Σελίδες:
  • #1 από STEFANOS604 στις 19 Dec 2012

  • Εισαγωγή:
    Νότες Ταστιέρας


    Είναι θέμα πρακτικής εξάσκησης η εκμάθηση της. Βέβαια και να μάθει κανείς όλες τις νότες δεν λύνει το πρόβλημα με τις συγχορδίες και το σολάρισμα σ’ αυτές αλλά σίγουρα θα βοηθήσει πολύ.
    Εδώ ένα on Line πρόγραμμα εκμάθησης ταστιέρας κιθάρας – πιστεύω σπουδαίο βοήθημα για τον αρχάριο - που σ’ εκπαιδεύει να μάθεις σιγά – σιγά τις νότες της ταστιέρας ορίζοντας εσύ πόσα τάστα θέλεις κάθε φορά .
    Το πρόγραμμα αυτό είναι  μια καλή  μέθοδος να μάθετε υπό τύπο ερωτήσεων , υποσυνείδητα και με επανάληψη , τις νότες μέχρι το 12ο τάστο και ειδικά τις νότες στην 6η και 5η χορδή γιατί σ’ αυτές τις δύο  ‘’πιάνονται’’ σχεδόν τα περισσότερα ακόρντα.
     
    Μετακινούμενα Ακόρντα (movable chords)
    Είναι εύκολο να παίξουμε μια μεγάλη ποικιλία ακόρντων τα οποία να ανεβοκατεβαίνουν την ταστιέρα ( να γιατί λέγονται ‘movable’ ).
    Οι πιο βασικοί τύποι μετακινούμενων ακόρντων στην ταστιέρα είναι:
    • τα μπαρέ (barre) που χρησιμοποιούνται σε κιθάρα με το standard κούρδισμα (EADGBE) και
    • τα ακόρντα 5ης (Power Chords). Εδώ απλά να πούμε ότι τα ακόρντα 5ης χρησιμοποιούνται για ανεβοκατέβασμα της ταστιέρας με υπερβολικά μεγάλη ταχύτητα και είναι έντονη η παρουσία τους στο μουσικό στυλ Metal/Rock.

    Όταν παίζεις κιθάρα όρθιος τότε το ‘’πιάσιμο’’ με μπαρέ είναι και πιο εύκολο και πιο ξεκούραστο.
    Ακόρντα barre
     
    Τα ακόρντα (ή ακομπανιαμέντα ή συγχορδίες ή chords) Barre ή bar chords λέγονται έτσι διότι ο δείκτης του χεριού χρησιμοποιείται σαν μπάρα που ‘πιάνει’ ΟΛΕΣ τις χορδές. Όταν γίνεται το μπαρέ τότε το δάκτυλο σου αντικαθιστά τον πλαστικό ζυγό (nut) –το ‘μηδενικό’ τάστο.

     Τα shapes των ακόρντων που αναφέρονται  παρακάτω είναι τα πιο κοινά και δημοφιλή, όμως θα βρεις κάποτε που θα έχεις χρόνο, και πολλά άλλα shapes όπου πιάνουμε δυο ή μόνο τρεις χορδές και τους δίνεται συνήθως ο όρος ημι-μπαρέ ή πχ miniature version of the full version (πχ το F ΕΔΩ : πιάνεται με 12 διαφορετικούς τρόπους – full & miniature).
     
     Όμως ο σωστός ορισμός για barre θα ήταν : ‘’ο δείκτης ή και άλλο δάκτυλο/δάκτυλα σε μερικές ή όλες τις χορδές’’. Απλά η πλειονότητα των κιθαριστών τα πλέον δημοφιλή αυτά ακόρντα τα εκτελεί με το δείκτη σ’ όλες τις χορδές και ο δείκτης γίνεται ο μετακινούμενος ‘’ζυγός’’ επιτρέποντας στα υπόλοιπα 3 δάκτυκα να παίζουν shapes ανοικτών ακόρντων.
     
    Εγώ απλά για ευκολία και διευκόλυνση των αρχαρίων συνδύασα στον ορισμό  το δείκτη με  το capo που ‘πιάνει’ όλες τις χορδές αντικαθιστώντας  τα barre. ( …Barre chords are chords that involve using one finger, usually your first finger, to press all the strings down at once on a single fret. Barring turns your first finger into a movable capo. You can then use your remaining three fingers to play open chord shapes, but in any position on the fretboard.. ΕΔΩ:….)
     
    Επαναλαμβάνω ότι η αναφορά μου στον πρώτο ορισμό αφορά  στα 3 αυτά δημοφιλή (υπάρχουν και πολλά άλλα ακόρντα με μπαρέ στις 2 , 3 ή 4 χορδές και με το μπάσο όχι μόνο στην 5η ή 6η χορδή , δεν τα περιγράφω όμως για να αποφευχθεί τυχόν σύγχυση - ίσως σε μελλοντικό άρθρο) μπαρέ που είναι δημοφιλή γιατί η εκμάθηση τους θεωρείται πιο εύκολη από άλλα μεμονωμένα shapes.
     
     



    Τα κυριότερα τρία στυλ barre (barre shapes) κιθάρας είναι:
           1.       Αυτό που λαμβάνεται από τους δακτυλισμούς του ανοικτού ακόρντου Ε. Αυτό το στυλ του ακόρντου χρησιμοποιεί για μπάσα νότα αυτή επί της 6ης χορδής Ε και αρπίζονται ΟΛΕΣ οι χορδές.


    Αυτό που λαμβάνεται από τους δακτυλισμούς του ανοικτού ακόρντου Α. Αυτό το στυλ του ακόρντου χρησιμοποιεί για μπάσα νότα αυτή επί της 5ης  χορδής Α και αρπίζονται ΟΛΕΣ οι χορδές εκτός από την 6η χορδή Ε.


         3.Αυτό που λαμβάνεται από τους δακτυλισμούς του ακόρντου C. Αυτό το στυλ του ακόρντου χρησιμοποιεί για μπάσα νότα πάλι αυτή επί της 5ης  χορδής A και αρπίζονται ΟΛΕΣ οι χορδές εκτός από την 6η χορδή Ε. Εδώ παρ ‘ όλο που τοbarre γίνεται με το δείκτη η μπάσα νότα είναι αυτή που πιάνεται με το μικρό δακτυλάκι.



    Επιλογή στυλ ακόρντου
    Είναι στη δική σας επιλογή αν θα  επιλέξετε το ίδιο ακόρντο είτε από το Ε στυλ είτε από το Α στυλ είτε από το Cστυλ.
    Όλα είναι παραδεκτά αν και το C στυλ είναι λίγο πιο δύσκολο από τα άλλα. 
    Συνδυασμός των ακόρντων όλων των μορφών


    Το Chord progression για το D χιτζάζ είναι κυρίως το: D – Eb – Cm – Gm – Eb – D
    Εδώ λοιπόν συμφέρει ο συνδυασμός και των 3 μορφών. Δηλαδή:
    ·Το ακόρντο D με το C στυλ
    ·Το ακόρντο Eb  επίσης με το C στυλ
    ·Το ακόρντο Cm με το Α στυλ για μινόρε
    ·Το ακόρντο  Gm  με το Ε στυλ για μινόρε

    Δείτε εδώ το video μου με αυτό το συνδυασμό και των 3 μορφών:
    https://www.youtube.com/watch?v=cU_4HXJhNK0

    Εξάσκηση με οπτικοακουστικό σύστημα για άμεσα αποτελέσματα:
    Με τις παραπάνω πολύ καλές φωτογραφίες που πάρθηκαν απ’ αυτή την ιστοσελίδα  και με το: hord finder software:  http://chordfind.com/ που σου δείχνει στο (variations) όλες τις θέσεις στην ταστιέρα που μπορείς να ‘’πιάσεις’’ το ίδιο ακόρντο αλλά το σπουδαιότερο είναι ότι συνοδεύεται και με ηχητικό σε midi.
     
     
    Οπότε είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για εκμάθηση των ακόρντων ανοικτών και barre όχι μόνο των Ματζόρε , Μινόρε , Εβδόμης αλλά και των Sus 2 και Sus 4.




    Εδώ ένα πολύ καλό άρθρο και ένα πολύ καλό video  στα ελληνικά με συμβουλές για πρόληψη  και  θεραπεία της τενοντίτιδας.

    Σημείωση: Οι αγγλικοί όροι δίδονται απλά για να σας βοηθήσουν να κάνετε googling για περισσότερες πληροφορίες
  • #2 από hot_sauce (φλουτσ) στις 20 Dec 2012
  • πολύ ωραίο άρθρο Στέφανε!
    εξηγεί αναλυτικά και κατανοητά, ακόμα και για πολύ αρχάριους, το θέμα....
    ευχαριστούμε!
  • #3 από Harpwood στις 20 Dec 2012
  • +1 sticky  8)


    Τι είναι το φαινόμενο του μαντολίνου?
  • #4 από STEFANOS604 στις 20 Dec 2012
  • Στη φωτογραφία που δίνω για τα capo την:
    https://www.box.com/s/gfiy54p47ge7zse4e456
    έχω βάλει ένα βέλος από το 4ο τάστο και πάνω.
    Τότε ο ήχος της κιθάρας μοιάζει με μαντολίνο. Δηλαδή ο καλός ήχος είναι μέχρι εκεί και μάλιστα λένε σπουδαίοι κιθαρίστες ότι θέτοντας το Capo στο 3ο τάστο και αρπίζοντας τα ακόρντα του G (σολ) - που είναι ακόρντα του Bb , ο ήχος έχει ένα ειδικό ηχόχρωμα. Το παρατήρησα κι εγώ (βέβαια υποκειμενική αντίληψη)
  • #5 από Harpwood στις 20 Dec 2012
  • ΟΚ! το έπιασα!


    Μπράβο και από μένα όχι μόνο για το παρόν thread, αλλά και για τα άλλα ενδιαφέροντα θέματα που έχεις μοιραστεί μαζί μας.
     
  • #6 από Stelios34 στις 29 Dec 2012
  • Πάρα πάρα πολύ κατανοητό
    thanks
  • #7 από STEFANOS604 στις 13 Jan 2013
  • Ευχαριστώ stelios34
    Ζήτησα απο τον administrator αντί των links των φωτογραφιών που παραθ'έτω να τα αντικαταστήσει με τις φωτογραφίες που αντιστοιχούν αυτά για καλύτερη κατανόηση από τους χρήστες (μέχρι χθες δεν ήξερα τον τροπο εισαγωγής φωτογραφιών)
    Καλή Χρονιά
  • #8 από STEFANOS604 στις 14 Jan 2013
  • …με αυτό το software εισάγεις το ακόρντο που θέλεις και βλέπεις κάθε φορά έναν από τους 3 διαφορετικούς δακτυλισμούς και ακούς τον ήχο του ακόρντου
    http://www.greenmonstermusic.com/dictionary.php
    το είχα κάνει υπερσύνδεση στα κόκκινα γράμματα του άρθρου και δυστυχώς δεν φαίνεται ενεργοποιημένο. Αν κάποιος συντονιστής μπορεί – αφού δεν έχω το δικαίωμα τροποποίησης ας το κάνει γιατί είναι ένα πολύ καλό πρόγραμμα
  • #9 από adr1anos στις 14 Jan 2013
  • .. αντί των links των φωτογραφιών που παραθ'έτω να τα αντικαταστήσει με τις φωτογραφίες που αντιστοιχούν..

    Στέφανε μπορείς να το κάνεις μόνος σου, πολύ εύκολα χρησιμοποιώντας κατά την εισαγωγή αυτό το κουμπί:

    ..και εισάγοντας στο παράθυρο που εμφανίζεται, το link από την φωτογραφία που θέλεις να απεικονίσεις.
    Πλέον θα εμφανίζεται αυτόματα η φωτο και όχι το Link.

    το είχα κάνει υπερσύνδεση στα κόκκινα γράμματα του άρθρου και δυστυχώς δεν φαίνεται ενεργοποιημένο.

    Για την υπερσύνδεση, αφού έχεις τελειώσει με το formating, τότε μαρκάρεις το κείμενο που θέλεις να περιλάβεις στο hyperlink και με το κείμενο μαρκαρισμένο πατάς το επόμενο κουμπί:

    ..και εισάγοντας στο παράθυρο που εμφανίζεται, το link που θέλεις δημιουργείται ένα υπογραμισμένο hyperlink ( το οποίο όμως είναι μπλέ και θέλει λίγο παραπάνω παίδεμα να γίνει άλλο χρώμα).
  • #10 από Απόλλων στις 14 Jan 2013
  • Το διόρθωσα εγώ. Τώρα ο σύνδεσμος είναι ενεργοποιημένος με μπλέ γράμματα (για να ξεχωρίζουν από τα υπόλοιπα κόκκινα).

    Με την ευκαιρία να πω ότι υπάρχουν πολλά προγράμματα και ιστοσελίδες που δείχνουν εναλλακτικούς δακτυλισμούς συγχορδιών. Ένα που έχω υπόψη μου είναι το Chordfind, στο οποίο επιπλέον μπορεί κανείς να βρει ακκόρντα όχι μόνο για κιθάρα, αλλά και για πιάνο, μπάσο ή άλλα όργανα.
  • #11 από STEFANOS604 στις 14 Jan 2013
  • adr1anos
    Έτσι θα το κάνω από την επόμενη φορά

    Απόλλων
    Θα είμαι πιο προσεκτικός στην προεπισκόπιση στο μέλλον

    Ευχαριστώ πολύ

    Στέφανος
  • #12 από STEFANOS604 στις 08 Feb 2013
  •  Εδώ  περισσότερες πληροφορίες και άλλα 2 software για ακόρντα, πιστεύω από τα καλύτερα του διαδικτύου που σου  λένε και πιο ρεπερτόριο πάει με τα συγκεκριμένα ακόρντα που επιλέγεις:
  • #13 από STEFANOS604 στις 12 Feb 2013
  • Πήρα το εξής ΠΜ για το θέμα και απάντησα ως εξής:

    <<Στα barre ΔΕΝ πιάνουμε όλες τις χορδές όπως τονίζεται στο κείμενο.  Εξαρτάται από το για ποιά συγχορδία πρόκειται γιατί υπάρχουν barre όπου πιάνουμε δυο ή τρεις μόνο χορδές.  Επίσης όχι μόνο ο δείκτης αλλά όλα τα δάχτυλα μπορεί να πιάνουν παραπάνω από μια χορδές (στυλ barre) >>

    Έχεις δίκιο ο σωστός ορισμός είναι ‘’ο δείκτης σε μερικές ή όλες τις χορδές’’. Απλά η πλειονότητα γίνεται με το δείκτη σ’ όλες τις χορδές και ταυτόχρονα συνδυάζεται ο ορισμός αυτός με το capo που ‘πιάνει’ όλες τις χορδές αντικαθιστώντας  τα barre. Δοκίμασες να πιάσεις χρίς μπαρέ πχ το ( Eb /C#); Επίσης όλα τα δύσκολα ακόρντα με #/b ‘’πιάνονται’’ εύκολα με το capo

    Wikipedia:
    <<Barre chords are typically used for more complex chord voicings and playing in keys not suitable for the more basic open chords of the first position of a standard-tuned guitar. Τα μπαρέ ακόρντα χρησιμοποιούνται για πιο σύνθετα voicings ακόρντων κιθάρας και παίζονται σε τονικότητες για τις οποίες δεν είναι κατάλληλα τα πιο βασικά ανοικτά ακόρντα της 1ηςθέσης μιας κιθάρας standard κουρδίσματος EADGBe.>>

    Απ’ την άλλη μεριά αν προσπαθήσει – ειδικά ο αρχάριος – να παίξει σε τονικότητες Bb/C# - Ab/G# θα τα παρατήσει αμέσως (Σ’ αυτές τις τονικότητες προτείνω το capo).

    Επειδή εγώ προσωπικά παίζω ΑΜΕΣΩΣ σ’ όποια απ’ τις 36 τονικότητες (Ματζόρε – Μινόρε Φυσικό – Μινόρε Αρμονικό) , ( συν άλλες τόσες των δρόμων) απλά βγάζοντας από τη ‘’φυσαρμονοθήκη’’ http://i1290.photobucket.com/albums/b539/stefanos604/MISCELLANEOUS/harmonicacase_zps77b20e1f.jpg μου την κατάλληλη τονικότητα. Ενώ για έναν παίχτη άλλου μουσικού οργάνου είναι αρκετά δύσκολα ειδικά οι τονικότητες με διέσεις/υφέσεις.

    Φίλος μου μουσικός – επαγγελματίας χρόνια- όταν του λέω καμιά φορά έλα να το παίξουμε το τάδε τραγούδι σε Ebm ή σε Bbm – απλά για να χρησιμοποιώ που και που αυτές τις τονικότητες μου λέει. ‘’Μα που τους βρήκες αυτούς τους τόνους;’’ Ενώ εγώ παίζοντας ταυτόχρονα κιθάρα + φυσαρμόνικα χρησιμοποιώ όποια τονικότητα θέλω και τοποθετώ ανάλογα το capo.

    Κιθάρα και Φυσαρμόνικα μαζί(2 μέθοδοι) -Guitar & Harmonica


    Επειδή σχεδόν σ' όλα μου τα άρθρα χρησιμοποιώ ξενόγλωσση διαδικτυακή και έγγραφη βιβλιογραφία και επειδή από πολλούς η wikipedia δεν θεωρείται πάντα πηγή αξιόπιστη θα δώσω άλλα 2 sites που ασχολούνται με Μαθήματα Κιθάρας και στα οποία επίσης αναφέρεται η χρήση μπαρέ ειδικά σε τονικότητες με διέσεις/υφέσεις.

    Playing barre chords in songs

    When playing chords containing sharps (# in musical notation) and flats (b in musical notation), you'll usually play the barre chord version of the chord.  For example, more complex chords like G#7 (G Sharp seventh) or Bb (B Flat), barre chords are the way to go, since they're easier to play than the open chord versions of these chords.

    Given the standard tuning for a guitar, open string chords work well for the keys that contain sharps and correspond to the string names (E, A, D, G, B), but they don’t work well, or at all, for any of the flat keys (F, Bb, Eb, Ab, Db, Gb, etc.) – the key of F, maybe. And, there are just some chords that are really awkward to play, or they don’t sound like you want them to, so barre chords are the best option. It has to be a ‘mix and match’ thing. Honestly, I rarely play Cm, Gm, Gm7, or Gmaj7 guitar chords in open positions...
     
    Μ' ένα σχόλιο σας το άρθρο εμπλουτίζεται...
  • #14 από Αυτάρεσκο Καθίκι Isnogood στις 13 Feb 2013
  • ΧΑ!
    Εμφανίζομαι από το υπερπέραν, για να δώσω κομμάτια σοφίας!!

    Κάτι που με βοήθησε στα εξτρά περίεργα ακκόρντα, ήταν να εξασκήσω τα σύνηθη 3δάχτυλα ακκόρντα, μόνο με το μέσο, παράμεσο και μικρό. Δν έλιωσα και σε αυτή την άσκηση, αλλά προσφέρει κατ'εμε μια στοιχειώδη πλην απαραίτητη ανεξαρτησία στα δάχτυλα αυτά. Και είνια ένα πρώτο στάδιο στην εξάσκηση του δείκτη ως καποτάστου. Το οποίο θέλει ξεχωριστή μελέτη, για να δουλέψει με το ελάχιστο έργο. Ας μείνουμε στα ακκόρντα της πρώτης θέσης χωρίς δείκτη.
  • #15 από elrich στις 13 Feb 2013
  • Μάλλον θα γράψω στο προσεχές μέλλον κι εγώ κάποια πράγματα σε αυτό το thread. Θα ήθελα να μιλήσω για (πως να το πω...) μια ορθολογική χρήση των μπαρρέ ανάλογα με το χρόνο που θα παίξεις συνεχόμενα (συναυλία, μαγαζί, παρέα κλπ), μπαρρέ που είναι βολικά, μπαρρέ που τα "λουφάρεις" και έξυπνες αλλαγές που δεν σου προκαλούν πόνο μετά από 1-2 ώρες παιξίματος (!) Ακόμα και πολύ έμπειροι παίχτες κουράζονται από τα μπαρρέ και μετά από κανα δίωρο το μπαρρέ ακούγεται τζχνγκλμτ (ακριβής απόδοση).

    Ελπίζω να μην το ξεχάσω στην πορεία
  • #16 από zeoy στις 13 Feb 2013
  • Μάλλον θα γράψω στο προσεχές μέλλον κι εγώ κάποια πράγματα σε αυτό το thread. Θα ήθελα να μιλήσω για (πως να το πω...) μια ορθολογική χρήση των μπαρρέ ανάλογα με το χρόνο που θα παίξεις συνεχόμενα (συναυλία, μαγαζί, παρέα κλπ), μπαρρέ που είναι βολικά, μπαρρέ που τα "λουφάρεις" και έξυπνες αλλαγές που δεν σου προκαλούν πόνο μετά από 1-2 ώρες παιξίματος (!) Ακόμα και πολύ έμπειροι παίχτες κουράζονται από τα μπαρρέ και μετά από κανα δίωρο το μπαρρέ ακούγεται τζχνγκλμτ (ακριβής απόδοση).

    Ελπίζω να μην το ξεχάσω στην πορεία


    Πάρα πολύ σημαντικό. Όποιος έχει παίξει live κάμποση ώρα ακουστική νιώθει τον πόνο μας (μεταφορικά και κυριολεκτικά  ;D ).
    Περιμένουμε tips από τον πολεμιστή του ακομπανιαμέντου ;)
  • #17 από Υπνοβάτης... στις 13 Feb 2013
  • @elrich
    Θεός, κάντο. Έχω λίωσει και στο γέλιο με την "ακριβή απόδοση". Παίζει να ναι 10^6% σωστή! ;D

    ΧΑ!
    Εμφανίζομαι από το υπερπέραν, για να δώσω κομμάτια σοφίας!!

    Κάτι που με βοήθησε στα εξτρά περίεργα ακκόρντα, ήταν να εξασκήσω τα σύνηθη 3δάχτυλα ακκόρντα, μόνο με το μέσο, παράμεσο και μικρό. Δν έλιωσα και σε αυτή την άσκηση, αλλά προσφέρει κατ'εμε μια στοιχειώδη πλην απαραίτητη ανεξαρτησία στα δάχτυλα αυτά. Και είνια ένα πρώτο στάδιο στην εξάσκηση του δείκτη ως καποτάστου. Το οποίο θέλει ξεχωριστή μελέτη, για να δουλέψει με το ελάχιστο έργο. Ας μείνουμε στα ακκόρντα της πρώτης θέσης χωρίς δείκτη.


    Πάρα, πάρα πολύ σωστό! Εξαιρετικά παραμελημένα τα τρίφωνα-τετράφωνα απλά voicings από τους αυτοδίδακτους- εμπειρικούς κιθαρίστες. (Χωρίς καμία διάθεση μείωσης προφανώς!)
Σελίδες: