Περι μουσικής > Αρμονία και θεωρία της μουσικής

Τι είναι αντίστιξη;

(1/2) > >>

santanaras:
Δεν έχω φτάσει στο ωραίο αυτό επίπεδο της αντίστιξης, είμαι προς το παρόν πολύ πίσω. Έχω ακούσει ότι είναι ένα πράγμα ''οριζόντιο''. στο artissimo έλεγε συνδυασμός δύο μελωδιών έτσι ώστε να ακούγεται ευχάριστα στ' αυτί. Στην αντίστιξή αλλού άκουσα ότι δεν υπάρχουν ακόρντα αλλά εννοούνται. έχω δύο ερωτήματα. Ποιος είναι ο πλήρης ορισμός της αντίστιξης; Μπορείτε να αποδώσετε περιληπτικά τις ιδιότητές της; Κάνω λάθος που από τώρα ψάχνω για την ατίστιξη; ευχαριστώ που το διαβάσατε. Έλπίζω να μου απαντήσει κάποιος έστω και συμβουλευτικά.

CHCOME:
Στο περίπου  :P είναι ο συνδυασμός δυο διαφορετικών μελωδικών γραμμών σε ενα ταυτοχρονο ήχο.
Ειναι νομιζω το αντιστοιχο ιταλικό κοντραπούντο.
Υπαρχουν στην αντιστιξη οι συμφωνοι συνδυασμοι ήχων και οι διάφωνοι.Οι πρώτοι ακουγονται ευχάριστα ενω οι δευτεροι δημιουργουν αντίθεση.
Στα ειπα οχι περιληπτικά αλλά επιγραμματικά.. :P

freemind:
Η αντιστιξη πρεπει να θεωρειται ο "μπαμπας" της κλασσικης αρμονιας. Και λογω του οτι χρονολογικα ειναι πιο παλια απο την αρμονια, αλλα και γιατι πολλοι κανονες της, εχουν μεταφερθει στη λογικη της αρμονιας. Παρολαυτα η αντιστιξη, σαν κλαδος της μουσικης, εχει πολλα παρακλαδια, που οφειλονται στους διαφορους "δασκαλους" και θεωρητικους που την μελετησαν/ανεπτυξαν.
Η πιο "αυστηρη" και συνεπης αντιστιξη ειναι του Palestrina ( συνηθως την ονομαζουν αντιστιξη στυλ Palestrina ) και εμφανιζεται απο τον Palestrina το 16ο αιωνα. Η λογικη της στηριζεται πανω στους 5 εκκλησιαστικους τροπους ( Δωριος, Φρυγιος, Ιωνικος, Αιολικος, Μιξολυδιος ) ή στους αντιστοιχους τροπους που δημιουργουνται απο μια 4η απο τη τονικη των τροπων ( οι τροποι που σχηματιζονται ονομαζονται "εκ μεταφορας" ). Συμφωνα με την αναλυση των εργων του Palestrina, η μελωδια εχει αυτοκυριαρχια σε ολο το μηκος της και εξελισσεται ομαλα σε ανιουσες και κατιουσες κινησεις. Η βασικη λογικη της αντιστιξης του Palestrina, ειναι η μελωδικη κινηση των 4 φωνων ( διφωνη αντιστιξη μαθαινει καποιος στο 1ο ετος της φοιτησης, αλλα στην ουσια δεν υπαρχουν εκκλησιαστικα θεματα με 2 φωνες ), ενω συγχρονως θα μπορουσαμε να πουμε οτι τους ενδιαφερει και η καθετη κινηση των φωνων. Παρολαυτα το 16ο αιωνα, δεν υπαρχει καποια αναπτυξη συγχορδιων ή η λογικη της αρμονιας.
Απο την αλλη υπαρχουν πιο "χαλαρες" μορφες αντιστιξης οι οποιες αναπτυσονται σε αλλες σχολες του 16ου αιωνα. Στην ουσια ολοι στηριζονται στην λογικη της μελωδικης κινησης.
Απο την αλλη μπορουμε να δουμε και την πολυφωνικη οργανικη  αντιστιξη ( δηλαδη απευθυνεται σε οργανικα θεματα και οχι χορωδιακα ), και εχει μεγαλυτερη ελευθερια σε καποιες κινησεις.
Στην ουσια μεσα απο ενα post κανεις δεν μαθαινει αντιστιξη ( 2 χρονια φοιτηση σε ωδειο ειναι αυτα,ετσι? ). Οπως επισης δεν προτεινω σε κανεναν να μαθει αντιστιξη, εαν πρωτα δεν εχει τελειωσει αρμονια ( τα ωδεια απαιτουν πτυχιο ειδικου για να συνεχισει καποιος αντιστιξη ). Βιβλια που μπορει να σε βοηθησουν ειναι ολα τα βιβλια του Lovelock ( edition orpheus/Νικολαϊδης ) και κυριως το "Αντιστιξη σε 2 φωνες" ( αναφερεται σε οργανικη αντιστιξη ) και βεβαια το βιβλιο  Αντιστιξης του Kuud Jepessen, που ειναι η μεγαλυτερη και εγκυρη μελετη.

Βραζίλης:
Η αντίστιξη τελικά είναι μόνο κανόνες; ένας αλγόριθμος σύνθεσης μουσικής ας πούμε;
Αν ναι, ας τον βάλουμε στον υπολογιστή και θα μας βγάλει έτοιμη τη μουσική. Γιατί πρέπει να χάσουμε άπειρες ώρες για να μάθουμε και να εφαρμόζουμε την αντίστιξη;

CHCOME:

--- Παράθεση από: Βασίλης στις 17/12/04, 09:12 ---Η αντίστιξη τελικά είναι μόνο κανόνες; ένας αλγόριθμος σύνθεσης μουσικής ας πούμε;
Αν ναι, ας τον βάλουμε στον υπολογιστή και θα μας βγάλει έτοιμη τη μουσική. Γιατί πρέπει να χάσουμε άπειρες ώρες για να μάθουμε και να εφαρμόζουμε την αντίστιξη;
--- Τέλος παράθεσης ---
Δεν το θεωρείς ενδιαφέρον δηλαδή;Εκανα τρια χρόνια θεωρία,τρία χρόνια αρμονία, τα έκανα τότε με το ζόρι γιατί μας το επέβαλε το ωδείο και θυμάμαι με κάτι τετοια ζάλιζα το δάσκαλό μου : ''Ολα αυτά στραγγαλίζουν τη μουσική΄...Τι νόημα έχει να βάζουμε τη δημιουργία σε καλούπια...Μα,γιατί πρεπει να το μάθω ετσι;...Ο Μπελα Μπαρτοκ εγραφε φάλτσα και παρολα αυτα θεωρείται σημαντικός..''....
Μεσα απο τα παραπάνω λόγια σου θυμηθηκα τις χρυσες εκεινες εποχές που οτι θυμιζε κανόνα ή φορμα προκαλούσε την επαναστατική διάθεση των μαθητων και εφερνε τον καθηγητη σε κρίση.. :P..
Μετάνοιωσα που δε συνέχισα την αντιστιξη.Αν μη τι άλλο μαθαίνεις κάτι ενδιαφέρον και ας μη θέλεις να το χρησιμοποιήσεις ποτέ.Μονο σα γνώση να το δεις,προκαλεί το μυαλό.

Πλοήγηση

[0] Λίστα μηνυμάτων

[#] Επόμενη σελίδα

Μετάβαση στην πλήρη έκδοση