Περι μουσικής > Αρμονία και θεωρία της μουσικής
Τι είναι αντίστιξη;
freemind:
Νομιζω οτι η αντιστιξη, και γενικα τα θεωρητικα μαθηματα, ειναι περιπου σαν ενα οπλο. Στα χερια ενος εμπειρου μπορει να ειναι αρκετα αποτελεσματικο, ενος στα χερια ενος αδαη, μπορει να γινει μονο σκαλιστηρι για το κηπο. ;D
Οταν ξεκινησα αντιστιξη, πιστευα πραγματικα οτι ειχε ξεπερασει το οριο της μουσικοτητας που παρεχει η κλασσικη αρμονια, και εμπαινα πλεον στα μονοπατια της ιερας εξετασης ( ενα τριμητονιο και χραπ..παει το κεφαλακι ) και των απολυτων μαθηματικων διαστηματων ( τζιζ..τα διαστηματα τεταρτης ειναι ο δρομος της Κολασεως ). Αντιθετως η αντιστιξη ειναι πιο ελευθερη σε πολλα σημεια, απαιτει "κοτσια" ( ή μαλλον απαιτουσε κοτσια ) να φτιαξεις ενα αντιστικτο κομματι για χορωδια με συγκεκριμενους στιχους και στην ουσια ειναι η αρχη της αρμονιας. Εαν καποτε τυχει καποιος να "αναλυσει" ή να ακουσει Palestrina, θα μεινει, γιατι ο ανθρωπος, το 16ο αιωνα εγραφε "rock'n'roll"...υπαρχει χαρακτηριστικο κομματι του, το οποιο εχει μια καθετη συνδεση IV-V-IV..Αυτο μονο σε μοντερνα κομματια το ακουμε ( περιλαμβανω και τον κλασσικισμο του 20ου ) , αφου στην κλασσικη αρμονια μια τετοια συνδεση απαγορευεται.
Νομιζω οτι η κατανοηση της αντιστιξης γινεται μονο με μελετη του συγκεκριμενου ειδους. Οποιοδηποτε αναφορα περι "μαθηματικοποιησης" και "αλγοριθμοποιησης" πιστευω οτι θα καταργηθει αμεσως εαν καποιος κατσει και ακουσει-μελετησει-αναπτυξει κομματια και θεματα αντιστιξης. Και ειναι και μουσικολογικα σωστο να πω οτι ο Bach με τα περιφημα choral του, δεν εφτανε το δαχτυλακι του Palestrina στον τροπο μελετης και αποδοσης στιχων. Ο μεν πρωτος ειχε την ευχερεια της συνεχομενης καθετης κινησης ( αρμονια ), ενω ο μεν δευτερος ειχε τη δυσκολια της πολυφωνικης αντιστικτικης γραφης ( να σημειωσω πως στην 4φωνη αντιστιξη η καθε φωνη εχει τετοια γραμμη, ωστε οι φωνες να μοιραζονται μια μελωδια, ενω στην αρμονικη γραφη των choral ο Bach αφηνει τη μελωδια σε μια φωνη, και οι υπολοιπες ή κινουνται αρμονικα σε σχεση με αυτην, ή μιμουνται τη βασικη μελωδια ) και των αυστηρων κανονων που ο ιδιος επεβαλε στη γραφη του.
santanaras:
Ευχαριστώ πάρα πολύ. Οι απαντήσεις σας με κάλυψαν σε αυτά που ήθελα. Πάντως ξέρετε πολλά :)
Κάποια μέρα, θα την ''κατακτήσω'' κι εγώ την Αντίστιξη. Τώρα, αυτό που θα πρέπει να κάνω φυσικά, είναι να μελετάω συνέχεια. Είναι υπέροχο πράγμα αυτή η μελέτη. Να κάθομαι με τις ώρες και να κάνω ασκήσεις στο πιάνο ενώ να στρώνω αυτά που ξέρω στο σαντούρι. Τα έχω προγραμματίσει όλα.
Ρώτησα για την Αντίστιξη γιατί έχω ακούσει διάφορα και σκέφτηκα ότι είναι κάτι ασυνήθιστο. Ανοησίες. Αντίστιξη υπάρχει παντού. Απλά, πιθανότατα, να μην άρεσε η Αντίστιξη σε αυτούς που το συζητούσα. Και ξέρω και αρκετους μουσικούς επαγγελματίες που τελικά έχουν κάνει πολύ μεγάλα λάθη σε κάτι τέτοια θέματα. Ελπίζω να υπάρχουν πάντα οι καλοί μουσικοί και το υπέροχο αυτό forum για να βρίσκουμε αυτά που ψάχνουμε.
sakisarabatzis:
αριστη η απαντηση του μελους και φίλου Freemind
lenakog1:
Θα ήθελα να προσθέσω κι εγώ με την σειρά μου κάποια πράγματα, σχετικά με το θέμα. Όταν ξεκίνησα την αντίστιξη νόμιζα ότι βρισκόμουν σ' ένα κυνήγι παραλλήλων και ανυπομονούσα να έρθει η ώρα και η στιγμή να την τελειώσω και να σταματήσω να "κυνηγάω" παράλληλες. Θεωρούσα όντως ότι βρίσκομαι μέσα σε μία μαθηματική πράξη, ώςπου κατάλαβα, ότι σαν αριθμητική πράξη την αντιμετωπίζεις μόνο όταν δεν μπεις στην διαδικασία να ακούσεις αυτό που γράφεις. Γιατί αυτό που γράφεις είναι μουσική, όχι μαθηματικά! Οι κανόνες της αρμονίας , της αντίστιξης και της φούγκας, οδηγούν κάπου, σε μία σύνθεση και έχουν οριστεί από την μελέτη μεγάλων μουσικών συνθετών και έργων. Η αντίστιξη είναι τρόπος σύνθεσης πολυφωνικής μουσικής, ξεφεύγει από την "κάθετη" αντιμετώπιση της,δημιουργεί μουσικό ένστικτό, ωριμότητα στον μουσικό που την μαθαίνει και σε βάζει σε πιο "βαθειά" μονοπάτια της μουσικής. Εξάλλου αν ο καθένας από μας κοιτάξει την παρτιτούρα ενός μουσικού έργου, ή απλά αν το ακούσει θα διαπιστώσει ότι τίποτα δεν γίνεται εκεί μέσα χωρίς αντίστιξη. Από την πιο αυστηρή μορφή της μέχρι την πιο ελεύθερη, η αντίστιξη χρησιμοποιείται πάντοτε στην λόγια μουσική (δηλαδή την ορχηστρική βλ. κλασσική μουσική), γιατί πολυφωνία σ' αυτόν τον τομέα της μουσικής χωρίς αντίστιξη δεν υφίσταται. Δεν αρκεί μόνο η γνώση της αρμονίας για έναν συνθέτη για να γράψει τέτοιου είδους έργα. Μην ξεχνάμε επίσης όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω ότι η αντίστιξη γέννησε την αρμονία. Στην ουσία η αρμονία δημουργήθηκε από την αισθητική ικανοποίηση που έδιναν τα επιτρεπόμενα διαστήματα μεταξύ φωνών στην εποχή που οι άνθρωποι είχαν την εφευρητικότητα να δημιουργήσουν πολυφωνική μουσική για 8 φωνές όπου η κάθε φωνή μπορεί να κινείται ανεξάρτητα απ' την άλλη και ρυθμικά και μελωδικά χωρίς να δημιουργεί λάθη, παραφωνίες και δίνοντας μία μουσική ικανοποίηση γιατί στο φινάλε αυτό έχουμε όλοι στο νού μας : την μουσική! Όχι την στεγνή και ξερή αντιμετώπισή της πάνω στο χαρτί! Και για να κλείσω, δεν είναι πολύ πιο συναρπαστικό το να ξέρεις να κτίζεις μέχρι και 8 διαφορετικές μελωδίες που ηχούν ταυτόχρονα, αναξάρτητες μεταξύ τους, από το απλά να είσαι σε θέση να βάλεις "ακκόρτνα", όπως τα λέει και ο λαός σε μία απλή μελωδία;;
nkmzrt:
Μια ερωτηση τι ειναι τα στακατος και τα αρπισματα ???
Πλοήγηση
[0] Λίστα μηνυμάτων
Μετάβαση στην πλήρη έκδοση