Περι μουσικής > Αρμονία και θεωρία της μουσικής
Κλιμακες και Δρομοι
STEFANOS604:
Μόλις έγραψα αυτό το άρθρο σε απλή και πιστεύω κατανοητή μορφή μετά το αποτέλεσμα της ‘’ανακάλυψης’’ μετατροπής μιας οποιουδήποτε κλειδιού διατονικής φυσαρμόνικας Ματζόρε σε διατονική Χιτζάζ του ίδιου κλειδιού,όπως φαίνεται ΕΔΩ:
http://forum.kithara.gr/index.php?topic=83275.0
Πιστεύω ότι θα είναι πλήρως εκπαιδευτικό και ίσως τα σχόλια και οι παρατηρήσεις σας να μας δώσουν κάτι παραπάνω από τα εδώ περιγραφόμενα.
Κλίμακα είναι ο δρόμος για να οδεύουμε από οκτάβα σε οκτάβα. Η λέξη Χρωματική Κλίμακα σημαίνει ότι περιέχει ΟΛΕΣ τις νότες.
Οποιαδήποτε άλλη κλίμακα (υπάρχουν εκατοντάδες) κατασκευάζεται επιλέγοντας μόνο ορισμένες νότες από την Χρωματική Κλίμακα.
Κλίμακα Ματζόρε: Στη Δυτική Μουσική , είναι μια κλίμακα που σε μια οκτάβα τα ημιτόνια είναι μεταξύ στις νότες 3η και 4η και 7η και 8η.
Κλίμακα Μινόρε:Υπάρχουν 3 κλίμακες:
1. Μινόρε Φυσικό: Είναι η κλίμακα που σε μια οκτάβα τα ημιτόνια είναι μεταξύ στις νότες 2η και 3η και 5η και 6η.C nat minor = C - D - Eb - F - G - Ab - Bb - C
2. Μινόρε Αρμονικό: Είναι η κλίμακα που σε μια οκτάβα τα ημιτόνια είναι μεταξύ στις νότες 2η και 3η , 5η και 6η και 7η και 8η.C harmonic minor = C - D - Eb - F - G - Ab - B - C
3. Μινόρε Μελωδικό : Έχει κατά το ανέβασμα τα ημιτόνια μεταξύ 2ης-3ης και 7ης-8ης και κατά το κατέβασμα τα ίδια ημιτόνια όπως η Μινόρε Φυσικό.C melodic minor = C - D - Eb - F - G - A - B - C
Έχεις ακούσει ένα κομμάτι μουσικής και σκέφτηκες ότι μπορεί να ηχεί παράξενα; Πιθανώς τότε να ακούς έναν ‘Δρόμο = Mode’ που είναι κλίμακα που έχει χρησιμοποιηθεί εδώ και χιλιάδες χρόνια. Αυτοί οι Modes είναι σε χρήση και σήμερα .
Τα Modes μεταδόθηκαν σ’ όλον τον κόσμο από την Ελλάδα και είναι τα εξης:
1. Ionian {Είναι η γνωστή Ματζόρε Κλίμακα –Το λεγόμενο Straight Harp ή 1st position στις διατονικές φυσαρμόνικες}
2. Mixolydian {Είναι γνωστή και σαν Celtic Major Scale ή το Cross Harp ή 2nd Position στις διατονικές φυσαρμόνικες }
3. Dorian { Είναι γνωστή και σαν Celtic Minor Scale}
4. Phrygian { Είναι η κλίμακα οριεντάλ}
5. Locrian {Ακούγεται τόσο παράξενα που σπάνια χρησιμοποιείται}
6. Lydian { Ηχεί το ίδιο όπως η ματζόρε}
7. Aeolian {Είναιγνωστήκαισαν Natural Minor Scale}
Συνεχίζεται…
STEFANOS604:
Δείτε τη φωτογραφία ΕΔΩ:
http://www.box.net/shared/yvrzzu452hbmd994u2sp
Υπάρχουν 7 modes σε κάθε κλειδί – Ένα mode για κάθε νότα της κλίμακας.
Όμως για καλύτερη κατανόηση άς πάρουμε ένα παράδειγμα:
Ας υποθέσουμε ότι έχεις μια φυσαρμόνικα στο κλειδί του G {ή οποιοδήποτε άλλο μουσικό όργανο}:
Τότε μπορείς να χρησιμοποιήσεις αυτή τη φυσαρμόνικα στο κλειδί του G για να παίξεις 7 modes – έναν για κάθε νότα της κλίμακας G.
1. Ionian (major) – G
2. Mixolydian (dominant 7) – D
3. Dorian – A
4. Phrygian – B
5. Locrian F#
6. Lydian – C
7. Aeolian (minor) – E
PhrygianMode: Ήταν η αιτία για το γράψιμο αυτού του άρθρου:
To Phrygian Mode έχει έναν λυπητερό ήχο και ακούγεται σε εκατοντάδες Ισπανικά , Εβραϊκά και τσιγγάνικα μουσικά κομμάτια. Οι συνθέτες χρησιμοποιούν αυτό το mode όταν θέλουν η μουσική τους να ηχεί oriental.
H Phrygian dominant scale {Hitzaz or hijaz} χρησιμοποιείται στην Ελληνική, Τούρκική, Αραβική, Ινδική ….μουσική και κατασκευάζεται από τον Phrygian Mode αυξάνοντας κατά ένα ημιτόνιο την 3η του Phrygian mode και είναι η 5η της harmonic minor scale {5η είναι η δεσπόζουσα}.
Εμπεριέχει τη λέξη Dominant=Δεσπόζουσα , διότι έχει μα 3η ματζόρε νότα και μια με ύφεση στην 7η νότα.
Για παράδειγμα:
C Phrygian Mode : C – Db – Eb – F – G – Ab – Bb
C Phrygian Scale : C – Db – E – F – G – Ab – Bb
Fm Harmonic : F – G – Ab – Bb – C – Db – E – F
STEFANOS604:
ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ...
Ο σκοπός μου , αφού δεν είμαι μουσικός, ήταν να δώσω ένα κατανοητό τρόπο διδασκαλίας για κάποιους λάτρεις της μουσικής που δεν ξέρουν να διαβάζουν παρτιτούρες με νότες και απλώς έχουν στοιχειώδεις γνώσεις μουσικής όπως για το που γράφονται οι νότες στο πεντάγραμμο και τι είναι οπλισμός.
Ένας τέτοιος ‘’μουσικός’’ που θέλει με το όργανο που παίζει (Διατονικό ή χρωματικό) να προχωρήσει άμεσα να μάθει και μερικούς δρόμους (τρόπους), μπορεί να το κάνει εκτυπώνοντας τις 6 παραστατικές , καθαρογραμμένες, ευκολονόητες σελίδες μου ΕΔΩ:
http://www.box.net/shared/0cm8gduisr812is5as1z
http://www.box.net/shared/6ru9vv3o0dpel5l3qz8q
http://www.box.net/shared/tpzkrllkcn8p2ke1fgy3
http://www.box.net/shared/nbo90c7gpob68zoel835
http://www.box.net/shared/uknxm41fgj54olk8re7o
http://www.box.net/shared/qpucfe6v63p2vjafz38y
Αλλά και ακόμα αν δεν έχει καθόλου γνώσεις θεωρίας , έχοντας ‘’μουσικό αυτί’’ εκτυπώνοντας μόνο αυτή τη σελίδα , που την ονόμασα ‘’Το ευαγγέλιο για την άμεση εκμάθηση των δρόμων ’’ μπορεί να μάθει άμεσα τους δρόμους:
http://www.box.net/shared/6ru9vv3o0dpel5l3qz8q
Μέρος από το ρεπερτόριο μου σε Phrygian Dominant ή όπως σύμφωνα με την Wikipedia Hitzaz ή Hijaz ή Mixolydian b9b13 ή Harmonic minor perfect 5th below ή Dominant flat 2 flat 6 (στην jazz), ή απλώς the 5th Ahava Rabbah ή Freygish ή......
Το 95% του παρακάτω ρεπερτορίου μου είναι λυπητερό τόσο στην μελωδία όσο και στους στίχους.
Ακούστε το τροπάριο της Μεγάλης Παρασκευής ΕΔΩ:
http://www.box.net/shared/uk3af4bc64y05j9qlgzs
Λυπητερά
ΓΙΑΣΕΜΙ ΜΟΥ - ΑΦΗΝΩ ΓΕΙΑ ΣΤΟ ΜΑΧΑΛΑ - ΜΙΑ ΠΑΣΧΑΛΙΑ
ΤΩΡΑ ΕΙΝ' ΤΑ ΠΟΥΛΙΑ - ΜΙΑ ΠΕΡΔΙΚΑ - ΣΗΜΕΡΟΝ ΚΡΕΜΑΤΑΙ (μοιρολόγια-καθιστικά)
ΠΑΡΕ ΜΕ ΚΑΙ ΜΕΝΑ ΜΠΑΡΜΠΑ
ΚΑΛΕ ΞΕΝΟΣ - ΜΕΣ' ΤΑ ΣΤΕΝΑ ΔΡΟΜΑΚΙΑ Ω ΜΑΓΙΑ ΜΟΥ 'ΚΑΝΕΣ (Συρτά)
ΠΑΣΑΤΕΜΠΟΣ-ΣΤΟΥ ΧΑΡΟΚΟΠΟΥ-ΣΥΡΑ ΕΡΜΟΥΠΟΛΗ (Χασάπικα)
ΤΟΥΤΟ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΑΚΙ - ΠΟΥΛΑΚΙ ΞΕΝΟ ΜΙΑ ΚΛΑΡΑ (τσάμικα)
Παρακάτω δίνω παραδείγματα oriental στον δρόμο χιτζάζ:
ΕΙΔΑ ΚΙ ΕΠΑΘΑ ΚΥΡΑ ΜΟΥ - ΖΑΪΡΑ - ΖΙΓΚΟΥΑΛΑ - Η ΡΟΖΑ Η ΝΑΖΙΑΡΑ - ΜΑΓΕΜΕΝΗ ΑΡΑΠΙΑ -ΜΙΣΙΡΛΟΥ -ΜΟΝΟΠΑΤΙ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ και δεκάδες Ινδικά , εβραϊκά (όπωςHava Nagila) και – Vucovo (σέρβικα)
Εύθυμα
ΕΧΕ ΓΕΙΑ ΠΑΝΑΓΙΑ - ΣΕ ΕΙΔΑ ΝΑ ΚΛΑΔΕΥΕΙΣ –ΣΟΥΣΟΥΡΑΔΑ -ΤΙ ΜΑΛΑΜΩ ΜΟΥ ΤΙ(ΓΑΛΑΝΗ )
ΞΗΜΕΡΩΝΕΙ ΚΑΙ ΒΡΑΔΙΑΖΕΙ -Ο ΚΟΣΜΟΣ ΟΛΟΣ ΤΩΡΑ
STEFANOS604:
Επειδή παρακολουθώ ότι έχει κίνηση το post στο:
http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3396
δίνονται περισσότερες πληροφορίες και προσπαθώ να απαντήσω στο ερώτημα αν: "Το σύστημα των λαϊκών δρόμων είναι μια παραλλαγή των maqams;"
Στέφανος
realguru:
--- Παράθεση από: STEFANOS604 στις 25/10/11, 18:32 ---C Phrygian Mode : C – Db – Eb – F– G – Ab – Bb
--- Τέλος παράθεσης ---
αυτη την κλίμακα στην λαική μουσική την λεμε ΟΥΣΑΚ ( και ειναι τα λυπητερα τραγουδια συνήθως )
Ομως με εχεις μπερδεει λίγο.
Εγω ξερω τις κλίμακες με την εχης σειρα.
1 Ionian
2 Dorian
3 Phrygian
4 Lydian
5 Mixolydian
6 Aeolian
7 Locrian
Ionian = C D E F G A B
Dorian = D E F G A B C
Phrygian = E F G A B C D
Lydian = F G A B C D E
Mixolydian = G A B C D E F
Aeolian = A B C D E F G
Locrian = B C D E F G A
Στην ουσια ανεβαίνουμε ανα μια Νοτα την καθε κλίμακα.
Για να τις θυμόμαστε με πια σειρα ειναι αρκει να θυμόμαστε την λεξη IDiPiLiMAL
i = Ionian
di= dorian
p = phrygian
li= lydian
m= mixolidian
a= Aeolian
l = Locrian
και ετσι ευκολα τις θυμασε αφου ξέρεις οτι η πρωτη ξεκιναει απο ΝΤΟ ,
Πλοήγηση
[0] Λίστα μηνυμάτων
[#] Επόμενη σελίδα
Μετάβαση στην πλήρη έκδοση