1
Ακόρντα / Απ: Υπαρχει τροπος να βγαζω τα ακορντα απο ενα τραγουδι που ακουω?
« στις: 14/08/07, 12:55 »
Τώρα λοιπόν και αφού έχουμε κάνει όλα τα παραπάνω θα ξεκινήσουμε να δούμε πώς βρίσκουμε τα accorda. Accorda σημαίνει συνοδεία και ουσιαστικά είναι παράλληλες αλυσίδες σαν την αλυσίδα που έχει η κύρια μελωδία οι οποίες δημιουργούνται με συγκεκριμένους κανόνες τους οποίους μελετά η Αρμονία της Μουσικής. Σ' ένα Ωδείο η ύλη της είναι Τρία Χρόνια και προϋποθέτει γνώση της Θεωρίας της Μουσικής άρα λοιπόν δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα. Τώρα θα μου πει κάποιος ένας φίλος μου δε ξέρει τίποτα απ' όλ ' αυτά και Βρίσκει τα accorda σε όποιο τραγούδι κι αν ακούσει. Αυτό μπορεί να συμβεί με τον ίδιο τρόπο που βρίσκει κάποιος μόνο τη μελωδία. Δηλαδή απλά ψάχνοντας και έχοντας και λίγες γνώσεις θεωρίας. Όμως κανείς από αυτούς που δουλεύουν έτσι δε ξέρουν ν' απαντήσουν αν τους ρωτήσει κάποιος γιατί βάζεις εδώ Ρε μινόρε και δε βάζεις Φα ματζόρε?Η Απάντηση που έχουν είναι γιατί αυτό παίζει ο Κιθαρίστας στο δίσκο. Ένας όμως με γνώσεις Αρμονίας τουλάχιστον τις Βασικές συγχορδίες σε ένα Τραγούδι ακόμα κι αν δεν μπορεί να ακούσει καλά τι παίζει στο δίσκο είτε γιατί το άκουσε μόνο μία φορά κάπου και δε θυμάται είτε γιατί όντως δε μπορεί να ξεχωρίσει τα ακόρντα ακουστικά μπορεί όμως να τοποθετήσει σωστά τις συγχορδίες έτσι ώστε το άκουσμα να είναι αισθητικά αποδεκτό.
Παρ' όλ' αυτά για κάποιον εντελώς ερασιτέχνη και αρχάριο υπάρχει ένας τρόπος που για μένα είναι ο πλέον κατάλληλος. Πριν ξεκινήσει κάποιος να βρίσκει ακόρντα σε τραγούδια καλό είναι να μάθει τα βασικά πιθανά ακόρντα που μπορούν να παιχτούν σε μία κιθάρα. Αυτό μπορεί να γίνει παπαγαλία χωρίς βαθιές γνώσεις των συνδέσεών τους .Υπάρχουν βιβλιαράκια στο εμπόριο τα οποία έχουν μέσα πολλά ακόρντα τα οποία σε αρκετές περιπτώσεις τα έχουν χωρισμένα και σε ομάδες τριάδων. Ο λόγος που γίνεται αυτό είναι γιατί όλες οι μελωδίες (τραγούδια) είναι συνθέσεις από μεμονωμένες νότες που έχουν ως κύριο χαρακτηριστικό να ακολουθούν τη σχέση κάποιας κλίμακας. (Κλίμακα ονομάζουμε την απόλυτη σειρά επτά νοτών. Η βασική κλίμακα είναι το γνωστό Ντο,Ρε,Μι,Φα,Σολ,Λα,Σι,Ντο) Αυτό που διαφοροποιεί και κάνει να ξεχωρίζει τη μία κλίμακα από την άλλη είναι οι σχέση - ηχητική απόσταση- που έχουν οι νότες. Για παράδειγμα στην πιο πάνω έχουμε Τονο - Τονο- ημιτόνιο - Τονο - Τονο - ημιτόνιο)Αυτή είναι η δομή ,μας δίνει την αίσθηση του Μείζονα ή Ματζόρε τρόπου όπως λέμε στη μουσική. Ενώ αν παίξουμε μία κλίμακα ξεκινώντας από τη νότα Λα(λα,σι,ντο,ρε,μι,φα,σολ#,λα) θα δούμε ότι έχουμε τη δομή Τόνο - ημιτόνιο - Τονο - Τονο - ημιτόνιο -Τρημιτονιο - ημιτόνιο) Το σολ# παίζεται δίεση γιατί όλες οι κλίμακες απαραίτητα πρέπει να τελειώνουν σε ημιτόνιο. Η πιο πάνω δομή αποτελεί τη δομή του Ελασσόνα ή μινόρε τρόπου. Με χαρακτηριστικό στο άκουσμα το τρημιτόνιο.
Όλες τώρα οι κλίμακες έχουν κάποιες νότες οι οποίες είναι κύριες νότες αυτής. Αυτές είναι η πρώτη η οποία ονομάζεται και Θεμέλιος, η Τέταρτη και η Πέμπτη. Δημιουργώντας Συγχορδίες με αυτές τις νότες μίας κλίμακας έχουμε τις Κύριες Συγχορδίες ή Ακόρντα της κλίμακας οι οποίες σίγουρα αν η μελωδία που θέλουμε να συνοδεύσουμε έχει δομικό λίθο την κλίμακα αυτή οι συγχορδίες θα ταιριάζουν οπωσδήποτε. Όμως ας δούμε πώς χτίζουμε μία συγχορδία. Αν θέλουμε να φτιάξουμε μία συγχορδία με βάση όπως λέμε μία νότα, δεν έχουμε παρά από τη νότα αυτή να ανέβουμε διάστημα Τρίτης προς τα πάνω . Δηλαδή να μετρήσουμε τρεις Νότες προς τα πάνω και θα βρούμε τη δεύτερη νότα της συγχορδίας. Αν θέλουμε να βρούμε και την τρίτη νότα τότε ανεβαίνουμε διάστημα τρίτης από την προηγούμενη. Για παράδειγμα με βάση το Ντο η επόμενη (δεύτερη ) νότα της συγχορδίας μας είναι το Μι ενώ η επόμενη Τρίτη νότα μας ή κανονικά πέμπτη όπως ονομάζεται είναι η νότα Σολ. (ονομάζεται πέμπτη γιατί απέχει διάστημα πέμπτης από τη βάση - θεμέλιο )
Έτσι λοιπόν έχουμε τη συγχορδία Ντο-Μι-Σολ. Από τη σχέση που έχει η Βάση - Θεμέλιος με τη δεύτερη Νότα εξαρτάται αν η συγχορδία μας είναι Ματζόρε ή Μινόρε. Δηλαδή Αν στην πιο πάνω συγχορδία αντί για Μι παίξουμε Μι ύφεση τότε η Συγχορδία μας από Ντο Ματζόρε ή Ντο+ θα γίνει Ντο μινόρε ή Ντο-. Με την ίδια λογική δημιουργούμε συγχορδίες στην κλίμακα Ντο τόσο με βάση το Φα όσο με βάση Το Σολ. ή ακόμα και με όλες τις νότες της κλίμακας τις οποίες συγχορδίες μπορούμε μετά να εφαρμόσουμε στην μελωδία μας - το τραγούδι μας δηλαδή - παίζοντάς τα στο ρυθμό που Ίδη είπα παραπάνω. Πειραματιστείτε με όσο το δυνατό πιο απλές μελωδίες και θα δείτε ότι δεν είναι και τόσο δύσκολα τα πράγματα. Απλά χρειάζεται πολύ όρεξη...
Παρ' όλ' αυτά για κάποιον εντελώς ερασιτέχνη και αρχάριο υπάρχει ένας τρόπος που για μένα είναι ο πλέον κατάλληλος. Πριν ξεκινήσει κάποιος να βρίσκει ακόρντα σε τραγούδια καλό είναι να μάθει τα βασικά πιθανά ακόρντα που μπορούν να παιχτούν σε μία κιθάρα. Αυτό μπορεί να γίνει παπαγαλία χωρίς βαθιές γνώσεις των συνδέσεών τους .Υπάρχουν βιβλιαράκια στο εμπόριο τα οποία έχουν μέσα πολλά ακόρντα τα οποία σε αρκετές περιπτώσεις τα έχουν χωρισμένα και σε ομάδες τριάδων. Ο λόγος που γίνεται αυτό είναι γιατί όλες οι μελωδίες (τραγούδια) είναι συνθέσεις από μεμονωμένες νότες που έχουν ως κύριο χαρακτηριστικό να ακολουθούν τη σχέση κάποιας κλίμακας. (Κλίμακα ονομάζουμε την απόλυτη σειρά επτά νοτών. Η βασική κλίμακα είναι το γνωστό Ντο,Ρε,Μι,Φα,Σολ,Λα,Σι,Ντο) Αυτό που διαφοροποιεί και κάνει να ξεχωρίζει τη μία κλίμακα από την άλλη είναι οι σχέση - ηχητική απόσταση- που έχουν οι νότες. Για παράδειγμα στην πιο πάνω έχουμε Τονο - Τονο- ημιτόνιο - Τονο - Τονο - ημιτόνιο)Αυτή είναι η δομή ,μας δίνει την αίσθηση του Μείζονα ή Ματζόρε τρόπου όπως λέμε στη μουσική. Ενώ αν παίξουμε μία κλίμακα ξεκινώντας από τη νότα Λα(λα,σι,ντο,ρε,μι,φα,σολ#,λα) θα δούμε ότι έχουμε τη δομή Τόνο - ημιτόνιο - Τονο - Τονο - ημιτόνιο -Τρημιτονιο - ημιτόνιο) Το σολ# παίζεται δίεση γιατί όλες οι κλίμακες απαραίτητα πρέπει να τελειώνουν σε ημιτόνιο. Η πιο πάνω δομή αποτελεί τη δομή του Ελασσόνα ή μινόρε τρόπου. Με χαρακτηριστικό στο άκουσμα το τρημιτόνιο.
Όλες τώρα οι κλίμακες έχουν κάποιες νότες οι οποίες είναι κύριες νότες αυτής. Αυτές είναι η πρώτη η οποία ονομάζεται και Θεμέλιος, η Τέταρτη και η Πέμπτη. Δημιουργώντας Συγχορδίες με αυτές τις νότες μίας κλίμακας έχουμε τις Κύριες Συγχορδίες ή Ακόρντα της κλίμακας οι οποίες σίγουρα αν η μελωδία που θέλουμε να συνοδεύσουμε έχει δομικό λίθο την κλίμακα αυτή οι συγχορδίες θα ταιριάζουν οπωσδήποτε. Όμως ας δούμε πώς χτίζουμε μία συγχορδία. Αν θέλουμε να φτιάξουμε μία συγχορδία με βάση όπως λέμε μία νότα, δεν έχουμε παρά από τη νότα αυτή να ανέβουμε διάστημα Τρίτης προς τα πάνω . Δηλαδή να μετρήσουμε τρεις Νότες προς τα πάνω και θα βρούμε τη δεύτερη νότα της συγχορδίας. Αν θέλουμε να βρούμε και την τρίτη νότα τότε ανεβαίνουμε διάστημα τρίτης από την προηγούμενη. Για παράδειγμα με βάση το Ντο η επόμενη (δεύτερη ) νότα της συγχορδίας μας είναι το Μι ενώ η επόμενη Τρίτη νότα μας ή κανονικά πέμπτη όπως ονομάζεται είναι η νότα Σολ. (ονομάζεται πέμπτη γιατί απέχει διάστημα πέμπτης από τη βάση - θεμέλιο )
Έτσι λοιπόν έχουμε τη συγχορδία Ντο-Μι-Σολ. Από τη σχέση που έχει η Βάση - Θεμέλιος με τη δεύτερη Νότα εξαρτάται αν η συγχορδία μας είναι Ματζόρε ή Μινόρε. Δηλαδή Αν στην πιο πάνω συγχορδία αντί για Μι παίξουμε Μι ύφεση τότε η Συγχορδία μας από Ντο Ματζόρε ή Ντο+ θα γίνει Ντο μινόρε ή Ντο-. Με την ίδια λογική δημιουργούμε συγχορδίες στην κλίμακα Ντο τόσο με βάση το Φα όσο με βάση Το Σολ. ή ακόμα και με όλες τις νότες της κλίμακας τις οποίες συγχορδίες μπορούμε μετά να εφαρμόσουμε στην μελωδία μας - το τραγούδι μας δηλαδή - παίζοντάς τα στο ρυθμό που Ίδη είπα παραπάνω. Πειραματιστείτε με όσο το δυνατό πιο απλές μελωδίες και θα δείτε ότι δεν είναι και τόσο δύσκολα τα πράγματα. Απλά χρειάζεται πολύ όρεξη...