Please ας ξεκινήσουμε με κάτι πιο απλό…
Σε ένα Fender jazz έχουμε 2 μαγνήτες single coil τύπου… Αυτός που είναι κοντά στο μπράτσο είναι ο πιο «ζεστός», ο πιο «μπάσος» και αυτός που είναι κοντά στην γέφυρα είναι ο πιο «πριμαριστός», ο πιο «τσιριχτός»… Τι προκαλεί αυτή την αλλαγή στο ηχόχρωμα; υποθέτω η διαφορά στο πόσες φορές το χάλκινο σύρμα τυλίγετε γύρω από τις μαγνητικές ράβδους (o αριθμός των σπειρών αλλά και η αναμεταξύ απόσταση τους), όπως και η θέση του μαγνήτη στο σκάφος του μουσικού οργάνου… (διαφορετική τοποθέτηση άρα και διαφορετικό εύρος της ταλάντωσης της χορδής που διαβάζει…) Σωστά ;
Λοιπόν είναι πάρα πολλοί παράγοντες που έχουν να κάνουν με τον ήχο, όπως το πιο βασικό που είναι το μήκος κύματος και μετά παράγοντες όπως η κατασκευή των χορδών, το τσίμπημα των δαχτύλων σου, οι μαγνήτες, το σκάφος κτλ... Όσων αφορά το μπάσο και πριμαριστό ήχο που λες, ευθύνεται κατά κύριο λόγο η θέση του μαγνήτη σε σχέση με την χορδή και κατά δεύτερον οι μαγνήτες και τα ηλεκτρικά φαινόμενα που ισχύουν για τον καθένα... Όσων αφορά την θέση του μαγνήτη, όσο πιο κοντά βρίσκεται στο μπράτσο, τότε υπερισχύει η κεντρική συχνότητα και μετά με την σειρά οι αρμονικές που έχουν πλάτος στο συγκεκριμένο μήκος κύματος, οπότε ο ήχος είναι μπάσος... όσο πλησιάζεις τον καβαλάρη το πλάτος της κεντρικής συχνότητας μειώνεται, ενώ υπάρχουν κάποιες αρμονικές των οποίων το πλάτος είναι μεγαλύτερο, οπότε έχεις ένα φυσικό eq και το αποτέλεσμα είναι ένας μεσαίος ήχος... υπόψη ότι κάθε φορά που χτυπάς μια χορδή δεν παράγεται μόνο μια συχνότητα ή ένας τόνος, αλλά υπάρχουν και πολλές αρμονικές και συχνότητες που έχουν να κάνουν με την κατασκευή του οργάνου, καθώς πχ το σκάφος ταλαντώνεται και η ταλάντωση αυτή περνάει σαν feedback μέσω του καβαλάρη στις χορδές (ενώ την ταλάντωση αυτή την έχει δημιουργήσει η ίδια η χορδή)... Τώρα θα μου πεις, τότε ότι και μαγνήτη να βάλω πίσω, πάλι μεσαίο ήχο θα παίρνω... Σωστά, αλλά όμως όπως είπα και πριν ο ήχος εξαρτάται και από τους μαγνήτες, δηλαδή ένας humbucker μαγνήτης, κόβει τις ψηλές, οπότε ο ήχος είναι λιγότερο μεσαίος, αλλά εννοείται ότι δεν θα είναι τόσο μπάσος όσο ο μαγνήτης κοντά στο μπράτσο... Γενικά ο συνδυασμός χορδής-μαγνήτη μπορεί να εξομοιωθεί και με έναν ηλεκτρικό ταλαντωτή LC, οπότε εκεί είναι πιο εύκολο να καταλάβεις τα φαινόμενα που ισχύουν... όσο αυξάνει η αντίσταση και η επαγωγή μένει σταθερή, το "γόνατο" του βαθυπερατού φίλτρου, κατεβαίνει άρα επικρατούν οι χαμηλές συχνότητες... όσο αυξάνει η χωρητικότητα, αλλάζει το Q (που είναι κατά κάποιο τρόπο η συχνότητα που συντονίζει το κύκλωμα) και φυσικά χάνεις και αρμονικές...
Αν εγώ τώρα τοποθετήσω ένα single coil μαγνήτη προορισμένο για την θέση κοντά στο μπράτσο στην θέση δίπλα στην γέφυρα, χωρίς να προβώ σε καμία άλλη αλλαγή στα ηλεκτρικά του οργάνου (ποτενσιόμετρα, καλώδια, αντιστάσεις κλπ) πιο θα είναι το αποτέλεσμα (βάση της φυσικής και γεωμετρικής ανάλυσης που έκανες…).
Φυσικά δεν θα δεις διαφορά όσων αφορά τις συχνότητες, γιατί οι αρμονικές παραμένουν ίδιες, αλλά επειδή ο μαγνήτης αλλάζει σημαίνει ότι αλλάζουν όλοι οι παράμετροι R-L-C του μαγνήτη, άρα θα αλλάζει το "χρώμα" του ήχου μεν (όσο ευθύνεται ο μαγνήτης γι' αυτό με το φίλτρο που δημιουργεί), αλλά πάλι μεσαίες συχνότητες θα έχεις... απλά με τον humbucker κόβεις περισσότερες υψίσυχνες, έχοντας πάλι μεσαίες, αλλά λιγότερες ψηλές...
Δεν είμαι fan των active οργάνων (οπότε δεν θέλω να βάλω active μαγνήτες) ενώ η τοποθέτηση ενός humbucker μαγνήτη στην θέση του single coil δίπλα στη γέφυρα προϋποθέτει σκάψιμο του ξύλου που ούτε αυτό επιθυμώ…
Γι' αυτό έχει σημασία να έχεις καταλήξει στον ήχο που θες, ώστε να κάνεις τέτοιες παρεμβάσεις στο όργανό σου...