμε να καταλαβουμε οτι αν αυτο θελουμε, μπορουμε ουσιαστικα σε εναν ενισχυτη να παρακαμψουμε ενα απο τα 2 σταδια του (προενισχυση/τελικο σταδιο) αναλογως του πως χρησιμοποιουμε την λουπα. Ετσι, αν συνδεσουμε ενα πεταλακι πχ απο την μια μερια στην κιθαρα μας και απο την αλλη ΜΟΝΟ στο effects return, αυτο σημαινει οτι το σημα μας δεν θα περασει ΚΑΘΟΛΟΥ απο το σταδιο προενισχυσης του ενισχυτη μας, αλλα θα «σκασει» κατευθειαν στο τελικο σταδιο.
Που χρησιμευει κατι τετοιο;

Johnie Darko:
Απλο: στην περιπτωση που ΔΕΝ θελουμε για οποιονδηποτε λογο τον ηχο μας να τον διαμορφωνει η προενισχυση του ενισχυτη μας. Πχ δεν μου αρεσει ο ηχος του ταδε ενισχυτη, ετσι παιρνω ενα καλο πεταλακι (μην ξεχναμε πεταλακι, εφφε κτλ ειναι ουσιαστικα προενισχυσεις) συνδεομαι πανω του και απο κει παω κατευθειαν στο τελικο σταδιο ενισχυσης του ενισχυτη μου, οπου ο ηχος μας θα παρει μονο το «χρωμα» του τελικου σταδιου του ενισχυτη και οχι την γενικοτερη χροια (παραμορφωση, eq κτλ) της προενισχυσης του.
Απο κει και περα, αλλες εισοδοι και εξοδοι που μπορει να βρουμε ειναι οι Preamp out και Power amp in. Αυτες δεν ειναι τιποτα περισσοτερο απο ενα effects loop ονομαζομενο διαφορετικα. Το μεν preamp out ειναι το αντιστοιχο Effects send και το power amp in ειναι το effects return.
Αλλες εισοδοι/εξοδοι μπορει να ειναι καποιες για συνδεση με cd players (mp3 players), ακουστικα, midi in/out/through (για να ελεγχουμε μεσω midi πχ τις αλλαγες καναλιων και εφφε ταυτοχρονα μεσω πεταλιερας midi) κτλ.

Johnie Darko:
 Παμε τωρα να πουμε καποια βασικα πραγματακια για τα πιο συνηθισμενα εφφε που χρησιμοποιουν οι κιθαριστες: Τα drive (boost, overdrive).
Tα πεταλακια αυτα ουσιαστικα ειναι προενισχυσεις οπως ειπαμε και μπορουν να δυναμωσουν το σημα (εως παραμορφωσης) αλλα και να το επηρεασουν σε διαφορες συχνοτητες του (αναλογως του κατασκευαστη που δινει ρυθμιστικα EQ και εντασης που εχουν ενα προκαθορισμενο ευρος τιμων αναλογως τον κατασκευαστη για καθε πεταλι).
Αυτα τα πεταλια τα χρησιμοποιουμε κυριως για να δωσουμε λιγο παραπανω sizzle (γενικοτερα επιπλεον παραμορφωση) στον ηχο μας αν ειναι ηδη βρωμικος ή να του δημιουργησουμε ενα ποσοστο παραμορφωσης αν ο ηχος ειναι καθαρος (πχ εχουμε εναν καθαρο ηχο και θελουμε απλα με το πεταλι να τον κανουμε να εχει λιγο breakup για πιο blues σολο περασματα).
Αν λοιπον φορτωσουμε πολυ το σημα μας (το δυναμωσουμε πολυ) πριν αυτο παει στον ενισχυτη μας (και συγκεκριμενα πριν να μπει στο σταδιο προενισχυσης), αυτο μπορει να φτασει τοσο υπερφορτωμενο στην προενισχυση ωστε να αρχισει καποια  ανεπιθυμητα φαινομενα: Να εχει πολυ θορυβο, να μικροφωνιζει, να μπουκωνει ο ηχος κοκ.
Για να αποφυγουμε ολα αυτα, πρεπει να κανουμε σωστη χρηση του πεταλιου μας, αναλογως του τι θελουμε να πετυχουμε.
Αν πχ θελουμε να εχουμε ατοφιο τον ηχο του ενισχυτη μας αλλα απλα λιγο περισσοτερο παραμορφωμενοι, θελουμε ενα πεταλακι που δεν θα μας χρωματισει τον ηχο μας, θα δωσει την αυξηση στην πραμορφωση που θελουμε και δεν θα μπουκωνει.
Αυτο το κανουμε εξισσοροπωντας τις εντασεις μεταξυ του καναλιου του ενισχυτη μας και του πεταλιου που χρησιμοποιουμε. Φτιαχουμε πχ ακριβως τον ηχο που μας αρεσει στο καναλι του ενισχυτη μας (πχ εναν ωραιο crunch ηχο) και μετα χαμηλωνουμε το drive του πεταλιου μας και του αυξανουμε πολυ το volume. Με αυτον τον τροπο «λεμε» στο πεταλι να μην χρωματισει τον ηχο με το δικο του ενσωματωμενο drive (πιθανως απο καποια διοδο ή και απο λαμπα, αναλογως το πεταλι), αλλα απλα να δυναμωσει τον ηχο που λαμβανει απο την κιθαρα πριν τον στειλει στον ενισχυτη (στο καναλι που εχουμε επιλεγμενο). Ετσι διατηρειται το γενικοτερο ηχοχρωμα του crunch ηχου που ειχαμε πριν, αλλα αυτη την φορα με περισσοτερη παραμορφωση, χωρις ομως να εχει επηρεαστει η χροια του ηχου μας απο το πεταλακι.
Το ακριβως αντιθετο φυσικα συμβαινει οταν κανουμε το αντιστροφο:
Να δωσουμε δηλαδη πολυ drive απο το πεταλι και λιγο ενταση απο το volume, πραγμα που σημαινει οτι η παραμορφωση θα βγει απο το πεταλι μας ΠΡΙΝ παει στον ενισχυτη μας. Αυτο ειναι επισης πολυ χρησιμο, αν καποιος θελει αν φτιαξει εναν ηχο εντελως διαφορετικο απο αυτον του ενισχυτη του.
Φυσικα υπαρχουν και ολα τα ενδιαμεσα σταδια χρησης, οποτε με πειραματισμο και τα αυτια μας για οδηγο, καταληγουμε παντα εκει που θελουμε.
Εκει που θα θελα να δωσω λιγο παραπανω προσοχη, ειναι στον τροπο που χρησιμοποιουμε το EQ, ειτε μιλαμε για καποιο πεταλι, ειτε για τον ενισχυτη μας, ειτε και την χρηση και των 2 ταυτοχρονα.

Johnie Darko:
Μην ξεχναμε ποτε οτι οταν δυναμωνουμε μια συχνοτητα μεσω του EQ μας (πχ μεσαια), αυτη η αυξηση της εντασης «μπαινει απο πανω» απο την ενταση που ηδη εχουμε στο σημα μας. Ετσι, αν εχουμε ηδη εναν ηχο με πολλα μπασσα πχ και τον μπουσταρουμε, θα μπουσταρουμε και τα μπασσα μαζι, τα οποια μπορει να παραμορφωσουν τοσο (καθως εχουν μεγαλη ενεργεια) που να αρχισει ο ηχος μας να λασπωνει, να χανει την ατακα του, τις δυναμικες του κτλ. Ειναι αυτο που λεμε οτι βαβουριαζει...
Σε αυτη την περιπτωση, πρεπει αν θελουμε να μπουσταρουμε το σημα μας, να το κανουμε μεν, αλλα ταυτοχρονα κοβοντας καποιες συχνοτητες μεσω EQ (ειτε του πεταλιου, ειτε του ενισχυτη) που μπορει να δημιουργουν αυτο το προβλημα.
Ουσιαστικα δηλαδη (οπως ειπα και πιο πανω), μην ξεχναμε οτι το EQ υπαρχει για να εξισσοροπει και να διορθωνει συχνοτητες που ειτε ειναι πολυ δυνατες, ειτε πολυ χαμηλες.
Η διαφορα του ΕQ με ενα πεταλι boost, ειναι ουσιαστικα οτι το boost πεταλακι απλα δυναμωνει ολο το φασμα του ηχου που λαμβανει απο την κιθαρα, ενω το EQ μπορει να το δυναμωσει ή να το κοψει οχι μονο στο συνολο του (και αυτο το κανει αν θελουμε), αλλα επιλεκτικα σε καποιες συχνοτητες ή φασμα συχνοτητων.
Λοιπον, αυτα προς το παρον, θα βοηθουσε αρκετα αν οι ενδιαφερομενοι κανανε και καποιες ερωτησεις, γιατι το θεμα ειναι τεραστιο, για να μπορω κι εγω αλλα και αλλα παιδια αν θελουν, να απαντησουμε σε ερωτησεις που εχουν σχεση με το θεμα.

Πλοήγηση

[0] Λίστα μηνυμάτων

[#] Επόμενη σελίδα

[*] Προηγούμενη σελίδα

Μετάβαση στην πλήρη έκδοση
Mobile View