Το μουσικό ιδίωμα της τζαζ έχει την εγγενή ικανότητα να αφομοιώνει άλλα είδη μουσικής, διατηρώντας την ταυτότητα της καθώς και τη ταυτότητα του είδους που αφομοιώνει. Φυσικά δεν θα μπορούσε να μην έχει αφομοιώσει την μουσική που την γέννησε, τη "μαμά" blues. Ο ήχος του blues είναι τόσο ριζωμένος μέσα στην τζαζ, ώστε πάνω από 70 με 80 χρόνια, να θεωρείται πλέον παράδοση. Η blues κλίμακα έχει διεισδύσει σχεδόν σε κάθε μορφή και είδος της τζαζ, όπως modal, bebop, post-bop, bossa novas, μπαλάντες ακόμα και στην free jazz.
Οι μουσικοί της τζαζ (και ακόμα περισσότερο του rock), αγκάλιασαν το blues και το ενσωμάτωσαν στο παίξιμό τους, διότι τους δίνει την ευκαιρία να εκφράσουν εύκολα και αβίαστα αισθήματα, συναισθήματα και κοινωνικοπολιτικές καταστάσεις που βιώνουν καθημερινά. Οι αμερικάνοι περιγράφουν πολλές φορές το feel του blues ως
"down-home", "
earthly" και φυσικά ως "
bluesy", έννοιες οι οποίες είναι δύσκολο έως αδύνατο να μεταφραστούν/εξηγηθούν πλήρως στα ελληνικά
(σ' αυτό το σημείο αγαπητά μέλη του kithara, θα ήθελα πολύ να γράψετε την γνώμη σας σχετικά, μιας και πιστεύω πως η συζήτηση εκτός από ενδιαφέρουσα θα είναι και εποικοδομητική). Η "κραυγή" του blues, ο πόνος της ψυχής, η καταπίεση και άλλα συναισθήματα
[size=78%], [/size]εκφράζονται από την blue νότα της οποίας το τονικό ύψος "χάνεται" ανάμεσα στις σχισμές των πλήκτρων του πιάνου, στις οπές των πνευστών και στα bend των χορδών της κιθάρας και της φωνής.
Θέλω να τονίσω στους επίδοξους τζαζ κιθαρίστες που κάνουν τα πρώτα τους βήματα, πως το blues έχει την ίδια αρμονία με την τζαζ, επομένως
το blues είναι ένα πολύ καλό shortcut για να μάθει κάποιος τζαζ. Άλλα ακόμα και να μην σας ενδιαφέρει η τζαζ,
η μελέτη των blues μέσα υπό το πρίσμα της τζαζ, θα σας δώσει δυναμική ώθηση στις γνώσεις σας και στο παίξιμό σας, άλλα πριν πάμε σε βαθιά νερά, κρίνω απαραίτητο να ασχοληθούμε με βασικές θεωρητικές και αρμονικές έννοιες που χαρακτηρίζουν αυτή την υπέροχη μουσική.
Το blues είναι συνήθως
12μετρο άλλα υπάρχει και
8μετρο,
14μετρο,
16μετρο και
24μετρο. Θα μας απασχολήσει η συνηθέστερη μορφή του, το
12μετρο. Παίζεται σε
οποιοδήποτε τέμπο και feel καθώς και
σε οποιοδήποτε μέτρο, από 3/4, 4/4 μέχρι και πιο το σύνθετο 12/8, ακόμα και σε περιττά όπως 7/8, 9/8...
Το παραδοσιακό blues αποτελείται από 3 ακόρντα, τα
I7, IV7 και V7. Το jazz blues είναι βέβαια πιο σύνθετο άλλα θα το δούμε λίγο αργότερα. Ας δούμε την σειρά ακόρντων γραμμένη (για ευκολότερη κατανόηση τα παραδείγματα του άρθρου είναι σε C7).
Μάθετε απ' έξω αυτές τις σειρές αν δεν τις ξέρετε ήδη.

link:
very basic blues progression Στο παράδειγμα που ακολουθεί, αποτελείται από
δύο choruses και σας δίνω μόνο την
3η και την
7η, δηλαδή την ουσία του εκάστοτε ακόρντου. Στο δεύτερο chorus
οι 3ες και οι 7ες είναι ανεστραμμένες. Αυτές οι δύο "ταπεινές" νότες σε συνδυασμό με αυτά που παίζει το μπάσο στο backing track,
μπορούν να θεωρηθούν πλήρη ακόρντα. Μελετώντας το παράδειγμα, θα αφομοιώσετε καλά την αρμονία και θα κάνετε ear training, με στόχο να "ακούτε" τις αλλαγές στο εσωτερικό σας αυτί πριν ακουστούν (με ή χωρίς συνοδεία από rhythm section).
Παρατηρήστε ότι η αρμονία κινείται χρωματικά, γεγονός που υποδηλώνει πολύ ισχυρούς αρμονικούς δεσμούς. Οι ομαλές λύσεις της 3ης και της 7ης των δεσποζουσών συγχορδιών, είναι πολύ σημαντικές για το αυτί του ακροατή. Οι χρωματικές κινήσεις εξασφαλίζουν, εάν ενσωματωθούν σωστά στις συγχορδίες, εγγυημένα καλές αρμονικές λύσεις.

link:
very basic blues voicings Το επόμενο παράδειγμα είναι το ίδιο με το προηγούμενο άλλα ενσωμάτωσα και
την εκάστοτε θεμέλιο για μπάσο. Ακολουθεί αμέσως μετά πάλι το ίδιο παράδειγμα άλλα
με παραλλαγμένο μπάσο. Αυτή τη φορά το μπάσο μένει αυστηρά στην
6η χορδή, δίνοντας έτσι μεγαλύτερη
συνοχή στην αρμονία. Ανάλογα την θέση στην ταστιέρα το μπάσο μπορεί να είναι
η θεμέλιος ή η 5η. Επί ευκαιρίας
βλέπετε στην πράξη πως χτίζονται καλά voicings. 
link: v
ery basic blues voicing + bass page 1
link:
very basic blues voicing + bass page 2 Είναι σημαντικό για το αυτί, σε όλα τα παραπάνω παραδείγματα, αρχικά να παίζετε ολόκληρα όπως τα γράφω στην παρτιτούρα και έπειτα δοκιμάστε με τέταρτα ή/και με δικούς σας ρυθμούς. Χρησιμοποιήστε μετρονόμο ή το backing track (links παρακάτω). Όλα τα παραδείγματα είναι πολύ απλά τόσο ρυθμικά όσο αρμονικά, επομένως δεν τα ηχογράφησα. Στα επόμενα μέρη της σειράς θα πάμε σε πιο βαθιά νερά και θα συμπεριλάβω ηχογραφημένα παραδείγματα όπου κρίνω ότι είναι αναγκαίο.
link:
very basic backing track - mediafiremirror link:
very basic backing track - box Δεν θα επεκταθώ σε σόλα και αυτοσχεδιασμούς για αυτές τις πολύ απλές σειρές ακόρντων που είδαμε παραπάνω. Κάτι τέτοιο ξεφεύγει από το θέμα και το κλίμα της σειράς μαθημάτων που ξεκινάω με το παρόν thread. Εξάλλου
δεν είμαι ο κατάλληλος να δείξω electric ή rock blues, γιατί δεν είναι ο τομέας μου. Όσοι θέλετε να μελετήσετε σόλα στην παραδοσιακή σειρά ακόρντων θα πρέπει να ανατρέξετε σε άλλες πηγές.
Εδώ ολοκληρώνεται το πρώτο μέρος της σειράς μαθημάτων
Jazz Blues.
UPDATE: Ξέχασα να αναφέρω πως ένα παλαιότερο μου thread το Bb Blues. Εύκολο, shuffle και Jazzy, περιέχει ηχογραφημένο παράδειγμα, ιδανικό για το παρόν thread.Για διορθώσεις και απορίες σχολιάστε...