Πότε και πώς γίνεται το κούρδισμα φυσαρμόνικας;Ο χρόνος, η ηλικία και η χρήση προξενούν ελαφρές αλλαγές στον τόνο. Η πίεση από τις εισπνοές-εκπνοές, το στυλ παιξίματος, το περιβάλλον, ο τόπος, η θερμοκρασία, η υγρασία, η απόθεση σάλιου, οι βαλβίδες και οι πλακέτες των γλωσσιδίων όλα αυτά επηρεάζουν την τονικότητα της φυσαρμόνικας.
Να γιατί το να ελέγξουμε την τονικότητα με ένα tuner είναι εξαιρετικά δύσκολο. Με τόσες μεταβλητές που αλλάζουν ραγδαία είναι δύσκολο να πούμε πια ένδειξη στο tuner είναι ακριβής.
Όσο πιο αξιόπιστο είναι το tuner τόσο η σύγχυση μπορεί να μεγαλώνει. Ένα όμως από τα πιο ευχάριστα χαρακτηριστικά της φυσαρμόνικας είναι η ικανότητα που έχουν οι νότες της να αλλάζουν ελαφρώς από πλήρη συντονισμό σε ελαφρό αποσυντονισμό με εντολή του παίχτη. Αυτό το χαρακτηριστικό το ονομάζουμε
ΕΚΦΡΑΣΗ είναι κάτι που δεν έχουν τα όργανα με πλήκτρα. Εννοώ ότι στο κλασικό πιάνο δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα. Στο ηλεκτρικό πιάνο, γίνεται μέσω εξωτερικού ελέγχου. Για παράδειγμα εξωτερικό Pitch Bend Controller .
Όμως στη φυσαρμόνικα η δυνατότητα είναι ‘’μεγάλη’’ λόγω των
bendings.
Πχ μόνο από την νότα G, οπή 3 ρούφηγμα, με το bending μπορώ να πάρω τις νότες : G-B-Bb-A-Ab και δεκάδες ψευδο-bendings (μικροαλλοιώσεις από 1 ως 100 cents).Δείτε το
ΕΔΩ:
http://www.box.net/shared/vm088d3l7kbjzv9lmx1f • Όταν κουρδίζεις τη φυσαρμόνικα να λάβεις υπ’ όψη ότι αν συνηθίζεις να παίζεις φυσώντας δυνατά (συνήθεια που κοστίζει) πιθανώς να θέλεις να κουρδίσεις τα γλωσσίδια να βαίνουν προς δίεση, αφού όσο πιο δυνατά φυσάς τόσο ο τόνος βαίνει προς ύφεση.
• Μη κουρδίζεις κρύα φυσαρμόνικα, αφού το κρύο παράγει ελαφρώς υψηλότερο τόνο. Θέρμανε την με την αναπνοή σου.
• Απέφευγε να φυσάς/ρουφάς για πολύ ώρα στο ίδιο γλωσσίδιο καθώς βαθμιαία θα αναπτυχθεί υγρασία.
• Όταν κουρδίζεις τη φυσαρμόνικα, συνήθως αυτό γίνεται χωρίς τα καπάκια , έχε υπ’ όψη ότι όταν τα βάλεις ό τόνος θα πέσει ελαφρώς.(αυτός είναι ο λόγος που πρέπει να κουρδίζουμε όλα τα γλωσσίδια ελαφρώς με δίεση).
Ο συντονισμός γλωσσιδίου σε δίεση γίνεται αφαιρώντας μέταλλο από τη βάση του γλωσσιδίου(κοντά στο πριτσίνι ή τη βίδα αναλόγως) χρησιμοποιώντας μια μικρή λίμα κοσμημάτων για αρκετή ποσότητα μετάλλου ή πολύ ψιλό σμυριδόπανο ή γυαλόχαρτο ή και ξυραφάκι για μικρότερη ποσότητα
Ο συντονισμός γλωσσιδίου σε ύφεση γίνεται αφαιρώντας μέταλλο από την άκρη του.Τα μακρύτερα γλωσσίδια απαιτούν αφαίρεση μεγαλύτερης ποσότητας μετάλλου για να δώσουν την ίδια ποσότητα αλλαγής(πχ ¼ του ημιτονίου) απ’ ότι τα βραχύτερα γλωσσίδια.
Αυτοί η μέθοδοι αφαίρεσης μετάλλου γίνονται για μέχρι αλλαγές ¼ του ημιτονίου. Για περαιτέρω αλλαγή μπορείς να βάλεις κόλληση με κολλητήρι αν πρόκειται να πάμε το γλωσσίδιο προς ύφεση ενώ για αλλαγές μεγαλύτερες ¼ του ημιτονίου προς δίεση καλύτερα να αλλαχθεί πλήρως το γλωσσίδιο (οδηγία Hohner).
Η ποσότητα μετάλλου που των Χ cents που πρέπει να αφαιρεθεί ή να προστεθεί από τα γλωσσίδια ώστε η φυσαρμόνικα να μπορεί να παίζει σ’ όλα τα κλειδιά ισοδύναμα είναι Equal Temperament.
Αρα βλέπουμε ότι ο τόνος επηρεάζεται από τη στοματική και λαρυγγική κοιλότητα του παίχτη γι αυτό και είναι αδύνατο να κουρδιστεί ένα γλωσσίδιο ακριβώς σ’ έναν τόνο γιατί δεν είναι μόνο η ίδια η φυσαρμόνικα που το επηρεάζει.
Μπορείς να κάνεις αυτό το τεστ φυσώντας τη μια φορά με κλειστή και την άλλη με ανοιχτή μύτη με λίγη η περισσότερη διαρροή αέρα και θα διαπιστώσεις κάθε φορά ότι το κουρδιστήρι δείχνει μερικά cents διαφορετικά την κάθε φορά.
Αρα εκ προοιμίου κουρδίζουμε το γλωσσίδιο πάντα να βαίνει προς δίεση. Εκτός των παραπάνω, κούρδισμα με λίγη δίεση δίνει πιο λαμπερό και εντυπωσιακό ήχο.
Όμως να έχεις πάντα υπ’ όψη ότι ο καλύτερος κριτής είναι το αυτί σου ακόμα κι αν χρησιμοποιήσεις ένα από τα ακριβέστερα tuners για το κούρδισμα.
Συνεχίζεται......