Τα παρακάτω ειναι διασταύρωση ολων των πληροφοριων που εχω βρει(αλλα και δοκιμασει) για την αυξηση της ταχυτητας και ελπιζω να βοηθήσουν και αλλους ιδιαιτερα αν τα βλεπουν ολα μαζεμενα και τα εχουν στο μυαλό τους καθε φορα που θα πιανουν την κιθάρα για εξάσκηση.
1)
Οικονομία κίνησης.Το χέρι πρεπει να κινειται οσο χρειαζεται για την εκτελεση μιας τεχνικής και οχι παραπανω.Αν χτυπας μια χορδη και η πενα ταξιδεύει παραπανω απο 1 χιλιοστο προς την αλλη κατευθυνση ειναι χαμένος χρόνος.Δεν παιζεις λοιπον γρηγορα κανοντας απαραίτητα γρηγορες κινησεις αλλα οικονομικές(τις απολυτως αναγκαιες δηλαδη)
2)
Πενα:Αυτή πρεπει να ειναι αρκετα εως πολυ σκληρη(να μη μπορουμε να την λυγισουμε δηλαδη)και αρκετα παχια(δυο με τρια mm).Επισης σε καμια περιπτωση δεν πρεπει να την σφίγγουμε οταν την κραταμε αλλα να "παιζει" μεταξυ των δαχτυλων.Αν παμε να την κρατησουμε πολυ σφιχτα οταν ερχεται σε επαφή με την χορδή θα εξοστρακιζεται ελαφρως και αυτο ειναι το τελευταιο που θελουμε οταν παιζουμε γρήγορα.Επισης οταν την κραταμε να φαινεται μονο η πολυ ακρη πενας καθως αυτο μας δινει πολυ καλυτερο ελεγχο απο καθε εναλλακτική.
3)
Καρπός:Καλό ειναι η κίνηση να γίνεται απο τον καρπό και οχι απο τον αγκωνα.Εκτός του οτι μπορει να αποκτησουμε σοβαρα προβληματα παιζοντας με τον αγκωνα η κινηση με τον καρπο μας αναγκάζει να παίζουμε με μικρες κινησεις(οικονομικά οπως ειπαμε και ποιο πανω) οποτε εχει μεγαλυτερη ακριβεια και ειναι ποιο ξεκουραστη.Καλο ειναι να χρησιμοποιουμε καθρεφτη για επαληθευση γιατι πολλοι ειναι αυτοι που νομιζουμε οτι παιζουμε με τον καρπό αλλα οταν χρειαστει να παιξουμε κατι ποιο γρηγορο μπαινει στο παιχνιδι και ο αγκωνας ενω μεχρι και ο ωμος νιωθει την ενταση.
4)
Ανεξαρτησία δαχτύλων:To ποσο δηλαδη το καθε δαχτυλο μπορει να κινηθεί χωρις να επηρεάσει (να σηκωθουν) τα υπολοιπα.Αυτό ειναι απο τα ποιο σημαντικά προβληματα καθώς ειδικα στις ποιο μεγαλες ταχυτητες τα δαχτυλα είτε "παγώνουν" ειτε δεν προλαβαινουν να χτυπησουν την νοτα ωστε να ακουστει καθαρά και μετα να σηκωθουν χαλαρα απο το ταστο για να ερθει το επομενο δαχτυλο να πιεσει το ταστο.Γιαυτο και πολλοι οταν παιζουν κλιμακες και φτανουν σε τετοια σημεια τα παιζουν με ψευδοlegato για να προλαβαινουν.Συνηθως το σοβαροτερο προβλημα ειναι μεταξύ του τριτου με το τεταρτο δαχτυλο(ο παραμεσος με το μικρο δαχτυλακι) που εχουν συνηθισει να κινουνται μαζι με αποτελεσμα απαιτησεις οπως οικονομια κινησης κτλ κτλ να πηγαινουν περιπατο.Η καλυτερη ασκηση ειναι να δοκιμαζουμε ολους τους δυνατους συνδιασμους πανω στην ταστιερα.Αντι δηλαδη μονο για το απλο 1234 δηλαδη και 4321 πανω κατω σε ολη την ταστιερα να δοκιμαζουμε και ολους τους υπολοιπους πιθανους συνδιασμους(με μετρονομο καλυτερα) πχ 1324 1432 2143 κτλ κτλ..προσεχοντας πάντα τα δαχτυλα σε καθε περιπτωση να μενουν οσο κοντα στην ταστιερα γινεται...ειτε παταμε καποιο ταστο ειτε οχι.
5)
Ελαχιστη απαραιτητη δύναμη και αισθηση χαλαρότητας:Ενας σφιγμένος μυς δεν μπορεί σε καμία περιπτωση να κινηθεί γρηγορα.Οταν λοιπον παιζουμε πρεπει να νιωθουμε σε καθε περιπτωση χαλαροι και οτι τα δαχτυλα μας απλα ριχνουν το βαρος τους πανω στη χορδη και οχι οτι πιεζουν με δυναμη τα ταστα.Αυτο μας χαλαρωνει και βοηθά ολα τα προηγουμενα(οικονομια κινησης ,ανεξαρτησια δαχτυλων κινηση καρπου κτλ κτλ ) να γινονται απειρως ποιο ευκολα.
6)
Transition time:Οπως λεει και ο μεγας Troy Stetina.Αυτο βοηθάει πρακτικα στον συγχρονισμό των δυο χεριών και αναφερεται ποιο συγκεκριμενα στο τι γινεται απο το οταν ακουστει μια νοτα...μεχρι να ακουστεί η επόμενη.Το συμπερασμα ειναι οτι για να παιξει καποιος γρήγορα(και καθαρά) δεν πρεπει μονο να το κανει με τις νοτες αλλα και με το χρονο που μεσολαβει αναμεσα τους.Πρακτικα αυτο σημαινει:Παιζω μια νότα...την αφηνω να ηχησει κανονικα και καθαρα(δεν προσπαθω να σηκωσω το χερι ουτε ενα δεκατο του δευτερολεπτου νωριτερα) αλλα οταν φτασει η ωρα να παιξω την επομενη πρεπει να το κανω οσο ποιο γρήγορα και κοφτα γίνεται.Με αυτο τον τροπο και οι νοτες θα ειναι καθαρές και ο συγχρονισμός των χεριών πολυ ποιο ευκολος.
7)
Αργή εξάσκηση:Ολα τα παραπάνω δεν προκειται ποτε να τα ακολουθησουμε αν δεν εξασκουμαστε αργά(η τουλ οσο αργα χρειαζεται ωστε να εκτελουνται τελεια).Εδω είναι και το βασικότερο προβλημα καθως πολυ λιγοι εχουμε την πειθαρχια να το κανουμε αυτο.Δεν μπορεις να εξασκηθείς για ταχυτητα παιζοντας γρήγορα οπως δεν μπορεις να προπονηθεις για κατοσταρι πριν μαθεις να περπατας.
Η ταχυτητα θα ερθει σιγουρα αν καποιος ακολουθησει τα παραπανω βηματα εξασκουμενος αργά και με την βοηθεια μετρονομου η drum machine.Επίσης ο καθρεφτης ειναι ο καλυτερος τρόπος να παιρνουμε feedback αν οντως εκτελουμε με τον σωστό τρόπο η οχι.
8
Νοητική εξασκηση:Αυτος ο τρόπος μπορει να μας φαινεται λιγο παπατζηδικος αλλα οντως λειτουργει καθως ακομα και αθλητες παγκοσμιου επιπεδου τον χρησιμοποιουν για να βελτιωνουν τις επιδοσεις τους...η και για να εξασκουνται ακομα και οταν ειναι τραυματισμενοι.Πρακτικα για τους κιθαριστες αυτο πχ δεν σημαινει σκεφτομαι τον εαυτο μου απλα και αοριστα να παιζει μια κλιμακα με δεκαταέκτα στα 200 bpm και να χαιρομαι.Σημαινει πχ οτι αφου εχω εξασκηθει με το σωστο τροπο (οικονομια κινησης χαλαροι μυες ανεξαρτησια δακτυλων κτλ κτλ ) αφήνω το μυαλο μου να αναπαραγει την εξασκηση στην ταχυτητα που μπορω να παιζω στην πραγματικότητα(ισως και ελαχιστα ποιο γρήγορα) ετσι ωστε ολες οι καλες συνηθειες που προσπαθω να αποκτησω με την κανονική εξασκηση...να εντυπωθουν ακομα περισσοτερο στο μυαλό μου.Οταν λοιπον ερθει η ωρα να μπορω να παιξω γρηγορότερα....δεν θα το προσπαθησω......θα ερθει εντελως φυσιολογικά γιατι θα εχει γινει τοσο εντονα register στον εγκεφαλο που δεν θα το σκεφτω...απλα θα το κάνω.
Πολλοι κιθαρίστες βεβαια κανουν πολλα απο τα παραπανω με διαφορετικους τρόπους και εχουν και εξαιρετικα αποτελεσματα πολλες φορες.Η μεγαλυτερη πλειοψηφία ομως ακολουθει συνειδητα(η ασυνειδητα) τις παραπανω αρχες στην προσπαθεια να βελτιωσουν την ταχύτητα τους στην κιθάρα.Πιστεύω οτι αν καποιος τα εχει συνεχως αυτα στο μυαλο του και στον τροπο που εξασκειται θα εχει σιγουρα αποτελεσματα και η ταχυτητα θα ερθει σαν φυσικο επακόλουθο.Ελπιζω ολο αυτο το κατεβατο να φανει χρησιμο για καποιους που η ταχυτητα στην κιθαρα αποτελει βασικό στοχο και επιδιωξη
.