Σκέφτομαι να βάλω μια 2χ12 στον lionheart για να πάρω περισσότερο "όγκο" στην ίδια ένταση. Έχει κάποια βάση?
θέλω ένας ενισχυτής να πάιζω και να νιώθω τον όγκο στο δωμάτιο....
Αναφέρεστε και οι δύο στον παράγοντα "όγκο" και καλά κάνετε γιατί αυτό είναι και το ζητούμενο τελικά για πολλούς.
Τί είναι όμως "όγκος" και από που προέρχεται?
Ας αρχίσουμε ανάποδα: ένα ραδιοφωνάκι τσέπης, δεν έχει όγκο.. προφανές. Διότι δεν έχει ικανότητα να κινήσει αρκετό αέρα, ειδικά σε χαμηλές συχνότητες, ώστε να κάνει διαφορά.
Ο κύριος παράγοντας που δίνει όγκο είναι σαφώς τα μπάσα, και κυρίως η συνολική ενέργεια που διοχετεύεται στις χαμηλές συχνότητες, από όλα τα εξαρτήματα της σειράς, που είναι ο ενισχυτής, το μεγάφωνο και η καμπίνα.
Ως αποτέλεσμα, για μένα, ο όγκος εξαρτάται από τους εξής παράγοντες:
1. Την συνολική ισχύ που διοχετεύεται από τον ενισχυτή στις χαμηλές συχνότητες. Εξαρτάται από τον σχεδιασμό του και ειδικότερα τον σχεδιασμό συγκεκριμένων εξαρτημάτων του όπως ο μετασχηματιστής εξόδου. Ένας ενισχυτής πχ. με ειδική σχεδίαση για πολύ όγκο, είναι ο
Orange Thunderverb.
2. Την ικανότητα του/των μεγαφώνων να κινούν αέρα σε μεγάλο όγκο. Αυτό εξαρτάται από παράγοντες του σχεδιασμού του μεγαφώνου, όπως τις συχνότητες που έχει σχεδιαστεί να αναπαράγει, και κυρίως την διαδρομή του κώνου και σαφώς και κυριότερα την διάμετρο του. Ένα 12άρι σίγουρα θα έχει περισσότερο όγκο από ένα 10άρι, εάν και τα δύο έχουν ίδια διαδρομή κώνου.
3. Την καμπίνα και την ικανότητα της να διοχετεύει την ενέργεια που παράγει το μεγάφωνο στον περιβάλλοντα χώρο. Μεγαλύτερος όγκος αέρα μέσα στην καμπίνα ανά μεγάφωνο, συνήθως σημαίνει περισσότερο όγκο στον ήχο. Παράλληλα κάποιες καμπίνες είναι bass reflex, όπως η
Engl E112V το οποίο προσωπικά έχω δεί ότι κάνει κάποια μικρή διαφορά στον όγκο, σε μεγάλες εντάσεις. Πάντως οι κατασκευαστές των μεγαφώνων λένε ότι το bass reflex στα μεγάφωνα κιθάρας δεν κάνει ιδιαίτερη διαφορά.
4. Το αν η καμπίνα είναι κλειστή ή ανοιχτή. Οι κλειστές καμπίνες ενώ παράγουν πιο σφιχτά, ελεγχόμενα μπάσα, είναι πιο κατευθυντικές και δεν παράγουν την βιωματική εμπειρία του όγκου που δίνουν οι ανοιχτές καμπίνες, οι οποίες ενώ σχεδιαστικά έχουν πιο πλαδαρά μπάσα, όντας ανοιχτές από πίσω, διαχέουν τον ήχο και γεμίζουν τον χώρο, με αποτέλεσμα να δίνουν την αίσθηση του όγκου, όμως σε σφιχτά palm mutes φαίνεται η πλαδαρότητα.
Όλα είναι θέμα επιλογής και προτίμησης.
Δύο μεγάφωνα για όγκο, θα είναι καλύτερα από ένα, τηρουμένων των αναλογιών.
Μεγαλύτερη καμπίνα εσωτερικά θα είναι καλύτερη για όγκο από μικρότερη, όμως θα είναι πιο βαριά.
Ανοιχτή vs κλειστή είναι θέμα προσωπικής προτίμησης, ότι ταριάζει στον καθένα, υπάρχουν και λύσεις όπως τα
cone diffusers που λύνουν αρκετά το θέμα της κατευθυντικότητας στις κλειστές καμπίνες για όσους θέλουν πιο σφιχτά μπάσα.
Τέλος, ένας παράγοντας που βιώνουμε ως "όγκο" είναι και η βιωματική εμπειρία του ήχου που δεν προέρχεται από τα αυτιά, δηλαδή που είναι η αντίληψη της κίνησης του αέρα από το σώμα μας, τα ρούχα μας και την επιδερμίδα μας. Αυτή προυποθέτει αρκετή ένταση, συνήθως πάνω από 80-90db όπου αρχίζουμε να νοιώθουμε ότι ο ήχος μας δονεί και σωματικά, όπου αρχίζει η πραγματική διασκέδαση της εμπειρίας του όγκου!..