Ένα πολύ αναλυτικό και χρήσιμο video μου
https://www.youtube.com/watch?v=q_9eUZwNAhYΦτιάξτε τον ‘’κανόνα’’, σε μικρογραφία,που δείχνω στο Video εκτυπώνοντας τη φωτογραφία ΕΔΩ : και τοποθετήστε τον, στο μέρος που παίζετε το μουσικό σας όργανο.
https://app.box.com/s/cwyqy9ssfcochh3sq5he6rmj71h3a6x6 Ερώτηση: Πώς όμως θα βρω τι ακόρντα απαιτεί ένα φωνητικό, οργανικό ή σύνθετο μουσικό κομμάτι που ακούω από CD…ή πώς θα εναρμονίσω μια μελωδία (πάνω στις νότες
που εγώ προσωπικά παίζω με τις χορδές Εκαντίνι και Σί της κιθάρας) ή ακούγοντας μόνο μελωδία παιγμένη από άλλα όργανα σε CD……. ώστε να προκύπτουν συγχορδίες που να είναι ακουστικά (τουλάχιστον στην αρχή της εκμάθησης)
υποφερτές ;
Απάντηση: Ακούμε τη μελωδία και προσπαθούμε να βρούμε την τονική της (να βρούμε τον τόνο). Το σπουδαιότερο κριτήριο είναι το "καλό αυτί". Πάντως η γνώση αυτή αποκτάται με μελέτη και από την εμπειρία σας στο όργανο. Στην αρχή θα κάνετε λάθη (λογικό) απλά να μην υπάρχει εκνευρισμός. Ανάλογα με το "αυτί" μπορεί να σας πάρει από λίγες βδομάδες μέχρι και μήνες.
Δεν γίνεται χωρίς "καλό αυτί" να τα μάθετε από τη μια μέρα στην άλλη. Επιμονή, υπομονή και σύντομα θα βρίσκετε όχι μόνο την τονική αλλά και όλες τις συγχορδίες.
Πολλές φορές ένα τραγούδι μπορεί να ξεκινάει με την τονική συγχορδία, αλλά αυτό δεν συμβαίνει πάντα. Συνήθως όμως το τελείωμα του είναι η τονική.
Δηλαδή η τελευταία συγχορδία σχεδόν σίγουρα (η πρώτη με επιφυλάξεις) αποτελεί και την κλίμακα της μελωδία
Αφού βρω τον τόνο μπορώ να συνοδεύσω τη μελωδία μόνο με τα 3 βασικά (σαν αρχάριος) ή και με εμπλουτισμό με τουλάχιστον άλλα 2 ακόρντα. (προσωπικά πχ σε κομμάτι D: Χρησιμοποιώ τα βασικά ακόρντα D – G - A7 και τα εμπλουτίζω με τα Em – Bm )
Το ποια είναι αυτά τα βασικά και τα δευτερεύοντα και πώς τα βρίσκουμε περιγράφεται αναλυτικά στο video και στην παρακάτω φωτογραφία:

Πώς όμως γίνεται και ακούγεται σωστή η εναρμόνιση μελωδίας μόνο με τις κύριες 3 συγχορδίες;
Απαντώ
πρακτικά ως εξής στο ερώτημα:
Είμαι παίχτης φυσαρμόνικας και όλες οι διατονικές φυσαρμόνικες παίζουν μόνο στη κλίμακα που είναι η τονικότητα τους (εκτός αν εφαρμόσουμε την τεχνική bendings). Δηλαδή στις διατονικές φυσαρμόνικες χρησιμοποιούμε ΜΟΝΟ 3 ακόρντα. (πχ με φυσαρμόνικα τονικότητας C μπορούμε να παίξουμε μόνο τα ακόρντα: C – G –
Dm ,σχετική της
F).
Με τη φυσαρμόνικα λοιπόν μπορούμε να συνοδεύσουμε μόνο με τις συγχορδίες I - IV - V άρα και να εναρμονίσουμε
ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ μελωδία χρησιμοποιεί αποκλειστικά τους φθόγγους μιας διατονικής κλίμακας.
Πρακτικά θα τολμήσω να απαντήσω ως εξής:
Τα 3 αυτά ακόρντα περιέχουν ΟΛΕΣ τις νότες της διατονικής κλίμακας. Πχ τα ακόρντα C-G-F περιέχουν ΟΛΕΣ τις νότες της C ματζόρε, γι’ αυτό αυτή η έστω ελλιπής (με 3 μόνο ακόρντα) εναρμόνιση 'ακούγεται' σωστή. Δηλαδή το άκουσμα θα είναι
αισθητικά αποδεκτό.
Με την κιθάρα μπορούμε να εναρμονίσουμε (μόλις μάθουμε τα βασικά) και με περισσότερα ακόρντα, όπως ανέφερα παραπάνω..
( Στους δρόμους/modes δεν ισχύουν αυτές οι εναρμονίσεις). Τα 3 βασικά ακόρντα (I – IV – V ) - το V καλύτερα V7 - που τα βρίσκουμε με τον τρόπο που αναλύω στο Video .
Με καθημερινή εξάσκηση σε μια πολύ βασική
αλληλουχία ακόρντων (Chords Progression) όπως πχ: η I – IV – V7 – I για βασικές συνήθεις τονικότητες ( C , D , F , A – Dm , Em , Am ) σύντομα θα συνηθίσετε.
Μετά την επιλογή της αλληλουχίας πρέπει να επιλέξετε την τονικότητα στην οποία θα παιχθεί η αλληλουχία. Συνήθως η τονική είναι η πρώτη συγχορδία που παίζεται αλλά αυτό
δεν είναι απαράβατος κανόνας.
Η γενική αίσθηση της αλληλουχίας παραμένει η ίδια ανεξαρτήτως της τονικότητας όμως οι διαφορετικές τονικότητες προσθέτουν διαφορετικές αποχρώσεις.
Έτσι οι τονικότητες ματζόρε δίνουν έναν εύθυμο χαρακτήρα ενώ οι μινόρε έναν πιο λυπητερό.
Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι η εύρεση της τονικότητας ενός κομματιού μας βοηθάει στην διαδικασία εναρμόνισής του καθώς περιορίζει το πλήθος των δυνατών συγχορδιών σε αυτό το κομμάτι που παράγει η αντίστοιχη κλίμακα.
Πριν ξεκινήσετε λοιπόν να βρίσκετε όλα τα ακόρντα σε ένα τραγούδι καλό είναι να μάθετε τα βασικά πιθανά ακόρντα που μπορούν να παιχτούν με την κιθάρα.
Η εκμάθηση με τη χειροποίητη ‘’συσκευή’’ που δείχνω στο video (που μπορείτε να τη φτιάξετε άμεσα και εύκολα - θα πρότεινα ξύλο ραμποτέ σε κατά βούληση διαστάσεις -και να την έχετε στο χώρο σας) μπορεί να γίνεται και παπαγαλία χωρίς βαθιές γνώσεις των μεταξύ των ακόρντων σχέσεων, απλά με μια ολίσθηση του "κανόνα" της ‘’συσκευής’’...
Σχετικά άρθρα:Ο κύκλος των 5
ων, όπως τον ‘’τροποποίησα’’ να δείχνει και τον προσαγωγέα της αρμονικής κλίμακας μινόρε
Οδηγός για Ακόρντα Μπαρέ (barre): ΕΔΩhttp://forum.kithara.gr/index.php?topic=85930.0 Αρχάριοι και Κιθάρα: ΕΔΩhttp://forum.kithara.gr/index.php?topic=87163.0