Γεια σου Δημήτρη,
θα ήθελα να ρωτήσω την διαφορα ανάμεσα στις ματζόρε και στις μινόρε ξέρω περίπου ότι οι μινόρε είναι πιο σκοτεινές και οι ματζόρε πιο χαρούμενες .
Κάθε φθόγγος (νότα) μπορεί να θεωρηθεί ότι "παράγει" την γνωστή και ως major (mατζόρε) κλίμακα με το ίδιο όνομα. Για παράδειγμα από τον φθόγγο Ε παράγεται η Ε major κλίμακα, από τον F# η F# major κλίμακα, κ.ο.κ. Ο τρόπος κατασκευής της κλίμακας (δλδ. η επιλογή των φθόγγων) γίνεται με συγκεκριμένο τρόπο (δεν θα αναφερθώ, είναι εύκολο να τον βρεις στο δίκτυο). Για ευκολία, αναφέρουμε τους επτά φθόγγους της κλίμακας ως βαθμίδες {1, 2, 3, 4, 5, 6, 7}, ανεξάρτητα από τον φθόγγο που την παράγει (τονικός φθόγγος). Έτσι, π.χ., για την E major κλίμακα, {E, F#, G#, A, B, C#, D#, E}, είναι 1=Ε, 2=F#, 3=G#, κ.τ.λ.π.
Η major συγχορδία ενός φθόγγου προκύπτει επιλέγοντας τις βαθμίδες {1, 3, 5} της αντίστοιχης major κλίμακας. Για παράδειγμα, η Ε major συγχορδία προκύπτει από τον συνδυασμό των βαθμίδων {1, 3, 5} της E major κλίμακας, δλδ., των φθόγγων {Ε, G#, B}. Δεν έχει σημασία, ως προς την ονομασία της συγχορδίας, η "κατανομή" αυτών των φθόγγων, ενώ συνήθως ένας ή περισσότεροι από αυτούς τους φθόγγους μπορεί να εμφανίζεται σε περισσότερες της μίας οκτάβας. Για παράδειγμα, στον κλασσικό δακτυλισμό της E major συγχορδίας, 022100, όλοι οι φθόγγοι, αν και έξι, προέρχονται αποκλειστικά από το σύνολο {E, G#, B}. Ο E εμφανίζεται σε τρεις οκτάβες, ο Β σε δύο και ο G# μόνο σε μία (επιβεβαίωσέ το). Συνήθως ο μπάσος φθόγγος μιας συγχορδίας συμπίπτει με τον φθόγγο που την παράγει (θεμέλιος φθόγγος - root note), όπως συμβαίνει σε αυτή την περίπτωση, αλλά δεν είναι απαραίτητο. Το πως και αν θα επαναλαμβάνονται φθόγγοι σε άλλες οκτάβες ή/και αν ο μπάσος θα είναι διαφορετικός του θεμέλιου, το επιλέγει ο μουσικός με βάση τον ήχο που προσφέρει κάθε επιλογή/δακτυλισμός (για αυτό θα βρεις πολλούς δακτυλισμούς για την ίδια συγχορδία). Σε κάθε περίπτωση η ονομασία της συγχορδίας (και η αρμονική της λειτουργία) παραμένει η ίδια.
Η κατασκευή της minor συγχορδίας ενός φθόγγου μοιάζει πολύ με τον παραπάνω τρόπο, συγκεκριμένα προκύπτει επιλέγοντας τις βαθμίδες {1, b3, 5} της αντίστοιχης major κλίμακας. Ο συμβολισμός "b3" σημαίνει "ο φθόγγος που είναι ένα ημιτόνιο χαμηλότερος από τον φθόγγο που αντιστοιχεί στην βαθμίδα 3 της major κλίμακας". Για παράδειγμα, η βαθμίδα b3 του E είναι o φθόγγος G. Έτσι προκύπτει ότι η E minor (Em) συγχορδία είναι ο συνδυασμός των φθόγγων {Ε, G, B}. Πρακτικά, η διαφορά της minor από την παράλληλη major συγχορδία είναι στην μετατόπιση της τρίτης βαθμίδας ένα ημιτόνιο χαμηλότερα. Αυτό μπορείς να το επιβεβαιώσεις εξετάζοντας τον κλασσικό δακτυλισμό της Em συγχορδίας, 022000, και συγκρίνοντάς τον με τον αντίστοιχο της E major. Αυτή η "μικρή" διαφοροποίηση είναι αρκετή για να αλλάξει την ακουστική αίσθηση και, πράγματι, οι περισσότεροι χαρακτηρίζουν τις minor συγχορδίες ως "σκοτεινές" σε σχέση με τις "χαρούμενες" major.
Επίσης αν παίζω σε χαμηλότερα κουρδίσματα σε μισό τόνο κάτω ας πούμε αλλάζει η κλίμακα που παίζω όταν παίζω στα ίδια "ταστα" με κούρδισμα στάνταρ?
Αυτό που προκύπτει είναι το ίδιο με το να έπαιζες ακριβώς τα ίδια πράγματα τοποθετώντας τα δάκτυλά σου ένα ημιτόνιο (=μισό τόνο) κάτω. Αν, π.χ., παίζεις την Ε major κλίμακα σε στάνταρ κούρδισμα, και στην συνέχεια παίξεις "στα ίδια τάστα" σε κούρδισμα μισό τόνο χαμηλότερα, παίζεις την Eb major κλίμακα. Ο λόγος που κουρδίζουμε χαμηλότερα, αντί απλά να τοποθετούμε τα δάχτυλά μας ένα τάστο χαμηλότερα είναι, κυρίως, γιατί δεν μπορούμε να το κάνουμε αυτό για τον χαμηλότερο φθόγγο της κιθάρας, την ανοιχτή 6η χορδή.
Και κάτι ακόμα όταν παίζω ένα solo πάνω σε ρυθμικό σε μια συγκεκριμένη κλίμακα μπορώ να κάνα μίρκα περάσματα και από άλλες που μπορεί αν έχουν παρόμοιες notes με την βασική?
Η απλή, αλλά ταυτόχρονα και απόλυτα σωστή, απάντηση είναι πως ότι σου ακούγεται καλό χρησιμοποίησέ το άφοβα, χωρίς να σε νοιάζουν θεωρίες κ.τ.λ.π. Βέβαια, η θεωρία μπορεί να σε καθοδηγήσει και εδώ, αλλά αφενός θα χρειαζόταν να γράψω ίσως και περισσότερα από αυτά που έγραψα ήδη, αφετέρου είναι σε ποιο προχωρημένο επίπεδο από αυτό που είσαι και θα σε μπέρδευα (αν δεν το έκανα ήδη

).
Είναι προφανές, όπως είπε και ο atav, ότι θα χρειαστεί να διαβάσεις και μόνος σου, κατά προτίμηση χρησιμοποιώντας ένα βιβλίο (όποιο και να πάρεις θα είναι καλό).