Το Στέκι των Κιθαρωδών
Περι μουσικής => Μουσικά νέα και συζητήσεις => Μήνυμα ξεκίνησε από: LazyRocker στις 12/06/16, 11:48
-
Μιας και κάποιος υπαινίχθηκε ή είπε ανοιχτά ότι αυτά που γράφω - μουσικά - είναι κλεμμένα, ας γελάσω τουάις (δις) :) και βεβαίως χωρίς καμία απόδειξη παρά μόνο ότι χρησιμοποιώ τις γνωστές 7 νότες της μουσικής κλίμακας, φέρνω στο μουσικό μας προσκήνιο προς συζήτηση, ένα παρόμοιο θέμα που παίζεται αυτόν τον καιρό διαδικτυακώς και παγκοσμίως.
Οι γνωστοί Λεντ Ζέππελιν, ναι αυτοί που τίμησε ο Ομπάμα στο Λευκό Οίκο για την προσφορά τους στην οικουμένη, είναι κατηγορούμενοι για λογοκλοπή (http://www.zougla.gr/kosmos/article/katigoroumeni-gia-logoklopi-i-led-zepelin) από τους Σπίριτ (μια άγνωστη μπάντα των σίξτις), για το τραγούδι τους Στέργουεϊ του χέβεν (τα γράφω ελληνικά για να καταλαβαίνουν και μερικοί που δεν γνωρίζουν αγγλικά). Για την υπόθεση των Λεντ βρήκα κι ένα σχετικό βίντεο για την ! No longer available (http://youtube.com/watch?v=JcYeLRI76No#)
Απορώ βέβαια πως ακόμα οι (αυτό θα το γράψω στα αγγλικά) It's a beautiful day δεν κατηγόρησαν ακόμα τους Deep Purple για λογοκλοπή του Child in time από το ! No longer available (http://youtube.com/watch?v=jEKg9qyEQmw#).
Θα ζητήσω τις απόψεις σας επ' αυτού, αρχίζοντας από τη δική μου, ότι όλα αυτά είναι για το γάμο του καραγκιόζη.
-
Απορώ βέβαια πως ακόμα οι (αυτό θα το γράψω στα αγγλικά) It's a beautiful day δεν κατηγόρησαν ακόμα τους Deep Purple για λογοκλοπή του Child in time από το..
Αν διαβάσεις λίγο παρακάτω στα σχόλια του ίδιου βίντεο που παρέθεσες, θα σου λυθεί η απορία..
-
Τα σχόλια τα έχω διαβάσει από πέρσι ή πρόπερσι δεν θυμάμαι. Το άλμπουμ το έχω από το '80, αλλά ποτέ μέχρι που εμφανίστηκε το ίντερνετ και γράφτηκε ότι γράφτηκε για τις λογοκλοπές δεν μου είχε περάσει από το μυαλό, ότι τα τραγούδια έχουν κάποια σχέση ή μπορεί να είναι κλεμμένο. Γιατί δεν μπορείς να "κλειδώσεις" ένα ρυθμό και να μην το ξαναπαίξει κανείς άλλος. Το Μι Σολ Λα ας πούμε φτιάχνει τις επιτυχίες στα 4/4, από έτσι όλοι όσοι ξανάπαιξαν Μι Σολ Λα θα ήταν λογοκλέφτες. Όλα αυτά βέβαια πιστεύω ότι γίνονται γιατί η πραγματική μάχη είναι μεταξύ του αν πρέπει ή όχι η τέχνη τουλάχιστον να έχει πατέντες... Το θέμα είναι ΠΩΣ θα παίξει ο καθένας τις ίδιες νότες ώστε να γίνουν "προσωπικό" του ιδίωμα ή τρόπος.
-
Το Μι Σολ Λα ας πούμε φτιάχνει τις επιτυχίες στα 4/4, από έτσι όλοι όσοι ξανάπαιξαν Μι Σολ Λα θα ήταν λογοκλέφτες.
Δεν υπάρχει παρθενογέννεση..
Δες αυτό να γελάσεις:
https://www.youtube.com/watch?v=5pidokakU4I (https://www.youtube.com/watch?v=5pidokakU4I)
-
Το Μι Σολ Λα ας πούμε φτιάχνει τις επιτυχίες στα 4/4, από έτσι όλοι όσοι ξανάπαιξαν Μι Σολ Λα θα ήταν λογοκλέφτες.
Δεν υπάρχει παρθενογέννεση..
Δες αυτό να γελάσεις:
A! οι καρεκλάδες βάζουν και το Σι ε; εντελώς ξενέρωτοι ;D αχαχαχα.....
-
Το Μι Σολ Λα ας πούμε φτιάχνει τις επιτυχίες στα 4/4, από έτσι όλοι όσοι ξανάπαιξαν Μι Σολ Λα θα ήταν λογοκλέφτες.
Δεν υπάρχει παρθενογέννεση..
Δες αυτό να γελάσεις:
http://youtube.com/watch?v=5pidokakU4I (http://youtube.com/watch?v=5pidokakU4I)
Ακριβώς αυτό το βίντεο μου ήρθε στο μυαλό, μπράβο που το πόσταρες!
-
https://www.youtube.com/watch?v=Jpd5cNw1IkA (https://www.youtube.com/watch?v=Jpd5cNw1IkA)
https://www.youtube.com/watch?v=zTz_iX_L0VA (https://www.youtube.com/watch?v=zTz_iX_L0VA)
άλλο παρθενογέννεση και άλλο κλωνοποίηση.
-
Τι να πω ρε παιδια;Εγω αυτα που παιζω (gospel) στελνω e-mail σε αυτους που τα γραψαν και μου στελνουν τις συγχορδιες και μου λενε δωστα και σε οποιον αλλο τα θελει ;D
-
Τι να πω ρε παιδια;Εγω αυτα που παιζω (gospel) στελνω e-mail σε αυτους που τα γραψαν και μου στελνουν τις συγχορδιες και μου λενε δωστα και σε οποιον αλλο τα θελει ;D
open source φίλε.
Δεν μπορώ να καταλάβω πως εν έτει 2016, την στιγμή που το 90%+ της τεχνολογίας που χρησιμοποιούμε, ήταν, είναι, ή βασίστικε σε κάτι που αρχικά ήταν ελεύθερου κώδικα δημόσιας χρήσεως, υπάρχουν άνθρωποι που ακόμα ασχολούνται με την νομική θωράκιση πολύ πιο απλοϊκών κατασκευασμάτων, όπως π.χ. ένα τραγούδι ή μια μελωδία.
Πως μπορείς ρε φίλε να θές να πατεντάρεις 10 νότες, όταν αυτός που έγραψε τον browser που χρησιμποιείς ή το λειτουργικό σου ή τον router που στελνεις τα IP πακέτα σου, ή το DAW σου, ή τα plugins σου, ή τον USB driver για το Audio Interface σου, ή ή ή (μιλάμε για 10έκαδες εκατομύρια κώδικα), δεν ζητάει παρά την μνεία του ονόματός του, (και άν), ή όπως στην περίπτωση του https://en.wikipedia.org/wiki/Gratis_versus_libre#.22Free_beer.22_vs_.22free_speech.22_distinction (https://en.wikipedia.org/wiki/Gratis_versus_libre#.22Free_beer.22_vs_.22free_speech.22_distinction) για ένα ποτήρι μπύρας.
-
...
-
Δεν μπορώ να καταλάβω πως εν έτει 2016.. ..υπάρχουν άνθρωποι που ακόμα ασχολούνται με την νομική θωράκιση πολύ πιο απλοϊκών κατασκευασμάτων, όπως π.χ. ένα τραγούδι ή μια μελωδία.
Καλά πλάκα κάνεις.. δεν μπορεί να σοβαρολογείς!..
-
Καλά πλάκα κάνεις.. δεν μπορεί να σοβαρολογείς!..
προφανώς και δεν κάνω πλάκα. Σκέψου λίγο την μεγάλη εικόνα.
-
Δηλαδή δεν αναγνωρίζεις την έννοια της πνευματικής ιδιοκτησίας.
-
Τι να πω ρε παιδια;Εγω αυτα που παιζω (gospel) στελνω e-mail σε αυτους που τα γραψαν και μου στελνουν τις συγχορδιες και μου λενε δωστα και σε οποιον αλλο τα θελει ;D
open source φίλε.
Οχι.Απλα παιζουν μουσικη/τραγουδανε/γραφουν τραγουδια για διαφορετικο λογο,οποτε λενε,ναι κανε το και εσυ αφου θες ;)
-
κλασσικό clopyright
https://www.youtube.com/watch?v=rXB6WcKrtdo (https://www.youtube.com/watch?v=rXB6WcKrtdo)
-
Το να μοιάζουν κάποια τραγούδα μεταξύ τους είναι αναπόφευκτο
Οπως έχει πει ο Λ. Κηλαϊδόνης "μια που και άλλοι γράφουν χρόνια και ίσως τα'χουνε πει" . Δεν μπορείς να πεις για κλοπή εκτός αν τα 2 τραγούδια είναι πανομοιότυπα όπως ισχύει στην περίπτωση των It's a beautiful day και Deep Purple. Το γιατί δεν τους μηνυσαν τότε είναι μυστήριο, μπορεί να τα βρήκαν σε είδος ;D
Αυτοί οι άγνωστοι spirit γιατί δεν βγήκαν να κατηγορήσουν τους Led Zepp ;
-
οι άγνωστοι spirit γιατί δεν βγήκαν να κατηγορήσουν τους Led Zepp ;
http://www.iefimerida.gr/news/271866/sta-dikastiria-oi-led-zeppelin-toys-katigoroyn-oti-eklepsan-stairway-heaven (http://www.iefimerida.gr/news/271866/sta-dikastiria-oi-led-zeppelin-toys-katigoroyn-oti-eklepsan-stairway-heaven)
-
Ας ζητήσουν ΟΛΟΙ πνευματικά δικαιώματα πρώτα από τον Μπαχ
"Ο κιθαρίστας των Spirit Ράντι Γουλφ—Ράντι Καλιφόρνια, όπως ήταν το προσωνύμιό του στην σκηνή—ουδέποτε είχε ασκήσει αγωγή πριν τον θάνατό του, το 1997, όμως η αγωγή κατατέθηκε τώρα από τον διαχειριστή της περιουσίας και των δικαιωμάτων του Μάικλ Σκίντμορ."
Δεν σας λέει κάτι πως ο δημιουργός δεν έκανε τίποτε, αλλά 40 χρόνια μετά ο διαχειριστής της περιουσίας του ;
Δηλαδή όσοι γράψουν κάτι πχ. σε Λα μινόρε δεν κινδυνεύουν να αντιγράψουν όλους τους προηγούμενους ;
-
Κι εμένα μου φάνηκε πολύ τραβηγμένο το σκηνικό με το stairway to heaven, άσε που δε μου μοιάζει με το Taurus σε σημείο που να το πείς κλοπή. Απλά παρέθεσα το link γιατί όντως πήγε στα δικαστήρια το θέμα.
Γενικά μία ακολουθία ακόρντων σε ένα κομμάτι μπορεί να είναι ίδια σε ένα άλλο αλλά τα κομμάτια να μη μοιάζουν λόγω διαφορετικής μελωδική γραμμής, ρυθμού κλπ.
Κλοπή το λές κυρίως αν ο άλλος αντιγράψει τη μελωδική γραμμή ή και ολόκληρο το τραγούδι παρουσιάζοντάς το για δικό του.
Φυσικά δεν αποκλείεται και η περίπτωση διαολεμένης σύμπτωσης. Π.χ. το 2013 με το συγκρότημά μου, που δε μας ξέρει η μάνα, μας βγάλαμε ένα δίσκο. Το 2014 το τραγούδι της Σλοβενίας στη Eurovision είχε ίδιο μισό μέτρο μελωδίας με ένα από τα τραγούδια του δίσκου μας και μάλιστα παιγμένο και στις 2 περιπτώσεις με φλάουτο. Ε, αυτό το λες διαολεμένη σύμπτωση!
-
Αυτοί οι άγνωστοι spirit...
Καθόλου άγνωστοι, και ο Randy California ήταν και παιχταράς. Οσοι ακούνε και παρακολουθούνε τα της εποχής εκείνης σοβαρά γνωρίζουν.
Ηταν και απο τα πιο πειραματικά ροκ σχήματα τότε.
-
Ας ζητήσουν ΟΛΟΙ πνευματικά δικαιώματα πρώτα από τον Μπαχ
"Ο κιθαρίστας των Spirit Ράντι Γουλφ—Ράντι Καλιφόρνια, όπως ήταν το προσωνύμιό του στην σκηνή—ουδέποτε είχε ασκήσει αγωγή πριν τον θάνατό του, το 1997, όμως η αγωγή κατατέθηκε τώρα από τον διαχειριστή της περιουσίας και των δικαιωμάτων του Μάικλ Σκίντμορ."
Δεν σας λέει κάτι πως ο δημιουργός δεν έκανε τίποτε, αλλά 40 χρόνια μετά ο διαχειριστής της περιουσίας του ;
Δηλαδή όσοι γράψουν κάτι πχ. σε Λα μινόρε δεν κινδυνεύουν να αντιγράψουν όλους τους προηγούμενους ;
δεν είναι έτσι όπως τα λες,
σε ένα τραγούδι παίζουν πολλά άλλα εκτός από το chord sequence,
ρόλο παίζει και το strumming patτern, το σόλο, κλπ
το ότι δύο τραγούδια έχουν τα ίδια ακόρντα και είναι στην ίδια κλίμακα δεν σημαίνει ότι το ένα είναι αντιγραφή του άλλου,
εξ' άλλου την αντιγραφή την ακούς, δεν χρειάζεται να κάτσεις να αναλύσεις την μουσική περαιτέρω
η αντιγραφή γίνεται αντιληπτή ακουστικά και μόνο,
και εδώ είναι το πονηρό σημείο, οι κλίμακες είναι γνωστές σε όλους, η σύνθεση η ενορχήστρωση είναι το δύσκολο και φυσικά οι στίχοι.
-
Αυτοί οι άγνωστοι spirit...
Καθόλου άγνωστοι, και ο Randy California ήταν και παιχταράς. Οσοι ακούνε και παρακολουθούνε τα της εποχής εκείνης σοβαρά γνωρίζουν.
Ηταν και απο τα πιο πειραματικά ροκ σχήματα τότε.
Εγώ που ακούω 60's και 70's κυρίως εξακολουθώ να μην τους ξέρω :P
-
Αυτοί οι άγνωστοι spirit...
Καθόλου άγνωστοι, και ο Randy California ήταν και παιχταράς. Οσοι ακούνε και παρακολουθούνε τα της εποχής εκείνης σοβαρά γνωρίζουν.
Ηταν και απο τα πιο πειραματικά ροκ σχήματα τότε.
Εγώ που ακούω 60's και 70's κυρίως εξακολουθώ να μην τους ξέρω :P
συμβαίνει πολλές φορές, μπορεί να μην έτυχε να τους ακούσεις αλλά αγνωστοι οι Spitirt δεν ήταν, αντίθετα ήταν πολύ γνωστοί
-
Εγώ που ακούω 60's και 70's κυρίως εξακολουθώ να μην τους ξέρω :P
Εχω δυο δίσκους τους. Οποιος γύρναγε στα δισκάδικα την δεκαετία του 80 τους πετύχαινε πάντα μπροστά του. Το ακούω 60ς και 70ς γενικά και αόριστα σε μια σκηνή με χιλιάδες δίσκους, συγκροτήματα και μουσικά παρακλάδια δεν λέει κάτι. Το να έχεις όμως μια πλήρη δισκοθήκη με το ροκ του τότε, Spirit πρέπει να έχει μέσα.
-
Καλά πλάκα κάνεις.. δεν μπορεί να σοβαρολογείς!..
προφανώς και δεν κάνω πλάκα. Σκέψου λίγο την μεγάλη εικόνα.
Ενδιαφέρον θέμα!
Συμφωνώ με τον @panixgr πάντως. Κι εγώ είμαι/νιώθω λίγο περίεργα με τα πνευματικά δικαιώματα. Αρκετά πράγματα δεν τα δέχομαι ;D .
Είναι λίγο -τι λίγο, πολύ- μπλεγμένη η συνολική εικόνα... Και έτσι όπως είναι το σύστημα, δε βλέπω να αλλάζει εύκολα... Που θα πάει όμως...
Πχ εταιρίες κατοχυρώνουν ότι αηδία μπορεί να σκεφτεί ή όχι κάποιος. Η apple πατεντάρισε το ξεκλείδωμα κινητού σέρνοντας το δάχτυλο...
Από την άλλη, εγώ είμαι της γνώμης ότι η γνώση, η τέχνη και πολλά ακόμα που δεν κοστίζουν υλικά (άσχετα αν κοστίζουν πολλαπλάσια πνευματικά) πρέπει να μοιράζεται, ελεύθερα, παντού.
Σε όλα τα επίπεδα. Και στη μουσική επίσης.
Σκέφτομαι πχ την περίπτωση ο Πυθαγόρας να είχε πατεντάρει κάνα θεώρημα, και οι απόγονοι του να απαγόρευαν τη χρήση του ;D . Τραβηγμένο; Μπορεί. Δεν γίνεται όμως σε άλλες περιπτώσεις;
Προφανώς βέβαια κάποιοι θα πρέπει να βρουν άλλους τρόπους εισοδήματος. Εξελισσόμαστε, οπότε δεν το θεωρώ δύσκολο...
-
Ναι αλλά (για να κάνω και λίγο αντίλογο) για να γίνει κάποιος επαγγελματίας σε μια τέχνη θα πρέπει να μπορεί να τον ζει. Αλλιώς θα ήταν όλοι χομπίστες και η εξέλιξη του κάθε τομέα θα είχε αρκετά πιο αργούς ρυθμούς.
Και άντε, η Apple ας ζήσει απ τις πωλήσεις. Οι μουσικοί? Οι στιχουργοί? Που ζουν απ τα πνευματικά δικαιώματα?
-
Ωπα!!ερχεσε στα λογια μου φιλτατε.οπως προανεφερα,σημασια εχει για ποιο λογο παιζεις μουσικη/γραφεις τραγουδια κτλ..Εαν βιοποριζομουν απο την μουσικη θα ηθελα ολα τα δικαιοματα,ομως αφου δεν παιζω για λεφτα,τοτε ας γραψω μελοδια που να την κλεψουν και να γινει μεγα χιτ ως τον αιωνα τον απαντα,θα το γουσταρω.Οποτε αφου δεν παιζω για τα λεφτα,να κηνιγισουν αυτους που κλεβουν τραγουδια και βγαζουν χρημα απο αυτο.Δηλαδη βοσκιζω τα πρατα και τις αιγες και παιζω φλογερα το final countdown των europe,κανω κατι κακο;αισχροκερδω εις βαρος του συνθετη/μουσικου κτλ;οχι.Αν το παιξω στο beach bar στην μυκονο και τα τσεπωσω,τοτε ναι,με πλατες αλλουνου βγαζω χρημα,να την πληρωσω την νυφουλα..
-
Το πρόβλημα ξεκινάει από τη στιγμή που η δημιουργία γίνεται μέσο για την απόκτηση εισοδήματος. Ο δημιουργός (και οι παρατρεχάμενοι, δισκογραφικές εταιρίες, οργανωτές συναυλιών, κλπ) θα κάνει ότι μπορεί για το μεγαλύτερο δυνατό κέρδος. ΟΚ, κάποιοι έχουν αφιερώσει τη ζωή τους και πολλά χρήματα για να φτάσουν σε ένα υψηλό επίπεδο τις δημιουργίες τους, και αποτελεί για αυτούς μια επένδυση για το μέλλον, και λογικό είναι να αποζητούν μια αποζημίωση. Καλό θα ήταν να μην φτάνουμε σε ακρότητες, αλλά με τον έναν ή τον άλλο τρόπο πάντα θα υπάρχουν.
Όμως, η καλλιτεχνική δημιουργία είναι τελικά προϊόν ή προσφορά στον πολιτισμό; Και ποιά η επίδραση του ακροατή/θεατή σε αυτόν τον διαχωρισμό; Όταν το κοινό είναι διατεθειμένο να πληρώνει, λογικό είναι ο δημιουργός να πουλάει. Προσφορά και ζήτηση...
Αναρωτιέμαι πόσο διαφορετικός θα ήταν ο κόσμος μας αν είχαν προστατέψει νομικά την πνευματική τους ιδιοκτησία οι κλασικοί συνθέτες (Μπαχ, Μπετόβεν, κλπ), ή οι αρχαίοι αρχιτέκτονες και καλλιτέχνες (Ικτίνος, Καλλικράτης, Φειδίας, Πραξιτέλης, κλπ)...
-
Παίδες let’s be serious now, δεν μπορούμε να έχουμε δύο μέτρα και δύο σταθμά…
Το γεγονός πως η ΑΕΠΙ είναι ένας νταβάς και μισός, εφαρμόζει τακτικές τραμπούκου με παράλογες απαιτήσεις και υφίσταται όχι για να προστατέψει τον μικρό μουσικό αλλά τα «μεγάλα» κεφάλια είναι γεγονός… δεν χρειάζεται και οι υπόλοιποι να υιοθετούμε τον συγκεκριμένο τρόπο σκέψης…
Από την άλλη πλευρά του λόφου, σίγουρα και ο κάθε μουσικός (συνθέτης, στιχουργός, ενορχηστρωτής κλπ) πρέπει να είναι κατοχυρωμένος ούτως ώστε να μην αδικείται κάθε φορά που γίνεται χρήση του εκάστοτε πνευματικού του πονήματος…
Από την μια μεριά έχουμε άπληστους μουσικούς οι οποίοι χρεώνουν ακόμα και για να φωτογραφηθείς μαζί τους (kiss) και από την άλλη έχεις τον κάθε αυτό-διαχειριζόμενο αντί-κομφορμιστή ο οποίος κατεβάζει δισκογραφίες των αγαπημένων του μουσικών και μετά αναρωτιέται γιατί δεν θα δει αυτές τις μπάντες πότε live στην χώρα του (στην καλύτερη) ή (στην χειρότερη) γιατί διέλυσαν μετά από 2-3 δίσκους…
Υπάρχει μεγάλο χάσμα ανάμεσα σε αυτές τις δυο πλευρές και δεν υπάρχει καμία θέληση για εύρεση κάποιας συμβιβαστικής λύσης. Ούτε ο κάφρος του «δεν πληρώνω» έχει δίκιο ούτε η εταιρία (και τονίζω το εταιρία) που χρεώνει 20€ για ένα cd 50 λεπτών με ένα δίφυλλο μέσα που δεν έχει ούτε καν στοίχους…
Σε επίπεδο μπάντας ας δούμε τους Metallica. Κανένα πρόβλημα όταν στις αρχές του 80 οι κασέτες τους κυκλοφορούσαν από χέρι σε χέρι αλλά μετά το metallica στα 90`s και τα πολύ χοντρά φράγκα πρωτοστατούν κατά του napster και της ελεύθερης διακίνησης της μουσικής τους … δεν έχω θέμα ούτε με το tape trading, ούτε με την ελεύθερη διακίνηση ούτε και με την επιλογή του ΚΑΘΕ μουσικού να διανέμει (ή και να αρνείται) την διάθεση της μουσικής του άνευ χρηματικού αντιτίμου, έχω όμως θέμα με τα 2 μέτρα και σταθμά όπως και με το power tripping στο οποίο πέφτει ο κάθε άνθρωπος όταν πιστεύει πως ο κόσμος όλος πρέπει να συμμορφώνεται με τις όποιες απαιτήσεις του…
---
Τώρα για αυτό που λέει ο φίλος Βραζίλης είναι θέμα που δεν τελειώνει ποτέ… μπορείς να κοστολογήσεις την τέχνη; Κατ` εμέ όχι. Παράδοξο που στηλιτεύω το 20€ ανά CD παράδοξο που θεωρώ απόλυτα φυσιολογικό πως «θεωρητικά» οι Tool θα μπορούσαν να χρεώνουν 1.000.000$ τον κάθε δίσκο τους (και ας τον αγόραζε όποιος ήθελε και μπορούσε). Δυστυχώς η ετικέτα είναι αποτέλεσμα κανόνων που ουδεμία σχέση έχουν με την τέχνη αλλά με κανόνες προσφοράς/ζητησης και του τί θεωρεί «αποδεκτό» το αγοραστικό κοινό…
---
Τώρα για τα πνευματικά δικαιώματα ...δεν υπάρχει άρση τους μετά απο Χ χρόνια ;
-
Τώρα για τα πνευματικά δικαιώματα ...δεν υπάρχει άρση τους μετά απο Χ χρόνια ;
νομίζω πως η άρση των πνευματικών δικαιωμάτων δεν έχει να κάνει με το πότε γράφτηκε ή κατοχυρώθηκε ένα έργο αλλά ισχύει 50 χρόνια μετά το θάνατο του δημιουργού .
-
Ναι αλλά (για να κάνω και λίγο αντίλογο) για να γίνει κάποιος επαγγελματίας σε μια τέχνη θα πρέπει να μπορεί να τον ζει. Αλλιώς θα ήταν όλοι χομπίστες και η εξέλιξη του κάθε τομέα θα είχε αρκετά πιο αργούς ρυθμούς.
Και άντε, η Apple ας ζήσει απ τις πωλήσεις. Οι μουσικοί? Οι στιχουργοί? Που ζουν απ τα πνευματικά δικαιώματα?
Γι' αυτό λέω ότι πρέπει να αλλάξει ο τρόπος.
Ήδη σήμερα, οι μουσικοί δεν ζουν από τις μηδενικές πωλήσεις δίσκων, αλλά από τις συναυλίες.
Τα πνευματικά δικαιώματα που παίρνουν είναι χαρτζηλίκι για το 99%.
Δεν γνωρίζω όλους τους τρόπους που μπορεί να βιοποριστεί κάποιος που ασχολείται με τη μουσική, καθώς δε με έχει απασχολήσει. Είμαι βέβαιος όμως ότι κάτι θα υπάρχει.
Διάβαζα πρόσφατα πχ μια συνέντευξη του Μούτση, όπου έλεγε ότι για το "Στην Ελευσίνα μια φορά" έβγαλε 20.000 δρχ, όταν άλλοι γίναν εκατομμυριούχοι. Οπότε στο μυαλό μου, ε και με τα πνευματικά δικαιώματα όπως είναι τώρα, τρίχες έβγαλε.
Στον κλάδο μου, επί 30 έτη, οτιδήποτε software γράφω το διανέμω δωρεάν. Δεν με έκανε φτωχότερο, ούτε πλουσιότερο αυτή η κίνηση. Πληρώνομαι για να κάνω την εργασία μου.
Θα είχα βγάλει ένα χαρτζηλίκι κάποια στιγμή ίσως, αλλά προτιμώ να λαμβάνω ένα email που να λέει "Σε ευχαριστώ" από 1€ πχ.
Οπότε θεωρώ ότι κι ο μουσικός έχει κι άλλους τρόπους για να βιοποριστεί, κι όχι από τα πνευματικά δικαιώματα όπως είναι τώρα.
Στην Γαλλία απαγορεύσανε κάποια στιγμή -καθολικά- τη φωτογράφιση του Πύργου του Άιφελ τη νύχτα αλλά και το upload φωτογραφιών που τον περιέχουν στα social media. Και ο Πύργος του Άιφελ εμπίπτει στην κατηγορία του public domain λόγω χρονολογίας κατασκευής, οπότε βρήκαν την "τρύπα" της νύχτας και του φωτισμού.
Σκέφτομαι λοιπόν, μια γενικευμένη τέτοια απαγόρευση -που δεν την ζήτησε ο ίδιος ο Γκουστάβος που στην τελική τον έφτιαξε- τι αντίκτυπο θα έχει στις επόμενες γενιές. Τώρα έχουμε άπειρη πληροφόρηση για τα τελευταία σχεδόν 200 χρόνια που υπάρχει η χημική φωτογραφία. Μέχρι τότε, υπήρχαν σχέδια, άρα όχι ρεαλιστική απεικόνιση της πραγματικότητας.
Αντίστοιχα σκέφτομαι πόσο χάλια θα ήταν η πληροφορική πχ αν όλα ήταν πατενταρισμένα. Αν ο Fourier (όχι ο δικός μας, o παληός, τόσο παληός που γραφόταν με ήτα) είχε πατεντάρει τον αλγόριθμο του (fft/fast fourier transform) που πάνω σε αυτόν βασίζεται όλο το modeling και η επεξεργασία του ήχου...
Άλλο ένα απλό παράδειγμα είναι η Wikipedia και τα Wikipedia Commons.
Πως θα ήταν αν ο Καρυωτάκης δεν επέτρεπε την ελεύθερη διακίνηση των γραπτών του;
Και ο κατάλογος δεν τελειώνει ποτέ...
Συγχώνευση μηνυμάτων: 24/06/16, 14:05
Όμως, η καλλιτεχνική δημιουργία είναι τελικά προϊόν ή προσφορά στον πολιτισμό;
Αυτό.