Το θεμα αυτο ειναι παρα πολυ μεγαλο και δε μπορει να χωρεσει σε μια θεωρητικη συζητηση ολο.
Παρολαυτα πρεπει να ξερετε πως η τεχνικη απομακρυνσης απο το μικροφωνο στα πιο δυνατα σημεια δεν προστατευει μονο το track απο ψηφιακο "καψιμο" ( διοτι τα αναλογικα εχουν δικο τους headroom για τετοιες επιδρασεις ), αλλα αλλαζει και τη χροια της φωνης!
Υπαρχει το γνωστο proximity effect, οπου σε audio εφαρμογες σημαινει πως οσο πιο κοντα στην πηγη ειναι ενα μικροφωνο, τοσο περισσοτερο θα τονισει τις μπασες/χαμηλες συχνοτητες της πηγης, δημιουργωντας ενα αφυσικο αποτελεσμα ( γυρω στα 100Hz και πολλες φορες φτανει μεχρι και 16dB SPL η ενισχυση των συγγενων συχνοτητων ).
Υποψιν αυτο γινεται περισσοτερο αισθητο στα directional μικροφωνα, ενω τα omni συνηθως δεν εχουν τετοια προβληματα!
Οταν ο ανθρωπος αρχιζει κι ανεβαζει την ενταση του, δινει περισσοτερο αερα μεσω των ηχειων/πνευμονων του και η φωνη του αλλαζει ελαφρως. Εαν παραμεινει κοντα στο μικροφωνο ο ογκος που θα δημιουργηθει θα προκαλεσει τοσο προβλημα εντασης στην προενισχυση ( και στην αντοχη του μικροφωνου ), οσο και στη χροια του ηχου.
Απο εκει και περα υπαρχουν τεχνικες με 2 μικροφωνα ( οπως προανεφερε ο Korgy ), με Compressors στο σημα, κλπ κλπ, ομως το προβλημα παραμενει διοτι η πρωτογενης πηγη ( δηλαδη το σημα που πιανει το μικροφωνο ) επηρρεαζεται αμεσα απο την ηχητικη πιεση και ταλαντωση που λαμβανει!
Ωραιο αρθρο ειναι αυτο στη σελιδα της Shure:
http://shure.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/2844Ιδιαιτερα σε lives, που χρησιμοποιουνται δυναμικα μικροφωνα, ειναι πιο εντονο το προβλημα αυτο, οποτε καλο ειναι ο τραγουδιστης να ξερει να ελεγχει τοσο τη φωνη του, οσο και τις αποστασεις του απο το μικροφωνο. Πολλα επαγγελματικα μικροφωνα ( AKG και Beyer Dynamics παντως σιγουρα το εχουν ) αναφερουν τη γωνια κλισης που πρεπει να εχει το μικροφωνο με το στομα, καθως και την αποσταση αναλογα με τη παραγομενη ενταση!
Σε περιπτωσεις studio, τα πυκνωτικα μικροφωνα μεγαλου διαφραγματος κανουν πιο εντονο το proximity effect. Σε εναν χωρο με ελεγχομενη αντηχηση ( μικρο RT60 δηλαδη ), μπορει καποιος να κανει την απομακρυνση απο το μικροφωνο, ΕΦΟΣΟΝ ειναι σε λογικα πλαισια ( μην παει πανω απο 20cm πισω η θεση του κεφαλιου ) και ο χωρος δεν επιδρασει στο διαφραγμα του μικροφωνου απο την αντιθετη κατευθυνση!
Μπερδεματα;....