Ας το αποσαφηνισουμε λοιπον λιγακι παραπανω. Το HD 500 ειναι και το ιδιο προενισχυτης. Ο 5150 ειναι ολοκληρωμενος, ναι στην ερωτηση σου εχει και προενισχυτη και τελικο.
Τελικος, αν κοιταξεις γυμνους ενισχυτες ειναι το τμημα με τις μεγαλες λαμπες. Σε αυτες ανηκει μια απο τις μικρες (τις 12ax7) επισης, δεν συμμετεχει στον προενισχυτη. Λειπει δηλαδη το bass mid treble, καναλια, κτλ. Εκει βρισκονται κυκλωματικα αν χρησιμοποιουνται pressence ressonance, effects loop (οχι στα soldano, jet city εκτος του 22h και marshall silver jubilee!) και ισως master volume!
Σε λαμπατους προενισχυτες λοιπον, ανηκουν, χοντρικα τα τμηματα με τις μικρες λαμπες. Για high gain καταστασεις, χρειαζεσαι το λιγοτερο 2 (ολες αυτες οι λαμπιτσες ειναι ουτως η αλλως "διπλες" δλδ δυο λαμπες σε ενα γυαλινο τμημα). Φευγοντας απο τα τεχνικα στον προενισχυτης κανεις tone shaping με το bass mid treble και ο,τι εχει κοτσαρει ο καθε κατασκευαστης (τιποτε δεν αποκλειει και τρανζιστορ και λαμπα οπως κανει η blackstar η η hughes and kettner, η mesa boogie (με το graphic eq) κοκ). Ταυτοχρονα διαχωριζονται τα καναλια και ειναι ικανος να δωσει "κερδος" (gain) στο σημα το οποιο προσεξε, μιλαμε οτι το δυναμωνει, δεν το παραμορφωνει. Ωστοσο με το να σκας τη μια λαμπα πανω στην αλλη (παλι χοντρικα) παιρνεις και παραμορφωση.
Τελικα τι παιρνεις? Ενα σημα απο καθαρο μεχρι ΓΖΖΖΖΖΖΖ (πραγματικα! ακου προενισχυτη σε ακουστικα) το οποιο δεν ειναι ικανο να οδηγησει τα μεγαφωνα (κοινως δεν εχει αρκετη ισχυ). Αυτο το σημα το ταιζεις στον τελικο (τις μεγαλες λαμπες) και μεσω μετασχηματιστη αυτες πλεον δινουν το σημα με ισχυ στα μεγαφωνα. Αναλογα τον τυπο της λαμπας των επιλογων στο κυκλωμα την υλοποιηση σε υλικα και τα watt (οσο πιο λιγα τοσο πιο ευκολα "συμμετεχει" στην παραμορφωση εστω του ηχου ο τελικος αλλα βεβαια τοσο λιγοτερο ελεγχει μπασσα κτλ, συμπιεζει το σημα και αλλα που μπορει να ειναι θεμιτα μπορει και οχι) εχεις και διαφορετικο αποτελεσμα. Πολυ συχνα οι διαφορες ειναι μικροτερες απο ο,τι περιμενεις.
Τωρα απο εκει και επειτα, το θεμα προενισχυση δεν χρειαζεται να ειναι λαμπατο απαραιτητα η τρανζιστορατο. Μπορει να ειναι και ψηφιακο. Εκει παιζει παιχνιδι το pod σου με τροπο που απλα δεν μπορουν οι λαμπατοι προενισχυτες. Ειναι το θεμα ευελιξια.
Καθε λαμπατος προενισχυτης (και κατα επεκταση ενισχυτης) ειναι επι της ουσιας ενας ενισχυμενος μονοκαναλος. Ακουγεται περιεργο, αλλα και ο VH4 ακομη, αυτο ειναι. Δηλαδη οι λαμπιτσες του (οι διπλες 12ax7) χρησιμοποιουνται στα καναλια σταδιακα. Το βρωμικο του κυκλωματικα, χρησιμοποιει μερος του καθαρου καναλιου.
Με απλα λογια. Θες καθαρο? Μια λαμπα (που λεει ο λογος).
Θες βρωμικο? 2 λαμπες (1 του καθαρου+1, απο το ιδιο input). Για πιο μερακληδες, ξεχωριστα ρυθμιστικα bass mid treble. Επειδη αυτα ταιζονται απο λαμπες, παρε και αλλη λαμπα.
Θες τρια καναλια? Παρε και αλλη λαμπα για extra παραμορφωση, ποτενσιομετρο για ξεχωριστη ενταση και ισως ξεχωριστα bass mid treble (ανα καναλι, η μοιραζονται κιολα. Ο soldano ακομη και στον decatone μοιραζει bass mid treble μεταξυ τριων καναλιων για να κρατησει την ιδιοτροπια που ελεγα. Αντε ρυθμισε τα ολα να ειναι ισορροπημενα).
Θα δεις ενισχυτες με πολλα καναλια αλλα ο κανονας ειναι συνηθως οτι, το ενα ειναι κυκλωματικη επεκταση του αλλου. Ως αποτελεσμα επηρεαζεται και το ηχητικο μερος για το καθε "καναλι". Εμφαση στο High gain? Συνηθως εχεις επηρεασει και το στησιμο του καθαρου καναλιου (και τον τελικο). Εμφαση σε crunch, καθαρα και vintage χαλαροτητα? Οκ, αλλα μετα τα πραγματα επηρεαζουν το πολυ γκαζι.
Αν ριξεις μια ματια στον carvin preamp
[size=78%]https://www.google.gr/?gws_rd=cr#bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&fp=bb02e819afab240&q=carvin+preamp+quad+x[/size] θα δεις οτι ξαφνικα εχει...8 λαμπιτσες ενω οι συνηθισμενοι ενισχυτες εχουν 3...ακομη και για τρελο hi gain (η 4η ειναι για τον τελικο και η 5η για το reverb στους περισσοτερους αν δεις τις προδιαγραφες. 3 προενισχυτικες). Αυτος ναι, ειναι διαχωρισμενος προενισχυτης στα καναλια σε μεγαλο βαθμο. Αλλα ειναι υπερπολυπλοκος και καλα ειναι να μη ψαχνεις να βρεις τι χαλασε η πια λαμπα μικροφωνιζει μια-μια!
Ολα αυτα σε γενικες γραμμες. Δεν σημαινει οτι ενας καλος "πολυκαναλος" λαμπατος δεν μπορει να εχει καθαρα που να ενθουσιαζουν, συνηθως ομως, δεν ειναι τα vintage fender καθαρα που αρεσουν σε ολους και το αντιθετο.
Το pod σου ομως δεν εχει τετοιους περιορισμους. Και εχει και τα effects με τροπο που δεν σε νοιαζει για το θεμα loop, αντιστασεις, οχι ταιριαζει, οχι ρουφαει ηχο, οχι το ενα οχι το αλλο. Πατας ενα κουμπι και αλλαζεις εντελως χαρακτηρα προενισχυτικα.
Σε σχεση με το real thing, οκ για μενα δεν ειναι ακριβως το ιδιο, αλλα ειναι μια χαρα. Ακομη θυμαμαι πως περιεγραφε ενας πολυ γνωστος ελληνας κιθαριστας οτι το triaxis σε A/B με το axe-fx κερδιζει αλλα το axe-fx (mk I) ειναι τοσο κοντα που δεν σε νοιαζει κιολα...
Επισης θα σου κανω data overload με αλλο ενα τροπο. Πες οτι εχεις ενα μονοκαναλο, ενισχυτη, τερας, που εξολοθρευει στο high gain, βγαζει και ωραιο lead ηχο και εχει σακατεψει τα καθαρα (η εν παση περιπτωσει τα καθαρα του δεν βγαινουν καλα οταν το εχεις στησει στις ρυθμισεις για τον χαμο που θες!). Για ποιο χτυπαει η καμπανα? Πες για το 5150! Ε ξερεις ποσοι ειναι αυτοι πο εχουν παρει ενα pod HD 500 και εχουν (γιατι το pod δινει αυτη τη δυνατοτητα) και τον ηχο του 5150 στον τελικο και οποιοδηποτε fender amp model απο το pod? Και τρελλαινουν κοσμο οταν βλεπουν το 5150 να βγαζει καθαρα, πολυ ομορφα, που απλα συνηθως δεν υπαρχουν σε αυτο και ξαφνικα με το πατημα ενος κουμπιου, μπαμ ξανα το γνωστο hi gain σφυροκοπημα...