λοιπον ο κομπρεσσορας , οπως λεει και η λεξη δεν κοβει συχνοτητες, αλλα τις συμπιεζει... Αν εκοβε, θα ειχες ενα Εq και οχι κομπρεσσορα...
Ο κομπρεσσορας, ειναι ενας δυναμικος επεξεργαστης ο οποιος , οπως λεει και η λεξη δυναμικος επεξεργαστης, επιδρα στις δυναμικες του σηματος που δεχεται... Στην πραξη αυτο σημαινει, πχ στην κιθαρα οτι οταν σε καποιες φασεις εσυ παιζεις με δυνατες πενιες και σε καποιες αλλες με χαλαρες, ο ηχος σου δεν ειναι στρωτος ... Αυτο μπορει να το θελεις (για εκφραστικους λογους) μπορει και οχι... Επισης μπορει για πολλους και διαφορους λογους, ορισμενες συχνοτητες να ακουγονται εντονα , αλλα να μην θελεις να τις κοψεις απο EQ.
Αυτο που κανεις , ειναι να πας στον κομπρεσσορα και να του ορισεις αρχικα ενα κατωφλι απο οπου θα αρχισει να δουλευει (threshold), πχ στα -10Db. Πανω απο αυτο το κατωφλι, ο κομπρεσσορα θα αρχισει να λειτουργει, καταω απο αυτο οχι... Μετα του οριζεις ποση συμπιεση θα κανει στο σημα που περναει αυτο το κατωφλι... Πχ 2:1 , 3:1 κτλ, αν βαλεις πολυ υψηλη συμπιεση 20:1 και πανω σημαινει οτι πλεον ο κομπρεσσορας λειτουργει σαν limiter, κανει τοση συμπιεση δηλαδη που δεν μπορει να "περασει" τιποτα... Οι αναλογιες αυτες σημαινουν το ποσοστο συμπιεσης που κανει ο κομπρεσσορας. Απο εκει και περα μπορεις να επεμβεις στο πως θα λειτουργει ο κομπρεσσορας στην μοναδα του χρονου απο την στιγμη που περασει ο ηχος σου το κατωφλι που εχεις ορισει εσυ... Με το attack του λες με ποση καθυστερηση θα αρχιζει το κομπρεσσαρισμα απο τη στιγμη που περνιεται το κατωφλι... Οσο πιο μικρο , τοσο πιο αμεσα λειτουργει ο κομπρεσσορας (αρα χανεις και την "ατακα" της πενιας σου πχ), οσο πιο μεγαλο τοσο πιο πολυ καθυστερει να αρχισει το κομπρεσσαρισμα (βεβαια μιλαμε παντα για ελαχιστα msec...) αρα, στην κιθαρα μπορει να θες να αφησεις λιγο attack για να μην κομπρεσσαρεται η ατακα της πενας αλλα μετα ο ηχος σου να κομπρεσσαρεται... Μετο release κανεις ακριβως το ιδιο αλλα οταν ο ηχος σου πεφτει κατω απο το κατωφλι που λεγαμε , οποτε και σταματαει να επεμβαινει ο κομπρεσσορας... Δηλαδη με ποση καθυστερηση θα σταματησει ο κομπρεσσορας να λειτουργει απο την στιγμη που η σταθμη του ηχου που δεχεται θα πεσει κατω απο το κατωφλι που εχεις ορισει...
Τελος, το gain ή sustain που σου δινει κανει αυτο που λεει... Δινει ενταση περισσοτερη στο σημα σου...
Που σημαινει, οτι εσυ μπορεις να κομπρεσσαρεις το σημα σου, ταυτοχρονα να το δυναμωνεις, οποτε οι νοτες που ακουγονταν πριν χαμηλα δυναμωνουν λογω της αυξησης της εντασης, και οι δυνατες χαμηλωνουν λογω της συμπιεσης... Ετσι συνολικα, το σημα σου γινεται πιο "ισσοροπημενο" ... Αν το δεις σε γραφικη παρασταση ειναι σαν πριν να εχεις μερικες πολυ δυνατες εντσεις και διπλα καποιες πολυ χαμηλες και μετα με τον κομπρεσσορα, να εχουν συμπιεστει (προσοχη!!! Οχι κοπει !!! Συμπιεστει !!!) οι υψηλες και να εχουν δυναμωσει οι χαμηλες και ετσι να ειναι πιο flat η γραφικη παρασταση...
Ειναι βασικα πολυ χρησιμο εργαλειο, αλλα θελει πολυ δουλεια για να καταλαβεις πως λειτουργει και πως μπορεις να το εκμεταλευτεις... Στην κιθαρα ειναι αρκετα ευκολο να το καταλαβεις λογω των εντονων δυναμικων που υπαρχουν... Κυριως θα το νοιωθεις πως λειτουργει με το παιξιμο σου και οχι τοσο με το αυτι, ειδικα στην αρχη... Μετα θα καταλαβαινεις και με το αυτι αμεσα βεβαια...
Αυτα !!!
