Πριν λίγες μέρες έγραψα ένα απλό μουσικό θέμα, για τις εκπαιδευτικές ανάγκες του ωδείου που εργάζομαι. Η αξία του είναι περισσότερο
διδακτική παρά συνθετική γιατί θα σας βοηθήσει να μάθετε:
-Πως να προσωποποιήσετε μια μελωδία.
-Πως να εναρμονίσετε μια μελωδία.
-Δημιουργική χρήση των arpeggio.
-Τι είναι η υπέρ-συγχώνευση (superimposing).
-Αρμονικές λειτουργίες και υποκαταστάσεις ακόρντων (χωρίς να επεκταθώ όμως λόγω χώρου)
Είναι αναγκαία η κατανόηση των όσων γράφονται στο άρθρο "
Λίγη θεωρία πάνω στις συγχορδίες" του βίκι του kithara.gr, για την παρακολούθηση του παρόντος άρθρου. Για όσους δυσκολεύονται να κατανοήσουν την κατασκευή συγχορδιών ας ρίξουν μια ματιά και
εδώ που είναι γραμμένα λίγο πιο αναλυτικά.
Με βάση όσα γράφονται στο άρθρο "Λίγη θεωρία πάνω στις συγχορδίες", έχουμε τις εξής τριαδικές συγχορδίες (triads) στην τονικότητα του D ματζόρε:
Ουσιαστικά, είναι η κλίμακα D ματζόρε παιγμένη σε συγχορδίες ή με μια λέξη εναρμονισμένη. Παρατηρήστε σχηματικά τις ομοιότητες των συγχορδιών με τα πολύ κοινά ανοιχτά ακόρντα της κιθάρας όπως τα A, Am, D, Dm. Χρησιμοποιήστε προς όφελός σας την συμετρία της ταστιέρας. Σημειώστε πως υπάρχει και θέμα με υποκαταστάσεις (πχ F#m=DΔ, G=Em7, A=F#m7), αλλά δεν θα επεκταθώ. Θα ασχοληθούμε με αυτές κάποια άλλη φορά. Επίσης επιφυλάσσομαι κάποια στιγμή να πω σχετικά και για τετράφωνη προσέγγιση.Όταν ακούμε μία συγχορδία μας μένει στο αυτί η πιο ψηλή νότα (σοπράνο). Αυτό σημαίνει πως εάν θέλουμε να εναρμονίσουμε μία μελωδία ή να παίξουμε ένα chord solo, διαλέγουμε τις συγχορδίες με βάση την σοπράνο έτσι ώστε να είναι ταυτόφωνη με την μελωδία ή μουσική ιδέα που εναρμονίζουμε.
Ας δούμε λοιπόν αυτήν την απλή μελωδία. Τα πρώτα 8 μέτρα είναι σε τέταρτα. Είναι λίγο μονότονο να ακούμε μόνο τέταρτα γι' αυτό ενδείκνυται να προσωποποιήσουμε την φράση, αλλάζοντας τις αξίες όπως νιώθουμε καλύτερα, με βάση το εσωτερικό μας αυτί, χωρίς όμως να αλλοιώσουμε την αρχική ιδέα. Ακολουθεί το lead sheet και στο τέλος του thread ηχογραφημένο παράδειγμα με όλα όσα δίνω παρακάτω.
Ακολουθεί η ίδια ακριβώς μελωδία αλλά εναρμονισμένη. Παρατηρήστε πως η σοπράνο ουσιαστικά είναι η μελωδία και πως έχτισα τις φωνές κάτω από αυτήν.
Όπως βλέπετε, δεν είναι απαραίτητο η κιθάρα να παίξει αυστηρά τις συγχορδίες σύμφωνα τις βασικές αλλαγές. Αλλά αυτή η προσέγγιση απαιτεί αρμονική υποστήριξη από ένα δεύτερο όργανο (π.χ. μπάσο), διαφορετικά η αρμονία του κομματιού θα "θαφτεί". Όταν παίζουμε μία συγχορδία ή arpeggio "κόντρα" πάνω σε μία διαφορετική συγχορδία, τότε έχουμε υπέρ-συγχώνευση.
Ακολουθεί παράδειγμα δημιουργικής χρήσης των arpeggio. Μπορείτε να εντοπίσετε τις υπέρ-συγχωνεύσεις έκανα εδώ;
Τελειώνοντας, δίνω ένα PDF όπου θα βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις παρτιτούρες σε ένα αρχείο και ένα mp3 όπου μπορείτε να ακούσετε όλα όσα γράφω στις παρτιτούρες. Δώστε ιδιαίτερη βάση πως οικειοποιούμαι και προσωποποιώ την μελωδία για να αποφύγω τα μονότονα τέταρτα, τα διάφορα γεμίσματα ανάμεσα στο πρώτο και δεύτερο μέρος του θέματος, πως φλερτάρω με arpeggio την αρμονία, τις υπέρ-συγχωνεύσεις και τους συγχορδιακούς αυτοσχεδιασμούς στο τέλος... Δίνω επίσης και ένα backing track για να εξασκηθείτε.
PDF downloadexample downloadbacking track download Ευχαριστώ για τον χρόνο σας, ελπίζω να σας φάνηκαν χρήσιμα τα γραφόμενά μου. Για απορίες και διευκρινίσεις απαντήστε σε αυτό το thread. Και να θυμάστε, κάθε τραγούδι που παίζετε, παίξτε το σαν να το είχατε γράψει εσείς, σαν να ήταν δικό σας...
Harpwood, Admin των blogs ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΖΑΖ (ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ), The Art of Jazz Guitar και συντάκτης στο TOADSTOOL SOUP