Το Στέκι των Κιθαρωδών
Ειδικά θέματα => Τρόποι παιξίματος, τεχνικές => Μήνυμα ξεκίνησε από: zeoy στις 04/05/12, 12:09
-
Κλασικό θέμα, έτσι; ;D
Δεν ξέρω γιατί το ξεκινάω, αλλά κάθε φόρα που κάποιος ρωτάει πώς θα πετύχει τον τάδε ήχο και κάποιος του απαντάει "tone is in the fingers" ή ελληνηστί "χρειάζεσαι τα δάχτυλα του τάδε για να βγάλεις τον ήχο του" κάτι με πιάνει. Και εξηγώ το συλλογισμό μου: στα αγγλικά το tone μεταφράζεται και ως χροιά (και αυτή είναι προφανώς η χρήση της λέξης σε αυτή τη φράση). Επίσης όταν κάποιος ρωτάει για ήχο Stevie Ray Vaughan για παράδειγμα, είναι πολύ πιθανό να εννοεί όντως ήχο χωρίς να μπλέχει λόγω απειρίας τον ήχο με το παίξιμο. Ναι, προφανώς αν παίξεις ακριβώς κάποια χαρακτηριστικά riffs του SRV με παρόμοιο feeling, ακόμα και με Jackson σε (καθαρό) Engl να παίξεις θα θυμίσει SRV. Αν όμως κάνεις ένα απλό strum μια Εm ανοιχτή τι θα είναι πιο κοντά σε ήχο SRV; η Jackson στον Engl ή μια ωραία Strat σε έναν ψιλοαρπαγμένο Super Reverb.
Φυσικά προτιμάω να ακούσω παιχταρά σε Jackson/Engl παρά άσχετο σε Strat/Super Reverb κι ας παίζουν και οι δυο SRV style. Και φυσικά δεν πρέπει να νομίζει κανείς ότι ο συνδυασμός Strat/Super Reverb θα σε κάνει να ακούγεσαι σαν SRV. Αλλά άλλο πράμα το tone και άλλο το παίξιμο (και μη μου πείτε τα γνωστά "και μια νότα μόνο με το κατάλληλο vibrato και το δεξί κλπ κλπ". Κάν'τα αυτά με EMG και πες μου αν ακούγεται σαν SRV)
Discuss ;D
-
Δεν ξέρω γιατί το ξεκινάω, αλλά κάθε φόρα που κάποιος ρωτάει πώς θα πετύχει τον τάδε ήχο και κάποιος του απαντάει "tone is in the fingers" ή ελληνηστί "χρειάζεσαι τα δάχτυλα του τάδε για να βγάλεις τον ήχο του" κάτι με πιάνει.
Δεν είναι ακριβώς έτσι. Κανείς δεν λέει ότι χρειάζεσαι τα δάχτυλα του τάδε για να βγάλεις τον ήχο του, τουλάχιστον όχι με την παραπάνω φράση. Αυτό που καταλαβαίνω εγώ είναι ότι πολλές φορές η ιδιαιτερότητα στον ήχο ενός καλλιτέχνη έγκειται μάλλον στην τεχνική και όχι στον εξοπλισμό. Πράγμα που σημαίνει ότι ακόμα και αν παίξεις με τον ίδιο ακριβώς εξοπλισμό ενός συγκεκριμένου κιθαρίστα, δεν πρόκειται απαραίτητα να βγάλεις τον ήχο του. Εν ολίγοις, ρίξε περισσότερο βάρος στο ΠΩΣ παίζεις και όχι ΜΕ ΤΙ παίζεις.
Θα μού επιτρέψεις λοιπόν να σού πώ ότι η μετάφρασή σου είναι μάλλον αυθαίρετη. Και δεν καταλαβαίνω γιατί ξεκινάς έτσι το θέμα, από τη στιγμή που με το παράδειγμα των ενισχυτών ουσιαστικά καταλήγεις σε αυτό που μόλις ανέφερα κι εγώ.
-
Δεν διαφωνώ με τα περισσότερα που λες αλλά μη μου πεις ότι δεν έχεις δει κάποιον να ρωτάει για τον ήχο του τάδε και να ζητάει βοήθεια και να του λένε για τα δάχτυλα του τάδε και τίποτα άλλο. Στο TDPRI ας πούμε, έχω δει να ρωτάει ο άλλος ποιος μαγνήτης θα του δώσει περισσότερο twang στην Tele του και να του λένε ότι όλο το μυστικό είναι στο παίξιμο. Ε, προφανώς άμα βαρέσεις δυνατά πολύ κοντά στα saddles θα έχεις πιο πολύ twang αλλά αν το ξέρεις ήδη αυτό και χρειάζεσαι κάποιον να σου πει "ξέρεις τι φίλε, ο 15Κ humbucker που έχεις στο bridge δεν πολυβοηθάει" πόσο χρήσιμη είναι η πιο πάνω απάντηση;
Αν το λένε για να του πουν "βελτίωσε το παίξιμό σου" η συμβουλή είναι γενικά σωστή (και συμφωνώ 100%) αλλά άστοχη αν ο κακομοίρης ρωτάει για τον ήχο και τα έχει ξεμπλέξει ήδη στο μυαλό του αυτά περί συμβολής της τεχνικής στο συνολικό αποτέλεσμα (και όχι στη μία νότα ή στο ένα strum). Στις περισσότερες περιπτώσει αυτός που απαντάει δεν έχει ιδέα για το επίπεδο της τεχνικής αυτού που ρωτάει με αποτέλεσμα να μου φαίνεται ελαφρώς "αφ'υψηλού" αυτό το στυλ απάντησης.
Τώρα βέβαια που το ξανασκέφτομαι, κατά μέσο όρο, πιθανότατα έχει μια χρησιμότητα η απάντηση, γιατί ένα σωρό κόσμος παθιάζεται με το gear και παραμελεί την ατομική του βελτίωση σαν κιθαρίστας.
Όσο για τη μετάφραση, δε νομίζω ότι παίρνει και πολλές εκδοχές "tone is in the fingers"="η χροιά είναι στα δάχτυλα". Το μπέρδεμα ξεκινάει από το πώς ορίζει κάποιος το tone/χροιά.
ΥΓ δεν έχει συμβεί σε εμένα γιατί δεν έχω κάνει ποτέ τέτοια ερώτηση
-
σίγουρα το να έχεις κοντινό εξοπλισμό ως προς αυτόν του original κιθαρίστα βοηθάει και είναι ένα + στον ήχο σου
αλλά αν δεν έχεις μελετήσει και γενικότερα αλλά και του συγκεκριμένου το παίξιμο....δε νομίζω να πετύχεις πολλά....
βέβαια, στην αρχή ναι, γουστάρουμε να ακουστούμε όπως ο τάδε ή ο δείνα...αλλά πλέον πιστεύω πως καλύτερα να αφοσιωθείς στο χτίσιμο του δικού σου ήχου
(στο youtube υπάρχει ένα βίντεο ενός που έχει μελετήσει τον Cobain τόσο πολύ που προσπαθεί να κάνει τα ίδια λάθη τεχνικής ώστε να ακούγεται όσο το δυνατόν πιστότερα...αυτό το θεωρώ κάψιμο ας πούμε! :P )
-
Αν το λένε για να του πουν "βελτίωσε το παίξιμό σου" η συμβουλή είναι γενικά σωστή (και συμφωνώ 100%) αλλά άστοχη αν ο κακομοίρης ρωτάει για τον ήχο και τα έχει ξεμπλέξει ήδη στο μυαλό του αυτά περί συμβολής της τεχνικής στο συνολικό αποτέλεσμα (και όχι στη μία νότα ή στο ένα strum). Στις περισσότερες περιπτώσει αυτός που απαντάει δεν έχει ιδέα για το επίπεδο της τεχνικής αυτού που ρωτάει με αποτέλεσμα να μου φαίνεται ελαφρώς "αφ'υψηλού" αυτό το στυλ απάντησης.
Τώρα βέβαια που το ξανασκέφτομαι, κατά μέσο όρο, πιθανότατα έχει μια χρησιμότητα η απάντηση, γιατί ένα σωρό κόσμος παθιάζεται με το gear και παραμελεί την ατομική του βελτίωση σαν κιθαρίστας.
συμφωνώ με όλο αυτό...
-
παντως ενα ρολο στον ηχο τον παιζει και η πενια και μαλιστα σημαντικό!!!!
-
Στο TDPRI ας πούμε, έχω δει να ρωτάει ο άλλος ποιος μαγνήτης θα του δώσει περισσότερο twang στην Tele του και να του λένε ότι όλο το μυστικό είναι στο παίξιμο. Ε, προφανώς άμα βαρέσεις δυνατά πολύ κοντά στα saddles θα έχεις πιο πολύ twang αλλά αν το ξέρεις ήδη αυτό και χρειάζεσαι κάποιον να σου πει "ξέρεις τι φίλε, ο 15Κ humbucker που έχεις στο bridge δεν πολυβοηθάει" πόσο χρήσιμη είναι η πιο πάνω απάντηση;
Eννοείται ότι ο εξοπλισμός πρέπει να είναι ανάλογος με αυτό που θέλεις να παίξεις, είτε μιλάμε για στυλ είτε για συγκεκριμένο κιθαρίστα. Αν π.χ. προσπαθείς να βγάλεις τον ήχο του Gary Moore (λέω ένα παράδειγμα γιατί αυτό ακούω τώρα) με μια tele και έναν Fender ενισχυτή, λογικό είναι ότι δεν θα πλησιάσεις ιδιαίτερα.
Αν το λένε για να του πουν "βελτίωσε το παίξιμό σου" η συμβουλή είναι γενικά σωστή (και συμφωνώ 100%) αλλά άστοχη αν ο κακομοίρης ρωτάει για τον ήχο και τα έχει ξεμπλέξει ήδη στο μυαλό του αυτά περί συμβολής της τεχνικής στο συνολικό αποτέλεσμα (και όχι στη μία νότα ή στο ένα strum). Στις περισσότερες περιπτώσει αυτός που απαντάει δεν έχει ιδέα για το επίπεδο της τεχνικής αυτού που ρωτάει με αποτέλεσμα να μου φαίνεται ελαφρώς "αφ'υψηλού" αυτό το στυλ απάντησης.
Eδώ έχεις δίκιο. Όλα εξαρτώνται από τα συμφραζόμενα και το γενικότερο πλαίσιο της συζήτησης.
Όσο για τη μετάφραση, δε νομίζω ότι παίρνει και πολλές εκδοχές "tone is in the fingers"="η χροιά είναι στα δάχτυλα". Το μπέρδεμα ξεκινάει από το πώς ορίζει κάποιος το tone/χροιά.
Ναι, αλλά από εκεί μέχρι το...
"tone is in the fingers" ή ελληνηστί "χρειάζεσαι τα δάχτυλα του τάδε για να βγάλεις τον ήχο του"
υπάρχει μια κάποια νοηματική απόσταση. Το "tone is in the fingers" μπορεί κατ' επέκτασιν να σημαίνει ότι πρέπει να βελτιώσεις τα δικά σου δάχτυλα και όχι την κιθάρα ή τον ενισχυτή σου για να πετύχεις αυτό που θέλεις. Εννοώ ότι δεν χρειάζεσαι απαραίτητα τα δάχτυλα του κιθαρίστα (ακόμα κι αν κάτι τέτοιο ήταν δυνατό), αλλά ίσως να μελετήσεις καλύτερα τι κάνουν αυτά τα δάχτυλα, δηλαδή την τεχνική και το γενικότερο στυλ του παιξίματος.
-
Πάνω που πήγαινα να το ξεχάσω, πέφτω πάνω σε αυτό (ως απάντηση στο "Ηχος κιθαρας και απο τι εξαρταται" στο "διπλανό" forum)
Το bold δικό μου.
Ενισχυτης-> 60%Μαγνητες-> 10%Ηχεια-> 15%Χορδες-> 5%Ξυλα κατασκευης-> 10%Κρίμα όμως που άφησες έξω την ικανότητα του παίκτη γιατί ένας vai ακόμα και με μαπέξ εξοπλισμό να έπαιζε πάλι ήχος vai θα έβγαινε
-
Κάπου έχω ξαναποστέρει αυτό που θεωρώ εγώ το καλύτερο παράδειγμα της φράσης "tone is in the fingers".. από τον sui generis απίθανο τύπο Dingle:
Ακούστε αυτό το riff με "άψυχο" και "στεγνό" τρόπο, όπως θα το έπαιζε κάποιος αρχάριος: http://www.youtube.com/watch?list=UU4yFdwwk8Vy87KGYI5XtFzg&feature=player_detailpage&v=C4jUBsErt08#t=450s (http://www.youtube.com/watch?list=UU4yFdwwk8Vy87KGYI5XtFzg&feature=player_detailpage&v=C4jUBsErt08#t=450s)
..και μετά ακούστε το ίδιο riff όπως το παίζει κάποιος με "tone in the fingers":
http://www.youtube.com/watch?list=UU4yFdwwk8Vy87KGYI5XtFzg&feature=player_detailpage&v=C4jUBsErt08#t=317s (http://www.youtube.com/watch?list=UU4yFdwwk8Vy87KGYI5XtFzg&feature=player_detailpage&v=C4jUBsErt08#t=317s)
Δείτε όλο το video όπου ο άνθρωπος εξηγεί πως το παίξιμο παίζει τεράστιο ρόλο σε αυτό που λέμε "tone" που δεν είναι η χροιά (η χροιά της κιθάρας είναι ακριβώς η ίδια) αλλά η "Αίσθηση" του αποτελέσματος που βιώνει ο ακροατής, που είναι τελείως διαφορετική:
Bugera TRIREC news & How to get a great lead tone. (http://www.youtube.com/watch?v=C4jUBsErt08&list=UU4yFdwwk8Vy87KGYI5XtFzg&index=182&feature=plpp_video)
..και για να γελάσετε, και να απομυθοποιήσετε κάποια πράγματα, δείτε και αυτό από τον ίδιο:
Guitar tone secrets (http://www.youtube.com/watch?v=lTvrDaLkAkk&feature=relmfu)
-
... "tone" που δεν είναι η χροιά (η χροιά της κιθάρας είναι ακριβώς η ίδια) αλλά η "Αίσθηση" του αποτελέσματος που βιώνει ο ακροατής, που είναι τελείως διαφορετική:
άρα λοιπόν είναι θέμα ορισμού της λέξης tone. Και το πρόβλημα ξεκινά όταν κάποιοι ρωτάνε για το tone-χροιά και τους απαντάνε για το tone-αίσθηση.
Φυσικά δεν έχω καμιά αντίρηση ότι η τεχνική και η εκφραστικότητα του παιξίματος καθορίζουν σε τεράστιο βαθμό το τελικό αποτέλεσμα και προς θεού δεν υποστηρίζω ότι το gear είναι υποκατάστατο για τις παραπάνω αρετές ενός μουσικού.
btw οι πολέμιοι του tone is in the fingers λένε tone is in the wallet ;D
-
..και για να γελάσετε, και να απομυθοποιήσετε κάποια πράγματα, δείτε και αυτό από τον ίδιο:
Guitar tone secrets (http://www.youtube.com/watch?v=lTvrDaLkAkk&feature=relmfu)
Θα πάω αύριο πρωί-πρωί να βρω moon cables και ενισχυτή από ampwood... :roll
-
Να πω και γω την γνωμη μου λοιπον...
Νομιζω πως και τα 2 παιζουν. δηλαδη μπωρει καποιος να πετυχει τον ταδε ηχο ξοδευοντας πολλα λεφτα και προσπαθοντας να κανει ρυθμησεις και εφε και πραγματα περιεργα.
ΑΛΛα , το ξαναλεω Αλλα δεν ειναι εκει η μαγκια του σωστου μουσικου. Η μαγκια του σωστου μουσικου βρισκετε στα δαχτυλα δηλαδη να μπωρει χωρις καν να αλαξει καποια ρυθμηση η μαγνητη η κατι τετοιο με μια απλα φτηνη κιθαρα να μπωρει να αποδωσει τον ηχο που θελει απο jazz ηχο μεχρι και πολη βρωμικο γκαζατο ηχο και να ακουγονται ολα τελεια και σωστα ακριβως οπως ΘΕΛΕΙ να ακουστει οχι απλα οπως ΜΠΩΡΕΙ να κανει την κιθαρα του να ακουστει.
Αυτο νομιζω ειναι που προσπαθουμε και ολοι μας με την μελετη μας...
-
Tone is in the soul... ολα τ'αλλα ακολουθουν ;)
http://www.youtube.com/watch?v=Unbqs2RyrZY&feature=related
-
Όσον αφορά τα "υπόλοιπα" ;D δείτε αυτό το ενδιαφέρον άρθρο:
http://www.premierguitar.com/Magazine/Issue/2010/Feb/The_Psychology_of_Tone.aspx?Page=1
-
Όσον αφορά τα "υπόλοιπα" ;D δείτε αυτό το ενδιαφέρον άρθρο:
http://www.premierguitar.com/Magazine/Issue/2010/Feb/The_Psychology_of_Tone.aspx?Page=1 (http://www.premierguitar.com/Magazine/Issue/2010/Feb/The_Psychology_of_Tone.aspx?Page=1)
Πολύ ενδιαφέρον το άρθρο. Προσωπικά είμαι σε νηπιακά επίπεδα GASίτιδας: 3 ηλεκτρικές, 1 ακουστική, 1 κλασική, 1 μπάσο, 3 ενισχυτές (ο ένας της πλάκας και χαλασμένος) και 5-6 πετάλια. Ψιλοπράματα αν σκεφτείς ότι παίζω από τα 8 και είμαι στα 44. Βοηθάει και η κρίση βέβαια, αλλά για πολύ καιρό (όταν έπαιζα σταθερά με μπάντα) ήμουν μια χαρά με μία κιθάρα και έναν ενισχυτή.
Κακά τα ψέμματα ωστόσο. Τα ίδια riffs, το ίδιο vibrato, η ίδια πενιά αλλιώς ακούγονται σε ένα Bandit κι αλλιώς σε ένα Bassman. (φυσικά αν κάποιος είναι κουλός και το Bassman να του δώσεις χάλια θα ακούγεται το αποτέλεσμα, ενώ ο παιχταράς στο Bandit θα σε αφήσει με ανοιχτό το στόμα).
-
Μια μικρή παρατήρηση εκτός θέματος
Κακά τα ψέμματα ωστόσο. Τα ίδια riffs, το ίδιο vibrato, η ίδια πενιά αλλιώς ακούγονται σε ένα Bandit κι αλλιώς σε ένα Bassman. (φυσικά αν κάποιος είναι κουλός και το Bassman να του δώσεις χάλια θα ακούγεται το αποτέλεσμα, ενώ ο παιχταράς στο Bandit θα σε αφήσει με ανοιχτό το στόμα).
Kαταλαβαίνω τι θέλεις να πεις, πιστεύω όμως ότι συγκεκριμένα ο Bandit είναι μια χαρά ενισχυτής. Αρκετά ευέλικτος για ενισχυτή που δεν έχει modelling και με πολύ ωραίο ήχο. Αν αντί για Bandit έλεγες Line 6 Spider ίσως να ήταν πιο ενδεικτικό ως παράδειγμα...
-
Μια μικρή παρατήρηση εκτός θέματος
Κακά τα ψέμματα ωστόσο. Τα ίδια riffs, το ίδιο vibrato, η ίδια πενιά αλλιώς ακούγονται σε ένα Bandit κι αλλιώς σε ένα Bassman. (φυσικά αν κάποιος είναι κουλός και το Bassman να του δώσεις χάλια θα ακούγεται το αποτέλεσμα, ενώ ο παιχταράς στο Bandit θα σε αφήσει με ανοιχτό το στόμα).
Kαταλαβαίνω τι θέλεις να πεις, πιστεύω όμως ότι συγκεκριμένα ο Bandit είναι μια χαρά ενισχυτής. Αρκετά ευέλικτος για ενισχυτή που δεν έχει modelling και με πολύ ωραίο ήχο. Αν αντί για Bandit έλεγες Line 6 Spider ίσως να ήταν πιο ενδεικτικό ως παράδειγμα...
Πάω πάσο! Δεν έχω παίξει με σύγχρονους Bandit και όντως έχω ακούσει καλά λόγια. Είχα παίξει πολύ παλιότερα και μου είχε φανεί ολίγον ψυχρός (ειδικά στα καθαρά του). Τη συμπαθώ ιδιαίτερα εξάλλου την Peavey ως κάτοχος του καταπληκτικού Peavey Bravo. Τώρα ας μην πάμε στο Spider ... τον έχει φίλος μου σε νησί όπου έκανα διακοπές και προτίμησα να μην παίξω καθόλου κιθάρα για 10 μέρες. Προτιμούσα να παίζω μια σάπια ακουστική της πλάκας. Βρε έναν ήχο της προκοπής να μη μπορώ να βγάλω με τίποτα! ... Ουφ, τα είπα και ξεθύμανα. ;D
-
Εννοώ ότι δεν χρειάζεσαι απαραίτητα τα δάχτυλα του κιθαρίστα (ακόμα κι αν κάτι τέτοιο ήταν δυνατό), αλλά ίσως να μελετήσεις καλύτερα τι κάνουν αυτά τα δάχτυλα, δηλαδή την τεχνική και το γενικότερο στυλ του παιξίματος.
Είδα το παρακάτω βίντεο και θυμήθηκα τα γραφόμενα του Απόλλων... By the way καταπληκτικός μουσικός και άνθρωπος ο Τζεφ Γουότερς...
Jeff Waters hands (http://www.youtube.com/watch?v=yAIaNd4PL2o#ws)
Jeff Waters Lead guitar (http://www.youtube.com/watch?v=Dnrf_ECBAsk#ws)