Εμφάνιση μηνυμάτων

Αυτό το τμήμα σας επιτρέπει να δείτε όλα τα μηνύματα που στάλθηκαν από αυτόν τον χρήστη. Σημειώστε ότι μπορείτε να δείτε μόνο μηνύματα που στάλθηκαν σε περιοχές που αυτήν την στιγμή έχετε πρόσβαση.


Μηνύματα - Harpwood

Σελίδες: 1 2 [3] 4 5 6 ... 8
51
Λίγα πράγματα παραμένουν περίπλοκα αν/αφού τα έχεις μελετήσει πρώτα...

52
UPDATE: Μιας και έχει πραγματικά ενδιαφέρον, παραθέτω πεντάγραμμο με όλες τις dominant κλίμακες που ανάφερα παραπάνω.





Βλέπουμε πως οι κοινές νότες των F#7/Gb7 σε σχέση με την C7alt, είναι 5 έως 7 στις 7! Πολύ δυνατό υλικό για αντικατάσταση!


Φυσικά υπάρχουν και άλλες κλίμακες (πχ whole tone) με τέτοια χαρακτηριστικά, άλλα περιορίστηκα σε αυτές που έδωσα ως παράδειγμα παραπάνω. Όλες αυτές οι κλίμακες, ίσως σας ξενίζουν στο αυτί, για τον απλό λόγο, ότι δεν τις έχετε συνηθίσει. Σε αυτή τη περίπτωση πρέπει να αφομοιώσετε πρώτα τις altered δεσπόζουσες στο παίξιμό σας και οπωσδήποτε να εντρυφήσετε με τζαζ ή/και fusion δισκογραφία.


Καλή μελέτη! 

53

Μη μας ζητάς καθόλου. Έχεις κάνει εξαιρετική δουλειά. Τώρα είναι η σειρά μας να τα τυπώσουμε και να τα μελετήσουμε (κάποια στιγμή επιτέλους).


Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια :D


Θα πρότεινες μήπως η μελέτη να γίνεται και πάνω σε κάποια απλά chord progressions (πχ της οικογενείας ΙΙ, V, I ή Ι, VI, II, V, I) για να γίνεται πιο ευχάριστη;


Δεν είμαι σίγουρος αν κατάλαβα την ερώτησή σου. Έδωσα στο part iii progression με II-V-I για μελέτη. Το I-VI-II-V χρησιμοποιείται στο jazz blues ως turnaround και έχω σκοπό να το συμπεριλάβω στην σειρά.


Αν δεν σε κάλυψα με την απάντησή μου, θα με βοηθούσε να ρωτήσεις λίγο πιο συγκεκριμένα...


54
Με το παρόν thread ολοκληρώθηκε η σειρά Jazz Guitar Comping. Για απορίες/διευκρινίσεις, μη διστάσετε να απαντήσετε στο εκάστοτε thread. Θα προσπαθήσω να απαντήσω όσο πιο καλά μπορώ.


Η σειρά Jazz Blues έμεινε λίγο πίσω και σας ζητώ συγνώμη γι αυτό. Όλα τα thread/άρθρα που ανέβασα εν τω μεταξύ, είναι απαραίτητα για την συνέχεια της σειράς. Ζητάω υπομονή και κατανόηση διότι η συγγραφή των παρτιτούρων/tabs είναι αρκετά χρονοβόρα. Θα δείτε την συνέχεια το συντομότερο δυνατό...


Ευχαριστώ για το χρόνο σας.

55

Τα voicings που ακολουθούν τα δίνω συμπληρωματικά και δεν ενδείκνυται να απομνημονευτούν. Ανατρέξτε σ' αυτά μόνο εάν τα συναντήσετε κατά την μελέτη ρεπερτορίου.  Πρόκειται για τα voicings Cmaj7#11, C7#11 και Caug (αυξημένες).





Οι αυξημένες συγχορδίες είναι συμμετρικές και μπορούν να μετακινηθούν σχηματικά σε διαστήματα 2ας μεγάλα προκύπτοντας έτσι νέες αυξημένες στην ίδια τονικότητα ή 7#11 συγχορδίες στην ίδια τονικότητα, οι οποίες είναι αρμονικά ισοδύναμες με τις αυξημένες που τις παρήγαγαν, κατά την συμμετρική μετακίνηση (αντικαταστάσεις). Για παράδειγμα, η C7#11 αν την μετακινήσουμε όπως είναι κατά μία μεγάλη 2α, τότε προκύπτει μια C9#5#11 στο τάστο ΙΙΙ. Επαναλαμβάνοντας την συμμετρική κίνηση ξανά και ξανά στο ακόρντο  C9#5#11 στο τάστο ΙΙΙ που προέκυψε έχουμε C9#5 στο τάστο V και C7#11 στο τάστο VII κλπ.


56
(Το παρόν άρθρο είναι εμπλουτισμένη, αναθεωρημένη και διορθωμένη εκδοχή του thread Κι άλλα ακόρντα??? -Ναι, ναι ξέρω σας τα έπρηξα...[size=78%])



Για να δείτε το part I κλικ εδώ.
Για να δείτε το part ΙI κλικ εδώ.
Για να δείτε το part III κλικ εδώ.



Οι ελαττωμένες συγχορδίες έχουν αρμονική φόρμα 1-b3-b5-bb7 και συνήθως δίνουν αρμονική ένταση ή ενισχύουν την ήδη τυχόν υπάρχουσα ένταση.  Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των ελαττωμένων συγχορδιών είναι η συμμετρία, διότι τα διαστήματα που την αποτελούν μοιράζουν την χρωματική κλίμακα σε 4 ίσα μέρη με συνέπεια, κάθε νότα της συγχορδίας να μπορεί να είναι η θεμέλιος. Δηλαδή η κάθε ελαττωμένη συγχορδία έχει 4 ονόματα ταυτόχρονα. Για παράδειγμα η Cdim7 αποτελείται από τις νότες ντο, μιb, σολb, σιbb(=λα) άρα Cdim7=Ebdim7=Gbdim7=Adim. Η συμμετρία φαίνεται καθαρά και στην ταστιέρα της κιθάρας όπου διατηρούμε το σχήμα του ακόρντου και απλά το μετατοπίζουμε στην ταστιέρα κατά μικρές 3ες.




Οι ελαττωμένες συγχορδίες έχουν μία ιδιαίτερη συγγενική σχέση με τις δεσπόζουσες διότι ουσιαστικά διαφέρουν μεταξύ τους κατά μία μόνο νότα, έτσι οι ελαττωμένες δίνουν πρόσφορο έδαφος για ισχυρές αντικαταστάσεις και αρμονικές γέφυρες για μετατροπίες. Ας δούμε λίγο πιο αναλυτικά την συγγένεια μεταξύ ελαττωμένων και δεσποζουσών συγχορδιών:


Η φόρμα δεσπόζουσας: 1 - 3 - 5 - b7 (θεμέλιος, μεγάλη 3η, καθαρά 5η, μικρή 7η)


Η φόρμα της ελαττωμένης 1 - b3 - b5 - bb7 (θεμέλιος, μικρή 3η, ελαττωμένη 5η, ελαττωμένη 7η)


Εάν πάρουμε μία δεσπόζουσα και αυξήσουμε την θεμέλιο κατά ένα ημιτόνιο, πχ στην C7, η θεμέλιος ντο να γίνει ντο#, τότε αυτόματα η μεγάλη 3η γίνεται μικρή, η καθαρή 5η γίνεται ελαττωμένη και η μικρή εβδόμη γίνεται ελαττωμένη, άρα αν η αρχική δεσπόζουσα είναι η C7, το νέο ακόρντο που προκύπτει είναι η C#dim.


 


Ας τα δούμε όλα αυτά στην ταστιέρα της κιθάρας:






Μπορούν να έχουν και επεκτάσεις οι ελαττωμένες, αρκεί  να γνωρίζουμε την ελαττωμένη κλίμακα για να μπορέσουμε να προσδιορίσουμε τα διαστήματα των επεκτάσεων.


 


Ελαττωμένη κλίμακα (ΤΗΤΗΤΗΤΗ όπου Τ = τόνος, Η = ημιτόνιο) C D Eb F Gb Ab Bbb(=A) B C.


Βλέπουμε πως η ενάτη (D) είναι μικρή (9), η ενδεκάτη (F) είναι καθαρή (11), και η δέκατη τρίτη (Ab) είναι μικρή (b13). Οι ελαττωμένες συγχορδίες με επεκτάσεις συμβολίζονται (με το C ενδεικτικά) ως Cdim9, Cdim11, Cdim7b13 και Cdim9b13.






Η συμμετρία που αναφέραμε παραπάνω στην ταστιέρα της κιθάρας ισχύει και για τις ελαττωμένες συγχορδίες με επεκτάσεις και μπορούν σχηματικά να μετακινηθούν κατά μικρές 3ες, σχηματίζοντας νέες ελαττωμένες στην ίδια τονικότητα. Για παράδειγμα, η πρώτη αναστροφή παραπάνω Cdim11 στο τάστο I, αν μετακινηθεί σχηματικά όπως είναι μια 3η μικρή πάνω,  τότε έχουμε μια Cdim7b13 στο τάστο IV. Επαναλαμβάνοντας στην Cdim7b13 στο τάστο IV που προέκυψε και ξανά-μετακινηθεί σχηματικά όπως είναι μια 3η μικρή πάνω, τότε έχουμε μια Cdim(add maj7) στο τάστο VII και ξανά-επαναλαμβάνοντας έχουμε μια Cdim9 στο τάστο Χ.


Σχετικά με την μελέτη των ελαττωμένων συγχορδιών, προτείνω αρχικά να απομνημονεύσετε μόνο τις βασικές ελαττωμένες τις πρώτης εικόνας του άρθρου και αργότερα αφού έχουν ενσωματωθεί στο παίξιμό σας τότε να μελετήσετε τις ελαττωμένες με επεκτάσεις.



Όλα αυτά τα voicings που είδαμε σε όλες τις ενότητες του άρθρου, εάν μελετηθούν, δίνουν μια καλή συγχορδιακή βάση στον επίδοξο μαθητή της τζαζ κιθάρας, όπου με συνδυασμό την μελέτη ρυθμών, θα είναι σε θέση να συνοδεύσει/ακομπανιάρει οποιοδήποτε κομμάτι/τραγούδι, όχι μόνο της τζαζ, άλλα σε όλα τα είδη μουσικής που βασίζονται στην σύγχρονη αρμονία.  Η δυσκολία των voicings δεν είναι στο "πιάσιμό" τους στην ταστιέρα, άλλα στην εξοικείωση που απαιτούν από το αυτί του μαθητήΗ εξοικείωση τους μπορεί να επιτευχτεί, εάν μελετηθούν τα ηχογραφημένα παραδείγματα της σειράς σε συνδυασμό με τα ακούσματα που αποκομίζονται από την συστηματική ενασχόληση με την δισκογραφία. Η συμβουλή που μπορώ να δώσω είναι: Απομνημονεύστε τα voicings με τους τρόπους που προτείνω στα άρθρα έπειτα μάθετε να παίζετε τα ηχογραφημένα παραδείγματα ακριβώς όπως τα παίζω εάν είναι δυνατόν και έπειτα ξεχάστε τι έπαιξα και παίξτε τα με τον δικό σας τρόπο.

Δείτε επίσης και το thread[/size]
Συμβουλές συνοδείας και εξοικείωση συγχορδιών


Παράθεση από: Charlie Parker

"Master your instrument, master the music and then forget all that and just play"







Ακολουθεί ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ με συμπληρωματικά voicings.

57
Η μελέτη του άρθρου Jazz Guitar Comping part II - dominant chords είναι αναγκαία για την καλύτερη κατανόηση του παρόντος thread. Καλό θα ήταν να ρίξετε μια ματιά και στο part I αν δεν καταλαβαίνετε τον όρο "comping".

Οι αντικαταστάσεις ακόρντων είναι πολύ χρήσιμες στο να εμπλουτίσουμε αρμονικά ένα μουσικό κομμάτι. Ιδιαίτερα στην τζαζ, η χρήση αυθόρμητων αντικαταστάσεων κατά το comping ή τον αυτοσχεδιασμό, είναι κάτι πολύ συνηθισμένο. Μία πολύ συνηθισμένη στη τζαζ και συνάμα αρμονικά ενδιαφέρουσα αντικατάσταση είναι αυτή του τριτόνου. Πρόκειται για μία μη διατονική αντικατάσταση και οδηγεί την αρμονία, σε διαφορετική τονικότητα από την αρχική του κομματιού. Στην τζαζ, πολύ σπάνια ένα κομμάτι μένει στην ίδια τονικότητα, δίνοντας έτσι πρόσφορο έδαφος στις αντικαταστάσεις τριτόνου.

Εάν χωρίσουμε την χρωματική κλίμακα (η οποία όπως είναι γνωστό αποτελείται από 12 ημιτόνια) στην μέση, έχουμε 2 ίσα μέρη 6 ημιτονίων ή αλλιώς 2 τρίτονα. Αυτή η συμμετρία επιτρέπει σε δεσπόζουσα συγχορδία να αντικατασταθεί από μία άλλη δεσπόζουσα της  οποίας η θεμέλιο βρίσκεται ένα διάστημα 4η αυξημένο ή 5ης ελαττωμένο είτε προς τα πάνω, είτε προς τα κάτω, από την θεμέλιο της αρχικής δεσπόζουσας. Η νέα δεσπόζουσα που προκύπτει έχει  τις ίδιες 3η και 7η της αρχικής δεσπόζουσας, άλλα ανεστραμμένες. Δηλαδή, η 3η και η 7η της αρχικής δεσπόζουσας είναι ίδιες  με την 7η και 3η αντίστοιχα της νέας δεσπόζουσας. Εφόσον και οι δύο δεσπόζουσες έχουν κοινές τις 2 σπουδαιότερες νότες τους μεταξύ τους, τότε μπορεί η μία να αντικαταστήσει την άλλη. Άξιο αναφοράς επίσης είναι το γεγονός, ότι η 3 και 7η μιας δεσπόζουσας έχουν απόσταση τριτόνου.

Παράδειγμα:
Έστω η συγχορδία C7 η οποία αποτελείται από τις νότες: C(θεμέλιος), E(3η), G(5η), Bb(7η).

Αν ανέβουμε ένα διάστημα 4ης αυξημένο από την θεμέλιο της C7, έχουμε την F#. Για να δούμε από ποιες νότες αποτελείται η δεσπόζουσα με θεμέλιο F#. F#7: F#(θεμέλιος),  A#(=Bb)(3η), C#(5η), Ε(7η)

Ομοίως, αν ανέβουμε ένα διάστημα 5ης ελαττωμένο από την θεμέλιο της C7, έχουμε την Gb7: Gb(θεμέλιος),  Bb(3η), Db(5η), Fb(=Ε)(7η)

Ας δούμε μερικά παραδείγματα αντικατάστασης τριτόνου στην ταστιέρα:

Ας δούμε και μερικά παραδείγματα αντικατάστασης τριτόνου σε κοινά jazz progressions

Παρατηρήστε πως οι συγχορδίες μετά τις αντικαταστάσεις μετακινούνται χρωματικά. Αυτή η χρωματική μετακίνηση δίνει μεγαλύτερη συνοχή στην αρμονία καθώς και ενδιαφέροντα ηχοχρώματα στα progressions...


Η αντικατάσταση τριτόνου μπορεί να επιτευχθεί με συγχορδία στο comping και με κλίμακα από το lead. Δηλαδή, εάν η αρμονία δίνει ένα C7 τότε όπως είδαμε παραπάνω μπορούμε να το αντικαταστήσουμε με ένα F#7 ή Gb7 στο comping και στο lead, με μία κλίμακα η οποία έχει ίδιες την 3η και την 7η του F#7 ή Gb7 (πχ mixolydian, mixolydian b6, super locrian, phrygian dominand, lydian dominand).
 

58

(συνέχεια)


Το ηχογραφημένο παράδειγμα για να μελετήσετε τα II-V-I, είναι το Blue Bossa, σύνθεση του μεγάλου τρομπετίστα Kenny Dorham, με feel bossa nova. Θα μπορέσετε να ακούσετε και να μελετήσετε όλα αυτά που είδαμε στην πράξη. Καλό είναι πριν αρχίσετε την μελέτη, να εντοπίσετε τα μινόρε και ματζόρε ΙΙ-V-I που περιέχει το κομμάτι και να τα εξασκηθείτε χωριστά.


 


Blue Bossa box link


Blue Bossa mediafire mirror link


Blue Bossa backing track για να κάνετε εξάσκηση


Ακολουθεί παρτιτούρα/ταμπλατούρα για να μελετήσετε, ότι παίζω στο ηχογραφημένο παράδειγμα.


σελίδα 1

σελίδα 2

σελίδα 3

(κλικ στις σελίδες για μεγέθυνση)


Η παρτιτούρα του Blue Bossa σε ένα αρχείο PDF, η οποία είναι printer friendly, για off-line μελέτη.
 


Για το part iv κλικ εδώ

59
(Το παρόν άρθρο είναι εμπλουτισμένη, αναθεωρημένη και διορθωμένη εκδοχή του thread Blue Bossa - ματζόρε, ήμι-ελαττωμένες και αλλοιωμένες δεσπόζουσες)


Για να δείτε το part I κλικ εδώ.
Για να δείτε το part ΙI κλικ εδώ.



Στα προηγούμενα μέρη της σειράς, είδαμε τις μινόρε και τις δεσπόζουσες συγχορδίες. Συνεχίζουμε με τις ημιελαττωμένες και τις ματζόρε, όπου σε συνδυασμό με τις συγχορδίες από τα δύο προηγούμενα μέρη μπορούν να σχηματιστούν αρμονικές σειρές II-V-I, πολύ βασικές για την τζαζ.


Οι ημιελαττωμένες  συγχορδίες (m7b5) δεν πρέπει να συγχέονται με τις ελαττωμένες (dim), διότι υπάγονται σε δυο διαφορετικές κατηγορίες ακόρντων και έχουν διαφορετική αρμονική λειτουργία. Οι ελαττωμένες συγχορδίες έχουν αρμονική φόρμα 1-b3-b5-bb7 και συνήθως δίνουν αρμονική ένταση ή ενισχύουν την ήδη τυχόν υπάρχουσα ένταση, θα τις δούμε πιο αναλυτικά στο επόμενο μέρος. Τα ακόρντα IIm7 και ΙΙm7b5 στο ματζόρε και μινόρε II-V-I αντίστοιχα,  ως επιτονικές εμπλουτίζουν την τονική συγχορδία αν αυτή προηγείται άμεσα στην αρμονική σειρά και εκ των πλείστων δίνουν διαβαθμιζόμενη αρμονική ένταση προετοιμάζοντας την κορύφωση (ένταση) της δεσπόζουσας. Η αρμονική φόρμα της ημιελαττωμένης είναι 1-b3-b5-b7.


Ας δούμε τις ημιελαττωμένες και τις ματζόρε συγχορδίες  στην ταστιέρα της κιθάρας. Διάλεξα οκτώ Cmaj7 και επτά Cm7b5 voicings, ιδανικά για ξεκίνημα. Επαναλαμβάνω όπως και στις προηγούμενα μέρη, πως είναι ζωτικής σημασίας ως επίδοξοι τζαζ κιθαρίστες, να αποκτήσετε καλή συγχορδιακή υποδομή, μελετώντας κάθε εβδομάδα εάν είναι δυνατόν, νέα voicings.





Σε αντίθεση με τα προηγούμενα μέρη, τα voicings δεν είναι σε λογική σειρά κλίμακας. Ο καλύτερος τρόπος για να τα μελετήσετε μαζί με τις altered δεσπόζουσες από το προηγούμενο μέρος, είναι με το να τα παίξετε σε ισχυρές αρμονικές σειρές όπως τα II-V-I και έπειτα να προσπαθήσετε να τις εφαρμόσετε κατά την εκμάθηση ρεπερτορίου. Σημειώστε πως οι II-V-I αρμονικές σειρές στο ρεπερτόριο διαρκούν συνήθως δύο ή τέσσερα μέτρα.


Για την ευκολία σας, συγκέντρωσα σε δύο σελίδες, επιλεγμένα voicings από το παρόν και από τα προηγούμενα μέρη σε αρμονικές σειρές ΙΙ-V-I ματζόρε και μινόρε. Βάλτε μετρονόμο ή τα backing track που δίνω παρακάτω και μελετήστε τους συνδυασμούς των voicings που σας δίνω και έπειτα προσπαθήστε να συνδυάσετε μόνοι σας τα υπόλοιπα voicings που έχετε μάθει μέχρι τώρα. Είναι προαιρετικό να χρησιμοποιείτε αλλοιωμένες δεσπόζουσες, άλλα ενδείκνυται πάρα πολύ να τις μελετήσετε και να τις ενσωματώσετε στο παίξιμό σας για πιο jazzy αποτελέσματα.









Ακολουθεί backing track με την αρμονική σειρά σε όλα τα κλειδιά. Η αλλαγή τονικότητας γίνεται κάθε 8 μέτρα, όπου παίζεται το IIm7 - V7(alt) - Imaj7 δύο φορές και με την σειρά: Cm7, Dm7, Em7, Gbm7, Abm7, Bbm7, Dbm7, Ebm7, Fm7, Am7 και Bm7. Το transposing είναι καθημερινότητα για τον μουσικό της τζαζ, επομένως θα πρέπει να το κάνετε, αν είναι δυνατόν, χωρίς βοήθεια.



Backing track IIm7 - V7(alt) - Imaj7










Ακολουθεί backing track με την αρμονική σειρά σε όλα τα κλειδιά για να εξασκηθείτε. Η αλλαγή τονικότητας γίνεται κάθε 8 μέτρα, όπου παίζεται το IIm7b5 - V7alt - Im7 δύο φορές και με την σειρά: Cmaj7, Bbmaj7, Abmaj7, Gbmaj7, Emaj7, Dmaj7, Bmaj7, Amaj7, Gmaj7, Fmaj7Ebmaj7 και Dbmaj7.

Backing Track IIm7b5-V7alt-Im7





Ο ευκολότερος τρόπος για να κατασκευάσετε μια ημιελαττωμένη συγχορδία, είναι με το να πάρετε μία δεσπόζουσα και να θυσιάσετε την θεμέλιο της. Η νέα συγχορδία που προκύπτει είναι ημιελαττωμένη με θεμέλιο την 3η της δεσπόζουσας της οποίας θυσιάστηκε η θεμέλιος. Για παράδειγμα έστω η C9, η οποία αποτελείται από τις νότες C (θεμέλιος), E(μεγάλη 3η) , G (καθαρή 5η), Bb(μικρή εβδόμη) και D(μεγάλη 9η). Εάν θυσιάσουμε την θεμέλιο και θεωρήσουμε νέα θεμέλιο την 3η (Ε) του C9, τότε το ακόρντο που προκύπτει έχει τις νότες E(θεμέλιος), G(μικρή 3η), Bb(ελαττωμένη 5η) και D(μικρή 7η), δηλαδή η συγχορδία Em7b5. Αυτή η ιδιαίτερη σχέση που έχουν οι συγχορδίες 9ης (δεσπόζουσες) με τις ημιελαττωμένες, σε συνδυασμό με την ιδιαίτερη σχέση που έχουν οι δεσπόζουσες με τις ελαττωμένες (περισσότερα στην επόμενη ενότητα) και σε συνδυασμό με την αντικατάσταση τρίτονου (περισσότερα σε μελλοντικό thread) που μπορεί να εφαρμοστεί στις δεσπόζουσες,  επιτρέπει την μετακίνηση των ημιελαττωμένων κατά μία μικρή 3ή, ώστε να προκύψει μία νέα δεσπόζουσα, οι οποία επαληθεύει με την ημιελαττωμένη την σχέση IIm7b5-V7alt(-Im7)!!! Δηλαδή, όλα τα ημιελαττωμένα IIm7b5 voicings, μπορούν μετακινηθούν  όπως είναι σχηματικά κατά μία μικρή 3η πάνω, ώστε να προκύψει η σωστή V7alt που επαληθεύει την σχέση IIm7b5 - V7alt - Im7. Για παράδειγμα σχηματικά το πρώτο voicing στην εικόνα με τα διαγράμματα παραπάνω (πρώτη εικόνα του thread), το Cm11b5(no3) στο τάστο Ι, αν μεταφερθεί όπως είναι στο τάστο IV(μικρή 3η πάνω), τότε έχουμε μία F7#5#9.  Το δεύτερο voicing Cm7b5 στο τάστο ΙΙI, αν μεταφερθεί όπως είναι στο τάστο IV (μικρή 3η πάνω), τότε έχουμε μία F7#5b9. Πιο αναλυτικά παραδείγματα στην ταστιέρα της κιθάρας, στην σελίδα που ακολουθεί.





Εξασκηθείτε και δείτε αυτές τις άκρως ενδιαφέρουσες συμμετρικές κινήσεις των voicings με την βοήθεια του
Backing Track IIm7b5-V7alt-Im7.


(η συνέχεια λόγω χώρου παρακάτω)

60
(Το παρόν άρθρο είναι εμπλουτισμένη, αναθεωρημένη και διορθωμένη εκδοχή των thread Dominant 7 Work out και Bb Blues, εύκολο, shuffle και jazzy)


Για να δείτε το part I κλικ εδώ.



Οι συγχορδίες εβδόμης δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να συγχέονται με τις ματζόρε, διότι υπάγονται σε τελείως διαφορετικές κατηγορίες ακόρντων και έχουν τελείως διαφορετική αρμονική λειτουργία. Συνήθως, οι δεσπόζουσες δίνουν αρμονική ένταση, ενώ οι συγχορδίες ματζόρε λύνουν αυτή την ένταση σε αρμονική ισορροπία, με πιο τρανό παράδειγμα την ισχυρότατη αρμονική σχέση V7 (ένταση) ->  Imaj7(ισορροπία). Συμπληρωματικά να αναφέρω, πως οι ματζόρε συγχορδίες, μπορούν να δώσουν μερική αρμονική ένταση, εάν δεν αποτελούν το τονικό κέντρο της αρμονίας του κομματιού (ακόρντο IV), η οποία όμως κορυφώνεται με χρήση δεσπόζουσας.


Για παράδειγμα, IVmaj7 (μερική ένταση)  - > V7 (ένταση/κορύφωση) - > Imaj7 (ισορροπία).


Άλλο ένα παράδειγμα διαχείρισης αρμονικής έντασης, IVmaj7 (διαβαθμιζόμενη ένταση) - > V7 (διαβαθμιζόμενη ένταση) -> IVmaj7 (διαβαθμιζόμενη ένταση) - > V7 (ένταση/κορύφωση) - > Imaj7 (ισορροπία).


Οι δεσπόζουσες συγχορδίες προσφέρουν αρμονική ισορροπία, εάν αποτελούν το τονικό κέντρο του κομματιού, πχ το κομμάτι είναι γραμμένο σε μιξολύδιο τρόπο,  ή πρόκειται για Blues. Σ' αυτή την περίπτωση, η αρμονική ένταση, συνήθως προσφέρεται, από άλλη δεσπόζουσα η οποία βρίσκεται μια καθαρή πέμπτη πάνω από την τονική δεσπόζουσα. Άρα έχουμε V7 (ένταση/κορύφωση) -> I7 (ισορροπία).


Όταν η δεσπόζουσα δίνει αρμονική ένταση/κορύφωση, τότε ενδείκνυται να αλλοιώσουμε την 5η ή/και την 9η της, προκειμένου να ενισχύσουμε την ένταση. Η από καθαρή μπορεί να γίνει είτε ελαττωμένη είτε αυξημένη, ενώ παράλληλα η από μεγάλη μπορεί να ελαττωθεί σε μικρή, είτε να γίνει αυξημένη. Οι δεσπόζουσες με αλλοιωμένες 5ες και 9ες λέγονται altered και συμβολίζονται στην παρτιτούρα εν συντομία V7alt. Άρα, C7alt = C7b5 = C7#5 = C7b9 = C7#9 = C7b5b9 = C7b5#9 = C7#5b9 = C7#5#9... κ.ο.κ. Εάν η δεσπόζουσα δεν δίνει αρμονική ένταση/κορύφωση τότε δεν ενδείκνυται να αλλοιωθεί, προκειμένου να αποφύγουμε την περιττή αρμονική ένταση.

Για να δούμε όλες αυτές τις δεσπόζουσες αλλοιωμένες και μη στην ταστιέρα της κιθάρας. Διάλεξα δώδεκα F7 και επτά C7alt voicings, ιδανικά για ξεκίνημα. Όπως είπα και στο προηγούμενο μέρος, πρέπει κάθε εβδομάδα εάν είναι δυνατόν, να μαθαίνετε νέα voicings μέχρι να αποκτήσετε καλή συγχορδιακή υποδομή. Δηλαδή να είστε σε θέση να παίξετε, για παράδειγμα, 8 με 12 voicings 7ης, άλλα τόσα 9ης, 11ης, 13ης κ.λπ. και σε διάφορες ποιότητες (ματζόρε, μινόρε, εβδόμης, ημιελαττωμένες κ.λπ.). Προτίμησα να δώσω τα voicings από F7 αντί για C7, διότι ξεκινούν από το πρώτο τάστο και πιστεύω ότι έτσι μπορούν να μελετηθούν ευκολότερα. Εννοείται πως όλα αυτά τα voicings που δίνω σε ολόκληρη την σειρά άρθρων, πρέπει να τα μελετήσετε σε όλες τις τονικότητες.









Οι  δεσπόζουσες, όπως τα ακόρντα του πρώτου μέρους, είναι σε λογική σειρά, με την σοπράνο να σχηματίζει την F mixolydian. Τα ακόρντα που έχουν κοινή σοπράνο, είναι εναλλακτικές επιλογές της εναρμονισμένης βαθμίδας του τρόπου. Για την απομνημόνευσή τους, χρησιμοποιήστε την ίδια μέθοδο που περιγράφω στο πρώτο μέρος. Οι altered δεσπόζουσες όμως, πρέπει να μελετηθούν με διαφορετική μέθοδο, η οποία είναι μέσω σειρών ακόρντων ΙΙm7b5-V7alt-Im7 ή ΙΙm7-V7alt-Imaj7 ή έστω πιο απλά V7alt -> Imaj/minor/7. Περισσότερο θα ασχοληθούμε στο επόμενο μέρος της σειράς, γι αυτή την μέθοδο μελέτης. Προς το παρόν επικεντρώστε την προσοχή σας στις συγχορδίες χωρίς αλλοιώσεις.


Αφού απομνημονεύσετε τα voicings και είστε σε θέση να τα παίξετε με άνεση, τότε μένει να μάθετε να τα χρησιμοποιείτε σωστά. Αυτή η ικανότητα θα αποκτηθεί εάν μελετηθούν τα ηχογραφημένα παράδειγμα που συνοδεύει το άρθρο, σε συνδυασμό με ενασχόληση με την δισκογραφία για απόκτηση ακουσμάτων και την μελέτη ρεπερτορίου.


Τα ηχογραφημένα παραδείγματα αυτή τη φορά είναι δύο. Το πρώτο παράδειγμα είναι comping σε shuffle Blues σε Βb.  Η αρμονία του είναι πολύ απλή και περιορίζεται στα I7, IV7, V7 ακόρντα, σε αντίθεση με μια τυπική Jazz Blues σειρά ακόρντων που είναι πιο σύνθετη. Η επιλογή του Βb αντί του C οφείλεται στις τονικές ιδιαιτερότητες των πνευστών. Τονικότητες όπως η Bb, Eb και Ab είναι πολύ συνηθισμένες στην τζαζ, επομένως η εξοικείωση τους είναι επιβεβλημένη! Ευκαιρία λοιπόν με το παρόν παράδειγμα να γίνει η αρχή με την Bb.



Bb Blues παράδειγμα



Bb Blues box link


Bb blues mediafire mirror link


Bb Blues backing track  για να κάνετε εξάσκηση. To backing track έχει stereo separetion, που σημαίνει πως αν πάμε το balance τέρμα αριστερά σβήνει το πιάνο και αν το πάμε τέρμα δεξιά σβήνει το μπάσο.


Ακολουθεί παρτιτούρα/ταμπλατούρα για να μελετήσετε, ότι παίζω στο ηχογραφημένο παράδειγμα.

σελίδα 1

σελίδα 2

(κλικ στις σελίδες για μεγέθυνση)


Η παρτιτούρα του Bb Blues σε ένα αρχείο PDF η οποία είναι printer friendly, για off-line μελέτη.



Το δεύτερο παράδειγμα είναι chord melody και chord solo στο Watermelon Man του Herbie Hancοck. Πρόκειται για 16μετρο Blues με funky feel.


Watermellon Man παράδειγμα


Watermellon Man box link


Watermellon Man mediafire mirror link


Watermellon Man backing track για να κάνετε εξάσκηση.


Ακολουθεί παρτιτούρα/ταμπλατούρα για να μελετήσετε, ότι παίζω στο ηχογραφημένο παράδειγμα.


σελίδα 1

σελίδα 2

σελίδα 3

(κλικ στις σελίδες για μεγέθυνση)

Η παρτιτούρα του Watermellon Man σε ένα αρχείο PDF οποία είναι printer friendly, για off-line μελέτη.




Για το part iii κλικ εδώ

61
(Το παρόν άρθρο είναι εμπλουτισμένη, αναθεωρημένη και διορθωμένη εκδοχή του thread Υπερσυγχώνευση)




Κατά την ενασχόληση ενός μουσικού με την τζαζ, η επαφή με 4φωνα ακόρντα είναι μονόδρομος. Ιδιαιτέρα στην κιθάρα παρουσιάζονται δυσκολίες, όπως η ηχητική εξοικείωση του ακόρντου, διότι ο ήχος του 4φωνου ακόρντου αρχικά μπορεί να "ξενίζει" στο αυτί ή όπως η επιλογή της καταλληλότερης αναστροφής από τις δεκάδες αν όχι εκατοντάδες διαθέσιμες, ανά περίπτωση. Το παρόν άρθρο αποσκοπεί στο να βοηθήσει τον επίδοξο μαθητή τζαζ κιθάρας να ξεπεράσει αυτές τις δυσκολίες, εφοδιάζοντάς τον ταυτόχρονα με βασική ύλη, προκειμένου να αποκτήσει μια καλή ρυθμική και συγχορδιακή υποδομή.


Στην τζαζ, οι διάφορες αναστροφές ακόρντων λέγονται voicings (= φωνές), καθόλου άστοχο, αφού μία συγχορδία αποτελείται από φωνές σε συνήχηση. Η σπουδαιότερη φωνή ενός voicing  είναι η σοπράνο από ηχητική άποψη, γιατί αυτή μας "μένει" στο αυτί και έχουμε την τάση να τραγουδήσουμε αφού ακούσουμε  το ακόρντο, ενώ από αρμονική άποψη, οι σπουδαιότερες φωνές είναι αυτές που έχουν διάστημα 3ης και 7ης από την θεμέλιο, διότι καθορίζουν την κατηγορία του ακόρντου. Επομένως, για να γίνει ένα chord solo η chord melody, θα πρέπει τα voicings να επιλεχτούν με τέτοιο τρόπο, έτσι ώστε η σοπράνο να σχηματίζει την μελωδία ή σόλο, ενώ παράλληλα κάποιες φωνές να είναι η 3η και η 7η της θεμελίου, με βάση την αντίστοιχη αρμονία που έχει το εκάστοτε μέτρο.



Το ακομπανιάρισμα στην τζαζ, λέγεται comping, από το τις λέξεις accompaniment και compliment διότι αφετέρου έχει αυτοσχεδιαστικό χαρακτήρα και αφενός είναι κάτι παραπάνω από ακομπανιάρισμα και "φλερτάρει" με την βασική αρμονία του κομματιού, ενώ παράλληλα έχει ως στόχο να ωθήσει το lead στο να παίξει καλύτερα σόλα/αυτοσχεδιασμούς.


Τα 4φωνα ακόρντα εκτός την ή την , έχουν επεκτάσεις οι οποίες είναι η , η 11η και η 13η. Το ποια επέκταση θα χρησιμοποιηθεί, δεν αλλάζει την αρμονική λειτουργία του ακόρντου, παρά μόνο την χροιά του και την αρμονική ένταση που ενδεχομένως θα προσφέρει η επέκταση. Δηλαδή, A7 = A9 = A13 = A7#9 = A7b5 = A7#5b9=... κ.ο.κ... Για ευκολότερη κατανόηση, παρομοιάστε τις  A συγχορδίες που μόλις διαβάσατε ως αποχρώσεις του κόκκινου, σε διάφορες εντάσεις που φυσικά δεν παύουν όλες να είναι... κόκκινου χρώματος.




Για την ευκολία σας, διάλεξα δώδεκα Cm7 voicings, τα οποία θεωρώ ιδανικά για ξεκίνημα. Τονίζω την λέξη"ξεκίνημα", διότι αφού τα μάθετε, θα πρέπει να συνεχίσετε να μαθαίνετε και άλλα voicings, εάν είναι δυνατόν κάθε εβδομάδα.



Τα voicings που παραθέτω, βρίσκονται στις 4 πιο πρίμες χορδές, για να μην συγχέονται οι συχνότητες της κιθάρας με του μπάσου στο rhythm section και γιατί η χρήση των μπάσων στην τζαζ κιθάρα, αυξάνει τον βαθμό δυσκολίας αρκετά. Έχω επισημάνει την εκάστοτε θεμέλιο με ρόμβο, για να διακρίνεται εύκολα, προκειμένου να μπορείτε να εντοπίζετε την θέση του ακόρντου στην ταστιέρα. Έτσι  φτάνει απλά να "οραματιστείτε" την θεμέλιο σε κάποια από τις τρεις πιο μπάσες χορδές. Παράδειγμα η θεμέλιος ντο στο 3ο τάστο στην 5η χορδή βοηθάει να εντοπιστούν εύκολα τα πέντε πρώτα voicings που δίνω στην εικόνα με τα διαγράμματα, εφόσον φυσικά έχουν απομνημονευτεί και εκμεταλλευόμενοι την συμμετρία της ταστιέρας είναι εύκολο να εντοπιστούν τα ίδια voicings και σε άλλες τονικότητες.


Σημειώστε, πως οποιοσδήποτε έχει αναπτύξει μία στοιχειώδη τεχνική στην κιθάρα, θα μπορέσει να παίξει αυτά τα ακόρντα σχετικά εύκολα.







Δοκιμάστε να  παίξετε τα voicings και προσπαθήστε να τα απομνημονεύσετε πολύ καλά με την μέθοδο που περιγράφω παρακάτω. Τα έχω δώσει με τέτοια σειρά, ώστε η σοπράνο να σχηματίζει την C dorian αν παιχτούν διαδοχικά (τα voicings που έχουν την ίδια σοπράνο είναι εναλλακτικές επιλογές στην ίδια βαθμίδα). Αυτό βοηθάει και στο να απομνημονευτούν πιο εύκολα αλλά και στην κατανόηση, του πως μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να παιχτεί ένα chord solo η chord melody.







Μελετήστε τα voicings με την εξής μέθοδο: Βάλτε τον μετρονόμο σε τέμπο άνετο ή χρησιμοποιήστε το backing track που συνοδεύει το άρθρο και παίξτε τα voicings με την σειρά που σας δίνω ανά ζευγάρια. Δηλαδή το πρώτο voicing με το δεύτερο σαν πρώτη άσκηση, έπειτα το δεύτερο με το τρίτο σαν δεύτερη άσκηση, έπειτα το τρίτο με το τέταρτο κ.ο.κ.  Κάθε άσκηση ξεκινάτε να εναλλάσσετε τα voicings ανά ζευγάρι, παίζοντας αρχικά ολόκληρα και αφού είστε άνετοι, έπειτα με μισά, και τέλος με τέταρτα.  Αφού καλύψετε όλα τα voicings ανά ζευγάρια, ως νέα άσκηση παίξτε τα σαν κλίμακα χρησιμοποιώντας το ίδιο μοτίβο ρυθμικών αξιών, όπως πριν. Έπειτα παίξτε τα σαν να παίζατε μια κλίμακα σε 3ες.


Αφού απομνημονεύσετε τα voicings και είστε σε θέση να τα παίξετε με άνεση, τότε μένει να μάθετε να τα χρησιμοποιείτε σωστά. Αυτή η ικανότητα θα αποκτηθεί εάν μελετηθεί το ηχογραφημένο παράδειγμα που συνοδεύει το άρθρο, σε συνδυασμό με ενασχόληση με την δισκογραφία για απόκτηση ακουσμάτων και την μελέτη ρεπερτορίου


Ακολουθεί ηχογραφημένο παράδειγμα χρήσης των ακόρντων που σας έδωσα:



C minor vamp box link


C minor vamp mediafire mirror link


C minor vamp backing track για να κάνετε εξάσκηση


Ακολουθεί παρτιτούρα/ταμπλατούρα για να μελετήσετε, ότι παίζω στο ηχογραφημένο παράδειγμα.


σελίδα 1

σελίδα 2

(κλικ στις σελίδες για μεγέθυνση)



H παρτιτούρα του C minor vamp σε ένα αρχείο PDF, η οποία είναι printer friendly, για off-line μελέτη.


Για να δείτε το part II, κάντε κλικ εδώ





62
Έθεσα το θέμα σε τζαζοφόρουμ και ακόμα δεν πήρα κάποια ουσιώδη απάντηση...


Εν τω μεταξύ τσέκαρα τις αλλαγές με την κιθάρα αυτή τη φορά (εδώ και 2-3 χρόνια με ταλαιπωρούν πόνοι από την κυφοσκολίωση μου και δεν παίζω τόσο συχνά όσο θα έπρεπε και θα ήθελα) και πλέον μπορώ να πω με σιγουριά σχετικά με τα μέτρα 9-10 (τα ακόρντα Am7 - Cm7):


α) Μου προκάλεσε πολύ πονοκέφαλο, ένιωθα σαν να έπαιζα 10 ώρες σκάκι αναλύοντάς τη  ;D .Παρ όλα αυτά απόλαυσα την διαδικασία γιατί ήταν μια καλή και δυνατή πρόκληση για μένα. Επίσης το σκάλωμα μου να βρω μια ικανοποιητική λύση ήταν τόσο μεγάλο, που με πήγε λίγο πίσω στο part II της σειράς. Μου έγινε εμμονή!


β) Η αλλαγή είναι πολύ έντεχνη και έξυπνη και αποτελεί πρωτότυπη σύνθεση του δημιουργού. Δηλαδή δεν πατάει σε κάποια άλλη βασικό progression του blues εκτός και αν θεωρήσουμε πως η εξήγηση 2 είναι η σωστή, πράμα ριψοκινδυνευμενο γιατί η εμπειρία μου και οι γνώσεις μου στην επαναεναρμόνιση περιορίζονται σε πιο συνηθισμένες περιπτώσεις που έχω δοκιμάσει και μελετήσει (ναι, έχω πολλά ακόμα να μάθω..)

γ) παρ όλα αυτά η εξήγηση 1 που έδωσα παραπάνω είναι ορθή, δηλαδή το Am7 - Cm7 θα μπορούσε να αντικαταστήσει ή να αντικατασταθεί με το D7#9-Eb9. Η αλλαγή που πρότεινε ο zeoy Εbmaj7 κολλάει επίσης άλλα προσωπικά με όποια αναστροφή και τη δοκίμασα, μου ακούστηκε έξω από τον ήχο των blues. Συμφωνώ όπως λέει ο fourier πως ως D7#9-Eb9-G7 είναι αδύναμη, άλλα αν δοκιμάσουμε να αντικαταστήσουμε μόνο την Cm7 με την Eb7, τότε αυτό αλλάζει αρκετά πιστεύω (Am7-Eb7).


Επιπρόσθετα να αναφέρω, πως διάβασα στο "The Jazz Theory Book" του Mark Levine (θεωρείται η "βίβλος" της τζαζ θεωρίας), πως η θεωρία δεν μπορεί να αναλύσει το blues καλά διότι είναι κάτι παραπάνω από μια μουσική δομή (form). Γράφει, it's a sound, a feeling, a an attitude (δεν μπορώ να τα μεταφράσω σωστά). Λέει επίσης πως όλα αυτά δεν γίνεται να μεταφερθούν στο χαρτί...


Σας ευχαριστώ zoey και fourier για τον χρόνο σας και τα σχόλιά σας. Συνεχίζω το μαγείρεμα του part II και ελπίζω οι διάφορες καθημερινές μου υποχρεώσεις να με αφήσουν να το τελειώσω μέσα στο σαββατοκύριακο και να το ανεβάσω χωρίς άλλες καθυστερήσεις... 


Για να δείτε το part II κλικ εδώ

63
Ευχαριστώ για την απάντηση. Για να το ξεκαθαρίσω, το progression D7 - Eb7 - G7 (V7 - bVI7 - I7) είναι κοινό στη (jazz-) blues?



Αν αναφέρεσαι στα μέτρα 9-10-11, όχι δεν είναι συνηθισμένο, πιο συνηθισμένο είναι το |V7|bVI7 V7|I7|. Τώρα που το ξανασκέφτομαι λες να ξαναέγραψα πατάτα? Θα το θέσω σε αμερικάνικο τζαζοφόρουμ και θα επανέλθω με πιο μεστή απάντηση γιατί νιώθω σαν να κουτούλησα σε αρμονικό αδιέξοδο  :wall


Θα συμβουλευτώ επίσης και τα βιβλία μου άλλα αύριο με πιο καθαρό μυαλό...
 

... και για να μπλέξω ακόμα περισσότερο τα πράγματα στη θέση του Cm7 κολλάει πολύ ωραία ένα Ebmaj7. Δοκιμάστε το να δείτε πώς ακούγεται. Λύνεται πολύ ωραία σε G. (Αντιθέτως το Eb7 αν θυμάμαι καλά, δεν ακούγεται ωραία).




Γράφω και ξαναγράφω για το κομμάτι και στην κιθάρα δεν το άγγιξα ακόμη. Θα τσεκάρω αύριο με κιθάρα την αλλαγή που λες, γιατί είναι τώρα είναι προχωρημένη η ώρα. Θα δοκιμάσω και όλα αυτά που έγραψα ως τώρα σχετικά. Αν έγραψα κάποια πατάτα θα παραδεχτώ το λάθος μου δημόσια εδώ και ελπίζω να με συμπαθάτε για την επιπολαιότητά μου...[size=78%]  [/size]


Fourier, η εξήγηση 1 που έγραψα παραπάνω σου φαίνεται ορθή?

64
  • Στο 10ο μέτρο (|Cm7 Cm7 Cm7 Cm7|) η Cm7 αντικαθιστά την Eb7 "καμουφλάροντας" έτσι το πιο συνηθές IIm7-V7 (Am7-Eb7). Δεν την είχα ξανασυναντήσει σε αυτό το σημείο στα blues. Πολύ ενδιαφέρουσα θα έλεγα.


Και εγώ όταν κοίταζα το progression κόλλησα σε αυτό το bar. Θεώρησα ότι η Cm7 είναι "δανεική" από την G minor τονικότητα. Η Eb7, που αναφέρεις ότι αντικαθιστά, τι αρμονικό ρόλο έχει, αν έχει? Βασικά δεν βλέπω πως σχετίζεται με την G που ακολουθεί και, σε ευρύτερο επίπεδο, με την G (major/dominant) τονικότητα.

Υ.Γ.: Δεν χρειάζεται να επαναλάβω την άποψη μου για την ποιότητα των άρθρων σου... ;)



Ωχ!!! Έχεις δίκιο! Έγραψα πατάτα  :-[ !


Είχα κατά νου 2 πιθανές εξηγήσεις (η 2η όχι και τόσο καλή, άλλα για τιμωρία μου θα την γράψω) και κατάφερα να γράψω μία η οποία περιέχει το μισό μέρος από κάθε εξήγηση!!! Κάτι πρέπει να μου απόσπασε την προσοχή όταν έγραφα...


Εξήγηση 1:


Το Am7 μπορεί να αντικατασταθεί με το D7 διότι Am11=D11
Am11 (5 5 5 5 5 5 στην ταστιέρα) = Α (root), D (11th), G (7th), C (3rd), E (5th), A (root)
D11   (5 5 5 5 5 5 στην ταστιέρα) = Α (5th), D (root), G (11th), C (7th), E (9th), A (5th) 


Το Cm7 μπορεί να αντικατασταθεί με το Eb7 διότι έχουν 3 κοινές νότες
Cm7 = C Eb G Bb
Eb7 = Eb G Bb Db


Επομένως τα ακόρντα |Am7 Am7 Am7 Am7|Cm7 Cm7 Cm7 Cm7| είναι αντικαταστάσεις των |D7#9 D7#9 D7#9 D7#9 | Eb9 Eb9 Eb9 Eb9|, αλλαγές πολύ κοινές στο blues.


Εξήγηση 2:

Σε ένα τυπικό jazz blues progression, στα μέτρα 9-10, συνηθίζεται ένα IIm7-V7. Στην περίπτωση μας που το κομμάτι είναι από G, θα έπρεπε να έχουμε Am7-D7 (και όχι την πατάτα Am7-Eb7 που έγραψα πριν). Αλλά επίμαχη αλλαγή στα μέτρα 9-10, Am7-Cm7. Η διατονική αντικατάσταση της D7 θα έπρεπε να είναι Cmaj7#11 (lydian), συγχορδία που δεν σχετίζεται με την Cm7, οπότε έχουμε επαναεναρμόνιση (δεν τολμώ να γράψω μετ@τροπί@, είναι πλέον λέξη ταμπού σ' αυτό το φόρουμ  :P )


ΥΓ ουφ δύσκολη περίπτωση ομολογώ, δεν μου έχει ξανά τύχει τέτοιο αρμονικό πρόβλημα στο παρελθόν  :wall

65
Δεν ξέρω γιατί, άλλα νόμιζα πως τις ήξερες τις αλλαγές γι' αυτό σου ζητάω συγνώμη που σε ταλαιπώρησα!!!


Το ότι μπήκες στο κόπο να βρεις τις αλλαγές με το αυτί, είναι προσπάθεια που επιβραβεύω και πρέπει να συνεχίσεις και με άλλα κομμάτια που σου αρέσουν, γιατί έτσι κάνεις ear training και γίνεσαι καλύτερος.


Για να σε ευχαριστήσω για το κόπο σου, γράφω λίγα σχόλια σχετικά με το stormy monday:


  • Στο 3ο μέτρο ( |G7 G7 Ab7 Ab7 |) βλέπω μια αντικατάσταση αρκετά ασυνήθιστη σε σχέση με την θέση της στο όλο progression. Πρόκειται για μια αντικατάσταση τριτόνου. Το ακόρντο που αντικαθιστά η Ab7 είναι το D7.
  • Στο 7ο μέτρο (|G7 G7 Am7 Am7 |), το σωστό ακόρντο είναι Gmaj7 και ο κιθαρίστας, αν άκουσα σωστά, το παίζει G τριαδικό (triad). Μικρή παγίδα που εύκολα πέφτει κάποιος αν δεν έχει εξοικειωθεί με τέτοιες αλλαγές. Δες πόσο πιο ομαλά κινείται η αρμονία σε αυτή την περίπτωση |G G Am7 Am7 | Bm7 Bm7...|. Η Am και η Bm κατασκευάζονται διατονικά από την G ionian.
  • Στο 8ο μέτρο (| Bm7 Bm7 Bb7 Bb7|) η Bb7 είναι αρμονικά σωστή μιας και πρόκειται για αντικατάσταση τριτόνου. Το ακόρντο που αντικαθιστά είναι η E7, όπου έτσι επαληθεύεται η σχέση IIm7 - V7 (Bm7-E7) και η σχέση V7-Im7 με τη Am στο επόμενο μέτρο. Στο κομμάτι η σωστή αλλαγή όμως είναι Bm7 και δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια απλή χρωματική κίνηση των ακόρντων Bm7-Bbm7-Am7.
  • Στο 10ο μέτρο (|Cm7 Cm7 Cm7 Cm7|) η Cm7 αντικαθιστά την Eb7 "καμουφλάροντας" έτσι το πιο συνηθές IIm7-V7 (Am7-Eb7). Δεν την είχα ξανασυναντήσει σε αυτό το σημείο στα blues. Πολύ ενδιαφέρουσα θα έλεγα.
  • Στο 12ο μέτρο  ( | G7 G7 Daug Daug|) η Daug είναι σίγουρα μια D7alt που περιέχει την #5. Γι' αυτό σου ακούστηκε ως aug ακόρντο. Δεν κρατάω την κιθάρα μου αυτή τη στιγμή για επαληθεύσω και να σου πω ακριβώς για ποια D7alt πρόκειται. Πιθανότατα είναι η D7#5.

Περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με αυτή την υπέροχη αρμονία, στη συνέχεια του μαθήματος που ήδη μαγειρεύεται...

66
Ευχαριστώ Zoey για τα καλά σου λόγια  :)


Θα με γλίτωνες από κόπο και χρόνο αν μου έγραφες τις αλλαγές τύπου stormy monday. Αν οι αλλαγές είναι συμβατές με την ύλη μου θα δω αν μπορώ να τις συμπεριλάβω (δεν ξέρω κατά πόσο το στυλ του κομματιού είναι συμβατό με το στυλ που ξέρω και παίζω).


Νομίζω πως στο 7ο και 8ο μέτρο πάει κάπως έτσι (υποθέτοντας πως είναι από C7):

|Cmaj7 Dm7| Em7 Ebm7|


Αυτές οι αλλαγές συνηθίζονται σε αργό τέμπο ~58-65 σε 12/8 suffle blues

πχ
12:8 Blues Shuffle 60 BPM



Τυπικό 12/8 suffle blues  chord progression:

| C7    | F7       | C7                   | Gm7 C7alt  |
| F7    | F#dim7| Cmaj7 Dm7    | Em7 Ebm7 |
| Dm7 | G7       | C7   F7 F#dim7 | C7/G G7     |

67
Το μουσικό ιδίωμα της τζαζ έχει την εγγενή ικανότητα να αφομοιώνει άλλα είδη μουσικής, διατηρώντας την ταυτότητα της καθώς και τη ταυτότητα του είδους που αφομοιώνει. Φυσικά δεν θα μπορούσε να μην έχει αφομοιώσει την μουσική που την γέννησε, τη "μαμά" blues.  Ο ήχος του blues είναι τόσο ριζωμένος μέσα στην τζαζ, ώστε πάνω από 70 με 80 χρόνια,  να θεωρείται πλέον παράδοση. Η blues κλίμακα έχει διεισδύσει σχεδόν σε κάθε μορφή και είδος της τζαζ, όπως  modal,  bebop, post-bop, bossa novas, μπαλάντες ακόμα και στην free jazz.
 
Οι μουσικοί  της τζαζ (και ακόμα περισσότερο του rock), αγκάλιασαν το blues και το ενσωμάτωσαν στο παίξιμό τους, διότι τους δίνει την ευκαιρία να εκφράσουν εύκολα και αβίαστα αισθήματα, συναισθήματα  και κοινωνικοπολιτικές καταστάσεις που βιώνουν καθημερινά.  Οι αμερικάνοι περιγράφουν πολλές φορές το feel του blues ως "down-home", "earthly" και φυσικά ως "bluesy", έννοιες οι οποίες είναι δύσκολο έως αδύνατο να μεταφραστούν/εξηγηθούν πλήρως στα ελληνικά (σ' αυτό το σημείο αγαπητά μέλη του kithara, θα ήθελα πολύ να γράψετε την γνώμη σας σχετικά, μιας και πιστεύω πως η συζήτηση εκτός από ενδιαφέρουσα  θα είναι και εποικοδομητική). Η "κραυγή" του blues, ο πόνος της ψυχής, η καταπίεση και άλλα συναισθήματα  :'( :-* :o >:(   :sad [size=78%], [/size]εκφράζονται από την blue νότα της οποίας το τονικό ύψος "χάνεται" ανάμεσα στις σχισμές των πλήκτρων του πιάνου, στις οπές των πνευστών και στα bend των χορδών της κιθάρας και της φωνής.
 :sing :guitar :bass :drum :key :solo
 
Θέλω να τονίσω στους επίδοξους τζαζ κιθαρίστες που κάνουν τα πρώτα τους βήματα, πως το blues έχει την ίδια αρμονία με την τζαζ, επομένως το blues είναι ένα πολύ καλό shortcut για να μάθει κάποιος τζαζ. Άλλα ακόμα και να μην σας ενδιαφέρει η τζαζ, η μελέτη των blues μέσα υπό το πρίσμα της τζαζ, θα σας δώσει δυναμική ώθηση στις γνώσεις σας και στο παίξιμό σας, άλλα πριν πάμε σε βαθιά νερά, κρίνω απαραίτητο να ασχοληθούμε με βασικές θεωρητικές και αρμονικές έννοιες που χαρακτηρίζουν αυτή την υπέροχη μουσική.
 
Το blues είναι συνήθως 12μετρο άλλα υπάρχει και 8μετρο, 14μετρο,16μετρο και 24μετρο. Θα μας απασχολήσει η συνηθέστερη μορφή του, το 12μετρο. Παίζεται σε οποιοδήποτε τέμπο και feel καθώς και σε οποιοδήποτε μέτρο, από 3/4, 4/4 μέχρι και πιο το σύνθετο 12/8, ακόμα και σε περιττά όπως 7/8, 9/8...
 
Το παραδοσιακό blues αποτελείται από 3 ακόρντα, τα I7, IV7 και V7.  Το jazz blues είναι βέβαια πιο σύνθετο άλλα θα το δούμε λίγο αργότερα. Ας δούμε την σειρά ακόρντων γραμμένη (για ευκολότερη κατανόηση τα παραδείγματα του άρθρου είναι σε C7). Μάθετε απ' έξω αυτές τις σειρές αν δεν τις ξέρετε ήδη.
 

link: very basic blues progression
 
Στο παράδειγμα που ακολουθεί,  αποτελείται από δύο choruses και σας δίνω μόνο την και την , δηλαδή την ουσία του εκάστοτε ακόρντου. Στο δεύτερο chorus οι 3ες και οι 7ες είναι ανεστραμμένες. Αυτές οι δύο "ταπεινές" νότες σε συνδυασμό με αυτά που παίζει το μπάσο στο backing  track, μπορούν να θεωρηθούν πλήρη ακόρντα.  Μελετώντας το παράδειγμα, θα αφομοιώσετε καλά την αρμονία και θα κάνετε ear training, με στόχο να "ακούτε" τις αλλαγές στο εσωτερικό σας αυτί πριν ακουστούν (με ή χωρίς συνοδεία από rhythm section).  Παρατηρήστε ότι η αρμονία κινείται χρωματικά, γεγονός που υποδηλώνει πολύ ισχυρούς αρμονικούς δεσμούς. Οι ομαλές λύσεις της 3ης και της 7ης των δεσποζουσών συγχορδιών, είναι πολύ σημαντικές για το αυτί του ακροατή. Οι χρωματικές κινήσεις εξασφαλίζουν, εάν ενσωματωθούν σωστά στις συγχορδίες, εγγυημένα καλές αρμονικές λύσεις. 
 

link: very basic blues voicings
 
Το επόμενο παράδειγμα είναι το ίδιο με το προηγούμενο άλλα ενσωμάτωσα και την εκάστοτε θεμέλιο για μπάσο. Ακολουθεί αμέσως μετά πάλι το ίδιο παράδειγμα άλλα με παραλλαγμένο μπάσο. Αυτή τη φορά το μπάσο μένει αυστηρά στην 6η χορδή, δίνοντας έτσι μεγαλύτερη συνοχή στην αρμονία. Ανάλογα την θέση στην ταστιέρα το μπάσο μπορεί να είναι η θεμέλιος ή η 5η. Επί ευκαιρίας βλέπετε στην πράξη πως χτίζονται καλά voicings.
 
 

link: very basic blues voicing + bass page 1

link: very basic blues voicing + bass page 2
 
Είναι σημαντικό για το αυτί, σε όλα τα παραπάνω παραδείγματα,  αρχικά να παίζετε ολόκληρα όπως τα γράφω στην παρτιτούρα και έπειτα δοκιμάστε με τέταρτα ή/και με δικούς σας ρυθμούς. Χρησιμοποιήστε μετρονόμο ή το backing track (links παρακάτω).  Όλα τα παραδείγματα είναι πολύ απλά τόσο ρυθμικά όσο αρμονικά, επομένως δεν τα ηχογράφησα.  Στα επόμενα μέρη της σειράς θα πάμε σε πιο βαθιά νερά και θα συμπεριλάβω ηχογραφημένα παραδείγματα όπου κρίνω ότι είναι αναγκαίο.
 
link: very basic backing track - mediafire
mirror link: very basic backing track - box
 
Δεν θα επεκταθώ σε σόλα και αυτοσχεδιασμούς για αυτές τις πολύ απλές σειρές ακόρντων που είδαμε παραπάνω. Κάτι τέτοιο ξεφεύγει από το θέμα και το κλίμα της σειράς μαθημάτων που ξεκινάω με το παρόν thread. Εξάλλου δεν είμαι ο κατάλληλος να δείξω electric ή rock blues, γιατί δεν είναι ο τομέας μου. Όσοι θέλετε να μελετήσετε σόλα στην παραδοσιακή σειρά ακόρντων θα πρέπει να ανατρέξετε σε άλλες πηγές.


Εδώ ολοκληρώνεται το πρώτο μέρος της σειράς μαθημάτων Jazz Blues.


UPDATE: Ξέχασα να αναφέρω πως ένα παλαιότερο μου thread το Bb Blues. Εύκολο, shuffle και Jazzy, περιέχει ηχογραφημένο παράδειγμα, ιδανικό για το παρόν thread.


Για διορθώσεις και απορίες σχολιάστε...

68
<iframe width="480" height="360" src="//www.youtube.com/embed/bnso53Rxk6w?rel=0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

69
Βλέπω την έκκληση σου για ειλικρινή γνώμη εδώ και στο ΜΗ, και τελικά αποφάσισα να σου πω και την δική μου, όχι με λόγια άλλα με εικόνα(=1000 λέξεις)

(Σμίκρυνε με shift+roll (ροδέλα ποντικιού) αν δεν φαίνεται καλά) 






• . . . . . .. . . . . . . . . . . ,.-‘”. . . . . . . . . .``~ . . . . . . . . . .. .
. . . . . . . .. . . . . .,.-”. . . . . . . . . . . . . . . . . .“-., . . . . . . . ..
. . . . .. . . . . . ..,/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ”:,  . . . . .
. . . . . . . .. .,?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .\,  . . . . .
. . . . . . . . . /. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,}  . . . .
. . . . . . . . ./. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,:`^`.}  . . .
. . . . . . . ./. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,:”. . . ./  . . . .
. . . . . . .?. . . __. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . :`. . . ./  . . . . . .
. . . . . . . /__.(. . .“~-,_. . . . . . . . . . . . . . ,:`. . . .. ./  . . . . . .
. . . . . . /(_. . ”~,_. . . ..“~,_. . . . . . . . . .,:`. . . . _/  . . . . . . .
. . . .. .{.._$;_. . .”=,_. . . .“-,_. . . ,.-~-,}, .~”; /. .. .}  . . . . . .
. . .. . .((. . .*~_. . . .”=-._. . .“;,,./`. . /” . . . ./. .. ../  . . . . . . .
. . . .. . .\`~,. . ..“~.,. . . . . . . . . ..`. . .}. . . . . . ../  . . . . . . . .
. . . . . .(. ..`=-,,. . . .`. . . . . . . . . . . ..(. . . ;_,,-”  . . . . . . . .. .
. . . . . ../.`~,. . ..`-.. . . . . . . . . . . . . . ..\. . /\  . . . . . . . .. . . .
. . . . . . \`~.*-,. . . . . . . . . . . . . . . . . ..|,./.....\,__  . . . . . . . ..
,,_. . . . . }.>-._\. . . . . . . . . . . . . . . . . .|. . . . . . ..`=~-,  . . . .
. .. `=~-,_\_. . . `\,. . . . . . . . . . . . . . . . .\  . . . . . . . .. . . . . . .
. . . . . . . . . .`=~-,,.\,. . . . . . . . . . . . . . . .\  . . . . . . . .. . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . `:,, . . . . . . . . . . . . . `\. . . . . . ..__  . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .`=-,. . . . . . . . . .,%`>-- . . . . . . . .. . .




Πιστεύω έγινα κατανοητός...

70
Carla Bley: πιανίστρια και συνθέτρια


Healing Power / Night Music



extra info:
Τα Healing Power και Lawn(intro) είναι συνθέσεις της Carla Bley.
Ο Steeve Shallow (6χ μπάσο) είναι ο σύζυγος της.





Emily Remler : τζαζ κιθαρίστρια


Emily Remler - Tenor Madness



extra info: Φοβερή κιθαρίστρια άλλα δυστυχώς την "έφαγε" η ηρωίνη νωρίς...






71
Χαίρετε. Πάω για πτυχίο κλασικής κιθάρας, μάλλον για Γενάρη 14 το κόβω και θέλω να αγοράσω μια κλασική κιθάρα γιατί έχω ξεμείνει με μία Alhambra Iberia των 300 ευρώ την οποία έχω εδώ και 5-6 χρόνια. Θέλω να διαθέσω κατά βάση 1.200 και το πολύ να φτάσει μέχρι 1.500. Τι προτείνετε καταρχάς από μάρκες; Και δεύτερον βοηθήστε με συγκεκριμένα αν ξέρετε καθόλου τα μοντέλα που κυκλοφορούν τώρα στην αγορά με αυτές τις τιμές.

Μετέφερα τα ερωτήματά σου σε φίλο ο οποίος κάνει μεταπτυχιακό (αν το λένε έτσι), στην κλασική κιθάρα στην Γερμανία με ειδικότητα σολίστ. Κάνω copy-paste την απάντησή του (λέει για σένα σε 3ο πρόσωπο):

Παράθεση
Aπό κλασικές η alhampra είναι κορυφή, εργοστασίου όμως. Eγώ μέχρι την ανωτέρα με αυτήν πήγα. 2 χρόνια πριν πήρα την καλή μου (4500 ευρώ).
Τεσπα, από 1500 έχει ο λαζαρίδης κιθάρες νομίζω (http://www.youtube.com/watch?v=Z-p4i6utkgM) φτιάχνει περισσότερο flamenco αλλά έχει πολύ καλές κλασικές για τα λεφτά τους. Ο top στην Ελλάδα είναι ο Παύλος Γύπας που έχω πάρει εγώ μια αλλά έχει 2 μοντέλα το ένα με μονό καπάκι 4500 και με διπλό καπάκι 6000, αλλά δεν είμαστε για εκεί.

Από την άλλη μπορεί να δει στο net μεταχειρισμένες, τώρα ο κόσμος έχει κρίση και τα δίνει όσο όσο. Εγώ αν είχα τα μυαλά που έχω τώρα όταν έδινα τα 4500, θα έκανα τα 500 ένα καλό τουρ στην Ευρώπη σε εκθέσεις που θα έχει να δω και να δοκιμάσω όποιο μοντέλο θέλω και τότε που θα μπορούσα να τις συγκρίνω όλες, θα μπορούσα να αποφασίσω. Μια άλλη καλή λύση είναι να πάρεις alhampra, όλα τα λεφτά, τα πάντα όλα, μέσα για μέσα!!!!

Αν έχει και περαιτέρω ερωτήσεις μπορείς να μου πεις να του πω.

72
Και εγώ μπορώ να συνεισφέρω με ένα μικρό ποσό μέσω paypal...




73
Διασκέδαση / Απ: Funny PICS!
« στις: 15/03/13, 11:59 »
Funny εικόνα, δική μου "κατασκευή", βασισμένη σε τζαζο-αστείο που κυκλοφορεί στους κύκλους των τζαζο-μυημένων...









Δεν ξέρω αν όντως συνέβηκε ή αν απλά αυτή η δήλωση είναι φανταστική, άλλα αποτυπώνει χιουμοριστικά, πόσο σπουδαίος κιθαρίστας ήταν ο Barney Kessel.

74
Μάλλον μια τέτοια κίνηση θα είναι αρκετά δαπανηρή σε χρόνο και σε χρήμα άλλα τα lag spikes είναι πλέον πολύ συχνά (και εκνευριστικά  :P ). Αυτό υποθέτω μεταφράζεται και σε καλά νέα, αν lag spikes τα οφείλονται στο γεγονός, πως η κοινότητα μας μεγαλώνει.




Ευχαριστώ τους admins για το χρόνο τους...




ΥΓ: Αν το πρόβλημα οφείλεται σε άλλους λόγους και η δύναμη του server επαρκεί, αγνοείστε το παρόν thread...

75
Σχετικό άρθρο στο wikipedia για το θέμα του vocal range. Πιστεύω θα σου λύσει κάποιες απορίες...

Σελίδες: 1 2 [3] 4 5 6 ... 8