Οι παρατηρήσεις σου είναι λίγο-πολύ σωστές.
Ναι, μπορείς να την κλείσεις ή τουλάχιστον να δοκιμάσεις αν σου αρέσει ο ήχος όταν είναι κλειστή. Δεν σημαίνει ότι θα είναι και το βέλτιστο. Οι διαφορές στην χροιά είναι σημαντικές και υπάρχουν προτιμήσεις αλλά και συνταγές για διαφορετικές περιστάσεις και εφαρμογές. Οι ανοικτές καμπίνες ακούγονται πιο γεμάτες και έχουν καλύτερη διασπορά, όμως έχουν πιο πλαδαρά μπάσα. Οι κλειστές είναι πιο σφιχτές και πιστές στον αρχικό ήχο, αλλά είναι και πιο κατευθυντικές. Πάντα καταλήγουμε να κάνουμε ξεχωριστές ρυθμίσεις στους ενισχυτές μας, ανάλογα με το είδος της καμπίνας που παίζουμε.
Σχεδιαστικά, κάθε μεγάφωνο παράγει δύο σήματα, ένα από την εμπρός μεριά και ένα από την πίσω, τα οποία είναι σε απόλυτη διαφορά φάσης (180 μοιρών), πράγμα που είναι και ολοφάνερο. Αυτά τα σήματα πρέπει να απομονωθούν το ένα από το άλλο, διότι όπου συναντώνται, ακυρώνουν το ένα το άλλο. Η θεωρία λέει ότι η βέλτιστη καμπίνα είναι ένας τοίχος με άπειρες διαστάσεις.. Εμείς που δεν έχουμε τόσο χώρο, βάζουμε μία καμπίνα για να πετύχουμε αυτό ακριβώς, την απομόνωση του ενός σήματα από το άλλο. Δύο γενικά σχολές υπάρχουν, οι ανοικτές καμπίνες και οι κλειστές καμπίνες.
Εκεί που οι ανοικτές καμπίνες έχουν την ιδιότητα να διαχαίουν τον πίσω ήχο που παράγεται από το μεγάφωνο και να τον απομονώνουν ώστε να ακούμε μόνο τον εμπρός, οι κλειστές έχουν την ιδιότητα να τον απορροφούν. Οι ανοικτές καμπίνες αφήνουν τον αέρα να ταξιδεύει άρα και το μεγάφωνο πιο ελεύθερο, ενώ οι κλειστές περιορίζουν τον διαθέσιμο αέρα που πρέπει να συμπιεστεί/αποπιεστεί καθώς ταξιδεύει το μεγάφωνο, άρα έχει μεγαλύτερη σημασία να έχουν αρκετό όγκο, ώστε να μην φιμώνουν το μεγάφωνο. Υπάρχουν συγκεκριμένοι όγκοι για κλειστές καμπίνες πέραν των οποίων το φαινόμενο αυτό γίνεται πρακτικά μηδαμινό, οπότε μία κλειστή καμπίνα δεν χρειάζεται να είναι τεράστια, απλά καλό είναι να έχει επαρκή όγκο. Για μία καμπίνα για μεγάφωνο 1 x 12", εσωτερικός όγκος κάπου 60 λίτρα είναι το ελάχιστο, από 80 λίτρα και πάνω είναι πολύ καλά.
Η οπή που έχεις παρατηρήσει σε πολλές κλέιστές καμπίνες λέγεται bass reflex. Στην απόλυτη (σωστή) μορφή του, έχει στόχο να "καθυστερήσει" το σήμα που παράγεται από την πίσω μεριά του μεγαφώνου, κατά 180 μοίρες, ή αλλιώς κατά τόσο χρόνο, ώστε όταν βγαίνει από την οπή, να είναι σε "φάση" με το σήμα που παράγεται από την εμπρός μεριά του μεγαφώνου, ώστε να έχουμε πρόσθεση της ισχύος και καλύτερη απόκριση. Οι οπές bass reflex στο Hifi είναι ρυθμισμένες (tuned), με ειδικές σωλήνες (bass ports), σε συγκεκριμένες συχνότητες για να κάνουν βέλτιστα την δουλειά τους.
Στις καμπίνες κιθάρας, οι οπές έχουν μειωμένη σημασία, καθώς οι συχνότητες που περνούν δεν έχουν μεγάλη συμμετοχή στην τελική απόκριση. Δεν είναι ρυθμισμένες (tuned), παρά μόνον με την διάμετρο τους, η οποία έχει όντως σημασία. Παράλληλα όμως προσφέρουν και μερική αποσυμπίεση του εσωτερικού αέρα, ώστε να μην υπάρχει ανάκγη για περισσότερο εσωτερικό όγκο. Κάνουν λοιπόν μαζί και τις δύο δουλειές, λίγο μπάσταρδα την κάθε μία, αλλά το αποτέλεσμα είναι αρκετά καλό.
Όλα αυτά είναι βέβαια και θέμα προσωπικής προτίμησης. Εγώ προσωπικά προτιμώ τις κλειστές καμπίνες με οπές bass reflex, άλλοι τις κλειστές χωρίς, ή και τις ανοικτές. Όποτε έδωσα αρκετά λεφτά για custom καμπίνα, φρόντισα να έχει FlexPort, δηλαδή ειδικό κλαπέτο στην πίσω μεριά, ώστε να μετατρέπεται εύκολα από κλειστή σε ανοικτή, ανάλογα με το μέρος όπου παίζω.
Πειραματίσου λοιπόν, και δες τι σου ταιριάζει καλύτερα.