Μουσικά όργανα και εξοπλισμός > Μουσικά όργανα και εξοπλισμός

Οδηγος επιβιωσης (και καλα) για αρχαριους 2, ενισχυτες

<< < (4/14) > >>

Fourier:
Σε ευχαριστώ πάρα πολύ για την άμεση "απάντηση"! ;D  Πολύ χρήσιμα όσα έγραψες, πολλά από αυτά είτε δεν γνώριζα είτε δεν τα είχα σκεφτεί καν (όπως το trick με το volume boost μέσω του effect loop)!

Μία απορία που έχω είναι σχετικά με το όφελος της χρήσης EQ πεταλιών. Μπορείς να σκεφτείς παραδείγματα όπου η χρήση τους θα μπορούσε να ωφελήσει το ηχητικό αποτέλεσμα σε σχέση με το να περιοριστεί κάποιος στις τρεις EQ μπάντες που έχουν τυπικά οι ενισχυτές? Για παράδειγμα έχω πετύχει στο δίκτυο διάφορες αναφορές περί "ιδιαίτερων" συχνοτήτων στην κιθάρα, π.χ. τα 300, 800 MHz (αν θυμάμαι καλά). Έχει νόημα για τον μέσο κιθαρίστα να ασχοληθεί σε τέτοιο βαθμό με τις συχνότητες (προφανώς με χρήση ενός EQ πεταλιού) ή ένας ενισχυτής "της προκοπής" αρκεί?

Johnie Darko:
Λοιπον, καταρχην να ξεχωρισουμε καποια πραγματα:
Το EQ που υπαρχει σχεδον σε ολους του ενισχυτες, μπορει να εχει διαφορετικη μορφη απο ενισχυτη σε ενισχυτη και ως προς την λειτουργια του, αλλα και ως προς την θεση στην οποια βρισκεται μεσα στην αλυσιδα του ηχου μας (πχ το EQ section του ενισχυτη βρισκεται στο μεσο της αλυσιδας, σε αντιθεση με ενα πεταλακι EQ που θα βαλουμε πριν τον ενισχυτη).
Το eq section μπορει να ειναι μορφης:
α) Shelving: Σημαινει οτι επιλεγεις μια συχνοτητα κεντρικη κατω ή πανω απο την οποια οι υπολοιπες συχνοτητες χαμηλωνουν ή κοβουν αναλογως του αν θα δωσουμε boost ή cut με μια Α βαθμιδα db ανα οκταβα συχνοτητων που εχει ορισει ο κατασκευαστης. Πχ 2 db ανα οκταβα hi pass (ή low cut , το ιδιο ειναι αφου low cut σημαινει οτι κοβονται οι χαμηλες συχνοτητες ενω Hi pass σημαινει οτι περνανε οι υψηλες συχνοτητες) EQ στα 100hz, σημαινει οτι κατω απο τα 100Hz, οι συχνοτητες που εμφανιζονται στο σημα μας θα μειωθουν κατα 3db ανα οκταβα (δηλαδη η 80Ηz συχνοτητα θα κοπει κατα 3db, η 40 στα -3 ακομη κοκ).  Σε αυτα τα EQ μπορουμε μονο να επιλεξουμε την συχνοτητα γυρω απο την οποια θα "παιξουμε" και ισως σε μερικες περιπτωσεις και το λογο boost ή cut  σε db/oct.
β) Peak EQ: Σε αυτα τα EQ εχουμε μια σταθερη συχνοτητα (πχ 750Hz) γυρω απο την οποια εφαρμοζουμε cut ή boost ανα οσα dbs μας επιτρεπει ο κατασκευαστης. Πχ μπορει στον Α ενισχυτη τα μεσαια (middle στο EQ του ενισχυτη) να εχουν σαν κεντρικη συχνοτητα τα 750Hz και πριν και μετα απο αυτα τα Hz, οι συχνοτητες να boost-αρονται ή να κοβονται απο +14 db μεχρι -14db. Το ευρος των συχνοτητων που θα επηρεαζονται (κατω και πανω απο την κεντρικη συχνοτητα που στην συγκεκριμενη περιπτωση στο παραδειγμα ειναι 750Hz) ονομαζεται Q και μπορουμε να το φανταστουμε σαν ενα γραφημα (σχεσης συχνοτητων και εντασης db) μιας "καμπανας" σχηματικα , οπου η κορυφη της καμπανας ειναι η κεντρικη μας συχνοτητα και αριστερα και δεξια αυτης γινεται το boost ή cut, Αυτο ρο ευρος σε αυτη την περιπτωση ειναι σταθερο απο τον κατασκευαστη του ενισχυτη και εμεις μπορουμε να επεμβουμε ΜΟΝΟ στο ποσο θα κοψουμε ή θα boost-αρουμε συνολικα το σημα μας με βαση αυτη την κεντρικη συχνοτητα.
γ) Parametric EQ: Στα παραμετρικα EQ μας δινεται η δυνατοτητα να ελεγξουμε ΚΑΙ την συχνοτητα εφαρμογης του boost ή cut που θα κανουμε, ΚΑΙ το ευρος συχνοτητων (το Q που αναφεραμε πριν) που θα επηρεαζονται απο οτι κανουμε αλλα ΚΑΙ το ποσοστο (σε db) που θα κοψουμε ή θα boost-αρουμε.

Johnie Darko:
Εχοντας πει αυτα, να πουμε οτι οι περισσοτεροι ενισχυτες εχουν EQ section που αποτελειται απο Peak EQ ή/και Shelving EQ.
Καποιοι λιγοι κατασκευαστες, δινουν και ενα γραφικο EQ το οποιο μαλιστα συνηθως μπορεις να επιλεξεις (μεσω διακοπτη) αν θα ειναι ενεργο ή οχι.
Το γραφικο EQ που βρισκεται onboard στους περισσοτερους ενισχυτες (βλεπε Mesa Boogie Mark series) ειναι τυπου Peak, απλα αναλυει τις συχνοτητες σε περισσοτερα "φασματα", αντι για απλα τα 3 γνωστα πριμα, μπασσα, μεσαια, δινοντας μας την δυνατοτητα να επεμβουμε σε συχνοτητες που κατα την γνωμη του κατασκευαστη ειναι αυτες που επηρεαζουν σημαντικοτερα τον ηχο της κιθαρας (περι ορεξεως...)
Ετσι, αυτοι οι ενισχυτες με ενεργοποιημενο το γραφικο EQ, εχουν ενα σταθερο Q για καθε συχνοτητα που μπορεις να πειραξεις και ενα ευρος db το οποιο μπορεις να κοψεις ή να boost-αρεις.
Αυτο τους κανει πιο ευελικτους, απο την αποψη οτι εχει καποιος μεγαλυτερο ελεγχο στον ηχο του και μπορει να κανει μεγαλυτερο fine tuning του ηχου του, επεμβαινοντας οχι μονο σε ενα αρκετα πλατυ ευρος συχνοτητων (οπως πχ με τα απλα controls middle, treble, bass), αλλα και σε συγκεκριμενες συχνοτητες και γυρω απο αυτες σε τιμες που εχει ορισει ο κατασκευαστης του ενισχυτη.
Αυτο φυσικα, μας επιτρεπει να κανουμε καλυτερο και λεπτομερεστερο sculpting του ηχου μας σε σχεση με τις δυνατοτητες που μας δινονται απο το γνωστο απλο EQ section του ενισχυτη.

Τωρα, τι μπορουμε να κανουμε με ενα ΕQ;
Ουσιαστικα τα παντα. Ειναι το πιο χρησιμο εργαλειο στον ηχο μαζι με τον compressor.
Οταν εχουμε πληρη ελεγχο του ηχου μας μεσω ενος EQ που επηρεαζει τις συχνοτητες που μας ενδιαφερουν, μπορουμε να σμιλεψουμε ετσι τον ηχο μας ωστε να ερθει ακριβως εκει που τον θελουμε.
Δηλαδη η κιθαρα (μιας και μιλαμε για ενισχυτη κιθαρας) να εχει την δικη του θεση μεσα στην μιξη μιας μπαντας, να μην μπερδευεται συχνοτικα με αλλα οργανα (πχ πολλα μπασσα μπορει να μπερδευονται με τις συχνοτητες του μπασσου και της μποτας και να δημιουργειται ετσι μια αναiτια βαβουρα στην μιξη) και φυσικα να δινει εναν Α χαρακτηρα στον ηχο μας.
Ετσι, αν θελουμε πχ να χρησιμοποιησουμε αρκετη παραμορφωση, αλλα λογω του ενισχυτη μας και γενικα του εξοπλισμου μας, ο ηχος βγαινει με πολλα μπασσα, μπορουμε να χρησιμοποιησουμε το καταλληλο eq για να επεμβουμε εκει που χρειαζεται, ετσι ωστε να αφαιρεσουμε οτι δεν θελουμε ή/και να προσθεσουμε εκει που υπαρχει ελειψη.
Πρακτικα ομως, σημαινει επισης - με βαση οσα ειπαμε πριν για τους ενισχυτες, την προενισχυση κτλ - οτι μας επιτρεπει να φτιαξουμε τον ηχο μας ετσι ωστε να εχει οχι μονο τον σωστο ηχο (αυτον που θεωρουμε εμεις ως σωστο) αλλα και κατα την διαρκεια που παιζουμε κιθαρα να εχουμε μια σωστη αποκριση απο τον ενισχυτη μας (συχνοτικα) για να παιζουμε σωστα.
Τι εννοω; Πχ υπερβολικη ενταση στις μπασσσες συχνοτητες, μπορει να ακουγεται ωραια οταν ακους μια κιθαρα μονη της (πχ bedroom practice), αλλα οταν δυναμωσουμε λιγο την ενταση του ενισχυτη μας, θα δουμε οτι χανουμε την ατακα της πενιας μας, τα power chords και τα palm mutes μπερδευονται το ενα με το αλλο και ετσι κι εμεις οι ιδιοι δεν παιζουμε σωστα, προσπαθωντας να διακρινουμε ποτε ξεκιναει μια καινουρια νοτα και ποτε τελειωνει η προηγουμενη. Αυτο συμβαινει επειδη η ενεργεια που εχει η καθε μπασσα συχνοτητα ειναι τοση, που δεν προλαβαινει να "σβησει" οταν παιζουμε γρηγορα και ετσι ο ηχος της προηγουμενης νοτας περναει στην επομενη και γινεται κομφουζιο.
Σε αυτες λοιπον τις περιπτωσεις, οπου καποιες συχνοτητες για 1002 λογους "ξεπεταγονται" μεσα στην μιξη και βαβουριαζουν τον ηχο μας, με ενα καλο EQ και την καταλληλη χρηση του, μπορουμε
να περιορισουμε ή να εξαλειψουμε εντελως αυτο το φαινομενο και ετσι ο ηχος μας να ειναι σωστος.

Johnie Darko:
Φυσικα το EQ δεν περιοριζεται μονο στο να "διορθωνει" περιεργες καταστασεις, αλλα και για να δημιουργει.
Αυτο σημαινει οτι μπορουμε να κανουμε και τετοια χρηση ωστε να υπερτονισουμε καποιες συχνοτητες ή να κοψουμε "εντελως" καποιες αλλες για να πετυχουμε το θεμιτο αποτελεσμα αρτιστικα.

Οποτε, ανακεφαλαιωνοντας, το EQ ειναι ενα πολυ χρησιμο εργαλειο. Αυτο που εχουν πανω οι ενισχυτες, ειναι πολυ βασικο για πολυ βασικα πραγματα. Αναλογως της χρησης που θελουμε να κανουμε και αναλογως του ηχου που θελουμε να φτιαξουμε, ειναι πολυ πιθανον το onboard EQ section ενος ενισχυτη να μην ειναι αρκετο για να ερθουμε ακριβως στα ηχητικα αποτελεσματα που θελουμε.
Εκει επιστρατευουμε την χρηση καποιου EQ, ειτε υπο μορφη πεταλιου (που συνηθως ειναι γραφικα EQ) ή σε μορφη rack εντος καποιου πολυεφφε ή αυτονομη μοναδα EQ.

ΡιχάρδοςΜαυροπερισσότερος:
Ένα μεγάλο μπράβο για το γενικότερο εγχείρημα! Ήθελα να ρωτήσω, προκειμένου να δώσω και τροφή στη συζήτηση: Όπως και αρκετοί άλλοι ενισχυτές, ο δικός μου έχει shared eq  για τα δύο του κανάλια (καθαρό και drive). Βλέπω ότι δε με καλύπτει να ρυθμίζω ενιαία το eq, και ότι άλλες ρυθμίσεις ταιριάζουν σε κάθε κανάλι. Η αγορά ενός eq πεταλιού θα λύσει το πρόβλημα; Σκέφτομαι ότι ένα τέτοιο πετάλι μπροστά από τον ενισχυτή δε θα ρυθμίζει εξαρχής τον ήχο του βρώμικου πχ, αλλά θα αλλάζει τις ήδη ρυθμισμένες συχνότητες από το eq του ενισχυτή. Τι μπορούμε να κάνουμε σε τέτοιες περιπτώσεις;

Πλοήγηση

[0] Λίστα μηνυμάτων

[#] Επόμενη σελίδα

[*] Προηγούμενη σελίδα

Μετάβαση στην πλήρη έκδοση
Mobile View